Monopols eksistē, kad tirgū ir viens
un tikai viens pārdevējs. Pie
šiem nosacījumiem jēdzieni firma un nozare ir identiski, pircējam ir jāpērk
dotā prece no monopolista vai jāatsakās no tās, citur to iegādāties nevar –
produktam nav tuvu aistājēju. Monopols diktē tirgus cenu. Pastāv daudzi barjeru
veidi ieiešanai šajā nozarē: valsts privilēģijas, valdības licences, patenti,
unikāli dabas resursi, ekonomiska un tehnoloģiska rakstura barjeras (Ievads
mikroekonomikas teorijā, Viktors Nešpors, Rīga 1999, 78.lpp.). Tā kā
monopolpeļņa parasti ir augsta, tas stimulē citus ražotājus ražot šo
monopolpreci vai tās aizstājpreci, tāpēc monopols bieži vien nav ilgstšs.
Monopolā ir apgrūtināta pārējo tirgus dalībnieku iesaistīšanās tirgū. Turklāt
monopolists cenšas saglabāt savu
monopolvaru ar dažādiem pasākumiem (iepriekšminētie barjeru veidi) (Mikroekonomikas
teorijas pamati, Roberts Škapars, Rīga 1998, 251.lpp.).
Tirgus barjeras
Atgriežoties pie monopola iezīmēm, īpaši jārunā par tirgus barjerām, kas būtībā nosaka firmu skaitu
nozarē. Pirmā barjera ir tā, ka atsevišķas nozarēs mūsdienu tehnologiju ir
iespējams efektīvi izmantot ražošanā tikai ļoti lielos uzņemumos. Tas ir
ražošanas apjoma efekts. Otrā barjera ir saistīta ar to, ka ir nozares, kurās
lielo investīciju dēļ parasti var darboties viens liels uzņēmums, kas preci
ražo vairumā vai sniedz pakalpojumus plašam patērētāju lokam un apmierina dotās
preces vai tirgus pieprasījumu. To sauc par dabīgo monopolu. Parasti tas
darbojas valsts uzraudzībā. Tāda ir lielākā daļa elektrības, gāzes, ūdens
apgādes un sakaru uzņēmumu (piemēram Latvijā tādi pašlaik tādi ir Latvijas
dzelzceļš, va/s Latvijas gāze, SIA Lattelekom, va/s Latvenergo u.c.). Ja šādas
uzņēmumsabiedrības sadalītu vairākos mazos uzņēmumos, tad pieaugtu to ražoto
preču un pakalpojumu vidējās izmaksas, tas nebūtu ekonomiski izdevīgi. Vēl viens barjeru veids ir patentu un licenču
sistēma, ko veido valsts. Patenti ļauj izgudrotājiem kontrolēt savu produktu un
līdz ar to nodrosina monopolstāvokli. Monopolu veidošanās vēsturē tieši patenti
ir spēlējuši būtisku lomu. Ar licenču izsniegšanas palīdzību valsts var
ierobežot firmu ienākšanu nozarē.Taču šīs barjeras ir pārvaramas, un kā piemērs
parasti tiek minēta āš alumīnija kompānija ALCOA, kura līdz Otrajam Pasaules karam
bija vienīgais alumīnija ražotājs, bet kara gados tai radās divi lieli un
vairāki nelieli konkurenti. Vēl ir jāpiebilst, ka viens ražotājs kādā valstī ne
vienmēr ir arī monopolpārdevējs, jo nacionālajā tirgū ar vietējo produkciju
aktīvi var konkurēt importa preces (Mikroekonomika, V. Nešpors, I. Ruperte,
I. Saulītis, A. Žukova, 82 – 83.lpp.).
Monopola veidi
Sāksim ar atšķirību izvērtēšanu starp triju tipu apstākļiem, kā sakarā
viena firma var kļūt par vienīgo produkcijas piegādātāju tirgū.
1.
Slēgtais monopols. Tas ir aizsargāts no konkurences
ar juridisko ierobežojumu palīdzību. Par piemēru var noderēt ASV pasta
pakalpojumu monopols pirmās klases pasta piegādē. Citu slēgto monopolu variantu
rašanai ir patenta aizsardzība, autortiesību institūts.
2.
Dabiskais monopols – nozare, kurā ilgtermiņa vidējie
izdevumi sasniedz minimumu tikai tad, kad viena firma apkalpo visu tirgu
pilnībā. Tādā nozarē minimālais efektīvais preces ražošanas apjoms ir tuvu (vai
arī pārsniedz) tam daudzumam, uz kuru tirgū ir pieprasījums par jebkuru
cenu, pietiekošai ražošanas izdevumu
segšanai. Dotajā situācijā izlaiduma apjoma dalīšana starp divām vai vairākām
firmām novedīs pie tā, ka katras firmas ražošanas apjoms būs neefektīvi mazs.
Ar dabīgajiem monopoliem, kuru pamatā ir ražošanas apjoma ekonomija, cieši
saistīti monopoli, kuri bāzējas uz unikālo dabīgo resursu īpašumiem.
3.
Atvērtais monopols. Šajā gadījumā firma uz zināmu
laiku kļūst par vienīgo kādas preces piegādātāju, kurai nav nekādas speciālas
aizsardzības pret konkurenci, kā tas notiek slēgtā vai dabīgā monopola
gadījumā. Atklāto monopolu situācijā bieži nokļūst firmas, kuras pirmo reizi
iziet tirgū ar jaunu produkciju. Konkurenti, diemžēl, var parādīties tirgū ar
tāda veida preci nedaudz vēlāk.
Tāda monopolu klasifikācija uz trijām kategorijām ir visai nosacīta. Dažas
firmas vienlaicīgi var piederēt pie vairākiem monopolu veidiem. Tai skaitā ir,
piemēram, firmas, kuras apkalpo telefonu sakaru sistēmu, kā arī elektro un
gāzes kompānijas, kuras var pieskaitīt kā pie dabīgā monopola (par cik eksistē
mēroga ekonomijas efekts), tā arī pie slēgtā monopola (par cik eksistē šķēršļi
konkurentiem). Tāpat var būt izvesta klasifikācija, pamatojoties uz pagaidu
horizonta uzskaites. Piemēram, patenta apliecība dod firmai aizvērto monopolu
uz īslaicīgu laika intervālu, bet tāds monopols var būt atklāts uz ilgtermiņa
laika intervālu. Pēdējais notiek ne tikai patenta derīguma ierobežošanas dēļ ,
bet arī tāpēc, ka konkurenti vienkārši var izgudrot jaunus produktus.
Faktiski visi monopoli var skaitīties par atvērtiem. Legālie šķēršļi, kas
aizsargā slēgto monopolu no konkurentiem, var tikt atcelti ar tiesas palīdzību.
Dabīgo monopolu priekšrocības izdevumos var būt pavisam novestas uz nulli ar
izmaiņām tehnoloģijā. Visi monopoli ir pakļauti konkurentu sitieniem no preču
izplatītāju puses (Микроэкономика, Эдвин Дж. Долан, Дэйвид Е. Линдсей, Санкт-Петербург, 1994, 190 – 191. lpp.).
Piedāvājuma monopols
Piedāvājuma monopola gadījumā pārdevējam tirgū nav konkurentu. Tas iegūst
zināmas priekšrocības tāpēc, ka tā piedāvājums ir vienāds ar tirgus
piedāvājumu. Tomēr monopolists nevar vienlaikus noteikt tam vēlamo cenu un
pārdodamās preces daudzumu. Parasti monopolists nosaka konstantu cenu (Mikroekonomikas
teorijas pamati, Roberts Škapars,
Rīga, 1998, 252. lpp.)
Pieprasījuma līkne parāda sakarību starp cenu un preces daudzumu, ko
piedāvā firma vai nozare. Konkurējošas firmas vienkārši reaģē uz cenām. Taču
monopols uzstāda cenu. Tā var izvēlēties cenu, kura maksimizē tās peļņu un
atstāt pieprasītājiem izlemt, cik daudz preces pirkt pa šo cenu. Monopolfirma
nereaģē uz cenu kā uz veidojošos no
ārienes. Tātad , nevar dot definējumu monopola pieprasījuma līknei. Monopols
izlemj, cik daudz ražot, uz informācijas pamata, kura tai ir no pieprasījuma pēc tās preces. Pēc datiem
par pieprasījumu monopolfirma izlemj, cik daudz preces piedāvāt tā, lai
maksimālā peļņa būtu vienāda ar galējām izmaksām (Соврэмэнная микроэкономика: анализ и применение, часть 2, Д. Н. Хайман, 23. lpp.).
Nosakot preces pārdošanas cenu pārdevējs rēķinās ar elementāriem
apsvērumiem: preci lielos daudzumos var pārdot, pazeminot cenu, un otrādi, cena
pieaug, ja preci pārdod mazākos daudzumos. Tātad preces realizācijas daudzums q
ir cenas c funkcija:
q=f(c),
t.i., tās daudzums ir atkarīgs no
dotās preces pieprasījuma līknei atbilstošām cenām. Pieprasījuma līkne
atspoguļo arī preces noietu, tādēļ ir vienāda ar cenas-noieta līkni. Tā kā
monopolists brīvi var mainīt cenu un
pircējam tas jāņem vērā, izvēloties iegādājamo preces daudzumu, var secināt, ka
monopola gadījumā atšķirībā no pilnīgas konkurences nav piedāvājuma līknes (Mikroekonomikas
teorijas pamati, Roberts Škapars, Rīga, 1998, 252. lpp.).
Kaut arī monopolfirmai ir galējo izmaksu līkne un tā ir augšupejoša, tā
visādā ziņā nepaaugstina piedāvātās preces daudzumu, kad pieprasījums pēc tās
pieaug. Monopolista piedāvātās preces daudzuma izmaiņas ir atkarīgas no
maksimālo ienākumu līknes nobīdes (Соврэмэнная микроэкономика: анализ и применение, часть 2, Д. Н. Хайман, 23. lpp.).
Maksimizējot peļņu, monopolists centīsies izvairīties no pieprasījuma
līknes neelastīgā nogriežņa, jo, kad pieprasījums ir elastīgs, cenas
samazināšana palielinās kopējos ieņēmumus, bet neelastīga pieprasījuma gadījumā
cenas samazināšana samazinās kopējos ieņēmumus (Mikroekonomika, V. Nešpors,
I. Ruperte, I. Saulītis, A. Žukova, 84. lpp.).
No tā visa varam uzzināt trīs interesantas īpatnības raksturīgas
monopolvarai:
1.
Pieprasījuma pieaugums obligāti nepaaugstina piedāvājamās
preces daudzumu. Tā vietā monopolists bieži uz pieprasījuma pieaugumu atbild ar
cenas paaugstināšanu. Viņa reakcija nav atkarīga tikai no pieprasījuma
pieauguma, bet arī no tā, kādā veidā izmainīsies pieprasījuma elastība, kad
mainās pats pieprasījums. Tas ir tā, par cik cenas pieprasījuma elastības
izmaiņas, saistītas ar katru pašreizējo cenu, noved pie jaunas maksimālo
ienākumu līknes. Tieši maksimālo ienākumu līknes nobīdes, bet ne pieprasījuma
līknes nobīde ir izlēmīgais faktors,
kurš nosaka piedāvājamās preces daudzuma izmaiņas.
2.
Monopolistam nevar noteikt pieprasījuma līkni, par cik
katru iespējamo piedāvājamās preces daudzumu var saistīt ar divām vai vairākām
cenām. Un otrādi, monopolā divi vai vairāki preces izlaiduma apjomi var būt
saistīti ar vienu cenu – atkarībā no tā par cik mainās cenu pieprasījuma
elastība, kad notiek tās izmaiņas. Par cik monopols pats nosaka cenu, bet
nepieņem to kāda tā ir tajā brīdī, tad nevar izmantot pieprasījuma līkni, lai
paskaidrotu, cik lielu produkcijas daudzumu monopolfirma piedāvā tirgū (Соврэмэнная
микроэкономика: анализ и примененние, часть 2, Д. Н. Хайман, 23. lpp.).
3.
Optimālo ražošanas apjomu nosaka tāpat kā pilnīgas
konkurences gadījumā, izmantojot abas metodes. Monopolists ražo katru nākamo
produkcijas vienību līdz tam brīdim, kamēr tās realizācija dos lielāku kopējo
ieņēmumu palielināšanos nekā kopējo izdevumu palielināšanās. Ražošanas apjoms
tiks palielināts līdz tam brīdim, kad robežieņēmumi kļūs vienādi ar
robežizmaksām
MR
= MC.
(Mikroekonomika, V. Nešpors, I. Ruperte, I. Saulītis, A. Žukova, 84. lpp.).
Cenu diskriminācija
Cenu diskriminācija ir prakse, kad dotā prece tiek pārdota par dažādām
cenām, pie kam cenu atšķirības nav saistītas ar ražošanas izmaksām. Ja
sabiedriskajos transporta līdzeklos biļetes vai mēneša biļetes cena skolēniem,
studentiem, pensionāriem ir zemāka, tad tā ir cenu diskriminācija. Ja prestižā
veikalā, restorānā vai kafejnīcā preču cenas ir augstākas, tad tā arī ir cenu
diskriminācija (Ievads mikroekonomikas teorijā, Viktors Nešpors, Rīga, 1999,
88. lpp.) Pat ja preces vai pakalpojumi nav precīzi vieni un tie paši, cenu
diskrimināsija ir, lai notiktu iepriekšminētais, ja ļoti līdzīgi produkti tiek
pārdoti par cenām, kurām ir atšķirīga proporcija uz marginālajām izmaksām.
Piemēram, ja firma pārdod lodīšu pildspalvas ar etiķeti (etiķetes izmaksas: 1
cents) “Super Deluxe” bagātos rajonos par 2 dolāriem un pārdod tās pašas lodīšu
pildspalvas bez šīs etiķetes nabadzīgajos rajonos par 1 dolāru, šī arī ir
diskriminācija. Piezīme kā skaidrs fakts tas, ka atšķirības cenā pastāv starp
līdzīgām precēm un tas nav pierādījums diskriminācijai, vienīgi ja šīs
atšķirības neatspogulo izdevumu atšķirības (Microeconomics, Edwin Mansfield,
274. lpp.). Cenu diskriminācijas gadījumā
pārdevējs cenšas saņemt no katra pircēja maksimālo cenu, ko tas ir ar
mieru maksāt. No pircēja ar augstiem ienākumiem tas mēģina ņemt vairāk, no
pircēja ar zemiem ienākumiem – mazāk. Vai ats ir saistīts ar labdarību? Nē!
Cenu diskriminācija ir peļņas maksimizēšanas paņēmiens. To labāk varēsim
izprast, analizējot 1. zīmējuma A un B daļas un 2. zīmējumu. 

|
|
|||||
|
1. zīmējuma A daļā attēlota situācija, kad cena ir 30 n.v. u n, ja ir dotā
pieprasījuma līkne, var pārdot 3 preces vienības, gūstot ieņēmumu 90 n.v. Zīmējuma B daļā attēlota situācija, kad
pirmajām 3 preces vienībām (pirmajiem trīs pircējiem) cena ir 30 n.v. Tad cena
tiek samazināta līdz 20 n.v. un var
pārdot par vienu vienību vairāk. Rezultātā ieņēmumi būs (30*3) + (20*2) = 110
n.v.
![]() |
Tālāk pieņemsim, ka pārdevējam ir iespēja noteikt atšķirīgu cenu katrai preces vienībai, jeb katram pircējam (pilnīga cenu diskriminācija). Šāda situācija attēlota 2. zīmējumā.
|
|
|
|
|




|
|


|
![]() |
Monopolists, veicot cenu diskrimināciju, 1. preces vienībai (pirmajam pircējam) nosaka cenu 50, otrajam – 40, trešajam – 30, ceturtajam – 20 n.v. un gūst ieņēmumu 50+40+30+20=140. Kāpēc ir iespējami šie papildus ieņēmumi (peļņa)? Uz kā rēķina tie tiek gūti? Lai uz to atbildētu, aplūkosim 3. zīmējumu.
|
3. zīmējuma A daļā attēlota situācija bez cenu diskriminācijas, B daļā ar
to. Ja nenotiek cenu diskriminācija monopolists saņem ieņēmumu 30*3=90.
Patērētāja pārpalikums veido trīsstūri PaLPm (3.zīm.A
daļa) un ir 45 n.v. Cenu diskriminācijas gadījumā, ja pirmā preces vienība par cenu 50, otrā – 40 un trešā – 30 n.v.,
ieņēmumi ir 120 n.v. Patērētāja pārpalikums veidojas kā trīsstūru PaKPk,
KNR, NLS summas un ir 15 n.v. Abos gadījumos pārdots ir vienāds preču daudzums.
Redzam, ka dotajā gadījumā (cenu diskriminācija) ieņēmumi ir pieauguši par
120-90=30 n.v. Patērētāja pārpalikums ir samazinājies par 45-15=30 n.v. Redzam,
ka monopolista papildus peļņas avots ir patērētāju pārpalikums, izmantojot cenu
diskrimināciju (Ievads mikroekonomikas teorijā, Viktors Nešpors, Rīga, 1999,
87 – 90. lpp.).
Pie kādiem apstākļiem monopolists spēs un būs gatavs piedalīties cenu
diskriminācijā? Nepieciešamie apstākļi ir tie, ka pircēji sadalās šķirās ar ievērojamām atšķirībām
produkta cenas pieprasījuma elastībā, un ka šīs šķiras var tikt identificētas
un atšķirtas pie vidējās cenas. Turklāt, ir svarīgi, lai pircēji nebūtu spējīgi
viegli nodot preci no vienas iedzīvotāju šķiras uz citu, citādi dažām personām
būtu iespējams pelnīt naudu, pērkot preces no zemo – cenu iedzīvotāju šķirām un
pārdot tās augsto – cenu šķirām, tādā veidā padarot sarežģītu saglabāt cenu
atšķirības starp iedzīvotāju grupām. Atšķirības starp pircēju šķirām cenas
pieprasījuma elastībā var tikt izraisītas atšķirības ienākumu līmenī starp
šķirām, atšķirības gaumē utt. Piemēram, cenas pieprasījuma elastība zināmam
labumam var būt zemāka bagātajiem nekā nabadzīgajiem.
Izšķir vairākus cenu diskriminācijas veidus. Pirmais veids ir pirmās pakāpes cenu diskriminācija (first – degree price
discrimination (Angļu ekonomists A.C.Pigou)). Pirmās pakāpes diskriminācijā
monopolistam ir jāapzinās maksimālā
summa, kuru ikviens un katrs patērētājs samaksās par katru preces daudzumu.
Kopš ir pieņemts, ka produktu nevar atkārtoti pārdot, monopolists var prasīt no
katra patērētāja dažādu cenu. Un kopš monopolists ir pieņēmis būt par peļņas –
maksimizētāju, cenas būs vispāratzītas tā kā izvilkt no katra patērētāja pilnu
cenu no viņa vai iņas patērētāju pārpalikuma.
Pirmās pakāpes cenu diskriminācija ir ierobežojošais apstāklis, kurš varētu
eksistēt tikai dažos gadījumos, kad monopolistam ir mazs pircēju skaits un, kad
tas ir iespējams minēt maksimālās cenas
viņi labprātīgi piekrīt.
Otrās pakāpes cenu diskriminācija (second – degree price discrimination) ir
starp gadījums. Otrās pakāpes cenu diskriminācijā monopolists paņem daļu, bet
ne visu, no patērētāju pārpalikumiem.
Trešās pakāpes cenu diskriminācijā (third – degree price discrimination)
monopolistam ir jāatbild uz diviem jautājumiem: Cik daudz produkcijas vajadzētu
piešķirt katrai pircēju grupai un kādu cenu monopolistam vajadzētu prasīt no
katras pircēju grupas? (Microeconomics, Edwin Mansfield, 274 – 278. lpp.).
Cenu diskriminācijas realizācijai ir trīs priekšnosacījumi:
1)
Pārdevējam jābūt monopolistam.
2)
Pārdevējam jābūt spējīgam sadalīt pircējus grupās ar
dažādu spēju un gatavību maksāt par
preci. Šīs sadalīšanas pamatā parasti ir dažāda pieprasījuma elastība.
3)
Pircējam nav jābūt iespējai nopirkt un pēc tam pārdot
preci.
(Ievads mikroekonomikas teorijā, Viktors Nešpors, Rīga, 1999, 89. lpp.).
Peļņas maksimizācija monopola apstākļos
Apzīmēsim tirgus pieprasījuma apgrieztu līkni par p(y), bet izdevumu
funkciju par c(y). Lai monopolista vispārēja pieprasījuma funkcija ir r(y) =
p(y)y. Tad peļņas maksimizācijas uzdevums priekš monopolista pieņem šādu veidu:
Max
r(y) – c(y).
Y
Optimuma nosacījums dotajam
uzdevumam ir acīm redzams: izlaides apjoma optimālā izvēles punktā maksimālajam
ieņēmumam vajag līdzināties ar maksimālajiem izdevumiem. Ja maksimālais
ieņēmums būtu mazāks par maksimālo izdevumu, tad firmai būtu izdevīgi samazināt
izlaidi, par cik izdevumu ekonomija vairāk kā pietiekoši kompensētu ienākuma
zaudējumu. Ja maksimālais ieņēmums būtu lielāks par maksimāliem izdevumiem,
firmai būtu izdevīgi palielināt izlaidi.
Vienīgais punkts, kurā maksimālais ieņēmums ir vienāds ar maksimāliem
izdevumiem.
Algebriski optimizācijas
nosacījumu var pierakstīt kā
MR = MC
vai
FORMULA
Tāds pats nosacījums MR = MC jāievēro arī konkurences firmas gadījumā; šinī
gadījumā maksimālā peļņa ir vienāda cenai, un dotais nosacījums kļūst par cenas
vienlīdzības nosacījumu maksimāliem izdevumiem
Monopolista gadījumā dotās vienlīdzības loceklis, kas izsaka maksimālo
ienākumu, izskatās daudz sarežģītāk, ja monopolists nolemj palielināt izlaidi par
∆y, tas izrāda divejādu ietekmi uz peļņu. Pirmām kārtām, viņš pārdod lielāku
izlaides apjomu un saņem par to ieņēmumu p∆y apmērā. Otrkārt, diemžēl,
monopolists nosit cenu ∆p daudzumam un ieņem šo mazāko cenu par visu pārdodamo
izlaides apjomu.
Tātad, kopējā ietekme, radīta uz
ieņēmumu ar izlaides izmaiņu uz ∆p, sastādīs:
∆r = p∆y + y∆p,
tāpēč kopējo ieņēmumu izmaiņa, dalīta ar izlaides apjoma izmaiņu, -
maksimālais ieņēmums – ir:
FORMULA
Pie izskatāmā uzdevuma var arī
pieiet savādāk – iedomāties, ka monopolists izvēlas cenu un izlaides apjomu
vienlaicīgi, atzīstot, protams, pie tā ierobežojumu, uzliekamu ar pieprasījumu
līkni. Ja monopolists grib lielāku izlaides apjomu, viņam jāpazemina cena. Bet
šī cena būs zemāka visām izlaiduma vienībām, ne tikai papildus izlaidumam.
Tāpēc parādās y∆p loceklis.
Konkurences nozares gadījumā firma, kura varētu samazināt cenu savai
produkcijai, salīdzinot ar citu firmu pieprasītām cenām, momentā pārņemtu visu
tirgu, izstumjot no tā savus konkurentus. Monopolizētas nozares gadījumā
monopola rīcībā ir jau tā viss tirgus; samazinot cenu savai precei, viņam jāņem
vērā šī pazeminājuma ietekme uz katru pārdodamā apjoma vienību un mēs varam
maksimālo ieņēmumu izteikt caur elastību no formulas:
FORMULA
Un pierakstīt optimāles
nosacījumu “maksimālais ieņēmums vienāds ar maksimāliem izdevumiem” kā
FORMULA.
Par cik elastīguma koeficients, protams, ir negatīvs, var arī pierakstīt
šādi:
FORMULA.
Ar šiem vienādojumiem var viegli ieraudzīt dotā gadījuma sakaru ar
konkurences nozares gadījumu: pie tīrās konkurences firmas pieprasījuma līkne
iznāk horizontāla – bezgalīgi elastīga pieprasījuma līkne. Tas nozīmē, ka 1/│e│= 1/∞, tā kā dotais
vienādojums, vienkārši ir maksimālo izdevumu cenu vienlīdzība.
Pievērsiet uzmanību tam, ka monopolists nekad nesāks ražot pie neelastīgas
pieprasījuma līknes. Ja │e│<1, tad 1/│e│>1 un
maksimālais ieņēmums ir negatīvs, tāpēc viņš vienkāršsi nevar līdzināties
maksimāliem izdevumiem.Viss paliek skaidrs, kad padomā par to, kas ir ar
pieprasījuma neelastīgo līkni: ja │e│<1, tad izlaides
samazināšana palielinās kopējos ieņēmumus un vienlaicīgi jāsamazinās kopējiem
izdevumiem, tā kā peļņa noteikti palielināsies. Tādā veidā jebkurš punkts, kurā
│e│<1, nevar
būt monopolistam par peļņas maksimizāciju, jo viņš varētu palielināt savu
peļņu, izlaižot mazāku apjomu. No tā izriet, ka peļņas maksimuma punkts var būt
tikai tur, kur │e│≥1 (Микроэкономика
промэжуточный уровень, Хэл Р. Вэриан, 446 – 447. lpp.).
Izmantosim nosacītu skaitlisko piemēru, lai ilustrētu peļņas maksimizēšanau
monopola apstākļos. Lai varētu salīdzināt pilnīgo konkurenci ar monopolu,
pieņemsim, ka monopola izmaksas ir vienādas ar konkrētās firmas izmaksām.
Monopolists maksimizēs peļņu, ražojot 4 produkcijas vienības, jo ceturtā
vienība ir pēdējā, kad robežieņēmumi pārsniedz robežizmaksas. Monopolista
noteiktā cena būs Ls 96 (sk. 4. zīm. un tabuliņu).
Ņo piemēra var secināt, ka:
1.
Monopolists nosaka pašu augstāko cenu, jo tā nedod pašu
lielāko peļņu.
2.
Monopolists cenšas maksimizēt kopējo peļņu, bet nevis
peļņu uz vienu produkcijas vienību.
3.
Ar nosacījumu, ka izmaksas ir vienādas, monopolists ražos
mazāku produkcijas daudzumu un noteiks augstāku cenu nekā firma, kas darbojas
pilnīgas konkurences apstākļos.
4.
Ekonomiskās peļņas varbūtība monopola gadījumā ir lielāka
nekā tirgū, bet tīrais monopols vēl negarantē šo peļņu. Zaudējumi rašanāš var
būt saistīta ar mazu pieprasījumu.
(Mikroekonomika, V.
Nešpors, I. Ruperte, I. Saulītis, A. Žukova, 84 – 86. lpp.).
|
Produkcijas
apjoms
|
Cena
|
Kopējie
ieņēmumi
|
Kopējās
izmaksas
|
Peļņa
|
Robežizmaksas
|
Robežieņēmumi
|
Vidējās
kopējās izmaksa
|
Q
|
P
|
TR
|
TC
|
p
|
MC
|
MR
|
ATC
|
0
|
160
|
0
|
116
|
-116
|
|
|
|
1
|
144
|
144
|
140
|
4
|
24
|
144
|
140
|
2
|
128
|
256
|
160
|
96
|
20
|
112
|
80
|
3
|
112
|
336
|
176
|
160
|
16
|
80
|
58,67
|
4
|
96
|
384
|
200
|
184
|
24
|
48
|
50
|
5
|
80
|
400
|
240
|
160
|
40
|
16
|
48
|
6
|
64
|
384
|
296
|
88
|
56
|
-16
|
49,33
|
7
|
48
|
336
|
368
|
-32
|
72
|
-48
|
52,57
|
8
|
32
|
256
|
456
|
-200
|
88
|
-80
|
57
|
|
|
|
|
|
|


Monopola “Bilances atskaite”:plusi un mīnusi
Un tā, ko var teikt par tirgus funkcionēšanu monopola apstākļos? Kādas ir
tā nepilnības un priekšrocības? Kā vairāk?
1.
Parastais monopols var novest tirgu līdz fiasko, ja
līdzsvara situācijā cena pārsniedz izdevumu robežas. Dažos gadījumos tāda
fiasko apmēri var nedaudz mazināties, ieviešot cenu diskrimināciju.
2.
Nav tādu monopolistu, kuri ir pilnīgi brīvi no
konkurences - no preču izplatītāju puses un no uzņēmēju puses, kuri jebkurā
laikā var parādīties viņu tirgū. Dažos gadījumos tādas konkurences ilgtermiņa
laika intervālos var pilnīgi pietikt, lai pazustu tīrā ekonomiskā peļņa un
būtiski samazinātos starpība starp cenu un izdevumu robežas.
3.
Slēgtie monopoli iedveš sevī visnopietnāko draudu kā
potenciālie vaininieki tirgus fiasko. Tos aizsargā tiesiskās barjeras; izdevumi
saistīti ar rentes meklēšanu, nereti palielina izdevumu apmērus.
4.
Dabīgie monopoli tāpat iedveš sevī draudu kā potenciālie
vaininieki tigus fiasko. Ekonomija ražošanas mērogos aizsargā tos no konkurentu
parādīšanās briesmām līdz tam laikam, kamēr jauna tehnoloģija nedos iespējas
vadīt efektīvu ražošanu mazākos apmēros.
5.
Atvērtais monopols ir mazākbīstams no tirgus fiasko
skatījuma. Jauno konkurentu parādīšanās briesmas ierobežo firmuas iespēju
saņemt peļņu ilgtermiņā laika intervālā. Limitējušo cenu veidošanas stratēģijas
izvešanas rezultātā cena ir visai tuvu izdevumiem. Neefektivitāte, saistīta ar
monopolu īstermiņa cenu politiku, daudzos gadījumos kompensējas ar jaunievedumu
enerģisko ieviešanu (Микроэкономика, Эдвин Дж. Долан, Дэйвид Е. Линдсей, Санкт-Петербург, 1994, 209 – 210. lpp.).
6.
Atsevišķās nozarēs, piemēram, gāzes, elektrības, ūdens
apgādē utt., konkurence izraisītu tikai nevajadzīgu kapitāla patēriņu.
7.
Daudzās nozarēs valdošā firma ir spējīga nodrošināt
efektīvu atdevi, kas nav pa spēkam maziem konkurējošiem uzņēmumiem. Jāpiezīmē
gan, ka zemākas ražošanas izmaksas monopola uzņēmumā nebūt nenozīmē zemāku
cenu, vienkārši firmas peļņa būs augstāka.
8.
Monopoluzņēmums parasti atvēl lielākus līdzekļus
pētniecībai nekā mazi konkurējoši uzņēmumi. Tām ir arī lielāks stimuls izdot
lielus līdzekļus pētniecībai, jo no katra veiksmīga jaunieveduma tas iegūst
visu peļņu.
9.
Monopoluzņēmums ir spējīgs ierobežot produkcijas
piedāvājumu, tai skaitā, radīt mākslīgu deficītu.
10. Monopoluzņēmums neizjūt
pastāvīgu konkurentu spiedienu, tāpēc tas var arī atļauties strādāt ne tik
efektīvi kā savā starpā konkurējoši uzņēmumi.
11. Ja nozare ir
monopolizēta, tad pastāv tikai viens piedāvātājs. Preču daudzveidību
patērētājiem tas cenšas sašaurināt, salīdzinājumā ar stāvokli, ja tirgū darbotos
daudzi konkurējoši uzņēmumi. Monopoluzņēmumam nav izdevīgs liels produkcijas
sortiments.
12. Jaunas tehnoloģijas un jaunu izstrādājumus bieži ievieš mazas
jaundibināmas firmas. Tā kā monopoluzņēmumi aktīvi pretojas jaunu uzņēmumu
nokļūšanai tirgū, tad tiek ierobežota jaunu preču ideja un tehnoloģiju
ieviešana.
(No prof. Krodera
lekcijas, Monopola plusi un mīnusi).
Izmantotā literatūra:
§
Ievads
mikroekonomikas teorijā, Viktors Nešpors, Rīga, 1999, 78 – 90. lpp.
§
Микроэкономика, Эдвин Дж. Долан, Дэйвид Е. Линдсей, Санкт-Петербург, 1994, 190 – 210. lpp.
§
Соврэмэнная
микроэкономика: анализ и применение, часть 2, Д. Н. Хайман, 2 – 41. lpp.
§
Микроэкономика
промэжуточный уровень, Хэл Р. Вэриан, 445 – 463. lpp.
§
Mikroekonomika,
V. Nešpors, I. Ruperte, I. Saulītis, A. Žukova, 82 – 86. lpp.
§
Microeconomics,
Edwin Mansfield, 258 – 293. lpp.
§
Mikroekonomikas
teorijas pamati, Roberts Škapars, Rīga, 1998, 251 – 258. lpp.
§
Prof. Krodera
lekciju materiāls – Monopola plusi un mīnusi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru