Sia Cukurinš


Saturs
1.    Kopsavilkums.................................................................................................................. 2
2.    Statūtu fonds un daļas...................................................................................................... 3
3.    Firmas saimnieciskā un finansu darbība........................................................................... 4
4.    Uzskaite un atskaite......................................................................................................... 5
5.    SIA “Cukuriņš“ darbības virziens.................................................................................... 5
6.    Firmas iekšējā vide........................................................................................................... 5
Misija................................................................................................................................... 5
Stratēģiskie mērķi................................................................................................................ 5
Taktiskie mērķi.................................................................................................................... 5
-     Mārketinga daļai........................................................................................................ 5
-     Ražošanas daļai......................................................................................................... 5
-     Finansu daļai............................................................................................................. 6
-     Personāla daļai........................................................................................................... 6
Operatīvie mērķi.................................................................................................................. 6
-     Mārketinga daļa......................................................................................................... 6
-     Ražošanas daļa.......................................................................................................... 6
-     Finansu daļa.............................................................................................................. 7
-     Personāla daļa............................................................................................................ 7
-     Darbinieku izvēle...................................................................................................... 7
-     Firmas darba kultūra.................................................................................................. 8
-     Tehnoloģijas.............................................................................................................. 8
7.    Firmas ārējā vide.............................................................................................................. 8
-     Tieši ietekmējoša....................................................................................................... 8
-     Netieði ietekmējoša................................................................................................... 8
8.    Darbinieku funkcijas...................................................................................................... 10
ĪPAŠNIEKU kopsapulce.................................................................................................... 10
Prezidents.......................................................................................................................... 10
Mārketinga daļa................................................................................................................. 10
-     Direktors.................................................................................................................. 10
-     Produkcijas realizācijas menedžeris......................................................................... 10
-     Reklāmas menedžeris.............................................................................................. 11
-     Tirgus pētīšanas menedžeris.................................................................................... 11
Ražošanas daļa.................................................................................................................. 11
-     Direktora vietnieks ražošanas jautājumos................................................................ 11
-     Raţođanas menedţeris.............................................................................................. 12
-     Sagādes daļas menedžeris........................................................................................ 12
-     Kvalitātes kontroles dienesta menedţeris................................................................. 12
Finasu daļa........................................................................................................................ 12
-     Finansu direktors..................................................................................................... 12
-     Grāmatvedis............................................................................................................ 12
-     Norēķinu centra menedžeris.................................................................................... 13
-     Finansu un kredītu daļas menedžeris....................................................................... 13
Personāla daļa.................................................................................................................... 13
-     Direktora vietnieks personāla jautājumos................................................................ 13
-     Personāla vadības un plānošanas menedžeris.......................................................... 14
-     Personāla apmācības menedžeris............................................................................. 14
-     Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris........................................ 15
-     Drošības dienesta vadītājs........................................................................................ 15
9.    Vadības stils................................................................................................................... 16



1.   Kopsavilkums


Sabiedrība ar ierobežotu atbildību ( turpmāk firma ):

Pilns nosaukums –
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību – firma “Cukuriņš“;

Juridiskais statuss:
Firma ir juridiskā persona, atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanai, un savā darbībā pakļaujas Latvijas Republikas jurisdikcijai.

Juridiskā adrese:
Rīga, Brīvības iela 180

Firmas dibinātāji:
1.    Fiziska persona
2.    Fiziska persona
3.    Fiziska persona
4.    Fiziska persona
5.    Fiziska persona

Tirgus sektori:
Vietējais - nacionālais tirgus    – 30-50 %
Eksports - Austrumvalstis         – 30-50 %
- industriāli attīstītās valstis      – 10-20 %.

Tirgus izaugsmes iespējas.
Nacionālajā tirgū projekta realizācija nodrošinās sekmīgu SIA “Cukuriņš” produkcijas konkurētspēju ar importa piedāvājumu.
Austrumvalstu tirgus atrodas attīstības fāzē, piedāvājums gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi atpaliek no pieprasījuma. Tirgus ietilpība ievērojami pārsniedz potenciālo Austrumvalstu piegādātāju jaudas. Ar potenciālajiem importa piegādātājiem iespējama sekmīga kvalitātes un cenu konkurence.
Industriāli attīstītās valstīs kopējās tirgus ietilpības izmaiņas tuvākajā perspektīvā nav reālas. Realizācijas palielināšanās šajos tirgos iespējama realizējot konkurences stratēģiju.

Projekta mērķis
SIA “Cukuriņš” ir viens no vadošajiem cukura ražotāju uzņēmumiem Latvijā. Projekta mērķis:
-          konkurētspējas paaugstināšana,
-          esošo tirgus pozīciju saglabāšana un paaugstināšana importa konkurences apstākļos, nodrošinot:
·         augstas kvalitātes paaugstināta pieprasījuma cukura ražošanas un realizācijas apjoma palielināšanos;
·         produkcijas noformējuma uzlabošanu atbilstoši pasaules tirgus prasībām;
·         ražošanas procesu automatizācija un darba ražīguma paaugstināšana.



A/S “Cukuriņš” galvenie iekšējie nosacījumi projekta panākumiem:
-          augsts specializācijas līmenis;
-          starptautiskā atzinība;
-          laba tirgus pārzināšana un aktīva mārketinga politika;
-          stabilas tirgus pozīcijas esošajos tirgos
-          stabils uzņēmuma finansiālais stāvoklis.
Tādējādi būs iespējams nodrošināt ražošanas apjoma paaugstināšanu, izejvielu noliktavu modernizēšanu, iepakojuma kvalitātes uzlabošanu, ūdens attīrīšanas iekārtu rekonstruēšanu un darba ražīguma paaugstināšanu.

Produkcijas sortiments:
-          rafinētais cukurs;
-          nerafinētais cukurs.


Firma ir nodibināta kā jauns uzņēmums ar ierobežotu atbildību.
Firma ir juridiska persona no reģistrācijas brīža. Firmai ir norobežots īpašums, patstāvīga bilance, apaļais zīmogs un spiedogi ar firmas nosaukumu, personīgā emblēma un preču zīme, kas reģistrēti noteiktā kārtībā, kā arī valsts naudas un valūtas norēķinu konti Latvijas Republikas un ārzemju bankās.
Firma ir tiesīga atvērt filiāles un pārstāvniecības Latvijas Republikā un ārzemēs.
Firmas īpašums ir būves, ēkas, iekārtas, inventārs, transporta līdzekļi, vērtspapīri, zinātniskās, tehniskās un citas izstrādes, saražotā produkcija, preces, naudas līdzekļi, t.sk. valūta, cita manta, kura nepieciešama statūtu uzdevumu veikšanai.
Firma atbild par savām saistībām tikai ar savu mantu. Firmas dalībnieki atbild tikai ar savu ieguldījumu statūtu fondā ietvaros. Valsts neatbild par firmas saistībām, firma savukārt neatbild par valsts saistībām.
Zaudējumus, kurus cieš firma valsts iestāžu vai citu organizāciju, kā arī atsevišķu pilsoņu nelikumīgas vai paviršas darbības dēļ, sedz vainīgais pilnā apmērā. Strīdi sakarā ar zaudējumu segšanu tiek izskatīti tiesā.

2.   Statūtu fonds un daļas.


Firmas darbības uzsākšanai un tās turpināšanai dibinātāji ar naudas un mantas ieguldījums veido Ls 25 000 ( divdesmit pieci tūkstoši latu ) lielu statūtu fondu.
Firmas statūtu fonds sadalīts 25 vienādās daļās un katras daļas vērtība ir Ls 1000 ( viens tūkstotis latu ).
Dibinātāju daļu skaits sastāda:
1.    Dibinātājs - 5 daļas par summu Ls 5000;
2.    Dibinātājs - 5 daļas par summu Ls 5000;
3.    Dibinātājs - 5 daļas par summu Ls 5000;
4.    Dibinātājs - 5 daļas par summu Ls 5000;
5.    Dibinātājs - 5 daļas par summu Ls 5000.
Kopā                               25 daļas par summu Ls 25 000.



3.   Firmas saimnieciskā un finansu darbība.


Firma veic saimniecisko un finansu darbību, pamatojoties uz tās izveidoto kapitālu – pamatkapitālu (statūtu fondu), rezerves fondu un nesadalīto kapitālu. Firmas kapitāla formēšana un izmantošana notiek atbilstoši katram kalendārajam gadam sastādītam finansu plānam un tāmēm, ko apstiprina dalībnieku kopsapulce.
Firma patstāvīgi nosaka savas darbības virzienus, ražošanas, darbu pakalpojumu un preču apgrozījumu apjomu un struktūru, veic tās organizēšanu, realizē produkciju, preces, darbus, pakalpojumus.
Firmas peļņa veidojas no visu veidu saimnieciskās darbības ienākumiem. No gūtajiem ienākumiem firma sedz materiālos un tiem pielīdzinātos uzdevumu, veic darba samaksu, apmaksā banku kredītus, iemaksā likumdošanā noteiktos nodokļus, nodevas un citus maksājumus budžetā un veic citus līgumos un likumā paredzētos maksājumus.
Pēc šiem norēķiniem izveidojusies peļņa paliek pilnīgā firmas rīcībā.
Katra firmas darbības laikā iegūtās peļņas sadali veic dalībnieku padome. Firmas tīrā peļņa sadalās starp rezerves fondu, attīstības fondu un izmaksājamām dividendēm.
Firma veido rezerves fondu ne mazāku kā 1/3 no statūtu fonda lieluma. Katru gadu ne mazāk ka 5% no tīrās peļņas jāieskaita rezerves fondā. Atskaitījumi jāizdara tik ilgi, kamēr rezerves fonds sasniedz trešo daļu no statūtu fonda.
Dividendes tiek sadalītas proporcionāli ieguldītajām daļām statūtu fondā. Dividendes aprēķināmas tikai par pilnībā ieguldītajām daļām. Firmas dalībnieku nevar piespiest kaut vai uz laiku atstāt dividendi firmas rīcībā.
Ja dalībnieks vēlas savas daļas realizēt, viņš līdz ar rakstveida paziņojumu iesniedz firmas izpildinstitūcijai šo daļu apliecības vai pagaidapliecības. Izpildinstitūcija vispirms piedāvā nododamās daļas esošajiem dalībniekiem. Ja nododamās daļas vēlas iegūt vairāki dalībnieki, daļas pārdod proporcionāli viņiem jau piederošo daļu skaitam. Ja esošie dalībnieki nepiesakās iegūt daļas, firmas izpildinstitūcija piedāvā tās citām personām, iepriekš saskaņojot ar visiem firmas dalībniekiem.
Pārdodamo daļu vērtība nosakāma, atsavinātajam un ieguvējam savstarpēji vienojoties. Ja mēneša laikā no daļas apliecību vai pagaidapliecību saņemšanas dienas izpildinstitūcija daļas nav pārdevusi, tās izsniedzamas atpakaļ tās īpašniekam, kas tās var atsavināt pēc saviem ieskatiem. Daļu īpašnieka nāves gadījumā, tā pāriet mantiniekiem.
Firma drīkst iegūt pati savas daļas, ja tā samazina pamatkapitālu, izņemot no apgrozības noteiktu skaitu daļu. No apgrozības izņemto daļu īpašniekiem mainās balsu skaits, šo daļu apliecības anulē.
Daļas, ko ieguvusi savā īpašumā firma, realizējamas gada laikā no daļu iegūšanas dienas. Šajā periodā peļņas sadale, kā arī balsošana dalībnieku sapulcē notiek neskaitot šo firmas iegādāto daļu.


4.   Uzskaite un atskaite.


Firma patstāvīgi organizē lietvedību, grāmatvedības un statistikas uzskaiti, sastāda un iesniedz gada atskaiti un bilanci, kā arī valsts institūcijām, nodokļu iekasēšanai un statistikai nepieciešamo informāciju, vadoties no spēkā esošiem normatīviem aktiem.
Gada atskaiti un bilanci apstiprina dalībnieku kopsapulce.
Firma atskaitās pēc formas un termiņos, kuri noteikti ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

5.   SIA “Cukuriņš“ darbības virziens.


SIA “Cukuriņš“ nodarbojas ar cukura ražošanu un izplatīšanu.

6.   Firmas iekšējā vide.


Misija.

Mēs esam atbildīgi par cilvēku, kas izmanto mūsu produkciju, piegādājot tiem ekoloģiski tīru, un saldu cukuru.

Stratēģiskie mērķi.

Šī gada laikā ieviest jaunu ražošanas tehnoloģiju. SIA “Cukuriņš”  stratēģiskais mērķis ir saglabāt savas firmas  vadošo pozīciju Latvijas tirgū, kā arī nākamo 5 gadu laikā palielināt saražotās produkcijas realizācijas apjomus vismaz par 15%, kā arī paplašināt tirgus noietu uz Austrumeiropas valstīm par 10% (ar to nodarbojas mūsu firmas mārketinga speciālisti, tirgus pētīšanas menedžeri un reklāmas daļas darbinieki), nodrošināt jaunas produkcijas izstrādi un ieviešanu ražošanā, modernizēt mūsu firmas ražošanas daļu, turpinot ieviest ražošanā jaunas un daudz efektīvākas ražošanas tehnoloģijas (ar to jānodarbojas firmas ražošanas daļas darbiniekiem), kā arī jāpanāk firmas darbinieku kvalifikācijas un darba efektivitātes celšanu (ar to jānodarbojas firmas personāla daļai), jāpanāk racionālu firmas apgrozāmo līdzekļu izmantošanu (ar to jānodarbojas firmas finansu daļai).

Taktiskie mērķi.

-          Mārketinga daļai.

Nodrošināt produkcijas realizācijas apjoma pieaugumu, kuru nodrošina SIA “Cukuriņš” mārketinga speciālisti pētot noieta tirgu, organizējot reklāmas kampaņas, kā arī efektīva SIA “Cukuriņš” produkcijas realizācijas  tīkla izveide.

-          Ražošanas daļai.

Galvenais šīs daļas mērķis ir uzsākt kvalitatīvas produkcijas ražošanu, laika gaitā nodrošināt pieprasījumu ar saražoto produkciju, samazināt produkcijas pašizmaksu, ieviešot efektīvākas tehnoloģijas, kā arī nodarboties ar jaunu produkcijas veidu izstrādi. Modernizēt izejvielu glabāšanu, kā arī ieviest Eiropas standartiem atbilstošu iepakojumu. Veikt ūdens attīrīšanas stacijas rekonstrukciju.

-          Finansu daļai.

Nodrošināt racionālu firmas apgrozāmo līdzekļu izmantošanu, veikt efektīvu naudas plūsmas sadali, kā arī nepieciešamo finansu resursu piesaistīšanu no ārpuses ( kredīti u.c. ).

-          Personāla daļai.

Nodrošināt firmas darbinieku kvalifikācijas un darba efektivitātes celšanu.
SIA “Cukuriņš” viens no taktiskajiem mērķiem ir nodrošināt to, lai firmas darbinieki celtu savu kvalifikāciju un darba efektivitāti. Ar šī taktiskā mērķa īstenošanu nodarbojas firmas personāla daļa. Reizi gadā mūsu firmā visu darbinieku vidū notiek apmācības kursi, semināri u.t.t., kurus vada gan mūsu firma, gan pieaicinātie speciālisti. Apmācība notiek atbilstoši darbinieku darba profilam - reklāmas daļas darbiniekiem paaugstina zināšanu līmeni un kvalifikāciju reklāmas jomā, ražošanas daļas darbiniekiem tiek paaugstināts zināšanu līmenis ražošanas jomā u.t.t.
Katru gadu mūsu firmas jaunie darbinieki, kuriem ir potences kļūt par labiem speciālistiem, brauc uz ārzemēm stažēties tāda paša profila firmās, tādējādi iegūstot jaunas atziņas, pieredzi un zināšanas, kuras vēlāk viņi izmantos mūsu firmā.
Pateicoties augstākminētajam, mūsu firmas darbinieki ceļ savu zināšanu un kvalifikācijas līmeni, tas savukārt nodrošina to, ka palielinās arī darba efektivitāte, bet palielinoties darba efektivitātei, aug saražotās produkcijas un veiktā darba kvalitāte, kas veicina produkcijas realizācijas apjoma un mūsu firmas gūtās peļņas palielināšanos.

Operatīvie mērķi.

-          Mārketinga daļa.


1.)  Produkcijas realizācijas menedžeris.
Nodrošināt saražotās produkcijas realizāciju, veidojot produkcijas realizācijas tīklu un strādājot, kā ar jau esošajiem SIA “Cukuriņš” klientiem, tā arī ar potenciālajiem klientiem. Palielināt cukura noietu uz Austrumeiropas valstīm par 10 %
2.)  Reklāmas menedžeris.
Nodrošināt firmas produktiem reklāmas kampaņas izstrādi un tās realizāciju dažādos masu informācijas līdzekļos.
3.)  Tirgus pētīšanas menedžeris.
Nodrošināt tirgus situācijas izpēti, iegūtās informācijas apstrādi un analīzi, kas veicina firmas veiksmīgu darbību tirgū.

-          Ražošanas daļa.


1.)  Ražošanas menedžeris.
Nodrošināt ražošanas tehnoloģiskos procesus, kā arī noteikt ražošanas apjomu izpildi. Jaunu produkcijas veidu izstrāde, kas veicina firmas piedāvāto produktu sortimenta paplašināšanos.
2.)  Sagādes daļas menedžeris .
Nodrošināt firmu ar kvalitatīvām izejvielām un tehnoloģiskajām iekārtām, kā arī nodrošināt izejvielu un tehnoloģisko iekārtu iegādi firmai par izdevīgām cenām.

3.)  Kvalitātes kontroles menedžeris.
Nepieļaut nekvalitatīvas produkcijas nokļūšanu tirgū, kas veicinātu firmas prestiža graušanu.

-          Finansu daļa.


1.)  Grāmatvedis.
Precīza firmas ienākošo un izejošo  finansu dokumentācijas uzskaites vešana.
2.)  Norēķinu centra menedžeris.
Nodrošināt efektīvu samaksas iekasēšanas mehānismu.
3.)  Finansu un kredīta daļas menedžeris.
Nodrošināt izdevīgu kredītu piesaistīšanu un finansu līdzekļu efektīvu izmantošanu, kā arī firmas attīstības plānošana, nodrošināt algu izmaksu uz debetkartēm

-          Personāla daļa.


1.)  Personāla vadības un plānošanas menedžeris.
Operatīvais mērķis ir nodrošināt firmu ar nepieciešamā skaita un kvalifikācijas darbiniekiem. Šī mērķa īstenošanai viņš plāno darbinieku skaitu katrā nozarē un visā uzņēmumā kopumā. Plāno kādas kvalifikācijas darbinieki firmai nepieciešami. Tad, kad vajag palielināt darbinieku skaitu vai rodas vakantas vietas, viņš izsludina konkursu (ar sludinājumu palīdzību avīzēs, radio un televīzijā)  uz vakantajām vietām mūsu firmā. Kopā ar personāla apmācības menedžeri nodarbojas ar pretendentu atlasi, un izlemj, kādā amatā izmantot jauno firmas darbinieku. u.t.t.
2.)  Personāla apmācības menedžeris.
Operatīvais mērķis ir nodrošināt kvalificētu darbinieku apmācību. Šī mērķa īstenošanai viņš nodarbojas ar jauno darbinieku apmācību atbilstoši viņu nākošam darba profilam (piem. ražošanā nodarbinātos darbiniekus apmāca kā jāstrādā ar ražošanā izmantojamām tehnoloģijām, kvalitātes kontroles darbiniekus apmāca kā veikt kontroli par saražotās produkcijas kvalitāti, kā noteikt un ko darīt ar brāķi u.t.t.).
3.)  Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris.
Operatīvais mērķis ir sekot līdzi likumdošanas izmaiņām, sekot, lai firma ievērotu un pildītu Latvijas republikas normatīvajos aktos un likumdošanā ietvertās prasības. Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžerim jānodarbojas ar mūsu firmas lietvedības vešanu, jāsagatavo dažāda juridiska rakstura līgumus. u.t.t.
4.)  Drošības dienesta vadītājs.
Operatīvais mērķis ir nodrošināt firmas īpašuma aizsardzību. Šī mērķa īstenošanai drošības dienesta darbinieki nodarbojas ar firmas biroja, noliktavu u.c. telpu apsardzi. Apsardzē tiek izmantoti gan tehniskie apsardzes līdzekļi, gan arī fiziska īpašuma apsardze. u.t.t.

-          Darbinieku izvēle.

Firma sev izvēlas darbiniekus vadoties no firmas vajadzībām un darbinieku zināšanām, iemaņām, pieredzes un prasmes strādāt.

-          Firmas darba kultūra.

Katrs darbinieks dara to, ko viņš var veikt , bet galvenais akcents tiek likts uz darba izpildes kvalitāti. Darbinieki strādā grupās, bet tikai savas nodaļas ietvaros.

-          Tehnoloģijas.

Tā kā SIA “Cukuriņš” nodarbojas ar cukura ražošanu, tad tehnoloģiskām iekārtām firmas darbībā ir ļoti liela nozīme. Ražošanas procesā tiks izmantoti jaunākie tehniskie sasniegumi, kā arī izstrādātas jaunas  tehnoloģijas. Jaunākās tehnoloģijas tiks ieviestas ne tikai ražošanā, bet arī firmas pārvaldes sistēmā (datortīkli, telekomunikācijas u.c.), jo tās ietekmē firmas darbību. 

7.   Firmas ārējā vide.


-          Tieši ietekmējoša.


1.)  Patērētāji.
Paredzams, ka SIA “Cukuriņš” klienti būs liela daļa Latvijas iedzīvotāju.
2.)  Piegādātāji.
Firmas, kas piegādā nepieciešamās izejvielas un tehnoloģiskās iekārtas. Ar piegādātājiem nodarbosies sagādes daļas menedžeris. Paredzēts, ka firma sadarbosies ar vairākām vienādu produkciju piegādājošām firmām, lai nenonāktu atkarībā kādai no tām.
3.)  Masu informācijas līdzekļi.
Sevišķi firmas darbību ietekmēt nevar, jo pat radot sabiedrībā negatīvu tēlu par firmu, patērētājiem vienalga nebūs alternatīvu iespēju , tāpēc tie būs spiesti tāpat griezties pie SIA “Cukuriņš“. Neskatoties uz to, tiks veidoti sakari ar masu informācijas līdzekļiem, lai panāktu firmas pozitīvā tēla rašanos sabiedrībā, jo tas var sekmēt produkcijas noieta palielināšanos. 

-          Netieši ietekmējoša.


1.)  Valsts ekonomikas stāvoklis.
Valsts ekonomiskais stāvoklis ļoti lielā mērā ietekmē arī mūsu SIA “Cukuriņš”  ekonomisko darbību sekojošu apstākļu dēļ: 
Ja visas valsts ekonomiskais stāvoklis makroekonomiskajā līmenī kopumā ir labs– valstī notiek ekonomiskā rosība, valstī ir maza inflācija, mazs bezdarba līmenis, veiksmīga kredītpolitika, veiksmīga valsts  nodokļu un investīciju piesaistīšanas politika u.t.t., tad augstāks ir arī iedzīvotāju dzīves un ienākumu līmenis. Savukārt, jo augstāks ir iedzīvotāju dzīves un ienākumu līmenis, jo lielākas un daudzveidīgākas kļūst cilvēku iespējas apmierināt savas vajadzības. Tas, savukārt, palielina pieprasījumu pēc dažāda veida pakalpojumiem un precēm, tai skaitā arī pēc mūsu SIA “Cukuriņš”  saražotās produkcijas. Pieprasījuma palielinājums sekmē arī piedāvājuma palielinājumu, kā rezultātā mūsu firmai palielinās ražošanas apjomi, realizētās produkcijas daudzums, firmas strādājošo darbinieku alga un visa mūsu firmas gūtā peļņa.
Savukārt, ja valsts ekonomiskais stāvoklis nav labs – ekonomikā ir vērojama recesija, krīze u.t.t., tad tas negatīvi iespaido visus valsts iedzīvotājus. Slikts valsts ekonomiskais stāvoklis veicina  bezdarba palielināšanos, nodarbināto ienākumu lieluma samazināšanos, kredīts kļūst dārgs. Tā visa rezultātā samazinās pieprasījums. Tas savukārt samazina mūsu SIA “Cukuriņš”  saražoto produkcijas daudzumu. Samazinās realizētās produkcijas apjomi, firmā nodarbināto atalgojums, kā arī visa uzņēmuma gūtā peļņa.
2.)  Valsts politika un likumdoðana.
Tā pat kā valsts ekonomiskais stāvoklis arī valsts politika un likumdošana ļoti lielā mērā ietekmē mūsu SIA “Cukuriņš”  ekonomisko darbību un stāvokli sekojošo apstākļu dēļ:
Objektīva nepieciešamība liek valsts varas, pārvaldes orgāniem pieņemt likumus, normatīvos un juridiskos aktus, kuri tiesiski regulē cilvēku sociāli ekonomisko darbību.
Taču šo likumu saturs var būtiski ietekmēt visu valsts ekonomiku. Ar savas likumdošanas palīdzību valsts var sekmēt vai kavēt un pat iznīcināt jebkuru ekonomisko darbību. Piemēram, nodokļu likumdošana kā cilvēka, uzņēmējsabiedrības ekonomiskās motivācijas daļa atkarībā no sava reālā satura spēj efektīvu saimniekošanu gan sekmēt, gan iznīcināt ( piem. ja valsts izstrādāto nodokļu kopapjoms būtu tik liels, ka nomaksājot visus nodokļus peļņas daļa būtu tik niecīga, ka vairs nebūtu izdevīgi ražot mūsu SIA “Cukuriņš”  produkciju, tad, mūsu SIA pārtrauktu savu ekonomisko darbību. Savukārt, ar saprātīgas nodokļu politikas palīdzību valsts var stimulēt arī mūsu SIA ražot vairāk. Augstāk minētais neattiecas tikai uz valsts nodokļu likumdošanu, bet arī uz visu pārējo valsts izstrādāto likumdoðanu).
Tāpat milzīga ietekme uz ekonomiku ( arī uz mūsu firmu, kā ekonomisko attiecību sastāvdaļu) ir valsts politikai. Valsts veidotā ekonomiskā politika (sociālo, investīciju, kredītu, nacionālas valūtas u.c. taml.) jautājumu risināšanā var vai nu atbalstīt vai arī neatbalstīt biznesa attīstību.    
3.)  Zinātnes un tehnikas progress .
Zinātnes un tehnikas progresam ir milzīga ietekme uz visu pasaules ekonomiku, tai skaitā arī uz mūsu firmu, kā ekonomikas sastāvdaļu.
Tieši pateicoties zinātnes un tehnikas attīstībai, mēs varam rūpnieciski saražot mūsu produkciju - ekoloģiski tīru gaisu. SIA “Cukuriņš”  ražošanas daļas speciālisti turpina nodarboties ar to, lai ieviestu jaunu produkcijas veidu ražošanu. Tāpat mēs savā firmā pakāpeniski ieviešam jaunas un daudz efektīvākas ražošanas tehnoloģijas. Tas, savukārt, ļauj samazināt mūsu ražošanas izmaksas, celt darba intensivitāti un efektivitāti, palielināt saražotās produkcijas daudzumu un kvalitāti, tādējādi palielinot arī produkcijas realizācijas apjomus un mūsu firmas gūto peļņu u.t.t.













8.   Darbinieku funkcijas.


ĪPAŠNIEKU kopsapulce.

SIA “Cukuriņš” īpašnieku kopsapulce sastāv no lielākajiem mūsu firmas dibinātājiem (īpašniekiem).
Dalībnieku kopsapulces funkcijās ietilpst firmas stratēģijas izstrādāšana, kā arī tās īstenošana dzīvē un arī kontrole par tās īstenošanu. Dalībnieku padome risina un lemj visus ar uzņēmumu saistītos svarīgākos jautājumus (piem. kā panākt, lai ražošanas kvalitāte palielinātos, kā motivēt strādājošos, kā palielināt saražotās produkcijas realizācijas apjomus, kā piesaistīt firmai jaunus līdzekļus, kuras no jaunām tehnoloģijām iegādāties un vēlāk ieviest ikdienas ražošanas procesā, lemj par nepieciešamību palielināt vai samazināt firmā  strādājošo cilvēku skaitu). Faktiski SIA “Cukuriņš” dalībnieku kopsapulce ir firmas īpašnieki un to galvenā funkcija ir vadīt firmu.

Prezidents.

Kopā ar īpašnieku kopsapulci strādā pie firmas stratēģijas izstrādāšanas, kā arī realizē tās īstenošanu darbībā. Šajā nolūkā viņš sadala funkcijas starp viceprezidentiem, kontrolē to izpildi, kā arī plāno un organizē to darbību. Prezidents rīko apspriedes ar visu viceprezidentu piedalīšanos, kurās tiek izvērtēts sasniegtais un plānota firmas tālākā darbība.

Mārketinga daļa.

-          Direktors.

Strādā pie tā, lai palielinātu produkcijas pārdošanas apjomus, noteikt un nostiprināt savas pozīcijas tirgū un attīsta efektīvu taktiku, lai attīstītos un nostiprinātos tirgū.
Viceprezidenta mārketinga jautājumos pakļautībā strādā departamentā ietilpstošo nozaru vadītāji – produkcijas realizācijas menedžeris, reklāmas menedžeris un tirgus pētīšanas menedžeris. Ar viceprezidentu mārketinga jautājumos vēl strādā arī asistente ( sekretāre ), kas saņem un apkopo informāciju, kas paredzēta viceprezidentam mārketinga jautājumos. Direktors seko līdzi tam, lai viņam pakļautie darbinieki realizē firmas izvirzītos mērķus. Direktors ir tieši pakļauts firmas prezidentam, un bez saskaņošanas ar prezidentu neizlemj jautājumus, kas būtiski varētu ietekmēt firmas darbību.

-          Produkcijas realizācijas menedžeris.

Nodarbojas ar produkcijas izplatīšanas reģionālo tīklu izveidošanu un to kontroli. Vada reģionālo tīklu menedžeru darbu.
Produkcijas realizācijas menedžerim ir pakļauti darbinieki, kas izplata SIA “Cukuriņš” produkciju visos Latvijas rajonos. Produkcijas realizācijas menedžeris kontrolē, kā notiek produktu realizācijas process un vai izplatītāji godprātīgi veic viņiem uzticētos pienākumus. Produkcijas realizācijas menedžeris atskaitās viceprezidentam mārketinga jautājumos, un bez viņa ziņas nepieņem lēmumus, kas varētu būtiski ietekmēt firmas darbību.


-          Reklāmas menedžeris.

Plāno, kā attīstīt un īstenot reklāmas kampaņu firmas produktiem. Pēta, kā samazināt reklāmas izdevumus, bet lai nemazinātos tās efektivitāte. Jārealizē iepriekš ieplānotā reklāmas stratēģija, lai iekarotu tirgu. Pēta, kur labāk un efektīvāk izvietot firmas reklāmu ( televīzijā, radio, avīzēs, žurnālos vai uz māju sienām ).
Reklāmas menedžerim ir pakļauti divi darbinieki, kas nodarbojas ar reklāmas koncepciju un maketu izstrādi.
Reklāmas menedžeris atskaitās viceprezidentam mārketinga jautājumos. Pirms reklāmas palaišanas masu informācijas līdzekļos reklāmas menedžeris iepazīstina viceprezidentu  mārketinga jautājumos ar izstrādātās reklāmas koncepciju. Direktors izlemj vai reklāmai jāparādās masu informācijas līdzekļos.

-          Tirgus pētīšanas menedžeris.

Pēta preču pārdošanas apjomus un to pieaugumu vai samazināšanos, cik lielu tirgu firma kontrolē un vai pieaug tirgus daļa. Pēta vai kādi blakus esoši faktori neietekmēs firmas darbu, kā rezultātā var samazināties produkcijas apjoms un tā rezultātā peļņa.
Tirgus pētīšanas menedžeris atskaitās par savu darbu viceprezidentam mārketinga jautājumos, un kopīgi analizējot iegūto informāciju pieņem lēmumus. Tirgus pētīšanas menedžera pakļautībā strādā divi darbinieki, kas palīdz ievākt informāciju par produkcijas realizācijas ietekmējošiem faktoriem no masu informācijas līdzekļiem un citiem saziņas avotiem. Viņi apkopo un analizē ievākto informāciju.

Ražošanas daļa.

-          Direktora vietnieks ražošanas jautājumos.

Strādā pie tā, lai nodrošinātu pieprasījumu ar saražoto produkciju, kas atbilstu nepieciešamās kvalitātes kritērijiem.
Viņa pakļautībā atrodas trīs apakšnodaļas, kuras vada ražošanas menedžeris, sagādes daļas menedžeris un kvalitātes kontroles dienesta menedžeris.
Vadoties no firmas stratēģiskajiem mērķiem tiek noteikti taktiskie mērķi ražošanas daļai: galvenais šīs daļas mērķis ir uzsākt kvalitatīvas produkcijas ražošanu, laika gaitā nodrošināt pieprasījumu ar saražoto produkciju, samazināt produkcijas pašizmaksu, ieviešot efektīvākas tehnoloģijas, kā arī nodarboties ar jaunu produkcijas veidu izstrādi. Šo mērķu efektīva īstenošana ir tieši atkarīga no padoto darbībām, tāpēc ir svarīgi panāk lai ražošanas daļa funkcionētu kā vienots organisms, šai nolūkā ik nedēļu tiek rīkotas apspriedes, kurās piedalās direktora vietnieks un apakšnodaļu vadītāji. Šajās apspriedēs tiek vērtēti sasniegtie rezultāti, meklēti dažādu problēmu risinājumi, kā arī pieņemti attiecīgi, uz turpmāku darbību vērsti lēmumi. Problēmas apspriešanas notiek kolektīvi, bet galīgo lēmumu pieņem direktora vietnieks. Šādā veidā lēmumos tiek iekļautas arī tiešo izpildītāju domas un ierosinājumi, kas sekmē to efektīvāku izpildi.
Neskatoties uz šīm apspriedēm, padotiem vienmēr ir iespēja griezties pie viceprezidenta par neskaidriem jautājumiem un problēmām. Šiem nodaļu vadītājiem ir iespēja arī kontaktēties savā starpā, apejot viceprezidentu, risinot neskaidrus jautājumus. 

-          Ražošanas menedžeris.

Viņa pārziņā ir ražošanas procesa nodrošināšana. Ražošanas menedžera pakļautībā atrodas atsevišķu ražotņu vadītāji, viņa pienākumos ir koordinēt šo ražotņu darbību, nodrošināt nepārtrauktu darba procesu.
Vadoties no ražošanas daļas taktiskajiem mērķiem, tiek izstrādāti operatīvie mērķi – nodrošināt ražošanas tehnoloģiskos procesus, kā arī nodrošināt konkrētu ražošanas apjomu izpildi. Informācija par ražošanas apjomiem tiek saņemta no viceprezidenta, kurš tos savukārt saņem no produkcijas realizācijas menedžera.
Ražošanas menedžera pakļautībā arī atrodas zinātniski pētnieciskā nodaļa, kas nodarbojas ar jaunu produkcijas veidu izstrādi, kā arī jaunu tehnoloģisku procesu pētīšana un ieviešana ražošanā, ar nolūku samazināt produkcijas pašizmaksu.

-          Sagādes daļas menedžeris.

Viņa pārziņā ir ražotņu apgādāšana ar kvalitatīvām un lētām izejvielām, kā arī ar tehnoloģiskajām iekārtām nepieciešamajā daudzumā. Sagādes daļas menedžerim mērķis ir pēc iespējas lētāku, standartiem atbilstošu izejvielu iegāde, tādejādi samazinot produkcijas pašizmaksu.

-          Kvalitātes kontroles dienesta menedžeris.

Pakļautībā atrodas kvalitātes kontroles dienests. Kvalitātes kontroles dienesta menedžera mērķis ir nepieļaut nekvalitatīvas produkcijas nokļūšanu tirgū. Šajā nolūkā tiek izstrādāti kvalitātes standarti, kuros paredzēts dažādu piemaisījumu atļautais daudzums produktā. Katrā ražotnē atrodas kontrolieris, kas pārbauda, vai saražotā produkcija atbilst šiem kvalitātes standartiem.

Finasu daļa.

-          Finansu direktors.

Strādā pie tā, lai nodrošinātu firmas struktūrvienības ar nepieciešamajiem finansu līdzekļiem. Viceprezidenta finansu jautājumos pakļautībā atrodas trīs apakšstruktūras grāmatvedība, norēķinu centrs un finansu un kredīta daļa. Pamatojoties uz izstrādāto biznesa plānu ( kuru izstrādā finansu un kredītu daļas menedžeris ) finansu direktors veic finansu resursu sadali. Visi finansu līdzekļi firmā tiek virzīti caur attiecīgo daļu viceprezidentiem. Tie iesniedz viceprezidentam finansu jautājumos nepieciešamo naudas līdzekļu pieprasījumu un pamatojumu. Finansu direktors to tālāk izvērtē atbilstoši biznesa plānam un piešķir attiecīgajai daļai vajadzīgo naudas summu. Naudas līdzekļu pieprasījumam jābūt apstiprinātam ar firmas prezidenta parakstu.

-          Grāmatvedis.

Veic reālu ienākošās naudas sadali starp firmas struktūrvienībām (pēc viceprezidenta norādījumiem) un veic nepieciešamās dokumentācijas nodrošināšanu. Tāpat grāmatvedības pārziņā ir firmas nodokļu aprēķināšana un maksājumu veikšana. Grāmatvedības mērķis ir efektīva finansu līdzekļu sadales mehānisma izveidošana un firmas finansu uzskaites sistēmas ieviešana un darbības nodrošināšana.

-          Norēķinu centra menedžeris.

Nodarbojas ar samaksas par saražoto produkciju iekasēšanu. Norēķina centra menedžera mērķis ir izveidot efektīvu un patērētājiem ērtu samaksas iekasēšanas sistēmu.
Šajā nolūkā tiek slēgti līgumi ar bankām par naudas līdzekļu iekasēšanu , kā arī ar pastu, lai patērētāji pasta nodaļās varētu veikt maksājumus uz firmas kontu ( līdzīgi, kā tiek veikta elektrības, telefona u.c. pakalpojumu apmaksa ).

-          Finansu un kredītu daļas menedžeris.

Vadoties no firmas stratēģiskajiem mērķiem un viceprezidenta norādījumiem, finansu un kredītu daļas menedžeris veic firmas attīstībai nepieciešamo līdzekļu aprēķināšanu, biznesa plānu izstrādi, kā arī nepieciešamo finansu līdzekļu piesaisti. Finansu un kredītu daļas menedžera operatīvais mērķis ir nodrošināt firmas finansu līdzekļu efektīvu izmantošanu, izdevīgu kredītu piesaistīšanu, kā arī firmas attīstības plānošana. Šo mērķu īstenošanai tiek veidoti kontakti ar bankām, nepieciešamo dokumentu kredīta saņemšanai izstrādāšana. Biznesa plānā katrai struktūrvienībai nepieciešamo līdzekļu apjoms tiek noskaidrots ar šo nodaļu vadītājiem, saskaņojot to ar augstākstāvošajiem vadītājiem. Finansu un kredītu daļas menedžeris arī izvērtē šo līdzekļu izmantošanas lietderīgumu un pamatojumu.

Personāla daļa

-          Direktora vietnieks personāla jautājumos.

Viceprezidenta personāla jautājumos tiešā pakļautībā strādā visi personāla departamentā ietilpstošo nozaru vadītāji – personāla plānošanas menedžeris, personāla apmācības menedžeris, darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris, drošības dienesta vadītājs.
Ar viceprezidentu personāla jautājumos vēl kopā strādā arī divi viņa asistenti. Viceprezidenta personāla jautājumos asistenti palīdz viņam realizēt viņa darba uzdevumus, taču asistenti ir tikai palīgi viceprezidentam un viņu pakļautībā nav neviens nozares vadītājs. Asistentu galvenā funkcija ir palīdzēt viceprezidentam viņa darbos, veicot tīri tehniskus jautājumus – apkopojot informāciju, palīdzot viceprezidentam veikt kontroli par viņa uzdoto darbu izpildi kā arī veikt citus tamlīdzīga rakstura darbus.
Viceprezidenta personāla jautājumos galvenais uzdevums organizācijā ir strādāt pie tā, lai viņa padotie firmas personāla departamenta nozaru vadītāji nodrošinātu firmas vadības izvirzīto mērķu sasniegšanu. Viceprezidenta personāla jautājumos uzdevums ir savā vadāmajā sistēmā iekļauto padoto nozaru vadītāju darba organizācija tā, lai katrs personāla departamenta nozaru vadītājs pilnā apjomā, savlaicīgi un sekmīgi izpildītu visus viņam uzdotos darbus. Tas nozīmē, ka direktora vietnieks personāla jautājumos saņēmis no firmas vadības darba uzdevumus un mērķus sev pakļautajā nozarē apdomā tos, pieņem nepieciešamos lēmumus, lai izpildītu šos mērķus un nodod šo mērķu izpildi citiem sava departamenta nozaru vadītājiem, kā arī seko, kā šie firmas vadības izvirzītie uzdevumi tiek realizēti. Direktora vietnieks personāla jautājumos rosina, mobilizē citus sev padotos nozaru vadītājus darbam.
Direktora vietnieks personāla jautājumos nodarbojās arī ar darbinieku un to veiktā darba izpēti. Tieši viņš izlemj, kuru no darbiniekiem paaugstināt ieņemamajā amatā, kuru pazemināt. u.t.t. Viceprezidentam personāla jautājumos jādomā arī par sociālo un psiholoģisko klimatu firmā. Viceprezidentam personāla jautājumos jāveic pasākumi, lai mūsu firmā būtu pārdomāta sociālā politika (dažādu sociālo programmu, sociālo apstākļu veidošana u.t.t.), kas savukārt sekmē personāla stabilitāti un veido labu psiholoģisko klimatu organizācijā.   
Direktora vietnieks personāla jautājumos ir tieši pakļauts firmas vadītājam – prezidentam. Firmas direktora vietnieks personāla jautājumos bez saskaņošanas ar firmas vadību nevar veikt darbības, kurām ir būtiska ietekme uz visu firmu kopumā (piem. darbinieku darba dienas ilguma noteikðana u.t.t.).     

-          Personāla vadības un plānošanas menedžeris.

Personāla vadības un plānošanas menedžeris strādā tiešā viceprezidenta personāla jautājumos pakļautībā. Personāla vadības un plānošanas menedžerim ir divi asistenti, kuri palīdz viņam realizēt viņa darba uzdevumus. Viņi palīdz personāla vadības un plānošanas menedžerim, veicot tikai tīri tehnisku jautājumu risināšanu. Personāla vadības un plānošanas menedžera viens no uzdevumiem mūsu uzņēmumā ir nodarboties ar nepieciešamās kvalifikācijas darbinieku, to skaita un katras nozares (vērtējot to pēc darbinieku skaita) lieluma plānošanu. Personāla vadības un plānošanas menedžeris izsludina konkursu uz vakantajām darbinieku vietām. Personāla vadības un plānošanas menedžeris kopā ar personāla apmācības menedžeri pieņem lēmumu, kurus no darbā tikko pieņemtajiem darbiniekiem un kādā no ieņemamiem amatiem un nozarēm izmantot  mūsu firmas darbā. Vēl viena no personāla vadības un plānošanas menedžera funkcijām ir tā, ka viņam ir jānodarbojas ar analītisko darbu - jādomā par darbinieku motivācijas problēmām. No analīzē iegūtajiem datiem jāprot izdarīt sistemātiskus, kompleksus secinājumus, kurus apkopojot un apspriežot kopā ar viceprezidentu personāla jautājumos var daudz labāk organizēt firmas darbu.
Personāla vadības un plānošanas menedžeris nevar bez saskaņošanas veikt darbības, kas būtiski varētu ietekmēt firmu (piem. darbinieku skaita būtisku palielināšanu vai samazināšanu). Ja personālplānošanas menedžerim rodas kādas jaunas idejas, tad viņam tās ir jāapspriež ar viceprezidentu personāla jautājumos, kurš savukārt tās apspriež ar firmas vadību – prezidentu un dibinātāju kopsapulci.

-          Personāla apmācības menedžeris.

Personāla  apmācības menedžeris strādā tiešā viceprezidenta personāla jautājumos pakļautībā. Personāla apmācības menedžera vadībā mūsu firmā vēl strādā divi apmācības speciālisti.       
Personāla apmācības menedžera galvenais uzdevums ir nodarboties ar topošo firmas darbinieku apmācību, lai viņi varētu kvalitatīvi un efektīvi strādāt mūsu firmā, kā arī nodarboties ar to, lai paaugstinātu esošo darbinieku zināšanu un kvalifikācijas līmeni. Personāla apmācības menedžeris kopā ar apmācības speciālistiem  nodarbojās arī ar jauno darbinieku atlasi, jo tad, kad tiek izsludināts konkurss uz kādu no vakantajām vietām mūsu firmā, personāla apmācības menedžeris kopā ar apmācības speciālistiem izvēlas labākos no pretendentu loka. Apmācība ir atkarīga no topošā darbinieka nākošā darba profila (ražošanā nodarbinātajam darbiniekam ir pavisam cits apmācības kurss un nepieciešamo zināšanu līmenis, nekā produkcijas realizācijas darbiniekiem, vai drošības dienesta darbiniekam u.t.t.).
Tehnika strauji attīstās, rodas jaunas atziņas, tāpēc nepieciešama zināšanu un  kvalifikācijas līmeņa celšana  arī jau esošo darbinieku vidū, tāpēc personāla apmācības menedžera vadībā reizi gadā arī esošo darbinieku vidū notiek apmācības kursi un semināri. Zināšanu un kvalifikācijas līmeņa celšana mūsu darbinieku vidū ir nepieciešama arī tāpēc, ka mūsu firmas pamatprincips ir tas, ka mums ir nepieciešami pēc iespējas augstāk kvalificēti un zinošāki darbinieki. Mēs motivējam mūsu darbiniekus celt savu zināšanu līmeni, jo mūsu firmas filozofija ir tāda, ka jebkurš darbinieks, ja viņš turpina augt, attīstīties var sākt kā parasts darbinieks, pakāpeniski, nepārlecot pa dienesta kāpnēm, visus darbus apgūstot pēc kārtas, var izaugt pat līdz firmas prezidentam. Cik laika vajadzētu, lai šos darbus apgūtu un uzkāptu līdz karjeras kāpņu augšai? Minimāli 10 gadi, nebūtu vēlams arī vairāk par četriem gadiem aizkavēties vienā amata, ja darbiniekam ir potences, tad viņš var neaizkavējoties virzīties uz augšu pa karjeras kāpnēm.

-          Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris.

Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris strādā viceprezidenta personāla jautājumos tiešā pakļautībā. Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžera vadībā firmā strādā vēl trīs viņa asistenti.
Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris seko, lai SIA “Cukuriņš” ievērotu un pildītu Latvijas republikas normatīvos aktus un likumdošanu, un, lai tiktu nodrošināta darba drošības tehnikas instrukciju ievērošana darba procesā. Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžera uzdevums firmā ir visa firma kopumā un katra tā darbinieka tiesību statusa noteikšana un šo tiesību aizsardzība. Darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžeris kopā ar saviem asistentiem nodarbojas ar dalībnieku kopsapulcē pieņemto lēmumu ieprotokolēšanu, firmas dokumentācijas, lietvedības vešanu, sagatavo nepieciešamās dokumentācijas iesniegšanu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (kad notiek grozījumi SIA statūtos), sagatavo SIA “Cukuriņš” dažāda rakstura juridiskus līgumus (piem. produkcijas pirkšanas – pārdošanas līgumu starp SIA un citām juridiskām personām, piegādes līgumus starp mūsu firmu un uzņēmējsabiedrībām, kas piegādā mūsu firmai nepieciešamās izejvielas, sagatavo darba līgumus, kuri tiek noslēgti starp firmu un firmas darbiniekiem u.c. šāda rakstura juridiskus līgumus). Bez tam, darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžera asistenti, sadarbojoties ar drošības dienesta darbiniekiem, pārbauda vai firmas darbinieki ievēro darba drošības noteikumus.

-          Drošības dienesta vadītājs.

Drošības dienesta vadītājs strādā viceprezidenta personāla jautājumos tiešā pakļautībā. Drošības dienesta vadītāja pakļautībā mūsu firmā strādā vēl ~ 50 darbinieki.
SIA “Cukuriņš” drošības dienesta galvenais uzdevums ir nodrošināt firmas īpašuma aizsardzību no zādzībām un izsaimniekošanas, kā arī novērst iespējamo informācijas noplūdi.
Firmas drošības dienesta darbinieki nodarbojas ar biroja, noliktavu, ražošanas u.c. telpu apsardzi. Drošības dienesta funkcijās ietilpst arī, sadarbojoties ar darba aizsardzības un juridisko konsultāciju menedžera asistentiem, sekot, lai firmas darbinieki ievērotu darba drošības tehnikas noteikumus.







9.   Vadības stils


Vadības stils valdes ietvaros balstās uz R.Likerta Demokrātiskā vadīšanas stila (3.sistēma). Vadītājs, kas darbojas demokrātiskajā stilā pilnīgi uzticas valdes locekļiem visos jautājumos. Vadītājs dod norādījumus padotajiem, bet lēmums tiek pieņemts saskaņā ar vairākuma domām. Citiem vārdiem, izveidotā komanda piedalās gan lēmumu pieņemšanā, gan problēmu risināšanā. Vadītājs un valdes locekļi brīvi pārrunā darba lietas un vadītājs uzklausa, kā arī lūdz savus padotos izteikt savus viedokļus. Vadītājs balstās uz R.Likerta pētījumiem – demokrātiskais stils pakāpeniski paaugstina darba ražīgumu, palielina iespēju uzlabot organizācijas stāvokli ilgstošā laika periodā. Deleģējot tiesības, resursus, pilnvaras valdes locekļiem, vadītājs var vairāk laika veltīt stratēģisko jautājumu risināšanai. šis stils nodrošina arī uzņēmuma normālo funkcionēšanu pirmā vadītāja prombūtnes laikā, kā arī steidzamu jautājumu risināšanai. Cita stila piekritēji ir piesaistīti pie uzņēmuma.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru