Ievads
Teikas ir viens no plašākajiem un
nozīmīgākajiem vēsturiskajiem folkloras žandriem.Latviešu tautas teikas iedalās
trīs lielās grupās, teiku žandra paveidos: mitaloģiskās teikas, izcelšanās
teikas un vēsturiskās teikas. Lielai daļai teiku ir senas saknes un sarežģīta
vēsture. Tās izaugušas no sava laika cilvēku tieksmes un praktiskas
nepieciešamības uzzināt, izprast un arī izskaidrot apkārtējās pasaules norisi,
rast atbildes uz neskaitāmiem neizprotamiem jautājumiem, kas ar tām saistās.
Izziņas tieksme ir teikām raksturīga iezīme, iegūtās atziņas te ir apvītas ar
tautas iztēli. Var teikt, ka teikas ir
pasaules vēsturiskās attīstības
atspioguļojums.
Lielākā daļa teikas ir saistītas ar kādu noteiktu, vietu,
laiku, vai vēsti par kādu konkurētu
personu vai notikumu, dzīvās dabas objektiem. Daļā teiku pats stāstītājs
apliecina, ka tā nav izdomāta, bet balstās uz paša teicēja vai kāda cita
pieredzēto. Teikas glabā daudzu paaudžu iepludināto informāciju.
Senās teikas visbiežāk stāstīja garo ziemas vakaros, kad
pie skalu uguns mājinieki strādājuši dažādus darbus. Vīri tās labprāt
stāstījuši pieguļā, dzirnavās, kad ilgāk bijusi āgaida sava kārta malšanai.
Paslepus stāstītas pret kungiem vērstas teikas.
Kungiem teikas nv
ptikušas un tie pat mēdza sodīt stāstītājus.
Teikas daudzas
apjoma ziņā ir īsas, koncentrētā formā ietverts vēstījums ar ierobežotu
personāžu un vienkāršu nesarežģitu sižetisko līniju. Tomēr nav izveidojušās stingri
noteiktas kompuzīcijas likumības. Teikas parasti aprobežojas ar kādas vienas
epizodes vai notikuma izklāstu. Vēstījums parasti sāks bez kāda ievada un
nobeigumā īsi tiek formulēta iegūtā atziņa.
Teikas robežoja arī ar citiem vēsturiskajiem folkloras žandriem,
galvenokārt ar pasakām. Teikās un pasakās bieži darbojas vieni un tie paši
personāži, arī notikumi nereti saistās ar noteiktu vietu vai laiku. Teikām
līdzīgi sižeti sastopami arī leģendās.
Iztirzājums
Plaša un tematiski daudzveidīga latviešu tautas teiku grupa ir
Izcelšanās teikas. Šo teiku izziņas lokaa ir viss visums: debess ar tās
spīdekļiem, zeme un tās reljefs, nedzīvā un dzīvā daba, arī cilvēks un viņa
dzīve. Balstoties uz sava laika cilvēku ierobežotajām zināšanaam par pasauli.
Šai grupā ietilpstošo teiku cilme ir dažāda; daudzas teika radušās uz senu
ticējumu pamata un tās saknes tiecās senā pagātnē, pat pirmatnējās kopienas
iekārtā. Nereti skaidrojumus teikās ietekmējušas arī kristietiskās reliģijas
mācības, tomēr visbiežāk tie savijušies ar atzsiņām, kas pamatojas uz paša
teicēja pietredzi praktiskajā darba dzīvē, uz konkurētiem novērojumiem
apkārtējā pasaulē, latviešu zemnieka pazīstamajā ikdienas darba dzīvē. Izcelšanās teikās spilgti tiek apliecināta
latviešu zemnieka svarīgākā atziņa, ka visa esošā pamatā ir darbs, tas ir visu
vērtību radītājs un mērs. Darba rezultātā radusies zeme, visa apkārtējā
pasaule. Darbā dzīvās dabas pārstāvji ieguvuši savas raksturīgās ārējās iezīmes
un īpašības. Vērtējot cilvēka attieksmi pret darbu, teikās pausta atziņa, ka
ikviens darbs veicams rūpīgi, godīgi, ka katram ir netikai vien jāstrādā, bet
arī jācien tas kas gūts darbā.
Visas Izcelšanās teiku grupā galvenās darbojošās būtnes ir
personificētie dabas spēki – Dievs un Velns. Teikas vēsta par viņu darbību un
savstarpējām atiecībām.
Šis mitaloģiskās
būtnes teikās nav abstrakas , bet iemiesotas konkurētos tēlos.
Dievu mēs ieraugām līdzīgu
latvieū tautas pasakās sastopamjam vecītim ar latvieša zemnieka vaibstiem. Viņš
prādās arī ka sociālās taisnības nesējs – palīdz nabagiem. Dievs lemj arī
cilvēka mūžu. Dievs ir prasmīgs un gudrs.
Arī Velns ir viens no populārākajiem tēliem latviešu folklorā.
Izcelšanās teikās sākotneji ir uzsvērts viņa milzīgais spēks un augums, veikt
pārdabiskus, cilvēkam neiedomājamus darbus. Viņs var nest lielus akmeņus, milšu
klēpjus, kuriem izbirstot veidojas vesels kalns. Viņš nav ļauns, bet ir
priecīgs ka var pemuļķot cilvēkus un pats ir viegli piemuļķojams. Tas redzams
teikā ”Velna gulta un akmeņu tilts Alaukstā”. Velnu teikās redzamam arī ļaunu,
taadu kas apzināti traucē Dieva darbus, cenšas dažādi kaitēt cilvēkiem.
Nedaudzās teikās kā varena spēka apveltīta būtne parādās arī
milzis.pimēram teiās “Staburaga asaras,” “Par Cepurkalnu,” ‘’Kā Kangaru kalni
cēlušies”. Izcelšanās teikās Velna darbība cieši savienojas ar Dievu. Dievs ir radītājs, organizētājs, pavēlētājs.
Teikās dažkārt runāts par Velnu kā dieva kalpu, vai sulaini, kas dara visu ko
pavēl Dievs.
Teiku cikls par dabas spēkiem un parādībām nav īpassi plašs. Teikās
redzams mēģinājums izskaidrot visuma rašans, dabas speeku rassanos un to
savstarpēju saistību. Visas dabas parādības ir personificētas. Tas ļoti labi
redzams daudzjās teikās par Perkonu. Tās tiek uzskatītas par cilvēciskām
būtnēm. Galvēnās no tām ir Saule , Mēnes, zvaigznes – attēlotas ģimeniskā
plāksnē un to attiecības ir līdzīgas cilvēku attiecībām. Nozīmīga būtne teikās
ir pērkons. Ar zibeni tas soda nepaklausīgos. Pērkons cīnās ar Velnu , vajā to,
un lai kur Velns censtos slēpties, vai pārvērsties, zibens to nosper. To
apliecina teika “Pērkons nosper velnu”
Cilvēciskota un apdvēseļota teiāks ir uguns. Vairāks teikas liecina, ka
uguns iesākumā bijusi tikai Velnam, kas to glabājis no visiem noslēptu. Dievs
sūtījis izzināt Velna noslēpumu, tā ieguvis uguni un nodevis to cilvēkiem.
Teikas par zemi, tās izcelšanos un virsmas veidošanos veido plašāko
izcelāsnās teiku ciklu. Tās ri bagātas un nozīmīgas gan tieku varoņu ziņa, gan
ar svu daudzviedīgo tematiku.
Zemes radīšnā redzems Dievs un Velns kā kopīgi darba darītāji. Dievs
šeit ir prasmīgs darba organizātors, kas izmanto Velnu par palīguiecerētā darba
veikšanā. Zeme rodas gluda u līdzena, bet tieši Velna neparedzētās darbības
rezultātā zemē izveidojas jūras un okeāni, kalni un lejas. Bet Velns mēdz arī
apzināti parveidot zemes reljefu. Ir daudzas teika par liela apmēra akmeņiem,
par dažādām tajos ittkā Velna iespiestām zīmēm. Blakus Velnam kā zemes
pārveidotājs sastopams arī Milzis un Dievs. Teikās par kalnu izcelšanos
galvenokārt darbojas Milzis.
Ar tauta iztēli bagāti apveltītas ir arī teika par alām, purviem,
bedrēm un dūkstīm. Te redzam vēl cilvēka roku neskartu un nepāreidotu dabu, un
līdzās velnam sastopamas cilēkam labvēlīgas mitaļoģiskas būtnes – Māru, Laimu,
svētmeitas. Alās patvērumu rod netikai Velns, te mitinās arī burvji un
laupītāji.
Ļoti plāšs ir teiku klāsts par mūsu ūdeņiem. Arī šeit saglabājušies
seni, primitīvi priekšstati. Daudzās tiekās ir skaidrota upju izcelsanos.
Populāras un mūsdienās gandrīz katram bērnam pazīstamas ir teikas par Daugavas
rašanos. Upes bīstamas satiksmei padarīja krāces, zemūdens akmeņi, atvari,
tāpēc atsevišķa teiku grupa runāts tieši pat šo šķēršļu rašanos.to apliecina
teika “Kā radušās Ugunspils ezerā peldošās salas.” Kā vaininieks vienmēr tiek minēts Velns. Saistošas ir teika par Gauju. Ar savu straujo
līloču tecējumu pa Latvijas skaistākajām vietām tā bagātīgi rosia iztāli. Gauja attēlot kā dzīva
būtne, ieguvusi cilvēka īpašības, dažreiz nevisai pievilcīgas, jo savos atvaros
tā ne vienu vien reizi ievilkusi kādu peldētēju.teikā “Gaujas tecēšanas ceļš”
Būdama arī pargalvīga, tā pretēji citām upem, kas tek uz jūru, sākusi pretēju
ceļu. Skadībā citas upes gaujai izdūršas acis, lai tā neredzētu ceļu, Dievs
pagriezis Gauju atpakāk pa saulei. Ļiti daudz ir teikas par mūsu zemes ezeriem.
Par lielākajiem no tiem – Burtnieku, Lubānas, Alūksnes ezeru – teikas ir
simtiem un tās ir dzirdējis jebkurs no mums. Daudza teikas vēstī, ka ezeri
radušies nogrimušas plis, muižas vai mājas vietā, ezeri pārklāj netaisnīga
kunga muižu vai pili, kuras ļaudis neievēro seno viesmīlības likumu. Par ezeru
lidošanu, pārietošanos mākonī uz citu vietu, ir vesela teiku grupa. Tie ir
aizaugušie ezeri, kuri aizlido, savā vietā atstājot purvu. Ezers var
nolaisties, ja kāds atmin viņa vārdu; šīs teikas saglabā ticību vārda spēkam.
Tas parasti notiek nejauši, vārdu uzmin mazs bērns, kas vēl pat runāt neprot,
un pēc viņa izsauciena zemē nokrīt ezers. Ezeru lidošanu teicēji pasniedz kā
ticamu, patiesu notiekumu, piemetinot, ka par to stāstījusi māte, un tai atkal
mātesmāte. Pa gaisu lidojusi vesala jūra zivis birušas zemē, varējuši pielasīt
pilnus kurvjus un pa zivju ceļu noiet līdz ezera jaunajai vietai.
Gan ezeru gan upju mākslinieciskais tēls teikās radīts ar
personifikācijas palīdzību; gan ezeri, gan upes attēlotas kā dzīvas būtnes, to
rīcībā saskatāmas cilvēka raksturaiezīmes: Slokas ezers pirms celšanās augšā
paēd brokastis, bet steidzoties aizmirst paņemt savu šķīvi. Lielauces ezers varējis
paceltīes vienīgi tad, kad ar abām kājām stingri atspiedies zemē, bet Lubānas
projām sktienot nobirdinājis trīs asaras – un tur iztecējuši trīs mazi ezeriņi.
Sazarojušās teikad ir par avotiem. Lielākoties tās saistītas ar
veselības jeb dzīvības avotiņiem. Tēlaini teikas vēstī par šo avotiņu
izcelšanos, to dziednieciskajām īpašībām. Dažās teikās par šīm spējā rūpējas
Laima, kā piemēram teikās: “Avots – Raganītes izteka,” “Veselības avots.” Teikās minēti arī sāls avoti, kuru ūdens
ticis lietots sāls vietā; reiz kāds mankārīas cilvēks ļaudīm ūdeni ļāvis ņemt
tikai par samaksu – un avots izsīcis. Populāras ir teikas par naudas avotiem;
tur nogremdētās naudas mucas vau šķirstus var izvilkt tikai tad, izpildīs kādu
noteikumu. Daudz līdzīgas teikas ir par naudu upēs un ezeros.
Jūra teikās attēlota maz. Interesantākās un populārākās teikas saistās
ar Kolkasragu un tā tuvumā jūras kratā samestajām smilšu un akmeņu kaudzēm. Te
darbojies velns. Vinš reiz nodomājie Rīgas jūra līci atšķirt nobaltijas jūras ar dambi, ieomājies arī jūru no Kolkasraga
līdz Roņsalai aizbērt ar smiltīm, bet viņa darbu pārtraukusi gaiļa daiesma.
Vairākas teikas stāsta ka agrāk jūra sniegusies daudz dziļāk nekā tāir tagad.
Teikas par cilvēku skaidro tā izcelšanos, cilvēka raksura īpašību izveidošanos.
Cilvēka rakstura veidošanā sadura divi mītiski spēki – Dievs un Velns. Dievs
radīja cilvēku labu, Velns tam pielika otru pusi ar vēlējumu ļaunu darīt, ļaunu
redzēt, ļaunu dzirdēt. Tādēļ cilvēkis ir netikai labs, bet viņam parādās arī
sliktās īpašibas; teikās cilvēks tomēr seko Dievam nevis Velnam.
Teikās skaidrota arī cilvēka izplatīšanās pa visu pasauli, tautu un
valodu rašanās. Šādas tematikas teiku tomēr ir maz. Vairums teiku risina ar
lauku cilvēku ikdienu saistītus jautājumus: kā cilvēks mācījies šūt apģērbu un
taisīt apavus, kā izgatavojis ēdienu, uzaudzinājis bērnus. Teikas vēstī ka
agrāk viss bijis savādāk, labāk, un izmaiņas ir pašu cilvēku darbības sekas.
Līdzīgi tautasdziesmām arī teikās cilvēku mūžu lemj Dievs un Laima, viņi nosaka
cilvēka mūža garumu. Ar Dieva nolikumu cēlušās arī ļaužu kārtas – kungi,
saimnieki un kalpi, kam katram savs dzīves ceļš. Šajās teikā Velns parādās maz,
bet ar vienu lai kaitētu cilvēkam izgudrojis brandavīnu un tabaku, mācijis
cilvēkiem šīs kaitīgās lietas lietot un tie ātri nomiruši.
Izcelšanās teiku ciklā par dzīvo radību, tās īpatnībām skaidrota
latvieša zemniekam pazīstamo augu un dzīvnieku rašanās, raksturīgo iezīmju
veidošanās. Teikās par mājdzīvniekiem ietverti visi galvanie latviešu zemnieku
sētas mājlopi un citi dzīvnieki. Dzīvniekiem teikās piešķirts cilvēka prāts,
viņi darbojas, runā, domā līdzīgi cilvēkiem un cilvēki saprot viņu valodu.
Populāras ir teikas par zirgu sarunām Jaungada naktī, tās izveidojušās uz senu
ticējumu pamata par naakotnes zīlēšanu. To apliecina teika: “Kad mājlopi
varējuši sarunāties”. Sarunājas arī govis, un ar laiku šīs teikas vairs nav
saistītas tikai ar Jaungada nakti. Tāpat kā citās teiku grupās arī šeit
darbojas Dievs un Velns.. dievu šeit redzam kā labu lopkopi: viņš ceļ lopu
kūtis, gana govis un aitas, cērp aitām vilnu, lai austu drānas. Velns visu
noskatās un cenšas visu darīt tāpat, bet nekas neizdodas. Visiem zināmas ir
teika par to kā govīm radušies ragi un šķilušies nagi. Teikās izviržīts
jautājums, kāpēc dažiem dzīvniekiem, piemēram, sunim, jāstrādā grūts darbs:
jāgana lopi, jāsargā māja, bet daži piemēram kaķies, var dzīvot nestrādājot.
Teikās asprātīgi risināta kaķa un suņa nesaticība. Interesanta ir teika “ Kā suns, kaķis un saimnieks noslēdz miera
līgumu.”
Teikās par meža dzīvniekiem, kukaiņiem un zivīm ietverta daudzveidīga
tematika. Galvenā uzmanība ir veltīta meža dzīvniekiem. To darbošanās un
īpašības ir skaidrotas pamatojoties uz tā laka cilvēku zināšanām un
novērojumiem. Arī te sastopamies ar Dieva un Velna tēliem. Tālā pagātnē, kad mūsu zemi vēl klāja biezi
meži, vilks būs radījis daudz raižu un zaudējumu ganāmpulkiem, tādēļ arī viņam
veltīta tāda uzmanība. Teikas vilku dēvē par Velna roku darbu, velns ir ļauns un
plēsīgs dzīvnieks. Teikas cenšas izskaidrot kāpēc vilkas ir stīvs mugurkauls,
kādēļ viņam melns purns, vai kādēļ viņam spīdīgas acis.
Par lāci teikas stāsta, ka tas cēlies no cilvēkiem. Te varam saskatīt
senas atmiņas par totēmismu; šādu teiku saknes stiepjas senā pagātnē, kad
cilvēks zvērus uzlūkoja vēlpar saviem ciltstēviem. To apliecina teika “ Kā
cēlies lācis”
Asprātīgas ir teikas par zaķi. Šo teiku risinājums ir tuvs pasakām,
tādēļ šīs teikas nereti ievieto pasaku izdevumos. Tādas teikas ir : “Kāpēc
zaķim pārplīsušas lūpas, “Kādēļ zaķis lec augšcilpiem.”
Teikas arī mēģina izskaidrot arī pārējo dzīvnieku, kukaiņu un zivju
raksturīgo iezīmju rašanos. Zīvnieku teikās ir ievīta atziņa, ka visām dzīvajām
būtnēm ir jāstrādā.
Teikās ir ietverts liels putnu skaits, tāpēc apbrīnojama ir cenšanās un
prasme katram pārstāvim saskatīt un izcelt raksturīgās pazīmes. Vairākās teikās
par putniem saglabājušies seni totēmiski uzskati par cilvēku un putnu tuviem
sakariem. Par dažiem putniem teikas vēstī, ka tie cēlušies no cilvēkiem: par
lakstīgalu pārvērtusies pamātes nicināta pameita, par dzeguzi – jauna sieva,
par ķīvīti atraitnes meitiņa un meitenes skaistās bizes ir ķīvītei uz galvas kā
divi cekuliņi. Šā cikla teiku vidū sastopamas arī teikas par to, kā putni
dziedāt mācījušies. Teikas cenšas izskaidrot putnu dziesmu skaņas cilvēkam
saprotmos vārdos. Šāis teikās daudz izdomas, prieka, asprātības, kas balstās uz
dziļu šo putnu dziesmu pazīšanu. Nereti dziesmu skaņu attēlojumi ietērpti
ritmā.
Teikas par kokiem ir samērā
maz, tiem galvenokārt veltītas
tautasdziesmas. Senāk kokiem piedēvētas cilvēciskas īpašības, tie esot runājuši
tāpat kā cilvēki. Meklēti arī cēloņi kas kokiem kadījuši atščirīgas pazīmes.
Kādēļ bērzam balta miziņa, kāpēc priede un egle ir mūžīgi zaļas, kāpēc ozolam
robainas lapas. Parasti skaidrojumi saistās ar Dieva un Velna darbību. Tāpat kā
dzīvniekiem un putnem cilvēki ir spējuši pārvērsties par kokiem: tā bērzs ir
zēns, kas reiz izskrējis laukā baltā krekliņā, bet meitas pārvērtušās par
liepām.
Teikās par labību un citiem augiem skarti tikai atsevišķi augu
pārstāvji. Galvenā tematika saistās ar rudziem, to raksturīgo pazīmju
izveidošanos. Še risinājums pamatots ar cilvēka attieksmi pret darbu, pret čaklumu un slinkumu, un tā sekām.
Nobeigums
Latvieš tauta teiku skaitlisk;a un arī satura
daudzveidības ziņā bagātais matreāls vēl ir maz pētīts un apgūts. E ietvērusies
daudzu paaudžu dzīves pieredze, gudrība, dabas un sabiedrisko norišu skaidrojums.
Dzīves attīstības gaitā teikas savu seno, nozīmīgo jēgu zaudējušas, mūsdienās
tās turpina pastāvēt kā interesanti tautas mutvārdu sacerējumi. Izcelšanās
tiekas rosina dziļāk iepazīt un iemīlēt dabas skaistumu, daudzkrāsainību.mšo
teiku ētiskā pievilcība, poetiskā dabas uztvere saista un interesē rī
mūsdienās. Teikas ir nozīmīgs izziņu avots daudzu nozaru zinātniekiem,
raksniekiem un māksliniekie. Tiekas ir ļotinnoderīgas novadpētniekiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru