Mūsdienās reklāma kļuvusi par
neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Tā mūs pavada it visur – braucot sabiedriskajā
transportā vai ejot pa ielu. Reklāma redzama avīzēs un žurnālos, radio un
televīzijā, uz preču iesaiņojumiem, apģērba gabaliem un reklāmu stabiem.
Reklamē visu – ne tikai preces un pakalpojumus (sākot ar higiēnas precēm un
beidzot ar bankām), bet arī idejas, vērtības, dzīves stilu. Reklamē, informē,
ietekmē un arī piespiež.
Reklāmas kļūst uzbāzīgas. Ir jāļauj cilvēkam izvēlēties, bet ir gadījumi,
kad mums nav tādas iespējas, nevar teikt, ka tas ir cilvēktiesību pārkāpums,
bet kaut kas uz to pusi gan. Tādēļ reklāma kopumā nodara ļaunumu. Cilvēkam
veidojas negatīva attieksme pret reklāmu.
Reklāma (no grieķu vārda reclamo – izsaukt) nodrošina saskarsmi
starp ražotāju un patērētāju, pārdevēju un pircēju. Tās mērķis ir virzīt preci
pie patērētāja. Kur ir tirgus, tur ir reklāma.
20.
gadsimta beigās reklāma kļuvusi par multimiljardieru biznesu, kura apjomi
strauji pieaug.
·
Pēc BMFC (Baltia Media Facts)
datiem, Latvijas reklāmas tirgus 1997. gadā, salīdzinājumā ar 1994. gadu ir
pieaudzis par 50% un sasniedzis 24 miljonus latu.
·
Latvijā uz vienu iedzīvotāju reklāmai
tērēja 10, Somijā – 115, bet Vācijā – 259 latus.
Saskarsme starp pircēju un pārdevēju ar reklāmas starpniecību aizvien
pieaug, palielinās arī tās ietekme uz patērētāju. Taču pieaug arī reklāmas
kritiķu skaits.
Cilvēki tagad dzīvo reklāmas iespaidā un kaut reizi mūžā ir iegādājušies
preci, ko reklāmā redzējuši vai dzirdējuši par labu esam. Taču bez reklāmas
šodien nevar. Kā gan cilvēks uzzinās kaut ko par preci, ja tai nebūs reklāmas?
Tas ir process, kas nedrīkst apstāties. Šeit der lielisks piemērs par “Pepsi
Colu” un “Coca Colu”. Divas konkurējošās firmas ar praktiski vienādiem produktiem,
tomēr “Coca Colu” pērk vairāk, kāpēc tas tā notiek? Tas notiek tāpēc, ka “Pepsi Colas” ražotāji
uz laiku bija pārtraukuši savu reklāmu, tas bija acīm redzams – uzreiz kritās
pieprasījums.
No ētikas pozīcijām
svarīgākais jautājums ir – cik ētiska ir šī saskarsme, vai tā neapdraud izvēles
brīvību?
Demokrātiskā sabiedrībā reklāma balstās uz diviem savstarpēji saistītiem
principiem:
·
reklāmas speciālistiem, uzņēmējiem,
pārdevējiem ir tiesības brīvi izteikties tāpat kā visiem sabiedrības locekļiem,
viņiem ir arī komerciālā vārda brīvība;
·
patērētājiem ir tiesības saņemt patiesu
informāciju par piedāvātajām precēm.
No šī viedokļa jāvērtē arī
reklāmas ētiskums. Nepieņemams ir reklāmas kritiķu viedoklis, ka tā jāaizliedz.
Nav pieņemams arī uzskats, ka jebkura reklāma ir laba, ja palīdz precēm un
pakalpojumiem atrast ceļu pie patērētājiem. Tā kā patērētājiem ir tiesības
saņemt patiesu informāciju, tad arī reklāmām, kuru mērķis ir viņus informēt,
jābūt patiesām. Tajās nedrīkst būt patiesības sagrozījuma.
Patiesīgumu un godīgumu, vairāku
konkrētu faktu no reklāmas gaida patērētāji. To par labas reklāmas nepieciešamu
nosacījumu uzskata dažādu valstu reklāmas aģentūru un tirdzniecības asociāciju
profesionālās ētikas kodeksi. Reklāma patiesa ir tad, kad tā nepārspīlē tās
preču un pakalpojumu īpašības, kas sekmē pārdošanu, un nenoklusē pretējās,
nepiedēvē precēm un pakalpojumiem tiem nepiemītošas īpašības. Godīgums reklāmā
nozīmē, ka tā virza pie patērētāja tikai patiesi jaunus un kvalitatīvus
ražojumus un nereklamē morāli novecojušas preces, kas iegūlušas veikalu
plauktos. Reklāmas aģentūru darbiniekiem, protams, var rasties ētisks
konflikts: pret kuru jābūt godīgam – pret reklāmas pasūtītāju, kurš gaida
atdevi, tātad preču pārdošanas palielināšanos, vai arī pret patērētāju, kuru
reklāma ietekmē tieši. Atbilde ir viena – jāsabalansē pasūtītāju un patērētāju
intereses. Godīgums prasa atteikties no tādu preču reklamēšanas, kuras
neatbilst patērētāju interesēm vai apdraud viņu morālo un fizisko veselību.
Praksē reklāmas bieži vien nav ne
patiesas, ne godīgas. Reklamē preces, kuras nav ne kvalitatīvas, ne jaunas.
Reklamē pat tādas, kuras ir kaitīgas veselībai un šī iemesla dēļ vairs neražo.
Izplatītākais melu veids reklāmā ir
to īpašību izcelšana un pārspīlēšana precēm, kuras piesaista patērētāju un
tātad sekmē pārdošanu, un pretējo īpašību noklusēšanu. Piemēram Latvijas
Reklāmas asociācija ir saņēmusi daudz sūdzību par negodīgu reklāmu. Kāda
sieviete skatījusies balinātāja “Ace’’ reklāmu, kur plīst zēna krekliņš,
jo balināšanai izmanto sliktu līdzekli. Kad reklamē “Ace”, ir aina, kad
ar rokām veļu mērc balinātājā. Sieviete tā arī izdarījusi, ielējusi balinātāju
bļodā un ar rokām mērcējusi. Viņa guvusi ādas apdegumus. Tagad šo kadru par
veļas mērkšanu vairs nerāda. Parasti šādos gadījumos vaino reklāmas aģentūras,
taču tās nav vainīgas. Reklāmdevējs iesniedz izejas datus, un, ja reklāmdevējs
saka, ka šis balinātājs ir pilnīgi nekaitīgs ādai, tad aģentūra reklāmā to
parāda.
Ja pulveris nemazgā tik labi, kā
rādīts reklāmā, tā arī nav reklāmas aģentūras vaina. reklāmdevējs to sola un aģentūra nevar sev ierīkot
laboratoriju, kur, piemēram pārbaudīt mazgāšanas līdzekļus vai autoriepas, lai
noteiktu, vai to kvalitāte patiešām atbilst solītajam. Tāpēc rodas cilvēku
neuzticēšanās reklāmai, kas bremzē pozitīvo attieksmi pret reklāmu. Protams, ja
cilvēks nopērk veļas pulveri, kuru ļoti reklamē, un mazgājot pārliecinās, ka
tas nekam neder, bet reklāmas turpina rādīt, veidojās šī neticība reklāmai.
Ķīmisko preču un dažu medikamentu
veselībai kaitīgo īpašību noklusēšana, kaut arī tā ir izdevīga pasūtītājam, ir
pretrunā ar patērētāja interesēm, tāpēc no ētikas viedokļa nav attaisnojama.
Reklāmu speciālisti uzskata, ka pāris
minūšu garajā reklāmas klipā nevar atspoguļot visas īpašības, kas piemīt
precēm. Reklāmas uzdevums esot tikai pievērst uzmanību precēm un pakalpojumiem.
Tam daļēji var piekrist. Bet arī uzmanības pievēršanai jābūt ētiskai. nedrīkst
manipulēt ar patērētāju un nodarīt viņam ļaunumu.
No šī viedokļa interesantas ir
reklāmas, kurās izmantota mūzika un dzeja, metaforas, hiperbolas. Tās ir
neuzbāzīgas pieklājīgas, bieži ar humora pieskaņu. Bet krāpšanas elements ir
arī tajās. Preces īpašība, kura izmantota par āķi, lai piesaistītu
patērētāju, ir pārspīlēta un līdz ar to patērētājam tiek radīts maldīgs
priekšstats par preci. Tas raksturīgs dažādu medikamentu, kosmētikas un
higiēnas līdzekļu reklāmās.
Runājot par reklāmu, kas vairāk
attiecas uz presi un publikācijām, arī nepastāv nekādi ierobežojumi. Bet mēdz
būt gadījumi, kad ražotāju piedāvātā reklāma tiešām ir neētiska un tā ir
jāaizliedz. Kā piemēru šeit varētu minēt United Colors of Benetton, kas
ar savām reklāmām izraisīja vispārēju sabiedrības sašutumu. Tajās attēlojot,
piemēram, mirstošu cilvēku, tikko dzimušu bērnu. Vēl varētu minēt Calvin
Clein reklāmu, kurā, reklamējot jaunu džinsu kolekciju, modeļi bija ļoti
kaulaini, viņu izskats bija slimīgs, arī šo reklāmu starptautiski neatzina.
Reklāmas aizstāvji pret patērētāju
krāpšanu reklāmā iebilst, neizslēdzot, protams, atsevišķus gadījumus. Pēc viņu
domām, reklāmas industrijā nevajadzētu lietot jēdzienus patiess un nepatiess, bet gan pieņemams un nepieņemams.
Reklāmā, tāpat kā dzejā un retorikā, esot atļauti visi mākslinieciskie
paņēmieni, ko vien spējot izdomāt autora fantāzija, arī hiperbolas (tas ir,
pārspīlējumi), spilgti epiteti, izpušķojumi u.c. Reklāmas, tāpat kā dzejas,
mērķis esot iedarboties uz klausītāja, patērētāja jūtām, radīt viņā attieksmi
pret reklamējamo preci vai pakalpojumu. Viņi ir pārliecināti, ka reklāmu tieši
kā īpašu dzejas žanru arī uztver patērētāju vairākums. Viņi tikai darot to, ko
sabiedrības vairākums no viņiem gaidot, tāpēc vainas apziņas par patērētāju
maldināšanu neesot.
Šajā nostādnē diskutējami ir divi
aspekti:
·
apšaubāmi ir mēģinājumi reklāmu vienādot ar dzeju. Dzeja,
atkarībā no tās mākslinieciskās kvalitātes vai nu ietekmē, vai neietekmē
lasītāju, bet tai parasti nav utilitāra mērķa. Reklāma virza pie patērētājiem
preces un pakalpojumus, un tās var būt gan kvalitatīvas, gan nekvalitatīvas preces,
pat kaitīgas viņu veselībai. Līdz ar to iedarbīga reklāma var sagādāt
patērētājam vai nu laimi, vai arī morālas ciešanas (piekrāpa!) un materiālus
zaudējumus (nekvalitatīvu un pat veselībai kaitīgu preču iegāde);
·
nevar attaisnot utilitāro orientāciju tikai uz vairākumu, kas
patiesību no reklāmas it kā nemaz negaidot. Arī mazākumam, kas grib zināt
patiesību, ir tiesības uz to.
Ētisks raksturs ir jautājumam, vai
reklāma iejaucas patērētāja brīvajā izvēlē. Jā, tā, protams, nevienu nepiespiež
pirkt to vai citu preci. Bet netieši, iedarbojoties uz cilvēku psihi,
galvenokārt uz zemapziņu, tā ietekmē motivāciju un orientē uz reklamētās preces
izvēli. Zināma daļa cilvēku, kuri ne vienmēr skaidri zina, ko viņi vēlas,
iegādājas preces, sekojot reklāmai.
Meli un negodīgums reklāmā kaitē arī
reklāmas industrijai. Pat tikai atsevišķu reklāmu melīgums mazina to labo
slavu, tātad arī iespēju ietekmēt patērētāja ekonomisko darbību.
Likums par reklāmu
Ekonomikas ministrija kopā ar Reklāmas asociāciju izstrādā likumu par
reklāmu. Kaut arī likumprojekts patlaban vēl tiek izstrādāts, tomēr kopumā jau
var paredzēt, kāds tas būs. Pirmkārt, likumprojektā tiks ietvertas vispārējās
prasības, ka reklāmai jābūt likumīgai, patiesai, godīgai utt. Papildus tas
ietver arī tādas prasības, kuru līdz šim nav bijis nevienā no tiesību aktiem –
par maldinošu un salīdzinošu reklāmu. Saskaņā ar šiem noteikumiem maldinoša
reklāma ir aizliegta, turklāt, novērtējot to, vai reklāma ir maldinoša, tiks
ņemti vērā visi reklāmas aspekti – gan tās izskats, gan pasniegšanas veids.
Salīdzinošā reklāma ir atļauta, ievērojot zināmus nosacījumus – tiek
salīdzinātas preces vai pakalpojumi, kas paredzēti to pašu vajadzību
apmierināšanai, tiek salīdzinātas raksturīgas un pārbaudāmas preču īpašības.
Svarīgi, lai salīdzināšana neceļ neslavu konkurentiem.
Pēc Reklāmas asociācijas priekšlikuma likumprojektā ietverti arī reklāmas
devēju, reklāmas veidotāju un reklāmas izplatītāju pienākumi un tiesības.
Attiecībā uz reklāmas noteikumu uzraudzību jāmin, ka pastāv dažādi viedokļi par
to, kā tas būtu jādara. Pašlaik paredzēts, ka galvenā uzraudzības iestāde būs
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kas sadarbosies ar citām institūcijām.
Piemēram, zāļu jomā – Valsts farmācijas inspekciju, bet televīzijas un
radio jomā – ar Televīzijas un radio padomi. Gadījumos, kad tiks skartas
uzņēmēju tiesības, attiecīgā lieta tiks nosūtīta Konkurences padomei. Lai
izpildītu Eiropas savienības prasības šajā jomā, paredzēts, ka procedūras
aizliegtas reklāmas izplatīšanas gadījumos būs ātras. Tas nozīmē, ka uzņēmējiem
pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra pieprasījuma dažu dienu laikā būs
jāiesniedz pierādījumi, ka viņu dotie paziņojumi ir patiesi.
Patērētāju tiesību aizsardzības likums
Šis likums noteic, ka pircējs par nepienācīgu preces kvalitāti var izteikt
pretenzijas tūlīt pēc defekta atklāšanas, bet ne vēlāk kā gada laikā pēc preces
iegādes. Ja patērētājam pārdota vai lietošanā nodota nepienācīgas kvalitātes
prece, viņš var pieprasīt, lai tiktu samazināta preces cena vai bez atlīdzības
tiktu novērsti tās trūkumi. Pircējs no ražotāja vai pārdevēja var prasīt, lai
preci apmaina vai atdod par to samaksāto naudu.
Par nepienācīgas kvalitātes preci vai pakalpojumu var uzskatīt tādu, par
kuru sniegta nepatiesa, maldinoša, nepilnīga informācija, vai tā nav sniegta
vispār un prece ir apdraudējusi vai apdraud patērētāja mantu, veselību vai
dzīvību.
Latvijā vēl nav izstrādāts mārketinga ētikas kodekss, tāpēc grūti pārmest
tā neievērošanu un par to pārkāpšanu nevienu nevar sodīt. Patlaban mūsu valstī
daudzās biznesa jomās, arī reklāmā, tiek
izstrādāti ētikas kodeksi.
Saistībā ar loterijām Latvijas likumdošana neparedz kādas firmas negodīgas
rīcības gadījumā aizsargāt patērētāju intereses. Sevišķi aktuāli tas ir
pašlaik, kad, ieejot veikalā, un pērkot pat visikdienišķākās lietas, gribot vai
negribot, nākas piedalīties kādas firmas rīkotajā vai konkursā. Dažādas
loterijas un konkursi, ko uzņēmēji rīko pircēju piesaistīšanai, palielina šādi
reklamētās preces apgrozījumu vairākas reizes.
Eiropas savienībā nav pastāvīgas direktīvas, kas reglamentētu azartspēles
un loterijas, taču nevar arī aizliegt šādas izlozes un loterijas. Čehija to
mēģināja, un tas beidzās ar starptautisku skandālu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru