RIMPAK
Livonija Biznesa institūts
Ekonomisko
zinātņu katedra
Zinātniskais referāts
mikroekonomikas priekšmetā
"Pieprasījums
un piedāvājums.
Tirgus
cena."
Pasniedzējs: Georgs Libermanis.
Students: __________, II kurss.
Rīga,
1995. gads
S A T U R
S
Ievads.
1. Pieprasījuma un piedāvājuma
ietekme uz pasaules cenām.
2. Lietošanas vērtības loma cenu
veidošanās procesā.
3. Faktori, kas nosaka pasaules cenu
atšķirību no preces internacionālās cenas.
4. Neekvivalentās preču apmaiņas
būtība.
5. Zinātniski - tehniskā progresa
ietekme uz pasaules cenām.
Secinājumi.
Izmantotās literatūras saraksts.
Ievads.
Jautājums
par pieprasījumu un piedāvājumu ir cieši saistīts ar jautājumu par tirgus cenas
veidošanos. Tirgus cena un tās veidošanās process ir viena no vissvarīgākajām
tautsaimniecības teorijas problēmām. Pie labas un pareizas izpratnes par tirgus
cenas veidošanās procesu, būs skaidrākas arī citas tautsaimniecības teorijas
problēmas.
Šajā
referātā tirgus cenas veidošanās tiks apskatīta brīvās konkurences apstākļos,
bet ir arī apstākļi, kur pastāv monopolstāvoklis un tur jau nekādas brīvās
konkurences nav.
Ja runā
par tirgus cenas veidošanos brīvās konkurences apstākļos, tad no svara ir divi
jēdzieni, kas jānoskaidro, lai izprastu tirgus cenas veidošanās procesu. Šie
divi jēdzieni ir pieprasījums un piedāvājums.
Ekonomiskie
apstākļi ražošanā katrā nacionālajā saimniecībā ir pietiekoši atšķirīgi.
Atšķirības saimniecības apgādes tehnoloģiskajos līmeņos, strādnieku
kvalifikācija, dabas apstākļi noved pie ievērojamām atšķirībām darba ražīguma
jomā. Tas nozīmē to, ka darba izmaksas uz vienu produkcijas vienību to
saražojot, dažādās valstīs ir atšķirīgas. Katrā valstī arī veidojās savs darba
intensitātes lielums. Tāpēc dažādās valstīs, uz vienu un to pašu laika vienību,
darba izmaksas ir atšķirīgas. Kā arī ja ņem vērā to, ka darba ražīgums ir
atšķirīgs, tad būs redzams ka dažādās valstīs vienā un tajā pašā laika vienībā
tiek saražots dažāds daudzums produkcijas. Tātad atbilstoši arī nesakritīs produkcijas vienības cena
dažādās valstīs. Katrā valstī ir savs līmenis sabiedriski nepieciešamo izmaksu
produkcijas ražošanai, kas nosaka to nacionālo vērtību.
Pēc
starptautiskās preču apgrozības attīstības, ražošanas internacionalizācija
paaugstina darba sabiedrisko nozīmi starptautiskā mērogā, cena kļūst par
starptautisku kategoriju. Atsevišķu valstu darbs saņem starptautisku atzinību,
kā daļa no pasaules kopīgā darba.
Darba
izmaksas katrā atsevišķā valstī ir raksturojamas kā individuālas izmaksas. Tajā
pat laikā cenu likuma darbība nosaka pielīdzināt dažādās individuālās izmaksas
pie sabiedriskajām izmaksām. Tāpēc preču apmaiņai pasaules tirgū būtu jānotiek
nevis pamatojoties uz nacionāli-sabiedriskām nepieciešamām darba izmaksām, bet
pasaules vidējās izmaksās, citiem vārdiem sakot, starptautiskajā preču apmaiņas
pamatā ir internacionālā preces vērtība.
Preces
starptautiskā vērtība (cena) tiek noteikta pēc sabiedriski nepieciešamā laika,
kas nepieciešams tās pagatavošanai pie pasaules vidējiem ražošanas apstākļiem.
Sabiedriski nepieciešamais darba laiks produkcijas vienības saražošanai tiks
patērēts pēc pasaules vidējās darba intensitātes un ražīguma.
Pasaules
tirgū notiek dažādu nacionālo cenu salīdzināšana precēm un pasaules cena
veidojās to nacionālo cenu iespaidā, kuru pamatā ir pasaules vidējās un
sabiedriski nepieciešamie ražošanas izdevumi pasaules mērogā, kas būtībā ir
preces internacionālā vērtība (cena). Šo cenu nevar aplūkot kā vidējo
aritmētisko no ražošanas izdevumiem, kas nepieciešami šai precei. Sabiedriski
nepieciešamie ražošanas izdevumi starptautiskajā mērogā veidojās, lielāko
tiesu, pēc preces ražošanas apstākļu iespaida attiecīgajā valstī, kura
patiesībā ir šīs preces piegādātājs pasaules tirgum. Pie tam, atšķirībā no
nacionālā tirgus, kur lielākais preces ražotājs ir vienlaicīgi arī lielākais
tās piegādātājs, pasaules tirgū dažreiz lielu daļu produkcijas realizē valstis,
kuru daļa pasaules ražošanā ir ievērojami zemāka.
1. Pieprasījuma
un piedāvājuma ietekme uz pasaules cenām.
Par
pieprasījumu tautsaimniecības teorijā sauc to zināmas preces daudzumu, ko
pircēji ir ar mieru nopirkt pie dotās cenas.
Pieprasījums
ir tas preču daudzums, ko pircēji ir ar mieru nopirkt, bet nevis tas ko pircēji
nopērk. Tā ir pieprasījuma definīcija, pie kuras tautsaimnieki pieturas jau no
klasiskās skolas laikiem.
Definīcijā
iet runa par sakarību starp cenu un preces daudzumu, ko ir ar mieru pircēji
nopirkt. Šī definīcija norāda uz funkcionālu attiecību starp diviem lielumiem:
cenu un pieprasīto preču daudzumu.
Ražošanas
internacionālā cena, kas būtībā ir pārvērstā formā tās internacionālā vērtība,
ir pamatcena no piedāvājuma puses. Tirgus saimniecībā cena veidojās zem
pieprasījuma un piedāvājuma ietekmes. Pārdevējs vienmēr centīsies pārdot savu
preci pēc iespējas augstāku cenu uzliekot, savukārt, pircējs centīsies
izvēlēties zemāku cenu. Tad kad pieprasījums un piedāvājums nolīdzsvaro viens
otru, tad iestājās līdzsvara cena, kura ir pieņemama gan pircējam, gan
pārdevējam. Līdzsvara cena atbilst punktam, kur krustojās pieprasījuma un
piedāvājuma līknes garfikā, kurā tiek attēlots pieprasījums un piedāvājums.
Tālāk
varētu aplūkot uz kādu ieturējumu līmeni orjentēsies cena atkarībā no
pieprasījuma un piedāvājuma attiecības. Ja piedāvājums ir augsts, tad pasaules
cena var būt uz līmeņa, kad ir vissliktākie nacionālās ražošanas apstākļi (pat
tādā gadījumā, kad daļa tirgū ir diezgan maza), bet tas atļauj ražotājiem šajās
valstīs iziet pasaules tirgū un gūt peļņu. Valstīs ar vidēju un īpaši tajās
valstīs, kur ir virs vidējā līmeņa ražošanas apstākļi, ražotāja ienākums būs
pietiekami augsts, kas, savukārt, stimulēs kapitālieguldījumus šo preču
ražošanā un ražošanas pieaugumu. Tas pakāpeniski novedīs pie cenas
samazināšanās un tās noteikšanu līmenī, kāds ir ražošanas ieturējumiem pasaules
līmenī.
Tajā
gadījumā, kad preču kopapjoms pasaules tirgū ievērojami pārsniedz pieprasījumu
uz tām, tad šo preču pasaules cenu nosaka preces, kas ražotas valstīs ar
labākiem ražošanas apstākļiem. Ražotāji ar zemākiem un pat vidējiem ražošanas
apstākļiem būs spiesti pamest un aiziet no pasaules tirgus. Piedāvājuma
samazināšanās pakāpeniski novedīs pie pasaules cenas samazināšanās un tās
tuvošanās atkal pie ieturējumiem pie ražošanas vidējiem apstākļiem.
Pieprasījums
un piedāvājums uz kādu konkrētu preci atstāj iespaidu arī uz to preču
pieprasījumu, kurām ir iepriekšminētās preces lietošanas īpašības. Piemēram,
paplašinot tirdzniecību ar sintētisko kaučuku, tas, savukārt, samazina
pieprasījumu uz dabīgo kaučuku, kas atspoguļojās uz dabīgā kaučuka pasaules
cenas.
Cik par
tik pasaules saimniecībā kapitāla un darbaspēka pārplūšana ir tomēr diezgan
ierobežots process, pasaules tirgū periodi, ja pieprasījums pārsniedz
piedāvājumu (vai arī otrādi), var būt ilglaicīgāki nekā valsts nacionālajā
saimniecībā. Pie diezgan noturīgiem pieprasījuma apstākļiem uz kādu preci,
valsts, kura cenšas sasniegt nacionālās ražošanas ražīguma augstāku līmeni un
ieturējumu samazināšanu, pasaules tirgū realizēs šo preci saskaņā ar agrāk
izveidoto pasaules cenu, kas tiek regulēta ar zemākiem vai vidējiem ražošanas
apstākļiem, un tādā veidā sasniegs augstu peļņas līmeni.
Neskatoties
uz būtisku pasaules cenu atšķirību uz atsevišķām precēm pieprasījuma un
piedāvājuma ietekmē no vidējiem, pasaules mērogā, ieturējumiem - ražošanas
internacionālajā cenā, šis pieprasījuma un piedāvājuma mehānisms sekmē to, ka
cena vairumam preču, acīmredzot, tiecās uz vidējo ieturējumu līmeni.
Pasaules
cena, kuras pamatā ir internacionālā ražošanas cena, būtībā ir tehnisko
progresu stimulējošais faktors un darba ekonomija pasaules mērogā. Visas
valstis ir spiestas orjentēties uz ražošanas internacionālo cenu, citiem
vārdiem sakot, uz sabiedriski nepieciešamiem darba izdevumiem. Tāpēc arī valstis ar zemāku darba ražīgumu
cenšas to paaugstināt, lai izdevumi tuvotos sabiedriski nepieciešamiem
izdevumiem. Tajā pašā laikā, valstis ar jau augstu darba ražīgumu, salīdzinot
ar pasaules vidējo līmeni, ir interesētas tā pieaugumā, jo realizējot savas
preces pa pasaules cenām, tās gūst pievienoto peļņu. Bet internacionālā
ražošanas cena ir preču ražošanas likumdošanas ierocis, un noved pie asas
konkurences ražotāju starpā dažādās valstīs un pie konkurenci neizturējošo
ražotāju bankrota.
2. Lietošanas
vērtības loma cenu veidošanās procesā.
Lai gan arī cenu veidošanās pamatā pasaules tirgū par
pamatu kalpo internacionālā ražošanas cena, tas vēl nenozīmē, ka preces
lietošanas vērtība neatspoguļojās preces cenā. Preces pircēju, pirmkārt,
interesē preces lietošanas īpašības un tās salīdzinot, pērkot preci, pircējs
izvēlēsies to ar labākām tās lietošanas īpašībām.
Konkurences
cīņas karstumā pasaules tirgū rodās netikai sabiedriski nepieciešamās izmaksas
pasaules mērogā (internacionālā ražošanas cena), bet arī sabiedriski
nepieciešamā preces lietošanas vērtība. Tās pamatā ir normāla, pie noteiktiem
ražošanas apstākļiem, preces spēja nodrošināt cilvēka vajadzības gan
personīgajā, gan arī ražošanas patēriņā.
Piemēram,
ja iet runa par pārtikas precēm, tad nozīmīga loma ir garšas īpašībām,
glabāšanas apstākļiem u.c. īpašībām. Cik par tik, patērētāji tirgū izvēlās
preces ar labākajām patēriņa īpašībām, tad ražotāji arī uz to orjentējās. Bet
ražošanas ieturējumi, kas saistīti ar produkcijas kvalitātes uzlabošanu, var
būtiski atšķirties, jo tas atkarīgs no ražošanas tehnoloģijas, dabas apstākļiem
un citiem faktoriem. Bet pircēju tas neinteresē, jo viņš ir gatavs samaksāt
lielāku cenu par preci ar augstāku kvalitāti. Tātad, būtībā, lietošanas
īpašības arī atstāj iespaidu uz pasaules cenu.
Konkurences
cīņa noved pie sabiedriski nepieciešamo darbu izmaksu izveidošanos, cerot uz
sabiedriski nepieciešamo pozitīvo efektu. Ja atsevišķi ražotāji ir spiesti, lai
sasniegtu šo efektu, paaugstināt ražošanas ieturējumus, tad sabiedrība nesedz
šos izdevumus. Pasaules tirgū nacionālo ražošanas ieturējumu redukcija noved
pie internacionālā ražošanas cenas veidošanās, bet patēriņa cenu redukcija
atsevišķās valstīs - pie sabiedriski nepieciešamās lietošanas vērtības pasaules
mērogā. Pasaules cena naudas izteiksmē izsaka internacionālo ražošanas cenu
precei sabiedriski nepieciešamajā kvalitātē.
Praksē
cenu veidošanās procesā uz precēm, kas neatbilst sabiedriski nepieciešamajām un
pieprasītajām pasaules tirgū kavalitātes prasībām (mūsdienu tehniskajam
līmenim) tiek noteiktas daudz zemākā līmenī. Firmas, kas ražo preces ar
īpašībām, kuras pārsniedz pasaules tehnisko līmeni, pārdod šīs preces par
augstām cenām, līdz ar to saņem papildus peļņu.
Mūsdienu
apstākļos, kad tehnikas līmenis pastāvīgi kļūst sarežģītāks, šīs tehnikas
lietotājiem par nozīmīgu faktoru kļūst ne tikai pašas tehnikas kvalitāte, bet
arī pakalpojumi, ko sniedz izgatavotājs pārdošanas brīdī un tālākajā tās
funkcionāšanas procesā, tehniskajā apkopē, garantijas remontā, u.c. Pasaules
tirgū veidojās vispārpieņemtie apstākļi preču piegādei, tehniskajai apkopei,
garantijas remontam. Izgatavotāja izmaksas, kas saistītas ar šiem darbiem, tiek
ņemtas vērā preces pasaules cenā. Ja izgatavotājs nevar nodrošināt pasaules
līmeni preču piegādei, tehniskajai apkopei, viņš nevar pretendēt uz pasuales
cenas iegūšanu savai precei.
3. Faktori,
kas nosaka pasaules cenu atšķirību no preces internacionālās cenas.
Pasaules
cena veidojās ne tikai pamatojoties uz internacionālās ražošanas cenas un
pieprasījuma un piedāvājuma ietekmes. Uz cenu veidošanos iedarbojās vēl vesela
virkne faktoru.
19. gs.
beigās un 20. gs. sākumā izveidojās starptautiskais monopols karteļu formā, kas
būtībā bija vairāku kompāniju, kas atrodās dažādās valstīs, vienošanās par
pasaules tirgus sadali savā starpā un līdz ar to tās noteica monopolcenas. Šīs
cenas var būt monopolaugstas, ja preču piegādātāji ir karteļa dalībnieki un
monopolzemas, ja viņi ir preces pircēji, galvenokārt, izejvielu. Tā šie
monopolisti pastāvīgi samazināja cenas uz izejvielām, kas tika piegādātas
pasaules tirgū no attīstības valstīm un kas tiek ražotas uzņēmumos, kas
nepieder monopolistiem.
Pēc otrā
pasaules kara dažos pasaules tirgos slepeni turpināja savu darbu starptautiskie
karteļi, kaut gan daudzās rūpnieciski attīstītās valstīs sabiedrības izdarītā
spiediena razultātā, tika pieņemti likumi par šo karteļu darbības ierobežošanu.
Pasaules
saimniecības sistēmā pieaugošāka loma ir lielām trasnacionālām korporācijām un
koncerniem kuriem pieder uzņēmumi daudzās pasaules valstīs un kuri tiecās pēc
ražošanas monopolizācijas veselai virknei produktu. Pie augstas ražošanas
specializācijas dažas nacionālās kompānijas arī iemanījās monopolizēt tirgus uz
atsevišķiem produkcijas veidiem. Lai paaugstinātu cenu lielie uzņēmumi izmanto
kvalitātes monopolu. Viss tas rada apstākļus, lai varētu uzlikt monopolaugstas
cenas uz atsevišķiem produkcijas veidiem, aizejot prom no ražošanas
internacionālās cenas.
Mūsdienu
apstākļos jaunu faktoru klātbūtne noved pie monopolcenu lomas mazināšanos
pasaules tirdzniecībā. Pie zinātniski-tehniskās revolūcijas apstākļu
klātbūtnes, regulāri rodās jaunu preču veidi, bieži vien apveltītas ar tām
pašām īpašībām, kas jau ir ražošanā. Tas noved pie kompāniju koukurences savā
starpā, kaut gan tās ir dažādu nozaru kompānijas.
Dažādu
nozaru kompāniju konkurence savā starpā noved pie cīņas par noteiktu daļu
kopīgā pieprasījuma pasaules tirgū. Cīņa starp dažādām kompāniju grupām noved
pie monopolcenu ierobežošanas.
Uz to ir
vērstas arī jauno, neatkarību atguvušo valstu politika, kas liek šķēršļus
monopolaugsto cenu noteikšanai pie preču pirkšanas no augsti attīstīto valstu
uzņēmumiem. Īpašu nozīmi jaunattīstības valstīs ieņem cīņa pret monopolzemām
cenām uz viņu piegādātām izejvielām un pārtiku.
Faktors,
kas ietekmē pasaules cenas, ir starptautiskais valstu regulējums, kas īpaši
saistīts ar rietumeiropas ekonomisko integrāciju. Eiropas savienības ietvaros
teik mēģināts veikt virsnacionālo cenu regulējumu tirdzniecībā starp
dalībvalstīm. Tas gan attiecināms pašlaik uz lauksaimniecības produkcijas
cenām.
4.
Neekvivalentās preču apmaiņas būtība.
Cik par
tik preču internacionālā vērtība ir augstāka par preču nacionālo vērtību
rūpnieciski attīstītajās valstīs un zemāka tajās valstīs, kas vēl attīstās, tad
maiņas rezultātā pamatojoties uz preču internacionālo vērtību rūpnieciski
attīstītā valsts iegūst sev daļu no cenas starpības salīdzinot ar savu preču
nacionālo vērtību, tajā laikā valstis, kas vēl attīstās, saņem mazāk par savu
preču nocionālo vērtību. Tādā veidā, valstis ar augstu ekonomisko attīstību
saņem no valstīm, kas vēl attīstās, ārējās tirdzniecības procesu rezultātā,
saņem lielāku daļu sabiedriskā darba nekā pašas dot pretī. Tad rodās secinājums,
ka šajā procesā ir parādīta neekvivalentās preču apmaiņas būtība, kas atļauj
rūpnieciski attīstītām valstīm ekspluatēt valstis, kas atpaliek savā
ekonomiskajā attīstībā.
Šeit var
rasties teorētiskā ziņā iebildumi. Preču maiņa pēc to vērtības (ražošanas cena)
tiek pieņemta, kad preces ražotājs, kura individuālās darba izmaksas uz preču
saražošanu ir augstākas par sabiedriski nepieciešamajām, pie preču maiņas
nenosedz pilnībā savas darba izmaksas, bet izmaksas tiek nosegtas tikai daļai
saražoto preču, kuras atbilst sabiedriski nepieciešamajām. Maiņu, šajā
gadījumā, nevar nosaukt par neekvivalentu. Tieši otrādi, ja maiņas rezultātā
viņš iegūtu izmaksas, kas vienādas savam individuālajam darba iztērējumam
(patēriņam), sabiedrība, faktiski pārmaksātu viņam salīdzinot ar vidējā līmeņa
izmaksām, un tieši tāda maiņa tad būtu neekvivalenta.
Kaut gan
maiņas rezultātā, kurš balstās uz preču internacionālo vērtību, valsts ar daudz
zemāku darba ražīgumu dot vairāk materializēta darba nekā saņem, bet šajā
gadījumā tā iegūst.
Ja preču
pasaules cena, kas tiek realizētas ar atpalikušu ekonomisko attīstību, ir
zemāka par viņu nacionālājām izmaksām, tad pasaules cena uz precēm, ko šīs
valstis iegādājās pasaules tirgū, tāpat ir zemāka par viņu pašu ražošanas cenu
tādā valstī. Dotajā gadījumā, iegādājoties preces pasaules tirgū, valsts
ekonomē daļu sava nacionālā darba. Tajā pašā laikā, daudzi produkcijas veidi,
kurus var nopirkt pasaules tirgū ekonomiski atpalikusī valsts, viņas
nacionālājā rūpniecībā vispār netiek ražota, bet, lai noorganizētu šo preču
ražošanu ir nepieciešami lieli nacionālā darba resursu patēriņi. Tādā veidā,
pie cenām, kuras ir orjentētas uz internacionālo ražošanas cenu, valsts ar
daudz zemāku darba ražīgumu zaudē daļu no peļņas, kā preces pārdevējs, bet
iegūst kā preces pircējs. Gadījumā, kad preču maiņa notiek pēc internacionālās
vērtības (ražošanas cena), kad šajā procesā piedalās puses ar dažādu darba
ražīguma līmeni nacionālajā līmenī, var ļoti nozīmīgi iegūt gan viena, gan otra
puse.
Svarīgākais faktors, procesā, kad notiek cenu
novirzīšanās no preču internacionālās vērtības, ir dominējošais starptautisko
kompāniju stāvoklis preču pasaules tirgū. Kā vienu no šī procesa sekām var
minēt kā raksturīgu cenu daudzveidību mūsdienu periodam pasaules tirgū uz vienu
preci, tajā pašā laikā konkrētu darījumu cenas būtiski atšķiras no vidējā
līmeņa. Starptautisko kompāniju politika noved pie paaugstināšanas vai
pazemināšanas pasaules cenu vidējā līmeņa veselai virknei preču, salīdzinot ar
preču internacionālo cenu (ražošanas cenu). Lai samazinātu cenu uz
jaunaattīstības valstu produkciju, ekonomiski attīstīto valstu kompānijas
izmanto šo jaunattīstības valstu neizdevīgo stāvokli pasaules tirgū, lai
stiprinātu savas ekonomiskās pozīcijas uz viņu rēķina.
Specializējoties
uz viena - divu produktu (preču) ražošanu, jaunaatīstības valsts ir spiesta
eksportēt šīs preces uz jebkuriem noteikumiem, vai arī tikai ar šo preču
eksportu tā varēs saņemt līdzekļus, lai iegādātos dzīvei nepieciešamās preces,
tai skaitā arī pārtikas preces.
Viss tas
liecina par to, ka neekvivalentā preču maiņa pasaules tirgū turpina eksistēt.
Bet jaunattīstības valstu cīņa par ekonomisko patstāvību, ir faktors, kas rada
pretdarbību neekvivalentai preču maiņai. Lai mazinātu neekvivalentās maiņas
efektu, nozīmīga loma ir politikai, ko realizē jaunattīstības valstis, par
eksporta diversifikāciju, paplašinot tirdzniecības partneru tīklu, kā arī
stiprinot sadarbību starp valstīm - izejvielu eksportētājiem.
5.
Zinātniski - tehniskā progresa ietekme uz pasaules cenām.
Viens no
svarīgākajiem faktoriem, kas iedarbojās mūsdienu apstākļos uz pasaules cenām,
ir zinātniski - tehniskais progress. Šī iedarbība ir vērojama divos virzienos.
No vienas puses - zinātniski - tehniskā progresa apstākļos aug darba ražīgums
un ražošanas efektivitāte, kas noved pie darba izmaksu samazināšanos un
attiecīgi pie izmaksu samazināšanos. No otras puses, uzlabojās preču lietošanas
īpašības, īpaši rūpnieciskām precēm, kā ražošanas tā arī individuālā patēriņa
precēm. Parasti preču lietošanas īpašību uzlabošana, kas saistīta ar lieliem
zinātniskiem un tehniskiem meklējumiem
un pieaugot izstrādājuma sarežģītības pakāpei, noved pie tā sadārdzināšanos
absolūtā izteiksmē, kaut gan ievērojami pieaug tās darīguma effekts. Piemēram,
ja runa iet par mašīnu, tad aug tās ražība un samazinās ekspluatācijas izdevumi
- pie absolūtas cenas pieauguma mašīna kļūst attiecīgi lētāka.
Tāda
veida piemēri par attiecīgo palētinājumu ,var kalpot mūsdienu lidaparāti.
Neskatoties uz to, ka lidmašīnu cenas ir izaugušas desmitkārtīgi, salīdzinot ar
pirmskara periodu, to attiecīgā cena priekš patērētāja samazinājās.
Sekojoši,
zinātniski - tehniskais progress novedis pie attiecīgā palētinājuma
rūpnieciskajai produkcijai rēķinot to uz vienu vienību darīgā effekta pie
iespējas palielināt tās absolūto cenu. Šī mūsdienu zinātniski - tehniskā
progresa īpatnība ne vienmēr tiek ņemta vērā, kad runa iet par pasaules cenu
dinamiku, īpaši uz rūpnieciskās produkcijas cenām. Bieži vien cenu indeksa
pieaugums rūpniecības produkcijai neņem vērā derīgā effekta pieaugumu.
Secinājumi.
Tirgus
ekonomikas apstākļus valsts brīžiem mēģina kontrolēt noteiktu preču un
pakalpojumu cenas. Šādi pasākumi nozīmē, ka valsts cenšas nepieļaut cenu brīvu
veidošanos un zināmā jomā izslēgt pircēju vai pārdevēju konkurenci. Atsevišķiem
produkcijas veidiem un attiecīgiem apstākļiem valstī šāds cenu regulējums var
būt pat nepieciešams, lai radītu labvēlīgus apstākļus vietējiem ražotājiem.
Neskatoties
uz to, ka pieaug loma cenu faktoriem mūsdienu mārketingā, cena paliek par
nozīmīgu rādītāju monopolistiskajā un ogopolistiskajā konkurencē.
Cenas
noteikšana precei - tas ir process, ko varētu iedalīt sešos etapos. Pirmais -
firma ļoti rūpīgi nosaka mērķi vai mērķus savam mārketingam, piemēram,
izdzīvošanas iespējas, tekošo ieņēmumu maksimizācija, līderpozīciju iekarošana
tirgus daļas rādītājos vai preču kvalitātes jomā. Otrais - firma priekš sevis
sastāda pieprasījuma līkni uz savu produkciju vai pakalpojumiem, kurus izdosies
pārdot tirgū noteiktā laika sprīdī pēc dažādu līmeņu cenām. Jo neelastīgāks
pieprasījums, jo augstāka var būt cena, ko uzliek firma. Trešais - firma
izrēķina, kā mainās summa uz viņas ieturējumiem pie dažādiem ražošanas
līmeņiem. Ceturtais - firma iepazīstās un izpēta konkurentu cenas, lai
izmantotu iegūtos pētījumu rezultātus, kā pamatu, lai noteiktu cenu savai
produkcijai. Piektais - firma izvēlās priekš sevis vienu no sekojošām metodēm
cenu veidošanai: vidējie ieturējumi plus ienākums, bezzaudējumu analīze un
ienākumu nodrošināšana, cenas noteikšana pamatojoties pēc preces patiesās
vērtības, cenas noteikšana pamatojoties uz tekošo cenu līmeni un cenas
noteikšana pamatojoties uz slēgtajiem tirgiem. Sestais - firma nosaka galīgo
cenu precei, ievērojot pilnīgāko cenas psiholoģisko uztveri un ar obligāto
pārbaudi, un ka šī cena atbilst firmas noteiktai cenu politikai un ka tā tiks
labvēlīgi uztverta no distributoru un dīleru puses, kā arī pašas firmas
tirdzniecības personālā, konkurentiem, piegādātājiem un valsts institūcijām.
Izmantotās
literatūras saraksts.
1. Latvijas Republikas likums "Par
uzņēmējdarbību".
2. Latvijas Republikas likums "Par konkurenci un
monopoldarbības ieobežošanu".
3. Pasaules Bankas ziņojums "Palīdzība Latvijai
muitas lietās".
4. "Mārketinga pamati", Filips Kotlers.
5. "Tirgus, cenas,
konkurence", Georgs Libermanis.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru