Mārketinga koncepcija



Latvijas Universitāte







Mārketinga koncepcija
Tirgvedībā














izstrādāja
Vadības un ekonomiskās informātikas fakultātes
Biznesa Vadības specialitātes
SA10-2. kursa studenti
Normunds Eihmanis
Agris Tamanis
Rīga 1998. gads          



Plāns

SIA X biznesa plāns konsultatīvo pakalpojumu nozares attīstībai_______
1. Uzņēmuma, uzņēmējdarbības un sniegtā pakalpojuma apraksts_________
1.1. Uzņēmuma un uzņēmējdarbības vides apraksts______________________________
1.2. Piedāvāto pakalpojumu apraksts__________________________________________
1.3.Piedāvātā pakalpojuma klientūras aspekti____________________________________
2.Ražošanas plāns__________________________________________________
2.1. Izmantojamie resursi, projekta izmaksas un prognozējamās peļņas aprēķins_______
2.2. Projekta ieviešanas darbības plāns________________________________________
3. Organizatoriskais plāns__________________________________________
4. Saimnieciskais risks un tā samazināšanas pasākumi__________________
Secinājumi un priekšlikumi_________________________________________
Izmantotās literatūras saraksts______________________________________






SIA X biznesa plāns konsultatīvo pakalpojumu nozares attīstībai


1. Uzņēmuma, uzņēmējdarbības un sniegtā pakalpojuma apraksts


1.1. Uzņēmuma un uzņēmējdarbības vides apraksts


Auditorfirma SIA X savu darbību uzsāka 1992. gadā un ir viena no vadošajām auditē pakalpojumu sniedzējām Latvijas uzņēmumiem.  Firmai ir 400 klientu, un tā ir iemantojusi  kvalitatīvu pakalpojumu sniedzējas tēlu auditē tirgū.  SIA X nodarbina  50 augstas klases speciālistus uzņēmumu auditē un grāmatvedības konsultāciju jomās, kuras dod attiecīgi 85 un 15 procentus no uzņēmuma peļņas. Auditorfirmas SIA X galvenais birojs atrodas Rīgā, un tai ir filiāle Ventspilī.  Biroji izvietoti īrētās telpās pilsētu centrālajās daļās; iekārtojums ir gaumīgs, lietišķs, un tajā izmantotas modernas datu apstrādes un telekomunikāciju tehnoloģijas.
X plāno līdz 1999. gada janvārim sniegt auditē pakalpojumus 900 vietējiem klientiem un ieviest virkni konsultatīvo pakalpojumu.  Līdz 2001. gada janvārim SIA X vēlas saglabāt 2. vadošās Latvijas auditorfirmas statusu un kļūt par tirgus līderi biznesa konsultāciju jomā vietējo firmu vidū.  Šis biznesa plāns izstrādāts, lai noskaidrotu ieviešanas iespējas firmā X iecerētajiem mārketinga konsultāciju pakalpojumiem, un paredzēts iekšējai lietošanai.  Šobrīd biznesa konsultatīvos pakalpojumus sniedz aptuveni 100 firmas un organizācijas, kuru vidū var izdalīt šādas nozīmīgākās grupas: starptautiskās auditorfirmas, vietējās firmas un valsts uzņēmējdarbību atbalstošās organizācijas.  Lielāko īpatsvaru konsultāciju tirgū ieņem starptautiskās konsultāciju un auditorfirmas Coopers & Lybrand, Deloitte & Touche, Price Waterhouse, Arthur Andersen, Ernst & Young un KPMG.  Šīs firmas sniedz ievērojamu konsultāciju apjomu Latvijā ienākušajām daudznacionālajām korporācijām.  Vietējās firmas joprojām maz izmanto starptautisko konsultantu pakalpojumus, jo šajā tirgus segmentā biznesa konsultācijas atrodas dzīves cikla ieviešanas stadijā un līdz šim attīstība bijusi lēna.  Konsultatīvie pakalpojumi daudznacionālo firmu segmentā atrodas attīstības stadijā.
Vietējās konsultāciju un auditorfirmas, kuru ir aptuveni 80, pārsvarā gūst ienākumus no gada pārskatu auditē, privatizējamo uzņēmumu vērtēšanas pēc LPA pasūtījuma, biznesa plānu izstrādes un grāmatvedības konsultācijām. Šie pakalpojumi tiek izmantoti  makrovides spēku ietekmē: ikgadējs audits ir nepieciešams likumdošanā noteiktajiem uzņēmumiem; uzņēmumu novērtēšana ir privatizācijas priekšnoteikums; biznesa plāni nepieciešami, lai iegūtu banku kredītus; grāmatvedības konsultācijas izmanto, lai samazinātu ar nodokļiem apliekamās summas un nebūtu jāmaksā soda naudas VID.
Nozīmīgākā valsts uzņēmējdarbību atbalstošā organizācija ir Uzņēmējdarbības atbalsta centru tīkls, kuri izvietoti 6 Latvijas pilsētās.  Šie centri specializējušies palīdzībā mazajiem uzņēmumiem un personām, kas vēlas uzsākt uzņēmējdarbību. Tajos parasti neiespējams iegūt augstas klases specializētas konsultācijas.
Paredzams, ka Latvijas firmas laika periodā no 1996. līdz 2001. gadam būs spiestas uzsākt plašu biznesa konsultatīvo pakalpojumu izmantošanu.  Šo tendenci nosaka ekonomiskie, konkurences un likumdošanas faktori.  Tautsaimniecībā joprojām ir ekonomiskā krīze, un iedzīvotāju pirktspēja no pašreizējā zemā līmeņa pieaugs lēni.  Paralēli ir notikusi un turpinās tirgus piesātināšanās  ienesīgākajās un arī pārējās nozarēs, tālāk apgrūtinot cīņu par patērētāju ierobežotajiem naudas resursiem.  Vietējām firmām būs daudz vairāk jārēķinās ar konkurenci arī globālā mērogā, palielinoties Latvijas starptautiskajai ekonomiskajai integrācijai.  Paredzamā piemērošanās ES likumdošanai, kopējā tirgus standartiem un tai sekojošā pievienošanās ES radikāli izmainīs uzņēmējdarbības vidi.  Jaunajā uzņēmējdarbības vidē kritiska nozīme ir speciālām zināšanām, bet pastāvīgi nodarbināt nepieciešamā līmeņa ekspertus visās vajadzīgajās nozarēs liela daļa firmu nevarēs atļauties.  Lai samazinātu izmaksas un iegūtu vajadzīgos speciālos pakalpojumus, firmām būs nepieciešams izmantot konsultantfirmu pakalpojumus.


1.2. Piedāvāto pakalpojumu apraksts


Esošajiem klientiem tiks piedāvātas konsultācijas mārketingā.  Mārketinga pakalpojumu komplekss ietvers mārketinga plāna izstrādi, ieviešanu un klientu orientācijas ieviešanu uzņēmumā. Mārketinga pakalpojumu mērķi ir gūt Ls 253000 peļņu  3 gadu laikā, kļūt par vadošo mārketinga pakalpojumu sniedzēju Latvijas firmām un diversificēt firmas uzņēmējdarbību.
Klienti, kas pasūtīs mūsu firmā mārketinga plānu, 2 mēnešu laikā iegūs profesionāli sagatavotu, uz klientu vēlmēm un pasūtītāja firmas mērķiem balstītu mārketinga plānu (skat.1.d.att.). Atkarībā no mārketingā iesaistīto klienta darbinieku īpatsvara tiks plānota šo firmu darbinieku piedalīšanās plānošanā.   Pirmais solis būs kopā ar vadību nospraust mērķus precei vai pakalpojumam, kuram izstrādā plānu.  Situācijas analīze aptvers mārketinga vides analīzi, tirgus segmentāciju, svarīgu tendenču noteikšanu šajos segmentos un konkurences novērtējumu.  Nākamais solis būs stratēģiju izstrāde attiecībā uz mērķa tirgu, plānoto ražošanas apjomu, diferenciāciju, iekšējo mārketingu un mārketinga mix elementiem.  Pieņēmumu testēšana mārketinga pētījumu ceļā var būt nepieciešama atsevišķos gadījumos, jo pieņēmuma kļūdainības gadījumā var rasties lieli zaudējumi.  Tiks sastādīts darbības plāns 1.darbības gadam, kurš saturēs veicamo pasākumu, atbildīgo un izpildes termiņu sarakstu.   Izstrādātais mārketinga plāns uz 1 nedēļu tiks nodots klienta apskatei, kam sekos apspriede, kurā tiks precizēti neskaidrie jautājumi.
Klienti, kuri izmantos mūsu mārketinga plāna ieviešanas pakalpojumus, reizi nedēļā tiksies ar pieredzējušāko mārketinga speciālistu, kopā pārvarot neparedzētus šķēršļus un diagnosticējot potenciālas problēmas (skat. 1.e.att.). Mārketinga speciālists rūpīgi iepazīsies ar uzņēmumu un mārketinga plānu.









 
PASŪTĪJUMA            PROJEKTA                MĀRKETINGA
IEGŪŠANA                PLĀNOŠANA             PLĀNA IZSTR.


 
                                                                    MĀRKETINGA
                                                                    PLĀNA IEVIE-
                                                                    ŠANA








 
ATTIECĪBU                                               KLIENTU 
UZTURĒŠANA                                         ORIENTĀCIJAS
                                                                    IEVIEŠANA


 
1.a.att Pakalpojumu uzmetuma vispārīgā shēma




 
PROJEKTA
DALĪBNIEKA             KONTAKTS
IEROSME                     AR KLIENTU
                                       PERSONU
                                       SIA X







 
     PRIEKŠLIKUMA               TIKŠANĀS
      SAGATAVOŠANA                       AR
                                                   KLIENTU
    LĪGUMA
    NOSLĒGŠANA




      1.b.att.Pasūtījumu iegūšanas uzmetums


 
SITUĀCIJAS       DARBU UN                RESURSU
ANALĪZE            TERMIŅU                   NEPIECIEŠAMĪBAS
                              NOTEIKŠANA           NOTEIKŠANA
                                      
                                                                   BUDŽETA
                                                                   NOTEIKŠANA

1.c.att. Projekta plānošana


PROF.              PLĀNOT KLIENTA                    PĀRĒJIE
PAKALP.         DARBINIEKU 
                          PIESAISTĪŠANU             NOTEIKT
                                                                     MĒRĶUS
                                                                          
   VEIKT                            IZSTRĀDĀT           VEIKT SITUĀC.
   PIEŅĒMUMU             STRATĒĢIJAS              ANALĪZI
   TESTĒŠANU
                               
DARBĪBAS              NODOT                         IZSKAIDROT
PLĀNA                    KLIENTAM                       PLĀNU
IZSTRĀDE

1.d.att.Mārketinga plāna izstrāde














 
IEPAZĪTIES AR           IEPAZĪT                     IKNEDĒĻAS
UZŅĒMUMU               MĀRKETINGA         TIKŠANĀS
                                       PLĀNU




                                                   1.e.att.Mārketinga plāna ieviešana

NOSKAIDROT            IESAISTĪT     IZVEIDOT ORGA-
BIZNESA                      VISU              NIZATORISKO
FILOZOFIJU                FIRMU           STRUKTŪRU









 
SALĪDZINĀT           NOTEIKT                  NOTEIKT
IEKŠĒJO UN              ĀRĒJO                     IEKŠĒJO
ĀRĒJO TĒLU              TĒLU                          TĒLU









 
PIELIETOT                   PANĀKUMU            NOVĒRTĒT
MĀRKETINGA                       LIETOŠANA             PROGRESU
DISCIPLĪNU              MOTIVĀCIJĀ

1.f.att.Klientu orientācijas ieviešana

 Klientu orientācijas ieviešana, kuras rezultātā tiek izmainīta organizācijas struktūra un kultūra, (skat. 1.f.att.) ilgs 8 mēnešus.  Vispirms jānosaka klienta biznesa filozofija; nosakot esošo situāciju, iespējams norādīt uz vieglāk labojamajām problēmām, ar kurām ir jāsāk.  Otrkārt, jāinformē klienta firmas vadība un pārējie darbinieki par klientu orientācijas pozitīvajiem aspektiem, lai pēc iespējas vairāk cilvēku šīs  pārmaiņas atbalstītu. Treškārt, jāizveido organizācijā iekšēja struktūra, kura veicinās klientu orientācijas ieviešanas projekta pieņemšanu ārpus plānošanas grupas.  Ceturtkārt, jāizpēta firma, nosakot, ko darbinieki un vadība domā par pašreizējiem produktiem un programmām; jāanalizē arī firmā pastāvošā klientu vēlmju izpratne. Piektkārt, jānoskaidro klientu domas par firmas tēlu, kvalitātes līmeni, vajadzībām, kuras klienti grib apmierināt, un apmierinātības līmeni.  Sestkārt, jāsalīdzina darbinieku un klientu uzskati, meklējot kopīgo un atšķirīgo.  Salīdzināšanas produkts ir norādes uz tām jomām, kur firmā nepieciešami uzlabojumi vai izmaiņas.  Septīkārt, jānotiek pārejai uz praktisku rīcību. Jāanalizē tirgus, piedāvātie produkti, jānosaka mērķi, jāizstrādā un jāievieš mārketinga plāni.  Plānošanā jāiesaistās arī darbiniekiem, kuri plānu pildīs, jo tad no tiem varēs gaidīt lielāku atbalstu. Astotkārt, jānosaka mūsu mārketinga pakalpojuma panākumi. Tie tiks izmantoti tālāku pārmaiņu motivācijā.  Devītkārt, jānovērtē,  cik lielā mērā sasniegti mērķi, un jāizdara nepieciešamās izmaiņas.



1.3.Piedāvātā pakalpojuma klientūras aspekti


Mūsu mārketinga pakalpojumus izmantos lieli un vidēji uzņēmumi.  Mazie uzņēmumi nespēs samaksāt, tādēļ tie neizmantos mūsu mārketinga konsultācijas.  Bankas un daudznacionālās kompānijas izmantos lielā sešinieka pakalpojumus ne tikai audita, bet arī konsultāciju jomā, tādēļ tās nevar iekļaut mērķa tirgū. SIA X mērķa tirgus mārketinga konsultācijām būs lielie un vidējie uzņēmumi, kuri jau izmanto mūsu pakalpojumus.  Ar esošajiem klientiem  ir nodibinātas ciešas attiecības, un to problēmas ir jau iepazītas.  Tādēļ esošā klientūra ir vispievilcīgākais tirgus segments jaunam pakalpojumam.  Lielie un vidējie uzņēmumi, kuri nav SIA X klienti, pirmajos 3 gados netiks iekļauti mērķa tirgū, jo, lai tie izprastu pakalpojumu vērtību un tos iegādātos, būtu nepieciešams iztērēt daudz vairāk dārga speciālistu laika.
1997.  gadā tiks sniegti pakalpojumi par Ls 116500, 1998. gadā par Ls 158800, bet 1999. gadā par Ls 233000.
Lielā sešinieka firmas konkurēs ar mūsu ieviestajiem mārketinga pakalpojumiem lielo Latvijas uzņēmumu tirgū.  Konkurence nebūs izteikta, jo paredzams, ka lielos uzņēmumus neapmierinās lielā sešinieka pakalpojumu cenu līmenis. Starptautisko firmu prestižo un dārgo auditu vietējie uzņēmumi var izmantot kā savas uzticamības pierādījumu.   Mārketinga konsultācijas arī ir dārgas, taču tās nekalpo tik  nozīmīgam mērķim kā uzticamības garantēšana partneriem, tādēļ priekšroka tiks dota mūsu zemākajām cenām. Pastāv iespēja, ka var ienākt kāda mazāka Rietumu kompānija ar pieeju lētākām kredītlīnijām no ārzemju investīciju fondiem.  Šis varētu būt nopietns drauds, kurā gadījumā jāpieņem īpaši mēri vadoties no situācijas.
 Vidējo un lielo uzņēmumu segmentā ar mums konkurēs arī vietējās konsultāciju firmas.  SIA X ir salīdzinoši augstāka konkurētspēja, un tā ir  iemantojusi pozitīvu tēlu.  Turklāt  tai ir liels  skaits apmierinātu klientu, kuriem savus  papildus pakalpojumus piedāvāt būs vieglāk, nekā vietējiem konkurentiem pārliecināt firmas, kurās tos vēl nepazīst.  Uzņēmējdarbības atbalsta centri mums neradīs konkurenci, jo tiem nav pietiekama intelektuālā kapitāla un resursu, kā arī to specializācija ir vērsta uz maziem uzņēmumiem.
Tā kā SIA X ir jau pozicionēta kā kvalitatīvu pakalpojumu  sniedzēja, kuras cenas ir augstākas nekā vietējām firmām un zemākas nekā lielajam sešiniekam, arī mārketinga pakalpojumi tiks identiski pozicionēti.  Šī stratēģija klientos radīs to mārketinga pakalpojumu tēlu, kuru viņi psiholoģiski visvairāk gatavi tiem piedēvēt, vadoties no vispārējā firmas tēla.
Mārketinga plāna izstrāde maksās no Ls 2000 līdz 5000, mārketinga plāna ieviešana Ls 500 līdz 2500, bet klientu orientācijas ieviešana Ls 3000 līdz 10000.  Cena tiks noteikta atkarībā no darba sarežģītības, ko novērtēs projektu vadītājs.  Finansu aprēķiniem tiks izmantotas šādas cenas: Ls 3000, 1300, 7000.
Paredzams, ka 1997. gadā tiks sniegti mārketinga pakalpojumi 25 klientiem, 1998. gadā - 50 klientiem,  1999. gadā - 80 klientiem.  Mārketinga konsultācijas atrodas dzīves cikla ieviešanas fāzē un paredzams, ka tās ieies attīstības fāzē 1999. gadā. Nav paredzamas izmaiņas uzņēmējdarbības vidē, kuras iznīcinātu nepieciešamību pēc šī pakalpojuma.

 2.Ražošanas plāns


2.1. Izmantojamie resursi, projekta izmaksas un prognozējamās peļņas aprēķins


 Pakalpojumu sniegšanai tiks izmantotas esošās telpas un iekārtas Rīgā un Ventspilī.  1996. gadā paredzēts iekārtot papildus telpu ar 5 moderniem datoriem, kuriem konsultāciju departamenta dalībnieki varēs pieslēgties caur telefona līnijām.  Katram šī departamenta darbiniekam tiks iedalīts portatīvais dators, ar kura palīdzību tie varēs ērti strādāt, arī esot projām no biroja, piemēram, pie klienta.  Katram departamenta darbiniekam būs jāvalkā augstas kvalitātes konservatīvi uzvalki tumši zilā, pelēkā vai melnā krāsā, balti krekli un kvalitatīvi ādas apavi.  Sievietēm apģērbā būs divi ierobežojumi: neimitēt vīriešu apģērbu un neizskatīties pēc seksa objekta.  Darbiniekiem tiks atmaksāti Ls 250 par apģērba un apavu iegādi.
Darbam konsultāciju departamentā tiks pieņemti 2 augstas klases mārketinga eksperti ar plašu pieredzi un 3 izcili augstskolu beidzēji.  1998. un 1999. gadā tiek plānots pieņemt pa 3 darbiniekiem ik gadus.
Pakalpojuma sagatavošanas periodā tiks veikti izskaidrojošā darba pasākumi darbinieku vidū par mārketinga pakalpojumu vērtību un nozīmību firmas SIA X attīstības stratēģijā.  Tiks uzsvērta esošo darbinieku attiecību nozīme jauno mārketinga pakalpojumu virzīšanā tirgū.  Firmas apkārtrakstā tiks ievietota rakstu sērija par mārketinga pakalpojumu nozīmi un saistību ar esošajiem departamentiem.   Departamentu vadītāji kopā ar vadību un mārketinga speciālistiem  noturēs 4 stundu apspriedi, kur izteiks savus ierosinājumus un iebildumus.

1.tabula
Projekta izmaksu kalkulācija, Ls
 
Izmaksu posteņi
Cena
Skaits
Summa
Datori un programmnodrošinājums
1800
5
9000
Portatīvie datori
1600
5
8000
Telpas remonts
700
1
700
Mēbeles
1000
1
1000
Biroja piederumi
150
1
150
Apģērba kompensācijas
250
5
1250
Literatūra un citi inform. avoti
1000
1
1000
Neparedzēti izdevumi
2000
1
2000
Projekta izmaksas kopā:
-
-
23100

Piezīmes pie aprēķiniem 2. un 3. tabulā

1. Ienākumi aprēķināti kā katra pakalpojumu veida klientu skaita reizinājumu ar šo pakalpojumu vidējām cenām summa.
2. Darba algas mārketinga speciālistiem ietver visu speciālistu mēneša pamatalgu summu.
3. Piemaksas mārketinga speciālistiem aprēķinātas kā viena procenta piemaksu no katra pamatalgas par katru iegūto pastāvīgo klientu summa.
4. Darba alga citu departamentu darbiniekiem aprēķināta 5 procentu apmērā no ienākumiem.
5. Piemaksas citu departamentu darbiniekiem aprēķinātas kā Ls 20 reizinājums ar klientu skaitu plāna un klientu orientācijas ieviešanai.
6. Sociālais nodoklis aprēķināts 37 procentu apmērā no visu ar mārketingu saistīto darba algu un piemaksu summas.
7. Biroja, administratīvās un transporta izmaksas pieņemtas kā ik gadu pieaugošas prognozējamās izmaksu summas mēnesī.
8. Pievienotās vērtības nodoklis aprēķināts 18 procentu apmērā no ienākumu summas.
9. Klientu skaita pieauguma prognozes izstrādātas, pamatojoties uz ekspertu vērtējumiem.





Pēc tam tiks ierosināta diskusija firmas mērogā par jauno pakalpojumu un par to, ko katrs  varētu darīt, lai tas tiktu veiksmīgi ieviests.  Pēc diskusijas rezultātu apkopošanas departamentu sēdēs tiks izstrādātas programmas sadarbībai ar mārketinga departamentu.
Klienti tiks informēti par jauno pakalpojumu veidu divos SIA X organizētos bezmaksas semināros.  Semināru dalībnieki, kuri izrādīs interesi, tiks prioritizēti un regulāri saņems interesantus materiālus par mārketinga praktisku pielietojumu.  Ar šiem klientiem tiks veikts papildus izskaidrojošais darbs.  Paralēli paveicot auditu vai kādus citus pakalpojumus klienta firmā, tiem tiks parādītas iespējas, kā šīs problēmas varētu atrisināt ar mārketinga palīdzību.  Lai pastiprinātu piedāvājuma iedarbību,  tiks izstrādāti piedāvājuma uzmetumi, kas parādīs veicamos pasākumus, aptuvenās izmaksas un ienākumus no ekonomisko rādītāju potenciālās uzlabošanas.


2.2. Projekta ieviešanas darbības plāns

1.4.tabula
Darbības plāns
Uzdevuma apraksts
Atbildīgais
Izpildes termiņš
Sagatavot un ievietot darba piedāvājuma sludinājumus un meklēt projektu un departamentu vadītājus
sekretāre
01.08.96

Veikt darba intervijas un pieņemt darbā
direktors
25.09.96
Jauno darbinieku instruktāža
direktors
26.09.96
Papildus biroja telpas iekārtošana Rīgā
saimniecības vadītājs
26.09.96
Pakalpojumu kvalitātes standartu noteikšana
mārk. dep. vadītājs
15.10.96
Datoru iegāde un uzstādīšana
datorspeciālists
10.10.96
Iegādāties darba materiālus, grāmatas
mārk.dep.vad.
30.10.96
Ievietot asistentu darba piedāvājumus
mārk. dep. vad.
15.10.96
Veikt darba intervijas
mārk.dep. vad.
27.10.96
Pieņemt darbā asistentus
mārk.dep.vad
30.10.96
Asistentu ievadapmācība
proj.vad.,
mārk.  dep.vad.
30.12.96
Sagatavot rakstu sēriju par mārket. pak. nozīmi un vietu firmā
mārk dep. vad.
10.11.96
Izdot apkārtrakstu
proj.vad.
15.11.96
Mārketinga speciālistu un departamentu
vadītāju  apspriede
direktors
20.11.96
Domu apmaiņa par jaunā pak. vietu firmas mērogā
proj.vad.
10.12.96
Departamentu sēdes un sadarbības programmu precizēšana
departamentu vadītāji
20.12.96
Savākt piemērotu asociāciju sarakstu un noteikt to semināru datumus
mārk.dep.vad.
20.12.96
Katrā seminārā iekļaut mārket. dep. vadītāja runu
proj.vad.
pēc vaja-dzība
Izstrādāt runu par jauno pakalpojumu un mārketinga nozīmi
mārk. dep.vad.
30.12.96
Uzstāties ar  runu
mārk.dep.vad.
pēc vaja-dzības
Izveidot rakstu par jauno pakalpojumu
proj.vad.
30.12.96
Publicēt rakstu avīzēs "Dienas bizness" un "Bizness & Baltija"
proj.vad.
05.01.97
Sastādīt uz semināriem uzlūdzamo cilvēku sarakstu
mārk.dep.vad.
05.01.97 05.05.97                            
Sagatavot brošūru par mārketinga pakalpojumiem
proj.vad.
15.01.97
Sagatavot semināra saturu
                                         
1. proj.vad.
2. mārk.dep.vad.
10.01.97
05.05.97
Izsūtīt ielūgumus un piezvanīt ielūgtajiem
mārk.dep.vad
20.01.97
10.05.97
Noturēt semināru un apkopot potenciālo klientu idejas, nodibināt kontaktus
1. proj.vad
2. mārk.dep. vad.
30.01.97
20.05.97
Apspriede par semināra rezultātiem
 proj. vad.
01.02.97
22.05.97
Katram semināra apmeklētājam un interesentam vismaz reizi 3 nedēļās izsūtīt  interesantu materiālu par mārketinga nozīmību.
mārk.dep.vad.
pēc vajadzī-bas
Katra mēneša pirmajā pirmdienā plkst.1100 sēde visiem mārketinga projektos iesaistītajiem, ziņot par padarīto
proj.vad.
kā norādīts
Formāls sasniegtā novērtējums salīdzinājumā ar mērķiem
direktors
02.08.97


3. Organizatoriskais plāns



                               DIREKTORS                       ADMINISTRĀCIJA         


 


        MĀRKETINGA                  AUDITA                         NODOKĻU
                 DEP.                                DEP.                       KONSULT. DEP.
                                                                                                                                                              
  PROJEKTU
  VADĪTĀJS


 
2.att. SIA X organizatoriskā struktūra pēc diversifikācijas

Auditorfirmā X izmantota matricveida organizācijas iekšējā struktūra, ko nosaka lielais skaits atsevišķo pasūtījumu (projektu).
Pamatalga katram augstas klases speciālistam būs Ls 400 mēnesī, bet asistentiem Ls 200 mēnesī.  1998. un 1999. gados pieņemtajiem darbiniekiem pamatalga būs Ls 230 un 250 mēnesī. Par katru pastāvīgu klientu mārketinga darbinieki saņems klāt 1 procentu pie pamatalgas, ar patstāvīgu klientu saprotot klientu, kurš firmas pakalpojumus izmanto otro reizi.  Mārketinga speciālistiem par katru darba stundu  citu departamentu projektu labā maksās iepriekšējā mēneša vidējo stundas algu, tikpat maksājot arī citiem departamentu darbiniekiem pēc viņu vidējās algas iepriekšējā mēnesī.  Pēc analogas metodes tiks noteikta citu departamentu darbinieku darba samaksa,  strādājot mārketinga projektos.  Klientu kontaktpersonām no citiem departamentiem par katru klientu, kurš iegūts ar viņu palīdzību pienāksies Ls 20 prēmija.
  Eksperti būs atbildīgi par darbinieku apmācību; tiks nodrošināta ērta pieeja jaunākajai profesionālajai literatūrai, kuras iegādei iedalīti speciāli līdzekļi.  Grāmatvedības un uzskaites sistēmas, kura pastāv firmā X, tiks izmantota arī attiecībā uz mārketinga departamentu un tā veiktajiem projektiem.
Direktors izvirza galvenos mērķus mārketinga konsultatīvo pakalpojumu sniegšanai un iedala vajadzīgos resursus un budžetu šo mērķu sasniegšanai, apspriežoties ar mārketinga projektu un departamenta vadītājiem.   Mārketinga mērķu izpildi kontrolē un pieņem lēmumus par atalgojumu direktors vienpersoniski.  Mārketinga projektu vadītājs sastāda projekta veicamo darbu laika, resursu un izmaksu plānus, organizē darba grupu, to vada, deleģē asistentiem atbildību par atsevišķiem darbiem, piedalās darbu izpildē pats, kontrolē projekta izpildi.  Mārketinga departamenta vadītājs pieņem lēmumus par nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai pakalpojums atbilstu kvalitātes standartiem mārketinga nozarē, lemj par veicamajiem pasākumiem darbinieku izglītošanai un attīstībai, izpilda plānotos pasākumus pēc saviem lēmumiem vai uzdod tos padotajiem.  Departamenta un projektu vadītāji viens otru aizvietos īslaicīgas darba nespējas gadījumā.
Auditorfirmas juridisko statusu nosaka LR likums "Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību", darbības virzienu sarakstā statūtos iekļautas biznesa konsultācijas.

4. Saimnieciskais risks un tā samazināšanas pasākumi


Katra mēneša otrajā pirmdienā notiks direktora apspriede ar mārketinga projektu vadītāju un mārketinga departamenta vadītāju.  Tajā direktoram tiks sniegtas atskaites par paveikto, kā arī apspriesti jautājumi, kā reaģēt uz novirzēm no plāna.  Mārketinga departamenta vadītājs ir atbildīgs par ekonomisko, sociālo un tehnoloģisko attīstības tendenču novērtējumu attiecībā uz mārketinga funkciju un katru mēnesi šajā sapulcē sniegs savu pārskatu.



























Secinājumi un priekšlikumi


1. Pakalpojumu mārketings kā mārketinga paveids pēdējā gadu desmitā ieņēmis nozīmīgu vietu Rietumos.  Radušies priekšnosacījumi pakalpojumu mārketinga izmantošanai arī Latvijā.

2. Biznesa konsultatīvo pakalpojumu tirgus Latvijā ir maz pētīts.  Ņemot vērā konsultāciju nozīmību uzņēmējdarbības attīstībā, iesaku nākotnē pētīt šo tirgu arī citos tā aspektos.

3. Biznesa konsultācijas Latvijā atrodas pakalpojumu dzīves cikla ieviešanas fāzē. Tā raksturojas ar zemu vai negatīvu peļņu, zemu konkurences līmeni, mēģinājumiem pārliecināt pirmos klientus.  Ārvalstu klientu segmentā biznesa konsultācijas ir attīstītības fāzē, jo ārvalstu firmas jau izprot šo pakalpojumu nepieciešamību.

4. Paredzams, ka tuvāko 5 gadu laikā arī vietējie lielie un vidējie uzņēmumi būs spiesti uzsākt plašu biznesa konsultatīvo pakalpojumu izmantošanu. Šo tendenci nosaka ekonomiskie, konkurences un likumdošanas faktori.

5. Latvijas konsultāciju tirgū nozīmīgāko vietu ieņem starptautiskās auditorfirmas, kuras sniedz saviem ārvalstu klientiem konsultatīvos pakalpojumus papildus auditam.  Tāpat kā starptautiskajām auditorfirmām, arī vietējo uzņēmumu audita līderei, Invest - Rīga, ir izveidojies plašs klientu loks.

6. Auditorfirmām, pirmkārt Coopers & Lybrand un Invest - Rīga, ir ievērojamas priekšrocības kļūt par biznesa konsultāciju tirgus līderiem vietējo lielo un vidējo uzņēmumu segmentos, attīstības fāzē gūstot ievērojamu peļņu.  Priekšrocības nosaka šo firmu pozitīvais tēls un atziņa, ka esošiem klientiem ir vieglāk piedāvāt jaunu pakalpojumu nekā nepazīstamiem. 



Izmantotās literatūras saraksts


1.   Bankas, kas pārskatu ar auditoru atzinumu iesniegušas noteiktajā laikā, Diena, 1996.g.2.apr.
2.   Kozlinskis V., Mihejeva L., Biznesa plāna sastādīšana, LLU, Jelgava:1995, 70 lpp.
3.   Latvijas Statistikas gadagrāmata, LR VSK, Rīga, 1994,307 lpp.
4.   Par zvērinātiem revidentiem: Likums// Latvijas Vēstnesis. 1995.6.Sept.
5.   Par zvērinātu revidentu uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un auditorfirmu darbības licencēšanu: Noteikumi// Latvijas Vēstnesis. 1996.21.Feb.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru