Fausts



Johans Volfgangs Gēte
(1749-1832)

        Gētes filozofiskā traģēdija “Fausts” (1d. – 1808, 2d-1831) ir viens no izcilākajiem darbiem pasaules literatūrā. Lugas sižetam Gēte izmantojis kādu 16. gadsimta leģendu par doktoru Faustu, kas, tiekdamies pēc zināšanām, pārdod savu dvēseli velnam (Mefistofelim) un beigās aiziet bojā.
          Traģēdijas 1. daļā redzam nemiera un šaubu mocīto Faustu, par kuru Mefistofelis saka: “...viņš prasa zvaigznes visuskaistākās, visaugstos priekus, kādus zeme rada.” Ilgus gadus Fausts ar lielu centību nodevis studijām, tomēr nevar pateikt, no kā viss radies, kas ir visa pamats. Lai gūtu atbildi uz šiem jautājumiem un pilnībā iepazītu dzīvi, Fausts noslēdz līgumu ar Mefistofeli, kurš solās izpildīt jebkuru viņa vēlēšanos.
          Par to Mefistofelis iegūst fausta dvēseli, ja fausts kādreiz jutīsies pilnīgi laimīgs un vēlēsies, kaut laimes mirklis nebeigtos. Pēc līguma noslēgšanas Mefistofelis cer Faustu padarīt laimīgu ar dažādām jutekliskām baudām un aizved uz slaveno Auerbaha pagrabu Leipcigā, kur dzīro studenti. Bet faustu dzērāju joki un izdarības nevilina. Pēc tam Mefistofelis Faustu raganu virtuvē liek pārvērst par skaistu jaunekli un palīdz viņam savaldzināt skaidro, dievbijīgo meiteni Margaretu (Grietiņu). Tomēr arī mīlestībā Fausts laimi nerod. Viņš tikai, Mefistofeļa vadīts, pazudina Margaretu; bojā aiziet arī viņas māte un brālis.
          Traģēdijas 2.daļā fausts ķeizara galmā iegūst slavu un varu, bet tas nesagādā viņam apmierinājumu, īstu, dziļu prieku. Tāpat ir arī ar mākslas skaistumu. Beidzot Fausts iegūst tuksnešainu jūras krastu un pārvērš to par auglīgu zemi. Un, kaut arī darbs prasa cilvēku upurus, Fausts pirmo reizi mūžā jūtas īsti laimīgs, jo viņš rada eksistences iespējas daudziem cilvēkiem; arī pats viņš labprāt uz šās zemes “ar brīvu tautu brīvi stāvētu”. Taču pienākušas Fausta dzīves beigas un viņš pakrīt miris. Mefistofelis ir pārliecināts, ka Fausta dvēsele pieder viņam, bet parādās gaišie debess gari un dzied:
                  
Kas mūžam cīstot karojis,
To brīvi pestīt varam.

Tātad Fausts savas vainas un kļūdas ir izpircis ar nemitīgiem meklējumiem un darbu citu labā.

FAUSTS.

Tāpat kā Gēte, arī Fausts nav kristietis. Pasauli viņš uzskata par vienotu veselo, kur “vienībā viss kopā aužas, viens otrā dzīvo, viens otrā glaužas”. Cilvēks ir tikai dabas daļa, bet dievs – viss esošais. Ar šādu dabas izpratni, ko sauc par panteismu, toreiz nereti maskēja dieva esamības noliegšanu.
Reizēm gan Faustu pārņem ilgas pēc augsta sabiedrības stāvokļa, bagātības un jutekliskām baudām, taču viņš ir un paliek atziņu meklētājs un domā, ka “tik nerimu darbā vīrs parādās”, ka “darbs ir viss, nekas nav slava”. Tāpēc pat lielā vecumā Fausts ar jaunekļa sparu ķeras pie grūta pasākuma un netaupa savus spēkus; viņš noveco, kļūst akls, bet no darba neatsakās.

MEFISTOFELIS.

Mefistofelis ir “gars, kas visu liedz un peļ”; viņš ņirgājas par cilvēku jūtām, cerībām, zobojas par viņu cenšanos pēc augstākiem mērķiem. Cilvēkus viņš pamudina izdarīt noziegumus. Taču traģēdijā Mefistofelim piešķirta arī cita svarīga loma. Ar savu kritiku viņš kliedē ilūzijas, palīdz saskatīt patiesību, paver ceļu jaunajam un tā ārda feodālisma pamatus un grauj baznīcas varu. Tāpēc viņš par sevi var teikt:
                   No viņa spēka daļa es,
                   Kas ļaunu vienmēr grib
                   Un labu vienmēr nes.

Cilvēkam Mefistofelis neļauj apmierināties ar sasniegto, pagurt. Pats dievs pozitīvi novērtē viņa nopelnus:
                   Jo cilvēks darbībā var drīzi gurt,
                   Tam miers ir mīļāks nekā sūri sviedri;
                   Tādēļ es tādu dodu tam par biedru,
                   Kas to var dzīt un dzelt un liesmas kurt.
Arī Faustam Mefistofelis palīdz gūt atziņas, izprast cilvēkus.

MARGARETA.

Skaidro, maigo Margaretu krievu literatūras kritiķis V. Beļinskis nosaucis par sievišķīgās mīlestības un uzticības ideālu. Margaretas daiļums, viņas vienkāršība un dabiskums aizrauj Faustu; arī Margareta Faustam pieķeras ar visu sirdi. Taču abu mīlestības laime nav ilga. Margaretas gara pasaule šaura, Fausta ilgas viņai svešas un nesaprotamas, jo viņas dzīves mērķis ir mierīga un klusa ģimenes dzīve. Tomēr Margaretu vainot nevar, jo tai laikā sievietei citu iespēju nebija. Margaretas traģēdija sevišķi smaga tāpēc, ka viņai jāiet bojā savas skaidrās un nesavtīgās mīlestības dēļ.

MĀKSLINIECISKAIS VEIDOJUMS.

“Fausts” ir saistītā valodā sacerēta “lasāma luga”, nesaīsinātā veidā tā izrādēm nav piemērota. Kaut lugā darbojas daudz pārdabisku būtņu, mitoloģisku tēlu, tajā tomēr nav nekā mistiska; šie tēli ir tikai simboli, kas, rādot pretstatu cīņu, virza darbību uz priekšu un pauž Gētes progresīvās domas – baznīcas kritiku, ticību Vācijas brīvai nākotnei utt. Kuras citādi viņam nebija iespējams citādi izteikt.
Gētes valoda ir muzikāla, daiļa, rūpīgi veidota. Te daudz aforismu, piemēram: “Draugs, visa teorija pelēka, un dzīves koks tik zaļš ir visu mūžu”, kā arī lirisku iespraudumu un dziesmu (Margaretas dziesma, “Dāvājums” un citi). Rainis, pārtulkodams “Faustu” latviešu valodā, ir veicis ļoti lielu darbu.

11 comments:

  1. Paldies! :) Ļoti labs pārskats

    AtbildētDzēst
  2. Paldies! Perfekti izklāstīts! Nebūs jālasa :D

    AtbildētDzēst
  3. Šogad 2019. gads man bija tik svētīgs, ka Dievs man ir devis iemeslu atkal dzīvot laimīgi pēc tam, kad trīs mēnešus bija sabojāta sirds, kad mans vīrs mani atstāja novārtā un atgriezās pie sava mīļotāja. Es cietu un izbraucu visu veidu emocionālo spīdzināšanu, jo es nevarēju saņemt nekādu palīdzību, lai saņemtu manu vīru atpakaļ, kamēr mans kolēģis, kurš man deva savu pilnīgu pārliecību par to, ka viņš var palīdzēt man. Es sazinājos ar Dr Wealthy, un es uzklausīju viņa vārdus un sekoju instrukcijām, ko viņš man devis. Vai jūs varētu uzskatīt, ka mans vīrs atgriezās mājās 12 līdz 16 stundu laikā, kā viņš teica, un šodien mana laulība ir atjaunota un es esmu tik pateicīgs, pateicīgs un pateicīgs Dievam par Dr Wealthy izmantošanu, lai saņemtu savu vīru atpakaļ pēc 3 mēnešiem salauzta laulība. Vai ir kāds, kas tur ir nepieciešams, lai atgrieztos pie viņa vai viņas mīļākā vai vajag jebkāda veida palīdzību? Tad es iesaku jums sazināties ar Dr Wealthy tagad, izmantojot savu e-pasta ID: wealthylovespell@gmail.com VAI varat arī uzzināt viņu par +2348105150446, lai iegūtu vairāk informācijas. Dievs jūs svētī

    AtbildētDzēst
  4. Katru dienu kļuva par cīņu, kad uzzināju par mana vīra lietu. Es nevarēju ēst, gulēt, strādāt vai kaut ko darīt, nedomājot par to. Mūsu laulība bija uz sliekšņa beidzas, es varētu justies tā. Es nolēmu izmēģināt mīlas burvestību Dr. Obodo kad es atklāju savu informāciju tiešsaistē, un es sāku gaidīt, lai redzētu rezultātus.

    Mazāk nekā vienu dienu viņš pilnīgi mainīja savu attieksmi pret mani un pārtrauca lietu tajā pašā dienā.

    Paldies tik Tik Tik Tik daudz Dr. Obodo. Tu esi pārsteidzošs!!ja jums nepieciešama palīdzība, sazinieties ar Dr.Obodo via
    E-pasts : templeofanswer@hotmail.co.uk
    Whatsapp: +(234) 815 542548-1

    AtbildētDzēst
  5. Sveiki, es esmu šeit, lai izplatītu šo labo ziņu visai pasaulei par to, kā es dabūju savu sievu atpakaļ. Es biju traks, kad mana sieva pagājušajā mēnesī atstāja mani pie cita vīrieša, bet, kad es satikos ar draugu, kurš mani iepazīstināja ar galveno dr. Pārtikušo Lielais vēstneša orakula kalpotājs, kuru viņš kalpo, es stāstīju savai problēmai priekšniekam Dr Wealthy par to, kā mana sieva mani pameta. Viņš man teica tikai to, ka esmu nonācis pareizajā vietā, ja man sirds vēlēsies bez jebkādas blakusparādības. Viņš man teica, kas man jādara, pēc tam, kad tas tika izdarīts. Nākamo 2 dienu laikā mana sieva man piezvanīja pa tālruni un teica, ka žēl, ka dzīvoju pirms manis tagad un arī nākamās nedēļas laikā pēc tam, kad sieva mani piezvanīja lūdziet piedošanu. Es esmu tik laimīga un satriekta, ka man tas ir jāpasaka visai pasaulei par to, kā priekšnieks Dr. Pārtikušie man palīdz apmierināt sirds vēlmes. Ja jums nepieciešama jebkāda veida palīdzība, sazinieties ar priekšnieku Dr Wealthy, izmantojot šo e-pasta adresi: wealthylovespell@gmail.com vai zvanot pa tālruni +2348105150446. Viņš arī izteicis tik daudz pareizrakstības vārdus, kā, piemēram, (1) Ja vēlaties savu bijušo atpakaļ (2), jums ir nepieciešams šķiršanās jūsu attiecībās. (3) Jūs vēlaties tikt paaugstināta amatā. (4) Jūs vēlaties, lai sievietes un vīrieši skrietu pēc jums. (5) Ja vēlaties bērnu. (6) Jūs vēlaties būt bagāts. (7) ) Jūs vēlaties, lai jūsu vīrs un sieva būtu jūsu mūžīgi. (8) Ja jums nepieciešama finansiāla palīdzība. (9) Zāļu kopšana. Sazinieties ar viņu šodien pa e-pastu: wealthylovespell@gmail.com vai zvaniet pa tālruni +2348105150446, un jūsu problēmas tiks atrisinātas.

    AtbildētDzēst
  6. Mans stāsts, iespējams, ir līdzīgs, tomēr es saņēmu tūlītēju palīdzību no Dr.Oduduwa mīlestības pareizrakstības runātāja, kurš 2 dienu laikā pēc mīlestības burvestības daļas aktivizēšanas spēja atvest manu bijušo draugu. Mans vīrs iekrita afērā ar citu sievieti darbā un mani pameta. Es saņēmu garīgo tēvu, mentoru un dziednieku, kas sauca Oduduwa, laulības pareizrakstības atlases programmu. Divas dienas pēc pareizrakstības pusdienām manas vārdā, lai atgrieztu vīru mājās, bija pārsteigums, es pat nespēju izskaidrot, kā tas viss notiek, tas darbojas, kā sola Dr.Oduduwa.
    Mans vīrs sākumā bija ļoti pakļauts, bet mans vīrs Andersons atgriezās mājās, lai atvainotos un lūgtu manu piedošanu, šodien mēs esam laimīgāki nekā jebkad agrāk.
     Es to nevarētu izdarīt bez Baba Oduduwa palīdzības. Es būtu atteicies un tam ticējis, jo mans vīrs redz kādu citu, tad viņš teica, ka mēs esam izdarīti. Pēc mīlestības burvestības palaišanas mans vīrs man piezvana pa mobilo tālruni un dienu pēc tam viņš atgriežas mājās.
    Es esmu pateicīgs un sirsnīgi iesaku Dr.Oduduwa visiem, kas vēlas samierināties ar bijušajiem un atrisināt pārpratumus laulībā. šis garīgo laulību dziednieks, kurš man palīdzēja. šodien ātri konsultējieties ar šo Oduduwa pareizrakstības piekritēju, lai atgrieztos bijušais mīlas partneris. Dr.oduduwa personīgais kontakts (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    AtbildētDzēst
  7. Sveicināti un sveicināti Spotcap globālo aizdevumu pakalpojumos. Mans vārds ir Klaudija Kleina, es esmu aizdevējs un arī aizdevumu konsultants.

    Vai jums ir nepieciešams finanšu atbalsts? vai jums ir nepieciešams aizdevums dažādiem mērķiem? ja jūsu atbilde ir apstiprinoša, es ieteiktu jums sazināties ar manu firmu, izmantojot | spotcapglobalservices@gmail.com | vai nosūtiet mums ziņojumu vietnē WhatsApp: +4915758108767 | un jūsu kontā ir aizdevums 24 stundu laikā, jo mēs piedāvājam izcilus aizdevuma pakalpojumus visā pasaulē.

    Mēs piedāvājam visa veida aizdevumu pakalpojumus (individuālais aizdevums, biznesa aizdevums un daudzi citi), mēs piedāvājam gan ilgtermiņa, gan īstermiņa aizdevumus, kā arī jūs varat aizņemties līdz 15 miljoniem eiro. Mans uzņēmums palīdzēs sasniegt dažādus mērķus ar plašu aizdevuma produktu klāstu.

    Mēs zinām, ka likumīga aizdevuma saņemšana vienmēr ir bijusi milzīga problēma Personām, kurām ir finansiālas problēmas un kurām ir nepieciešams risinājums, daudziem cilvēkiem ir tik grūti iegūt pamatkapitāla aizdevumu no savām vietējām bankām vai citām finanšu institūcijām augsto interešu dēļ. likme, nepietiekams nodrošinājums, parāda un ienākumu attiecība, zems kredītreitings vai kādi citi iemesli

    Vairs nav gaidīšanas laika vai stresaino bankas apmeklējumu. Mūsu pakalpojums ir pieejams visu diennakti - jūs varat saņemt aizdevumu un veikt darījumus jebkurā vietā un vietā, kur jums tas nepieciešams

    Mēs sniedzam 24 stundu pasaules klases aizdevuma pakalpojumus. Jautājumiem / jautājumiem? - Nosūtīt e-pastu uz | spotcapglobalservices@gmail.com | vai nosūtiet mums ziņojumu vietnē WhatsApp: +4915758108767 | & Saņemiet atbildi vienā mirklī.

    Jūsu ģimenei, draugiem un kolēģiem nav jāzina, ka jums ir maz naudas, vienkārši rakstiet mums, un jūs saņemsit aizdevumu.

    Jūsu finansiālā brīvība ir jūsu rokās!

    AtbildētDzēst
  8. Viss, ko mēs darām [mēs darām pilnībā]
    Mēs piedāvājam plašu finanšu pakalpojumu klāstu Vis-a-vis: Biznesa plānošana, Tirdzniecības un attīstības finansēšana, Īpašumi un hipotēkas, Parādu konsolidācijas aizdevumi, Biznesa aizdevumi, Privāti aizdevumi, Mājas refinansēšanas aizdevumi ar zemu procentu likmi privātpersonām, uzņēmumiem un korporatīvajām struktūrām. utt .......
    Ātrā saziņa
    KasApp: [+ 44] 7480 729811
      ☎ .............: [+ 44] 7480 729811
    e-pasts .. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    Parakstīts:
    Pārvaldība.
    Ar laba vēlējumiem.
    Statuss: ISKANDAR LESTARI KREDĪTU UZŅĒMUMS
    © Autortiesības Iskandar Lenders Group 2019

    AtbildētDzēst
  9. Es esmu tik laimīgs, lai dalītos šo brīnišķīgo liecību Paldies Dr Adeleke par palīdzību jūs deva man, es būšu uz visiem laikiem pateicīgs tagad mans ex lover ir atpakaļ uz mani, un viss ir alright, ja jūs iet caur attiecībām vai laulības problēma email viņam via (aoba5019@gmail.com) sasniegt viņam whatsapp vai zvaniet + 27740386124.  Dr Adeleke mīlestība burvestību palīdzēs jums jūsu attiecības vai laulību.

    AtbildētDzēst
  10. Laba diena visiem es esmu ļoti priecīgs dalīties savā brīnišķīgajā pieredzē ar visiem par to, kā Dr ADELEKE palīdzēja man nodot burvestību, kas padarīja dāma es vienmēr esmu mīlējis, bet nekad viņas uzmanību beidzot mīlēja mani atpakaļ ar Baba spēcīgs burvestību... tas bija tikai pārsteigums, jo viņa kā ir mana sapņu sieviete, un tā beidzot izpaudās pēc mana tikšanās ar BABA ADELEKE.. Ja jums ir kādas problēmas, kas traucē jums sazināties ar viņu uz šūnu un whatsapp + 27740386124 

    AtbildētDzēst
  11. Mans vārds ir Lilly Norman am no Germany, es nekad nedomāju, ka es atkal smaidīšu, vīrs mani atstāja ar 3 bērniem uz 7 gadiem, visi centieni viņu atgriezt neizdevās, es domāju, ka vairs negrasos viņu redzēt. Pagājušajā nedēļā mans draugs man pastāstīja par pareizrakstības runātāju ar nosaukumu DR.OGUNDELE, viņa sniedza man savus kontaktus, un es sazinājos ar viņu, un Dr Ogundele man apliecināja, ka 24 stundu laikā mans vīrs atgriezīsies pie manis pēc tam, kad es visu izdarīšu, ko viņš man prasīja Lai to izdarītu, 24 stundu laikā mans vīrs piezvanīja man, lai es lūdzu piedošanu, un viņš atgriezās ar lielu mīlestību un rūpēm, tāpēc es joprojām esmu pārsteigts par šo brīnumu. Es noslēdzu līgumu ar Dr. Ogunded, lai dalītos labajās ziņās par šo. forumā, ja jums nepieciešama palīdzība no viņa, varat sazināties ar viņu vietnē WhatsApp vai Viber: +27638836445. Šis cilvēks ir ļoti spēcīgs, un burvestība ir nekaitīga.

    AtbildētDzēst