Minerāļūdeņu peiprasījums un piedāvājums








10B klases skolnieka

Ainara Gudriķa

referāts ekonomikā




2000. gada 5. februārī.


Apmēram 10 gadus atpakaļ Latvijas tirgū minerālūdens bija nopērkams tikai 0.5 l stikla tarā. Praktiski veikalos bija nopērkami tikai divu veidu minerālūdeņi latviešu “Valmieras” un igauņu “Varska”. Aptiekās vēl varēja iegādāties “Borjomi” un “Essentuki”. Minerālūdeņi bija ar augstu mineralizācijas pakāpi un tādēļ tie  tika uzskatīti par ārstniecisku dzērienu, kurš jālieto dažādu slimību gadījumos un tikai “Varska” bija galda minerālūdens. Pieprasījums pēc “Borjomi” un “Essentuki” pārsniedza piedāvājumu un ne vienmēr bija nopērkami. Minerālūdens “Valmiera” bija nopērkams visos veikalos, bet pieprasījums bija niecīgs, jo ūdens bija ar augstu mineralizācijas pakāpi, tādēļ sāļš un ikdienas lietošanai nepieprasīts, bet kā ārstnieciskais minerālūdens tas nespēja konkurēt ar “Borjomi”, kura tirdzniecības marka bija pazīstama jau gadus 100. Tā kā tajā laikā nepastāvēja brīvais tirgus, tāpēc pieprasījums un piedāvājums netika regulēti ar cenu palīdzību, kā rezultātā bija vienas preces deficīts un citas preces pārprodukcija.
90- to gadu sākumā Latvijas tirgū ienāca dzērieni 1.5 l PET pudelēs. Pirmais Latvijas uzņēmums, kurš sāka ražot minerālūdeni šādā iepakojumā, bija firma “Cido”. Tā kā tajā laikā pieprasījums bija pēc ārzemju preces, tad šis minerālūdens tika nosaukts “Water Mangali”. Tajā laikā masu medijos notika asas debates pret ķīmiju pārtikā un dzērienos, līdz ar to pieprasījums palielinājās pēc dabīgiem produktiem, tai skaitā arī minerālūdenim. Aptuveni tajā laikā Rīgā notika akcija “Izvēlies Latvijas preci”, kura mudināja pircējus izvēlēties vietējos ražojumus un reāli palielināja pieprasījumu pēc Latvijā ražotas preces. Firma “Cido” uz to noreaģēja, nomainot minerālūdens nosaukumu uz latvisko “Mangaļu minerālūdens”. Redzot augošo pieprasījumu, firma “Cido” sāka ražot vēl vienu minerālūdens šķirni “Mīlgrāvis” ar nedaudz lielāku mineralizācijas pakāpi, bet tā kā minerālūdens pa šo laiku bija kļuvis par ikdienā lietotu dzērienu, ne vairs slimību profilaksei, bet slāpju remdēšanai, tad šai šķirnei bija niecīgs pieprasījums un pēc laika firma beidza to ražot, visu uzmanību veltot minerālūdenim “Mangaļi”. Līdz pat šai dienai minerālūdenim “Mangaļi” ir stabils pieprasījums un nosaukums “Mangaļi” tiek lietots kā sinonīms vārdam minerālūdens. Aptaujā par preču zīmes atpazīstamību minerālūdens “Mangaļi” ieguva 100% respondentu balsu un ierindojās pirmajā vietā Latvijā.
Redzot noturīgo pieprasījumu, minerālūdens tirgū iesaistījās arī alus ražotājs “Aldaris” ar minerālūdeni “Vichy”. Novērtējot , ka galvenokārt pieprasījums ir galda minerālūdeņiem, “Aldaris” sāka ražot “Vichy” kā tīru ūdeni ar nelielu mākslīgu mineralizācijas piedevu. Vispirms “Vichy” tika pildīt 0.33 l stikla tarā un orientēts uz lietošanu dažādās prezentācijās, sanāksmēs, banketos. “Vichy” minerālūdens tika uzskatīts par prestižāku salīdzinājumā ar “Mangaļi”, tādēļ tā cena bija augstāka. Tā kā pusi no “Vichy” 0.33 l minerālūdens cenas veidoja tukšās pudeles cena, pieprasījums pēc tā bija niecīgs, tāpēc “Aldaris” sāka ražot minerālūdeni 1.5 l PET pudelēs. Tā kā cena tomēr bija augstāka nekā analogiem citu firmu ražojumiem, tad pieprasījums pēc tā palika visai ierobežots. 1999. gada vasarā “Aldaris”, lai palielinātu pieprasījumu, samazināja minerālūdens “Vichy” cenu zem minerālūdens “Mangaļi” cenas un uzsāka plaša mēroga reklāmas  kampaņu, palielinot pieprasījumu pēc minerālūdens “Vichy” un piespiežot samazināt minerālūdens “Mangaļi” cenu par 1 santīmu.
Šajā laikā, neskaitot nelielos ražotājus, cīņā par minerālūdens tirgu bija iesaistījies trešais “milzis” sulu lielražotājs “Gutta”. Minerālūdens “Rāmava” jau parādīšanās brīdī tika veidots konkurētspējīgs ar cenu, kura bija par 5 santīmiem zemāka nekā “Mangaļi” un par 11 santīmiem lētāk nekā “Vichy”, turklāt “Rāmava” tika ražota arī negāzēta un tas ļāva nostiprināties tirgū. “Rāmava” pirmā tika pildīta 0.5 l PET pudelēs, tādā veidā radot jaunu “nišu” minerālūdens tirgū, no kura to ātri izkonkurēja “Mangaļi”, kuru arī sāka ražot šādā iepakojumā. Pateicoties īpatnējam ērti aizveramam un atveramam vāciņam, augsts pieprasījums ir izveidojies negāzētajam minerālūdenim ar pazeminātu mineralizācijas pakāpi “Mangaļi Sports”.
Pašlaik visstraujāk attīstās tīra ūdens tirgošana dažādos iepakojumos. Ja 3 gadus atpakaļ tīru ūdeni piedāvāja tikai firma “Venden” un tikai 19 l iepakojumā, tad tagad tīru ūdeni Latvijā visdažādākos iepakojumos piedāvā pārdesmit firmas.

1 komentārs:

  1. Gribu nepiekrist šai informācijai, jo pats labi atceros, kā pirku minerālūdeni Pļavnieku universālveikalā ,izveloties to no vesela saraksta un ar daždažādu numerāciju (essentuki Nr.17 ..., Milgrāvis-6; 9;... , Sigulda u.c.). Arī mineralizācijas pakāpes bija diezgan augstas un veselīgas.
    Žēl, šobrīd nav skatāmā un dzeramā veidā to ūdeņu, kas kādreiz bija.

    AtbildētDzēst