Rita
Aroniete, 2.c
Mūzika radusies, atdarinot dabā
dzirdētas skaņas. Tā kļuva par cilvēka darba, kulta paražu, izklaidēšanās,
karagājienu neatņemamu sastāvdaļu. Mūzika bija saistīta ar darba, dejas,
poēzijas ritmiku. Pakāpeniski mūzika veidojās par patstāvīgu mākslas veidu. Jau
verdzības un agrā feodālisma laikā radās profesionālā garīgā mūzika. Attīstījās
arī tautas un laicīgā mūzika, ko radīja tautas dziesminieki (minnezengeri,
skomorohi, trubadūri). Renesanses laikmetā (14. – 16.gs.) attīstījās vokālā
sadzīves muzicēšana.
Populārākie
vokālās mūzikas žanri bija:
q villanella
q frotola
q madrigāls
q šansons
Augstu profesionālās attīstības pakāpi
mesas un motetes žanrā sasniedza daudzbalsīgā a cappella kora mūzika
(stingrā stila polifonija). Izveidojās komponistu skolas.
Sākot ar renesanses laikmetu, kas
aptver 14. – 16.gs., Rietumeritopas zemēs feodālisma kultūra sāka pārveidoties
buržuāziskajā kultūrā izraisot intensīvu mūzikas attīstību. Mūzikai daļēji
atbrīvojoties no baznīcas un galma rituālu apkalpošanas, aizvien vairāk izcēlās
tās estētiskās un izzinošās funkcijas. Humānisma ideoloģijas ietekmē mūzikā
izvirzījās individuālie faktori – komponista personības vaibsti, viņa radošā
izdoma, cilvēciskās jūtas un pārdzīvojumi. Ievērojamu komponistu daiļradē
izveidojās krāšņa un bagāta skaņu mākslas valoda, kas radīja priekšnosacījumus
harmoniski pilnskanīgai vokālai daudzbalsībai, kura kļuva par galveno mūzikas
formāciju visā renesanses laikmetā.
Renesanses laikmetā radās dažādi laicīgās
mūzikas žanri, galvenokārt vienkāršas vairākbalsīgas dziesmas. Itālijā tādas
bija villanellas, frotolas, kačijas, ballatas, tautas sadzīvē izplatījās laudas
– himniska rakstura garīgas dziesmas. Spānijā laicīgās dziesmas bija romances,
Francijā – šansoni. Stila ziņā izsmalcināti madrigāli no Itālijas izplatījās
arī citās Eiropas zemēs. Patstāvīgu māksliniecisku vērtību ieguva baznīcas
mūzikas žanri – mesa, motete. Garīgajā mūzikā pieauga tautas mākslas ietekme,
īpaši zemēs kur bija izraisījusies antikatoliskā reformācijas kustība: husītu
himnas Čehijā, hugenotu psalmi Francijā, protestantu korāļi Vācijā.
Krasi pieauga skaņu mākslas cienītāju
skaits. Sadzīvē uzplauka gan vokālā muzicēšana, gan arī atsevišķu instrumentu,
īpaši lautas spēle. Joprojām attīstījās ērģeļu spēle.
Jaunā progresīvā mūzikas virziena
idejas pirmo reizi sistematizēja franču kompanists, dzejnieks humānists,
matemātiķis Filips de Vitrī (1291 – 1361) savā traktātā “Ars nova”
(“Jaunā māksla”), kas tika publicēts Parīzē ap 1320. gadu. Revidējot viduslaiku
sholastiskās dogmas, te tika izvirzīti jauni, dzirdes iespaidos pamatoti
uzskati par skaņu izmantošanas principiem mūzikas darbos. Atzīstot tercas un
sekstas par konsonējošiem intervāliem, pieļaujot skaņu hromatisku
paaugstināšanu vai pazemināšanu, paplašinot kompozīcijās izmantojamo metrisko
attiecību sistēmu, radās iespēja mūzikas dabisko likumsakarību dziļākai
izpratnei.
Franču
komponists un dzejnieks Gijoms de Mašo (ap 1300 – 1377) savās dziesmās
(balādēs, rondo) un motetēs saistīja viduslaiku truvēru tradīcijas ar jauno
polifonijas mākslu. Attīstoties sarežģītajai imitāciju un variēšanas tehnikai,
polifoniskajā rakstībā izkristalizējās arī priekšnosacījumi cita veida
daudzbalsībai – homofonijai. Viņš uzrakstījis vissenāko franču četrbalsīgo
messu par godu Kārļa V kronēšanu 1364.gadā.
Gijoms de Mašo nosauca ērģeles par
“instrumentu karali”. Tajā laikā pastāvēja trīs ērģeļu veidi – neērtās baznīcu
ērģeles un ērģeles laicīgām vajadzībām: portatīvi jeb pārnēsājamās ērģeles un
pozitīvi jeb ērģeles, kas tika turētas vienā vietā. Ērģeles ir pats vecākais
klaviatūras instruments, kas saglabājies līdz mūsdienām.
Itāļu
agrīno renesansi pārstāv Florencē dzīvojošais Frančesko Landīno (1325
– 1397) – neredzīgs ērģelnieks un komponists, daudzu vokālu ansambļu autors. Šo
ansambļu vidū sevišķi svarīgi ir madrigāli. Tā saucās dziesmas dzimtajā valodā
ar laicīgu tematiku (atšķirībā no agrāk izplatītajiem garīgajiem dziedājumiem
latīņu valodā). Madrigālu sākotnējais tips – dziesma divām vai trijām balsīm,
kas sastāvēja no vairākām strofām ar piedziedājumu. Tas izveidojās no mīlas
lirikas apgarotajiem F. Petrarkas (1304 – 1371) tekstiem un F. Landino mūzikas.
Aklais komponists Landīno bija viens no vadošajiem 14. gadsimta ērģelniekiem,
kas biežāk spēlēja pozitīvus.
Pēc ars nova uzplaukuma 14.
gadsimta Itālijā nākošais skaņu mākslas attīstības posms sākās 16. gadsimtā,
kad tās mūzika ieņēma vadošo vietu visas Eiropas mūzikas kultūrā.
Džons Dansteibls (1370/1380 – 1453) Anglija, Londona. Viņš bija angļu komponists
un mūzikas teorētiķis. No 1419. – 1440. gadam kalpoja Heksefordas baznīcā par
kanoniķi, vēlāk par galveno mūziķi pie Bedfordas hercoga (karaļa Henrika V
brāļa). Kopā ar hercoga kapellu bieži viesojās Parīzē un Kambrē. No šejienes
arī franču un itāļu kultūras un mūzikas ietekme, kas jūtama Dansteibla darbos
agrās renesanses laikā. Dansteibls ir viens no ievērojamākajiem 14. gs.b. – 15.
gs.s. polifonistiem. Viņa sacerējumiem bija liela nozīme polifonijas stingrā
stila attīstībā tās sākuma posmā, pārspējot agrīnos franču - flāmu komponistus
(H. Difē un Z. Benšuā). Dansteibls uzrakstījis trīs šansonus ar latīņu
tekstiem. Pazīstamākais no tiem ir “Obella rosa”. Viņš arī izstrādājis t.s.
motetes deklamāciju, kurā mūzikas ritms pakļauts dzejas ritmam.
Spānijas
kultūras veidošanos 14. gadsimtā ietekmēja cīņa pret arābu iebrucējiem Pireneju
pussalā. Tautā izplatījās romances žanrs, kam sākotnēji bija bruņinieciski
episks saturs, bet vēlāk pārsvarā lirisks saturs. Laucinieku vidē izcelsmi
guvuši tādi dziesmu žanri kā viljansiko un kantarsiljo, kas saglabājušies līdz
mūsdienām.
Patstāvīgi un mijiedarbībā ar
Bizantiju 14. gadsimtā attīstījās bulgāru baznīcas mūzika. Tās izcils
pārstāvis bija Joans Kukuzels (ap 1280 – 14.gs vidum) – dziedonis,
komponists un mūzikas teorētiķis, kurš ilgu laiku dzīvojis Bizantijā. Viņa
plaši izvērstie, bagātīgi ornamentētie dziedājumi saistīti ar bulgāru tautas
melodiku.
Polijā
renesanses laikā daļēji ars nova un Nīderlandes komponistu ietekmē
veidojās patstāvīga poļu polifoniķu skola. Galvenais mūzikas centrs Polijā bija
tās galvaspilsēta Krakova, kur, sākot ar 14. gadsimtu, attīstījās arī pilsētu
mūzikas kultūra – izplatījās studentu dziesmas, radās instrumentālistu cunftes
(it īpaši ērģeļbūves un ērģeļspēles meistaru apvienības).
Daudzās Vācija pilsētās 14.
gadsimtā bija sastopamas tā saucamās meistardziedoņu korporācijas. Tās veidojās
no cunftēs apvienotiem amatniekiem. Meistardziedoņu mākslu reglamentēja stingri
noteikumi, kas bija fiksēti īpašās tabulatūrās (dažādas instrumentālās mūzikas
pieraksta sistēmas ar ciparu vai burtu palīdzību). Paši dziedājumi bija
vienbalsīgi, tos izpildīja bez pavadījuma. Sākotnēji dziesmām bija reliģiski
teksti, bet vēlāk saturs paplašinājās.
Visā Eiropā cienīja Vācu pilsētu
muzikantu, it īpaši pūtēju apvienību, mākslu. Šāda veida laicīgo muzicēšanu
pazina arī Latvijā. 14. gadsimta dokumenti liecina par Rīgas cunftes
apvienības muzikantu brālības darbību. Šās apvienības dalībnieki spēlēja uz
bazūnēm, cinkiem, trompetēm un citiem instrumentiem, piedaloties svētkos,
dažādās izpriecās un pilsētas dzīves svarīgākajos notikumos. Šādas apvienības bija ne tikai Rīgā, bet arī
Kuldīgā un Jelgavā, kuru muzikantus uzturēja pilsētu maģistrāti un feodālā
aristokrātija.
Pēc Kijevas Krievzemes
sabrukuma, iestājoties feodālās sadrumstalotības periodam, radās vairākas
dziedāšanas skolas. Par senkrievu dziedāšanas tradīciju galveno glabātāju kļuva
Novgorodas skola. Sākot ar 14. gadsimtu par visas Krievijas dziedāšanas centru
izvirzījās Maskava, kur apvienojās vietējo skolu sasniegumi. Laicīgo mākslu
pārstāvēja galvenokārt skomorohi – sinkrētiska rakstura viduslaika aktieri un
muzikanti.
Islama reliģija sākumā ierobežoja
mūzikas attīstību, pieskaitot to pie aizliegtām izpriecām, taču vairums kalifu
mūziku atbalstīja. Arābu muzikāli teorētiskās domas augsto attīstību
apliecina Sāfī – addina (ap 1230 – 1294) un daudzu citu zinātnieku
raksti. Pēc satura daudzveidīgā un laicīgā arābu viduslaiku mūzika ietekmēja
Spānijas un Portugāles mūzikas mākslu, sekmēja dažu Eiropas mūzikas instrumentu,
piemēram, lautas, violas veidošanos.
Vērtējot 14. gadsimta mūzikas kopainu,
jāatzīmē, ka šajā sarežģītajā asu pretrunu pilnajā laikmetā izveidoti stabili
pamati tai jaunajai mūzikas kultūrai, kuras celtniecība cauri gadsimtiem
turpinās vēl šodien. Renesansi var uzskatīt par jaunas mūzikas vēstures sākumu,
jo tieši tajā laikā pēc vairākos gadu tūkstošos skanošās vienbalsīgās mūzikas
un pēc pirmajiem vairākbalsības mēģinājumiem komponisti pilnā mērā apguva un
augsti izkopa daudzbalsības formas. Šādu “telpiskuma” apguvi mūzikā zināmā mērā
var pielīdzināt perspektīvas apguvei renesanses glezniecībā; tas arī lika
pamatus jaunam pasaules skatījumam tēlotājā mākslā. Renesanses meistaru veikumi
kļuva plaši pazīstami 19. gadsimtā. Šodien renesanses meistaru daiļrade ir
visvecākā mūzikas mantojuma daļa, kas pilnā mērā saglabājusi savu
māksliniecisko dzīvotspēju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru