LATVIJAS
LAUKSAIMNIECĪBAS UNIVERSITĀTE
VIDES
SAIMNIECĪBAS KATEDRA
KONTROLDARBS
VIDES
AIZSARDZĪBĀ
Darbu vadīja
Ē.Dreimanis
Darbu izstrādāja LLU MF
Ms
neklātienes nodaļas
4. kursa students
Jelgava 1997
1.
VALSTS NODROŠINĀJUMS VIDES AIZSARDZĪBĀ
Vides aizsardzību Latvijas Republikā nodrošina:
·
vides aizsardzības valsts
institūcijas‚
·
valsts kontrole pār vides
aizsardzības likumu ievērošanu‚
·
vides monitoringa valsts
sistēma‚
·
dabas resursu uzskaite‚ to
sociālekonomiskā un ekoloģiskā novērtēšana un lietošanas limitēšana‚ kā arī
dabas resursu valsts kadastru kārtošana‚
·
vides stāvokļa pārmaiņu
prognozēšana‚ vides aizsardzības pasākumu plānošana un plānoto pasākumu
izpildes kontrole‚
·
valsts ekoloģiskā ekspertīze‚
·
vides aizsardzības materiāli
tehniskā bāze‚
·
ekoloģiskā audzināšana un
izglītošana.
2.
ĪPAŠĀS EKOLOĢISKĀS SITUĀCIJAS
Īpašās
ekoloģiskās situācijas nosaka tajās Latvijas vietās un apvidos‚ kur dabas
aizsardzības prasību neievērošanas‚ avāriju un dabas stihisko procesu rezultātā
ir iespējami vai jau ir notikuši dziļi vai neatgriezeniski dabas bojājumi‚
novērojama dabas resursu iznīkšana vai vides kvalitātes pasliktināšanās‚
saglabājas augsts vai ilgstošs dabas piesārņojums‚ ir augsnes erozija‚ izplatās
augu kaitēkļi un slimības‚ parādās sevišķi bīstamas lipīgas slimības‚ noteiktas
masveida karantīnas‚ rodas reāli draudi cilvēku veselībai un dzīvībai un tāpēc
nepieciešams īpašs vides aizsardzības pasākumu komplekss.
Atbilstoši
ekoloģiskās bīstamības pakāpei un Valsts ekoloģiskās ekspertīzes (VEE)
atzinumam izšķir:
*
ekoloģiski potenciāli bīstamās situācijas
*
ekoloģiski bīstamās situācijas
*
ekoloģiskās nelaimju situācijas
Īpašās ekoloģiskās situācijas vietām (apvidiem)
ekoloģiskā riska pakāpi‚ kontroles režīmu un rīcības reglamentāciju nosaka
Latvijas Republikas Valsts vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija (VARAM) ņemot vērā VEE atzinumu. Katrai konkrētai īpašās
ekoloģiskajai situācijai VARAM izstrādā ekoloģisko prognozi un neatliekamo
vides aizsardzības pasākumu programmu.
Īpašās ekoloģiskās situācijas normalizēšanas pasākumus
sedz no valsts budžeta līdzekļiem‚ kā arī no to organizāciju līdzekļiem‚ kuras
izraisījušas vai veicinājušas to rašanos.
Saeimai un pašvaldībām ir tiesības pieaicināt īpašās
ekoloģiskās situācijas seku vai cēloņu likvidēšanai speciālos dienestus‚
organizācijas‚ iedzīvotājus‚ kā arī pieņemt lēmumus par iedzīvotāju evakuāciju
un citiem ārkārtējiem pasākumiem.
3. ATBILDĪBA
PAR LIKUMPĀRKĀPUMIEM
VIDES
AIZSARDZĪBĀ
Personas‚ kas pārkāpušas vides aizsardzības likumdošanas
aktos noteiktās prasības saucamas‚ pie administratīvās atbildības‚
krimin;alatbildības‚ disciplinārās vai citas atbildības saskaņā ar Latvijas
Republikas likumiem.
Pilsoņu un amatpersonu saukšana pie atbildības neatbrīvo
tos no kaitējumu atlīdzināšanas‚ kas nodarīts dabai‚ cilvēka veselībai un
dzīvībai‚ fizisko un arī juridisko personu interesēm un īpašumam. Ja dabas
objektus nevar atjaunot‚ tad ir jāatlīdzina dabai nodarītos kaitējumus.
Nodarīto kaitējumu aprēķina pēc noteiktām nodarītā kaitējuma aprēķināšanas
taksēm un apstiprinātas metodikas.
Tiesības iesniegt prasības par vides aizsardzības
likumdošanas aktu pārkāpumu rezultātā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu ir:
·
fiziskajām un juridiskajām
personām‚ kuru veselībai‚ dzīvībai‚ interesēm vai īpašumam ir nodarīts
kaitējums;
·
VARAM institūcijām un
prokuroram‚ ja vides aizsardzības jomā aizskartas valsts vai sabiedrības
intereses un īpašums;
·
sabiedriskām organizācijām un
kustībām‚ ja prasību par nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu nav iesniegušas VARAM
vai prokurors.
Prasībai par videi nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu
noilguma nav.
No dabas nelikumīgi iegūtie produkti un tiem iegūtie
izstrādājumi ir atsavināmi bez atlīdzības.
4. DABAS
RESURSU NODOKĻA VISPĀRĒJIE NOTEIKUMI‚
ATVIEGLOJUMI
UN IZŅĒMUMI
Likumā “Par dabas resursu nodokli” vispārējos noteikumos
pirmkārt ir doti lietoto terminu skaidrojums.
Dabas resursu lietošana ir:
·
tieša dabas resursu ieguve
(iesaistīšana saimnieciskajā darbībā)‚
·
piesārņojošo vielu ievadīšana
vai noplūde vidē‚
·
videi kaitīgu preču un
produktu patērēšana‚
·
jebkura darbībā vai
bezdarbība‚ kas degradē vidi vai dabas resursus.
To lietošanu
(ierobežojumus‚ ieguvi) nosaka dabas resursu lietošanas atļauja‚ ko izsniedz
VARAM.
VARAM institūcijas
nosaka arī to lietošanas limitus.
Videi kaitīga prece vai
produkts ir izejviela‚ ražojums‚ patēriņa priekšmets‚ iepakojums‚ kas savā
dzīves ciklā izraisa vides piesārņojumu vai degradāciju.
Dabas resursu
lietošanas licence - izdod VARAM vai tās pilnvarotas institūcijas‚ kas atļauj
lietot dabas resursus un ir līdzvērtīga dabas resursu nodokļu maksai.
Dabas resursu nodokļu mērķis ir ierobežot to
nesaimniecisku izmantošanu un vides piesārņošanu‚ samazināt vidi piesārņojošas
produkcijas ražošanu un realizāciju‚ veicināt jaunas un pilnveidotas
tehnoloģijas ieviešanu‚ kas samazinātu vides piesārņojumu‚ attīstīt ilgspējīgas
attīstības stratēģiju tautsaimniecībā‚ kā arī veidot vides aizsardzības pasākumu
finansiālo nodrošinājumu.
Nodokļa ieņēmumus izmanto tikai projektos un pasākumos‚
kas vērsti uz vides aizsardzību‚ sanāciju‚ rekultivēšanu‚ atkritumu
utilizāciju‚ pārstrādi‚ dabas resursu izpēti un atjaunošanu.
Nodokli maksā visi‚ kas Latvijā iegūst ar nodokli apliekamos dabas resursus‚ vai
ievada vidē ar nodokli apliekamu piesārņojumu‚ vai ievada videi kaitīgas
preces‚ produktus. Ar nodokli apliekamos objektus nosaka likuma pielikums.
Dabas resursu lietošanas limitus nosaka izsniedzot
attiecīgam darbības veidam paredzēta atļauja‚ ko nosaka VARAM pilnvarotas
institūcijas. Atļauja nav vajadzīga sava nekustāmā īpašuma teritorijā‚ ja
lietošana nav saistīta ar šo resursu realizāciju pārstrādātā vai nepārstrādātā
veidā‚ kā arī ja šī dabas resursa lietošana nesaistās ar nelabvēlīgām vides
pārmaiņām ārpus nekustamā īpašuma robežām.
Nodokļu atvieglojumi un izņēmumi (atlaides).
· Ja
nodokļu maksātājs finansē projektus‚ kuru mērķis ir samazināt vides
piesārņojumu vai dabas resursu patēriņu‚ veicot tehnoloģiskus uzlabojumus vai
vides aizsardzības pasākumus var dabūt nodokļu atlaidi par šā projekta izmaksu
summu.
· Nodokļu
maksātājs‚ kam nav nodokļu parāda‚ var saņemt atlaidi ( MK noteiktā kārtībā)
balstoties uz VARAM atzinumu.
· Var
piešķirt atlaidi uz visu projekta realizācijas īstenošanas termiņu‚ bet
ikgadējo atlaidi - par to summu par kādu šajā gadā samazinājies maksimāli
atļautais piesārņojuma apjoms.
· Atlaides
neatceļ limitus un par virslimita izmantotiem resursiem jāmaksā pēc likuma un
noteiktā cenrāža.
· Pēc
ikgadējās nodokļu atlaides termiņa izbeigšanās VARAM novērtē projekta
īstenošanas kvalitāti un sagatavo atzinumu Finansu ministrijai vai attiecīgai
pašvaldībai. Ja projekts nav savlaicīgi un kvalitatīvi īstenots‚ atlaide
jāatmaksā.
5. VALSTS
EKOLOĢISKĀ EKSPERTĪZE
Mērķis
izvērtēt
saimnieciskās darbības ekoloģiskās bīstamības pakāpi‚ ekoloģisko situāciju
konkrētajos objektos un vietās‚ un izstrādāt priekšlikumus vides kvalitātes
uzlabošanai.
Galvenie uzdevumi
·
noteikt un pārbaudīt vai
pareizi novērtēts ir potenciālās ekoloģiskās bīstamības līmenis jebkāda veida
darbībai‚ kuras realizācija ietekmē šobrīd vai ietekmēs nākotnē apkārtējo vidi‚
iedzīvotāju veselību‚ dzīves līmeni‚
·
dot vērtējošu analīzi projektā
paredzētās antropogēnās darbības ietekmei uz apkārtējo vidi‚
·
izvērtēt saimnieciskās
darbības pieļaujamību‚ ņemot vērā visus ekoloģiskos ierobežojumus‚
·
konstatēt vai prognozēt un
novērst‚ kādas sekas var radīt t/s objektu un kompleksu iedarbība uz apkārtējo
vidi.
Lai varētu veikt kādu darbību‚ obligāti ir jāsaņem Valsts
ekoloģiskās ekspertīzes (VEE) pozitīvs slēdziens‚ bet ja tas ir negatīvs‚ tad
valsts varas un pārvaldes institūcijas izskata jautājumu par jebkura šāda
objekta turpmāko darbību vai šīs darbības apturēšanu likuma kārtībā.
Latvijā Valsts ekoloģisko ekspertīzi realizē VARAM
veidojot ekspertu komisiju patstāvīgi vai kopā ar valsts varas un pārvaldes
institūcijām.
Pirms jebkura projekta uzsākšanas pasūtītājs iesniedz
VARAM plānotās darbības rādītājus. VEE novērtē un dod atzinumu. VEE ilgums
nepārsniedz 3 mēnešus‚ bet to var pagarināt ja ir sarežģīti materiāli un
problēmas. Atkārtotu VEE var nozīmēt Saeima.
VEE objekti
·
visa veida reģionālās
attīstības pirmsplāna un pirmsprojekta dokumentācija‚
·
projektu un pētniecības darbu
programmas‚ kas saistītās ar ekoloģiskā stāvokļa novērtēšanu‚
·
jauni tehnoloģiskie
risinājumi‚ iekārtas‚ materiāli‚ darba reglamenti‚
·
saimniecisko darbību un dabas
resursu izmantošanu reglamentējošo normatīvo un instruktīvi metodisko dokumentu
projekti‚
·
objektu‚ vietu un reģionu ekoloģiskā
situācija‚
·
projektu tehniski ekonomiskie
risinājumi‚ celtniecības un likvidācijas projekti.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA
1.
LR Likums “Par Valsts
ekoloģisko ekspertīzi” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚ -1990.‚ Nr 45.
2.
LR Likums “Par vides
aizsardzību” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚ -1990.‚Nr 33/34.
3.
LR Likums “Par dabas resursu
nodokli” // LR Saeimas un MK Ziņotājs‚ -1990.‚ Nr 22.
LATVIJAS LAUKSAIMNIECĪBAS UN IVERSITĀTE
VIDES AIZSARDZĪBAS KATEDRA
KONTROLDARBS
VIDES AIZSARDZĪBĀ
Darbu vadīja doc.:
E.Dreimanis
Darbu izstrādāja
Ms IV nekl. kursa students
Jelgava 1997
1.variants
1. VIDES AIZSARDZĪBAS GALVENIE
UZDEVUMI
UN PAMATPRINCIPI
Latvijā
valsts vides aizsardzību nosaka realizē ar likumu “Par vides aizsardzību”. Šā
likuma uzdevums ir nodrošināt:
1)
cilvēkiem
kvalitatīvu dzīves vidi‚
2)
dabas
genofonda‚ biotopu un ainavu daudzveidības saglabāšanos‚
3)
ekosistēmu
saglabāšanos un to harmonisku attīstību‚
4)
kultūrvides
saglabāšanos un attīstību‚
5)
dabas
resursu racionālu lietošanu.
Vides aizsardzības pamatprincipi ir:
1)
labvēlīgas
dzīves vides nodrošināšana tagadējās paaudzes un nākamo paaudžu dzīvei‚ darbam
un atpūtai‚
2)
sabiedrības
ekoloģisko un ekonomisko interešu saskaņošana‚
3)
teritoriālo‚
nacionālo‚ valsts un starptautisko interešu savienošana vides aizsardzībā un
dabas resursu lietošanā‚
4)
zinātniski
tehniskā progresa sasniegumu ieviešana vides aizsardzības un dabas resursu
lietošanā‚
5)
vides
aizsardzības pasākumu stimulēšana‚
6)
pilnīgas
un atklātas informācijas nodrošināšana par ekoloģisko stāvokli‚
7)
vides
aizsardzības likumdošanas aktos izvirzīto prasību ievērošana un atbildības
nenovēršamība par izdarītajiem pārkāpumiem.
2. ĪPAŠĀS EKOLOĢISKĀS SITUĀCIJAS
Īpašās ekoloģiskās situācijas
nosaka tajās Latvijas vietās un apvidos‚ kur dabas aizsardzības prasību
neievērošanas‚ avāriju un dabas stihisko procesu rezultātā ir iespējami vai jau
ir notikuši dziļi vai neatgriezeniski dabas bojājumi‚ novērojama dabas resursu
iznīkšana vai vides kvalitātes pasliktināšanās‚ saglabājas augsts vai ilgstošs
dabas piesārņojums‚ ir augsnes erozija‚ izplatās augu kaitēkļi un slimības‚
parādās sevišķi bīstamas lipīgas slimības‚ noteiktas masveida karantīnas‚ rodas
reāli draudi cilvēku veselībai un dzīvībai un tāpēc nepieciešams īpašs vides
aizsardzības pasākumu komplekss.
Atbilstoši ekoloģiskās
bīstamības pakāpei un Valsts ekoloģiskās ekspertīzes (VEE) atzinumam izšķir:
1)
ekoloģiski
potenciāli bīstamās situācijas;
2)
ekoloģiski
bīstamās situācijas;
3)
ekoloģiskās
nelaimju situācijas;
Īpašās
ekoloģiskās situācijas vietām (apvidiem) ekoloģiskā riska pakāpi‚ kontroles
režīmu un rīcības reglamentāciju nosaka Latvijas Republikas Valsts vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ņemot vērā VEE
atzinumu. Katrai konkrētai īpašās ekoloģiskajai situācijai VARAM izstrādā
ekoloģisko prognozi un neatliekamo vides aizsardzības pasākumu programmu.
Īpašās
ekoloģiskās situācijas normalizēšanas pasākumus sedz no valsts budžeta
līdzekļiem‚ kā arī no to organizāciju līdzekļiem‚ kuras izraisījušas vai
veicinājušas to rašanos.
Saeimai
un pašvaldībām ir tiesības pieaicināt īpašās ekoloģiskās situācijas seku vai
cēloņu likvidēšanai speciālos dienestus‚ organizācijas‚ iedzīvotājus‚ kā arī
pieņemt lēmumus par iedzīvotāju evakuāciju un citiem ārkārtējiem pasākumiem.
3. VIDES AIZSARDZĪBAS KONTROLE
Vides
aizsardzības kontroles pamatuzdevumi ir:
1)
pārbaudīt
noteikto vides kvalitātes normatīvu un standartu ievērošanu;
2)
pārbaudīt
vides atveseļošanas programmu izpildi;
3)
pārbaudīt
vides aizsardzības likumdošanas aktu ievērošanu.
Valsts
kontroli pār vides aizsardzību un dabas resursu lietošanu realizē VARAM saskaņā
ar nolikumu par Latvijas Republikas Vides aizsardzības valsts inspekciju un
citiem normatīviem aktiem.
Uzņēmumu‚
organizāciju un iestāžu vides aizsardzību kontrolē šo iestāžu vides
aizsardzības dienesti. Šo dienestu darbiniekiem savu pilnvaru robežās ir
tiesības dot norādījumus par pārkāpumu novēršanu‚ izvirzīt jautājumu par tādas
darbības apturēšanu un pārtraukšanu‚ kas ietekmē kaitīgi vidi‚ iedzīvotāju
veselību‚ kā arī par pārkāpēju saukšanu pie atbildības. Šādu dienestu izveides
kārtību nosaka uzņēmuma‚ organizācijas‚ iestādes apstiprinātie noteikumi.
Sabiedriskām
organizācijām‚ kustībām un iedzīvotājiem ir tiesības veikt sabiedrisko vides
aizsardzības kontroli un dabas resursu lietošanu. Šādas kontroles mērķis ir
sekot‚ kā juridiskas un fiziskas personas ievēro un pilda vides aizsardzības un
dabas resursu racionālas lietošanas plānus.
4. DABAS RESURSU NODOKĻA
VISPĀRĒJIE NOTEIKUMI‚
NODOKĻU APRĒĶINĀŠANAS UN MAKSĀŠANAS
KĀRTĪBA
Dabas
resursu lietošana ir:
1)
tieša
dabas resursu ieguve (iesaistīšana saimnieciskajā darbībā);
2)
piesārņojošo
vielu ievadīšana vai noplūde vidē;
3)
videi
kaitīgu preču un produktu patērēšana;
4)
jebkura
darbībā vai bezdarbība‚ kas degradē vidi vai dabas resursus.
To lietošanu (ierobežojumus‚ ieguvi) nosaka dabas
resursu lietošanas atļauja‚ ko izsniedz VARAM. VARAM institūcijas nosaka arī to
lietošanas limitus.
Videi kaitīga prece vai produkts ir izejviela‚ ražojums‚
patēriņa priekšmets‚ iepakojums‚ kas savā dzīves ciklā izraisa vides
piesārņojumu vai degradāciju.
Dabas resursu lietošanas licence - izdod VARAM vai tās
pilnvarotas institūcijas‚ kas atļauj lietot dabas resursus un ir līdzvērtīga
dabas resursu nodokļu maksai.
Dabas
resursu nodokļu mērķis ir ierobežot to nesaimniecisku izmantošanu un vides
piesārņošanu‚ samazināt vidi piesārņojošas produkcijas ražošanu un realizāciju‚
veicināt jaunas un pilnveidotas tehnoloģijas ieviešanu‚ kas samazinātu vides
piesārņojumu‚ attīstīt ilgspējīgas attīstības stratēģiju tautsaimniecībā‚ kā
arī veidot vides aizsardzības pasākumu finansiālo nodrošinājumu.
Nodokļa
ieņēmumus izmanto tikai projektos un pasākumos‚ kas vērsti uz vides
aizsardzību‚ sanāciju‚ rekultivēšanu‚ atkritumu utilizāciju‚ pārstrādi‚ dabas
resursu izpēti un atjaunošanu.
Nodokli
maksā visi‚ kas Latvijā iegūst ar
nodokli apliekamos dabas resursus‚ vai ievada vidē ar nodokli apliekamu
piesārņojumu‚ vai ievada videi kaitīgas preces‚ produktus. Ar nodokli
apliekamos objektus nosaka likuma pielikums.
Dabas
resursu lietošanas limitus nosaka izsniedzot attiecīgam darbības veidam
paredzēta atļauja‚ ko nosaka VARAM pilnvarotas institūcijas. Atļauja nav
vajadzīga sava nekustāmā īpašuma teritorijā‚ ja lietošana nav saistīta ar šo
resursu realizāciju pārstrādātā vai nepārstrādātā veidā‚ kā arī ja šī dabas
resursa lietošana nesaistās ar nelabvēlīgām vides pārmaiņām ārpus nekustamā
īpašuma robežām.
Dabas
resursu lietošanas‚ limitu noteikšanas‚ vides piesārņojuma un videi kaitīgo
preču un produktu uzskaites‚ nodokļu aprēķinu un nomaksāšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
Pārskats
par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu un nodokļu aprēķins pirms
iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iestādēm jāsaskaņo ar VARAM.
Nodokļu aprēķiniem izmantojami dati‚ kas pamatoti ar atestētas laboratoriju
analīžu rezultātiem vai standartizētām aprēķinu metodēm.
Maksātājs
nodokli aprēķina un iemaksā VID noteiktā kontā vienu reizi ceturksnī līdz
nākamā mēneša 20 datumam.
5. VALSTS EKOLOĢISKĀ EKSPERTĪZE
Valsts ekoloģiskās ekspertīzes
(VEE) mērķis ir izvērtēt saimnieciskās darbības ekoloģiskās bīstamības pakāpi‚
ekoloģisko situāciju konkrētajos objektos un vietās‚ un izstrādāt priekšlikumus
vides kvalitātes uzlabošanai.
Tās galvenie uzdevumi:
1)
noteikt
un pārbaudīt vai pareizi novērtēts ir potenciālās ekoloģiskās bīstamības
līmenis jebkāda veida darbībai‚ kuras realizācija ietekmē šobrīd vai ietekmēs
nākotnē apkārtējo vidi‚ iedzīvotāju veselību‚ dzīves līmeni;
2)
dot
vērtējošu analīzi projektā paredzētās antropogēnās darbības ietekmei uz
apkārtējo vidi;
3)
izvērtēt
saimnieciskās darbības pieļaujamību‚ ņemot vērā visus ekoloģiskos
ierobežojumus;
4)
konstatēt
vai prognozēt un novērst‚ kādas sekas var radīt t/s objektu un kompleksu
iedarbība uz apkārtējo vidi.
Lai
varētu veikt kādu darbību‚ obligāti ir jāsaņem Valsts ekoloģiskās ekspertīzes
(VEE) pozitīvs slēdziens‚ bet ja tas ir negatīvs‚ tad valsts varas un pārvaldes
institūcijas izskata jautājumu par jebkura šāda objekta turpmāko darbību vai
šīs darbības apturēšanu likuma kārtībā.
Latvijā
Valsts ekoloģisko ekspertīzi realizē VARAM veidojot ekspertu komisiju
patstāvīgi vai kopā ar valsts varas un pārvaldes institūcijām.
Pirms
jebkura projekta uzsākšanas pasūtītājs iesniedz VARAM plānotās darbības
rādītājus. VEE novērtē un dod atzinumu. VEE ilgums nepārsniedz 3 mēnešus‚ bet
to var pagarināt ja ir sarežģīti materiāli un problēmas. Atkārtotu VEE var
nozīmēt Saeima.
VEE objekti
1)
visa
veida reģionālās attīstības pirmsplāna un pirmsprojekta dokumentācija;
2)
projektu
un pētniecības darbu programmas‚ kas saistītās ar ekoloģiskā stāvokļa
novērtēšanu;
3)
jauni
tehnoloģiskie risinājumi‚ iekārtas‚ materiāli‚ darba reglamenti;
4)
saimniecisko
darbību un dabas resursu izmantošanu reglamentējošo normatīvo un instruktīvi
metodisko dokumentu projekti;
5)
objektu‚
vietu un reģionu ekoloģiskā situācija;
6)
projektu
tehniski ekonomiskie risinājumi‚ celtniecības un likvidācijas projekti.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
LR
Likums “Par Valsts ekoloģisko ekspertīzi” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚
-1990.‚ Nr 45.
2.
LR
Likums “Par vides aizsardzību” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚ -1990.‚Nr 33/34.
3.
LR
Likums “Par dabas resursu nodokli” // LR Saeimas un MK Ziņotājs‚ -1990.‚ Nr 22.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru