Es rakstu referātu par sērdieņiem, un
aprakstīšu par to, ko profesors V.Sinaiskis domā par sērdieņiem
tautasdziesmās.
1. Vispārīgi vērojumi par
sērdieņiem sadzīvē.
1.Kas gan nezina, cik bēdīgs sērdieņa liktenis?
Bez tēva, mātes gādīgās rokas, bez tuviem
radiem, tas lēti pielīdzināms putniņam, ko ļaunais liktenis izmetis no tā
siltās ligzdiņas uz saltās zemes. Pirmais garām gājējs viegli var sāmīt šādu
mazuli. Pat bērni, nekā ļauna nedomādami, rotaļādamies vien, nemanot var
nogalēt pamesto dzīvībiņu… Bet varbūt, ka maz kas zina, ka nekur tik pilnīgi
nav attēlots sērdieņa liktenis, kā latviešu tautas dziesmās, to bezgalīgi
daudzajās sērdieņu grūtuma niansēs.Šai ziņā pat krievu dziesmas, kurās sūrās
sērdieņu dzīves attēlojums nav mazāk gleznains kā latviešiem, tomēr nevar
turēties līdzi latviešu materiālu daudzumam un dažādībai. Latviešiem te pirmā
vieta.
Latviešu sērdieņu dziesmu dramatisms paceļas,
pēc manām domām, visaugstāki tais dziesmās, kurās bārene, pamātes nomocīta,
meklējas augstāku sargātāju: visi saka, visi saka: bārenīte, bārenīte! Vai
tādēļ bārenīte, ka nav tēva, māmuliņas? Dievis tēvs, Laime māte, Dieva dēli
bāleliņi. Jau bāreņu vārdi zīmīgi: sērdieņi, guduļi (ko sērdiene žēlojas, ko
gudulis gaudojas?), bēdeņi, vārgdieņi, grūtdieņi. Visbiežāk gan daudzināmi
sērdieņi, sērdienītes, bāreņi, bārenītes.
Nesalīdzināmi vairāk ir to
dziesmu, kurās bārabērns ir sērdiene. Apmēram 44 dziesmas, kurās pieminami
sērdieņi. Bez tam ap 369 dziesmu, kur nevar pateikt, kāda dzimuma sērdienis.
Tāpat ļoti interisanti zināt, ka dziesmu vairums, ap 447, runā par sērdieni,
kas palicis bez mātes.Tikai nedaudz ir dziesmu, ap 21, par serdieni, kas
palicis bez tēva. Der arī ievērot, ka dziesmās lielākā cieņa mātei. Par tēvu
raud pusmūža, trīs gadi, pat vienu dienu, bet par māti visu dzīvi. Atrodam
dziesmās arī izskaidr-ojumu, kāpēc tas tā: tēvs paņēma jaunu sievu, es mūžam
bārenīte. Turpretim: svešs tēviņis linus sēja, māte loka pūriņai. Kā no šīs
pēdējās dziemas, tā no daudzām citām redzams, taisni sērdienei labāk mirtu tēvs
nekā māte. Māte meitai tuvāka nekā tēvs; māte kopā ar viņu, meitu, darina pūru,
kaut arī ne bez tēva palīga.
2. Jau katras sievietes dzīvē liela nozīme
pūram, bet īpaši tas sakāms par sērdieni.
Pūrs liecina ne tik vien par
līgavas turību, bet arī par tās darba tikumu, par tās māku nodarīt dzimtas
dzīves vajadzības šujot u.t.t. Bet tas nav viss. Ir iemesls domāt, ka pūram ir
vēl cita ļoti svarīga nozīme. Proti pūrs ir izrakstīts (izšūts)
Un šie svētie raksti bija
laimīgi dzimtij, kurā šāda izrakstīta pūra daudz. Sērdienītei nav pat paraugu
šādam ornamentam. Atliek tai noskatīt svētos rakstus no mēness:
Bārenīte
pūru šuva,
Mēnesī
raudzīdama.
Kādi raksti
mēnesī,
Tādi
raksti pūriņā.
Jāpiebilst, ka nav
sērdienītei cita laika kad darināt pūru, kā pa naktīm. Bet arī tad tai nebija
sava skala, ko aizdedzināt; tik mēness spīdēja tai pa lodziņu tumšajā istabā:
Strādā
viņa rītā agri, vakarā,
Kad guļ
sveša māmuliņa.
Nav tomēr čaklā sērdiene bez
savas laimes: mātes vietā pūru darināt palīdz tai mīļā Māra, Laima, Dieviņš,
saule un mēness. Bet ne tik dievi palīdz sērdienei pūru darināt, palīdz arī
māsa, māsas vīrs un pat pamāte. Par pamāti ir runa kādās 260 dziesmās, par
patēvu šķiet ne vairāk kā vienu reizi. Sen jau zināma pamātes un pameitas
nesaticīgā sadzīve. Taisnības labad tomēr jāatzīmē, ka latviešu dziesmās
dažreiz pamāte labāka par īsto māti, un tomēr padēlam nav mīļu vārdu ko pamātei
tiekt.
Lai kā ļaudis palīdzējuši
sērdienei, tomēr tā ir un paliek visu mūžu sērdiene. Neprecē to tautu dēli. Ar
rūgtumu piemetina dziesma šai gadījumā:
Nepieder
auzu milti
Kviešu
miltu pabārkšiem:
Nepieder
bārenīte
Tēva dēla līgaviņa.
Tamdēļ sērdieni precē
visbiežāk tāds pats sērdienis. Lai kā nabaga sērdiene pūlējusies, maz tur
labuma; ne sērdienes pūrs ir smags, bet viņa pati – pilna gaudu asariņu.
Bēdīgs sērdienes izskats:
plika galva, basas kājas. Sērdiene uzaug ar vītolu vainadziņu, kalpo bargiem
kungiem; grūti tai dzīvot svešos ļaudīs.
Nav labas sērdienei dzīves
arī tēva mājās ar pamāti. Iet tā uz mātes kapu, lai žēlotos par grūto
dzīvošanu.
3.Tāds jau sērdieņa liktenis
visā pasaulē.
Tā bija ne tikai latviešos, bet arī citās
tautās jau tālā senatnē. Tā jau bībelē ir norādījumi par atraitņu un sērdieņu
vajām. Protams, ne par šo vispārīgo sērdieņa bēdīgo likteni – nevarību
sociālajā dzīvē – daudz te spriest, bet gan par to, kā tad īsti tā jeb cita
tauta attēlo sērdieņa likteni. Šai attēlojumā svarīgi visi sērdieņu dzīves
sīkumi. Daudzreiz viens neliels sīkums jau atļauj spriest par pašas sabiedrības
struktūru tai jeb citā laikmetā. Šādam sīkumam tad ir sociālā nozīme. Šī
iemesla dēļ vajadzīgas daudz sīkākas ziņas par sērdieni dzīvē. Te nu būs
vērīgāk jāaplūko, kāda tad īsti ir sērdieņu dziesmu un domu daba, tāpat kāds
sērdienes, savu likteni pārdomājot, izraudāto asaru tēlojums. Tālāk tikpat
interesanti dziesmu norādījumi par sērdienes darbu un nodarbināšanu, pēdīgi
interesantie sīkumi, kas saistīti ar atmiņām par māti un domām par savu dzimti
pretstatā citai dzimtij jeb tēva dzimtij, bet ar pamāti mīļās mātes vietā.
2. Sērdiene sadzīvē atsevišķos
gadījumos.
4.Sērdienes dziesmas.
Lātvieši mīl daudz dziedāt. Daudz dzied arī sērdiene, bet viņas dziesma nav
koša. Tā ir sēra dziesma, kas dziedama bēdās. Neizsakāmi traģisks ir dialogs
sērdienes un viņas mātes starpā par dziesmām:
Klausies, mana māmuliņa,
Vai iet koši man dziedot.
Tu, meitiņa, sēri dziedi,
Tu paliksi sērdienīte.
Viņa taču nav gailītis, kas var dziedāt un dziedāt
bez galvas sāpju; sērdienei sāp galva raudot pēc mātes, viņai sāp sirds.
Sērdieni sit pamāte, pamāte viņu sagaida no lauka ar rīkstēm rokās. Bāli tās
vaigi, sārtums mainās ar bālumu; viņa bez atbildes: un tā tad arī viņas vaina.
5. Sērdienes asaras.
Nav ko tad
brīnēties, ka sērdieņu asarām dziesmās ļoti ievērojama vieta. Sērdieņu asaras
tautasdziesmās salīdzina ar ūdeni, ar lietu, pat ar upi, jeb srautiem. Kur vien
sērdiene, tur vesela straume jeb upe.
Raud sērdiene veselu dienu un nakti, gauži rauda uz rociņas gulēdama. Rūgti
raud tā, kā egle, kā gulbis, kā lakstīgala, kā dzeguze. Neviens tomēr neredz
sērdienes asaras, tik pamāte. Lai arī sērdienes asaras tīras un jaukas kā rožu
krūmi un kā sudrabs, bet kam tad šīs asaras vajadzīgas?
6. Sērdienes domas.
Nevar
priecīgas būt arī domas sērdienei. Sērdienes domas vareni traģiskas, lielas
savā nemeklētajā vienkāršībā un savās nebeidzamajās skumjās. Turklāt sērdienei
vienai jādomā, vienai jārūpējas; nav taču sērdienei māmiņas. Nejaušus nāk prātā
viena no Koļcova sērdieņu dziesmām: sēdīšos aiz galda, padomāšu, kā man dzīvi
dzīvot vienam. Un domas vēl smagākas, ka bēda neatstās sērdieni, lai cik tā
būtu raudājusi: nebūs vairs māmiņas mīļās, nedzirdēt sērdienei māmiņas gudro
padomiņu. Sērdienei tik grūti, ka viņa gribētu nomirt bērnībā; viņa domā, cik
labi būtu, ja to kaut tagad iemestu ūdenī: sitat mani, kaunat mani, metat mani
ūdenī.
Lūk, dziesmās atrodam īpatnējas sērdienes domas.
Viņa izspriež, kam grūtāk pasaulē: sērdienim tēvs nomira, vārgdienim māmulīte.
7. Sērdienes dienas. Vārdi.
Jau bija runa, ka sērdienei labāk mira tēvs nekā
māte. Nav ko brīnēties, ka sērdienes dienas ar pamāti dziesmās nodēvē par
saltām dienām, bet dienas ar māmiņu par siltām. Jā, garas ir sērdienei dienas;
garas dienas bez saulītes, bet vēl garākas bez māmuliņas. Sērdienes dienas –
sēras dienas, nav tās nesērdieņu labās dienas.
Bet grūtas sērdienei ne tik dienas, smagi arī
vārdi, kas sērdienei jādzird no pamātes: sveša māte gaidītāja ar bargo
valodiņu.
Mīļo mātes vārdu sērdiene vairs nedzird: visi mīļi
mātes vārdi, visi bargi svešas mātes. Nedzird viņa laba vārda, mātes teiktais
vārdiņš nenoiet caur zemi līdz sērdienei. Velti sērdiene teic vārdu pie
vārdiņa, neceļas viņas māmuliņa.
8. Sērdienes darbs.
Sadzīvi
aplūkojot ļoti interesanti zināt, kāds īsti bijis sērdieņu darbs, kur tie
strādāja, kā tos atalgoja. Dziesmās šai ziņā diezgan nabadzīgs materiāls. Tomēr
dažas dziesmas atļauj šo to sacīt par atsevišķiem jautājumiem. Sērdiene
vispirms strādā pamātes mājās; te tā dara visus mājas darbus, strādā arī pēc saules
rieta. Strādā viņa teicami, labākas strādnieces pamātei neatrast. Viņa maļ,
gana govis jau agri, pa saltu rasu saldama, nosalst kāroze.
Dienu
viņa šuj, bet naktī mēness gaismā meklē pēc pamātes pavēles pazaudēto adatu.
Pamāte sūta uz ezeru puķu, kaut tā pati kā puķīte. Pat ziemu sienu grābt sūta
pamāte sērdieni, akmeņi sērdienei jādauza. Grūta dzīve pamātes mājās, bet nav
salda dzīvošana svešos ļaudīs:
Kungos radu grūtu darbu,
Mājās bargu svešu
māti.
Smagajam darbam klāt pienāk arī smagā sērdienības
apziņa, nevilšus rūgtums sakāpj sērdienes sirdī, ak, kaut būtu māmiņa, jeb,
vismaz, īstie brālīši, tad nebūtu jādzird vārdi par savu bārenību, nebūtu
jāklausa bargais kungs.
9. Sērdienes maize.
Smags ir sērdienes
darbs, bez prieka, un arī pārtika ļoti vāja. Maza ir sērdienes maize. To lēti
saprast, jo nav sērdienei kaizes pelnītāja tēva, nav sava arāja vīra. Uz
pamātes nevar palaisties: pamāte prasa gan darbu darīt, bet baro un rūpējas par
sērdieni vāji, ne tā kā pašas māmuliņa. Vēl vairāk, pamāte neieredz, vajā
sērdieni, pamātei pa prātam nevar izdarīt ne dievs ne velns; viņa prasa divtik
lielu darbu: govis ganīt un tai pašā laikā vērpt. Pamāte prot tik jautāt: vai
visas govis, cik sērdiene savērpusi, bet rokā maizes vietā rīkstes.Laba pamāte,
kā jau pieminēts, liels retums.
10. Sērdienes
darba atalgojums.
Vāji algo sērdieni
arī sveši ļaudis. Tās darbu tur par vieglu un lētu. Vienā dziesmā sērdiene
dzied:
Manim
bija viena alga,
Mirstu šodien, mirstu rītu,
Mirstu šodien – mirstu rītu
Neviens manis neraudāja.
Tomēr, ir sērdienei
raudātāja. Vienā dziesmā ar simbolisku dabu stāsta, ka Laima raud par sērdieni,
ko saplēsuši vilki ceļa malā. Otrā dziesmā, noteikti jau simboliskā, stāsta, ka
nemaksā nopelnīto algu, bet dabūto algu viņai, sērdienei, bez māju, tā kā nav
pat kur atgulties, nav kur paslēpt naudu. Lūk, šī dziesma sērdienes un Dieviņa
veidā:
Satiek
mani mīļš Dieviņš,
Ar
pieciem enģeļiem.
Ai, nabaga bārenīte,
Nāc pie
manim par kalponi!
Aija, manis mīļš dieviņš,
Ko tu
man lones dosi?
Es tev došu zelta
kroni
Sudrabiņa lapiņām.
Tiesa, šajās dziesmās
ir runa, ka sērdienei savs pūriņš, bet atstāt tai savu algu neteic tai nevienu
dienu, labāk un drošāk nēsāt kroni savā galviņā (galvas lakatiņā? matos?), ka
sērdiene varētu algu pilnīgi nosargāt. Nevar tomēr nepiebilst, ka šī dziesma
būdama tīri simboliska, ne pa pilnam uzticama, lai uz tās dibinoties varētu
droši runāt par sērdieni sadzīvē. Šīs dziesmas dēļ jāpiebilst tīri metodoloģiskas
dabas piezīmes.
11. Māte un
sērdiene.
Attēlodama bēdīgo sērdienes likteni dziesma
sniedz arī citus materiālusl, gan arī tīro sadzīvi, bet poētiskās patiesības
formā (te vajadzīgs apgriestais pierādījums). Tomēr ne mazāk nopietnu
materiālu. Proti, no šīm liecībām
uzzinām ne tik to, ka sērdienei vistuvākā māte, bet arī kada mātes loma meitas
dzīvē. Mums ir daudz interisantu mātes salīdzinājumu ar dabas parādībām, un šie
salīdzinājumi liecina, kas bija un ir māte meitai.
Diesmas salīdzina
māti ne vien ar sauli, bet arī par uguni, gaismu, siltām dienām, pašu siltumu,
salīdzina ar saules dienu, kas nekad neapnīk un ar zemi. Īstā māte, sava māte,
nekad neapnīk, ne tā kā vīra māte; šī - lietaina diena, pašas māte – saulaina.
Māti dēvē par pirmo ēst devēju. Māte aiziet uz to pašu pusi, kur ir saule,
meita viņu gaida ceļa jeb upes malā. Māti gaida meita. Meita gaida māti lapām
klādama ceļu, gaida ar nākošo pavasari. Runājot par mātes aiziešanu (nomiršanu)
piemin, ka tā vista atstāj savus cāļus. Nekas cits neatliek sērdienei kā
mesties Daugavā jeb ezerā, lai tur piebiedrotos daudzajiem jau sev galu
padarījušajiem sērdieņiem. Māte salīdzinājumā ar vistu, bet sērdieņi ar cāļiem,
bez šaubām, ir sadzīves momenti, bet tam pašam salīdzinājumam ir arī tīri simboliska
nozīme. Vista un gailis ir zodiaka zīmes (ķīniešu zodiaku), tātad pavasara,
saules un mātes simboli. Saulei aizejot sērdiene paliek bez gaismas un siltuma,
bez saules dienas un uguns, tā paliek bez visa tā, ar ko salīdzināma māte, kā
nupat minējām. Interesanti šai ziņā salīdzināt šejienes pavasara svētku paražu
kaut gaili ar analoģiskām ķīniešu
paražām. Ķīnieši pazīst īpašu debess gaili (arī cāli) un jauna gada diena
viņiem “gaiļa diena”. Šai dienā ziedoja gaili, uz durvīm zīmēja tā tēlu, bet
gaiļa vietā ēda olas (pavasara svētku, jauna gada olas). Latgalieši notriepa ar
gaiļu sekstes asinīm durvis, bet olas bija neiztrūkstams pavasara svētku
(Jurģa, Jura jeb Ūsiņadienas) piederumus.
12.Sērdieņi māsas
un brāļi. Sērdienes meža dzimts. Balodis – bāleliņš.
Par sērdienes brāļiem
dziesmās ir diezgan maz ziņu. To var izskaidrot tā, ka sērdienēm, kas pirmās
savās mātēs dzimušas, tīri dabīgi nav īsto brāļu un māsu. Dažas sērdieņu
dziesmas šai ziņā ir ļoti interesantas: sērdiene rada sev dzimti mežā. Tā vienā
dziesmas variantā teic:
Visi bija ļaužu radi,
Vai es viena koka radu?
Ozols tēvis, liepa māte,
Oši, kļavi bāleliņi;
Oši, kļavi, ozoliņi
Tie bij mani bāleliņi.
Brāļu un tēvu
salīdzinājums ar ozolu norāda mums, ka ozols ir spēka un izturības simbols.
Turpretim liepa, smaržīgā un mīkstā liepa, zarainā un smuidrā priede un egle
raksturo sievišķo dabu. Tā sērdienes dvēselē atspoguļojas apkārtējā pasaule. Kā
visbiežāki tas gadījās, tad ganu meitiņa dzīvoja pa mežiem, koku vidū. Tur
vienatnē, bez tēva, mātes un bez tuvu radu, viņa iemīlējusi kokus kā savus tuviniekus, kā saviešus. Koku
vidū sērdiene vairs nejūtas viena, jo viņai ir koki – ir tēvs maizes pelnītājs,
ir māte, mīļa, sava, īsta, bet ne sveša. Un nav viņa viena pati šai svešajā un
vienaldzīgajā pasaulē. Jau pieminēju, ka sērdiene negrib vienmēr par sērdieni
dēvēties. Tā atbild, ka viņa nav sērdiene, ka viņai ir dzimts debesīs. Nu ir
tā, ka sērdienei arī zemes virsū sava dzimts, proti meža koku vidū. Priecīgāk
sērdienei ganīt, ja tā zina, ka nav viena mežā, bet savā koku saimē. Priecīgāk
sērdienei no rītiem atgriesties no pamātes svešajām mājām savā meža mājā, kur
visi tās dzimts piederīgie koku veidolā. Var gan iedomāties, ar kādu mīlestību
šīs bārenīgās bērna acis kavējas ap meža saviešiem.
Jāpiemin tomēr, ka
sērdieņi savās dziesmās ir radījuši vienu otru skaistu tēlu. Tā skaists ir
jaunākā brāļa salīdzinājums ar balodi:
Kur
tu skriesi, balodīti,
Ar tiem zelta spārniņiem?
Skriešu brāļus apraudzīt,
Vai ir visi
sētiņā.
Visi bija sētiņā.
Pastarīša vien nebija.
Pastarītis aiztecējis
Tēv’ un māti apraudzīti.
Tiesa, arī šai
dziesmā simbolisma pēdas un brāļa salīdzinājumā ar balodi daudz aizgrābīgu
sērdieņa gaudu. Pēdējais bāleliņš un arī tā vairs nav. Nav pēdējās cerības un
sarga. Ja iedomājamies sērdieni bārenīgā baloža veidolā, tad nevilšus jāatminas
krievu dziesma:
Gaužas mīļais balodītis,
Gaužas dienu, gaužas nakti,
Viņa mīļais draudziņš
Projām aizlaidies ir tālu.
Tiešām, sērdienīte
raud dienu un nakti, nav viņai sava kaktiņa, nav viņai miera. Saltumā un badā,
bārienos un pārmetumos, smagā darbā bez mīļu vārdu jānodzīvo sērdienei savs
mūžs.
3. Sērdieņa tiesiskais bijums.
13.Senais un
tautiskais jēgums par tiesībām.
Vispirms vietā
vispārīga piezīme par tautas dziesmu materiālu tiesībām. Proti, nevar šo
materiālu sākt pētīt neatmetot mūsu tagadējos tiesību jēgumus, ar to
definīcijām un terminoloģiju. Īpaši tas jāsaka par pašu “tiesību jēgumu”
senajās un vispār vienkārši tautiskajās dzīves formās. Kas ir tagadējās
tiesības? Tās ir ļaužu darinātas, vairāk jeb mazāk taisnīgas, rēgulas, ko
vajadzības gadījumā aizstāv spaidi. Citādi uzskati par tiesībām vienkāršajai
tautai un vispār senatnē. Tiesības pirmajā rindā ir sinonims, un šī taisnība
nav cilvēcīga, bet gan dievīgā, ko ļaudis atraduši dabas parādībās kā lielā,
dievīgā grāmatā, kas atvērta cilvēka priekšā. Šai grāmatā zelta burtiem –
mūžīgajām zvaigznēm un planētu kustībām – ierakstīts ikviena cilvēka liktenis.
No šejienes vārdi tiesības, taisnība, laime un liktenis būtiski izteic vienu un
to pašu dzīves mūžīgo likumu. Lūk, taisni šādā jēgumā jāsaprot vārds “tiesa”,
ko lieto tautas dziesmas, šai gadījumā sērdieņu dainas.
14.Sērdienes
tiesa, pūrs un mantojums.
Dziesmas teic, ka
Māra “daļu dod”, ir teicieni “tiesu šķirt”, tiesu spriest, tiesu dot. Bet
sērdienes laime, kā jau noskaidrots, vienmēr ir sakarā ar pūru. Pūru dod laima.
Protams, pūram jābūt diezgan lielam, lai sērdiene varētu cerēt iziet pie vīra
un tā atrast sev dzīvē atspaidu, nebūt vairs sērdienei. Tikai tad viņa viegli
var nopūsties un dziedāt:
Bārenīte es augdama,
Ne bārene dzīvodama.
Tamdēļ mazs pūrs nav īsti nekāda laime,
taisnība, sērdienes tiesa.Varam secināt, ka sērdienes tiesības vispirms ir
kustamas mantas tiesības. Plašāki ņemot, pūrā ir arī lopi, govis, aitas, zirgi.
Sērdieņu dziesmas
tieši neteic, ka sērdienītei nebūtu kustamas mantas, bet šo faktu mēs varam
vērot no tā, ka nekustamā manta piederēja sērdienei. Arī Krievu taisnībā meita,
ja tai brāļi nedabū nekustamās mantas. Tad tāds ir sērdienes māsas tiesikais
bijums savu brāļu mājās. Māsa, nedabūjusi savas daļas, iet uz mātes kapu
žēloties tur par pāridarītājiem brāļiem. Citā dziesmā māsa griežas pie brāļiem.
Še jau taisni norāda uz dievīgo taisnību, uz sērdienes dievīgo taisnību,
vismaz, norāda, ka sērdiene sava brāļa mājā grūti strādādama kaut ko
nopelnījusi. Bet bez šīs atsaukšanās uz tiesību dabūt nopelnīto, sērdienei
jādabū no brāļiem pūra daļa. Darbs nav pabeigts !!!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru