Pilnīga konkurence,monopols un cenu diferencēšana


                                                                   LU Ekonomikas un vadības
fakultātes lektoram acoc.prof.
                                          R.Škaparam                 















Referāta tēma

Pilnīga konkurence,monopols un cenu diferencēšana




















                  Dienas nodaļas
ekonomikas bakalaura
studiju programmas
1.kursa 1E3 grupas studente
Agnija Grantiņa





Rīga 2001










1.udevumu grupa
          Katram jēdzienam no 1-10 atrast pareizo skaidrojumu un atbilstošo ciparu ierakstīt tukšajā laukumā.

1
Horizontālā cenu diferencēšana

ražotāju apvienība, kas vienojusies par cenām,tirgus sadali u.c. saimnieciskām darbībām kādas nozares ietvaros, lai ierobežotu konkurentu darbību
2
Dabīgais monopols

tirgus forma, kurā tirgus sastāv no daudzām mazām firmām, kuras ražo nevienlīdzīgu produkciju
3
Monopola varas pakāpe

situācija, kurā valsts pārņem savā pārziņā svarīgas tautsaimniecības nozares, kas nodrošina visas vajadzības vai arī dod valstij ienākumus
4
Pilnīga konkurence

tirgus forma, kurā tirgus pieprasījuma pusi pārstāv viens dalībnieks
5
Kartelis

prece tiek pārdota par dažādām cenām viena tirgus ietvaros
6
Monopolistiskā konkurence

tirgus forma, kurā tirgus pieprasījuma un piedāvājuma puses pārstāv daudzi dalībnieki
7
Monopols

situācija, kurā visefektīvākais ražotājs ir monopols.Tas bieži ir komunālās saimniecības uzņēmums
8
Vertikālā cenu diferencēšana

starpība starp robežizmaksām un preces cenu un tā ie apgriezti proporcionāla negatīvai pieprasījuma cenu elastībai
9
Valsts monopols

prece tiek piedāvāta dažādos tirgos
10
Monoposons

tirgus forma, kurā tirgus pieprasījumu vai piedāvājumu pārstāv tikai viens dalībnieks


Pareizēs atbildes:
            1-5; 2-6; 3-9; 4-10; 5-1; 6-4;7-2; 8-3; 9-8; 10-7








2.uzdevumu grupa
Atrisināt uzdevumus.
1)    Monopolista izmaksu funkcija ir I=140+4,2Q, kur Q ir mēnesī saražotās produkcijas daudzums.Monopolista saražotās produkcijas pieprasījuma funkcija ir c=420-Q, kur c ir produkcijas vienības cena latos.
a)     Aprēķināt monopolista kopējos ieņēmumus, ja monopolists saražo 35 produkcijas vienības mēnesī.
b)    Aprēķināt kādi ir robežieņēmumi no 35-tās saražotās produkcijas vienības.
c)     Monopolists ražo 34 produkcijas vienības mēnesī, taču tad palielina ražošanu par vienu produkcijas vienību mēnesī.Kā mainīsies monopolista peļņa un kāda būs tā robežpeļņa?

2)    Monopolista pieprasījuma funkcija c=75-6q.Robežieņēmumu funkcija  RR=60-6q un robežizmaksu funkcija RI=30.Aprēķināt cik daudz preces un par kādu cenu ir jāražo, lai gūtu maksimālu peļņu?

3)    Kurno punktam atbilstošā cena ir Cm=30, bet cenas elastība ir 1,5.Cik lielas ir robežizmaksas un cik liela ir Lernera monopolvaras pakāpe h?

4)    Vidējā peļņa monopolā no attēla atbilst nogrieznim _______, un ja šī nogriežņa vērtība ir 230, tad kopējā peļņa monopolā ir __________, pie nosacījuma, ka Qm=30.


















5)    Tiek apskatīta peļņa pilnīgas konkurences apstākļos.
Aizpildīt tabulu un noskaidrot:
a)     pie kāda produkcijas ražošanas apjoma uzņēmums sedz tikai kopējās izmaksas
b)    pie kādiem ieņēmumiem uzņēmums gūst maksimālo peļņu
c)     pie kādiem ieņēmumiem uzņēmums sedz tikai kopējās izmaksas

Saražotās produkcijas daudzums Q
Ieņēmumi
Q*c
c=10
Mainīgās izmaksas
 Im
Kopējās izmaksas
 I

Peļņa
 p
0
0
0


1
10
8


2
20
10


3
30
18


4
40
22


5
50
30


6
60
38




 F=10



Pareizās atbildes:
 1.a)13475Ls  b)385Ls  c)peļņa pieaugs par 380,8Ls ,robežpeļņa ir 380,8
 2.q=5, c=45
 3.RI=50, h=-2/3
 4.A1G, 6900
 5.a) 2 b) 60 c)20

















3.uzdevumu grupa
            Ierakstīt iztrūkstošos vārdus.

1.Pilnīgās konkurences jeb brīvās konkurences tirgū katrs pārdevējs un pircējs ir sīka daļiņa kopējā tirgus pirdāvājumā un pieprasījumā.Tādēļ viņi nevar ietekmēt ne ________  _______, ne piedāvājumu, ne pieprasījumu.

2.Pilnīgas konkurences modelim atbilst _______, kur pārdod tādas vienveidīgas preces kā nafta, labība, valūta.

3.Pilnīgā konkurencē peļņas maksimums tiek sasniegts, kad robežpeļņa ir vienāda ar _________.

4.Lai uzņēmums maksimizētu savu peļņu pilnīgā konkurencē, robežizmaksām ir jābūt vienlīdzīgām ar ___________   ____________.

5.Uzņēmuma peļņa pilnīgā konkurencē īsā laikā ir vienāda ar nulli, ja vidējās mainīgās izmaksas ir minimālas un ir vienlīdzīgas ar ________  ________.

6.Monopolstāvoklis dod uzņēmumam iespēju noteikt ________________, kas ir augstākas par tirgus cenām.

7.Lai monopolists iegūtu meksimālo peļņu, tam ir jāražo tāds produkcijas apjoms, kad robežizmaksas ir vienlīdzīgas ar ___________________.

8.Maksimāla peļņa izolētos tirgos iestājas, kad atsevišķo tirgu _______________ ir vienādi ar robežizmaksām, kuras ir nemainīgas visos apskatāmajos tirgos.

9.Jo elastīgāks ir tirgus pieprasījums, jo cena tajā ir ____________.

10.Uzņēmums izstājas no dotās preces tirgus, ja tas ilgā laikā nevar segt ____________ izmaksas.


Pareizās atbildes : 1- tirgus cenu 2- birža 3- nulli 4- vidējiem ieņēmumiem 5- tirgus cenu 6- monopolcenas 7- robežieņēmumiem 8- robežieņēmumi 9- zemāka                10- pastāvīgās













4.uzdevumu grupa
            Pareizo atbildi apvilkt.

1.Pilnīgā konkurencē tirgus līdzsvars iestājas pie nosacījuma c=VKI=RI
               
2.Pilnīgā konkurencē pieprasījuma līkne uzņēmuma ražotai produkcijai ir līkne ar negatīvu kāpumu
               
3.Pilnīgā konkurencē strādājošā uzņēmuma produkcijas pieprasījums ir pilnīgi elastīgs
               
4.Pilnīgā konkurencē vidējie ieņēmumi VR un kopējie ieņēmumi R ir vienādi
               
5.Peļņas maksimizācija pilnīgā konkurencē: uzņēmums gūst maksimālo peļņu, ja tas ražo tādu produkcijas daudzumu, kurš atrodas robežizmaksu pieaugošā zara apgabalā un kura robežizmaksas ir lielākas par preces tirgus cenu
                 
6.Monopola varas pakāpi rāda starpība starp robežizmaksām un preces cenu
               
7.Ja pieprasījumu pārstāv daži dalībnieki, bet piedāvājuma pusi- daudzi, tad tas ir pieprasījuma monopols
               
8.Ekonomiskā rente ir ienākumu starpība starp ražošanas faktora tirgus cenu un iespējamo ražošanas faktora pārdošanu par tā minimālo cenu

                    

9.Pirmās pakāpes cenu diferencēšana ir cenas diferencēšanas katram pircējam atsevišķi
               
10.vertikālā cenu diferencēšanā peļņas maksimums kopējā tirgū iestājas, ja RP1=RR1-RI=0

               


            Pareizās atbildes: 1-jā 2-nē 3-jā 4- nē 5- nē 6- jā 7- jā 8- jā 9- jā 10- nē







5.uzdevumu grupa
          Izvēlēties pareizo atbildi(atbildes)

1.Maksimālā peļņa izolētos tirgos iestājas:
a)     kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir vienādi ar robežizmaksām
b)    kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir augstāki par robežizmaksām
c)     kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir zemāki par robežizmaksām

2.No vienādojuma      izriet, ka :
a)     jo elastīgāks ir tirgus pieprasījums, jo cena tajā ir augstāka
b)    jo elastīgāks ir tirgus pieprasījums, jo cena tajā ir zemāka
c)     jo elastīgāks ir tirgus piedāvājums,jo cena tajā ir augstāka
d)    jo elastīgāks ir tirgus piedāvājums, jo cena tajā ir zemāka

3.Kuri no apgalojumiem ir pareizi?
a)     pilnīgā konkurencē prece ir viendabīga
b)    uzņēmuma produkcijas pieprasījuma līkne pilnīgā konkurencē sakrīt ar cenas taisni
c)     ražotāja rente ir starpība starp tirgus cenu un vidējām mainīgām izmaksām
d)    piedāvājuma līkne īsā laikā pilnīgas konkurences tirgū ir cenas taisne
e)     ekonomiskā peļņa pilnīgā konkurencē ilgā laikā kļūst vienāda ar nulli

4.Monopolu raksturojoši lielumi ir:
a)     cena ir mainīga
b)    liela kontrole pār cenu
c)     peļņas maksimizācijas nosacījums: robežizmaksas=robežieņēmumiem
d)    dalībnieku skaits-liels
5.Atšķirībā no pilnīgas konkurences, piedāvājuma monopols var:
a)     noteikt cenu vai produkcijas izlaidi
b)    izvēlēties tādu produkcijas ražošanas apjomu, kad robežieņēmumi ir vienlīdzīgi ar tirgus cenu  RR=c
c)     maksimizē peļņu, ja robežieņēmumi ir vienlīdzīgi ar robežizmaksām
6.Kuri no apgalvojumiem ir pareizi?
a)     Monopolā nav piedāvājuma līknes
b)    Pilnīgā konkurencē un monopolā izmaksu funkcjai nav atšķirību
c)     Pilnīgā konkurencē cena ir mainīga
d)    Monopolā cena ir mainīga
e)     Monopolā cena ir lielāka par robežieņēmumiem c>RR
7.Oligapola raksturīgākās iezīmes:
a)     nav barjeru jaunu firmu ienākšanai nozarē
b)    neliels ražotāju skaits, kas konkurē savā starpā
c)     identiski vai diferencēti produkti
d)    ārpiscenas konkurence diferencētā produkta gadījumā

8.Kuri no apgalvojumiem ir pareizi?
a)     Ja pieprasījuma pusi pārstāv daži dalībnieki, bet piedāvājuma pusi tikai viens, tad tas ir ierobežots piedāvājuma monopols.
b)    Ja pieprasījuma pusi pārstāv viens dalībnieks, bet piedāvājuma pusi-daudzi,tad tas ir pieprasījuma oligopols
c)     Ja pieprasījuma pusi pārstāv daudzi dalībnieki un arī piedāvājuma pusi pārstāv daudzi dalībnieki, tad tas ir abpusējs oligopols
d)    Ja pieprasījuma pusi pārstāv daudzi dalībnieki, bet piedāvājuma pusi-viens,tad tas ir piedāvājuma monopols.
9.Peļņas maksimizāciju monopolā var definēt:
a)     monopolists gūst maksimālo peļņu, ja tas pārdod tādu preces daudzumu, no kura pārdošanas robežizmaksas RI ir lielākas par robežieņēmumiem RR, RI>RR
b)    monopolists gūst maksimālo peļņu, ja tas pārdod tādu preces daudzumu, no kura pārdošanas robežizmaksas RI ir mazākas par robežieņēmumiem RR , RI
c)     Monopolists gūst maksimālo peļņu, ja tas pārdod tādu preces daudzumu, kuru robežizmaksas RI un robežieņēmumi RR no tā pārdošanas ir vienādi, RI=RR
10.Monopola varas pakāpi rāda starpība starp:
a)     robežieņēmumiem un preces cenu
b)    robežizmaksām un preces cenu
c)     robežieņēmumiem un robežizmaksām
d)    robežizmaksām un robežieņēmumiem
e)     preces cenu un robēžizmaksām


Pareizās atbildes: 1.a 2.b 3.a,b,e 4.a,b,c 5.a,c 6.a,b,d,e 7.b,c,d 8.a,d 9.c 10.b



6.Loģiskās shēmas

Pirmā loģiskā shēma

Oligapols var būt:
 1.
1)      viendabīgs(nafta,alumīnijsutt.)
2)      neviendabīgs (automobīļi,cigaretes utt.)

     Oligapola raksturīgākās iezīmes
·         Neliels ražotāju skaits, kas konkurē savā starpā
·         Identiski vai diferecētiprodukti
·         Būtiskas barjeras jaunu firmu ienākšanai nozarē
·         Ārpuscenas konkurence diferencētā produkta gadījumā
2.
1)      stingrais(divas-trīs firmas aizņem visu tirgu)
2)      izplūdušais9sešas-septiņas firmas sadala savā starpā 70%-80% no kopējā tirgus.
3.Galvenās oligapola formas
1)      īslaicīgas vienošanās(par noteiktu cenu līmeni, maksimāli pieļaujamo ražošanas apjomu, tirgus sadali,patenta izmantošanu)
2)      kartelis(vienojas par pārdošanas noteikumiem, dala savā starpā realizācijas tirgu, nosaka ražošanas kvotas, nosaka cenas)
3)      sindikāts
4)      trests
5)      koncerns
6)      tresta kartelis
7)      citas sarežģītas oligapola formas



















.


 
Otrā loģiskā shēma

Cenu diferencēšana
1.
1)      Horizontālā cenu diferencēšana-preci pārdod par dažādām cenām viena tirgus ietvaros
2)      Pirmās pakāpes cenu diferencēšana-cenu diferencē katram pircējam vai pircēju grupām atsevišķi
3)      Otrās pakāpes cenu diferencēšana-pircēju sadale grupās, ņemot vērā rādītājus, kas nosaka to renti
4)      Trešās pakāpes cenu diferencēšana jeb vertikālā cenu diferencēšana-preces pārdošana dažādos tirgos

2.
1)      Laika cenu diferencēšana (piem., ziemas un vasaras beigās preces pārdod lētāk)
2)      Reģionālā jeb telpiskā(ģeogrāfiskā) cenu diferencēšana (preces iekšējā un ārējā tirgū pārdod par dažādām cenām)
3)      Pēc pircēja pazīmēm (ārsts diferencē honorāru atkarībā no pacienta ienākumiem)
4)      Pēc preču īpašībām (luksusa un modes precēm cena ir augstāka)


Trešā loģiskā shēma
Monopols- tirgus forma, kad viena persona vai uzņēmums kontrolē visu kāda        produkta vai pakalpojuma tirgus piedāvājumu.

Monopolstāvoklis dod uzņēmumam iespēju noteikt monopolcenas, kas ir augstākas par tirgus cenām.

 Monopola rašanai ir trīs galvenie avoti:
1)      tehniskie izgudrojumi
2)      tiešs vai netiešs valdības atbalsts
3)      “aizmugurēja vienošanās”, noruna

Monopoliem var izdalīt trīs veidus:
1)      Dabīgais monpols (veidojas, ja ražošana ir koncentrēta, ražošanas tālākajā attīstīšanā tiek izmantotas jaunas tehnoloģijas)
2)      Nedabīgais(mākslīgais) monopols (tiek izveidots, konkurentiem aizmuguriski vienojoties)
3)      Gadījuma monopols (izveidojas situācijā, kad pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, jo šajā laikā firmas meklē savu tirgus nišu(vietu), kur realizēt savu produkciju.



Ceturtā loģiskā shēma

Vertikālā cenu diferencēšana-prece tiek piedāvāta dažādos tirgos,piem.,daļu preces pārdod iekšējā tirgū, un daļu-ārējā tirgū.

Vertikālajā cenu diferencēšanā peļņas maksimums kopējā tirgū iestājas, ja      RP=RR-RI=0















Vertikālā cenu diferencēšana tiek īstenota, ievērojot šādus nosacījumus:
1)      preču tirgus tiek sadalīts mazākos tirgos vai arī tiek izmantoti atsevišķi preču tirgi, kas jau izveidojušies, un katrā no tiem viena un tā pati prece tiek pārdota par dažādām cenām
2)      katrā šajā tirgū tiek noteikta cena un preces pieprasījums (noiets), kas dod maksimālo peļņu
3)      izmaksas un robežizmaksas cenu diferencēšanas rezultātā paliek nemainīgas vai arī to pieaugums ir lielāks par cenu pieaugumu.

Vertikālajā cenu diferencēšanā peļņas maksimums ārējā tirgū iestājas, ja
 (attēlā)  RP2=RR2-RI=0, RR2=RI
















Piektā loģiskā shēma

 Pilnīga konkurence
 Lai veidotos pilnīgas  konkurences ir nepieciešams liels skaits uzņēmumu, kuri šajā tirgī piedāvātu vienveidīgu produkciju un liels skaits pircēju, kas vēlēsies iegādāties šo produkciju.

Pilnīgas konkurences galvenie nosacījumi:
1)      tirgū tiek pārdota viendabīga prece
2)      abas tirgus puses-pircēji un pārdevēji- ir ļoti lielā skaitā
3)      ir pilnīga informācija par preces tirgu
4)      pārdevēji rīkojas neatkarīgi viens no otra
5)      iekļūšana tirgū un izkļūšana no tā ir brīva

Preces viendabība ir nozīmīga pilnīgas konkurences tirgus iezīme.Nav atšķirības starp vienas un tās pašas preces vienībām, piem.,atšķirīgs iesaiņojums vai reklāma.Tās ir vienādas vai pilnīgi aizstājamas un šādas preces tiek sauktas par viendabīgām jeb homogēnām precēm.

Praktiski ši konkurences forma ar dažām novirzēm pastāv vienveidīgo preču biržās, kur tiek tirgota nafta, labība, vērtspapīri, valūta.Šeit neviena firma nevar ietekmēt stāvokli tirgū, jo tās daļa ir salīdzinoši neliela.






























Izmantotās literatūras saraksts:

 1. Škapars R. “Mikroekonomika” , Rīga 1998
 2.Libermanis G. Tirgus, cenas, konkurence.-R.: LU Starpnozaru konsultāciju centrs “Ekonomists”,1994
3.Salvatore D. Microeconomics-Theory and applications , UK 1987

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru