Biznesa augstskola Turība
NAMĪPAŠUMA PĀRVALDES MODEĻA IZSTRĀDE UZ
PASTĀVOŠĀS NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA BĀZES
Diplomdarbs studiju programmā “Uzņēmējdarbības vadība”
Diplomands
|
|
Diplomdarba vadītājs doc.,
dr.oec.
|
|
Rīga – 1999
SATURS :
1. Ievads -
objekta apraksts 3
2. Ienākuma
nodoklis 4
3. Gada ienākuma
deklarācija. 11
4. Algas
nodoklis 13
5. Sociālais
nodoklis. 15
6. Īpašuma
nodoklis. 16
7. Pievienotās
vērtības nodoklis 18
8. Secinājumi un
priekšlikumi 18
9. Izmantotā
literatūra : 20
1. Ievads - objekta apraksts
1991. gada Latvijas Republikas
Augstākās padomes un Valdības Ziņotājā Nr. 46 no 21.1191, publicēts likums “Par
namīpašumu denacionalizāciju Latvijas Republikā”. No šī laika tiek pieņemti
vairāki grozījumi šajos likumos.
Kursa
darbā apskatīsim nodokļu ietekmi uz denacionalizēto māju īpašniekiem. Par
pamatu ņemot daudzdzīvokļu īres namu Rīgā, pilnīgāk un plašāk tiks atspoguļota
namīpašnieku - kā nodokļa maksātāju loma Valsts nodokļu sistēmas apritē.
Namīpašnieks
(bijušais vai likumīgais mantinieks) īpašuma tiesības iegūst, piestādot sava
īpašuma dokumentus pašvaldības denacionalizācijas komisijai:
1.
īpašuma apliecinošu dokumentu - Valsts Vēstures arhīva
izziņu
2.
īpašuma nacionalizācijas aktu - arhīva izziņu
3.
radniecību piederošos dokumentus
izziņu par mantas sastāvu un
vērtību, ja tas nav norādīts īpašuma apliecinošā dokumenta izziņā.
` Pēc
denacionalizācijas komisijas lēmuma un denacionalizācijas apliecības
saņemšanas, namīpašnieks pārņem savā valdījumā no iepriekšējā valdītāja sev
piederošo īpašumu ar nodošanas - pieņemšanas aktu.
Ar šo brīdi Valsts ieņēmumu dienesta (VID) uzskaitē
stājas jauna nodokļu maksātāja
kategorija - namīpašnieki. Neatkarīgi no ieņēmumiem, ko namīpašnieks
saņem par īri, tas veic saimniecisku darbību, un tiek aplikts ar ienākuma
nodokli.
Pilnīgākas ainas labad
apskatīsim situāciju, kurā namīpašnieks pats apsaimnieko savu namu, un pieņemt darbā darbiniekus - grāmatvedi,
pārvaldnieku, lietvedi, santehniķi, mājas meistaru, sētnieku, strādnieku u.c.
2. Ienākuma nodoklis
Ienākuma nodoklis ir fizisko
personu maksājums budžetā
par saimnieciskās
darbības ienākumiem.
Nodokļa
maksātājs ir fiziska persona, kurai pieder iznomājams vai izīrējams objekts un
šī objekta nomnieks, ja šo objektu iznomā vai izīrē tālāk apakšnomniekiem vai
apakšīrniekiem.
Latvijas Republikā dzīvojošās fiziskās personas, kurām Latvijas Republikā
ir ienākumi no īpašuma vai telpu iznomāšanas vai izīrēšanas, apliekamas ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli no tā, kur atrodas izīrējamais vai iznomājamais
īpašums vai telpas).
Fiziskas
personas, kurām Latvijas Republikā nav patstāvīga dzīves vieta, t.i., ja viņi
ir ārvalstu nodokļu maksātāji (nerezidenti) un ja viņi gūst ienākumus no
Latvijā piederoša īpašuma vai telpu iznomāšanas vai izīrēšanas, apliekamas ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli, pēc šī iznomājamā vai izīrējamā īpašuma atrašanās
vietas. Ja šis fiziskās personas, kurām Latvijā nav patstāvīgā dzīves vieta,
gūst ienākumus no vairākiem īpašumiem, kuri atrodas dažādās Latvijas
administratīvajās teritorijās vai Rīgas pilsētas dažādos rajonos, tad īres vai
nomas ienākuma nodokli aprēķina pēc nerezidenta (namīpašnieka) izvēles vai
atsevišķi katras.
Katram
denacionalizētā nama īpašniekam vai viņa pilnvarotai personai, stājoties
nodokļa maksātāja uzskaitē; Nodokļu inspekcijā jāuzrāda sekojoši dokumenti vai
to kopijas:
1.
īpašuma inventarizācijas lieta, kurā redzams stāvu, telpu
plāns, lai pārbaudītu aizņemtību
2.
denacionalizācijas apliecība vai nostiprinājuma uzraksts
Zemes grāmatu nodaļā, kas apstiprina īpašumtiesības
3.
īpašuma nodošanas - pieņemšanas akts
4.
īres un nomas līgumi
5.
mājas grāmata
pilnvara personai, kura kārto īpašuma apsaimniekošanas
īpašnieka vārdā.
Nosakot ar
nodokli apliekamos ienākumu, tiek atskaitīti šādi izdevumi:
1.
izdevumi, kas saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu
2.
izdevumi par maksātāja un viņa ģimenes locekļu
kvalifikācijas paaugstināšanu, specialitātes iegūšanu, izglītības iegūšanu un
par medicīnas un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu
3.
ziedojumi vai pārskaitījumi, kas atvēlēti Latvijas
republikas likumdošanas aktos paredzētajā kārtībā apstiprinātajiem fondiem un
programmām.
Visiem
uzskaitītajiem attaisnotajiem izdevumiem ir jābūt dokumentāri pierādāmiem ar
kases čekiem, stingras uzskaites kvītīm, pārskaitījumiem u.c. Aplūkosim šos
izdevumus :
Izdevumos, kas
saistīti ar saimniecisko darbību, t.i. namīpašuma apsaimniekošanu, tiek
ieskaitīti :
1.
pamatlīdzekļu nolietojuma (amortizācijas) summas. Līdz
1995.gada 1.janvārim pamatlīdzekļu (ēku) amortizācijas summas tika aprēķinātas,
pamatojoties uz 1991. gada 18. marta LR MP rīkojumu Nr. 103 r. Sākot ar 1995.
gada 1. janvāri, pamatlīdzekļu amortizācijas aprēķina saskaņā ar 1995. gada 9.
februāra likuma ienākuma nodokli” 13. Pantu. Taksācijas gadā pamatlīdzekļu
nolietojuma kategorijām, ņemot vērā katras pamatlīdzekļa kategorijas atlikušo
vērtību pirms taksācijas perioda nolietojuma atskaitīšanas, piemērojot
attiecīgai pamatlīdzekļu kategorijai noteikto nolietojuma likmi divkāršā
apmērā. Saskaņā ar 1993. gada 10. februāra LR MP lēmumu Nr. 67 “Par
pamatlīdzekļu pārvēršanu” visi no valsts un vietējiem budžeta līdzekļiem
finansējamās iestādēs pamatlīdzekļi, t.sk. arī ēkas bija jāpārvērtē pēc
stāvokļa uz 1993. gada 1. janvāri.
Lai
pareizi aprēķinātu denacionalizēto ēku amortizācijas summas , jāņem vērā šo ēku
bilances vērtība, kura atspoguļota namīpašuma nodošanas - pieņemšanas aktā. Šī
vērtība jāņem vērā pēc stāvokļa uz 1995. gada 1. janvāri
Attiecīgās
pamatlīdzekļu kategorijas atlikušo vērtību, no kuras aprēķina taksācijas
perioda nolietojumu nosaka , palielinot šīs pamatlīdzekļu kategorijas
pirmtaksācijas perioda atlikušo vērtību par taksācijas periodā iegādāto vai
izveidoto pamatlīdzekļu vērtību un par kapitālajām izmaksām attiecīgās kategorijās
pamatlīdzekļiem un samazinot par vērtību par taksācijas perioda izslēgto
(pārdoto) pamatlīdzekļu vērtību. Neatkarīgi no tā, cik mēnešu taksācijas gadā
pamatlīdzekļu nolietojumu aprēķina visam gadam, bez izslēgtajiem vai
pārdotajiem pamatlīdzekļiem nolietojumu neaprēķina.
Kapitālās
izmaksas ir pamatlīdzekļu uzlabošanas,
atjaunošanas un rekonstrukcijas izdevumi, kuri būtiski palielina to ražošanas
potenciālu vai pagarina ekspluatācijas laiku. 1993. gada 5. jūlijā LR
Arhitektūras un celtniecības ministrijas pavēle Nr. 76 nosaka, ka dzīvojamo
māju kapitālais remonts un rekonstrukcija ir visu mājas elementu vai
inženierietaišu bojājumu atjaunošana vai nomaiņa, kā arī ekonomiski pamatota
mājas modernizācija (telpu plānojuma uzlabošana, iztrūkstošo inženierietaišu
ierīkošana). Dzīvojamo māju kapitālo remontu vai rekonstrukciju veic,
pamatojoties uz māju vispārējās apsekošanas rezultātiem slēdzieniem, kur
uzrādīts māju fiziskais vai morālais nolietojums.
No
ienākuma neizslēdz amortizācijas summas par to ēkas daļu, ko izmanto pats
namīpašnieks vai ģimenes locekļi savām vajadzībām proporcionāli visam
namīpašumam, ja viņi par šīm telpām nemaksā īri.
2.
izdevumi par iegādātajām izejvielām, materiāliem, precēm, kurināmo, enerģiju,
kā arī par iegādāto inventāru, kura vērtība nepārsniedz 100,- Ls. Šos izdevumus
no apliekamā ienākuma izslēdz tādā apjomā, kas faktiski izlietots taksācijas
gadā.
3.
izdevumi, kas saistīti ar algotā darbaspēka izmantošanu likumdošanas aktos
gadījumos(darba līgumi ar sētnieku, pārvaldnieku, santehniķi, grāmatvedi u.c.)
Pēc likuma 29. panta namīpašniekam kā darba devējam ir pienākums aprēķināt,
ieturēt un iemaksāt budžetā algas nodokli pēc maksātāja dzīves vietas.
Pēc likuma
17. panta 6.- 7. punkta namīpašniekam(darba devējam) par darbu ņēmējam(santehniķi,
pārvaldnieki, sētnieki u.c.) taksācijas gadā izmaksātajām summām, kā arī par
atskaitītajām summām aprēķināto un samaksāto nodokli, jāizdara attiecīgu
ierakstu algas nodokļa grāmatiņā vai
kartē. Gadam beidzoties, darba devējs izdod darba ņēmējam, kā arī nosūta
nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas paziņojumu par algas nodokli,
kas samaksāts darba attiecību pastāvēšanas periodā. Ja darba attiecības
pastāvējušas līdz gada beigām, tad paziņojumu par algas nodokli nosūta nodokļu
inspekcijai ne vēlāk kā taksācijas gadam sekojošā gada 1. februārī. Ja darba
attiecības izbeigušās pirms gada beigām,
darba devējs izdara ierakstu algas
nodokļa grāmatiņā vai kartē par nodokļa samaksāšanu un paziņojumu par algas
nodokli nosūta nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas. Paziņojuma
norakstu par algas nodokli darba devējs izsniedz darba ņēmējam, izbeidzoties darba attiecībām.
Ja mēnesī
izmaksātā ienākuma vai vienreizējas izmaksas apmērs ir trīs lati vai mazāks, to
izmaksājot, nodoklis netiek ieturēts ienākuma izmaksas reizē. Ienākuma
izmaksātājs par šo ienākumu nosūta ziņas nodokļu inspekcijai.
1.
izdevumi kancelejas preču iegādei un maksa par pastu,
telegrāfu, telefaksa pakalpojumiem.
2.
izdevumi, kas saistīti ar pamatlīdzekļu (ēku) kārtējo remontu, kas nodrošina
mājas efektīvu ekspluatāciju, bet nepalielina tās vērtību un šo remontu veic
namīpašnieks saviem spēkiem vai slēdzot līgumus ar būvuzņēmējiem.
3.
nomaksātā sociālā nodokļa summa, kuru namīpašnieks pārskaita par saviem
ienākumiem un par saviem ienākumiem un par darbiniekiem, kuri pie viņa strādā
pēc darba līgumiem.
4.
izdevumi par darbinieku izglītošanu un kvalifikācijas paaugstināšanu, ja šie
izdevumi saistīti ar namīpašuma apsaimniekošanas jautājumiem.
5.
izmaksas par ražošanas rakstura darbiem un pakalpojumiem, ko veikuši citi
uzņēmumi, organizācijas vai fiziskas personas, izņemot izmaksas
kapitālieguldījumiem. Pie šīm izmaksām tiek pieskaitīta maksa par namīpašuma
lietas sagatavošanu, zemes mērīšanu, maksa par nekustamā īpašuma tiesību
nostiprināšanu Zemesgrāmatu nodaļā, kā
arī izdevumi par juristu u.c. speciālistu darba apmaksu. Vēl pie šīm izmaksām
ir pieskaitāmi izdevumi, kurus namīpašnieks samaksā starpniecības organizācijai
par pakalpojumiem par viņa īpašumā dzīvojošo īrnieku pārvietošanu uz citu
dzīvojamo platību.
6.
procentu maksa par bankas kredīta izmantošanu, izņemot soda naudas maksājumus,
ja šis kredīts izmantots, lai gūtu ienākumus no īpašuma vai telpu izīrēšanas
vai iznomāšanas.
7.
Latvijas Republikā noteikto nodokļu (izņemot) iedzīvotāju ienākuma nodokli) un
nodevu (izņemot valsts nodevu par prasības pieteikumu tiesā) maksājumi valsts vai pašvaldības budžetā t.i.
zemes nodoklis, īpašuma nodoklis, pievienotās vērtības nodoklis.
8.
komandējumu izdevumi. Šos izdevumu no apliekamā ienākuma izslēdz tikai par tām
dienām, proporcionāli uzturēšanās laikam, kad īpašnieks vai viņa pilnvarotā
persona risinājuši jautājumus, kas saistīti ar nekustamo īpašumu, piemēram,
līgumu slēgšana u.c.
Ja īpašnieks pilnvaro apsaimniekot viņam piederošo
īpašumu kādai citai fiziskai vai juridiskai personai, tad summas, ko īpašnieks
samaksā par īpašuma apsaimniekošanu, ir izslēdzamas no apliekama ienākuma.
Izdevumos
var tikt ieslēgtas kompensāciju summas, ko namīpašnieks izlieto sakarā ar
īrnieku pārvietošanu no dzīvojamām telpām, kuras turpmāk paredzētas izmantot
ienākumu gūšanai. Šie izdevumi tiek ņemti vērā, ja ir maksājumu apliecinošs
dokuments, kas pierāda, ka ir apmaksāts rēķins tieši par dzīvokļa īres tiesību
iegādi. Tomēr nevar tikt atzīti par attaisnotiem izdevumiem, ja kompensācija ir
izmaksāta tiešai personai, kas ir dzīvojamo telpu līdzšinējais īrnieks.
Ja vienam
īpašniekam pieder vairāki namīpašumi, kas kalpo un ir paredzēts, ka kalpos
ienākumu gūšanai pēc nepieciešamā remonta izdarīšanas, tad visi izdevumi, kas
saistīti ar šo namu apsaimniekošanu (arī amortizācijas atskaitījumi) ir uzskatāmi izdevumos un izslēdzami no
kopējā maksātāja ar nodokli apliekamā ienākuma, kaut arī no atsevišķiem namīpašumiem
ienākumus nesaņem.
Ja
īpašnieka mājā dzīvojošais īrnieks noslēdz līgumu ar īpašnieku par kādu
konkrētu darbu izpildi, piemēram, sētnieka, santehniķa, pārvaldnieka u.c. maksa
par šo darbu ir dzīvokļa īre, t.i., bezmaksas dzīvoklis, tad īres maksa ir
uzskatāma par šīs personas ienākumu un par kuru attiecīgos gadījumos aprēķināms
iedzīvotāju ienākumu nodoklis.
Pamatojoties
uz 1995. gada 5. oktobra VID rīkojumu Nr. 206, visiem namīpašniekiem, kuri nav
pievienotās vērtības nodokļa maksātāji un kuriem ienākumi no īpašuma un telpu
izīrēšanas vai iznomāšanas, ir nepieciešamas Valsts ieņēmumu dienesta nodaļās
reģistrētās kvītis. Kvītīm jābūt tipogrāfiski numurētām ar pieczīmju numerāciju
un sēriju, apzīmētu ar diviem latviešu alfabēta burtiem. Kvīts jāizraksta trīs
vienādi aizpildītos eksemplāros; no kuriem pirmais eksemplārs paliek īrniekam
vai nomniekam, otrais eksemplārs paliek namīpašniekam un trešais eksemplārs
paliek kvīšu grāmatiņā. Kvītīs nepieciešamie rekvizīti jāieraksta skaidri un
salasāmi.
Aizliegts
izmantot Valsts ieņēmumu dienesta nodaļās nereģistrētās kvītis un aizliegts
izrakstīt kvītis vienā vai divos eksemplāros.
Ja namīpašnieks (nerezidents) gūst ieņēmumus no
Latvijā piederoša īpašuma izīrēšanas vai iznomāšanas juridiskām personām, kuras
ir uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātājas un šo īres vai nomas maksu juridiskas
personas nosūta tieši namīpašniekam (nerezidentam) uz ārzemēm, kur viņš dzīvo,
vai arī šie maksājumi tiek veikti, izmantojot namīpašnieka (nerezidenta)
pilnvaroto personu, kas nav reģistrējusies kā iedzīvotāju ienākuma nodokļa
maksātāja, tad šādā gadījumā, nerēķinoties ar nerezidentu, jāpiemēro likuma
“Par uzņēmuma ienākuma nodokli” 3. panta 4. daļas 5. apakšpunkta norma 5%
nodokļa likme no atlīdzības summas.
Ja namīpašnieka ( nerezidenta) Latvijā piederošo
nekustamo īpašumu apsaimnieko un iekasē īres un nomas maksu pilnvarota persona,
kura ir Latvijas rezidents, un pēc tam norēķinās ar namīpašnieku (nerezidentu),
tad šajā gadījumā no īres un nomas ieņēmumiem jāaprēķina iedzīvotāju ienākuma
nodoklis.
Namīpašnieka
ienākumu un izdevumu uzskaites pareizība ir jāpārbauda nekustamā īpašuma
atrašanās vietā. Nodokļu inspekcija pēc īpašuma
atrašanās vietas aptaujā mājas īrniekus un nomniekus, pārbauda ienākumu
un izdevumu izskaiti. Pārbaudes materiāli jānosūta nodokļu inspekcijai kā
iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs.
Lai
pareizi noteikti namīpašnieka ienākumu no īpašuma vai telpu izīrēšanas vai
iznomāšanas, ir jāuzskaita visi ienākumi, ko saņem no īrniekiem kā īri un
komunālos maksājumus. Jāpārbauda visi noslēgtie
līgumi ar uzņēmumiem par komunālajiem maksājumiem un jāpārbauda visas
nomaksātās summas. Ja nomaksātās (pārskaitītās) summas ir mazākas par
saņemtajām, tad tās ir namīpašnieka ienākums un apliekamas ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli. Ja šīs nomaksātās (pārskaitītās) summas par komunālajiem
pakalpojumiem ir lielākas par saņemtajām, tad šī starpība attiecināma uz
izdevumiem un par to samazināms apliekamais ienākums.
Ja
maksātājs ir saņēmis ar algas nodokli apliekamus ienākumus no darba devējiem
(likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 3. pants) un arī ienākumus no
saimnieciskās darbības (likuma 1. pants), izdevumi, kas saistīti ar ienākumu
gūšanu no saimnieciskās darbības, nav izslēdzami no ar algas nodokli apliekamā ienākuma, arī tajā
gadījumā, ja tie pārsniedz ienākumus no saimnieciskās darbības.
Šie
norādījumi attiecas arī uz Latvijas
rezidentu ienākumiem, kurus tie saņem no sava īpašuma izīrēšanas vai
iznomāšanas, kas atrodas ārvalstīs.
Kā jau
iepriekš tika minēts, visi ieņēmumi un izdevumi no saimnieciskās darbības , ko
dokumentē, namīpašniekam ir pienākums kārtot Ieņēmumu un izdevumu žurnālu.
Pirms sākt ierakstus žurnālā, tas jāreģistrē
attiecīgā rajona VID. Tam jābūt šūtām, lapas sanumurē. Žurnāls paredzēts
vienam taksācijas gadam. Tajā namīpašnieks vai grāmatvedis fiksē visas
saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus, tas jāveic uzreiz pēc darbības
vai vismaz dienas beigās . Ieraksti veicami precīzi, bez svītrojumiem, skaidri
salasāmi.
Ienākumu
un izdevumu ailes lapas puses beigās tiek saskaitītas katra atsevišķi, un tiek pārnestas uz
nākamajām lpp.
Gada
beigās veic kopsavilkumu, izmanto žurnālā esošās tabulas, un aprēķina summu,
kuru tālāk ieskaita izdevumos.
Tā kā
likuma “Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli” 11. pantā ir paredzēts , ka arī fiziskām personām no apliekamā
ienākuma tiek izslēgti tādi izdevumi kā amortizācija, tas ir, pamatlīdzekļu nolietojums, tad līdz ar to maksātājam jāveic
pamatlīdzekļu uzskaite atbilstoši likumam “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (
noteikts likumā), kā arī atbilstoši Ministru kabineta 1995. gada 8. augusta
noteikumiem Nr. 248, “Likuma “Par
uzņēmumu ienākuma nodokli” normu piemērošanas noteikumi”, kā arī atbilstoši
Valsts ieņēmumu ienākuma nodokļu aprēķināšanas kārtību”.
Maksātājam
ir jāiekārto uzskaites kartiņu katram pamatlīdzeklim atsevišķi. Un tad apkopo tos pa kategorijām.
Gada
beigās maksātājs aizpilda tabulu
“Pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķins” un žurnāla tabulu, kur ir izdevumi
precizēšanai; to arī ieraksta.
Apkopojot
ierakstus žurnālā un aizpildot visas tabulas, maksātājs ir aizpildījis
deklarācijas pielikumu (D8).
Maksātājs,
saņemot skaidrā naudā īres un nomas maksu, izsniedz maksātājam darījumu
apliecinošu kvīti - pamatojums VID rīkojums Nr. 203 - no 05.10.95g. Kvīts tiek
aizpildīta trijos eksemplāros, no kuriem divi paliek kvīšu grāmatiņā, bet
pirmais eksemplārs īrniekam vai nomniekam.
Arī šīs
kvītis jāreģistrē VID nodaļā.
Nodokļu
maksātājs savas ērtības labad var vest arī kases grāmatu.
Nolietojumu - amortizāciju aprēķina no denacion. mājas
bilances vērtības, kas atspoguļota nodošanas - pieņemšanas aktā, saskaņā ar MP
1993.g. 10. februāra lēmumu Nr. 67 “Par pamatlīdzekļu pārvērtēšanu”. 1995. gadā
amortizācijas likme 10% no tās vērtības.
Uz
ienākuma nodokli attiecas tie paši atvieglinājumi kā uz algas nodokli par
1.
apgādājamiem
2.
neapliekamo minimumu
3.
atvieglinājums par invaliditāti.
Ienākuma
nodokļa avansa maksājumu aprēķināšana un nomaksāšana:
Avansa maksājumus aprēķina pats maksātājs, ievērojot
pamatlikmi 25% no apliekamā ienākuma.
Apliekamie ieņēmumi mīnus attaisnotie izdevumi mīnus
atvieglojumi mīnus neapliekamais minimums.
Avansa maksājumus var noteikt, ņemot vērā par pamatu:
iepriekšējā
visa gada faktisko ienākumu
|
- ja
prognozējamais ienākums
tekošajā gadā būs tāds pats
-ja
ienākums nebūs visu gadu - tad proporcionāli samazinot
|
iepriekšējā
visa gada faktisko ienākumu
par
nepilnu gadu
|
pārrēķinot
uz ienākumu gūšanas laiku tekošajā gadā (pilnu gadu vai nepilnu gadu)
|
tekošā
gada pirmā mēneša faktisko
ienākumu,
no kura aprēķināms nodoklis
|
pārrēķinot
uz ienākumu gūšanas laiku tekošajā gadā (pilnu gadu vai nepilnu gadu)
|
Nodokļa avansa maksājumu aprēķins jāsastāda un nodokļu inspekcijai jāiesniedz :
1.
ja ienākuma avots pastāv no 1. Janvāra līdz 1. Februārim
2.ja ienākuma avots radies pēc 1. Janvāra mēneša laikā no
ienākuma
avota rašanās dienas.
Maksātājs
patstāvīgi iemaksā budžetā aprēķinātos avansa maksājumus ne vēlāk kā :
15. martā 25
15. maijā 25
15. augustā 25
15. novembrī 25
Avansa
maksājumi pārrēķināmi gada laikā, ja:
1.
apliekamais ienākums ievērojami atšķiras no prognozētā
2.
radušās vai zaudētas tiesības uz nodokļa atvieglojumu vai
neapliekamo minimumu.
Izbeidzoties
ienākuma avotam gada laikā, jāaprēķina ienākuma nodoklis no faktiskā ienākuma
un jāsalīdzina ar aprēķinātajiem avansa maksājumiem vai arī to atmaksā no
budžeta.
3. Gada ienākuma deklarācija.
Par pamatu
gada ienākuma deklarācijas sastādīšanai ir ņemta kārtība, kāda tika noteikta
sastādot 1995.deklarāciju.
Atskaitoties
par tekošo gadu iespējamas izmaiņas deklarācijas sastādīšanā. Deklarācijas
iesniegšanas termiņi līdz jaunā gada 1. aprīlim VID nodaļā.
Iedzīvotāju
ienākuma nodokli no gada kopējā ar nodokli apliekamā ienākuma aprēķina nodokļa
maksātājs, sastādot deklarāciju. Deklarācija sastāv no 6 daļām:
1.
vārds, uzvārds, personas kods
2.
pastāvīgā dzīvesvieta un dzīvesvietas kods, vai vieta,
kur saņemta algas nodokļa grāmatiņa vai karte (nodokļu inspekcija, kurā fiziskā
persona reģistrēta kā nodokļa maksātājs) bet , ja tā mainīta, tad pastāvīgā
dzīves vieta gada sākumā vai gada beigās, ja gada laikā mainīta dzīves vieta.
Gadījumā kad nodokļa maksātājs ir saņēmis atvieglojumu
par apgādībā esošam personām, bet tām ir bijuši ar nodokli apliekami ienākumi.
Šajā daļā jāuzrāda :
1.
vārds, uzvārds
2.
pastāvīgā dzīves vieta
3.
radniecība - personu un dzīvesvietas kods
4.
ienākumu avots.
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis ir maksājums budžetā, kurš aprēķināms par namīpašnieka
kalendāra gada (taksācijas gada) no1.Janvāra līdz 31. Decembrim (ieskaitot)
kopējiem ar nodokli apliekamajiem ienākumiem.
Lai noteiktu
gada nodokli:
1.
jānosaka ar nodokli apliekamā ienākuma kopējā summa no
īres un nomas
2.
jānosaka attaisnotie izdevumi, kuri jāņem vērā lai
noteiktu apliekamo ienākumu.
3.
jāpiešķir likumā paredzētie atvieglojumi
4.
jāsamazina apliekamais ienākums par Latvijas Republikas
valdības noteikto neapliekamo minimumu
5.
Jānosaka starpība starp gada nodokli, kas aprēķināts no
ienākuma rezumējošā kārtībā, un avansa maksājumiem, kas iemaksājama budžetā vai
saņemama no budžeta.
Namīpašnieku
deklarācijas sastādīšanas kārtība:
1.
deklarācija sastādāma divos eksemplāros no nodokļu
inspekcijā saņemtām veidlapām
2.
tas jāizdara vienu reizi gadā, izbeidzoties kalendāra
gadam
3.
viens eksemplārs jāiesniedz savas pastāvīgās dzīvesvietas
nodokļu inspekcijā, ne vēlāk kā kalendāra gadam sekojošā gada 1. Aprīlim, bet
otrs paliek deklarācijas sastādītājam
4.
deklarācija jāiesniedz nodokļu inspekcijai personīgi.
Deklarācijai
jāpievieno:
1.
sociālā nodokļa un obligātās sociālās apdrošināšanas
maksāšanas dokumentus.
2.
attaisnoto izdevumu dokumenti (kvītis, rēķini, čeki, kā
arī citi dokumenti), kas apliecina nodokļa maksātāja un viņa ģimenes locekļu
kvalifikācijas paaugstināšanu, specialitātes iegūšanu, izglītības iegūšanu kā
arī medicīnas un ārstniecības pakalpojumu izmantošanu
3.
dokumenti, kas apliecina apgādājamo skaitu, un dokumenti,
kas apliecina invaliditāti.
Aizpildot
deklarācijas I daļu maksātājs uzrāda:
1.
ienākumus, par kuriem ieturēts algas nodoklis
2.
ienākumus no saimnieciskās darbības
3.
citus maksātāja ienākumus, ja tādi ir.
Aizpildot
deklarācijas II daļu maksātājs uzrāda attaisnoto izdevumu kopsavilkumus:
1.
attaisnotajiem izdevumiem
2.
gada neapliekamam minimumam
3.
atvieglojumiem par apgādājamiem
4.
ieturētajiem avansa nodokļiem
5.
Deklarācijas
pārbaude par :
1.
deklarāciju un dokumentiem, kas attiecas uz deklarācijā
ietvertajiem datiem
2.
“Paziņojums par algas nodokli”
3.
saimnieciskās darbības “Ieņēmumu un izdevumu uzskaites
žurnāls”, un visi dokumenti, kas pamato ierakstus
4.
darījumu apliecinošās kvītis, pārskaitījumi, čeki u.t.t.,
kas pamato maksātāja ieņēmums
5.
īres un nomas līgumi.
VID
inspektors koriģē un paziņo nodokļa maksātājam par deklarācijas sastādīšanas
nepilnībām, kas jālabo.
Ieturēto nodokļu pārmaksās gadījumos, nodokļa maksātājs
starpību ir tiesīgs saņemt atpakaļ , vai ieskaitīt to nākošajam maksāšanas
termiņam.
4. Algas nodoklis
Algas
nodoklis ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļa, no darba algas, kuru ietur
uzņēmumi, sabiedrības, iestādes, organizācijas un saimniecības izmaksājot
fiziskām personām viņu gūtos ienākumus.
Ja
namīpašnieks reizē ir pārvaldnieks savam īpašumam un pieņem darbā citas algotas
personas, tad iepriekš jāvienojas par darbinieka ienākuma (algas) deklarācijas
noformēšanu. Darba ņēmējs var strādāt uz algas nodokļu grāmatiņas vai kartes,
ko izsniedz attiecīgā VID nodaļa, un kuras glabājas pie darba devēja visā
ienākumu (algas) gūšanas laikā. Darba attiecībām beidzoties algas nodokļa
grāmatiņa tiek izsniegta darba ņēmējam, ar attiecīgiem ierakstiem, bet nodokļu
karte tiek nosūtīta VID nodaļai.
Algas nodokļa aprēķināšanas kārtība.
Algas
nodokli aprēķina, ietur no izpeļņas un izmaksas un pārskaita pašvaldības
budžetā (pēc dzīvesvietas), darba devējs :
ja izmaksām ir regulārs raksturs - tad vienu reizi mēnesī
no mēneša kopējās summas.
Algas nodokļa atvieglojumi un neapliekamais minimums.
Tos piešķir tikai pamatdarba vietā vai galvenajā ienākumu
gūšanas vietā, kur ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa ar ierakstiem par
tiesībām uz atvieglojumiem. Nodokļu maksātājs sastāda paziņojumu par tiesībām
uz atvieglojumu, kuru apstiprina grāmatiņas izsniedzējs un ieraksta grāmatiņā,
vai arī to izdara darba devējs pamatojoties uz šo apstiprināto paziņojumu.
Atvieglojums par apgādājamiem.
To var
piešķirt personām, kuras ir Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji, kaut arī pagaidām
dzīvo ārpus Latvijas, neatkarīgi no tā, vai dzīvo kopā ar apgādājamo, vai nē.
Atvieglojumu
var noteikt:
1.
par nepilngadīgu bērnu (līdz 18 gadu vecuma
sasniegšanai), nepieciešams uzrādīt bērna dzimšanas apliecību
2.
par bērnu no18 līdz 24 gadu vecumam, kamēr viņš turpina
izglītību, nepieciešama tās mācību iestādes izziņa, kurā bērns mācās.
3.
par nestrādājošiem vecākiem - dēlam vai meitai par tēvu
vai māti
4.
par nestrādājošu laulāto -vīram par sievu, sievai par
vīru, ja tie ir reģistrēti laulībā. Jāuzrāda laulātā darba grāmatiņa ar
ierakstu, ka viņš ir atbrīvots no darba
5.
par aizbildniecībā un aizgādniecībā esošu personu, kurām
tā ir noteikta ar tiesas vai citas kompetentas iestādes lēmumu.
Neapliekamais
minimums, ko noteicis Ministru Kabinets - 12.5 lati par katru apgādājamo.
Atvieglojums par invaliditāti.
Pienākas invalīdiem, kurus par tādiem atzinusi Darba
ekspertīzes ārstu komisija.
Ārstu
komisijas lēmums jāiesniedz nodokļu inspekcijai. Nodokļu inspekcija Jūsu darba
grāmatiņā izdarīs attiecīgu ierakstu par tiesībām saņemt nodokļa atvieglojumu.
Atvieglojuma
apmērs ir atkarīgs no invaliditātes grupas un Latvijas Republikas Ministru
kabineta noteiktā mēneša neapliekamā minimuma lieluma.
Neapliekamā minimuma lielums.
Katrai
fiziskai personai pamatdarba vietā vai galvenajā ienākuma gūšanas vietā, kur
iesniegta grāmatiņa apliekamais ienākums jāsamazina par neapliekamo minimumu,
kura apmēru nosaka Latvijas Republikas Ministru kabinets. Neapliekamā minimuma
apmērs - 25 lati mēnesī.
Algas
nodokli aprēķina , piemērojot pamatlikmi 25 procenti no starpības:
apliekamie
ieņēmumi - attaisnotie izdevumi - atvieglojumi - neapliekamais minimums.
Attaisnotie izdevumi.
1.
Darbinieka ieturētais un nomaksātais sociālais nodoklis,
5 procentu apmērā, no apliekamiem ieņēmumiem
2.
Ziedojumiem, dāvinājumiem, ja darbinieks devis rīkojumu
un darba devējs to ieturējis no darbinieka algas un pārskaitījis.
Reizi
ceturksnī darba devējs sniedz VID nodaļai algas nodokļa pārskatu .
Taksācijas
gadam beidzoties darba devējs par katru strādājošo darbinieku VID nodaļai
sniedz paziņojumu par algas nodokli, kas ir pamats pareiza algas nodokļa
uzskaitei un samaksai par taksācijas gadu, ko saskaņo ar VID inspekciju.
Darba
devējs veic darba algas sarakstu ar algas izmaksas datumu. Algas nodoklis
pašvaldības budžetā jāpārskaita ne vēlāk kā vienu dienu pēc algas izmaksas.
5. Sociālais nodoklis.
Uz
namīpašnieku kā darba devēju attiecas visi pienākumi un tiesības kā uz jebkuru
citu darba devēju.
Likums
"Par sociālo nodokli " paredz namīpašniekiem darīt zināmu valsts
sociālās apdrošināšanas fondam par:
1.
darba tiesisko attiecību uzsākšanu
2.
darba tiesisko attiecību izbeigšanu
3.
katras sociāli apdrošinātās personas sociālā nodokļa
maksājumiem.
Likums
"Noteikumi par kārtību kādā darba devējs informē Valsts sociālās
apdrošināšanas fondu par valsts obligātajai sociālai apdrošināšanai pakļautajām
personām" paredz darba devējiem katru mēnesi iesniegt sociālās
apdrošināšanas pārvaldē pēc darba devēja reģistrācijas vietas ziņojumus par
darbinieku sociālā nodokļa maksājumiem. Ziņojuma iesniegšanas termiņš ir nākamā
mēneša 5.datums pēc pārskata mēneša.
Valsts
obligātajai apdrošināšanai pakļautās personas:
1.
sociālā nodokļa maksātāju darba devēja reģistrs
2.
sociālai apdrošināšanai
pakļauto darbinieku saraksts
3.
paziņojums, kurā darba devējs vienojās ar pārvaldes
darbiniekiem par
pieņemamu sociālā nodokļa maksāšanas termiņu.
Darba devējs iekārto katra darbinieka sociālās
apdrošināšanas kartīti, kura glabājas piedarba devēja. Likumā "Par sociālo
nodokli" izdarīti grozījumi attiecībā uz nodokļu likmēm pārejas periodā.
Jaunā
ceturkšņa sākumā namīpašnieks iesniedz Valsts statistikas pārskatu par
iepriekšējo ceturksni.
Ministru
kabinets 1995.gada 19. decembrī izdeva noteikumus "Noteikumi par valsts
obligātajai sociālajai apdrošināšanai pakļauto personu reģistrāciju", kuri
paredz līdz 1996.gada 15.janvārim izdarīt sociālajai apdrošināšanai pakļauto
personu reģistrāciju.
Sociāli apdrošinātās personas ir:
1.
personas, kas ir nodarbinātas algotā darbā (darba ņēmēji)
2.
pašnodarbinātās personas
3.
pašnodarbinātās personas, ģimenes
4.
pašnodarbinātās personas un viņu uzņēmumos, saimniecībās
strādājošie ģimenes locekļi reģistrējas paši sociālās apdrošināšanas pārvaldēs
pēc dzīves vietas.
6. Īpašuma nodoklis.
Ar īpašuma nodokli saistītos jautājumus regulē likums par
"Par īpašuma nodokli", bez tam ir jāņem vērā arī attiecīgās prasības,
kas noteiktas likumos "Par grāmatvedību", "Par nodokļiem un
nodevām" un citos dokumentos.
Nodokļa maksātāji.
Nodokļa maksātājs ir fiziska, gan juridiska persona, arī
ārvalstu, ja tai ir īpašums Latvijas teritorijā. Par iznomātu īpašumu nodokli
aprēķina un maksā tā īpašnieks, bet, ja nomas līgumā ir paredzēts nodokļa
maksātājs var būt arī nomnieks.
Inventarizācijas
datos īpašuma vērtība ir apliekamā īpašuma vērtība.
Ja apliekamā īpašuma vērtība ir līdz 1500latiem, tad par
šo īpašumu nodoklis nav jāmaksā.
Ja vienai
fiziskai personai ir vairāki īpašuma objekti, tad īpašuma nodoklis jāaprēķina
un jāmaksā no kopējās visu īpašuma objektu vērtības.
Fiziskām
personām ar īpašuma nodokli apliek tikai ēkas un būves, ja tās tiek izmantotas
uzņēmējdarbībā, turklāt neatkarīgi no tā, vai šīs ēkas un būves tā izmanto pati
vai iznomā citam uzņēmējam.
Ja ēka ir
atbrīvota no nodokļa maksājumiem, bet daļa no tās tiek izmantota
uzņēmējdarbībai, tad apliekamā īpašuma vērtībā ieskaita ēkas vērtību
proporcionāli uzņēmējdarbībā izmantojamai daļai, par pamatu ņemot
uzņēmējdarbības izmantojamās ēkas daļas platību.
Īpašuma nodokļa nemaksātāji.
1.
fiziskajām personām piederošais namīpašums , ja to
neizmanto uzņēmējdarbībā
2.
namīpašums, kuru izmanto veselības aizsardzības, sporta
un fiziskās kultūras, izglītības un kultūras vajadzībām, izņemot kinoteātrus un
videotēkas.
Aprēķināšanas un nomaksas kārtība.
Gan
paredzamo (plānojamo), gan faktisko nodokļa summu aprēķina pats maksātājs.
Katru gadu
jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam pēc savas dzīves vietas tā saukto
deklarāciju par tekošo gadu, tas ir, par paredzamo ar nodokli apliekamā īpašuma
vērtību un par maksājamā nodokļa summu. Tas nozīmē, ka tas ir kaut kas
aptuvens, jo tie ir tā sauktie avansa maksājumi, jo dabiski, ka maksātājs vēl
nezin kā mainīsies pamatlīdzekļi gada laikā. To var aprēķināt vadoties no
prognozēm: kā plāno savu darbību - vai
palielināt, vai samazināt īpašumu. Ja gada laikā īpašuma faktiskā vērtība un
līdz ar to arī nodokļa summas ievērojami atšķiras no prognozētā, tad var iesniegt precizētu
deklarāciju un attiecīgi arī maksāt. Gadam beidzoties jāiesniedz atskaite par
faktiskajiem nodokļa maksājumiem. Ja ir pārmaksāts īpašuma nodoklis, tad
starpību pēc maksātāja vēlēšanās var tikt atdota atpakaļ vai ieskaitīta nākamā
perioda maksājumos, bet, ja ir otrādi nodokļa maksātājam jāpiemaksā radusies
starpība.
Nodokļa likmes.
Ar nodokli apliekamā īpašuma Nodokļa
vērtība (tūkst. latu) gada likme
no1.5 līdz 25 0.5 procenti no īpašuma vērtības
virs 1500 latiem
virs 25 līdz 50 117.50
lati+1.5 procenti
no
īpašuma vērtības
virs
25000 latiem
virs 50 līdz 250 492.50
lati+2 procenti no
īpašuma
vērtības
virs
50000 latiem
virs 250 līdz 750 4492.50lati+2 procenti
no
īpašuma vērtības
virs
250000 latiem
virs 750 līdz 2500 16992.50
lati+3.5 procenti
no
īpašuma vērtības
virs
750000 latiem
virs 2500 78242.50
lati+4 procenti
no
īpašuma vērtības
virs
2500000
7. Pievienotās vērtības nodoklis
Namīpašniekam
, jā tā gada ienākumi pārsniedz 10 000 Ls jāreģistrējas kā pievienotās vērtības
nodokļa (PVN) maksātājam VID Nodokļu kontroles departamentā 1996.g. 27.05.
noteiktā kārtībā. PVN nodokļa likme 18% no gada ienākuma.
Norādījums (vēstule Nr 13.1.4 - 21.4878 no 27.05.96 p.
10)
8. Secinājumi un priekšlikumi
Valsts
ekonomiskā izaugsme ir atkarīga no valdības politikas, vai tā veicina
uzņēmējdarbības attīstību vai ne. Kāda ir nodokļu likumdošana un kā interesēs
tā darbosies.
Namīpašumu
apsaimniekošana ir uzņēmējdarbība, kas iekļaujas nekustamā īpašuma tirgus
apritē.
Pēc
stāvokļa uz 1996.g 1. janvāri (Latvijas Ekonomists, 1996, Nr.9) no kopējā
Latvijas dzīvojamā fonda, kura kopējā platība pilsētās 34 149 tūkst. kv.m. -
fizisko personu īpašumā ir 9260 tūkst. kv.m.
jeb 27%, un šī proporcija vēl pieaugs. Lielāki daļai Rīgas pilsētas
daudzdzīvokļu īres namiem īpašnieki ir fiziskas personas. Namīpašnieks ir ieinteresēts stabilā nodokļu
politikā, jo tikai tā var mērķtiecīgi un apzināti veicināt sava nekustamā
īpašuma kvalitatīvu apsaimniekošanu un palielināt ienākumus.
Pašreizējā situācijā gūtie ienākumi no nomas un īres
,galvenokārt, tiek izlietoti nodokļu apmaksai, nepietiek līdzekļu namīpašuma
uzturēšanai, ekspluatācijai, remonta darbiem un tml.
Sākot ar
1997. gadu tiks noteiktas izmaiņas īres maksā, kas varētu ietekmēt ienākumu
palielināšanās iespējas, bet daži ierobežojumi attiecībā uz kapitālajiem
remontiem (tas ir saistīta ar attaisnotiem izdevumiem) stipri ierobežos šīs
iespējas.
Arī
jaunais plānotais nekustamā īpašuma nodoklis, kas paredzams stāsies spēkā ar
1997. gada 1. janvārī nedos iespēju īpašniekam paredzamos ienākums likt lietā,
kas nākotnē (pieaugot īpašuma vērtībai) dotu lielākus atskaitījumus valsts budžetā.
Nodokļu
politikai Latvijā vajadzētu būt tādai, kas stimulē vēlēšanos apsaimniekot
namīpašumus, atbilstoši tirgus
ekonomikas prasībām. Celtu tā vērtību, atjaunotu un sakārtotu skaisto Rīgas centru.
Dotu iespēju īrniekiem dzīvot
labiekārtotos dzīvokļos, ar visiem nepieciešamajām sanitār - tehniskām ierīcēm,
mērītājiem un tml. Šīs lietas prasa lielus kapitālieguldījumus. Uzskatu, ka
nekustamā īpašuma (namīpašumu) īpašnieki
varētu tikt uz laiku atbrīvoti no nekustamā īpašuma nodokļa (vai stipri
samazinātu to likmes)un PVN, un pamatojoties uz saviem ieņēmumiem, sastādītu
nama atjaunošanas vai rekonstrukcijas biznesa plānu kā garantu ieņemto līdzekļu
pamatotai izlietošanai. Rīgā vien ir daži tūkstoši denacionalizētu namu, un ja
stimulējošas nodokļu politikas dēļ šai uzņēmējdarbības nozarei būtu iespēja
dinamiski attīstīties, domāju, tas pozitīvi ietekmētu gan nekustamā īpašuma
mārketingu, gan nozīmīgu Latvijas ekonomikas attīstību.
Namīpašums
tas ir ne tikai nams, bet tā ir arī pilsētas “seja”, vide, kurā mēs dzīvojam un
strādājam, vizītkarte tuviem un tāliem ciemiņiem.
9. Izmantotā literatūra :
1. “Ziņotājs”-
Nr. 46, 21.11.91.
2. “Ziņotājs”
- Nr. 2, Nr. 42 - 07.04.94.
3. Valdības
informācija. Ienākuma nodoklis R., 1994. un gada ienākumu deklarācija.
4. Valdības
informācija. Algas nodoklis R., 1994.
5. Valdības
informācija. Ienākuma nodoklis R., 1994.
6. “Mans
īpašums” - 1994., Nr. 11, lpp. 20. - 21.
7. “Alter
Ego” - 1994., Nr. 2, lpp. 45. - 46.
8. “Dienas
bizness”- 1994., 2. Novembris.
9. “Latvijas
ekonomists”, 1994., Nr. 11, lpp. 66.
10. “Latvijas
Vēstnesis” - Nr. 137, -08.09.95.
11. “Dienas
bizness”- 1995., 11. oktobris.
12. LR
normatīvie akti. Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. Ar līdz 1996. gada 1.
septembrim no jauna pieņemtajiem dokumentiem un grozījumiem - Rīgā, 1996.
13. LR
normatīvie akti. Par pievienotās vērtības nodokli. Ar grozījumiem un papildinājumiem, kas izsludināti līdz
1996. gada 1. septembrim - Rīgā, 1966.
14. “Latvijas
ekonomists” - 1996., Nr. 9, lpp. 66. - 67..
15. “Nekustamais
īpašums Latvijā “ - 1996., Nr. 9, lpp. 5. - 8.
16. “Mans
īpašums” -1996., Nr. 2, lpp. 44. 50.
17. “Mans īpašums” - 1996., Nr. 4, lpp. 47.
18. “Latvijas
vēstnesis” - Nr. 62., 10.04.96.
19. “Mans
īpašums” - 1996., Nr. 9., lpp. 23., lpp.
30 .- 33.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru