10B klases
skolnieka
Ainara Gudriķa
referāts ekonomikā
2000. gada 5. februārī.
Apmēram 10 gadus atpakaļ Latvijas
tirgū minerālūdens bija nopērkams tikai 0.5 l stikla tarā. Praktiski veikalos
bija nopērkami tikai divu veidu minerālūdeņi latviešu “Valmieras” un igauņu
“Varska”. Aptiekās vēl varēja iegādāties “Borjomi” un “Essentuki”. Minerālūdeņi
bija ar augstu mineralizācijas pakāpi un tādēļ tie tika uzskatīti par ārstniecisku dzērienu,
kurš jālieto dažādu slimību gadījumos un tikai “Varska” bija galda
minerālūdens. Pieprasījums pēc “Borjomi” un “Essentuki” pārsniedza piedāvājumu
un ne vienmēr bija nopērkami. Minerālūdens “Valmiera” bija nopērkams visos
veikalos, bet pieprasījums bija niecīgs, jo ūdens bija ar augstu
mineralizācijas pakāpi, tādēļ sāļš un ikdienas lietošanai nepieprasīts, bet kā
ārstnieciskais minerālūdens tas nespēja konkurēt ar “Borjomi”, kura
tirdzniecības marka bija pazīstama jau gadus 100. Tā kā tajā laikā nepastāvēja
brīvais tirgus, tāpēc pieprasījums un piedāvājums netika regulēti ar cenu
palīdzību, kā rezultātā bija vienas preces deficīts un citas preces
pārprodukcija.
90- to gadu sākumā Latvijas
tirgū ienāca dzērieni 1.5 l PET pudelēs. Pirmais Latvijas uzņēmums, kurš sāka
ražot minerālūdeni šādā iepakojumā, bija firma “Cido”. Tā kā tajā laikā
pieprasījums bija pēc ārzemju preces, tad šis minerālūdens tika nosaukts “Water
Mangali”. Tajā laikā masu medijos notika asas debates pret ķīmiju pārtikā un
dzērienos, līdz ar to pieprasījums palielinājās pēc dabīgiem produktiem, tai skaitā
arī minerālūdenim. Aptuveni tajā laikā Rīgā notika akcija “Izvēlies Latvijas
preci”, kura mudināja pircējus izvēlēties vietējos ražojumus un reāli
palielināja pieprasījumu pēc Latvijā ražotas preces. Firma “Cido” uz to
noreaģēja, nomainot minerālūdens nosaukumu uz latvisko “Mangaļu minerālūdens”.
Redzot augošo pieprasījumu, firma “Cido” sāka ražot vēl vienu minerālūdens
šķirni “Mīlgrāvis” ar nedaudz lielāku mineralizācijas pakāpi, bet tā kā
minerālūdens pa šo laiku bija kļuvis par ikdienā lietotu dzērienu, ne vairs
slimību profilaksei, bet slāpju remdēšanai, tad šai šķirnei bija niecīgs
pieprasījums un pēc laika firma beidza to ražot, visu uzmanību veltot
minerālūdenim “Mangaļi”. Līdz pat šai dienai minerālūdenim “Mangaļi” ir stabils
pieprasījums un nosaukums “Mangaļi” tiek lietots kā sinonīms vārdam
minerālūdens. Aptaujā par preču zīmes atpazīstamību minerālūdens “Mangaļi”
ieguva 100% respondentu balsu un ierindojās pirmajā vietā Latvijā.
Redzot noturīgo
pieprasījumu, minerālūdens tirgū iesaistījās arī alus ražotājs “Aldaris” ar
minerālūdeni “Vichy”. Novērtējot , ka galvenokārt pieprasījums ir galda
minerālūdeņiem, “Aldaris” sāka ražot “Vichy” kā tīru ūdeni ar nelielu mākslīgu
mineralizācijas piedevu. Vispirms “Vichy” tika pildīt 0.33 l stikla tarā un orientēts
uz lietošanu dažādās prezentācijās, sanāksmēs, banketos. “Vichy” minerālūdens
tika uzskatīts par prestižāku salīdzinājumā ar “Mangaļi”, tādēļ tā cena bija
augstāka. Tā kā pusi no “Vichy” 0.33 l minerālūdens cenas veidoja tukšās
pudeles cena, pieprasījums pēc tā bija niecīgs, tāpēc “Aldaris” sāka ražot
minerālūdeni 1.5 l PET pudelēs. Tā kā cena tomēr bija augstāka nekā analogiem
citu firmu ražojumiem, tad pieprasījums pēc tā palika visai ierobežots. 1999.
gada vasarā “Aldaris”, lai palielinātu pieprasījumu, samazināja minerālūdens
“Vichy” cenu zem minerālūdens “Mangaļi” cenas un uzsāka plaša mēroga
reklāmas kampaņu, palielinot
pieprasījumu pēc minerālūdens “Vichy” un piespiežot samazināt minerālūdens
“Mangaļi” cenu par 1 santīmu.
Šajā laikā, neskaitot
nelielos ražotājus, cīņā par minerālūdens tirgu bija iesaistījies trešais
“milzis” sulu lielražotājs “Gutta”. Minerālūdens “Rāmava” jau parādīšanās brīdī
tika veidots konkurētspējīgs ar cenu, kura bija par 5 santīmiem zemāka nekā
“Mangaļi” un par 11 santīmiem lētāk nekā “Vichy”, turklāt “Rāmava” tika ražota
arī negāzēta un tas ļāva nostiprināties tirgū. “Rāmava” pirmā tika pildīta 0.5
l PET pudelēs, tādā veidā radot jaunu “nišu” minerālūdens tirgū, no kura to
ātri izkonkurēja “Mangaļi”, kuru arī sāka ražot šādā iepakojumā. Pateicoties
īpatnējam ērti aizveramam un atveramam vāciņam, augsts pieprasījums ir
izveidojies negāzētajam minerālūdenim ar pazeminātu mineralizācijas pakāpi
“Mangaļi Sports”.
Pašlaik visstraujāk attīstās
tīra ūdens tirgošana dažādos iepakojumos. Ja 3 gadus atpakaļ tīru ūdeni
piedāvāja tikai firma “Venden” un tikai 19 l iepakojumā, tad tagad tīru ūdeni
Latvijā visdažādākos iepakojumos piedāvā pārdesmit firmas.
Gribu nepiekrist šai informācijai, jo pats labi atceros, kā pirku minerālūdeni Pļavnieku universālveikalā ,izveloties to no vesela saraksta un ar daždažādu numerāciju (essentuki Nr.17 ..., Milgrāvis-6; 9;... , Sigulda u.c.). Arī mineralizācijas pakāpes bija diezgan augstas un veselīgas.
AtbildētDzēstŽēl, šobrīd nav skatāmā un dzeramā veidā to ūdeņu, kas kādreiz bija.