Sociālo Tehnoloģiju
Augstskola
Tiesībzinību
Fakultāte
Normunda A.
kursa
darbs:komerctiesībās
Uzņēmuma
dibināšana, likvidācija un reorganizācija.
Darba vadītāja :
Rīga
2001
1. IEVADS.
1.1 Uzņēmuma dzīves
cikls.
Uzņēmums
ir uzņēmēja īpašuma daļa , kas nodalīta uzņēmējdarbības veikšanai. Uzņēmums ir
tautsaimniecības pamatposms , kura galvenais uzdevums ir preču ražošana vai
pakalpojumu sniegšana , lai apmierinātu patērētāju vajadzības.Jebkura uzņemuma
dzīves cikls sastāv no šādām galvenajām fāzēm:
·
Uzņēmuma dibināšana
·
Uzņēmuma funkcionēšana
·
Uzņēmuma reorganizācija
·
Uzņēmuma likvidācija
Visu minēto fāžu
norisei ir noteikti tiesiskie un materiālie priekšnosacījumi, kurus es
apskatīšu šī darba gaitā.
Kā zināms uzņēmuma dibināšana ,
funkcionēšana, reorganizācija un likvidācija mūsdienu ekonomiskajā pasaulē
nevar pastāvēt bez tiesiskās bāzes- likumi kas to visu regulē , uzņēmums?,
uzņēmējdarbība? Kas ir uzņēmējdarbība? LR likums par “ Uzņēmējdarbību” nosaka,
ka uzņēmējdarbība ir ilgstoša un sistemātiska ekonomiskā darbība un kapitāla
ieguldīšana , kas vērsta uz preču ražošanu , realizāciju , darbu izpildi,
tirdzniecību , pakalpojumu sniegšanu nolūkā iegūt peļņu.
2. Uzņēmuma dibināšana un dibināšanas tiesiskie
priekšnosacījumi.
Uzņēmuma
dibināšana ir jauna uzņemuma atvēršanas nosacījumu kopums.
Jebkurā
valstī uzņēmuma dibināšanu reglamentē noteikti likumdošanas akti. Latvijā
uzņēmuma dibināšana notiek saskaņā ar likumu “ Par Uzņēmējdarbību” un likumiem
par atsevišķām uzņēmējdarbības formām. Saskaņā ar esošo likumdošanu Latvijas
Republikā var būt šādi uzņēmumi pēc to īpašuma formas:
·
Privātais uzņēmums,
·
Jauktas īpašuma formas uzņēmums,
·
Valsts vai pašvaldību uzņēmums.
Likumā par “ Uzņēmējdarbību “ ir arī
noteikti uzņēmumi pēc to uzņēmējdarbības formas[1]:
1. Individuālais
uzņēmums
- zemnieka vai zvejnieka saimniecība ir vienas fiziskas personas īpašums vai
ģimenes kopīpašums , var uzsākt uzņēmējdarbību pēc sava uzņēmuma reģistrācijas
LR Uzņēmumu reģistrā. Individuālais uzņēmējs parv sava uzņēmuma saistībām
atbild ar visu savu īpašumu un tas veic savu darbību pamatojoties uz LR likumu
“ Par individuālo uzņēmumu(ģimenes ), zemnieka saimniecību un individuālo
darbu.”
2. Valsts
un pašvaldību uzņēmumi – pieder valstij un attiecīgajai vietējai pašvaldībai
un tiem ir juridiskas personas statuss. Valsts un pašvaldību uzņēmumu
dibināšanu, darbību , likvidēšanu un reorganizāciju nosaka civillikums un
likums par valsts un pašvaldību uzņēmumiem, kā arī attiecīgā uzņēmuma statūti.
3. Sabiedrisko
un reliģisko organizāciju uzņēmumi, dibināšanu , likvidēšanu un
reorganizāciju regulē civillikums un organizācijas statūti, var dibināt tikai tādas
organizācijas, kuras reģistrētas likumā noteiktajā kārtībā, organizācijai var
būt juridiskas personas statuss.Šīs organizācijas par savām saistībām atbild ar
visu savu īpašumu, izņemot gadījumus ja tas nav SIA .
4. Līgumsabiedrības-
uzņēmēju vai uzņēmumu apvienība, kas noslēgta uz uz dibinātāju līguma
pamata.Līgumsabiedrībām nav juridiskas personas statusa.
5. Līgumsabiedrība
ar pilnu atbildību- apvieno vairākus uzņēmējus , kuri par sabiedrības
saistībām atbild solidāri ar visu savu īpašumu proporcionāli sabiedrībā
ieguldītajai daļai, tām neatbild par savu dalībnieku saistībām kas neattiecas
uz līgumsabiedrību.
6. Komandītsabiedrība-līgumsabiedrība,
kas apvieno uzņēmējus , no kuriem viens vai vairāki par sabiedrības saistībām
uzņemas pilnu solidāru atbildību ar visu savu īpašumu proporcionāli
komandītsabiedrībā ieguldītajai daļai, kamēr pārējie dalībnieki atbild par
sabiedrības saistībām tikai savu iemaksu apmērā, arī komndītsabiedrība neatbild
par dalībnieku saistībām kas neattiecas uz sabiedrību.
7. Statūtsabiedrība-
īpašnieku apvienība, kas izveidota uz to dibinātāju pieņemto statūtu pamata un
tai ir juridiskas personas statuss. Lai varētu veikt uzņēmējdarbību no
statūtsabiedrības biedru iemaksām izveido statūtu fondu , šo fondu apmēru
nosaka likums par attiecīgo uzņēmējdarbības veidu.
8. Statūtsabiedrība
ar ierobežotu atbildību – kooperatīvās, paju un citas
sabiedrības , kas savu statūtu fondu veido no tās dalībnieku ieguldītā īpašuma,
sabiedrība par savām saistībām atbild ar visu tai piederošo mantu , bet
dalībnieki tikai ar savu nošķirto mantu.
9. Akciju
sabiedrība-
šīs sabiedrības pamats veidojas izlaižot par samaksu attiecīgu skaitu akciju
vai obligāciju par to nominālo vērtību. Sabiedrības pārvaldīšanu , akciju un
vērtspapīru emisijas kārtību nosaka likums par akciju sabiedrībām.
10. Sabiedrības
ar pilnu atbildību- savu statūtu fondu veido no fizisku vai juridisku
personu ieguldītā īpašuma, sabiedrība par savām saistībām atbild ar visu savu
īpašumu, bet ja tas ir nepietiekoš tad ar sabiedrības dalībnieku atbildību
proporcionāli ieguldītajam īpašumam.
Lai varētu nodibināt uzņēmumu ir
nepieciešami resursi, lai šis uzņēmums varētu pastāvēt un normāli funkcionēt.
Izšķir vairākus resursu veidus pēc kuriem šī darbība varētu norisināties:
1)
Finansu resurs-ziedojumi, aizņēmums, paškapitāls.
2)
Materiālais resurs- ēkas vai ražošanas iekārtas.
3)
Cilvēku resurs- vadība, speciālisti, tehniskie darbinieki.
4)
Informācijas resurs- pastāvošie likumi, statistika, reklāma jeb mārketigs.
Pazīmes
|
Viena īpašnieka uzņēmumi
|
Statūtsabiedrības
|
Līgumsabiedrības
|
||||||
Individuālais uzņēmums
|
Valsts uzņēmums
|
Pašvaldību uzņēmums
|
Sabiedriskās organizācijas
|
SIA
|
Akciju sabiedrības
|
Paju sabiedrības
|
Sabiedrība ar pilnu atbildību
|
komandītsabiedrības
|
|
Saimnieku vai dibinātāju skaits
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1-50
|
3un<
|
7un<
|
2un<
|
|
Minimālais statūtkapitāls
|
-----
|
--------
|
-------
|
-----
|
2000
|
Bankai 2milj.
Apdrošināšanas sab.100 tūkst. Pārējiem 25 tūkst.
|
--------
|
----------------
|
-------------
|
Statūtkapitāla sadale
|
-------
|
--------
|
---------
|
------
|
daļās
|
akcijas
|
pajas
|
------------
|
-------------
|
Daļa kādā jāsedz pamatkapitāls lai varētu uzsākt darbību
|
--------
|
--------
|
-------
|
--------
|
50%
|
25%
|
1/3
|
---------
|
-------------
|
Ieguldījuma forma
|
Nauda vai manta
|
Nauda vai manta
|
Nauda vai manta
|
Nauda , manta , individuālais īpašums
|
|
|
|
|
|
Pārvaldes institūcijas
|
īpašnieks
|
direktors
|
direktors
|
direktors
|
Dibinātājsapulce, direktors
|
Akcionāru sapulce, valde, direktors
|
Kopsapulce, valde
|
līgumpamata
|
līgupamata
|
Citi obligātie ieguldījumi
|
-------
|
---------
|
-----
|
------
|
1/3 no statūtkapitāla
|
1/3 no statūtkapitāla
|
1/3
|
----------------
|
-------------
|
Peļņas sadale
|
Īpašniekam
|
Uzņēmuma rīcībā
|
Uzņēmuma rīcībā un pašvaldībai
|
Pēc vienošanās
|
Proporcionāli daļām un atbilstoši statūtiem
|
Akciju dividendes
|
Proporcionāli pajām , atbilstoši statūtiem
|
Atbilstoši līgumam
|
Atbilstoši līgimam
|
atbildība
|
Ar visu mantu
|
Ar visu savu mantu
|
Ar uzņēmuma un pašv. mantu
|
Ar visu īpašumu
|
Ar īpašumu un dibinātāju daļām
|
Ar īpašumu un akcionāru daļkām
|
Ar īpašumu un dalībnieku pajām
|
Ar visu dalībnieku īpašumu
|
Ar visu dalībnieku īpašumu ko ir ieguldījuši
|
Likvidācijas iemesli
|
Īpašnieka nāve
|
Valdības lēmums
|
Pašvaldības lēmums
|
Ar sabiedriskās organizācijas lēmumu
|
Bankrots vai dibinātāju skaits pārsniedz 50
|
Bankrots vai dibinātāju skaits mazāks par 3
|
Bankrots vai dibinātāju skaits mazāks par 7
|
Beidzas līgums
|
Beidzas līgums
|
Visas uzņēmuma īpašuma formas ir līdztiesīgas
, un uzņemuma dibināšanā var piedalīties jebkurš tiesībspējīgs valsts iedzīvotājs
, juridiska persona , valsts vai citu valstu juridiska persona un pašvaldības.
Uzņēmumu var dibināt šādos gadījumos:
·
Saskaņā ar īpašnieka lēmumu,
·
Saskaņā ar darba kolektīva lēmumu,
·
Cita uzņēmuma piespiedu sadalīšanās
ietekmē , sakaņā ar antimonopola likumdošanu,
·
Izveidojot jaunu uzņēmumu uz atdalītas
apakšvienības vai struktūras bāzes.
Uzņēmuma
dibināšanas motīvs un priekšnosacījums ir patērētāju pieprasījuma apmierināšana
pēc produkcijas vai pakalpojuma . Dibināšanas organizatoriskais pamats ir
uzņēmēja darbība uzņēmuma reģistrācijas sagatavošanā.
Uzņēmuma
dibināšana notiek noteiktā secībā:
·
Dibinātāju sastāva noteikšana ,ÞDibināšanas
līguma noteikšana,ÞUzņēmuma
statūtu apstiprināšana ,ÞRēķina
atvēršana bankā,ÞUzņēmuma
reģistrācija,ÞUzņēmuma
reģistrācijas nodokļa inspekcija,ÞPārējās
statūtkapitāla summas iemaksa,ÞZīmoga
izgatavošana.
Jauna
uzņēmuma dibināšana sākotnējā posmā tiek noteikts dibinātāju sastāvs un
izstrādāti dibināšanas dokumenti:
·
Uzņēmuma statūti,
·
Līgums par uzņēmuma dibināšanu un
uzņēmuma darbību, norādot tā organizatoriski tiesisko formu. Vienlaikus tiek
noformēts arī sabiedrības dibinātāju sapulces protokols , kurā ir atspoguļots
dibinātāju lēmums par uzņēmuma direktora un revīzijas komisijas ievēlēšanu.
Balstoties uz dibināšanas līgumu , tiek izstrādāti un dibinātāju kopsapulcē
pieņemti uzņēmuma statūti. Tālāk bankā tiek atvērts norēķinu rēķins , kurā 30
dienu laikā pēc uzņēmuma reģistrācijas jāiemaksā vismaz 50% no statūtkapitāla
summas.
Pēc uzņēmuma
reģistrēšanas un reģistrācijas apliecības saņemšanas tas jāiereģistrē vietējā
nodokļu inspekcijā, un jāizgatavo apaļais zīmogs. No šī brīža uzņēmums
funkcionē kā patstāvīga juridiska persona. Ne vēlāk kā gada laikā uzņēmuma
dibinātājiem ir jāiemaksā statūtfonda (pamatkapitāla) pilnā summa , ja tā nebija iemaksāta
pilnā apmērā uzņemuma dibināšanas brīdī.
Ja uzņēmums tiek dibināts kā akciju
sabiedrība, tad tā dibinātājiem ir jāparakstās uz sabiedrības akcijām.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību
dibinātājiem tiek izsniegtas daļu apliecības. Tās apliecina dibinātāju tiesības
saņemt dividendes un iegūt balsstiesības.
Lai reģistrētu uzņēmumu uzņēmumu
reģistrā ir jāiesniedz sekojoši dokumenti:
·
Iesniegums vai pieteikums, dibinātāju
sapulces lēmums par uzņēmuma dibināšanu, uzņēmuma statūti, citi dokumenti , ko
noteicis Latvijas Republikas Ministru kabinets. Dibināšanas dokumentu
sagatavošana ir pirmais praktiskai
uzņēmēja iesācēja solis. Uzņēmuma dibināšanas dokumentu paketes saturs
ir atkarīgs no topošā uzņēmuma izvēlētās organizatoriskās tiesiskās formas.
2.1
Dibināšanas līgums.
Dibinot
sabiedrību , līdz tās reģistrēšanai Uzņēmumu reģistrā ir jāsastāda dibinātāju
parakstīts dibināšanas līgums . Pirms šī līguma sastādīšanas dibinātāju
kopsapulcē ir jāapskata trīs galvenie jautājumi: 1) Uzņēmuma dibināšana un tās
galvenie nosacījumi, 2)Uzņēmuma statūtu pieņemšana, 3)Uzņēmuma direktora
iecelšana.
Dibināšanas
līgumā tiek norādītas personas- dibinātāji, kuri uz saimnieciskās ieinteresētības
pamata vienojas par konkrēta uzņemuma dibināšanu. Dibināšanas līgumā obligāti
jāietver šādas līguma sastāvdaļas: 1)Līguma priekšmets, 2)sabiedrības
dibināšanas kārtība, 3)Pamatkapitāls un tā veidošanas kārtība, 4)Līguma
noteikumu izmaiņas un laušana, 5)Atbildība par līguma noteikumu neievērošanu,
6)Līguma darbības termiņi. Sadaļa līguma priekšmets būtu jānorāda sabiedrības
darbības virzieni, juridiskais statuss, sabiedrības atbildība par saistībām,
darbības laiks un atrašanās vieta.
Sabiedrības dibināšanas
kārtība paredz vienošanos par darbībām, kuras tiek veiktas sabiedrības
dibināšanā:
•
kapitāla daļu sadale;
•
statūtu projekta izstrādāšana;
•
dibināšanas sapulces sasaukšana;
•
uzņēmuma reģistrācijas kārtība;
•
izdevumi, kuri saistīti ar sabiedrības dibināšanu.
Pamatkapitāla
veidošanas kārtība paredz pamatkapitāla lieluma un kopējo daļu skaita
noteikšanu,kā arī pamatkapitāla veidošanas struktūru naudas vai mantas
ieguldījumu veidā. Šeit tiek minēti arī noteikumi un kārtība,kādā notiks kapitāla daļu
īpašnieku maiņa. Dibināšanas līgums stājas spēkā ar tā parakstīšanas brīdi un darbojas
līdz sabiedrības dibināšanas sapulces sasaukšanai.
ieguldījumu veidā. Šeit tiek minēti arī noteikumi un kārtība,kādā notiks kapitāla daļu
īpašnieku maiņa. Dibināšanas līgums stājas spēkā ar tā parakstīšanas brīdi un darbojas
līdz sabiedrības dibināšanas sapulces sasaukšanai.
2.2 Dibināšanas sapulce.
Dibināšanas sapulces protokolā ir jāatspoguļo
dibinātāju
priekšlikumi apspriežamajos jautājumos, bet lēmumu daļā jāatspoguļo balsošanas rezultāti
par katru darba kārtības punktu.
priekšlikumi apspriežamajos jautājumos, bet lēmumu daļā jāatspoguļo balsošanas rezultāti
par katru darba kārtības punktu.
Dibināšanas
sapulces protokolā tiek apskatīti galvenie sabiedrības dibināšanas
jautājumi:
jautājumi:
•
sapulces dalībnieku pilnvaras un balsstiesības;
•
pamatkapitāla apstiprināšana;
•
sabiedrības statūtu apstiprināšana;
•
sabiedrības izpildinstitūciju un revīzijas institūciju izveidošana
Sapulces protokolu paraksta visi dibinātāji.
Ja reģistrēšanas fakts ir noticis, persona, kura ir pilnvarota reģistrēt uzņēmumu,
saņem uzņēmuma reģistrācijas apliecību.
Sapulces protokolu paraksta visi dibinātāji.
Ja reģistrēšanas fakts ir noticis, persona, kura ir pilnvarota reģistrēt uzņēmumu,
saņem uzņēmuma reģistrācijas apliecību.
Trīsdesmit
dienu laikā pēc reģistrēšanas uzņēmuma vadībai ir jāveic šādi pasākumi:
•
jāstājas nodokļu maksātāju uzskaitē, pēc kuras uzņēmumam tiek piešķirts nodokļu
maksātāju kods;
maksātāju kods;
•
jāatver norēķinu konts bankā un jāiemaksā tajā 50% no statūtkapitāla lieluma;
•
jāpasūta zīmogs.
Tikai
pēc šo pasākumu veikšanas uzņēmums iegūst juridiskas personas statusu
visām no tā izrietošām tiesību un rīcībspēju sekām.
visām no tā izrietošām tiesību un rīcībspēju sekām.
Likumā
minētās juridiskas personas pazīmes ir šādas:
•
uzņēmuma dibināšana saskaņā ar likumu;
•
organizatoriskā vienotība;
•
nepieciešamā īpašuma nodrošinājums;
•
patstāvīga mantiska atbildība ;
• saimnieciskajā apritē uzstāšanās savā
vārdā.
Varu piebilst , ka ir iespējama uzņēmējdarbība , arī neiegūstot
juridiskas personas statusu – bez uzņēmuma dibināšanas, bet šādai
uzņēmējdarbības formai ir jāatbilst diviem svarīgiem nosacījumiem:
1.
uzņēmējdarbību var veikt ,
neiesaistot līgumstrādniekus;
2.
uzņēmējdarbība ir jāreģistrē
vietējā pašvaldībā kā individuāls darbs.
2.3Uzņēmuma
statūti.
Lielākā daļa uzņēmumu darbojas uz statūtu
pamata un uzņēmuma statūti ir noteikumu kopums ,kas regulē uzņēmuma
organizāciju un darbību. Statūtus apstiprina dibinātāju īpašnieku sapulce , bet
valsts uzņēmumā – valsts institūcija un darbinieku kolektīvs.
Uzņēmējsabiedrības statūtos jānorāda šādas ziņas, sabiedrība ar ierobežotu
atbildību:
•
sabiedrības nosaukums ( firma) un atrašanās vieta;
•
sabiedrības darbības virzieni, mērķi un termiņš- ja tāds ir;
•
ziņas par dalībniekiem: vārds un uzvārds vai nosaukums;
•
sabiedrības pamatkapitāla – statūtu fonda lielums , vienas daļas vērtība , daļu
skaits, to atsavināšanas kārtība , kā arī papamatkapitāla palielināšanas vai
samazināšanas kārtība;
•
sabiedrības un tās dalībnieku tiesiskās attiecības;
•
sabiedrības pārvaldes struktūra;
•
dalībnieku sapulču tiesīgums;
•
gada pārskatu sastādīšanas, pārbaudīšanas un apstiprināšanas kārtība;
•
peļņas sadalīšanas noteikumi;
•
rezerves un citu kapitālu veidošanas kārtība;
•
daļu īpašnieku maiņas kārtība;
•
sabiedrības reorganizācijas un likvidācijas kārtība;
•
pārējie noteikumi;
Bezpeļņas organizācijai:
•
organizācijas nosaukums, adrese, juridiskais statuss:
•
organizācijas darbības joma un mērķi;
• noteikumi
par organizācijas pārvaldi un darbības kontroli;
•
statūtu fonda lielums un finansēšanas avoti;
•
dalībnieku iesaistīšanas noteikumi;
•
darba samaksas kārtība;
•
ieguldījuma daļas atsavināšanas kārtība;
•
rezerves fonda izmantošanas kārtība;
• reorganizācijas
un lividācijas kārtība;
•
citi ar uzņēmuma īpatnībām saistīti noteikumi , kuri nav pretrunā ar esošo
likumdošanu.
Pašvaldības uzņēmumam:
•
uzņēmuma nosaukums un adrese;
•
darbības joma un mērķi;
•
noteikumi par uzņēmuma pārvaldi un kontroli;
•
statūtu fonda lielums;
•
noteikumi par rīcību ar uzņēmuma mantu;
•
peļņas sadales kārtība,
•
uzņēmuma reorganizācijas un likvidācijas kārtība;
•
citi ar uzņēmuma īpatnībām saistīti noteikumi, kuri nav pretrunā ar esošajiem
likumiem un normatīvajiem aktiem.
Uzņēmuma statūti var saturēt dažādus nolikumus par uzņēmuma
darbības īpatnībām, piemēram , par darba attiecībām , pārvaldes veidošanas
struktūru, par preču zīmēm utt.
Statūtos var iekļaut arī citus uzņēmuma darbības noteikumus, kuri
nav pretrunā ar esošo likumdošanu.
Statūtos ir nepieciešams norādīt dibinātāju atbildību par uzņēmuma
saistībām. Uz statūtu
titullapas augšējā labā pusē tiek norādīts to apstiprināšanas
datums un dibinātāja (vadītāja) paraksts. Ja statūtus ir apstiprinājusi dibinātāju
sapulce ar savu lēmumu, tad norāda sapulces datumu un protokola numuru. Pirms
iesniegšanas Uzņēmumu reģistrā statūti ir jācauršuj .
2.4 Pamatkapitāls.
Uzņēmējdarbības idejas vai projekta realizēšanai ir nepieciešams
kapitāls.
Sākotnējā kapitāla struktūra ir atkarīga no tā, kāda būs vajadzība
pēc iekārtām, izejvielām un citām materiālajām vērtībām, lai nodrošinātu
normālu uzņēmuma funkcionēšanu .
Nepieciešamā kapitāla struktūras izveidošanai uzņēmējam jāveic noteikti
aprēķini. Ir jāaprēķina, cik liels sākotnējais kapitāls ir nepieciešams un kādi
būs tā iegūšanas avoti. Šāda aprēķina pamatām ir reālas situācijas novērtējums
. Tāpēc , veicot aprēķinus , jāņem vērā šādi nosacījumi:
• iespējamā uzņēmuma peļņas lielums;
• iespējamo izdevumu aprēķins;
• tīrā ienākuma jeb peļņas lielums.
Katrs uzņēmējs šādiem aprēķiniem var izmantot pašiem
zināmu metodiku.
Kad ir aprēķināts nepieciešamais sākotnējā kapitāla daudzums, dibinātāji vienojas par šī
kapitāla lieluma nodrošināšanu.
Kad ir aprēķināts nepieciešamais sākotnējā kapitāla daudzums, dibinātāji vienojas par šī
kapitāla lieluma nodrošināšanu.
Uzņēmuma
statūtu fondu (pamatkapitālu) var veidot, ieguldot naudas līdzekļus vai reālās
materiālās vērtības (mantiskais ieguldījums).
materiālās vērtības (mantiskais ieguldījums).
Veidojot
uzņēmuma pamatkapitālu, tiek noteikta tā vienas kapitāla daļas vērtība (akcijas
nominālvērtība).
nominālvērtība).
Katrs dibinātājs
iemaksā noteiktu kapitāla daļu skaitu un līdz ar to iegūst balsstiesības
atbilstoši iemaksāto daļu skaitam. Tiek sastādīts
kapitāla daļu saraksts, kuru paraksta
dibinātāji.
dibinātāji.
Ja
statūtu fondā tiek ieguldītas reālas materiālas vērtības, par tām sastāda
ziņojumu.
Uzņēmumā var ieguldīt dažādas materiālas vērtības: ražošanas iekārtas vai nekustamo īpašumu.
Par minēto ieguldījumu vērtību vienojas uzņēmuma dibinātāji, bet ja tas nav iespējams, var izmantot speciālu ekspertu novērtējumu. Ziņojumu par mantisko ieguldījumu
paraksta visi dibinātāji.
Uzņēmumā var ieguldīt dažādas materiālas vērtības: ražošanas iekārtas vai nekustamo īpašumu.
Par minēto ieguldījumu vērtību vienojas uzņēmuma dibinātāji, bet ja tas nav iespējams, var izmantot speciālu ekspertu novērtējumu. Ziņojumu par mantisko ieguldījumu
paraksta visi dibinātāji.
Pamatkapitāls ir visu dibinātāju
ieguldīto līdzekļu summa, kura parāda dibinātāju
līdzdalību un kalpo par pamatu dividenžu saņemšanai.
līdzdalību un kalpo par pamatu dividenžu saņemšanai.
Dividendes ir
atalgojums par uzņēmumā ieguldīto kapitālu.
Tās izmaksā kapitāla ieguldītājiem no uzņēmuma tīrās peļņas.
Kā jau iepriekš tika minēts, statūtkapitāla lielumu nosaka
dibinātāji pēc reālās
nepiešamības. Tomēr Latvijas likumi nosaka minimālo pamatkapitāla lielumu dažādām uzņēmējdarbības tiesiskajām formām. Tā piemēram, sabiedrībās ar ierobežotu atbildību minimālais pamatkapitāla lielums ir 2000 latu. Savukārt akciju sabiedrībās minimālais kapitāla lielums ir atkarīgs no uzņēmējdarbības sfēras (banka, apdrošināšanas sabiedrība vai parasta akciju sabiedrība).
nepiešamības. Tomēr Latvijas likumi nosaka minimālo pamatkapitāla lielumu dažādām uzņēmējdarbības tiesiskajām formām. Tā piemēram, sabiedrībās ar ierobežotu atbildību minimālais pamatkapitāla lielums ir 2000 latu. Savukārt akciju sabiedrībās minimālais kapitāla lielums ir atkarīgs no uzņēmējdarbības sfēras (banka, apdrošināšanas sabiedrība vai parasta akciju sabiedrība).
Pamatkapitāla
lielums tiek norādīts uzņēmuma statūtos. Šīs
kapitāla summas ietvaros
uzņēmums ir atbildīgs par savām saistībām. Kopumā uzņēmuma pamatkapitāls pilda šādas funkcijas:
uzņēmums ir atbildīgs par savām saistībām. Kopumā uzņēmuma pamatkapitāls pilda šādas funkcijas:
•
veido
materiālo bāzi uzņēmuma darbībai;
• garantē
atbildību par uzņēmuma saistībām;
• ir
pamats peļņas sadalei dibinātāju (īpašnieku)
vidū atbilstoši viņu ieguldītajai daļai.
Uzņēmuma
dibināšanai ir arī materiālie
priekšnosacījumi:uzņēmuma dibināšanas veids
darbības sfēras, uzņēmuma lieluma un atrašanās vietas izvēle; nepieciešamo resursu
avota izvēle; uzņēmuma tiesiskās sfēras un nosaukuma izvēle.
Uzņēmuma dibināšanas veidi var būt visai dažādi. To var dibināt no jauna, vai arī pārkārtojot jau kādus esošos uzņēmumus. Dibināšanā var ieguldīt visus līdzekļus , pirmkārt jau naudas veidā, vai arī ieguldīt mantiskus līdzekļus, var vienlaikus ieguldīt kā vienus , tā arī otrus līdzekļu veidus- līdzekļu ieguldīšana jauktā veidā. Ieguldot mantiskus līdzekļus , uzņēmuma īpašumā var nodot atsevišķus pamatlīdzekļu objektus vai kāda atsevišķa veida ražošanas krājuma noteiktu daudzumu, var ieguldīt veselas ražotnes vai arī funkcionējošus uzņēmumus.
darbības sfēras, uzņēmuma lieluma un atrašanās vietas izvēle; nepieciešamo resursu
avota izvēle; uzņēmuma tiesiskās sfēras un nosaukuma izvēle.
Uzņēmuma dibināšanas veidi var būt visai dažādi. To var dibināt no jauna, vai arī pārkārtojot jau kādus esošos uzņēmumus. Dibināšanā var ieguldīt visus līdzekļus , pirmkārt jau naudas veidā, vai arī ieguldīt mantiskus līdzekļus, var vienlaikus ieguldīt kā vienus , tā arī otrus līdzekļu veidus- līdzekļu ieguldīšana jauktā veidā. Ieguldot mantiskus līdzekļus , uzņēmuma īpašumā var nodot atsevišķus pamatlīdzekļu objektus vai kāda atsevišķa veida ražošanas krājuma noteiktu daudzumu, var ieguldīt veselas ražotnes vai arī funkcionējošus uzņēmumus.
Vismazāk
problēmu rada dibināšana, ieguldot tikai naudas līdzekļus
— vai nu skaidrās
naudas, vai bankas kontos ieguldītas naudas veidā.
naudas, vai bankas kontos ieguldītas naudas veidā.
Ieguldot
lietiskus līdzekļus, rodas nepieciešamība šos līdzekļus novērtēt, un tas bieži
vien var radīt domstarpības starp jaundibināmā uzņēmuma dalībniekiem. Nereti ieguldāmo
līdzekļu novērtēšanai ir jāpieaicina kvalificēti, ar uzņēmumu nesaistīti novērtētāji.
vien var radīt domstarpības starp jaundibināmā uzņēmuma dalībniekiem. Nereti ieguldāmo
līdzekļu novērtēšanai ir jāpieaicina kvalificēti, ar uzņēmumu nesaistīti novērtētāji.
Par
jaundibināšanu uzskatāma tāda rīcība, kad tiek izveidots jauns, līdz tam
nepastāvējis uzņēmums. Turpretī, notiekot pārdibināšanai, jau eksistējoši uzņēmumi
vispirms tiek formāli likvidēti un tad to īpašums pāriet no jauna dibināmā
uzņēmumā. Strukturālās pārveidošanas gadījumā jaunajam uzņēmumam līdzdalības veidā
pievienojamo uzņēmumu var izveidot kā jaunā uzņēmuma struktūrvienību. Pēdējā gadījumā
uzņēmuma dibināšana jau būtībā notiek ar uzņēmumu apvienošanos.
nepastāvējis uzņēmums. Turpretī, notiekot pārdibināšanai, jau eksistējoši uzņēmumi
vispirms tiek formāli likvidēti un tad to īpašums pāriet no jauna dibināmā
uzņēmumā. Strukturālās pārveidošanas gadījumā jaunajam uzņēmumam līdzdalības veidā
pievienojamo uzņēmumu var izveidot kā jaunā uzņēmuma struktūrvienību. Pēdējā gadījumā
uzņēmuma dibināšana jau būtībā notiek ar uzņēmumu apvienošanos.
Uzņēmējdarbības
organizēšanas noteikumus un uzņēmuma dibināšanas metodes nosakaLR likumdošana.
2.5 UZŅĒMUMA PIRKŠANA
Viena no
uzņēmuma dibināšanas metodēm ir arī jau esoša uzņēmuma pirkšana.
Šī
metode ir pasaulē ļoti izplatīta.
Uzņēmuma pirkšana var nosaukt par
īpašuma tiesību pāriešana no viena īpašnieka pie otra , atstājot spēkā esošās
uzņēmuma saistības un prasības.
Uzņēmuma
pircējam sākumā ir divas problēmas:
•
uzņēmuma novērtēšana;
•
uzņēmuma saistību noskaidrošana pirkšanas—pārdošanas brīdī.
Kad noskaidro šīs problēmas var pieņemt
lēmumu par uzņēmuma pirkšanas— pārdošanas darījumu vai arī atteikšanos no tā.
Uzņēmumu
var pirkt, izmantojot kādu no tālāk minētajām iespējamajām formām:
• pirkšana pēc bilances vērtības;
•
pirkšana izsolē;
• jau
agrāk reģistrēta, bet vēl nefunkcionējoša uzņēmuma pirkšana.
Pirkšana
pēc bilances vērtības notiek, izmantojot uzņēmuma vērtības noteikšanas bilances
metodi.
Bilances
vērtība ir uzņēmuma īpašuma vērtība, kuru apstiprina grāmatvedības dokumenti. Šo
vērtību aprēķina kā skaidras naudas,
vērtspapīru, debitoru parādu, preču krājumu ,ilgtermiņa ieguldījumu un pamatlīdzekļu atlikušās vērtības kopējo summu, no kuras ir atskaitīta aizņemtā kapitāla vai uzņēmuma parādu summa.
Bilances
novērtēšanas metode tiek izmantota tajos gadījumos, kad pirkšanas- pārdošanas
objekts ir uzņēmums, kurš nav konkurētspējīgs, kura peļņa
ir zemāka par nozares vidējo peļņas līmeni vai tās nav vispār, kuram nav raksturīga
inovāciju darbība un tās modernizēšanai ir
nepieciešami lieli kapitālieguldījumi.
Daudzos
gadījumos uzņēmuma pirkšana—pārdošana notiek par cenu, kura ir zemāka par tā
bilances vērtību. Visbiežāk tas notiek gadījumā, ja uzņēmuma pamatkapitāls ir
novecojis un nav atbilstošs vidējam tehniskajam līmenim šajā nozarē.
Dažreiz,
nosakot uzņēmuma bilances vērtību, var izmantot arī inflācijas koeficientu atbilstoši inflācijas līmenim. Pērkot uzņēmumus, bez tā bilances vērtības tiek ņemts vērā arī uzņēmuma ienesīgums, kas lielā mērā ietekmē šī
pirkšanas—pārdošanas darījuma cenu.
Darījuma cenu ietekmē arī uzņēmuma prestižs vai
reputācija. Piemēram, tiek piedāvāti
pirkšanai
divi restorāni, kuri atrodas viens otra tuvumā. Viens no viņiem ir iemantojis
lielu popularitāti, bet otrs ir parasts
neievērojams uzņēmums. Dabiski, ka pirmā restorāna cena būs augstāka.
Pērkot
uzņēmumu izsolē , vispirms tiek piedāvāta starta cena. Šīs cenas pamatā ir
uzņēmuma bilances vērtība, plus pārdošanas izdevumi. Faktiskā izsoles cena
neatspoguļo uzņēmuma ekonomisko raksturu, bet atspoguļo šī uzņēmuma
pieprasījumu izsoles laikā. Pieprasījums savukārt ir atkarīgs no uzņēmuma
atrašanās vietas, tā profila , reklāmas u.c. faktoriem.
Reģistrēta ,bet pagaidām
nefunkcionējoša uzņēmuma pirkšana ļauj uzņēmējam ieekonomēt laiku , kas
nepieciešams jauna uzņēmuma reģistrēšanas dokumentu sagatavošanai, un
reģistrācija saistās ar noteiktiem
izdevumiem , kuri savienojumā ar pieprasījumu pēc kāda pakalpojumu veida un
piedāvājuma līmeni nosaka uzņēmuma pirkšanas – pārdošanas cenu.
Pērkot darbojošos uzņēmumu, tā
vērtība tiek noteikta , ņemot vērā uzņēmuma tirgus daļu, atrašanās vietu,
esošus partnersakarus un uzņēmuma
potenciālās attīstības iespējas , kā arī uzņēmuma stratēģisko potenciālu:
tehnoloģiju , iekārtas, darbaspēku.
2.6 UZŅĒMUMS KĀ NODOKĻU MAKSĀTĀJS
Valstī
nepārtraukti tiek pilnveidota likumdošana atbilstoši tirgus prasībām. Tas
attiecas arī uz nodokļu likumdošanu.
Nodokļi
un nodevas ir obligātie maksājumi valsts vai pašvaldību budžetā,
kurus veic fiziskas un juridiskas personas.
kurus veic fiziskas un juridiskas personas.
Nodokļi
zināmā mērā ietekmē uzņēmuma izdevumu lielumu un peļņu. Tie pazemina
nodokļu maksātāju pirktspēju un tādā veidā ietekmē katra indivīda dzīves līmeni.
nodokļu maksātāju pirktspēju un tādā veidā ietekmē katra indivīda dzīves līmeni.
Atsevišķu
nodokļu maksātāju līdzekļi nonāk valsts vai pašvaldību kasē. Līdz ar to šie
maksājumi tiek sabalansēti gan vertikāli, gan horizontāli. Šādas sabalansēšanas
nolūks ir nodrošināt visiem valsts reģioniem vienādo
funkcionēšanas iespēju un savu
uzdevumu veikšanu.
uzdevumu veikšanu.
Nodokļu administrēšanu un iekasēšanu veic Latvijas Valsts
ieņēmumu dienests un
finansu inspekcijas. No uzņēmumiem tiek iekasēts ienākuma, īpašuma, sociālais, pievienotās vērtības (PVN) u. c. nodokļi.
finansu inspekcijas. No uzņēmumiem tiek iekasēts ienākuma, īpašuma, sociālais, pievienotās vērtības (PVN) u. c. nodokļi.
Kā jau iepriekš tika minēts, uzņēmumam pēc
tā reģistrēšanas Valsts uzņēmumu
reģistrā, ir jāstājas nodokļu maksātāju uzskaitē vietējā Valsts ieņēmumu dienesta nodaļā.
reģistrā, ir jāstājas nodokļu maksātāju uzskaitē vietējā Valsts ieņēmumu dienesta nodaļā.
1997.
gada 1. janvārī Latvijas Valsts ieņēmumu dienests paziņoja, ka ir pabeigta
Republikas uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un iestāžu pārreģistrācija un noformēts Latvijas
nodokļu maksātāju reģistrs, kura sastāvā ir 66936 uzņēmumi, iestādes un organizācijas.
Republikas uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un iestāžu pārreģistrācija un noformēts Latvijas
nodokļu maksātāju reģistrs, kura sastāvā ir 66936 uzņēmumi, iestādes un organizācijas.
Visi
reģistrētie Latvijas nodokļu maksātāji saņēmuši nodokļu maksātāja apliecības ar
jauno 11 zīmju kodu (numuru), bet 23590 nodokļu maksātāju arī saņēmuši
attiecīgas PVN
maksātāja apliecības ar jauno kodu (numuru) — LV plus 11 cipari. Tas nozīmē ,ka sākot ar 1997. gada 1. janvāri, uz visiem grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām obligāti jānorāda jaunais nodokļu maksātāja kods.
maksātāja apliecības ar jauno kodu (numuru) — LV plus 11 cipari. Tas nozīmē ,ka sākot ar 1997. gada 1. janvāri, uz visiem grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām obligāti jānorāda jaunais nodokļu maksātāja kods.
Jaunajam
kodam jābūt ieprogrammētam kases aparātos, izmainītam zīmogos, spiedogos un uz
uzņēmuma veidlapām. Jaunais kods sastāv no 11 cipariem, kuri ietver
reģistrācijas apliecības Uzņēmumu reģistrā numura 9 ciparus:LR Uzņēmumu reģistra reģistrācijas apliecības numurs, nodokļu maksātāja numurs (kods),lv-pvn maksātāja numurs (kods) reģistrācijas apliecības 9 ciparu numurs veidojas no trijām trīsciparu grupām:
reģistrācijas apliecības Uzņēmumu reģistrā numura 9 ciparus:LR Uzņēmumu reģistra reģistrācijas apliecības numurs, nodokļu maksātāja numurs (kods),lv-pvn maksātāja numurs (kods) reģistrācijas apliecības 9 ciparu numurs veidojas no trijām trīsciparu grupām:
1.Teritoriālais
numurs.
2.Uzņēmējdarbības
sfēra.
3.Reģistrācijas
numurs reģistrā.
3. UZŅĒMUMA FUNKCIONĒŠANA
Savas
darbības sākumā uzņēmējs saskaras ar daudzām
problēmām. Pirmā no tām ir atrast savu "saimniekošanas nišu". Šim
nolūkam uzņēmējam ir jāizpēta tirgus stāvoklis, pieprasījums un piedāvājums
konkrētām precēm vai pakalpojumiem. Jāparedz arī iespējamie šķēršļi un
ierobežojumi, jāizpēta atvieglojumu saņemšanas iespēja utt. Liela nozīme ir
uzņēmējdarbības
sfēras izvēlei. Nākamais solis ir uzņēmuma ražošanas bāzes veidošana. Uzņēmumam
ir jāstājas attiecībās ar iekārtu
ražotājiem, izejvielu un materiālu piegādātājiem, starpniekiem u.c. partneriem.
Svarīgs posms uzņēmuma vadīšanā ir finansu līdzekļu piesaistīšana
un darbaspēka nodrošināšana.
Galvenā problēma jaunam uzņēmumam ir
"dzīvotspējīga organisma" izveidošana, kura ietvaros darbinieki
skaidri apzinās savas darbības mērķus un to sasniegšanas paņēmienus.
Pēc
Ņujorkas biznesa skolas profesora Pītera
Druknera domām, uzņēmējdarbības vadīšanai jaunā uzņēmumā ir nepieciešami šādi
nosacījumi:
• uzmanības koncentrēšana uz tirgu;
•
finansiāla paredzēšana, sevišķi skaidras naudas kustības plānošanā un regulēšanā;
•
augstākā vadības līmeņa izveidošana;
•prasme
noteikt savu spēju efektīvākās izmantošanas apgabalus.
Nereti jaunam uzņēmumam izdodas gūt panākumus, pateicoties iekļūšanai netradicionālajā tirgū. Jaundibinātajam uzņēmumam vienmēr ir jāparedz iespējamās izmaiņas tirgū sava darbība jāorganizē tā, lai gūtu labumu no negaidīti radušās labvēlīgas
situācijas.
Nereti jaunam uzņēmumam izdodas gūt panākumus, pateicoties iekļūšanai netradicionālajā tirgū. Jaundibinātajam uzņēmumam vienmēr ir jāparedz iespējamās izmaiņas tirgū sava darbība jāorganizē tā, lai gūtu labumu no negaidīti radušās labvēlīgas
situācijas.
Dibinot
jaunu uzņēmumu, uzņēmējam jābūt gatavam tam, ka šī uzņēmuma
produkcija var atrast pilnīgi jaunus patērētājus "neplānotā" tirgū. Tad uzņēmuma vadītājiem ir
jāanalizē šī negaidītā patērētāju interese par
uzņēmuma produkciju.
Finansu
faktors un nepareiza finansu politika kļūst par nopietnu draudu vēlākajā
uzņēmuma attīstības posmā. Problēma ir tā, ka jauni uzņēmumi uzreiz grib iegūt lielu peļņu. Bet darbības sākumā uzņēmumam jāveltī vērība finansēšanas avotu meklēšanai un racionālai naudas plūsmai.
uzņēmuma attīstības posmā. Problēma ir tā, ka jauni uzņēmumi uzreiz grib iegūt lielu peļņu. Bet darbības sākumā uzņēmumam jāveltī vērība finansēšanas avotu meklēšanai un racionālai naudas plūsmai.
Attīstoties un nemitīgi funkcionējot, uzņēmumam ir svarīgi izveidot noteiktu vadības
sistēmu.
Uzņēmuma
augstākajam vadības līmenim irjāsāk no uzņēmuma ražošanas saimnieciskās
darbības īpatnību analīzes, no to konkrēto objektu noskaidrošanas, no kuriem ir
atkarīga uzņēmuma izdzīvošana un labklājība.
Visbeidzot
, jauna uzņēmuma vadīšanas faktors ir prasme noteikt visefektīvākās savu
iespēju izmantošanas vietas.
Uzņēmumam
augot un attīstoties , mainās uzņēmēju lomas un to savstarpējās attiecības.. Ne
vienmēr visi uzņēmēji ievēro pārmaiņu nepieciešamību un to ,kas būtu jādara
jaunajos apstākļos.
Galvenās
prasības , kādas tirgus izvirza uzņēmumam ,ir strādāt tā, lai rezultāts tā
darbībai būtu ne tikai produkcijas izlaide vai sniegtais pakalpojums, bet arī
lai tie uzņēmumam nodrošinātu peļņu.
Tirgus
apstākļos svarīga ir ne tikai produkcijas ražošana, bet arī tās pārdošana.
Tālākā ražošanas apjoma palielināšana ir pamatota tikai tad, kad ir garantēts saražotās
produkcijas noiets.
Tālākā ražošanas apjoma palielināšana ir pamatota tikai tad, kad ir garantēts saražotās
produkcijas noiets.
Kā tika
minēts, tirgus apstākļos uzņēmumiem ir dota
darbības brīvība. Bet kā
maksa par šo brīvību ir iespējams arī uzņēmuma bankrots, ja uzņēmējs būs saimniekojis neprasmīgi. Tad uzņēmums tiek izstumts ārpus ekonomiskās sfēras, jo tas nav
spējīgs strādāt tirgus apstākļos.
maksa par šo brīvību ir iespējams arī uzņēmuma bankrots, ja uzņēmējs būs saimniekojis neprasmīgi. Tad uzņēmums tiek izstumts ārpus ekonomiskās sfēras, jo tas nav
spējīgs strādāt tirgus apstākļos.
Atkarībā
no tā, kā uzņēmums pildīs savu galveno uzdevumu, tas plauks vai arī iznīks. Lai zinātu, ko ir nepieciešams ražot, kādā
sortimentā un apjomā, uzņēmumam ir
patstāvīgi jāseko tirgus situācijas izmaiņām un jāanalizē tirgus.
patstāvīgi jāseko tirgus situācijas izmaiņām un jāanalizē tirgus.
3.1 UZŅĒMUMA
FUNKCIJAS
Uzņēmums
kā tautsaimniecības pamatelements, kurā tiek kombinēti ražošanas resursi un
ražota jauna produkcija, pilda noteiktas funkcijas. Kā zināms, galvenās
uzņēmuma
funkcijas ir šādas:
funkcijas ir šādas:
•
ražošanas funkcija —jaunu preču ražošana, lai ar pienācīgu kvalitāti un
daudzumu varētu
apmierināt pircēju pieprasījumu;
apmierināt pircēju pieprasījumu;
•
ekoloģiskā funkcija — apkārtējās vides un dabas bagātību saudzēšana;
•
sociālā funkcija — darbinieku interešu realizācija, viņu atrašanās apstākļu
nodrošināšana;
Saskaņā
ar pastāvošo likumdošanu uzņēmumu sociālajā darbībā ietilpst šādi nosacījumi:
•
uzņēmumam ir jānodrošina visiem darbiniekiem droši un nekaitīgi darba apstākļi
un
jāuzņemas atbildība par kaitējumu viņu veselībai un darbaspējai;
jāuzņemas atbildība par kaitējumu viņu veselībai un darbaspējai;
•
uzņēmumam jāveic kvalificētu darbinieku sagatavošana, viņu ekonomiskā un
profesionālā apmācība gan pašu spēkiem, gan vienojoties ar mācību iestādēm;
profesionālā apmācība gan pašu spēkiem, gan vienojoties ar mācību iestādēm;
•
uzņēmumam nepārtraukti jāuzlabo darba apstākļi sievietēm un pusaudžiem,
jāpiešķir
viņiem dažādi darba atvieglojumi, ko paredz darba likumdošana;
viņiem dažādi darba atvieglojumi, ko paredz darba likumdošana;
•
uzņēmumam jārūpējas par savu darbinieku
medicīnisko apkalpošanu un citiem
sociālajiem atvieglojumiem saskaņā ar uzņēmuma statūtiem.
Savā darbības procesā uzņēmums izmanto noteiktus ražošanas resursus, kurus tas pēc
saviem ieskatiem un saskaņā ar statūtiem sagādā, realizē un sadala.
Uzņēmuma materiālos resursus (īpašumu) veido:
sociālajiem atvieglojumiem saskaņā ar uzņēmuma statūtiem.
Savā darbības procesā uzņēmums izmanto noteiktus ražošanas resursus, kurus tas pēc
saviem ieskatiem un saskaņā ar statūtiem sagādā, realizē un sadala.
Uzņēmuma materiālos resursus (īpašumu) veido:
•
pamatlīdzekļi (ēkas, ražošanas iekārtas);
•
apgrozāmie līdzekļi (izejvielas, ražošanas krājumi un naudas līdzekļi);
• citas
vērtības, kuras atspoguļotas uzņēmuma bilancē.
Uzņēmuma
līdzekļi veidojas uz šādu avotu rēķina:
• no
dibinātāju naudas un materiālajiem ieguldījumiem;
• no
ienākumiem, kurus saņem no produkcijas pārdošanas un citas saimnieciskās
darbības;
• no
ienākumiem un vērtspapīriem un izsniegtajiem kredītiem;
• no
bezatlīdzības ziedojumiem , ko uzņēmums
var saņemt no juridiskām vai fiziskām personām;
• no
citiem avotiem , kas nav aizliegti LR likumos.
Latvijas
Republikas likumi uzņēmējdarbību apskata kā patstāvīgu , iniciatīvu un riskantu
darbību un produkcijas ražošanu, tirdzniecību vai citu pakalpojumu sniegšanu,
kuras nolūks ir apmierināt patērētāju vajadzības, lai iegūtu peļņu.
Uzņēmumi
savu darbību veic saskaņā ar vispārējiem uzņēmējdarbības principiem. Pie šādiem
principiem pieder:
• brīva
darbības sfēras izvēle
• uz
brīvprātības pamata piesaistīti juridisku vai fizisku personu līdzekļi uzņēmējdarbības
veikšanai;
•
patstāvīga darbības programmas noteikšana un sadarbības partneru izvēle;
• brīva līgumstrādnieku nolīgšana;
•ražošanas
resursu piesaistīšana un izmantošana
atbilstoši likumdošanai.
Uzņēmums
patstāvīgi plāno savu darbību un nosaka attīstības perspektīvas,
vadoties pēc saviem mērķiem un iespējām, kuru pamatā ir produkcijas pieprasījums un
noslēgtie saimnieciskie līgumi ar uzņēmuma partneriem.
vadoties pēc saviem mērķiem un iespējām, kuru pamatā ir produkcijas pieprasījums un
noslēgtie saimnieciskie līgumi ar uzņēmuma partneriem.
Uzņēmuma
funkcionēšanu var salīdzināt ar sistēmu, kurai pie ieejas atrodas
sagādes tirgū iegādātie ievadāmie ražošanas faktori, tālāk seko uzņēmuma tehnoloģiskais
process, bet pie izejas—gatavā produkcija. .
sagādes tirgū iegādātie ievadāmie ražošanas faktori, tālāk seko uzņēmuma tehnoloģiskais
process, bet pie izejas—gatavā produkcija. .
Ievadāmie
ražošanas faktori ir kapitāls (ražošanas līdzekļi), cilvēku resursi
(darbaspēks). Tehnoloģiskais process ir pati ražošana, kura beidzas ar gatavās
produkcijas noietu— pārdošanu ar mārketinga operāciju starpniecību. Noieta
tirgū tiek saņemti ieņēmumi par pārdoto produkciju, kuri naudas formā atgriežas
uzņēmumā un tiek izmantoti
uzņēmuma izdevumu segšanai.
uzņēmuma izdevumu segšanai.
Materiāltehnisko
sagādi uzņēmums veic ar tiešo līgumu palīdzību
vai ar preču biržu
starpniecību. Bez tam var izmantot arī valsts pasūtījuma sistēmu, kad šim
pasūtījumam nepieciešamos resursus nodrošina valsts. Materiāltehniskās sagādes funkcija uzņēmumu nodrošina ar ražošanas procesam nepieciešamajām mašīnām, iekārtām , izejvielām , materiāliem. Ar sagādes plānošanu un organizēšanu nodarbojas uzņēmuma sagādes daļas. Sagādes procesā tiek veiktas šādas darbības:
starpniecību. Bez tam var izmantot arī valsts pasūtījuma sistēmu, kad šim
pasūtījumam nepieciešamos resursus nodrošina valsts. Materiāltehniskās sagādes funkcija uzņēmumu nodrošina ar ražošanas procesam nepieciešamajām mašīnām, iekārtām , izejvielām , materiāliem. Ar sagādes plānošanu un organizēšanu nodarbojas uzņēmuma sagādes daļas. Sagādes procesā tiek veiktas šādas darbības:
•
noteiktas uzņēmuma vajadzības;
•
noteikti iespējamie piegādes avoti;
•
salīdzināti vairāku piegādātāju piedāvājumi;
•
izvēlēti izdevīgākie piedāvājumi;
•
sastādīti pasūtījumi;
•
pārbaudītas ienākošās preces.
Ražošanas
funkcijas ietvaros tiek kombinēti uznēmuma ražošanas faktori gatavo
izstrādājumu ražošanas nolūkā. Šeit pieskaitāmas plaša
apjoma darbības:
• produkta attīstīšana un izmēģināšana;
•
produkcijas sortimenta saraksta sagatavošana;
•
ražošanas procesa darba gaitas un tehnoloģijas noteikšana;
•
materiālu un izejvielu apstrādes laika noteikšana;
• nepieciešamo ražošanas faktoru sagatavošana;
• gatavo
izstrādājumu kvalitātes kontrole.
Produkcijas
noiets ir ražošanasuzņēmuma darbības procesa pēdējā fāze. Ar saražoto
preču pārdošanas starpniecību uzņēmumā tiek ievadīti līdzekļi no saražotās produkcijas pārdošanas un tīdz ar to dota iespēja ražošanas turpināšanai. Galvenie produkcijas noieta uzdevumi:
preču pārdošanas starpniecību uzņēmumā tiek ievadīti līdzekļi no saražotās produkcijas pārdošanas un tīdz ar to dota iespēja ražošanas turpināšanai. Galvenie produkcijas noieta uzdevumi:
• noieta
plānošana;
•
reklāmas plānošana;
• piedāvājumu nosūtīšana;
•
produkcijas pārdošana;
•
klientu konsultēšana.
Iepirkšanu,
ražošanu un noietu ražošanas uzņēmumos laika un daudzuma ziņā tieši nevar
saskaņot, tādēļ ir nepieciešama noliktavu saimniecība, kurā tiek uzglabātas
rezerves.
Izejvielu noliktava kalpo kā līdzsvars ražošanas norisē, bet gatavās produkcijas noliktava- kā līdzsvars svārstīgajam noieta daudzumam. Svarīgākās noliktavu funkcijas
Izejvielu noliktava kalpo kā līdzsvars ražošanas norisē, bet gatavās produkcijas noliktava- kā līdzsvars svārstīgajam noieta daudzumam. Svarīgākās noliktavu funkcijas
• preču
pienemšana un kontrole;
• preču sakārtošana un reģistrēšana;
• preču sagatavošana pārdošanai vai izsniegšanai;
• preču kvalitātes saglabāšana;
• noliktavu krājumu
uzskaite un kontrole.
Finansēšanas
galvenais uzdevums iruzņēmumam nepieciešamā kapitāla sagādāšana,
lai realizētu uzņēmējdarbības uzdevumus. Finansēšanas mērķis ir uzņēmuma finansiālā
līdzsvara un likviditātes saglabāšana.Tādēļ uzņēmumā jānodrošina ne tikai kapitāla piegāde, bet arī racionāla kapitāla ieguldīšana ražošanā, lai tas ne tikai atmaksātos bet arī nestu peļņu.Finansēšana aptver šādas darbības:
lai realizētu uzņēmējdarbības uzdevumus. Finansēšanas mērķis ir uzņēmuma finansiālā
līdzsvara un likviditātes saglabāšana.Tādēļ uzņēmumā jānodrošina ne tikai kapitāla piegāde, bet arī racionāla kapitāla ieguldīšana ražošanā, lai tas ne tikai atmaksātos bet arī nestu peļņu.Finansēšana aptver šādas darbības:
•
paredzamo ienākumu un izdevumu aprēķins;
•
kapitāla vajadzību izzināšana;
• iespējamo
finansēšanas veidu priekšrocību un trūkumu salīdzināšana;
•
piemērotākā finansēšanas veida izvēle.
Ražošanas
funkcijas ir cita no citas atkarīgas. Lēmumi ražošanā ietekmē arī citu funkciju veikšanu. Piemēram, ja ir nolemts
palielināt ražošanas apjomu, tas ietekmēs sagādes funkciju, finansēšanu (kredīta ņemšana mašīnu iegādei), noliktavu saimniecību
(lielāki darba uzdevumi preču realizācijas sagatavošanai) un noietu.
Taču ražošana ne tikai izraisa pārmaiņas citās funkciju sfērās, bet arī pati var tikt saistīta ar stāvokli šajās sfērās . Līdz ar to pastāv savstarpējā atkarība un mijiedarbība starp ražošanas funkcijām. Šīs funkcijas citas ar citu ir jāsaskaņo ar attiecīgu uzņēmuma vadības lēmumu pieņemšanu.
Taču ražošana ne tikai izraisa pārmaiņas citās funkciju sfērās, bet arī pati var tikt saistīta ar stāvokli šajās sfērās . Līdz ar to pastāv savstarpējā atkarība un mijiedarbība starp ražošanas funkcijām. Šīs funkcijas citas ar citu ir jāsaskaņo ar attiecīgu uzņēmuma vadības lēmumu pieņemšanu.
Mārketinga
funkcija . Uzsākot resursu sagādi un patērēšanu , uzņēmējam jābūt pārliecinātam
par to lietderību- jānodarbojas ar mārketingu. Tas jādara nepārtraukti – gan
līdz produkcijas ieviešanai ražošanā , gan arī produkcijas realizācijas sākumā.
Šīs funkcijas uzdevums ir savākt un izanalizēt uzņēmējdarbības lēmumu
pieņemšanai nepieciešamo informāciju, kurā ietverti šādi nosacījumi:
• preču
raksturojums; preces gatavības pakāpe,
patērētāju attieksme pret cenu,
konkurentu cenas utt.;
konkurentu cenas utt.;
•
vispārējs tirgus raksturojums; patērētāju daudzums,
preču pirkšanas paņēmieni, pircēju attieksme pret pārdošanas noteikumiem utt;
• preču
noieta kanālu raksturojums; starpnieku skaits, iespējas samazināt noieta
kanālu posmu skaitu utt.;
kanālu posmu skaitu utt.;
•
konkurences līmenis tirgū; uzņēmuma vājās un stiprās puses, konkurentu
produkcijas priekšrocības utt.
Kā uzņēmumā darbosies mārketinga dienests,
lielā mērā būs atkarīgs
uzņēmuma darbības rezultāts.
uzņēmuma darbības rezultāts.
4 . Uzņēmuma
reorganizācija.
Saimnieciskā
ziņā ar jēdzienu “reorganizācija” var saprast tādu darbību,kad tiek mainīta
uzņēmuma tiesiskā forma , īpašuma attiecības un no tām izrietošā vadīšanas
organizācija, neskarot uzņēmuma identitāti un saimniecisko darbību- individuāla
uzņēmuma pārveidošana par SIA vai par līgumsabiedrību, vai par akciju
sabiedrību. Var pastāvēt arī pretēja iespēja , akciju sabiedrību pārveidot par
SIA vai par individuālo uzņēmumu.
4.1 Reorganizācija LR likumā “ Par
uzņēmējdarbību”.
LR
likumā “ Par Uzņēmējdarbību” 35p. noteikts[2]:
Uzņēmējsabiedrību var reorganizēt vai
pievienot citai sabiedrībai , lēmumu par to pieņem statūtos vai līgumā
paredzētajā kārtībā. Uzņēmumu ar uzņēmēja vai tā pilnvarotas institūcijas
lēmumumu var reorganizēt un reorganizācija var izpausties:
·
Uzņēmējdarbības vai īpašuma formas
maiņa;
·
Īpašnieka maiņa;
·
Uzņēmuma sadalīšanās vai daļas
atdalīšanās;
·
Uzņēmuma pievienošanās citam
uzņēmumam;
·
Cita uzņēmuma pievienošanās;
·
Jauna uzņēmuma izveidošanās ,
apvienojoties uzņēmumiem.
Uzņēmumus apvienojot vai uzņēmumu
pievienojot , jaunizveidotajam uzņēmumam pāriet visu apvienoto vai pievienoto
uzņēmumu tiesības un saistības. Uzņēmumu reorganizējot, ja reorganizācija tiek
veikta , uzņēmumu pieveinojot citam uzņēmumam , uzņēmumam pievienojot citu
uzņēmumu, izveido jaunu uzņēmumu vai apvienību, apvienojot uzņēmumus, kā arī
jebkādā citā veidā iegūstot uzņēmuma pajas, daļas vai aktīvus , un ja vismaz
viens no reorganizācijas dalībniekiem jau ir dominējošā stāvoklīkonkrētajā
tirgū vai reorganizācijas rezultātā var izveidoties vai nostiprināties tirgus
dalībnieka dominējošais stāvoklis konkrētajā tirgū , jāievēro Konkurences
likuma un citu normatīvo aktu nosacījumi.Uzņēmumu sadalot vai atdalot daļu no
uzņēmuma , tā tiesības un saistības tiek sadalītas saskaņā ar īpašuma
sadalīšanas aktu. Reorganizācijas rezultātā izveidotā uzņēmuma vadītājs uzņemas
saistības, saglabā reorganizētā uzņēmuma dokumentus vai, saskaņojot ar Valsts
arhīvu ģenerāldirekciju , nodod tos valsts glabāšanā, nodrošinot par to
samaksu.
Reorganizētie
uzņēmumi jāpārreģistrē LR Uzņēmumu
reģistrā. Uzņēmumu var arī reorganizēt saskaņā ar tiesas spriedumu pēc
monopoldarbības uzraudzības institūcijas
prasības.
4.2 Sabiedrisko organizāciju reorganizācija.
Sabiedriskās
organizācijas vai sabiedrisko organizāciju apvienības darbība izbeidzas ,
jaaugstākā lēmējinstitūcija statūtos noteiktā kārtībā pieņem lēmumupar
pašlikvidāciju vai reorganizāciju, apvienojoties ar citu organizāciju ,
sadaloties vai pievienojoties citai.
Lēmums
par sabiedriskās organizācijas reorganizāciju trīs dienu laikā jāpaziņo LR
Uzņēmumu reģistram, vai tieslietu ministrijai.
Lēmumu par sabiedriskās organizācijas
reorganizāciju var pieņemt pamatojoties uz[3]:
1. Sabiedriskās organizācijas sadalīšanās- sadalās vairākās jaunās
organizācijās;
2. Biedru grupas atdalīšanās no sabiedriskās organizācijas- biedru grupa
atdalās un nodibina jaunu organizāciju;
3. Teritoriālās struktūrvienības atdalīšanās no sabiedriskās
organizācijas- ja atdalās teritoriālā struktūrvienība , kurai saskaņā ar
statūtiem ir juridiskas personas statuss;
4. Sabiedrisko organizāciju apvienošanās- ja divas vai vairākas
organizācijas apvienojas jaunā sabiedriskā organizācijā.
5. Sabiedriskas organizācijas pārveidošana par politisku organizāciju- notiek
saskaņā ar statūtiem.
6. Politiskās organizācijas pārveidošana par sabiedrisku organizāciju-
notiek uz statūtu pamata.
4.3Individuālā un ģimenes
uzņēmuma reorganizācija.[4]
Šie nosacījumi attiecas uz individuālajiem
ģimenes uzņēmumiem , zemnieka un zvejnieka saimniecībām. Reorganizācija notiek
saskaņā ar LR likumu “ Par uzņēmējdarbību” , reorganizāciju veic uzņēmuma
īpašnieks . Reorganizāciju, kas dibināts uz ģimenes kopīpašuma bāzes izšķir tikai pilngadīgie ģimenes locekļi,
ievērojot dibināšanas līguma nosacījumus vai ģimenes locekļu noteikto uzņēmuma
pārvaldes kārtību.
Ja
ģimenes uzņēmuma īpašnieki šķir savu laulību , bijušajiem laulātajiem
dibināšanas līgums jāslēdz no jauna un
jāreģistrē uzņēmums LR Uzņēmumu reģistrā, tas attiecas arī uz tādiem ģimenes
uzņēmumiem, kuros mainās ģimenes uzņēmuma dibinātāju – citu pilngadīgo locekļu
skaits.
4.4 Valsts un pašvaldību uzņēmumu reorganizācija.
Pašvaldību
uzņēmumu reorganizācija notiek saskaņā ar LR likumu “ Par Uzņēmējdarbību” , un
lēmumu par reorganizāciju pieņem attiecīgā pašvaldība.[5]
Valsts uzņēmuma
reorganizēšana, nodošana nomā, pārveidošana uzņēmējsabiedrībā vai viena
īpašnieka uzņēmumā notiek LR likumos un MK noteikumos noteiktā kārtībā ,
attiecīgo lēmumu par reorganizāciju vai pārveidošanu pieņem MK vai attiecīgais
resors-ministrija.[6]
4.5
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību reorganizācija.
Ja sabiedrības dalībnieku skaits pārsniedz
likumā noteikto paredzēto dalībnieku skaitu, sabiedrība divu gadu laikā
jāpārveido par akciju sabiedrību.Ja sabiedrība pēc tās reģistrācijas LR
Uzņēmumu reģistrā šajā likumā paredzētajā kārtībā vēlas nodarboties ar
uzņēmējdarbību , kurai LR likums “ par Uzņēmējdarbību” vai citi likumi paredz
dalībnieku papildu atbildību, tā līdz šīs darbības uzsākšanai jāpārveido par
sabiedrību ar papildu atbildību.[7]
4.6
Citi nosacījumi kas jāņem vērā uzņēmumu reorganizējot.
Pārveidošanas iemesli var būt
dažādi, bet galvenokārt tie ir saistīti ar labākām iespējām piesaistīt papildu
kapitālu, labākām kreditēšanas iespējāmun iespējamu nodokļu slodzes
samazināšanu. Citos gadījumos uzņēmuma reorganizāciju prasa likums – piem. ja
SIA dalībnieku skaits pārsniedz 50 tad jāpārveido kā akciju sabiedrība.
Tiesiskā ziņā ar reorganizēšanu
saprot ar likumu regulētu uzņēmuma pārveidošanu. Uzņēmuma tiesiskās formas
maiņa , ja tā nav regulēta ar likumiem , var uzskatīt par uzņēmuma
pārdibināšanu.Uzņēmuma reorganizācijas procesā , visa manta un saistības ar
vienu aktu pāriet jaunās tiesību formas uzņēmumam bez formālās likvidācijas, un
būtība ir tāda ka šāda reorganizācija aprobežojas ar uzņēmuma pārreģistrēšanu Uzņēmumu
reģistrā. Likums par uzņēmējdarbību aizliedz likvidēt uzņēmumu lai izdarītu
reorganizāciju.Savukārt, pārdibināšanas procesā vecās tiesiskās formas uzņēmuma
,ateriālās vērtības formāli jānodod jaunajam uzņēmumam, tāpat jānodod un jāņem
vērā prasības un saistības.Reorganizētais uzņēmums ir jāreģistrē Uzņēmumu
reģistrā. Ja uzņēmuma reorganizācijas gaitā notiek jaunu dalībnieku uzņemšana,
tad šo uzskata par jauna uzņēmuma dibināšanu un jāsastāda dibināšanas bilance.
Saimnieciskās darbības procesā
diezgan bieži notiek atsevišķu uzņēmumu apvienošanās, galvenais iemesls ir
kapitāla plūsma, lai apvienotajā uzņēmumā varētu iegūt lielākas iespējas
apgrozījuma un peļņas palielināšanai.
Uzņēmuma apvienošanās varētu
uzskatīt par darbību, kad divi vai vairāki līdz tam neatkarīgi uzņēmumi izveido
vienu jaunu saimnieciski un juridiski vienotu uzņēmumu.Uzņēmuma apvienošanu var
izpildīt divējādi,1) ar uzņemšanu- uzņemot apvienojamos uzņēmumus vienā no tiem
un uz tā bāzes veidot jaunu uzņēmumu, 2) ar jaundibināšanu-visiem uzņēmumiem apvienojot
savu īpašumu , veidijot jaunu uzņēmumu neatkarīgi no jebkura agrāk pastāvējuša
uzņēmuma. Jebkurā apvienošanas gadījumā , ja tas ir saistīts ar īpašuma tiesību
izmaiņām, uzņēmumu īpašniekiem atlīdzina viņiem piederošo uzņēmumu vērtību vai
nu naudā, vai arī izsniedzot jaunā uzņēmuma akcijas un citus apstiprinošus
dokumentus.
Uzņēmumu apvienošanos var klasificēt
arī pēc tehnoloģiskajām pazīmēm. Patāv trīs veidi:
- Apvienojas vienas nozares uzņēmumi, kas ražo vienu un to pašu produkcijas veidu , parasti apkalpo vienu un to pašu pircēju veidu.
- Apvienojas divi uzņēmumi, kuri gan darbojas vienā nozarē, bet tehnoloģiski izmanto viens otra produkciju tālākai aptrādei.
- Apvienojas divi vai vairāki uzņēmumi, kuri ne ražošanas, ne noieta ziņā nav saistīti.
Apvienošanās motīvi var būt dažādi , bet
galvenie varētu būt šādi:
- Ražošanas tehnoloģijas iespējas.
- Noieta uzlabošana.
- Uzņēmuma vadīšanas racionalizācija.
- Sanācija – novērst vāju, bet nozīmīgu uzņēmumu likvidāciju.
Jāņem vērā, ka uzņēmumu apvienošanās var
radīt monopoliskus uzņēmumus, tāpēc šos procesus kontrolē valsts institūcijas,
kas pamatojas uz likumiem par monopolu darbības ierobežošanu.
LR
likums “ Par Uzņēmējdarbību” ir saistoš visiem uzņēmējdarbības veidiem, un arī
nosacījumi tajā kas regulē uzņemumu reorganizāciju.
5.Uzņēmumu likvidācija.
Nereti
gadās, ka kaut kādu lemeslu dēļ uzņēmuma
turpmākā darbība kļūst
nelietderīga. Tad uzņēmuma dibinātāji var
pieņemt lēmumu uzņēmumu vai sabiedrību likvidēt.
Likvidācija ir
brīvprātīga uzņēmuma saimnieciskās darbības izbeigšana.Ar
to saprot visu uzņēmuma mantas objektu realizāciju, lai ar saņemto realizācijas
ienākumu varētu segt parādus kreditoriem un atlīdzināt uzņēmuma dalībniekiem
viņu ieguldītās summas.
to saprot visu uzņēmuma mantas objektu realizāciju, lai ar saņemto realizācijas
ienākumu varētu segt parādus kreditoriem un atlīdzināt uzņēmuma dalībniekiem
viņu ieguldītās summas.
Brīvprātīga likvidācija
ir lespējama tikai tad, ja uzņēmumam nav parādu kreditoriem. Ja uzņēmums
sāk likvidāciju un atklājas, ka tam ir parādi, brīvprātīgās
likvidācijas
vietā sākas maksātnespējas vai bankrota pasludināšanas procedūra. Likvidācija var notikt vairākos atšķirīgos veidos :
vietā sākas maksātnespējas vai bankrota pasludināšanas procedūra. Likvidācija var notikt vairākos atšķirīgos veidos :
5.1 Daļēja
likvidācija.
Daļējas likvidācijas gadījumā tiek likvidēta kāda uzņēmuma struktūrvienība,
iecirknis vai ražotne. Daļējā likvidācijā tiek novērtēti šīs uzņēmuma daļas līdzekļi, kurus
likvidē, iespēju robežās tos pārdodot un ar pārdošanas lenākumiem galvenokārt sedz
uzņēmuma saistības. Šāda daļēļa likvidācija var būt kā brīvprātīga, tā arī piespiedu.
iecirknis vai ražotne. Daļējā likvidācijā tiek novērtēti šīs uzņēmuma daļas līdzekļi, kurus
likvidē, iespēju robežās tos pārdodot un ar pārdošanas lenākumiem galvenokārt sedz
uzņēmuma saistības. Šāda daļēļa likvidācija var būt kā brīvprātīga, tā arī piespiedu.
5.2 Formālā
likvidācija.
Formālā
likvidācija
notiek, uzņēmumam apvienojoties ar citiem uzņēmumiem.
Formālās likvidācijas gadījumā uzņēmumu svītro no Uzņēmuma reģistra, bet pats uzņēmums ar visu savu mantu lekļaujas jaunajā, apvienotajā uzņēmumā. Pēc formālās
likvidācijas jaunais uzņēmums nepārņem likvidējamā uzņēmuma bilanci kopumā,bet
visus līdzekļus un saistības pārņem katru atsevišķi ar individuālu izvērtējumu.
Formālās likvidācijas gadījumā uzņēmumu svītro no Uzņēmuma reģistra, bet pats uzņēmums ar visu savu mantu lekļaujas jaunajā, apvienotajā uzņēmumā. Pēc formālās
likvidācijas jaunais uzņēmums nepārņem likvidējamā uzņēmuma bilanci kopumā,bet
visus līdzekļus un saistības pārņem katru atsevišķi ar individuālu izvērtējumu.
5.3
Materiālā likvidācija.
Materiālā
likvidācijā
tiek pārtraukta uzņēmuma saimnieciskā darbība, uzņēmuma
mantu realizē, ar iegūto realizācijas ienākumu sedz saistības un lespēju robežās
apmaksā dalībniekiem uzņēmumā ieguldītās summas. Uzņēmuma tiesiskais saturs tomēr
tiek saglabāts un to no Uzņēmuma reģistra nesvītro.
mantu realizē, ar iegūto realizācijas ienākumu sedz saistības un lespēju robežās
apmaksā dalībniekiem uzņēmumā ieguldītās summas. Uzņēmuma tiesiskais saturs tomēr
tiek saglabāts un to no Uzņēmuma reģistra nesvītro.
Uzņēmuma matenālā likvidācija var
būt brīvprātīga vai piespiedu. Individuālos
uzņēmumos un līgumsabiedrībās var notikt abu šo veidu likvidācija bet statūtsabiedrībās
gandrīz vai visos gadījumos materiālā likvidācija bez formālās likvidācijas nav
iespējama — pēc matenālās likvidācijas pabeigšanas uzņēmumu svītro no Uzņēmuma
reģistra. Tā ir uzņēmuma materiālā un formālā likvidācija.
uzņēmumos un līgumsabiedrībās var notikt abu šo veidu likvidācija bet statūtsabiedrībās
gandrīz vai visos gadījumos materiālā likvidācija bez formālās likvidācijas nav
iespējama — pēc matenālās likvidācijas pabeigšanas uzņēmumu svītro no Uzņēmuma
reģistra. Tā ir uzņēmuma materiālā un formālā likvidācija.
Uzņēmumu
likvidācijas kārtība ir noteikta likumā "Par sabiedrībām ar ierobežotu
atbildību", likumā “Par akciju sabiedrībām" un citos uzņēmējdarbību regulējošos likumos.Individuālus uzņēmumus brīvprātīgi var likvidēt to īpašnieki, ja viņi neuzskata par izdevīgu turpināt savu uzņēmuma darbību, līgumsabiedrības dalībnieki var likvidēt uzņēmumu uz savstarpējās vienošanās pamata.
atbildību", likumā “Par akciju sabiedrībām" un citos uzņēmējdarbību regulējošos likumos.Individuālus uzņēmumus brīvprātīgi var likvidēt to īpašnieki, ja viņi neuzskata par izdevīgu turpināt savu uzņēmuma darbību, līgumsabiedrības dalībnieki var likvidēt uzņēmumu uz savstarpējās vienošanās pamata.
Statūtsabiedrības brīvprātīgi likvidē
tad, kad ir iestājies statūtos paredzētais uzņēmuma darbības beigu termiņš vai
arī sabiedrības likvidāciju pieprasa dalībnieku kopsapulce ar kvalificētu balsu
vairākumu.Šajā gadijumā visa uzņēmuma manta pār-
vēršas realizējamos līdzekļos. Likvidācijai par pamatu var būt uzņēmēja darbspēju
ierobežojums vai zaudējums, vecums vai nāve, kompanjona izstāšanās no atklātas
tirdzniecības sabiedrības, strīdi ar kompanjoniem vai mantiniekiem, sliktas ienākumu
iespējas, izvirzītā mērķa sasniegšana, izejvielu bāzes izbeigšanās. Likvidācijas gaitu
kontrolē pats uzņēmējs, iepriekšējie kompanjoni, ražošanas vai pakalpojumu procesa
vadītāji vai valdes locekļi. Viņus sauc par likvidatoriem, taču likvidācijas laikā labākas
uzskaites un darbvedības labad var būt norīkota cita persona.
vēršas realizējamos līdzekļos. Likvidācijai par pamatu var būt uzņēmēja darbspēju
ierobežojums vai zaudējums, vecums vai nāve, kompanjona izstāšanās no atklātas
tirdzniecības sabiedrības, strīdi ar kompanjoniem vai mantiniekiem, sliktas ienākumu
iespējas, izvirzītā mērķa sasniegšana, izejvielu bāzes izbeigšanās. Likvidācijas gaitu
kontrolē pats uzņēmējs, iepriekšējie kompanjoni, ražošanas vai pakalpojumu procesa
vadītāji vai valdes locekļi. Viņus sauc par likvidatoriem, taču likvidācijas laikā labākas
uzskaites un darbvedības labad var būt norīkota cita persona.
Kreditoru interešu aizstāvībai uzņēmuma
likvidācijas procesā likumdošana paredz
šādu procedūru:
šādu procedūru:
• lēmumu par likvidāciju
publicē oficiālos izdevumos un izdara atzīmi
tirdzniecības
reģistrā;
reģistrā;
• uzaicina kreditorus un paziņo par
likvidāciju:
• visai lietišķajai korespondencei
izdara atzīmi "LIKVIDĀCIJA":
• pārbauda uzņēmuma finansiālo stāvokli;
• veic līdzekļu atlikumu
inventarizāciju;
• piedzen uzņēmuma
parādus;
• norēķinās ar uzņēmuma kreditoriem.
Piespiedu likvidāciju nosaka ar tiesas
lēmumu. Ne vienmēr uznēmurna piespiedu
likvidācija ir saistīta ar maksātnespēju un tai sekojošu bankrotu. Lēmumu par uzņēmuma
piespiedu likvidāciju tiesa var pieņemt arī tad, ja uzņēmuma vadība nodarbojas ar
nelikumīgu darbību vai akcionāri pieņem nelikumīgus ieņēmumus.
likvidācija ir saistīta ar maksātnespēju un tai sekojošu bankrotu. Lēmumu par uzņēmuma
piespiedu likvidāciju tiesa var pieņemt arī tad, ja uzņēmuma vadība nodarbojas ar
nelikumīgu darbību vai akcionāri pieņem nelikumīgus ieņēmumus.
Uzņēmējsabiedrību
un uzņēmumu likvidācija[8]
Uzņēmējsabiedrības un uzņēmuma darbība
izbeidzas:
1)saskaņā
ar uzņēmēja vai uzņēmējsabiedrības lēmumu;
2)statūtos vai līgumā paredzētajā
kārtībā;
3)saskaņā ar likumu par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju;
4)ja gada laikā pēc to reģistrācijas nav
uzsākta uzņēmējdarbība;
5)pēc tiesas vai saimnieciskās tiesas
lēmuma likumā noteiktajos gadījumos;
6)pēc Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma,
ja uzņēmums atkārtoti neiesniedz nodokļu
likumos noteiktos pārskatus, deklarācijas vai nodokļu aprēķinus, kā arī nav
paziņojis par savas darbības pārtraukšanu;
7)ja pamatkapitāls neatbilst likuma
prasībām.
Uzņēmumu vadītājiem
likumā noteiktajos gadījumos jālikvidē uzņēmums sešu mēnešu laikā pēc
uzņēmējdarbības izbeigšanas, izņemot gadījumus, kad likvidators tiek iecelts
pēc tiesas nolēmuma.
Ja uzņēmums pārtrauc savu darbību,
uzņēmuma vadītājam par to jāpaziņo Valsts ieņēmumu dienesta
iestādei pēc tā reģistrācijas vietas, norādot uzņēmējdarbības pārtraukšanas
iemeslus un termiņu.
Aizliegts likvidēt uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību), lai izdarītu reorganizāciju. Uzņēmējdarbības vai uzņēmuma
darbību var izbeigt sakarā ar tiesas lēmumu gadījumos, kad uzņēmējsabiedrība
vai uzņēmums veic neatļautu uzņēmējdarbību vai veic attiecīgas darbības
bez likumā noteiktās speciālās atļaujas
(licences) saņemšanas.
Par uzņēmuma likvidāciju jāsniedz ziņojums oficiālā
laikrakstā un jāpaziņo Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram.
Uzņēmuma
likvidācijas lēmuma pieņēmējs ieceļ likvidācijas komisiju, kas pārvalda
uzņēmumu likvidācijas procesā.
Likvidācijas komisija nosaka kārtību,
kādā uzņēmuma dokumenti (arī
personālsastāva dokumenti) nododami valsts arhīviem glabāšanā, un veic
nepieciešamās darbības dokumentu sakārtošanai un nodošanai valsts arhīviem.
Izdevumi, kas saistīti ar dokumentu sakārtošanu, tiek apmaksāti no likvidējamā
uzņēmuma mantas, bet izdevumi, kas saistīti ar to saglabāšanu valsts arhīvos, -
no valsts budžeta līdzekļiem;
Likvidācijas komisija novērtē uzņēmuma
mantu un sastāda likvidācijas bilanci. Kreditoru un budžeta iestāžu prasību
apmierināšanai nepieciešamo uzņēmuma
mantas daļu pārdod izsolē vai nodod kreditoriem parāda dzēšanai.
Kreditoru prasības pret likvidējamo
uzņēmumu jāpiesaka triju mēnešu laikā no dienas, kad publicēts sludinājums par
likvidēšanu.
Ja likvidācijas gaitā atklājas, ka
likvidācijas procesā nav iespējams pilnībā apmierināt visus pamatotos kreditoru
prasījumus, likvidatoriem ir jāiesniedz tiesā pieteikums par maksātnespēju
likumā par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju noteiktajā kārtībā.
Likvidējamā uzņēmuma darbinieku tiesības
garantē darba likumu kodeks.
Uzņēmumu manta, kas palikusi pēc
kreditoru prasību apmierināšanas un izmaksām darbiniekiem, paliek īpašniekam
vai tiek sadalīta dalībniekiem proporcionāli to uzņēmējsabiedrībā ieguldītajai
daļai.
Uzņēmums uzskatāms par likvidētu pēc tā
izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra.
Kreditoru
prasījumi pret uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru pamatkapitāls neatbilst
likuma prasībām, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā jāpiesaka Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistrā. Uzņēmumi
(uzņēmējsabiedrības), pret kuriem nav pieteikti kreditoru prasījumi, Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā ir izslēdzami no Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistra ar valsts notāra lēmumu, piemērojot tiem likuma” Par Uzņēmējdarbību”
34.pantā noteikto likvidācijas procedūru.
Uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības), pret kuriem pieteikti kreditoru prasījumi, likvidē likuma” Par Uzņēmējdarbību” 34.pantā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Valstij kā sabiedrisko interešu pārstāvei ir nozīmīga loma. Tirgus ekonomikas valstīs parasti ir daudz lielāka rīcības brīvība nekā plānotās ekonomikas zemēs, tomēr vastij ir jāgarantē attiecīgu institucionālu struktūru pastāvēšana. Tās ietver atbilstīgu likumdošnas kodeksu, kas garantē, ka indivīds ir brīvs uzsākt pats savu uzņēmējdarbību.
Uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības), pret kuriem pieteikti kreditoru prasījumi, likvidē likuma” Par Uzņēmējdarbību” 34.pantā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Valstij kā sabiedrisko interešu pārstāvei ir nozīmīga loma. Tirgus ekonomikas valstīs parasti ir daudz lielāka rīcības brīvība nekā plānotās ekonomikas zemēs, tomēr vastij ir jāgarantē attiecīgu institucionālu struktūru pastāvēšana. Tās ietver atbilstīgu likumdošnas kodeksu, kas garantē, ka indivīds ir brīvs uzsākt pats savu uzņēmējdarbību.
6.NOBEIGUMS.
Valstij jānodrošina likumi un kārtība,
atbilstīga militārās aizsardzības un labklājības sistēma, kā arī dažādi
nolīgumi ar citām valstīm.
Valsts ierēdņu uzdevums ir realizēt
politiskus lēmumus minētajās jomās. Ekonomikas efektivitāte kopumā ir atkarīga
no tā, cik labi funkcionē ierēdniecība.
Veidojot institucionālas struktūras un
izstrādājot “spēles noteikumus” uzņēmējdarbības sektoram, valstij noteikti ir
jāņem vērā arī negatīvie ekonomiskās
darbības blakusefekti, pirmām kārtam apkārtejai videi nodarītais kaitējums.
Investīcijas no Cityfinances ir vēl viens finansēšanas veids uzņēmējiem. Investor vairs nav jāmeklē uzņēmumu, viss viena vietā! Piesakies tūlīt un mēs palīdzēsim http://www.cityfinances.lv/lv/investicijas/
AtbildētDzēst