Saturs
Ievads 2
1.Uzņēmuma uzbūve 4
1.1.Statūti un attīstības stratēģija 4
1.2.Sabiedrības organizatoriskā struktūra 4
1.3.Ražošanas un darba organizācija 5
2.Mārketinga organizācija SIA
“Rīgas zieds” 6
2.1.Mārketinga jēdziens, pārdošna un
mārketings 6
2.2.Pircēji un noieta tirgi 6
2.3.Preču un pakalpojumu sortiments 8
2.4.Sadales organizācija uzņēmumā 11
2.5.Konkurenti 12
2.6.Makro vides ietekme uz preci 12
3.Uzņēmuma darbības rezultāti 14
4.Mārketinga stratēģija 18
4.1.Preces pozīcija, sortiments un cena 18
4.2.Preces virzīšana tirgū 19
4.3.Reklāma 20
Secinājumi un priekšlikumi 21
Izmantotā literatūra 23
Ievads
Ziedu
tirdzniecība Latvijā pēdējos gados paplašinās ļoti strauji. Katru gadu tiek
atvērti jauni veikali un tirdzniecības vietas, tas notiek tāpēc, ka Latvijā
pieprasījums pēc ziediem un to izstrādājumiem palielinās. Pieaug pieprasījums
arī pēc ziedu sortimenta dažādības. Latvijas klimatiskajos apstākļos ir grūti
izaudzēt daudzus eksotiskos ziedus tāpēc brīvās tirdzniecības attīstība rada
iespēju ziedus importēt no Holandes, Izraēlas, Ekvadoras un citām valstīm. Līdz
ar to vietējiem ražotājiem arvien grūtāk konkurēt šajā tirgū. Lai vietējie uzņēmumi
varētu izturēt šo konkurences cīņu un nebankrotēt, tiem jāstrādā pēc jaunākajām
metodēm, jāpēta tirgus, respektīvi jāveic mārketinga darbs.
Efektīva
mārketinga plānošana ir visam pamatā, ja uzņēmums vēlas pilnīgi izmantot savas
biznesa iespējas . Tikai pati mārketinga plāna sastādīšana negarantē vēl
nekādus panākumus, jo plāns var nebūt kārtīgi apdomāts vai arī tikt vāji
īstenots. Šādu iemeslu dēļ daži uzņēmumi, kas plānošanai veltījuši daudz laika,
tomēr negūst panākumus.
Mārketinga
plānošana ir loģiskā secībā sakārtoti firmas darbības pasākumi, lai sasniegtu
izvirzīto mērķi. Mārketinga plāns sastāv no šādiem posmiem:
¨
kontroles
rādītāju apkopošana;
¨
mārketinga
situācijas novērtēšana;
¨
riska
un iespēju uzskaitījums;
¨
mērķu
un uzdevumu uzskaitījums;
¨
mārketinga
stratēģija;
¨
darbības
programma;
¨
budžets;
¨
kontroles
darbības.
Šī darba
mērķis ir izpētīt mārketinga darba organizāciju sabiedrībā ar ierobežotu
atbildību - Lauksaimniecības ražošanas un komerciālā firmā “ Rīgas zieds” un
dot ieteikumus šī darba organizācijai un mārketinga plāna sastādīšanai.
SIA “ Rīgas zieds” dibināta 1992. gadā ar mērķi gūt peļņu un
nodrošināt sabiedrības tālāku attīstību, sekmēt materiālo un sociālo vajadzību
apmierināšanu.
Šajā
darbā tiek izmantota informācija, kas gūta uzņēmumā un statistikas dati.
1.Uzščmuma
uzbūve
1.1.Statśti un
attģstģbas stratčåija
Sabiedrģbas dibinātāji ir septišas fiziskas personas. Bez
dibinātājiem par sabiedrģbas dalģbniekiem var bśt citas juridiskas vai fiziskas
personas, kuras atzģst sabiedrģbas statśtus un sabiedrģbas dalģbnieku kopsapulcč uzšemti par sabiedrģbas
dalģbniekiem un pilnsapulces noteiktajā termišā ieguldģjuųi savu daīu
sabiedrģbas statśtu fondā.
Sabiedrģbas darbģbas pamatvirzieni:
1. Lauksaimniecģbas
produkcijas, tai skaitā puęu, dekoratģvoun citu augu rażoųana, iepirkųana,
pārstrāde un realizācija;
2. Komercdarbģba, tai skaitā
tirdzniecģba, starpniecģba, mārketings;
3. Ārčjie ekonomiskie sakari
tirdzniecģbas, starpniecģbas, mārketinga, lauksaimniecģbas, rśpniecģbas,
celtniecģbas un transporta jomā.
1.2.Sabiedrģbas
organizātoriskā struktśra
Sabiedrģbas augstākās pārvaldes institścija ir dalģbnieku
sapulce. Tiek sasauktas kārtčjās un ārkārtčjās dalģbnieku sapulces.
Kārtčjās dalģbnieku sapulces sasauc direktors ik gadu ne
včlāk kā viena mčneųa laikā pčc saimnieciskās darbģbas gada beigām.
Ārkārtčjās dalģbnieku sapulces sasauc direktors vai nu pčc
savas iniciatģvas, vai ja to pieprasa dalģbnieki, kas kopā pārstāv ne mazāk kā
vienu desmito daīu no sabiedrģbas statśtu fonda vai revģzijas instititścija.
Sabiedrģbas statśtos nav paredzčts izveidot valdi, bet
izpildinstitścijas uzdevumus veic direktors.
Direktors veic sabiedrģbas
operatģvo vadģbu;
¨
organizč
sapulcčs piešemto lčmumu izpildi;
¨
darbojas
uzščmuma vārdā, pārstāvot to visos darģjumos kā arģ tiesu un arbitrāżas
iestādčs bez speciālas pilnvaras;
¨
atver
norčęinu kontus bankās;
¨
piešem
un atlaiż darbiniekus;
¨
savas
kompetences ietvaros izdod pavčles, dod norādģjumus kas ir obligāti visiem
darbiniekiem;
¨
nosaka
darbinieku atalgojumu un premiālās izmaksas.
1.3.Rażoųanas un darba organizācija
Uzščmuma produkcijas rażoųana notiek deviņās dārzniecģbās. Dārzniecģbās
rażoųanas darbus organizč vadģtājs - dārznieks un agronomi. Katrā dārzniecībā vidēji
nodarbināti desmit strādnieki. Dārzniecības, vadoties no iepriekšējo gadu
pieredzes, individuāli sastāda ražošanas plānus, bet ekonomists šos datus
apkopo kopējā uzņēmuma plānā.
Tā kā sagāde
uzņēmumā ir decentralizēta, tāpēc katra dārzniecība nodarbojas arī ar sagādes
darba organizāciju Uzņēmuma transporta daļa nodrošina tās ar transporta
pakalpojumiem, lai sagādātu ražošanas izejmateriālus un piegādātu preci
veikaliem.
Produkcijas
pārdoųana tiek organizčta 13 firmas veikalos un arģ dārzniecģbās uz vietas tiek
pārdota saražotā produkcija,
galvenokārt individuāliem vairumpircčjiem.
2.
Mārketinga organizācija SIA “ Rīgas zieds”
2.1. Mārketinga jēdziens, pārdošana un mārketings
Mārketinga
pamatnozīme ir ar peļņu radīt pircējus. Šis uzdevums nav viegls. Tas sākas ar
to, ka tiek noteiktas pircēju grupas, noskaidrotas viņu vēlmes un
nepieciešamības, tiek saskaņots ar to, ko bizness var dot pircējam un tad
tirdzniecība, lai uzņēmums gūtu peļņu. Attīstīta tirgus apstākļos nevienu
pārvaldes lēmumu nav iespējams pieņemt, neievērojot tirgus attīstības tendences
un nemodelējot pircēju rīcību attiecībā pret konkrētajām precēm.
Arī
mūsu zemē beidzot ir ienākušas šīs tirgus attiecības un tikai veiksmīga tirgus
izpēte, ražošanas un visa uzņēmuma darbības pakļaušana tirgus interesēm var dot
uzņēmumam peļņu. Tā kā šīs attiecības mums ir jaunas, tad daudzi uzņēmumi vēl
joprojām strādā ar vecajām, sociālisma metodēm - ražo tikai preci, nesaistot to
ar tirgu un pieprasījumu, tātad praktiski nodarbojas ar pārdošanu nevis
mārketingu.
…pārdošana
ir tāda darbība, kas orientēta uz pārdevēja vēlmi pārdot produktu vai
pakalpojumu, bet mārketings ir plašāka nodarbošanās, kuras mērķis ir apmierināt
pircēja vēlmes un gūt peļņu [2.16].
Izpētot
vadības un ekonomiskā dienesta darbību, konstatēju, ka uzņēmums “ Rīgas zieds” nodarbojas ar
pārdošanu nevis mārketingu. Uzņēmumā ir tikai nelielas mārketinga darba
pazīmes.
2.2. Pircēji un noieta
tirgi
Tā
kā mārketinga koncepcijas kodolā ir biznesa iespēju un patērētāju vajadzību
saskaņošana, tad uzņēmumam būtu jāveic pamatīga pašreizējo un potenciālo
patērētāju analīze. Jānoskaidro tādi jautājumi, kā:
¨
kāpēc
patērētājs izdara noteiktus pirkumus un ne citus?
¨
kāpēc
notiek tā, ja vairāki biznesi piedāvā vienādas preces par vienādu cenu, vieni
pircēji tās iegādājas no viena biznesa, bet otri no cita?
Zinātnieki ir izstrādājuši
daudzas teorijas par cilvēka uzvedību un viena no tām apgalvo, ka pirkšanas
uzvedība ir balstīta uz racionālo domu. To formulē šādi:
- pirkšanas uzvedību nosaka
pirkuma lietderīguma attiecība pret tā cenu un
zaudētās iespējas iegādāties citas preces, ja pirkums tiek izdarīts.[2.
48]. Tātad patērētājs izvērtē katru pirkumu naudas izteiksmē, bet tā kā šis
vērtējums ir orientēts galvenokārt uz cenu, tad ziedu tirdzniecībā nav
noteicošais. Ziedu skaistums un smaržas dod estētisko baudījumu un ne visi
pircēji tik racionāli izvērtē cenu. Lēmumu par ziedu pirkšanas nepieciešamību
nosaka arī cilvēciskās un
organizatoriskās vajadzības. Tā kā Rīgā ir liela konkurence ziedu tirgū, tāpēc
ikkatra vēlēšanās var tikt apmierināta vairākos veidos. Pircēji pamatā jebkuru
pirkumu cenšas izdarīt tuvāk gan dzīves, gan darba vietai. Piemēram, Centrālā
tirgus apkārtnē dzīvojošie un
strādājošie iedzīvotāji pērk ziedus tajā, kaut gan tur ziedi ir
sliktākas kvalitātes nekā veikalos, bet tomēr lētāki un tuvāk. Piemēram, SIA “Rīgas zieds” 2. veikala, kurš
atrodas Brīvības un Elizabetes ielu krustojumā, lielākie konkurenti ir Saktas
tirdziņa individuālie tirgotāji. Kaut gan viņu ziedi bieži vien ir sliktākas
kvalitātes, it sevišķi ziemā, tomēr ziedu kompozīcijas un pušķi ir lētāki, taču
mākslinieciski sliktāki un bezgaumīgāki. Tā kā pēdējos gados ziedu tirdzniecībā
ienākušas arī modes tendences, tas ir ziedu sakārtojums kompozīcijās, tad
pircēji, kuri saprot un vēlas iegādāties skaistas kompozīcijas, iepērkas
salonveikalos. Tātad ziedu tirdzniecībā vēl var attīstīt vienu teoriju par
pircēju vēlmēm - tā ir estētiskā nepieciešamība un mode.
2.3. Preču un pakalpojumu
sortiments
Preču
sortiments ir galvenā sastāvdaļa mārketingā jo:
¨
preces
cena var tikt noteikta attiecībā pret tās kvalitāti, izpildījumu, lietotāja
apmierinātību ar to, pārdošanas apjomu un ražošanas izmaksām;
¨
izvietošanas
un izplatīšanas stratēģija ir ļoti atkarīgas no tā, kādas vajadzības prece
apmierina, kad un kur;
¨
veicināšanas
stratēģija tiek veidota, ņemot vērā preces nākotni un priekšrocības {2. 75].
Cenas SIA “Rīgas zieds|” pamatā
nosaka pēc ražošanas izmaksām un kvalitātes, tomēr būtu nepieciešams vadīties
arī no pārdošanas apjomiem, jo bieži liels daudzums ziedu veikalos netiek
pārdoti, radot zaudējumus. Vasaras periodā, kaut gan pieprasījums pēc ziediem
ir mazāks, tomēr uzņēmums tos audzē lielos vairumos, jo ir zemākas
izmaksas.
SIA “”Rģgas zieds” ražo arī lauksaimniecģbas produkciju, bet pamatdarbģba
ir zemstikla ziedu audzčųana. Ziedu, podu puęu un zaīo istabas augu, sortiments
ir plaųs, tās ir neīęes, rozes, ciklamenes, kallas, un citi grieztie ziedi, kā arģ podu puęes -
acālijas, ciklamenes u.c. Včl tiek
audzčti puęu un dārzešu dčsti, lauka ziedi un starpkultśru nomaišu periodā arģ
dārzeši - tomāti, guręi, salāti un dażādi garųaugi Lauka ziedu sortimenta
paplaųinājumu ierobeżo zemes dārdzģba, jo visas dārzniecģbas atrodas uz
pilsčtas zemes par kuru jāmaksā liels nodoklis. Kā piemērs par plašo sortimentu
ir dots vienas dārzniecības produkcijas ražošanas pārskats par 1998.gadu.
1.tabula
|
Pārskats
|
||||
|
par produkciju 1998.gadā 17. Dārzniecībā
|
|
|||
Nosaukums
|
Plānots gadā
|
Gadā saražots
|
|
||
|
daudzums
|
summa Ls
|
daudzums
|
summa Ls
|
|
Podu puķes no apkurināmām siltumnīcām
|
|
|
|
|
|
Asperāgi
|
1000
|
500.00
|
1158
|
684.30
|
|
Ciklamenes
|
500
|
250.00
|
1377
|
1008.54
|
|
Rozes
|
300
|
180.00
|
24
|
29.18
|
|
Prīmulas
|
1000
|
500.00
|
1867
|
1136.16
|
|
Krizantēmas
|
2000
|
1200.00
|
688
|
555.80
|
|
Pelargonijas
|
2000
|
1000.00
|
1783
|
1777.10
|
|
Sīpolpuķes
|
100
|
70.00
|
393
|
303.06
|
|
Dažādi podi
|
1000
|
400.00
|
2244
|
2179.00
|
|
Ceriņi
|
|
|
12
|
116.55
|
|
Kopā
|
7900
|
4100.00
|
9546
|
7789.69
|
|
Grieztie ziedi no apkurināmām
siltumnīcām
|
|
|
|
||
Ciklamenes
|
5000
|
250.00
|
12564
|
554.83
|
|
Kallas
|
16000
|
4500.00
|
18644
|
5742.94
|
|
Krizantēmas
lielz.
|
18000
|
4500.00
|
18616
|
4302.95
|
|
Krizantēmas
sīkz.
|
75000
|
6000.00
|
72184
|
4863.06
|
|
Lefkojas
|
3000
|
450.00
|
2680
|
406.45
|
|
Lauvmutītes
|
18000
|
2700.00
|
11430
|
1549.15
|
|
Lillijas
|
3000
|
450.00
|
1455
|
369.54
|
|
Rozes
|
410000
|
68000.00
|
377292
|
60527.75
|
|
Tulpes
|
4000
|
400.00
|
4045
|
415.40
|
|
Narcises
|
4000
|
320.00
|
4085
|
448.95
|
|
Ceriņi
|
1000
|
450.00
|
708
|
309.20
|
|
Dažādi
|
5000
|
350.00
|
6528
|
671.24
|
|
Kopā
|
562000
|
88370.00
|
530231
|
80161.46
|
|
Lauka ziedi
|
|
|
|
|
|
Dālijas
|
2000
|
100.00
|
3582
|
394.94
|
|
Dažādi
|
10000
|
500.00
|
8600
|
244.93
|
|
Narcises
|
|
|
1120
|
24.20
|
|
Kopā
|
12000
|
600.00
|
13302
|
664.07
|
|
Dēsti podos no apkurināmām
siltumnīcām
|
|
|
|
||
Sallijas
|
1000
|
100.00
|
2283
|
519.44
|
|
Petūnijas
|
3000
|
750.00
|
3372
|
1625.50
|
|
Atraitnītes
|
3000
|
450.00
|
2353
|
480.29
|
|
Dažādi
|
5000
|
750.00
|
4951
|
1718.11
|
|
Zāles
šķīvīši
|
|
|
977
|
362.55
|
|
Kopā
|
12000
|
2050.00
|
13936
|
4705.89
|
|
Dēsti no siltumnīcām
|
|
|
|
|
|
Atraitnītes
|
1000
|
100.00
|
2330
|
281.00
|
|
Leduspuķes
|
5000
|
500.00
|
4425
|
489.00
|
|
Dažādi dēsti
|
1500
|
150.00
|
560
|
66.20
|
|
Dažādi
dēsti
|
5000
|
400.00
|
5590
|
562.87
|
|
Kopā
|
12500
|
1150.00
|
12905
|
1399.07
|
|
Pārējie ieņēmumi
|
|
|
|
|
|
Asperāgu
zari
|
170
|
1530.00
|
149
|
1490.00
|
|
Zaļumi
|
10000
|
700.00
|
18679
|
1209.82
|
|
Dārzeņi
|
10000
|
7500.00
|
12039
|
6820.16
|
|
Kallu lapas
|
|
|
6744
|
132.46
|
|
Kopā
|
20170
|
9730.00
|
|
9652.44
|
|
Pavisam ienākumi no realizētās produkcijas
|
106000.00
|
|
104427.22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kā
redzams no tabulas vietējās produkcijas audzēšanas sortiments ir plašs bet
tomēr nepietiekošs. Tāpēc tirdzniecības sortimenta nodrošināšanai veikali
patstāvīgi slēdz līgumus ar importa ziedu piegādātāju firmām, vienojoties par
abpusēji izdevīgām cenām.
Veikali,
vadoties no iepriekšējās pieredzes, paši nosaka pircēju vēlmes dažādos gada
laikos , mēnešos un nedēļās un saskaņā ar to, iepērk produkciju. No vēla rudens
līdz agram pavasarim ir veikaliem vislabākais tirdzniecības periods, jo nav
ielu tirgotāju un lauka ziedu. Tāpēc veikali šajā sezonā plāno iepirkt vairumā
ievestos ziedus. Noteiktos mēnešos, kad ir
svētki un atceres dienas, kad ir mācību iestāžu izlaidumi vai populāras
vārda dienas, veikali iepērk ziedus lielākā vairumā.
2.4. Sadales organizācija
uzņēmumā
Sadale
ir process un pasākumu kopums, kas virza preci pie patērētāja, tas notiek pēc
shēmas:


Tirgus
vidi pārstāv spēki, kas ir tieši saistīti ar firmu un tās iespējām apkalpot
klientūru. Par starpniekiem var būt, mazumtirgotāji, vairumtirgotāji, reklāmu
aģentūras, transporta pakalpojumu organizācijas.
Starpnieka
uzdevumi:
¨
likvidēt
pretrunas starp ražotāju un pircēju, organizēt izstrādājumu pārdošanu
potenciālo pircēju koncentrēšanas vietās, nosakot pircējiem izdevīgu laiku,
veidojot plašu sortimentu;
¨
preču
fiziska virzīšana - noliktavas , glabāšana, transportēšana;
¨
pircēju
nodrošināšana ar nepieciešamo informāciju - reklāma;
Sadales
organizācija sastāv no trīs pamatveidiem:
¨
intensīvā
sadale - pārdot produkciju pēc iespējas vairākos sadales kanālos;
¨
selektīvā
sadale - izvēlas sadales kanālus izlases veidā;
¨
ekskluzīvā
sadale - izvēlas tikai vienu sadales kanālu.
Mūsu
konkrētajā uzņēmumā notiek intensīvā sadale un kā starpnieki darbojas firmas
veikali, kuri nodarbojas ar ziedu
realizāciju, bet arī dārzniecības uz vietas realizē vairumpircējiem un
individuālajiem pircējiem gan ziedu produkciju, gan izaudzēto lauksaimniecības
produkciju.
2.5.Konkurenti
Firmas
konkurenti ietekmē tās mārketinga stratēģiju un veiksmi mērķa tirgū. Konkurence
ir viens no faktoriem, kas uzlabo preces kvalitāti un drošību, kā arī liek izstrādāt jaunu preci un turpināt
attīstīt veco. Konkurencei ir nozīme iesaiņojuma izvēlē, marķējuma veidošanā un
markas piešķiršanā. Konkurence ir nepieciešama tirgus ekonomikas apstākļos.
SIA “Rīgas zieds”
tirdzniecģba tiek saųaurināta, jo gan ziedu sortiments nespčj konkurčt ar
importčtajiem ziediem, gan arģ ųajā tirgus niųā iespieżas arvien jauni
konkurenti. Pčdčjā laikā Rģgas centrā darbu uzsāk arvien vairāk jauni saloni,
kas veiksmģga mārketinga un reklāmas darba rezultātā iekaro pircčjus, saspringtās ekonomiskās
situācijas un vispārējās nabadzības dēļ, arvien vairāk ziedus tirgo ielu
tirdzniecības vietās un gadījuma rakstura tirgotāji.
2.6.Makro vides ietekme
uz preci.
Pastāv
vismaz seši ārējās vides komponenti, kuri pozitīvi vai negatīvi ietekmē
uzņēmuma darbību.
Ietekmējošie
faktori:
¨
demogrāfiskais;
¨
ekonomiskais;
¨
politiski
tiesiskais.
Demogrāfiskais.
Šis faktors
uzņēmumu “Rīgas zieds” un tā darbību var
ietekmēt gan pozitīvi, gan negatīvi. Tas lielā mērā ir atkarīgs no tā, kāds
valstī ir dzimstības, mirstības līmenis. Tā kā Latvijā mirstības līmenis
pārsniedz dzimstības līmeni, un ir
negatīvs dabiskais pieaugums, tad tas firmu un tās darbību ietekmē pozitīvi. Tā
kā mirst daudz cilvēki ir liels pieprasījums pēc sēru izstrādājumiem, tas dod
salīdzinoši lielus ienākumus.
Ekonomiskais
faktors.
Ekonomiskie
apstākļi ietver sevī iedzīvotāju pirktspēju, kas atkarīga no darba algas
lieluma, cenu izmaiņām, kredīta saņemšanas noteikumiem, iedzīvotāju
ietaupījumiem. Ja Latvijā būs zema iedzīvotāju pirktspēja, tad ziedus, kas nav
pirmās nepieciešamības prece, pirks arvien mazāk, jo nepietiks naudas.
2.tabula
Iedzīvotāju izdevumu sadalījums
procentos.
Pārtikas produkti
|
Alkohols tabaka
|
Apģērbs apavi
|
Dzīvokļa
īre un uzturēšana
|
Transports, sakari
|
Citas preces un pakalpojumi
|
Atpūta kultūra,
izglītība
|
Mājsaimniecība
|
Veselības aprūpe
|
|
44,2
|
14,8
|
8,3
|
5,8
|
7,9
|
6,8
|
6,2
|
3,0
|
3,3
|
|
Politiski
tiesiskais faktors
Politiski
tiesiskie faktori būtiski ietekmē firmas darbību. Darbībai, ko regulē valsts ir
trīs pamatmērķi:
¨
aizsargāt
firmas pret konkurentu nelikumīgu darbību;
¨
aizsargāt
patērētājus pret uzņēmēju patvaļu;
¨
aizsargāt
sabiedrības intereses pret uzņēmējdarbības bezatbildības iespējamām sekām.
Firmas
speciālistiem būtu labi jāpārzina un jālieto likumdošanas akti un noteikumi,
kas attiecas uz uzņēmuma, patērētāja un visas sabiedrības interesēm.
3.Uzņēmuma
darbības rezultāti
Nodaļā
par Ražošanas un darba organizāciju jau minēju, ka uzņēmumam ir daudz
dārzniecību, bet to skaits arvien samazinās un kopējie ražošanas apjomi krītas.
3.tabula
SIA
“Rīgas zieds” ražošanas apjomi latos
Dārzniecības
|
1996.
gads
|
1997.gads
|
1998.gads
|
1.
|
9 436
|
9 101
|
-----
|
2.
|
26 708
|
18 556
|
-----
|
4.
|
13 803
|
12 922
|
11 797
|
5.
|
25 429
|
23 721
|
29 368
|
6.
|
15 760
|
14 935
|
11 008
|
7.
|
23 938
|
27 476
|
24 776
|
8.
|
6 213
|
6 003
|
4 630
|
9.
|
23 054
|
22 828
|
12 127
|
10.
|
57 072
|
51 040
|
53 112
|
11.
|
35 184
|
40 934
|
57 883
|
17.
|
101 933
|
95 351
|
104 427
|
Kopā
|
338
527
|
322
871
|
316
429
|
1997.gadā
samazinājies ražošanas apjoms par 5%, bet 1998. gadā jau par 7% salīdzinājumā
ar 1996.gadu.
Uzņēmums
pēc dārzniecību skaita un tirdzniecības vietu daudzuma ir viens no lielākajiem
Republikā, bet pašražoto ziedu pārdošana ir tikai 15% no Republikas vidējiem
rādītājiem.
4.tabula
Puķkopības
produkcijas realizācijas rādītāji par 1998. gadu
Rādītāju
nosaukums
|
SIA
“Rīgas zieds”
|
Latvijā
|
Procentos
pret Latviju
|
Realizētie ziedi, gab.
|
1 717 144
|
11 328 440
|
15 %
|
Ieņēmumi no produkcijas
realizācijas, Ls
|
316 429
|
1 148 603
|
26 %
|
Izdevumi, kas saistīti
ar ražošanu un realizāciju, Ls
|
583 855
|
1 173 218
|
50 %
|
Kā
redzams tabulā SIA “Rīgas zieds” ieņēmumi uz vienu produkcijas vienību ir
lielāki nekā Republikā, tātad ziedi tiek pārdoti dārgāk, bet izmaksas ir pārāk
lielas. Tomēr arī Latvijā ziedu audzēšanas izmaksas pārsniedz ieņēmumus, tātad
var secināt, ka Latvijā vispār
ziedkopības nozare ir nerentabla.
Viens no iemesliem šai nerentablai darbībai ir tas, ka arvien palielinās
ziedu imports.
5.tabula
Vienas
produkcijas vienības vidējās cenas
Latvijas tirgū
|
1997.gads
|
1998.gads
|
Latvijā pašaudzēto ziedu cena, Ls
|
0,09
|
0,10
|
Latvijā importēto ziedu cena,
Ls
|
0,13
|
0,12
|
SIA “Rīgas zieds” pašaudzēto
ziedu cena, Ls
|
0,18
|
0,18
|
Tabulā
redzams, ka Latvijā importēto ziedu cenas ir zemākas par SIA “Rīgas zieds”
izaudzēto ziedu cenām, bet Latvijā vidēji pašražoto ziedu cenas ir zemākas par
importa. Latvijas ziedu cena ir zema, jo
audzē tikai lētos ziedus, bet ievesti tiek arī ekskluzīvie ziedi, kuri ir
dārgi, bet tomēr to vidējā cena ir salīdzinoši zema. Tas norāda, ka izdevīgāk
ir tirgot importētos ziedus, nevis Latvijā audzētos.
6.tabula
Ziedu
imports Latvijā
Gads
|
Ziedu
skaits, gab.
|
Summa,
Ls
|
1996
|
2 916 406
|
453 248
|
1997
|
6 605 580
|
879 245
|
1998
|
16 096 463
|
1 856 641
|
Latvijas
ziedkobības nozari ietekmē arī augstās, kurināmā un elektroenerģijas izmaksas,
jo sakarā ar klimatiskajiem apstākļiem ziedu audzēšana notiek zemstikla
platībās.
Izpētot
uzņēmuma pēdējo gadu bilances ( tabula), redzams, ka uzņēmums strauji tuvojas
bankrotam. 1997.gadā zaudējumi uzņēmumam bija
Ls 14056, bet 1998 gadā jau šie zaudējumi ir dubultojušies un sastāda Ls
28488.
7.tabula
Peļņas
un zaudējumu aprēķins
Rādītāju
nosaukums
|
1998.gads
|
1997.gads
|
Netto apgrozījums
|
642 521
|
654 924
|
Pārdotās produkcijas
ražošanas izmaksas
|
461 501
|
469 694
|
Brutto peļņa vai
zaudējumi
|
181 020
|
185 230
|
Pārdošanas izmaksas
|
122 354
|
120 858
|
Administrācijas
izmaksas
|
61 723
|
57 433
|
Pārējie uzņēmuma
saimnieciskās darbības ieņēmumi
|
6 198
|
6 738
|
Peļņa vai zaudējumi
pirms ārkārtas posteņiem un nodokļiem
|
3 141
|
13 677
|
Ārkārtas ieņēmumi
|
3 961
|
3 592
|
Ārkārtas izmaksas
|
25 005
|
20 931
|
Ārkārtas peļņa vai
zaudējumi pirms nodokļiem
|
- 17 903
|
- 3 662
|
Pārējie nodokļi
|
10 585
|
10 394
|
Pārskata perioda peļņa
vai zaudējumi pēc nodokļiem
|
- 28 488
|
- 14 056
|
Kā redzams no
peļņas un zaudējuma aprēķina, uzņēmums gūst peļņu no saimnieciskās darbības,
bet, kā analizēts jau iepriekš, to sastāda nevis vietējo ziedu ražošana, bet
importēto ziedu tirdzniecība. Tomēr uzņēmuma neekonomiskās darbības rezultātā,
peļņu izlieto ārkārtas izmaksu segšanai, galvenokārt tās ir soda naudas par
nenomaksātajiem nodokļiem. Piemēram, 1998.gadā nenomaksāti nodokļi un sociālās
apdrošināšanas maksājumi ir Ls 373687 (bilances kopija pielikumā).
4.Mārketinga stratēģija.
4.1.Preces pozīcija,
sortiments un cena
Nodrošināt
visās uzņēmuma tirdzniecības vietās gan vietējo preču , gan importētās preces
kvalitāti, kuras nav ielu tirgotāju un tirgus precei, tas būtu pirmais solis,
lai atšķirtos no konkurentiem.
Nodrošināt
daudzveidīgu preču sortimentu, gan ekskluzīvos, gan lētos vienkāršos ziedus,
lai būtu iespēja dažādi nodrošinātiem cilvēkiem iegādāties ziedus firmas
veikalos.
Paplašināt
preču sortimentu, veidojot dažādas kompozīcijas un dekorus gan no sausajiem
ziediem, gan izmantojot dažādus netradicionālus materiālus, gan tirgojot
ziedkopības sīko inventāru un dekoratīvos traukus. Šajā nolūkā būtu
nepieciešams sadarboties ar māksliniekiem un dizaineriem.
Liela uzmanība
jāveltī cenu politikai, ne tikai tirgojot lētākus ziedus, bet arī regulāri
kontrolējot preču noietu un paaugstinot vai pazeminot cenas.
Cenu
noteikšanai ir dažādas metodes, tādas kā:
¨
uzcenojuma
metode;
¨
izmaksu
summēšanas metode;
¨
ievērojot
piedāvājumu un pieprasījumu;
¨
ievērojot
konkurentu cenas.
Šīs cenu
noteikšanas metodes nevar pielietot atrauti vienu no otras. Piemēra, nosakot
preces uzcenojumu, jāvadās gan no pieprasījuma, gan no konkurentu cenām, gan
izmaksām.
4.2.Preces virzīšana
tirgū
Tirgu
ir iespējams paplašināt ar preces virzīšanu tirgū. Galvenais mērķis preces
virzīšanai tirgū ir tas, lai cilvēki pirktu preci.
Virzīšana
sastāv no:
¨
reklāma;
¨
propoganda;
¨
pārdošanas
veicināšana;
¨
tiešā
pārdošana.
8.
tabula
Virzīšanas
veidu salīdzināšana
Virzīšanas veidi
|
Izmaksas
|
Auditorija
|
Priekšrocības
|
Trūkumi
|
Reklāma
|
Nelielas,
rēķinot uz patērētāju
|
Liela
|
Var
izmantot visās preces dzīves cikla stadijās
|
Grūti
izvērtēt rezultātus; nevēršas pie indivīda
|
Noieta
veicināšana
|
Lielas
|
Liela
|
Vēršas
pie indivīda, uzreiz redzama attieksme
|
Citi
var ātri pārņemt pielietotās metodes
|
Propoganda
|
Nelielas
vai bezmaksas
|
Liela
|
Augsta
ticamība
|
Nevar
kontrolēt informāciju
|
Tiešā
pārdošana
|
Lielas,
rēķinot uz patērētāju
|
Individuāls
patērētājs
|
Vēršas
pie indivīda, un reakcija redzama uzreiz
|
Ļoti
dārgi
|
4.3.Reklāma
Reklāma
ir komunikatīvo sakaru izpausmes ar zināmu personu vai organizāciju sniegtās
informācijas izplatīšanas maksas līdzekļu starpniecību Attīstīta tirgus zemēs
reklāmai tērē lielus līdzekļus, piemēram ASV desmit gados reklāmas izmaksas
palielinājušās ātrāk nekā valsts nacionālais kopprodukts [1.242].
Reklāma
ir pastiprināts informācijas veids, kas tiek virzīts pie pircēja. Reklāma
parasti ir saistīta ar masu informācijas līdzekļiem. Reklāma iedarbojas uz
cilvēka prātu, jūtām, paradumiem, domāšanu un rada noteiktu reakciju.
Reklāmas
veidi ir
¨
informējošā,
kuras mērķis ir informēt pircēju par jaunām precēm, par jaunām preces īpašībām,
par jaunu uzņēmuma atvēršanu un jaunām lietošanas īpašībām;
¨
pārliecinošā
- mērķis pārliecināt par preces augstu kvalitāti un pārliecināt pircēju izdarīt
pirkumu;
¨
atgādinošā - atgādināt par esošu uzņēmumu, atgādināt
pircējam, ka prece būs drīz nepieciešama [6].
Reklāma ir
viens preces tirdzniecības veidiem, kurš vislabāk attiecas uz puķu
tirdzniecību. Līdz šim reklāmas darbam uzņēmums pievērsies ļoti maz. Tikai
dažos žurnālos ievietota reklāma par
firmas pamatdarbību (reklāmu laukumu kopijas pielikumā), telefona izziņu
dienestā “ZL Hotline” un Internetā var iegūt informāciju par uzņēmuma
pamatdarbību un ziedu veikalu adreses. Pēc teorijas ieguldījumi reklāmā
atmaksājas, jo nopietni pārdomāta, laikā un vietā ievietota reklāma nozīmīgi
palielina preču apgrozījumu un dod ienākumus. Būtu vēlams reklamēt visu
uzņēmumu un katru veikalu atsevišķi gan presē, gan televīzijā, gan radio. Un
šiem mērķiem būtu jāizdala daudz vairāk līdzekļi kā līdz šim.
Secinājumi un priekšlikumi
Strauji
palielinoties ziedu importam, Latvijas ziedu audzētājiem ir ļoti grūti
noturēties vietējā tirgū. Katru gadu atveras arvien jaunas un jaunas ziedu tirdzniecības vietas,
saspringtās ekonomiskās situācijas un vispārējās nabadzības dēļ, arvien vairāk
ziedus tirgo ielu tirdzniecības vietās un gadījuma rakstura tirgotāji.
Apzinoties šo
negatīvo situāciju priekš vietējiem ziedu audzētājiem, tomēr uzņēmuma vadība
neveic kardinālus pasākumus ražošanas tehnoloģiju uzlabošanai, pašizmaksas
samazināšanai un mārketinga darba attīstīšanai
Pirmkārt,
uzņēmumam, lai noturētos lielās konkurences apstākļos nepieciešams uzsākt
aktīvu mārketinga darbu un mārketinga plānošanu. Tas ir, jāorientējas uz ziedu
tirdzniecību, nevis ražošanu, jāpaplašina tirdzniecības tīklu stratēģiski
izdevīgās vietās, jāizdala līdzekļi reklāmai un nopietni jāstrādā ar reklāmas
menedžeriem, regulāri jāanalizē cenu līmenis un jāstrādā pie cenu plānošanas.
Otrkārt,
regulāri jāseko ienākumu un izdevumu līmenim, laicīgi pārorientējoties uz
pieprasītāko ziedu un to izstrādājumu iepirkšanu un realizāciju, ievērojot
pircēju ekonomisko nodrošinājumu.
Treškārt,
jāpaplašina preču tirdzniecības sortiments, to dažādojot un izmantojot
netradicionālus materiālus, sadarbojoties ar māksliniekiem un dizaineriem, kā
arī tirgojot ziedkopības sīko inventāru un dekoratīvos traukus.
Viens no galvenajiem zaudējumus nesošiem
faktoriem ir augstās elektroenerģijas un kurināmā izmaksas, nolietojušies
pamatfondi un dārgā zeme, jo visas dārzniecības atrodas Rīgas teritorijā, kā
arī uzņēmuma darbinieku zemais disciplīnas līmenis. Darbinieku zemais
disciplīnas līmenis izskaidrojams arī ar zemo atalgojumu, jo par vidējo algu 60
lati mēnesī nestrādās ne speciālisti, ne arī kārtīgi darbinieki. Līdz ar to
izveidojies apburtais loks, - nav darbinieku, jo nav algas, bet nav algas, jo
nav darbinieku. Pārvaldes darbinieku atalgojums ir republikas vidējā algu
līmenī - 166 lati mēnesī. Manuprāt, nodrošinot normālu darba disciplīnu,
kontroli, darba organizāciju un mārketinga darbu, uzņēmums varētu vēl darbu
turpināt, un ar laiku gūt peļņu, jo no
iepirktās produkcijas pārdošanas peļņa uzņēmumam ir, bet zaudējumus rada lielās
soda naudas par nenomaksātajiem nodokļiem un neatmaksātajiem kredītiem.
Uzņēmums ir
parādā valstij par nenomaksāto sociālo un iedzīvotāju ienākuma nodokli un šie
parādi joprojām pieaug, bet uzņēmuma darbību tas netraucē, jo valstī nav
sakārtota likumdošana tā, lai uzņēmuma darbību varētu apturēt un iekasēt
nodokļu parādus.
Piektkārt,
uzņēmuma vadībai uzmanīgi jānovērtē robežas, ko nosaka uzņēmuma resursi gan pašreizējai darbībai,
gan nākotnes darbībām. Jāpārlūko pamatfondu daudzums un jānovērtē vai tie visi
ir nepieciešami darbībai, jo mārketinga vidē ir faktori, kuri atrodas ārpus
uzņēmuma gribas, piemēram, ziedu imports.
Viens no veidiem kā stabilizēt uzņēmuma darbību, manuprāt, ir tas, ka
nodokļu parādu segšanai vajadzētu pārdot nerentablās dārzniecības, kuras
atrodas uz pilsētas zemes un šī zemes vērtība ir lielāka par pašu dārzniecību
vērtību. Atstājot tikai rentablākās dārzniecības būtu nepieciešams tajās ražot
pieprasītāko un konkurētspējīgo preci.
Veicot šos
kardinālos pasākumus, manuprāt, uzņēmums būtu spējīgs noturēties lielās
konkurences apstākļos Latvijas tirgū.
Izmantotā literatūra
1. J.Beļčikovs,
V.Praude. Mārketings. Rīga “Zvaigzne”, 1992.
2. G.Džounss.
Mārketinga lēmumi. VTF izdevniecība, 1994.
3. I.Akuļičs.
Mārketinga mūsdienu koncepcija. Minsk, 1996.
4. P.Kotler.
Marketing Management. Fifth Editions -
1984 by Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
5. P.Kotler,
C. Amstrong. Principles of Marketing. Prentice Hall, New Jersy, 1994.
6. S.Vītola.
Lekciju pieraksti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru