Autors: Andris Prikņa
Pūķi, laka un zelts
|

Zelts, smags samts, melns parkets
|
Tradicionālo vērtību
piekritējiem, kuriem patīk pamatīgas lietas, antīkas mēbeles
un smagi samta
aizkari pie logiem, tuvs ir arī krāšņais austrumu stils. Tas neprasa
izmaiņas mājokļa
plānojumā — pamatā ir piesātinātas krāsas, bagātīga apdare,
smalki aksesuāri un redzama greznība.
Rietumnieku tradicionālajai piesardzībai pret sarkano krāsu interjerā,
kas
Ķīnā ir pazīstama kā
laimes krāsa, šajā gadījumā nav pamata. Sienu apdarei tiek
izmantoti tumši koka
paneļi vai ornamentālas tapetes, uz kuru fona lieliski iederas
sarkani
tekstilizstrādājumi — aizkari, spilveni, zīdaina gultas veļa. Bagātīgu un
juteklisku noskaņu
telpai dod melnā krāsa kombinācijā ar sarkano vai zeltu.
Melna parketa grīdas,
spīdīgs lakojums un tumšs akmens.
Īpašu noskaņu Ķīnas inspirētam interjeram piešķir no zīda darināti
aksesuāri — spilveni,
segas un sienu rotājumi ar izšūtiem vai
uzgleznotiem
pūķiem, putniem,
ziedu un augu motīviem. Tikpat piederīgs šādam interjeram ir
smalks porcelāns,
zeltā zaigojošas eksotiskas vāzes un skulptūras. Patiess austrumu elegances
elements ir no dabiska, tonēta vai spoži lakota tumša koka darināti skapji,
krēsli, soli un lādes askētiskās taisnstūrveida formās.
Mazāk ir vairāk
Haosa vietā — mieru,
materiālisma vietā — minimālismu. To kā pretlīdzekli modernās dzīves
neprātīgajam tempam piedāvā dzenbudisma filozofija — patvērums modernajam
rietumniekam. Teiciens «mazāk ir vairāk», ko citējuši daudzi mūsdienu
arhitektūras un dizaina klasiķi, ir atslēgas elements vienkāršajam,
funkcionālajam un minimālistiskajam austrumu filozofijas inspirētajam
interjeram. Atšķirībā no krāšņā austrumu stila interjeriem, kurus iedvesmojusi
Senā Ķīna, minimālistiskās un konceptuālās telpas ideja nāk no Japānas. Dizaina
literatūrā to sauc par dzenstilu, un var teikt, ka, atsaucot atmiņā pagātnes
mieru, dzenstila mājoklis ir kļuvis par modernā stila klasiku.

liela nozīme ir
multifunkcionālām mēbelēm, piemēram, galdiem, kas vienlaikus ir arī soli vai
plaukti.
|
vietā
šis uzskats tiek simboliski īstenots ar krāsas palīdzību. Trešais ir kontrasta
princips
melni hieroglifi uz balta papīra. Ar krāsu un atsevišķu elementu palīdzību
dabas
komponenti tiek ienesti telpā. Uguns ir sveces, zeme — akmens oļi vai dabiska
koka
grīda, ūdeni var simbolizēt zils spilvens, mežu — bambuss.
Būtiska vieta dzenstila interjerā ir grīdai. Atšķirībā no japāņa
eiropietis savu
istabu nemērīs tatami
vienībās, tomēr labprāt sēdēs uz spilvena istabā ar koka, sizala,
kokosšķiedru, džutas
grīdas segumu, kurā vieta atradīsies vien kādam vienkāršam un
zemam galdam, solam
vai futonam. Spilvens bieži vien ir vienīgais aksesuārs —
kubveidīgi ar zāli
pildīti ādas darinājumi praktiskām sēdēšanas vajadzībām un ar
izšūtiem tauriņu
motīviem rotāts zīds skaistumam.
Atvērtā māja un dabas materiāli
Ne tikai globālā
sasilšana rada iluzoras priekšrocības un ļauj iepludināt ārtelpu iekštelpā —
prasmīgs stiklojums, tropiskie telpaugi un veiksmīgs apgaismojums rada no
Taizemes sūtītu pastkaršu noskaņu. Daba istabā ienāk ar rokām darinātu koka
trauku un vieglu bambusa mēbeļu vai gluži otrādi, smagu no viena koka bluķa
tēstu solu un galdu un rīspapīra žalūziju izskatā.
Plūstoša ūdens skaņa remdējot satrauktu garu. Austrumu inspirēts
interjers nav iedomājams bez pārdomātas spēles ar ūdeni. Ūdens austrumu inspirētā
interjerā ir dekoratīvs elements, kas simboliski attēlo dabas ūdenskrātuves,
bet tam ir arī praktiska nozīme, jo vannā iešana ir neatņemams miesas un gara
spēku atjaunošanas rituāls. Austrumu iedvesmotā vannas istabā ir askētiska
santehnika, labi apslēptas pudelītes, transformējams apgaismojums, akmens
izlietnes.
Opija smēķētavu valdzinājums
Tā saucamā austrumu
kiča pirmsākumi meklējami Ķīnas opija smēķētavās — dekadentiskos midzeņos, kur
aizliegtā dūma baudītāji zvilnēja krāšņos brokāta un samta spilvenos. Aptumšoti
logi, pārpilnība, tumšas krāsas un grezni audumi apkārtējai pasaulei radīja
romantizētu priekšstatu par austrumu bohēmu. Bohēmisku austrumu noskaņu
šodienas rietumnieku mājās rada krāšņums un pārpilnība, blēņlietiņas, Budas
figūriņas, vēdeklīši, spilveni un laternas. Eklektiskais interjers ir
visvieglāk īstenojams, jo neprasa fundamentālus ieguldījumus. Lai radītu kičīgu
noskaņu, nav nedz jāpārplāno mājoklis, nedz jākrāso sienas, nedz jāiegādājas
dārgas mēbeles. Ja neziniet, ko darīt ar dāvinātu kimono, piekariet to pie
sienas. Nomainiet esošo centrālo lampu ar krāsainu lukturi un uzšujiet pāris
košu spilvenu.
Ko meklēt veikalos
Lielo pilsētu veikalos, kuru kolekcijas veido slaveni dizaineri, jau sešdesmitajos gados varēja iegādāties futonus, rīspapīra lampas un Tālo Austrumu tautu galda piederumus. Speciālos veikalos un tirdziņos meklējiet no to izcelsmes zemēm nākušus aksesuārus, ja protat šūt, meklējiet audumus un šujiet krāšņus spilvenus. Modernās rietumu minimālisma dizaineru radītās mēbeles lielākoties ir radītas, izmantojot austrumu mājokļa mākslas tradīcijas, tāpēc tās, prasmīgi piemeklētas, radīs vajadzīgo noskaņu. Brīdī, kad atrisināti konceptuāli jautājumi, lietas pašas pie jums atnāks.
Katrai lietai ir sava nozīme
Restorāna Soraksans īpašnieka korejieša
Iļjona Čoi un viņa sievas latvietes Inas nelielais dzīvoklis atbilst vidusmēra
rīdzinieku dzīves standartiem, tomēr rietumnieks tur var justies kā citā
pasaulē. Viesistabā, kas vienlaikus ir arī dzīvojamā istaba, ausis uztver
austrumu mūziku, deguns — interesantu smaržu, bet
|
kur studiju laikā satikās Iļjons un Ina,
atvesti papirusi ar kalniem un upi, dzērvēm (
tās nes laimi jaunai ģimenei, komentē
saimniece), ar astoņiem zirgiem («astoņi»
un «bagāts» ķīniešu valodā ir viens un tas
pats vārds, un šim gleznojumam
jāgarantē bagātība!), bet no Korejas, kur
dzīvo Iļjona vecāki — zīmējums ar
dievieti Pangū (lai pārim reiz būtu
bērniņš). Istabā ir daži suvenīri — sarkans
taizemiešu saulessargs, plakāts, kur Iļjona
un Inas vārdi rakstīti ar mākslinieciski
izstrādātiem hieroglifiem, koka plāksnīte ar
gliemežvāku inkrustācijām — ar tām
Korejā pārklāj mēbeles — taču lielākā daļa
lietu nav pliks dekoratīvs kičs, katrai
ir sava nozīme. Zinot dzīvokļa saimnieku
nodarbošanos, nepārsteidz plašais
ķīniešu un korejiešu trauku klāsts. (Ķīnas
laukos var gadīties redzēt, ka suns tiek
barots no antīkas bļodas,— Mao Dzeduna laikā
šīm lietām netika pievērsta
nekāda nozīme, stāsta Ina.) Ka mēs tomēr
neesam Korejā, atgādina eiropeisku
izmēru galdi, krēsli un dīvāns. Iļjona
vecāku mājās visi guļot un sēžot un grīdas,
bet ēdienu galdi esot bērnu mēbeļu augstumā.
Ina, piekrizdama Iļjona idejai,
uzvelk tradicionālo korejiešu tērpu un
apsēžas… pie datora, bet viņas vīrs
ieminas, ka jūtoties pielāgojies Latvijas
apstākļiem. Ja vien kāds viņam neliek
ēst ar dakšiņu — Iļjons nespēj saprast, kā
mēs tās neizduram cauri vaigiem!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru