1 Apmācības
programmu algoritmi........................................................... 5
1.1 Sistemātiskais izklāsts................................................................................. 5
1.2 Pārrunu metode............................................................................................ 5
1.3 Darbs ar grāmatu......................................................................................... 5
1.4 Uzskates metodes............................................................................................ 5
1.5 Vingrinājumi.................................................................................................. 5
1.5.1 Didaktiskās prasības vingrinājumiem:....................................................................... 5
2 Lineārs algoritms............................................................................................. 6
2.1 Lineārs algoritms ar atgriezenisko saiti.............................................. 7
2.2 Izvēlētas atbildes........................................................................................... 8
2.3 Šablonu atbildes........................................................................................... 8
2.4 Atbilžu loģiskā analīze............................................................................. 9
2.5 Skaitliskas atbildes...................................................................................... 9
1 Apmācības programmu algoritmi
Apmācības programmā tiek izmantotas daudzas no tām
mācību metodēm, ko izmanto skolotājs savās nodarbībās, protams pielāgojot tās
datorizētas apmācības programmas iespējām:
1.1 Sistemātiskais izklāsts
Stundās
parasti tas ir skolotāja stāstījums. Veidojot datorizētu apmācības programmu tas varētu būt teksts, kurš parādās
pakāpeniski pa daļām, skaņu ieraksti, paskaidrojoši attēli. Sistemātiskā
izklāsta pamatprasības:
·
izklāstam jābūt plānveidīgam,
saturīgam, skolēnu vecumam atbilstošam;
·
tam jābalstās uz skolēnu
priekšzināšanām;
·
stāstījuma laikā skolotājam
jāizmanto uzskates līdzekļi (datorprogrammās – animācija, skaņa, attēli);
·
izklāsta laikā skolotājs izceļ
būtiski svarīgo informācijas plūsmā (attiecīgi datorizētā mācību programmā tie
var būt teksta izcēlumi, skaņas pavadījums tekstam, utml.);
·
skolotāja izklāstam jābūt
pārliecinošam, spilgtam izteiksmē, emocionālam, tāds stāstījums vairāk
piesaista skolēnu uzmanību (veidojot datorizētu apmācības programmu ir svarīgi, lai tā būtu vizuāli pievilcīga,
saistoša un pietiekami asprātīga);
·
izklāsta laikā skolotājam uzmanīgi
jāvēro klases līdzdalības līmenis stāstījuma satura uztverē. Ja skolotājs jūt,
ka skolēnu uzmanība krītas jāuzdod skolēniem daži jautājumi. [2] Veidojot
apmācības programmu, jārūpējas
par to, lai tā būtu pietiekami interaktīva, lai dotu pietiekami daudz iespēju
skolēnam pašam līdzdarboties vielas apguves procesā.
1.2 Pārrunu metode.
Programmatiski
grūti realizējama, ja vienīgi izmantojot datortīklu, iesaistot citus skolēnus.
Šādas programmas realizēšana ir sarežģīta un skolas (klases) ietvaros nav vērts
aizstāt dzīvās pārrunas ar datorizētām. Metode datorvariantā lietojama starp
skolēniem dažādās skolās (gan valstī, gan ārzemēs).
1.3 Darbs ar grāmatu.
Darbs ar
grāmatu ir viena no vārdiskajām metodēm, to izmanto
mācību stundās, gatavojot mājas uzdevumus, vai arī pašizglītībā (datorizētās
apmācības programmās, darbam ar grāmatu varētu tikt iekļautas saites ar
attiecīgām WWW lapām, grāmatām optiskajos diskos utml.)
1.4 Uzskates metodes.
Novērošana
ir mērķtiecīga uztvere. Tā saistīta ar aktīvu domāšanu, skolēnu priekšzināšanām
par novērojamo objektu vai parādību. Izšķir dabiskos (koks, māja u.c), mākslīgos
(zīmējums, fotouzņēmums u.c.) un simboliskos (shēmas, diagrammas u.c.)
uzskates līdzekļus.
Pamatprasības
uzskates lietošanā:
·
uzskates izmantošanai jābūt
mērķtiecīgai ar noteiktu uzdevumu;
·
uzskates līdzekļos jābūt atklātai
objekta vai parādības būtībai;
·
skolēnam jārāda tikai tas, kas
vajadzīgs mācību vielas uztverei, nevajadzīgais novirza skolēnu uzmanību no
svarīgākā. [ 2]
1.5 Vingrinājumi
Vingrinājums
ir mērķtiecīga, noteiktā veidā organizētas darbības atkārtošana, lai
pilnveidotu pašu izpildes procesu.
Vingrinājumi var būt pēc parauga un arī ar radošu pieeju.
To nepieciešamais daudzums mācību vielas nostiprināšanai, prasmju un iemaņu
izkopšanai atkarīgs no skolēna individuālajām īpatnībām.
1.5.1 Didaktiskās prasības vingrinājumiem:
·
vingrinājumiem jābūt mērķtiecīgiem
un skolēnam saprotamiem;
Shēma 1
![]() |
·
vingrinājumiem jābūt dažādiem;
·
vingrinājumi ir jākontrolē, jālabo
skolēnu kļūdas un jānovērš cēloņi; vingrinājumu izpildē jābūt sistēmai;
kampaņveidība to izpildē ir mazefektīva;
·
pakāpeniski jāpaaugstina
vingrinājumu grūtības pakāpe. [2]
Mācību programmā šīs metodes tiek sakārtotas
noteiktā
secībā, jau iepriekš paredzot apmācāmā
reakciju.
Veidojot
mācību programmas īpaši svarīgi ir paredzēt maksimāli daudz iespējamās
reakcijas un tādējādi izslēgt kļūmi programmas darbībā.
Lai pēc
iespējas precīzāk varētu paredzēt situācijas, kādas varētu rasties apmācības
gaitā, nepieciešams izveidot maksimāli precīzu apmācības programmas algoritmu.
Šis algoritms pēc savas būtības varētu līdzināties stundas plānam, ko izveido
skolotājs pirms mācību stundas.
Varētu
teikt, ka precīza algoritma izstrāde ir mācību programmas veidošanas svarīgākā
daļa (protams, ja kļūdas netiek pieļautas tīri tehniski programmas sastādīšanas
laikā).
Starp
apmācību programmu algoritmiem iespējams izšķirt vairākus
galvenos veidus:
2 Lineārs algoritms.
Šādā
algoritmā mācību viela tiek pasniegta noteiktā secībā, šāds mācību algoritms
pēc savas struktūras atbilst grāmatai, kurā teksts un ilustrācijas ir izkārtoti
noteiktā secībā, beidzoties vienai nodaļai sākas nākoša, netiek uzdoti
kontroles jautājumi (daiļliteratūra, populārzinātniskā literatūra utml.). Šāda
mācību vielas pasniegšanas metode
izslēdz
atgriezenisko saiti, kas ir svarīga mācīšanās procesā. Šāds algoritms neatļauj
izmantot visas datorapmācības priekšrocības, tomēr
paliek iespēja mācību vielu kvalitatīvi noformēt (iekļaut apmācībā multimediju
sniegtās iespējas), rūpīgi izplānot pasniegšanas secību, kā arī pielāgoties
apmācāmā vielas uztveres tempam.
2.1 Lineārs algoritms ar atgriezenisko saiti.
![]() |
Tas ir visbiežāk sastopamais apmācību programmu algoritms. Algoritms ir līdzīgs lineāram algoritmam, taču šeit bez mācību vielas izklāsta bloka ir arī kontroles bloks, kurā tiek uzdoti kontroljautājumi vai kontroluzdevumi par mācību vielu, kas bija vielas izklāsta blokā. Šāds algoritms līdzinās mācību grāmatai, kurai nodaļas beigās ir kontroljautājumi. Atšķirībā no mācību grāmatas, kur pēc neveiksmīgi atbildētiem kontroljautājumiem ir iespējams turpināt, sākot nākošo nodaļu, datorprogrammā var tikt liegta šī iespēja līdz sekmīgai
nodaļas
apguvei.
Pēc savas
būtības šis algoritms ir lineārs un sastāv no vairākiem zināšanu
apguves
blokiem, kas sevī iekļauj mācību vielas izklāstu un kontroli. Savukārt katra
zināšanu apguves bloka algoritms ir sazarots.
Mācību
vielas kontroles blokā iespējamas trīs galvenās pārbaudes formas.
2.2 Izvēlētas atbildes.
Katram
jautājumam tiek piedāvātas jau gatavas atbildes, apmācāmajam no tām jāizvēlas
pareizā.
Šai metodei
ir savas pozitīvās un savas negatīvās īpašības. Pozitīvais ir tas, ka programma
ir samērā vienkārši realizējama un darbojas precīzi. Tomēr pastāv uzskats, ka
šī metodika nestimulē radošo domāšanu (atbildes ir gatavas), tā bieži fiksē
atmiņā nepareizās atbildes.
2.3 Šablonu atbildes.
Uz katru
jautājumu ir sagatavotas precīzas atbildes (šabloni), kuras apmācāmajam netiek
rādītas. Atbilde tiek saņemta no apmācāmā (piemēram ievadot to ar tastatūras
palīdzību) un tiek salīdzināta ar šo šablonu. Svarīgi, lai atbildē ar šablonu
sakristu katrs simbols un tas ierobežo šis metodikas pielietošanu. Tomēr arī šī
metode ir samērā viegli realizējama.
2.4 Atbilžu loģiskā analīze.
Šādas
programmas realizēšana ir samērā sarežģīts process, taču tā pašlaik ir viena no
efektīvākajām.
Šādu
atbilžu analīzi ir izmantojis doc. Jurijs Kuzmins sistēmā Plus, kurā atbilžu analīzē izmanto
loģiskās funkcijas UN, VAI , NE, kā arī speciāla atbildes apstrāde.
2.5 Skaitliskas atbildes.
Šādas
atbildes tiek izmantotas uzdevumu risināšanā, kuros atbildi ir iespējams
aprakstīt ar skaitli. Skolēna uzdevums ir ievadīt atbildes skaitli ar noteiktu
precizitāti.
Jēdzieniskais
satura rādītājs
A
Algoritms, 8
Apguves process, 4
Apmācība, 3
D
datorapmācības
priekšrocības, 8
I
izpildes procesu, 5
J
Jurijs Kuzmins, 10
L
Līdzdalības
līmenis, 4
Lineārs algoritms,
7, 8
Atbilžu loģiskā
analīze, 10
Izvēlētas atbildes,
9
Skaitliskas
atbildes, 10
Šablonu atbildes, 9
M
Metodes
Darbs ar grāmatu, 4
Pārrunu metode, 4
Sistemātiskais
izklāsts, 3
Uzskates metodes, 5
Vingrinājumi, 5
P
programma, 3, 7, 8
Programma, 3, 4
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru