Latvijas Universitāte
Mārketinga koncepcija
Tirgvedībā
izstrādāja
Vadības un
ekonomiskās informātikas fakultātes
Biznesa Vadības specialitātes
SA10-2. kursa
studenti
Normunds Eihmanis
Agris Tamanis
Rīga 1998. gads
Plāns
SIA
X biznesa plāns konsultatīvo pakalpojumu nozares attīstībai_______
1. Uzņēmuma,
uzņēmējdarbības un sniegtā pakalpojuma apraksts_________
1.1. Uzņēmuma un
uzņēmējdarbības vides apraksts______________________________
1.2. Piedāvāto
pakalpojumu apraksts__________________________________________
1.3.Piedāvātā
pakalpojuma klientūras aspekti____________________________________
2.Ražošanas plāns__________________________________________________
2.1. Izmantojamie
resursi, projekta izmaksas un prognozējamās peļņas aprēķins_______
2.2. Projekta
ieviešanas darbības plāns________________________________________
3. Organizatoriskais
plāns__________________________________________
4. Saimnieciskais
risks un tā samazināšanas pasākumi__________________
Secinājumi un
priekšlikumi_________________________________________
Izmantotās literatūras
saraksts______________________________________
SIA X biznesa plāns konsultatīvo pakalpojumu nozares attīstībai
1. Uzņēmuma, uzņēmējdarbības un sniegtā pakalpojuma apraksts
1.1. Uzņēmuma un uzņēmējdarbības vides apraksts
Auditorfirma SIA X savu darbību
uzsāka 1992. gadā un ir viena no vadošajām auditē pakalpojumu sniedzējām
Latvijas uzņēmumiem. Firmai ir 400
klientu, un tā ir iemantojusi
kvalitatīvu pakalpojumu sniedzējas tēlu auditē tirgū. SIA X nodarbina 50 augstas klases speciālistus uzņēmumu
auditē un grāmatvedības konsultāciju jomās, kuras dod attiecīgi 85 un 15
procentus no uzņēmuma peļņas. Auditorfirmas SIA X galvenais birojs atrodas
Rīgā, un tai ir filiāle Ventspilī.
Biroji izvietoti īrētās telpās pilsētu centrālajās daļās; iekārtojums ir
gaumīgs, lietišķs, un tajā izmantotas modernas datu apstrādes un
telekomunikāciju tehnoloģijas.
X
plāno līdz 1999. gada janvārim sniegt auditē pakalpojumus 900 vietējiem
klientiem un ieviest virkni konsultatīvo pakalpojumu. Līdz 2001. gada janvārim SIA X vēlas saglabāt
2. vadošās Latvijas auditorfirmas statusu un kļūt par tirgus līderi biznesa
konsultāciju jomā vietējo firmu vidū.
Šis biznesa plāns izstrādāts, lai noskaidrotu ieviešanas iespējas firmā
X iecerētajiem mārketinga konsultāciju pakalpojumiem, un paredzēts iekšējai
lietošanai. Šobrīd
biznesa konsultatīvos pakalpojumus sniedz aptuveni 100 firmas un organizācijas,
kuru vidū var izdalīt šādas nozīmīgākās grupas: starptautiskās auditorfirmas,
vietējās firmas un valsts uzņēmējdarbību atbalstošās organizācijas. Lielāko īpatsvaru konsultāciju tirgū ieņem starptautiskās
konsultāciju un auditorfirmas Coopers & Lybrand, Deloitte & Touche,
Price Waterhouse, Arthur Andersen, Ernst & Young un KPMG. Šīs firmas sniedz ievērojamu konsultāciju
apjomu Latvijā ienākušajām daudznacionālajām korporācijām. Vietējās firmas joprojām maz izmanto
starptautisko konsultantu pakalpojumus, jo šajā tirgus segmentā biznesa
konsultācijas atrodas dzīves cikla ieviešanas stadijā un līdz šim attīstība
bijusi lēna. Konsultatīvie pakalpojumi
daudznacionālo firmu segmentā atrodas attīstības stadijā.
Vietējās konsultāciju un
auditorfirmas, kuru ir aptuveni 80, pārsvarā gūst ienākumus no gada pārskatu
auditē, privatizējamo uzņēmumu vērtēšanas pēc LPA pasūtījuma, biznesa plānu
izstrādes un grāmatvedības konsultācijām. Šie pakalpojumi tiek izmantoti makrovides spēku ietekmē: ikgadējs audits ir
nepieciešams likumdošanā noteiktajiem uzņēmumiem; uzņēmumu novērtēšana ir
privatizācijas priekšnoteikums; biznesa plāni nepieciešami, lai iegūtu banku
kredītus; grāmatvedības konsultācijas izmanto, lai samazinātu ar nodokļiem
apliekamās summas un nebūtu jāmaksā soda naudas VID.
Nozīmīgākā valsts
uzņēmējdarbību atbalstošā organizācija ir Uzņēmējdarbības atbalsta centru
tīkls, kuri izvietoti 6 Latvijas pilsētās.
Šie centri specializējušies palīdzībā mazajiem uzņēmumiem un personām,
kas vēlas uzsākt uzņēmējdarbību. Tajos parasti neiespējams iegūt augstas klases
specializētas konsultācijas.
Paredzams,
ka Latvijas firmas laika periodā no 1996. līdz 2001. gadam būs spiestas uzsākt
plašu biznesa konsultatīvo pakalpojumu izmantošanu. Šo tendenci nosaka ekonomiskie, konkurences
un likumdošanas faktori. Tautsaimniecībā
joprojām ir ekonomiskā krīze, un iedzīvotāju pirktspēja no pašreizējā zemā
līmeņa pieaugs lēni. Paralēli ir
notikusi un turpinās tirgus piesātināšanās
ienesīgākajās un arī pārējās nozarēs, tālāk apgrūtinot cīņu par
patērētāju ierobežotajiem naudas resursiem.
Vietējām firmām būs daudz vairāk jārēķinās ar konkurenci arī globālā
mērogā, palielinoties Latvijas starptautiskajai ekonomiskajai integrācijai. Paredzamā piemērošanās ES likumdošanai,
kopējā tirgus standartiem un tai sekojošā pievienošanās ES radikāli izmainīs
uzņēmējdarbības vidi. Jaunajā
uzņēmējdarbības vidē kritiska nozīme ir speciālām zināšanām, bet pastāvīgi
nodarbināt nepieciešamā līmeņa ekspertus visās vajadzīgajās nozarēs liela daļa
firmu nevarēs atļauties. Lai samazinātu
izmaksas un iegūtu vajadzīgos speciālos pakalpojumus, firmām būs nepieciešams
izmantot konsultantfirmu pakalpojumus.
1.2. Piedāvāto pakalpojumu apraksts
Esošajiem klientiem tiks piedāvātas konsultācijas
mārketingā. Mārketinga pakalpojumu
komplekss ietvers mārketinga plāna izstrādi, ieviešanu un klientu orientācijas
ieviešanu uzņēmumā. Mārketinga pakalpojumu mērķi ir gūt Ls 253000 peļņu 3 gadu laikā, kļūt par vadošo mārketinga
pakalpojumu sniedzēju Latvijas firmām un diversificēt firmas uzņēmējdarbību.
Klienti, kas pasūtīs
mūsu firmā mārketinga plānu, 2
mēnešu laikā iegūs profesionāli sagatavotu, uz klientu vēlmēm un pasūtītāja
firmas mērķiem balstītu mārketinga plānu (skat.1.d.att.). Atkarībā no
mārketingā iesaistīto klienta darbinieku īpatsvara tiks plānota šo firmu
darbinieku piedalīšanās plānošanā.
Pirmais solis būs kopā ar vadību nospraust mērķus precei vai
pakalpojumam, kuram izstrādā plānu.
Situācijas analīze aptvers mārketinga vides analīzi, tirgus
segmentāciju, svarīgu tendenču noteikšanu šajos segmentos un konkurences
novērtējumu. Nākamais solis būs
stratēģiju izstrāde attiecībā uz mērķa tirgu, plānoto ražošanas apjomu,
diferenciāciju, iekšējo mārketingu un mārketinga mix elementiem. Pieņēmumu
testēšana mārketinga pētījumu ceļā var būt nepieciešama atsevišķos gadījumos,
jo pieņēmuma kļūdainības gadījumā var rasties lieli zaudējumi. Tiks sastādīts darbības plāns 1.darbības
gadam, kurš saturēs veicamo pasākumu, atbildīgo un izpildes termiņu sarakstu. Izstrādātais mārketinga plāns uz 1 nedēļu
tiks nodots klienta apskatei, kam sekos apspriede, kurā tiks precizēti
neskaidrie jautājumi.
Klienti, kuri
izmantos mūsu mārketinga plāna
ieviešanas pakalpojumus, reizi
nedēļā tiksies ar pieredzējušāko mārketinga speciālistu, kopā pārvarot
neparedzētus šķēršļus un diagnosticējot potenciālas problēmas (skat. 1.e.att.).
Mārketinga speciālists rūpīgi iepazīsies ar uzņēmumu un mārketinga plānu.
![]() |
![]() |
![]() |







![]() |
MĀRKETINGA


ŠANA
![]() |
|||
![]() |
|||
ATTIECĪBU KLIENTU



![]() |
1.a.att Pakalpojumu uzmetuma vispārīgā shēma
![]() |



DALĪBNIEKA KONTAKTS


PERSONU

![]() |
![]() |
||






LĪGUMA
NOSLĒGŠANA
1.b.att.Pasūtījumu
iegūšanas uzmetums
![]() |






BUDŽETA
NOTEIKŠANA
1.c.att. Projekta plānošana








MĒRĶUS





TESTĒŠANU




DARBĪBAS NODOT IZSKAIDROT


IZSTRĀDE
1.d.att.Mārketinga plāna izstrāde
![]() |
![]() |
![]() |
|||


UZŅĒMUMU MĀRKETINGA TIKŠANĀS
PLĀNU
1.e.att.Mārketinga
plāna ieviešana
N
OSKAIDROT IESAISTĪT
IZVE
IDOT ORGA-






![]() |
![]() |
![]() |
SALĪDZINĀT
NOTEIKT NOTEIKT



![]() |
![]() |
![]() |
PIELIETOT PANĀKUMU NOVĒRTĒT


DISCIPLĪNU
MOTIVĀCIJĀ
1.f.att.Klientu orientācijas ieviešana
Klientu
orientācijas ieviešana, kuras rezultātā tiek izmainīta organizācijas
struktūra un kultūra, (skat. 1.f.att.) ilgs 8 mēnešus. Vispirms jānosaka klienta biznesa filozofija;
nosakot esošo situāciju, iespējams norādīt uz vieglāk labojamajām problēmām, ar
kurām ir jāsāk. Otrkārt, jāinformē
klienta firmas vadība un pārējie darbinieki par klientu orientācijas
pozitīvajiem aspektiem, lai pēc iespējas vairāk cilvēku šīs pārmaiņas atbalstītu. Treškārt, jāizveido
organizācijā iekšēja struktūra, kura veicinās klientu orientācijas ieviešanas
projekta pieņemšanu ārpus plānošanas grupas.
Ceturtkārt, jāizpēta firma, nosakot, ko darbinieki un vadība domā par
pašreizējiem produktiem un programmām; jāanalizē arī firmā pastāvošā klientu
vēlmju izpratne. Piektkārt, jānoskaidro klientu domas par firmas tēlu,
kvalitātes līmeni, vajadzībām, kuras klienti grib apmierināt, un apmierinātības
līmeni. Sestkārt, jāsalīdzina darbinieku
un klientu uzskati, meklējot kopīgo un atšķirīgo. Salīdzināšanas produkts ir norādes uz tām
jomām, kur firmā nepieciešami uzlabojumi vai izmaiņas. Septīkārt, jānotiek pārejai uz praktisku
rīcību. Jāanalizē tirgus, piedāvātie produkti, jānosaka mērķi, jāizstrādā un
jāievieš mārketinga plāni. Plānošanā
jāiesaistās arī darbiniekiem, kuri plānu pildīs, jo tad no tiem varēs gaidīt
lielāku atbalstu. Astotkārt, jānosaka mūsu mārketinga pakalpojuma panākumi. Tie
tiks izmantoti tālāku pārmaiņu motivācijā.
Devītkārt, jānovērtē, cik lielā
mērā sasniegti mērķi, un jāizdara nepieciešamās izmaiņas.
1.3.Piedāvātā pakalpojuma klientūras aspekti
Mūsu mārketinga
pakalpojumus izmantos lieli un vidēji uzņēmumi.
Mazie uzņēmumi nespēs samaksāt, tādēļ tie neizmantos mūsu mārketinga
konsultācijas. Bankas un daudznacionālās
kompānijas izmantos lielā sešinieka pakalpojumus ne tikai audita, bet arī
konsultāciju jomā, tādēļ tās nevar iekļaut mērķa tirgū. SIA X mērķa tirgus mārketinga konsultācijām būs lielie un vidējie
uzņēmumi, kuri jau izmanto mūsu pakalpojumus. Ar esošajiem klientiem ir nodibinātas ciešas attiecības, un to
problēmas ir jau iepazītas. Tādēļ esošā
klientūra ir vispievilcīgākais tirgus segments jaunam pakalpojumam. Lielie un vidējie uzņēmumi, kuri nav SIA X
klienti, pirmajos 3 gados netiks iekļauti mērķa tirgū, jo, lai tie izprastu
pakalpojumu vērtību un tos iegādātos, būtu nepieciešams iztērēt daudz vairāk
dārga speciālistu laika.
1997. gadā tiks
sniegti pakalpojumi par Ls 116500, 1998. gadā par Ls 158800, bet 1999. gadā par
Ls 233000.
Lielā sešinieka
firmas konkurēs ar mūsu ieviestajiem mārketinga pakalpojumiem lielo Latvijas
uzņēmumu tirgū. Konkurence nebūs
izteikta, jo paredzams, ka lielos uzņēmumus neapmierinās lielā sešinieka
pakalpojumu cenu līmenis. Starptautisko firmu prestižo un dārgo auditu vietējie
uzņēmumi var izmantot kā savas uzticamības pierādījumu. Mārketinga konsultācijas arī ir dārgas, taču
tās nekalpo tik nozīmīgam mērķim kā
uzticamības garantēšana partneriem, tādēļ priekšroka tiks dota mūsu zemākajām
cenām. Pastāv iespēja, ka var ienākt kāda mazāka Rietumu kompānija ar pieeju
lētākām kredītlīnijām no ārzemju investīciju fondiem. Šis varētu būt nopietns drauds, kurā gadījumā
jāpieņem īpaši mēri vadoties no situācijas.
Vidējo un lielo uzņēmumu segmentā ar mums
konkurēs arī vietējās konsultāciju firmas.
SIA X ir salīdzinoši augstāka konkurētspēja, un tā ir iemantojusi pozitīvu tēlu. Turklāt
tai ir liels skaits apmierinātu
klientu, kuriem savus papildus pakalpojumus
piedāvāt būs vieglāk, nekā vietējiem konkurentiem pārliecināt firmas, kurās tos
vēl nepazīst. Uzņēmējdarbības atbalsta
centri mums neradīs konkurenci, jo tiem nav pietiekama intelektuālā kapitāla un
resursu, kā arī to specializācija ir vērsta uz maziem uzņēmumiem.
Tā kā SIA X ir jau pozicionēta kā kvalitatīvu
pakalpojumu sniedzēja, kuras cenas ir
augstākas nekā vietējām firmām un zemākas nekā lielajam sešiniekam, arī
mārketinga pakalpojumi tiks identiski pozicionēti. Šī stratēģija klientos radīs to mārketinga
pakalpojumu tēlu, kuru viņi psiholoģiski visvairāk gatavi tiem piedēvēt,
vadoties no vispārējā firmas tēla.
Mārketinga plāna izstrāde maksās no Ls 2000 līdz 5000,
mārketinga plāna ieviešana Ls 500 līdz 2500, bet klientu orientācijas ieviešana
Ls 3000 līdz 10000. Cena tiks
noteikta atkarībā no darba sarežģītības, ko novērtēs projektu vadītājs. Finansu aprēķiniem tiks izmantotas šādas
cenas: Ls 3000, 1300, 7000.
Paredzams, ka 1997. gadā tiks
sniegti mārketinga pakalpojumi 25 klientiem, 1998. gadā - 50 klientiem, 1999. gadā - 80 klientiem. Mārketinga konsultācijas atrodas dzīves cikla
ieviešanas fāzē un paredzams, ka tās ieies attīstības fāzē 1999. gadā. Nav
paredzamas izmaiņas uzņēmējdarbības vidē, kuras iznīcinātu nepieciešamību pēc
šī pakalpojuma.
2.Ražošanas plāns
2.1. Izmantojamie resursi, projekta izmaksas un prognozējamās peļņas aprēķins
Pakalpojumu sniegšanai tiks izmantotas esošās
telpas un iekārtas Rīgā un Ventspilī.
1996. gadā paredzēts iekārtot papildus telpu ar 5 moderniem datoriem,
kuriem konsultāciju departamenta dalībnieki varēs pieslēgties caur telefona
līnijām. Katram šī departamenta
darbiniekam tiks iedalīts portatīvais dators, ar kura palīdzību tie varēs ērti
strādāt, arī esot projām no biroja, piemēram, pie klienta. Katram departamenta darbiniekam būs jāvalkā
augstas kvalitātes konservatīvi uzvalki tumši zilā, pelēkā vai melnā krāsā,
balti krekli un kvalitatīvi ādas apavi.
Sievietēm apģērbā būs divi ierobežojumi: neimitēt vīriešu apģērbu un
neizskatīties pēc seksa objekta.
Darbiniekiem tiks atmaksāti Ls 250 par apģērba un apavu iegādi.
Darbam konsultāciju
departamentā tiks pieņemti 2 augstas klases mārketinga eksperti ar plašu
pieredzi un 3 izcili augstskolu beidzēji.
1998. un 1999. gadā tiek plānots pieņemt pa 3 darbiniekiem ik gadus.
Pakalpojuma
sagatavošanas periodā tiks veikti izskaidrojošā darba pasākumi darbinieku vidū
par mārketinga pakalpojumu vērtību un nozīmību firmas SIA X attīstības
stratēģijā. Tiks
uzsvērta esošo darbinieku attiecību nozīme jauno mārketinga pakalpojumu
virzīšanā tirgū. Firmas apkārtrakstā
tiks ievietota rakstu sērija par mārketinga pakalpojumu nozīmi un saistību ar
esošajiem departamentiem. Departamentu
vadītāji kopā ar vadību un mārketinga speciālistiem noturēs 4 stundu apspriedi, kur izteiks savus
ierosinājumus un iebildumus.
1.tabula
Projekta izmaksu
kalkulācija, Ls
Izmaksu
posteņi
|
Cena
|
Skaits
|
Summa
|
Datori
un programmnodrošinājums
|
1800
|
5
|
9000
|
Portatīvie
datori
|
1600
|
5
|
8000
|
Telpas
remonts
|
700
|
1
|
700
|
Mēbeles
|
1000
|
1
|
1000
|
Biroja
piederumi
|
150
|
1
|
150
|
Apģērba
kompensācijas
|
250
|
5
|
1250
|
Literatūra
un citi inform. avoti
|
1000
|
1
|
1000
|
Neparedzēti
izdevumi
|
2000
|
1
|
2000
|
Projekta
izmaksas kopā:
|
-
|
-
|
23100
|
Piezīmes pie aprēķiniem 2. un
3. tabulā
1. Ienākumi aprēķināti kā katra
pakalpojumu veida klientu skaita reizinājumu ar šo pakalpojumu vidējām cenām
summa.
2. Darba algas mārketinga
speciālistiem ietver visu speciālistu mēneša pamatalgu summu.
3. Piemaksas mārketinga
speciālistiem aprēķinātas kā viena procenta piemaksu no katra pamatalgas par
katru iegūto pastāvīgo klientu summa.
4. Darba alga citu departamentu
darbiniekiem aprēķināta 5 procentu apmērā no ienākumiem.
5. Piemaksas citu departamentu
darbiniekiem aprēķinātas kā Ls 20 reizinājums ar klientu skaitu plāna un
klientu orientācijas ieviešanai.
6. Sociālais nodoklis
aprēķināts 37 procentu apmērā no visu ar mārketingu saistīto darba algu un
piemaksu summas.
7. Biroja, administratīvās un
transporta izmaksas pieņemtas kā ik gadu pieaugošas prognozējamās izmaksu
summas mēnesī.
8. Pievienotās vērtības
nodoklis aprēķināts 18 procentu apmērā no ienākumu summas.
9. Klientu skaita pieauguma
prognozes izstrādātas, pamatojoties uz ekspertu vērtējumiem.

![]() |
Pēc tam tiks
ierosināta diskusija firmas mērogā par jauno pakalpojumu un par to, ko
katrs varētu darīt, lai tas tiktu
veiksmīgi ieviests. Pēc diskusijas
rezultātu apkopošanas departamentu sēdēs tiks izstrādātas programmas sadarbībai
ar mārketinga departamentu.
Klienti tiks informēti par jauno pakalpojumu veidu divos
SIA X organizētos bezmaksas semināros. Semināru dalībnieki, kuri izrādīs interesi,
tiks prioritizēti un regulāri saņems interesantus materiālus par mārketinga
praktisku pielietojumu. Ar šiem
klientiem tiks veikts papildus izskaidrojošais darbs. Paralēli paveicot auditu vai kādus citus
pakalpojumus klienta firmā, tiem tiks parādītas iespējas, kā šīs problēmas
varētu atrisināt ar mārketinga palīdzību.
Lai pastiprinātu piedāvājuma iedarbību,
tiks izstrādāti piedāvājuma uzmetumi, kas parādīs veicamos pasākumus,
aptuvenās izmaksas un ienākumus no ekonomisko rādītāju potenciālās uzlabošanas.
2.2. Projekta ieviešanas darbības plāns
1.4.tabula
Darbības plāns
Uzdevuma apraksts
|
Atbildīgais
|
Izpildes termiņš
|
Sagatavot un ievietot darba piedāvājuma
sludinājumus un meklēt projektu un departamentu vadītājus
|
sekretāre
|
01.08.96
|
Veikt darba intervijas un pieņemt darbā
|
direktors
|
25.09.96
|
Jauno darbinieku instruktāža
|
direktors
|
26.09.96
|
Papildus biroja telpas iekārtošana Rīgā
|
saimniecības vadītājs
|
26.09.96
|
Pakalpojumu kvalitātes standartu noteikšana
|
mārk. dep. vadītājs
|
15.10.96
|
Datoru iegāde un uzstādīšana
|
datorspeciālists
|
10.10.96
|
Iegādāties darba materiālus, grāmatas
|
mārk.dep.vad.
|
30.10.96
|
Ievietot asistentu darba piedāvājumus
|
mārk. dep. vad.
|
15.10.96
|
Veikt darba intervijas
|
mārk.dep. vad.
|
27.10.96
|
Pieņemt darbā asistentus
|
mārk.dep.vad
|
30.10.96
|
Asistentu ievadapmācība
|
proj.vad.,
mārk.
dep.vad.
|
30.12.96
|
Sagatavot rakstu sēriju par mārket. pak.
nozīmi un vietu firmā
|
mārk dep. vad.
|
10.11.96
|
Izdot apkārtrakstu
|
proj.vad.
|
15.11.96
|
Mārketinga speciālistu un departamentu
vadītāju
apspriede
|
direktors
|
20.11.96
|
Domu apmaiņa par jaunā pak. vietu firmas
mērogā
|
proj.vad.
|
10.12.96
|
Departamentu sēdes un sadarbības programmu
precizēšana
|
departamentu vadītāji
|
20.12.96
|
Savākt piemērotu asociāciju sarakstu un
noteikt to semināru datumus
|
mārk.dep.vad.
|
20.12.96
|
Katrā seminārā iekļaut mārket. dep. vadītāja
runu
|
proj.vad.
|
pēc vaja-dzība
|
Izstrādāt runu par jauno pakalpojumu un
mārketinga nozīmi
|
mārk. dep.vad.
|
30.12.96
|
Uzstāties ar
runu
|
mārk.dep.vad.
|
pēc vaja-dzības
|
Izveidot rakstu par jauno pakalpojumu
|
proj.vad.
|
30.12.96
|
Publicēt rakstu avīzēs "Dienas
bizness" un "Bizness & Baltija"
|
proj.vad.
|
05.01.97
|
Sastādīt uz semināriem uzlūdzamo cilvēku
sarakstu
|
mārk.dep.vad.
|
05.01.97 05.05.97
|
Sagatavot brošūru par mārketinga pakalpojumiem
|
proj.vad.
|
15.01.97
|
Sagatavot semināra saturu
|
1. proj.vad.
2. mārk.dep.vad.
|
10.01.97
05.05.97
|
Izsūtīt ielūgumus un piezvanīt ielūgtajiem
|
mārk.dep.vad
|
20.01.97
10.05.97
|
Noturēt semināru un apkopot potenciālo klientu
idejas, nodibināt kontaktus
|
1. proj.vad
2. mārk.dep. vad.
|
30.01.97
20.05.97
|
Apspriede par semināra rezultātiem
|
proj.
vad.
|
01.02.97
22.05.97
|
Katram semināra apmeklētājam un interesentam
vismaz reizi 3 nedēļās izsūtīt
interesantu materiālu par mārketinga nozīmību.
|
mārk.dep.vad.
|
pēc vajadzī-bas
|
Katra mēneša pirmajā pirmdienā plkst.1100
sēde visiem mārketinga projektos iesaistītajiem, ziņot par padarīto
|
proj.vad.
|
kā norādīts
|
Formāls sasniegtā novērtējums salīdzinājumā ar
mērķiem
|
direktors
|
02.08.97
|
3. Organizatoriskais plāns



![]() |



MĀRKETINGA AUDITA NODOKĻU
DEP. DEP. KONSULT. DEP.





VADĪTĀJS
![]() |
2.att. SIA X organizatoriskā struktūra pēc diversifikācijas
Auditorfirmā X izmantota
matricveida organizācijas iekšējā struktūra, ko nosaka lielais skaits atsevišķo
pasūtījumu (projektu).
Pamatalga katram augstas klases
speciālistam būs Ls 400 mēnesī, bet asistentiem Ls 200 mēnesī. 1998. un 1999. gados pieņemtajiem
darbiniekiem pamatalga būs Ls 230 un 250 mēnesī. Par katru pastāvīgu klientu
mārketinga darbinieki saņems klāt 1 procentu pie pamatalgas, ar patstāvīgu
klientu saprotot klientu, kurš firmas pakalpojumus izmanto otro reizi. Mārketinga speciālistiem par katru darba
stundu citu departamentu projektu labā
maksās iepriekšējā mēneša vidējo stundas algu, tikpat maksājot arī citiem
departamentu darbiniekiem pēc viņu vidējās algas iepriekšējā mēnesī. Pēc analogas metodes tiks noteikta citu
departamentu darbinieku darba samaksa,
strādājot mārketinga projektos.
Klientu kontaktpersonām no citiem departamentiem par katru klientu, kurš
iegūts ar viņu palīdzību pienāksies Ls 20 prēmija.
Eksperti būs atbildīgi par darbinieku
apmācību; tiks nodrošināta ērta pieeja jaunākajai profesionālajai literatūrai,
kuras iegādei iedalīti speciāli līdzekļi.
Grāmatvedības un uzskaites sistēmas, kura pastāv firmā X, tiks izmantota
arī attiecībā uz mārketinga departamentu un tā veiktajiem projektiem.
Direktors izvirza galvenos
mērķus mārketinga konsultatīvo pakalpojumu sniegšanai un iedala vajadzīgos
resursus un budžetu šo mērķu sasniegšanai, apspriežoties ar mārketinga projektu
un departamenta vadītājiem. Mārketinga
mērķu izpildi kontrolē un pieņem lēmumus par atalgojumu direktors
vienpersoniski. Mārketinga projektu
vadītājs sastāda projekta veicamo darbu laika, resursu un izmaksu plānus,
organizē darba grupu, to vada, deleģē asistentiem atbildību par atsevišķiem
darbiem, piedalās darbu izpildē pats, kontrolē projekta izpildi. Mārketinga departamenta vadītājs pieņem
lēmumus par nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai pakalpojums atbilstu kvalitātes
standartiem mārketinga nozarē, lemj par veicamajiem pasākumiem darbinieku
izglītošanai un attīstībai, izpilda plānotos pasākumus pēc saviem lēmumiem vai
uzdod tos padotajiem. Departamenta un projektu
vadītāji viens otru aizvietos īslaicīgas darba nespējas gadījumā.
Auditorfirmas juridisko statusu
nosaka LR likums "Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību", darbības
virzienu sarakstā statūtos iekļautas biznesa konsultācijas.
4. Saimnieciskais risks un tā samazināšanas pasākumi
Katra mēneša otrajā pirmdienā
notiks direktora apspriede ar mārketinga projektu vadītāju un mārketinga
departamenta vadītāju. Tajā direktoram
tiks sniegtas atskaites par paveikto, kā arī apspriesti jautājumi, kā reaģēt uz
novirzēm no plāna. Mārketinga
departamenta vadītājs ir atbildīgs par ekonomisko, sociālo un tehnoloģisko
attīstības tendenču novērtējumu attiecībā uz mārketinga funkciju un katru
mēnesi šajā sapulcē sniegs savu pārskatu.
Secinājumi un priekšlikumi
1. Pakalpojumu mārketings kā mārketinga paveids pēdējā
gadu desmitā ieņēmis nozīmīgu vietu Rietumos. Radušies priekšnosacījumi
pakalpojumu mārketinga izmantošanai arī Latvijā.
2. Biznesa konsultatīvo pakalpojumu tirgus Latvijā ir maz
pētīts. Ņemot vērā konsultāciju nozīmību
uzņēmējdarbības attīstībā, iesaku nākotnē pētīt šo tirgu arī citos tā aspektos.
3. Biznesa
konsultācijas Latvijā atrodas pakalpojumu dzīves cikla ieviešanas fāzē. Tā
raksturojas ar zemu vai negatīvu peļņu, zemu konkurences līmeni, mēģinājumiem
pārliecināt pirmos klientus. Ārvalstu
klientu segmentā biznesa konsultācijas ir attīstītības fāzē, jo ārvalstu firmas
jau izprot šo pakalpojumu nepieciešamību.
4. Paredzams, ka
tuvāko 5 gadu laikā arī vietējie lielie un vidējie uzņēmumi būs spiesti uzsākt
plašu biznesa konsultatīvo pakalpojumu izmantošanu. Šo tendenci nosaka
ekonomiskie, konkurences un likumdošanas faktori.
5. Latvijas
konsultāciju tirgū nozīmīgāko vietu ieņem starptautiskās auditorfirmas,
kuras sniedz saviem ārvalstu klientiem konsultatīvos pakalpojumus papildus
auditam. Tāpat kā starptautiskajām
auditorfirmām, arī vietējo uzņēmumu audita līderei, Invest - Rīga, ir
izveidojies plašs klientu loks.
6. Auditorfirmām,
pirmkārt Coopers & Lybrand un Invest - Rīga, ir ievērojamas priekšrocības
kļūt par biznesa konsultāciju tirgus līderiem vietējo lielo un vidējo uzņēmumu
segmentos, attīstības fāzē gūstot ievērojamu peļņu. Priekšrocības nosaka šo firmu pozitīvais tēls
un atziņa, ka esošiem klientiem ir vieglāk piedāvāt jaunu pakalpojumu nekā
nepazīstamiem.
Izmantotās literatūras saraksts
1.
Bankas, kas
pārskatu ar auditoru atzinumu iesniegušas noteiktajā laikā, Diena,
1996.g.2.apr.
2.
Kozlinskis V.,
Mihejeva L., Biznesa plāna sastādīšana, LLU, Jelgava:1995, 70 lpp.
3.
Latvijas
Statistikas gadagrāmata, LR VSK, Rīga, 1994,307 lpp.
4.
Par
zvērinātiem revidentiem: Likums// Latvijas Vēstnesis. 1995.6.Sept.
5.
Par zvērinātu
revidentu uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un auditorfirmu darbības licencēšanu:
Noteikumi// Latvijas Vēstnesis. 1996.21.Feb.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru