Dažreiz runā, ka skolotājam esot
vajadzīgs pedagoga talants, lai klasē valdītu disciplīna un skolē veiksmīgi
apgūtu mācību vielu. Var būt, ka talants ir vajadzīgs, katrā ziņā tas nenāk par
ļaunu. Bet, ja nu kas ir absolūti nepieciešams, tad tas, manuprāt, ir – būt
personībai. Protams, ka tā arī zināma mērā ir dabas dāvana (dažs visādi
nopūlas, sevi par personību vērsdams, bet tikpat nekas neiznāk), tomēr sevis
veidošanā varam sasniegt daudz vairāk, nekā dažkārt domājam. Tikai vajag gribet
un vispirms – ar skaidru skatienu un vēsu prātu sevi novērtēt
Ir jau vispārzināms fakts, ka vidusskolu
absolventi nemaz rautiņ neraujas uz pedagoģiskajām augstskolām, un var viņu
loģiku. “Kāpec man visu mūžu saņemt to, ko es darīju saviek skolotajiem?” Bet
kāpēc nobīties, kāpec nedomāt tā: ”Es pierādīšu, ka varu tikt galā ar klasi.
Panākšu, ka mani respektē.“ Vai tiešām nav interesanti parbaudīt savas
personības speku? Un kur vel labak to izdarīt, ja ne skolā? Jā, skolēniem ir
asa mēle un vērīga acs, kam gandrīz nekas nepaliek apslēpts. Ne skolotāja
izirusī zeķe, ne skolotājanegludinātās bikses, ne skolotājas nevērīgā frizūra,
ne skolotāja aizstūkušās acis.
Ne, es negribu mest ēnu uz skolotājiem.
Arī skolotajs ir cilvēks ar visam cilveka vajadzībām. Un tomēr,
vismazgatavojoties kļūt par pedagogu, vajadzētu apzinaties, ka visa turpmakā
dzīve noritēs kā uz skatuves: katru
soli svērs un mērīs skolēnu acis. Sākuma interesē: kāda tad nu mūsu skolotāja
ir? Velāk – pusaudžu ”piekasīgais” spriedums.
Laikam pārāk daudz runāju par pedagoga
ārējo izskatu, tomēr esmu pārliecināts: ja skolotāja ārienē “kaut kas nav, kā
nākas”, tas novirza skolēnu uzmanību no tā, ko pedagogs pūlas pasniegt
skolēniem.
Jā, patstāvīgi atrasties “uz skatuves”
nav viegli. Un vēl viena līdzība ar aktieri: arī skolotāja galvenais ierocis ir vārds.
Es zinu, ka tagad lieto tehnikas
sasniegumus: audio, video, multimēdiju produktus un Internetu. Un tomēr: ne jau
tie noteiks skolotāja vietu skolēna atmiņā.
Domāju, ka skolotājam ir tiesības būt
pirmajam, kas atstāj bērnam kaut ko jaunu, pirmreizēju.
Ne vien tiesības ir skolota darba
būtība, jo viss, ko viņš māca, skolēniem ir jauns. Un interesants jau ar to, ka
līdz šim ir bijis nezināms. Atstāt savas personības zīmogu, lai skolēna prātā
uzzinātais saistītos ar skolotāju pašu, - tā, manuprāt, būtu labākā atlīdzība
par pedagoga pūlēm.
Bet, kas attiecas uz izglītības sistēmu
skolās, tad es vēlētos veikt dažas izmaiņas. Un, proti, macību nedēļa ilgtu 6
dienas, jo daudz būtu jāmācas un visi piedāvātie priekšmeti būtu obligāti.
Ārēji liktos, ka skolas mācību plānam ir humanitāra ievirze, jo tiktu mācītas
vairakas svešvalodas (angļu, vācu, franču un var būt citas) un, iespējam, kāda
no klasiskajām valodām (latīņu, grieķu), kaut gan pamats šo valodu apguvei ir
labi attīstīta domāšana, kuru visveiksmīgāk var pilnveidot matemātikas stundās,
kurām tāpat kā visiem mācību priekšmetiem būtu pievērsta pietiekoši liela
uzmanība. Labi loģiskās domāšanas attīstībai palīdzētu šaha stundas, kuras
notiktu visās klasēs. Tāpat visās klasēs būtu zīmēšanas un mūzikas stundas.
Domaju, ka katram skolas audzēknim par visu mācību laiku vajadzetu iemācīties
kāda mūzikas instrumenta spēli.
Vecāku klašu meitenēm būtu dota iespēja
apmeklēt baleta stundas vai ritmikas nodarbības, kas, neapšaubāmi, palīdzētu
veidot skaitu stāju. Visi skolēni varētu apgūt arī sarīkojumu deju elementus.
Lai veicinātu audzēkņu vispusēju attīstību, tiktu veidoti dažādi pulciņi skolā.
Vidusskolēni savu redzesloku varētu paplašināt, noklausoties gada laikā kadus
papildu macību kursus: tiesību, ekonomikas pamati un citus.
Ar liekāko prieku es gribētu mācību
plānā ietvert ticības stundas, jo tieši šīs stundas var palīdzēt izaudzināt
patiesi tikumīgus cilvēkus.
Runājot par pašām stundām, tad, lai
macību stunda būtu interesanta, skolotāja rīcībā ir jābūt ilgadīgā mācību
praksē izstrādātām vairākām metodēm, kuru uzdevums būtu macīšanās stimulēšana
un jaunās mācību vielas sekmīgas apguves nodrošināšana.
Šīs metodes varētu būt, piemēram, macību
izziņas rotaļas (jaunākajās klasēs), macību diskusijas un disputi, emocionālās
stimulēšanas paņēmieni utt.
Mācību procesā ir ļoti svarīgi panākt, lai pedagoģiskie stimuli pārvērstos par
pozitīviem motīviem, kas rosinātu skolēnu vēlēšanos un aktivitāti jaunās
vielas apguvē.
Spilgts, tēlains stastījums nemanāmi
pievērš skolēnu uzmanību studas tematam. Pēc iespējas vairāk jārīko
labaratorijas un praktiskie darbi, kuri attiecīgajās situacijās kļūst par
mācīšanās stimuliem.
Skolēnu var arī iedvesmot, arī
patstāvīgā darba elementu ieviešana macību procesā, protams, ja audzēkņi ir
apguvuši tā sekmīgai izpildei nepieciešamās prasmes un iemaņas. Skolotajiem
vajadzētu rūpīgi pārdomāt stundas pašu sākumu, lai tas būtu saistošs,
neparasts, un rastos iespēja sekmīgi organizēt jaunās mācību vielas apguvi. Šai
nolūkā skolotājiem vajadzētu aktīvi izmantot dažādas macīšanas stimulējošās
metodes.
Strādājot ar jaunāko klašu skolēniem,
skolotājam ir jābūt ļoti uzmanīgi, jo no vienas puses viņiem ir liela
zinātkāre, bet no otras puses nenoturīga uzmanība un ātra nogurdinātība macību
procesā. Tāpēc svarīgi ir mazajiem skolēniem saglabāt patstāvīgu interesi par
mācīšanos un organizēt emocionālās atslābināšanās situacijas, nepieļaujot
pārpūli.
Lai kāpināti skolēnu interesi par
mācīšanos, skolotājiem būtu jāizmanto ievērojamu zinātnieku un sabiedrisko
darbinieku dzīvei un darbībai veltītu daiļdarbu fragmentu analīzi. Mācības
padara saistošākas arī tādi paņēmieni kā saistošu mēģinājumu demonstrešana.
Skolotajam būtu jāizmantoarī tādi
paņēmieni, kuri rosinatu interesi par nakamajā stundā risināmo tematu
(problemu). Tas ir kārtējās stundas nobeigumā radīt problēmsituāciju, vai nu
demonstrējot problemātiska rakastura meģinājumu, vai arī liekot audzēkņiem
novērot kādu dabas parādību, tehnikas objektu u.tml. Tādos gadījumos skolēni
meklētu atbildes macību grāmatos, lai izskaidrotu kādu parādību, par kuru
viņiem ir radusies interese, un ar pirmajām minūtēm iekļautos jaunajā stundas
procesā.
Strādājot ar jaunāko klašu skolēniem,
būtu jāievēro daži vienkārši principi:
Ø Ja gribam, lai bērns veidotos par personību, pret viņu kā
pret tādu arī jāizturas. Diemžēl bieži vien pieaugušie cieņu tikai pieprasa,
nevis to apliecina.
Ø Bērnam nevajag baidīties no skolas, skolotajiem – jo
bailes ved sev līdzi melus, meli – negodprātību. Vajag, lai bērni uzticētos,
bet to var panākt tikai, savukārt uzticoties bērniem.
Ø Zināmā mērā ir jāierobežo bērna “es” (tas ir bērnam ir jāierāda bērna vieta), tas ir kā
profilaktiskas zāles pret egoismu.
Runājot par izglītības sistēmas
jaunajiem virzieniem (attīstības tendencēm), tad es neesmu tikai viena kontrēta
virziena piekritējs, drīzāk divu pamatvirzienu apvienojums, proti,
progresīvisma un biheviorisma apvienojums. Jā neapšaubāmi skolēnam jābūt
izglības centrā un katram bērnam ir jāvelta uzmanība (mācību procesa
diferancializācija), bet arī jāizceļ skolotāja lomu, jo pasniedzējam tomēr
pieder izšķiroša loma bērnu izglītošanā. Skolotājs ir pirmais, kas ieved bērnus
plašajos zināšanu laukos un sagatovo pilntiesīgus sabiedrības locekļus.
Sintezējot savu izglītības filosofiju,
es pieturējos pie deduktīvās pieejas, jo sākumā es izklāstīju savas domas par
dažādiem izglītības un izglītošanās aspektiem un nonācu pie noteikta izglītības
virzienu apvienojuma, kas manā izpratnē būtu optimāls mācīšanās modelis.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru