Šajā referātā vairāk būs runa par
pārdošanas meistarību kā mācību, nevis tās praktisku pielietošanu dzīvē. Tikai
pašā noslēgumā esmu pievienojusi materiālu - ieskatu tam, kā notiek bankas
produktu pārdošana gan esošajiem, gan arī potenciālajiem tās klientiem.
PĀRDOŠANAS
MEISTARĪBA.
Produkta
vai pakalpojuma pārdošanā liela nozīme ir attieksmei. Iemesls, kādēļ pozitīva
attieksme ir tik ļoti svarīga, ir tāds, ka tad, ja Jūs neredzat neko labu sevī,
savā precē, ne arī savā kompānijā, negaidiet, ka Jums būs kādi panākumi.
Turklāt cilvēki neko nepērk no negatīvi noskaņota pārdevēja. Tas ir pilnīgi
skaidrs!
Pārdevēja
paraugs.
Sabiedrībā
valdošais uzskats par pārdevējiem nav īpaši labs. Par to nav jābrīnās. Vairums
pārdevēju arī atbilst vispārpieņemtajam stereotipam. Sabiedrības acīs tipsisks
pārdevējs ir tāds, kas:
Ø Ir
sabiedrisks (pārāk uzbāzīgs - negatīvi);
Ø Runīgs
(ja pārāk runātīgs = egoists, negatīvi);
Ø Manipulē
ar citiem (uz jebkuru atbildi ir jautājums (arī negatīvi);
Ø Aizkaitinošs
(uzspiež par daudz);
Ø Negodīgs
(preces sliktās puses ir jāuzrāda, taču jāpievērš pozitīvā pārspēks);
Ø Neplāno
uz priekšu (vienreizējā pārdošana = iesmērēšana).
Tomēr īsts pārdošanas speciālists ir pavisam savādāks:
Ø Tic
savai profesijai
Ø Tic savai
kompānijai, kā arī produktam
Ø Mīl cilvēkus
Ø Ir
patiesi ieinteresēts (pārliecināts par preces nepieciešamību, pielietojamību)
Ø Ir
atklāts un godprātīgs
Ø Tiek
cienīts sabiedrībā
Ø Ir
neparasts (ir jāatšķiras ar pieeju, lai klients pievērstu tam uzmanību)
Ø Saglabā
iesācēja attieksmi (no sākuma līdz galam, īpaša attieksme, nedrīkst būt
pieļaujama rutīna).
Taču, lai veiksmīgu pārdotu ir jāsaprot cilvēku
uzvedība un jāsaprot, kāpēc cilvēki pērk. No tā izriet, ka:
1) pirkums
tiek izdarīts pamatojoties uz emocijām, ko attaisno loģika (rezultātu ir
jāpanāk tikšanās (prezentācijas) laikā);
2) cilvēki
pērk savu iemeslu dēļ, nevis Jūsu iemeslu dēļ (klients redz savādāk kā
pārdevējs - tāpēc ļoti svarīgi ir izskaidrot un izrādīt);
3) Bailes
zaudēt un vēlēšanās iegūt - ir divi vadošie faktori, kuru dēļ cilvēks izvēlas
kaut ko nopirkt (klienta vēlme ir dabūt vairāk par savu naudu);
4) Pirkumam
ir jāapmierina pircēja patreizējā vajadzība (jāatrisina problēma).
VERBĀLĀ
UN NEVERBĀLĀ KOMUNIKĀCIJA.
"Panākumi
= X + Y + Z, kur X - darbs, Y - patika, Z - spēja aizvērties "
(Alberts
Einšteins)
Klusēšana - zelts!
Spēja uzklausīt ļauj mums:
Ø Gūt
zināšanas
Ø Iegūt
uzticību
Ø Saglabāt
uzmanību
Ø Virzīt
sarunu
Ø Ievērot
sīkumus
Ø Gūt
popularitāti un cieņu
Ø Pierunāt
klientu izkratīt sirdi.
Uzklausīt klientu nozīmē - 55% uzklausīt tā ķermeņa valodu, sejas
izteiksmi
38%
uzklausīt viņa balss tembru un intonācijas
7% vārdus un to nozīmi.
Neverbālās saziņas veidi un to izskaidrojumi:
Uzvedības
izpausme
|
Pārdevēja
izpratnē
|
Pārdevēja
reakcija
|
Klienta
iespējamā reakcija
|
Smaids
|
|
|
|
Drūms
skatiens
|
nesaprot
piedāvājumu
|
jājautā
pēc viņa viedokļa
|
|
Plecu
raustīšana
|
klients
nezin vai nesaprot
|
jāpārfrāzē
iepriekš teiktais
|
|
Apkakles
pielabošana
|
melo
|
izlikties,
ka neko nav pamanījis
|
apmierināts,
ka pārdevējs nejūt, ka klients melo
|
Zoda
berzēšana
|
domā
|
nogaidīt,
noklusēt
|
pateiks
lēmumu
|
Delna zem
zoda un pirksti nosedz vaigu
|
garlaicība
|
nomainīt
tēmu
|
iejutīsies
sarunā
|
Roku
berzēšana
|
klients
noslēdzis labu darījumu
|
noslēdz
darījumu
|
iespējas
noslēdz darījumu
|
Sažņaugta
dūre
|
dusmīgs
|
palūgt
piedošanu
|
turpina
procesu
|
Sakrustotas
rokas
|
aizvērta
poza
|
iedot
kaut ko rokās
|
|
Skatās
sāņus
|
neinteresē
|
uzdot
jautājumu: ko Jūs domājat par šo tēmu u.t.t.
|
pieslēgsies
|
Skatoties
uz leju savāc putekļu daļiņas no sava apģērba
|
pabeigt
prezentāciju
|
|
šķirties
|
Māj ar
galvu
|
piekrīt
|
uzdot
jautājumu, lai skaļi apstiprina ar vārdiem
|
|
Sarunas
laikā noliecas uz priekšu
|
grib kaut
ko pateikt
|
jāļauj
izdevība viņam ko teikt
|
|
Aizliek
rokas aiz galvas
|
kontrolē
situāciju
|
aizliek
rokas aiz galvas
|
pārsēdīsies
|
Sēžot
noliecies uz priekšu un rokas ir atbalstītas uz ceļgaliem
|
grib
beigt sarunu, jau ceļas augšā
|
nobeigt
sarunu
|
|
Acu
zīlītes sašaurinās
|
sadusmojies
|
jāprasa
iemesls
|
|
Acu
zīlītes izplešas
|
priecīgs
|
tuvināt
sarunu nobeigumam
|
pāries
uz noslēgumu
|
Groza
galvu no vienas puses uz otru
|
nepiekrīt
teiktajam
|
jautāt, kāds ir viņa
viedoklis
|
|
Pārdevējam ne tikai ir jāpievērš
sev klienta uzmanība, bet arī tā jānotur. Klientam ir jākoncentrējas uz
pārdevēja sacīto. Ir vairāki uzmanības novērsēji, no kuriem vajag izvairīties -
apkārtējais troksnis, nelabvēlīga atrašanās vieta, žargona lietošana, kaitinoši
žesti, izskats. Pārdevējam vajag parādīt klientam, ka tas tiek uzklausīts. To
var panākt ar mutiskiem apstiprinājumiem, teiktā pierakstīšanu, ar acu
kontaktu, galvas pamāšanu.
Vārdi,
kuri pozitīvi un negatīvi ietekmē pārdošanas procesu.
Pētījumi rāda, ka cilvēki
atsaucas pozitīvi uz noteiktiem vārdiem. Pirmais vārds, ko cilvēkiem patīk
dzirdēt, ir viņu pašu vārds. Kad vien tas ir iespējams, izmantojiet klienta
vārdu. Tas liks viņam justies svarīgākam un domāt, ka Jūs viņu uzskatāt par
svarīgu. Ir vēl 30 vārdi, kurus klientiem patīk dzirdēt:
pierādīts
|
saprast
|
nauda
|
jauns
|
patiesība
|
rezultāti
|
pelnīt
|
laimīgs
|
Jūs/Tu
|
pozitīvs
|
veselība
|
viegli
|
drošība
|
drošs
|
komforts
|
mīlestība
|
priekšrocības
|
peļņa
|
pareizi
|
godīgi
|
vērtība
|
lepnums
|
garantija
|
svarīgākais
|
uzticība
|
ietaupīt
|
ieguvums
|
prieks
|
atklāt
|
labākais
|
Kopā ar labo nāk sliktais.
Pētījumi rāda, ka ir vārdi, uz kuriem klienti reaģē negatīvi. Svarīgi ir
atcerēties, ka pārdošanas process reizēm ir ļoti trausls un viens vārds var
noteikt vai lēmums būs Jā vai Nē. Ir 24 vārdi, kas var izjaukt Jūsu darījumu:
darījums
|
līgums
|
uztraukties
|
pirkt
|
pārdot
|
izlemt
|
atbildīgs
|
grūti
|
izmaksa
|
parakstīt
|
neizdošanās
|
nāve
|
zaudēt
|
smagi
|
atbildība
|
maksāt
|
zaudējums
|
mēģināt
|
ievainot
|
slikts
|
cena
|
pārdots
|
neizdoties
|
neveiksme
|
Kopā
ar vārdu bieži vien tiek lietoti žesti. Žests akcentē, niansē, papildina vārdu,
tādējādi padarot runu bagātāku. Žests, tāpat kā acu skatien, var atklāt slēptu
informāciju. Situācijā, kad vārds nesaskan ar žestu, iesaka vairāk ticēt
žestam. Žestu intensitāte ir atšķirīga ne tikai katram cilvēkam, bet arī
tautām. Angļu psihologs Ārčils salīdzinoši ir pētījis 4 tautas, konstatēdams,
ka vismazāk žestikulē somi - vidēji tikai 1 žests stundā, itāļiem - 60 žesti
stundā, francužiem - 80, visbiežāk žestikulē meksikāņi - 120 žesti stundā.
Pie
žestiem pieskaitāms arī viens no izplatītākajiem sasveicināšanās veidiem -
rokasspiediens. Arī tas, kā roka sasveicināšanās brīdī tiek pasniegta, pauž
cilvēku attieksmi vienam pret otru. Arī rokasspiediens dažādām tautām esot
atšķirīgs, piemēram, britiem - īss un stingrs, pretēji francūžiem. Savukārt
austrumu tautām ir smalki izstrādāts klanīšanās kā sasveicināšanās rituāls,
kurā, atšķirībā no eiropiešiem, ilgstoša skatīšanās acīs tiek uzskatīta par
bezkaunību. Tur augstais tonis prasa "īsu acu skatienu". Šādu sīkumu
ir ļoti daudz, un tie visi var ietekmēt pārdevēja un pircēja turpmāko
sadarbību.
PROFESIONĀLĀ
KOMUNIKĀCIJA.
Jāpārdod cilvēkam ir tā, kā
viņam to gribētos!
1970-to gadu sākumā
matemātiķis Ričards Bandlers un valodnieks Džons Grinders veica cilvēku
komunikācijas pētījumus Santakrusas Universitātē. Viņu mērķis bija atklāt tos
faktorus, kuri palīdzējuši dažiem cilvēkiem labāk kontaktēties nekā citiem.
Pētījumu rezultātā tika atklāta sistēma, kura tika nosaukta par Neiro-Lingvistisko-Programmēšanu,
jeb N.L.P. Pētnieki iedalīja cilvēkus trijās komunikācijas grupās, un tās ir vizuāļi
(uztver ar redzi), auditori jeb audiāļi (uztver ar dzirdi)
un kinestētiķi (uztver ar sajūtām). Šī sistēma palīdz cilvēkam ātri
nodibināt attiecības, apbruņo pārdevēju ar elastību un palīdz konfliktu
atrisināšanā.
Vizuālis.
Vizuāls cilvēks teiktos vārdus
uztver attēlu veidā. Viņu interesē brošūras, un viņi redz tos attēlus, ko Jūs
zīmējat viņiem priekšā sarunas laikā. Vārdi, kurus lieto vizuāļi - skaties,
redzi, sadarbību es redzu, tā bilde, man priekšā paveras tāds skats u.t.t. Kā
pārdot vizuālim? Jālieto diagrammas, tabulas un attēli, jālieto pareizs acu
kontakts. Jāatceras, ka vizuālim ir ļoti svarīgs Jūsu izskats.
Auditors.
Auditors pērkot Jūsu preci
pamatosies uz tiem apsvērumiem, ko viņš dzird. Viņu tik ļoti nesatrauc tas, ko
Jūs sakāt, bet gan tas, kā Jūs to pasakāt. Vārdi, kurus lieto audiāļi ir -
dzirdi, klausies, skan gan ļoti labi, izklausās pamatoti u.t.t. Kā pārdot
auditoram? Jāizmanto rekomendācijas, nolasot tās, jālieto auditoru
apgalvojumus, t.i. vārdi, kuri saistīti ar dzirdi, jāizmanto savas balss
iespējas, labāk piezvanīt auditoriem pa telefonu.
Kinestētiķis.
Tas ir sajūtu cilvēks. Viņš
nopirks Jūsu preci savas iekšējās izjūtas dēļ. Šāda veida cilvēkiem Jūs
iepatiksieties vai neiepatiksieties jau sarunas pirmajās minūtēs. Vārdi, kurus
lieto kinestētiķi ir - patīkams, ērts, neērts, nepatīkams, silts, auksts,
skaists, jauns u.t.t. Kā pārdot kinestētiķim? Jāizmanto jūtu un emociju vārdi,
jāpieskarās kinestētiķim, jāsatiekas ar viņu personīgi, pārdošanas procesā
jāiesaista viņš pats, jāļauj viņam justies ērti.
Labu
attiecību nodibināšana.
Lai sasniegtu rezultātus darbā
ar cilvēkiem, vispirms ir nepieciešams nodibināt labas attiecības. Attiecības
vienkārši ir stāvoklis, kad cilvēks ir atsaucīgs pret Jums. Attiecības var
salīdzināt ar naudu… kad Jums attiecību nav, tad to vērtība pieaug, un kad Jums
tās ir, tad parādās daudzas iespējas. Lai ar klientu nodibinātu labas
attiecības ir:
Ø Jāatspoguļo
klienta ķermeņa kustības, balsi un noskaņojumu
Ø Jālieto
klienta valoda
Ø Aktīvi
jāklausās un jāizrāda interese par klientu.
POTENCIĀLĀ
KLIENTA NOVĒRTĒŠANA UN PIEEJAS STRATĒĢIJAS
Darījuma process pirmkārt
sākas ar kontaktu. Daudzi pārdevēji baidās iet
pie jauna klienta. Labākais līdzeklis pret bailēm tikt noraidītam ir
sagatavoties tik labi, lai Jūs nebūtu iespējams noraidīt. Jāņem vērā pirmās
tikšanās četrus uzdevumus:
1. Piesaistīt
uzmanību (esiet pretstats stereotipam; dariet kaut ko negaidītu; iesaistiet
klientu);
2. Kvalificēt
klientu (kvalificēts klients it tas, kuram ir vajadzība, vēlēšanās, nauda un
vara šo naudu tērēt) nozīmē vērot, nodibināt kontaktu ar lēmuma pieņēmēju,
nespriest pirms laika;
3. Izskaidrot
mērķi. Tas ir svarīgi, jo tas liecina par Jūsu profesionalitāti,noskaidro
prasības, nostiprina uzticību, ietaupa laikum kvalificē klientu;
4. Radīt
profesionālu iespaidu
Ko darīt?
|
Ko nedarīt?
|
Smaidiet
|
Glaimot klientam
|
Ģērbieties kārtīgi un saskaņā ar pārstāvēto industriju
|
Atvainoties klientam par aizņemto laiku
|
Esiet labi kopts
|
Runāt par sīkumiem
|
Esiet entuziasma pilns
|
Izlikties, ka Jūs tikai gājāt garām
|
Spiediet roku kā profesionālis
|
Jokot, izņemot gadījumu, ja tas Jums ir raksturīgi
|
Uzturiet acu kontaktu
|
Lietot sarežģītus vārdus
|
Izstarojiet pārliecību
|
Šauri domāt
|
Ir vairāki pieejas veidi potenciālajam klientam, kā
piemēram:
Ø Izdevīguma
pieeja
Ø Statistikas
pieeja
Ø Ziņkāres
pieeja
Ø Prēmijas
pieeja
Ø Šoka
pieeja
Ø Komplimenta
pieeja
Ø Rekomendācijas
pieeja
Ø
Apsveikuma pieeja
Gadījumā, ja klients neizrāda pozitīvu reakciju uz
Jūsu pieeju, tad Jums jāmēģina citu. Tad nākošo, kamēr Jūs atrodat abpusēji
interesantu tēmu, uz kuras pamata Jūs varētu veidot iesāktās attiecības.
Jāatceras vienīgi, ka Jums nav izdevīgi izmēģināt visas pieejas. Tas var
aizkaitināt klientu. Vienmēr jāšķiras miermīlīgi!
PIECI
GALVENIE IEBILDUMI PĀRDOŠANĀ
Iebildumi - mērķis saraut
attiecības. Pieci vienīgie iebildumi ir šādi:
1.
Nav uzticības - vājas
attiecības ir nodibinātas;

2. Nav
vajadzības - abi iebildumi saistīti
pakārtoti; jāpierāda vajadzība;
3. Nav
vēlēšanās -
4. Tas nav
neatliekams - uzzināt, kas ir īstais iemesls; jāpārliecina, ka ir neatliekams;
5. Nav naudas
- pārsvarā atruna; jāapliecina, ka šī vajadzība ir ļoti aktuāla tagad!
KONTAKTĒŠANĀS
VEIDI AR KLIENTIEM
Pasts Telefons vai fakss Personīgs
apmeklējums
Visas trīs metodes ir efektīvas.
Līdz šim esmu apskatījusi tēmu
par pārdevēju, kas meklē klientu. Tagad jānoskaidro, ko darīt, lai klients
nezaudētu Jūs. Četri aspekti, kas ir efektīvi jebkura pārdevēja darbā, jebkurā
nozarē ir:
1. Reklāma -
vēstules, vizītkartes, uzlīmes uz transporta, radio reklāmas (7x dienā 3 dienas
- minimums);
2. Sabiedriskās
attiecības - izstādes, apdrukāti sīki priekšmeti;
3. Pārdošanas
sekmēšana - akcijas, degustācijas, konkursi, atlaižu kampaņas;
4. Publikācijas -
reklāmas raksts, informācijas raksts, internetā mājas lapa.
KLIENTU
APKALPOŠANAS NOZĪME
Dr. Antonijs Dž. Aleksandrs
1982.gada decembrī žurnālam PMA ADVISOR paziņo, ka
Ø 68%
klientu pārtrauca sadarboties ar noteiktu kompāniju, pārdevēju ieinteresētības
trūkuma un vienaldzības dēļ;
Ø 14%
pārtrauca neizskatīto sūdzību dēļ;
Ø 9%
aizgāja, jo citur varēja nopirkt lētāk;
Ø 5%
aizgāja, lai pirktu no drauga vai radinieka;
Ø 3%
pārvācās dzīvot citur;
Ø 1% tika
zaudēti, jo nomira.
Tāpēc, apkalpojot klientus ir sešas lietas, kuras
jāņem vērā:
1. Iepazīstiet
viņus!
2. Runājiet
ar viņiem!
3. Rūpējieties
par viņiem!
4. Pierādiet
viņiem sevi!
5. Cieniet
viņus!
6. Kalpojiet
viņiem!
Kā arī vēl
Ø Regulāri
pābaudiet viņu vajadzības!
Ø Ja kādai
precei ir īpaša cena, dariet to viņiem zināmu!
Ø Izstrādājiet
plānu katram klientam!
Ø Padariet
viņus par "īpašiem" klientiem!
BANKAS PRODUKTU UN PAKALPOJUMU IESPĒJAMIE PĀRDOŠANAS
VEIDI
Klientu
vairākuma piesaistīšanai banka var izmantot reklāmu, reklamējot
attiecīgos produktus, jeb uzsverot, attiecīgās atlaides pašreiz bankā
aktuālākajiem produktiem. Zem šī paša punkta gribētos pieminēt arī visus
bukletus, kuri arī savā ziņā reklamē attiecīgo produktu, kā arī sniedz produkta
paskaidrojumu vienkāršā, saprotamā valodā. Arī bankas terminoloģijā ir vairāki
vārdi, kuriem būtu jāpievērš uzmanība, reklamējot produktus, jeb, protams, pašu
banku. Kā piemēram, vārds 'likviditāte', cilvēkam, kas nezin šī vārda īsto
nozīmi, liktos, ka tam ir slikta pieskaņa, un proti, kaut kas var ātri
nolikvidēties. Tāpat neviens cilvēks negribētu, lai viņu bankā sauc par
elektronisko klientu utt.
Reklāma
varbūt daudzpusīga un dažāda, kā piemēram:
1) masu
mēdijos (televīzijā, žurnālos, laikrakstos);
2) nosūtīta
pa pastu;
3) ievietota
internetā (atverot, gan bankas mājas lapu, gan arī savu reklāmu ievietojot citu
kompāniju mājas lapās) utt.
Tieši pēdējai iespējai gribētu pievērsties sīkāk:
Interaktīvie
pakalpojumi ir attīstījušies līdz ar tiešā mārketinga evolūciju. Tie dod
iespēju savstarpējai mijiedarbībai ar esošo vai potenciālo klientu un piedāvā
vairākus atbildes veidus un pat iespēju nekavējoties izdarīt konkrēta produkta
vai pakalpojuma iegādi. Interaktīvie pakalpojumi ir dažādi - no vienkāršas
mājas lapas līdz lielām mājas lapām, kuras veidotas uz datu bāzes pamata,
kioskiem un CD-ROM prezentācijām. Pateicoties interaktīvajiem medijiem, ir
iespējams aktivizēt, potenciālo mērķa auditoriju, dialogā ar to iepazīstoties
un noskaidrojot vēlmes. Tādā veidā var iegūt iespēju ātri reaģēt uz izmaiņām
klientu prasībās un padarīt efektīvākas klienta aktivitātes. Bankas mājas lapā banka var ievietot savu klientu
prasībām atbilstošu informāciju. Informācija interneta lapās pieejama 7 dienas
nedēļā un 24 stundas diennaktī, vēl vairāk -
banka ieekonomē laiku, runājot ar klientu, jo internets runā tās vietā, protams neizslēdzot vispārīgo bankas
darbinieku kontaktēšanos ar klientiem un ņemot vērā, ka neviena kompānija
negribēs ar banku sarunāties tikai ar e-mail palīdzību. Bankas mājas lapā var
tikt iekļauta informācija par banku, tās produktiem vai pakalpojumiem, dažādas
prezentācijas, varbūt pat mācību (produktu/pakalpojumu) spēles, reklāmas
kampaņas, produktu pasūtījuma formas utt.
Šāda pieeja bankām paver plašākas
iespējas:
·
izveidot dialogu ar saviem klientiem.
Izmantojot WWW, var atbildēt uz savu klientu iespējamiem jautājumiem
u.t.t.;
·
iegūt labāku izpratni par klientu
vajadzībām;
·
ātrāk un veiksmīgāk paredzēt
klientu tuvākās nākotnes izvēli; paredzēt, kas klientam būs drīz nepieciešams
u.t.t.
Internetā ir izplatīts sauklis "e-commerce
transforms your Web site into a profit center".
Turpat tiek paziņots, ka iespēja piedāvāt preces un pakalpojumus Interneta
tīklā ir ļoti iedarbīgi. Pagājušajā gadā lidmašīnu biļetes Interneta tīklā tika
nopārdotas par summu USD 750 milj. Tāpat tiek reklamēts, ka uz pagājušajiem
Ziemassvētkiem un Jauno gadu trīs nedēļu laikā ir konstatēts, ka pasaulē ir
tikušas pasūtītas dāvanas (preces un pakalpojumi) caur Internetu USD 12 miljd.
vērtībā. Protams, jāņem vērā, ka 70% no visiem šiem darījumiem ir notikuši ASV.
Jāpiemin, ka ASV ir visplašākais interneta lietotāju skaits.
E-komercijas process sevī ietver:
·
elektroniska veida prezentāciju
par produktiem/precēm un pakalpojumiem;
·
on-line maksājumu aprakstus un
produktu (preču)/pakalpojumu aprakstus;
·
automātisku
klienta konta stāvokli;
·
maksājumu veikšanas funkcijas
on-line sistēmā, ieskaitot norēķināšanos ar kredītkarti un izmantojot
elektroniskās norēķinu sistēmas u.t.t.
Bankai attīstot e-komerciju ir iespējams:
1)
palielināt savu peļņu, lietojot on-line kanālu
internetā;
2)
pazemināt savas izmaksas pirmkārt jau uz papīra rēķina,
tad pasta izdevumiem, printēšanas darbiem un tā aprīkojumam;
3)
uzņēmumiem, kompānijām u.t.t. - samazināt debitoru
parādus, jo par precēm un pakalpojumiem internetā norēķini tiek veikti
automātiski on-line režīmā;
4)
sniegt klientiem ātrāk pakalpojumus;
5)
izveidot iekšienē labu informācijas apmaiņu (ķēdi).
E-biznesu (gan firmai, gan bankai) uzsākt ir samērā
vienkārši, toties augt un attīstīties ir iespējams ļoti ātri.
Šobrīd internets vairs nevar tikt
uzskatīts par atsevišķu jomu, kurā brīvi darbojas tikai interneta speciālisti
un eksperti. Jaunajā gadu tūkstotī internets kļuvis par ļoti nozīmīgu,
visaptverošu mediju, kas ienācis cilvēku dzīvē kā neatraujama tās sastāvdaļa un
sniedz fantastiski daudz iespēju.
Turpmāk tiks paskaidrota A/S "Hansabanka"
internetbankas Hansa Link būtība.
Hansa Link ir internetbanka, kura nodrošina klientiem iespēju
saņemt informāciju par viņa bankas kontu atlikumiem, par izdarītajām bankas
operācijām un veikt pārskaitījumus no saviem bankas kontiem, kā arī sekot
veikto darījumu vēsturei. Internetbankai ir divi režīmi:
1)
skatīšanās
režīms;
2)
pilnais režīms.
Hansa Link skatīšanās režīms nodrošina
klientiem iespēju tikai apskatīt tekošos kontu atlikumus un veiktās operācijas.
Hansa Link pilnais režīms nodrošina klientiem gan
iespēju apskatīt tekošos kontu atlikumus un veiktās operācijas, gan arī veikt
maksājumus.
Hansa Link pakalpojums ir pieejams Internet
tīklā.
Tā adrese ir - https:// wbank.hbl.lv
1. Pieslēgšana Hansa Link
·
Līgums par Hansa Link lietošanu
var tikt noslēgts ar klientu, kuram bankā ir atvērts konts.
·
Banka reģistrē klientu internetbankā Hansa Link,
izsniedz tam slēgtā aploksnē lietotāja vārdu internetbankā, paroli un testa
kodu tabulu, kas saskaņā ar līgumu ir uzskatāma par konfidenciālu informāciju.
Saņemot aploksni, klientam ir jāuzrāda personu apliecinošs dokuments.
2. Konfidenciālās informācijas atjaunošana
·
Pilnīgas vai daļējas konfidenciālās informācijas
aizmiršanas, pazaudēšanas vai arī izpaušanas gadījumos klients var bloķēt
pieeju savam Hansa Link pieslēgumam un paziņot par tās
atjaunošanas nepieciešamību, izmantojot līgumā norādīto personisko paroli vai
iesniedzot rakstisku iesniegumu bankā.
·
Banka konfidenciālo informāciju atjauno divu darba dienu
laikā.
3. Klienta maksājuma uzdevums/rīkojums
·
Par katru konkrētu pārskaitījumu no kontā(-os) esošajiem
līdzekļiem klients dod bankai atsevišķu rīkojumu.
Klientam ir jāizmanto Hansa Link elektroniskā
forma, kas arī ir pieejama turpat - interneta tīklā zem augstāk minētās
adreses.
·
Klienta rīkojuma identificēšanai kalpo lietotāja vārds
internetbankā, parole un testa kodu tabulā noteiktie testa kodi. Katru testa
kodu drīkst izmantot vienu reizi.
·
Banka nosaka viena maksājuma maksimālo limitu Hansa
Link:
privātpersonām - LVL 100,00 (viens simts latu)
juridiskām personām - LVL 2000,00 (divi tūkstoši latu)
Augstāk minētie limiti ir spēkā, ja līgumā nav atrunāts
citādi.
·
Rīkojuma formā ir izmantota S.W.I.F.T. MT100 standarta
rindu numerācija un formāts. Jāievēro, ka informācijas lauku garumi ir
ierobežoti, tādēļ, aizpildot maksājumu, jānorāda tikai pati nepieciešamākā
informācija (izceltie lauki jāaizpilda obligāti). Tātad viss maksājuma uzdevums
ir sadalīts rindās, un katrai rindai ir sava numerācija. Zemāk minētajās rindās
ir jāieraksta sekojoša informācija:
32 rindā jānorāda maksājuma valūta un summa
57 rindā jānorāda saņēmējbanka
59A rindā saņēmēja konta numurs
saņēmējbankā
59 rindā pārveduma
saņēmējs jeb konta nosaukums
71 rindā jānorāda, kura puse (maksātājs
vai saņēmējs) sedz pārveduma izmaksas bankā, ievērojot, ka, norādot saņēmēju kā
izmaksu sedzēju, komisija par pārvedumu bankā tiks ieturēta no pārveduma
summas.
72 rindā jānorāda informācija, kas
attiecas uz maksājuma informācijas saņēmēju – banku. Šajā laukā iespējams dot
papildus instrukcijas bankai. Instrukcijas, kas norādītas šajā laukā, banka
veic iespēju robežās.
·
Bankai ir tiesības neizpildīt rīkojumu, kurā norādītā
informācija ir nepilnīga, neprecīza un nekorekta. Saņemot klienta rīkojumu,
Hansa Link nosūta klientam atbildi par tā akceptu vai atteikumu to akceptēt.
Gadījumā, ja saņemts kļūdains vai nepilnīgs rīkojums,
Hansa Link nosūta klientam paziņojumu par kļūdainu rīkojumu divu
darba stundu laikā, un līdz ar to paziņo, ka attiecīgais maksājums nav noticis.
17.05.2000.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru