(5. Temats)
Kontrole (control; Kontrolle; контроль) – pārraudzība, pārbaude, revīzija. Kontrolēt var uzņēmuma darbību, norēķinus un grāmatvedību, kā arī darbinieku rīcībā nodotās vērtības. Kontrole pārbauda, vai darbība norisinās saskaņā ar līgumu, statūtiem, īpašnieka vai dalībnieku sapulces lēmumiem un pieņemtajiem principiem, uzņēmuma izpildinstitūciju lēmumiem un rīkojumiem. Kontroles mērķis ir konstatēt kļūdas un trūkumus, lai novērstu to atkārtošanos. Kontrole ir arī attiecības starp mātes un meitas uzņēmumu koncernā; mātes uzņēmuma iespēja noteikt saskaņā ar statūtiem vai līgumu meitas uzņēmuma finansu un darbības politiku.
Kontroles būtība organizācijās
Vārds
kontrole tāpat kā vārds vara ļoti bieži izraisa negatīvu attieksmi, jo daudziem
cilvēkiem tas nozīmē pastāvības ierobežošanu, piespiešanu darīt to, ko negribas
darīt. No vienas puses tā ir, kontrole nozīmē stingru uzraudzību un pakļautības
nodrošinājumu, bet no otras puses – kontrole saistīta ne tikai ar
ierobežojumiem un pārbaudēm. Tā ir ļoti svarīga un nepieciešama menedžmenta
funkcija. Plānošanas procesā tiek noteikti organizācijas mērķi un to
īstenošanas virzieni, organizēšana nodrošina iespēju lietot visas
organizatoriskās metodes, lai sasniegtu šos mērķus, motivēšana saistīta ar
svarīgām mērķu sasniegšanas metodēm. Bet kā menedžeris var pārbaudīt, vai
mērķis patiešām ir sasniegts? Kā organizācija var salīdzināt plānu faktiskajiem
rezultātiem? Kā novērtēt organizācijas darbību noteiktā periodā un ņemt vērā šo
vērtējumu nākamajā periodā? Tas viss var nodrošināt darbību pēc kārtas nevis
pēc svarīguma.
Kontrole ir uzraudzība par plānu
izpildi un nepieciešamie plānu labojumi, lai piemērotos iekšējās un ārējās
vides izmaiņām un sasniegtu organizācijas mērķus.
Kontroles mērķis ir noteiktā laikā nodrošināt menedžerus ar objektīvu informāciju par
stāvokli organizācijā salīdzinājumā ar plānoto un attiecīgiem darbības
rādītājiem. Piemēram, ja firmas DHL mērķis ir panākt kravas piegādi laikā 98%
līmenī, bet faktiski šis līmenis sasniedz 97%, tas nozīmē ka organizācija ir
saņēmusi informāciju par darbības uzlabošanas nepieciešamību. Savukārt
rezultāts 99% līmenī liecina par ļoti augstu darbības efektivitāti un par
iespējamām standartu izmaiņām.
Darba
vadītāji kontroles funkciju sāk no tā brīža, kad tiek noteikti organizācijas
mērķi un uzdevumi. Kontrole ir ļoti svarīga funkcija, lai varētu nodrošināt
organizācijas sekmīgu darbību. Ja netiek veikta kontrole, tad uzņēmumā bieži
vien sākas haoss un ir grūti saskaņot dažādu grupu darbību.
Kontroles nepieciešamību
nosaka:
û
nenoteiktība;
û
krīzes situāciju paredzēšana;
û
panākumu nodrošināšana.
Nenoteiktība. Izstrādājot uzņēmuma darbības plānus, vērā tiek ņemta tikai pašreizējā
situācija un nākotnes prognozes, kas var būt ļoti precīzas, bet tomēr tās ir
tikai prognozes, kas rada nenoteiktību. Daudz kas var ietekmēt iecerēto plānu
īstenošanu: likumu maiņa, sociālo vērtību izmaiņas, tehnoloģija, konkurences
apstākļi un citi mainīgi lielumi, kas ir cieši saistīti ar jūsu plāniem. Dažādi
apstākļi var izmainīt mūsu noteiktos mērķus par 100 procentiem.
Bez
tehnoloģiskiem un sociāliem apstākļiem svarīgi ir paši cilvēki un viņu
psiholoģija, jo bieži vien tieši viņi izpilda lielāko daļu no paredzētajiem
uzdevumiem. Nav iespējams programmēt cilvēka rīcību, lai tas pildītu uzdevumus
ar pārāk lielu precizitāti. Katrs cilvēks ir savādāks un katram nepieciešama
sava pieeja. Lai nodrošinātu procesa norisi, lai uzdevums tiktu veikts tā, kā
ieplānots, ir nepieciešama sava pieeja. Lai nodrošinātu procesa norisi, lai
uzdevums tiktu veikts tā, kā ieplānots, ir nepieciešama sasvstarpēja saikne
starp vadītāju un padoto.
Krīzes situācijas paredzēšana. Ja rodas problēmas un kļūdas, tās ir jāizlabo un jāizpēta, kāpēc tās ir
radušās. Analizējot iepriekšējo kļūdu avotus, var paredzēt arī iespēju
atkārtotām kļūdām un problēmām. Ja to neņem vērā, tad šo kļūdu uzkrāšanās var
radīt kritisku stāvokli uzņēmumā. Pieļaujot vienu kļūdu, nākošā kļūda jau var
būt daudz lielāka un pat nenovēršama.
Milzīgie
zaudējumi firmās un bankroti bieži vien ir sliktas kontroles sistēmas sekas,
kaut gan uzņēmēji un menedžeri paši to neapzinās. Tieši pakāpeniska kļūdu
uzkrāšanās var novest līdz krīzei, kad jau ir par vēlu kaut ko labot. Kontroles
nepieciešamību var pamatot ar nepieciešamību laikus atklāt un labot kļūdas.
Efektīvā kontrole kā menedžmenta funkcija ļauj atklāt problēmas un koriģēt
organizācijas darbību tā, lai problēmas novestu to līdz krīzei.
Panākumu uzturēšana. Ne mazāk svarīgi ir, lai kontrole būtu spējīga arī noturēt sasniegtos panākumus.
Salīdzinot reālos rezultātus ar plānotajiem, vadība var noteikt, vai plāni ir
bijuši veiksmīgi. Līdz ar to var noteikt visefektīvākos darbības virzienus. Kad
šie virzieni ir noteikti, vadība var izlemt, kādā virzienā uzņēmumam ir
jāpaplašinās un kāda nozare ir jāstimulē. Nosakot veiksmes un neveiksmes,
organizācija var laikus pielāgoties dažādām pārmaiņām gan organizācijas
iekšienē, gan ārpus tās.
Tādējādi kontrole
ir ļoti svarīga menedžmenta funkcija. Viena no kontroles īpatnībām ir tā, ka
tai ir jābūt visaptverošai. Kontrole nevar būt tikai viena vadītāja
prerogatīva, ikvienam darba vadītājam neatkarīgi no ranga ir jāveic kontrole.
Gan plānošana, gan organizācijas struktūras veidošana, gan motivēšana nevar
notikt atrauti no kontroles. Menedžmenta klasiķa H.Fajola izteikumi par
kontroli iekļauti 11.1 piemērā.
Kontroles procesa posmi un uzdevumi.
Kontroles procesā var izdalīt šādus posmus:
ü
Standartu noteikšana,
ü
Rādītāju noteikšana,
ü
Sasniegto rezultātu
salīdzināšana ar standartiem,
ü
Iegūto rezultātu novērtēšana,
ü
Menedžeru rīcība.
Tagad
par katru no šiem posmiem sīkāk.
Standartu noteikšana ir pirmais kontroles procesa posms. Standarti ir konkrēti
mērķi, ar kuru palīdzību var mērīt organizācijas izaugsmi un salīdzināt plānus
ar sasniegtajiem rezultātiem. Mērķi ietver gan laika nosacījumus, gan konkrētus
darbības kritērijus, pēc kuriem var spriest par darbību atbilstību konkrētajiem
mērķiem. Standartam jābūt izmērāmam un saistītam ar kādu noteiktu laiku!
Nosakot
standartus, organizācijā var rasties problēmas, jo mērķus ne vienmēr var
izmērīt kvantitatīvi, piemēram, cilvēku psiholoģija, apmierinātība ar darbu
utt. Ko darīt, ja ir stratēģiska nostāja par darba resursu izmantošanas
kontroli organizācijā? Viens no paņēmieniem tad ir netiešo standartu noteikšana.
Rādītāju noteikšana ir otrais kontroles procesa posms, kas loģiski turpina pirmo. Tas nozīmē,
ka jebkuram standartam atbilst attiecīgi rādītāji, kas atspoguļo kontroles
izpildes laiku, standartu mērvienību un kontroles veidu kopumā.
Ražošanas
menedžeriem jākontrolē izmaksas, produkcijas vienību kvalitāte un ražošanas
apjoms, taču kontroles periods ir atkarīgs no galīgā produkta izgatavošanas
laika vai no ražošanas starpposmiem. Savukārt kvalitātes novērtēšanai arī jābūt
rādītāju sistēmai, kas aptver tehniskos, ekonomiskos, ekoloģiskos utt.
rādītājus. Personāla menedžera rīcībā jābūt datiem par darbiniekiem, lai pēc
iespējas kontrolētu to rīcību.
Trešais
kontroles procesa posms ir reāli sasniegto
rezultātu salīdzināšana ar noteiktajiem standartiem. Šeit vadītājam
jānoskaidro, cik lielā mērā iegūtais rezultāts atbilst iecerētajam. Jānosaka ir
arī atkāpes jeb novirzes!
Lai
organizācija varētu labāk reaģēt uz dažādām pārmaiņām, ir jānosaka pieļaujamās
atkāpes no noteiktajiem standartiem. Bet tās nedrīkst būt pārāk lielas vai
mazas. Ja tās būs lielas, tad var rasties nenovēršamas problēmas, bet ja pārāk
mazas, tad organizācija nebūs elastīga dažādu pārmaiņu laikā.
Lai
kontrole būtu efektīva, tai ir jābūt arī pietiekami ekonomiskai. Kontroles
izmaksas veido laika patēriņš, ko menedžeri un pārējie darbinieki patērē, lai
ievāktu informāciju, apstrādātu un analizētu. Ir jāskatās, vai šīs izmaksas nav
lielākas par gūtajiem ienākumiem.
Lai
paaugstinātu kontroles ekonomisko efektivitāti, izveido kontroles sistēmu pēc
izslēgšanas principa. Tas nozīmē, ka kontrolei jāiedarbojas tikai uz būtiskām
atkāpēm no standartiem.
Kad
pabeigts trešais kontroles posms, ir jānovērtē,
cik lielā apmērā tika ievēroti noteiktie standarti. Šī ir viena no
vissarežģītākajām darbībām visā kontroles procesā. Veicot salīdzināšanu ir
jānosaka mērvienības, ar kuru palīdzību var novērtēt sasniegtos rezultātus.
Rezultātiem ir jābūt izteiktiem latos vai kādā citā mērvienībā.
Lai
analizētu un novērtētu iegūtos rezultātus, jāizstrādā metode. Mūsdienās tās ir
datorprogrammas, ar kuru palīdzību vieglāk un efektīvāk var analizēt visus
datus. Lai adekvāti novērtētu iegūtos rezultātus, jābalstās uz dokumentiem, kas
precīzi attēlo šos rezultātus. Šie dokumentu paraugi parasti ir atkarīgi no
valdības politikas, tas ir – kādus dokumentus tā pieprasa.
Jāņem
vērā, ka jebkura informācijas vākšana un apstrādāšana ir darbietilpīgs process.
Pats svarīgākais ir noskaidrot patiesi nepieciešamās informācijas daudzumu un
saturu. Līdz ar to šis ceturtais posms parasti veido lielāko daļu no kontroles
sistēmas budžeta.
Lai
kontroles process būtu efektīvs, ir jāievēro šādi principi:
ü
Informācija ir jāfiksē tikai
vienreiz tiklīdz tā kontroles procesā rodas,
ü
Informācijas fiksēšanai
jāizmanto operatīvā dokumentācija, neveidojot speciālu uzskaiti,
ü
Savācamās informācijas sastāvs
un apstrādes kārtība jānosaka atbilstoši organizācijas mērķiem,
ü
Informācija ir jāpiegādā tieši
tam menedžeru līmenim, kurš ir kompetents pieņemt lēmumu,
ü
Savāktās informācijas apstrāde
ir jākoncentrē vienā kontroles posmā, kurā visi dati jāgrupē un jāapstrādā
atkarībā no tā, kuram posmam šī informācija ir nepieciešama.
Menedžeru rīcība.
Kad
iegūtie dati ir novērtēti, vadībai ir jāpieņem konkrēti lēmumi, kas saistīti ar
turpmāko darbību. Tad arī sākas piektais posms – rīcība. Menedžerim jāizvēlas viena no 3 iespējamām darbībām:
ü
Atstāt visu iepriekšējā līmenī,
ü
Novērst novirzes no normām un
standartiem,
ü
Pārskatīt noteiktos standartus.
Galvenais
kontroles mērķis ir sniegt tādu stāvokli, kad organizācija funkcionē saskaņā ar
plānoto. Ja tiek panākts tāds stāvoklis, tad svarīgākais ir saglabāt esošo
menedžmenta sistēmu. Šāds secinājums attiecināms arī uz stāvokli, kad ir ļoti
nelielas novirzes no standartiem. Taču kontroles nozīmīgums nesamazinās, ja
organizācijā viss rit gludi.
Kontroles
sistēma, kas neļauj novērst lielas novirzes no normām, ir bezjēdzīga, jo tad
zūd tās galvenais mērķis. Līdz ar to kontroles sistēmā ir jāveic izmaiņas, kas
būtu vērstas tieši uz noviržu avotu korekciju. Korekciju mērķis ir problēmu
cēloņu atklāšana un normāla darba ritma atjaunošana. Pirms korekciju sākšanas
menedžerim jābūt pārliecinātam par to lietderīgumu, jo nevietā izdarītu
korekciju sekas var būt vēl sliktākas.
Ne
vienmēr ir jānovērš novirzes. Var mainīt arī pašus standartus, kas arī var būt
par cēloni normu neizpildei. Plāni un noteiktie standarti ir cieši saistīti,
tie nevar darboties atsevišķi.
Kontrole
ir ļoti svarīga menedžmenta funkcija, kas nodrošina organizācijas darbību, taču
tā nedrīkst novest pie atgriezeniskiem rezultātiem. Neveiksmīgi izstrādāta
kontroles sistēma var novest pie darbinieku apzinātas rīcības, kas orientēta uz
kontroli, bet nevis uz darbību kopumā, tas ir – cilvēki centīsies apmierināt
kontroles prasības. Tāda kontrole var novest pie tā, ka tiek sniegta neprecīza
informācija. No šīm problēmām var izvairīties, izvirzot samērīgus kontroles
standartus, nodibinot atgriezenisko saiti starp vadītāju un padoto, izvairoties
no pārlieku lielas kontroles, kā arī prēmējot par labi paveiktu darbu!
H.Fajols
par kontroli
Uzņēmuma
kontrole sastāv no pārbaudes, vai darbība ir saskaņota ar pieņemto
programmu, ar pavēlēm un noteiktajiem principiem.
Kontroles
mērķis ir atklāt kļūdas un neprecizitātes, lai varētu tās izlabot un
izvairīties no to atkārtošanās.
Kontrole tiek lietota visur – materiāliem,
personālam, darbībām.
No administratīvā viedokļa ir
jāpārliecinās, ka programma ir, ka tā tiek pildīta un koriģēta atbilstoši
laika nosacījumiem, ka sociālais
organisms ir kārtībā, kašī rīcība tiek īstenota saskaņā ar principiem, ka
apspriedes tiek rīkotas darbības koriģēšanai utt.
No komerciālā viedokļa ir jāpārliecinās, ka ienākošie un izejošie
materiāli tiek tieši novērtēti pēc daudzuma, kvalitātes un vērtības, ka
inventāra saraksti ir kārtībā, ka piegāde ir sakārtota utt.
No tehniskā viedokļa jānovēro darbību
gaita, to rezultāti, īpatnības, personāla un iekārtu darbība.
No finansu viedokļa kontrole aptver
reģistru grāmatas, kasi, rekvizītus, fondu izmantošanu.
No apdrošināšanas viedokļa ir
jāpārliecinās, ka tiek veikti pieņemtie īpašuma un personu aizsardzības
pasākumi.
Un
beidzot, no uzskaites viedokļa
ir jākonstatē, ka izpildei nodotie dokumenti tiek ātri izskatīti, ka tie
dod skaidru priekšstatu par uzņēmuma stāvokli, ka kontrolei nodotās
reģistra grāmatas, statistikas dati un diagrammas ir pietiekoši labs
materiāls pārbaudei un ka netiek fiksēti nekādi nevajadzīgi dokumenti vai
statistikas dati.
Visas
šīs darbības attiecas uz uzraudzības nozari un tās var tikt veiktas ar uzņēmuma
vadības un dažāda ranga līdzstrādnieku palīdzību.
H.Fayol. General and Industrial Management (
Geneva, 1930) 5. Chapter.
H.Fajols par kontroli
Uzņēmuma
kontrole sastāv no pārbaudes, vai darbība ir saskaņota ar pieņemto
programmu, ar pavēlēm un noteiktajiem principiem.
Kontroles
mērķis ir atklāt kļūdas un neprecizitātes, lai varētu tās izlabot un
izvairīties no to atkārtošanās.
Kontrole tiek lietota visur – materiāliem,
personālam, darbībām.
No administratīvā viedokļa ir
jāpārliecinās, ka programma ir, ka tā tiek pildīta un koriģēta atbilstoši
laika nosacījumiem, ka sociālais
organisms ir kārtībā, kašī rīcība tiek īstenota saskaņā ar principiem, ka
apspriedes tiek rīkotas darbības koriģēšanai utt.
No komerciālā viedokļa ir jāpārliecinās, ka ienākošie un izejošie
materiāli tiek tieši novērtēti pēc daudzuma, kvalitātes un vērtības, ka
inventāra saraksti ir kārtībā, ka piegāde ir sakārtota utt.
No tehniskā viedokļa jānovēro darbību
gaita, to rezultāti, īpatnības, personāla un iekārtu darbība.
No finansu viedokļa kontrole aptver
reģistru grāmatas, kasi, rekvizītus, fondu izmantošanu.
No apdrošināšanas viedokļa ir
jāpārliecinās, ka tiek veikti pieņemtie īpašuma un personu aizsardzības
pasākumi.
Un
beidzot, no uzskaites viedokļa
ir jākonstatē, ka izpildei nodotie dokumenti tiek ātri izskatīti, ka tie
dod skaidru priekšstatu par uzņēmuma stāvokli, ka kontrolei nodotās
reģistra grāmatas, statistikas dati un diagrammas ir pietiekoši labs
materiāls pārbaudei un ka netiek fiksēti nekādi nevajadzīgi dokumenti vai
statistikas dati.
Visas
šīs darbības attiecas uz uzraudzības nozari un tās var tikt veiktas ar uzņēmuma
vadības un dažāda ranga līdzstrādnieku palīdzību.
H.Fayol. General and Industrial Management (
Geneva, 1930) 5. Chapter.
|
Kontrolings
Kontrole ir
jānodala no revīzijas. Pie revīzijas ir runa par salīdzināšanu starp plānu
lielumiem un salīdzinošiem lielumiem, turklāt šis salīdzinājums nav tekošs, bet
gan reti. Kontrole arī tiek nodalīta no kontrolinga.
Ar kontrolingu
saprot uzdevumu kopumu, kuri sastāv no uzņēmuma vadības koordinācijas kā arī
informācijas sagādi , lai optimāli sasniegtu
uzņēmuma mērķus.
Kontrolings
ir mērķēts uz to, lai nodrošinātu vadības spēkus ar uzdevumu- un mērķu
relevantu informāciju kā arī nodrošinātu sistemātisku lēmumu koordināciju. Tādā
veidā kontrolingam piemīt pārvaldību
atbalstošs uzdevums, kurš tiecas arī uz plānošanas pārvaldības instrumentiem un
kontroli.
Kontrolings
ir daļa no pārvaldības, kura uz mērķiem orientēti koordinē plānošanas un
kontroles ar informācijas apgādi.
Apzīmējums “kontrole” vācu valodas normās ir maldinošs. Angļu
literatūrā ar “kontroli” un “kontrolingu”, nesaprot tikai kontroli vācu
domāšanas stilā, bet arī ar vadīšanu, stūrēšanu un regulēšanu. Šīs minētās funkcijas
angļu literatūrā tiek apzīmēti arī kā “Controllership” un aptver
organizatoriskus aspektus.
Kontrolingu var uzskatīt
par daļu no katras pārvaldības uzdevuma.
Kontrole
kā uzņēmējdarbības uzdevums prakses pirmsākumā ir ieviesta angļu uzņēmumos. Pirmā
literatūrā minētā kontrole no 1884 gada darbojās amerikāņu dzelzceļa
sabiedrībā.
Šodien
kontrolings uzņēmumos ieņem funkcionālu un dalītu decentralizāciju. Piemēram ir
mārketinga-, ražošanas-, pētniecības-, attīstības- kontrole.
Bieži tiek runātas par kontrolinga attiecībām ar iekšējo revīziju.
Funkcionāli skatoties pastāv papildinājums: kontrolings nodarbojas ar sistēmu
veidošanu, iekšējā revīzija nododas šo sistēmu pārbaudei uz rentabilitāti,
pienācīgumu un drošību. Lai šo pārraudzības uzdevumu spētu uztvert neatkarīgi
un objektīvi, ir organizatoriskā neatkarība no vajadzībām. Šis ir iemesls tam,
ka iekšējā revīzija bieži vien netiek pievienota kontrolinga nodaļai, bet gan
tiek tieši pievienota pie uzņēmuma pārvaldībā.
Iekšējā revīzija.
Revīziju saprot
kā procesā neieinteresēto personu vadītu sarīkojumu. Iekšējā revīzija pretstatā
ārējai ir uzņēmumam piederošu personu veikta pārbaude. Jēdzieni “revīzija” un
“kontrole” tiek ietverti jēdzienā “pārraudzība”. Revīzija jeb pārbaude nav
gluži tas pats kas kontrole, jo revīzija notiek neatkarīgi no procesa. Kontrole
ir sistēmas iekšējais notikums, bet revīzija jeb pārbaude ir kā pārraudzība no
ārienes. Kontrolings un iekšējā revīzija papildina viena otru tā, ka, kamēr
kontrolinga sistēma darbojas un ir gaitā, iekšējā revīzija uzmana to. Rodas
jautājums kā visefektīvāk nodrošināt saikni starp kontrolingu un iekšējo
revīziju.
Kontroles veidi
Visus kontroles veidus
var apvienot trīs grupās:
Ø Pēc objektiem (resursiem):
¨
Materiālu resursu;
¨
Cilvēku resursu;
¨
Informācijas resursu;
¨
Finansu resursu.
Ø Pēc darbības procesiem:
¨
Iepriekšējā kontrole;
¨
Kārtējā kontrole;
¨
Noslēdzošā kontrole.
Ø Pēc organizācijas līmeņiem:
¨
Operatīvā kontrole;
¨
Organizācijas kontrole;
¨
Stratēģiskā kontrole.
Operatīvā kontrole aptver kontroles aktivitāšu kompleksu (mārketingu, ražošanu, loģistiku
utt.), kas tiek lietots, lai nodrošinātu efektīvu resursu pārveidi. Šo kontroli
veic vidējā līmeņa menedžeri, piemēram, attiecīgo nodaļu vadītāji. Operatīvās
kontroles piemērs ir: produkcijas apjoma un kvalitātes kontrole; preču krājumu
un sortimenta kontrole; preču sadales un pārdošanas kontrole utt. atkarībā no
katrā organizācijā izveidotās operatīvās kontroles sistēmas.
![]() |
¨
Iepriekšējā kontrole ir koncentrēta uz finansu,
materiālu, cilvēku un informācijas resursu kvalitāti un kvantitāti pirms to
iekļaušanas pārveides procesā.
¨
Kārtējā kontrole vienlaikus koncentrēta uz visu
veidu resursu izmantošanu pārveides procesā.
¨
Noslēdzošā kontrole koncentrēta uz gatavās
produkcijas raksturlielumiem – pēc pārveides procesa.
Organizācijas kontrole ir atkarīga no organizācijas sakārtojuma, struktūras, pilnvaru
decentralizācijas pakāpes. Pēc būtības šī kontrole skar organizācijas vidējo
menedžeru līmeni, jo viņiem jākontrolē padoto darbība nodaļās (departamentos)
vai dienestos. Līdz ar to var izdalīt divus organizācijas kontroles veidus:
û
Birokrātisko;
û
Neformālo.
Stratēģiskā kontrole attiecas uz organizācijas stratēģiskajiem jautājumiem un ir augstākā
līmeņa menedžeru redzeslokā. Tiek kontrolēta organizācijas stratēģisko mērķu
sasniegšanas un darbības efektivitāte. Stratēģiskās kontroles uzdevums ir ārējo
faktoru izmantošana un organizācijas stratēģisko mērķu nodrošinājums.
Organizācijas stratēģiskos līdzekļus veido gan organizācijas iekšējie faktori
(struktūra, tehnoloģija, materiālie resursi, personāls), gan menedžmenta
funkcijas (plānošana, organizēšana, motivēšana). Minētie faktori un funkcijas
praktiski ir stratēģiskās kontroles objekti. Piemēram, augstākā līmeņa
menedžeri var kontrolēt organizācijas sakārtojuma atbilstību stratēģisko mērķu
sasniegšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru