Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
Finansu un kredīta katedra
Referāts
Mikroekonomikā
"Pieprasījuma un piedāvājuma
veidošanās tirgus mehānisma pamatsakarības"
Dienas
nodaļas
finansu
menedžmenta
1. kursa
1F3 grupas
students
Voldis
Zlobins
studenta apl.
No P 97012
Rīga 1997
SATURS
lpp.
Ievads . . . . . . . . . . 3
1. Pieprasījuma likums . . . . . . . . 4
1. 1. Cena un pieprasījuma lielums . . . . .
4
1. 2. Ārpuscenas faktori un pieprasījuma izmaiņas . . .
7
2. Piedāvājuma likums . . . . . . . . 8
2. 1. Cena un piedāvājuma lielums . . . . .
8
2. 2. Ārpuscenas faktori un piedāvājuma izmaiņas . . .
9
3. Piedāvājuma un
pieprasījuma līdzsvara cena . . . .
11
Izmantotās literatūras un
avotu saraksts . . . . . 13
IEVADS
"Jebkurš ekonomisko jautājumu
īss izklāsts sekmē maldīšanos
(izņemot, varbūt šo manu apgalvojumu)."
Alfrēds Māršals
No
vienas puses, brīvajā tirgū katrs var vienkārši vērot, kā cenu līmeni nosaka
pieprasījuma un piedāvājuma konkrētais samērs. No otras puses, ir visai
sarežģīti cenu veidošanās dziļākie pamati.
Runa
būs par pircēju un pārdevēju ekonomiskās rīcības motivāciju tirgū, par to,
kādas ir šīs rīcības sekas. Un, protams, piekrītot A. Māršala teiktajam,
dotais referāts ietvers sevī tikai galvenās sakarības pieprasījuma un
piedāvājuma rekcijas īpatnībām kā atsevišæi, tā savstarpēji saistītā
formā.
1. PIEPRASĪJUMA LIKUMS
1. 1. Cena un pieprasījuma lielums.
Atšæirīgais pieprasījuma
lielums būtībā ir pircēju alternatīvas, t. i., pieprasīto preču daudzums
atkarībā no to cenu līmeņa. Ja pievēršas konkrētās preces a tirgus pieprasījuma
apjoma atkarībai no cenu līmeņa, tad redzams, ka, pieprasījumam pieaugot, cena
samazinās.
1. tabula
Precesa tirgus pieprasījuma lieluma atkarība no cenas
________________________________________________________________Vienas
vienības cena Pieprasījuma
lielums
(Ls) (vienībās;
mēnesī)
________________________________________________________________ 50 30
000
40 50
000
30 70
000
25 90
000
15 100 000
10 140 000
________________________________________________________________
Ir
pieņemts, ka cenai sākotnēji pieaugot par Ls 5 (no Ls 10 līdz
Ls 15), pieprasījuma lielums samazinās par 30 000 vienībām. Toties
cenas pieaugums no Ls 25 līdz
Ls 30, t. i., arī par Ls 5, samazina pieprasījuma lielumu mazākā
apjomā, t. i., par 20 000 vienībām.
1. shēmā
uz vertikālās ass ir attēlota preces vienas vienības cena, uz horizontālās -
preces pieprasījuma lielums noteiktā laika periodā. Pieprasījuma līkne raksturo
pircēju ekonomisko rīcību atkarībā no cenu līmeņa. Šajā shēmā cēlonis
(motivācija) ir cena, sekas - pieprasītais preces daudzums.
Pastāv
arī apgriezta sakarība: cēlonis (motivācija) ir pieprasītais preces daudzums,
bet sekas - cenu līmenis. Gan vienā, gan otrā gadījumā cēloni ar sekām savieno
saimniekotāju subjektu ekonomiskā rīcība.
Augsta
cena nosaka mazu pieprasījumu (daudzumu), bet, cenai pazeminoties, pieprasījums
aug; līkne tiecas pa labi
uz leju, t.
i., augsta cena
ierobežo pieprasījumu, bet zema cena rosina preču
pirkšanu. Zema cena zināmā situācijā sekmē izšæērdību (lētas preces
nelietderīgu izmantošanu).
Šāda
ekonomiska rīcība vispirms ir saistīta ar ienākuma efektu. Katra cilvēka
ienākums parasti ir noteikts, ierobežots lielums. Centieni pilnīgāk apmierināt
savas vajadzības liek pircējam rūpīgi apsvērt, ko un cik pirkt, kādu preču
iegādei dot priekšroku. Ja kādai precei cena pazeminās, rodas iespēja dotā
ienākuma robežās palielināt šīs preces pirkumu. Turpretī, ja preces cena aug,
pirkšanas iespējas sarūk, šīs preces pieprasījuma lielums samazinās. Taču tas
notiek ne vienmēr. Ja vajadzība ir neatliekama, dotā prece tiek pirkta par šo
augstāko cenu iepriekšējā daudzumā; bet citu preču iegādi, kas pircēja
vajadzību skalā ieņem zemāku vietu, viņš ir spiests samazināt. Tā straujais
maksas pieaugums par dzīvokļu īri, apkuri, karsto ūdeni, par transportu 1992.
gada novembrī un 1993. gada janvārī piespieda daudzas ģimenes būtiski
sašaurināt dažādus līdzšinējos pirkumus. Piemēram, Latvijā 1992. gadā no
septembra līdz decembrim sviesta un siera pārdošana samazinājās par 40%. Tas
izskaidrojams ne tikai ar šo produktu cenu ievērojamu pieaugumu. Cenas šajā periodā
tika kāpinātas it visam preču klāstam, un pircējam nācās izvēlēties, t. i.,
lemt, ko un cik pirkt, kādas preces iegādāties iepriekšējā daudzumā, kādus
pirkumus samazināt, no kādām precēm vispār atteikties.
Vienotībā
ar ienākuma efektu pastāv aizstāšanas efekts. Vienu un to pašu vajadzību bieži
spēj apmierināt atšæirīgi labumi. Pieņemsim, ka preces a un b ir savā starpā
aizstājami pārtikas produkti. Ja preces a cena samazināsies, bet preces b cena
paliks nemainīga, tad var droši prognozēt, ka pieprasījums pēc preces a
pieaugs, bet pēc preces b - samazināsies. (Ja par abām precēm ir vienāds
informācijas daudzums un tās ir ģeogrāfiski vienlīdzīgā mērā pieejamas - VZ.)
Nozīmīga ir šādu preču cenu attiecība. Šī būtiskā, nepieciešamā cēloņsakarība
starp cenu līmeni un pieprasījuma
lielumu, kas pastāvīgi atkārtojas, ekonomikas teorijā tiek raksturota kā
pieprasījuma likums.
Jāņem
vērā arī anomāla reakcija tirgus pieprasījumā.
1) Tā saucamā snoba efekta gadījumā pastāv
vēlme pirkt augsta prestiža preces, ko citi, to augstās cenas dēļ, nevar
atļauties. Preces tiek iegādātas neatkarīgi no to cenas.
2) Ja patērētājs, sevišæi no nabadzīgiem
slāņiem, lielu daļu no saviem ienākumiem izdod par vienu preci, tādā gadījumā,
piemēram, vispārējā cenu celšanās uz pārtikas precēm, var novest pie
pieprasījuma samazināšanos uz dārgām precēm, bet palielināšanos uz lētākām.
Šādu gadījumu sauc par t. s. Gifena paradoksu.
3) Ja neapmierina kādas preces kvalitāte
(prasību paaugstināšanās) un ir iespējas iegādāties tādu pat labāku, bet
dārgāku izstrādājumu.
4) Atsevišæos gadījumos, izmainoties preču
cenai, pieprasījums nemainīsies, piemēram, neatliekamās vajadzības precēm.
No
pieprasījuma lieluma izmaiņām jāatšæir pieprasījuma izmaiņas.
1. 2. Ārpuscenas faktori un pieprasījuma izmaiņas.
Jāievēro,ka pircēja rīcību
bez cenām konkrēti motivē un ievirza arī dažādi ārpuscenas faktori.
1) Patērētāju gaume, modes izmaiņas, pat
dietologu ieteikumi un reklāmas psiholoģiskā iedarbība. Ir skaidrs, ka šie
momenti neatkarīgi no cenu līmeņa reāli palielina vai samazina noteiktas preces
pieprasījumu.
2) Lēcienveidīgi var pieaugt un pēc tam
stabilizēties vai sarukt pieprasījums pēc jaunām precēm, kas rosina un attīsta
jaunas vajadzības. Tāds piemērs ir pieprasījuma rašanās un tālākās izmaiņas
videokameru un personālo kompjūteru tirgū. Noteikta cēloņsakarība pastāv arī
starp preču kvalitāti, izmantošanas iespēju daudzveidīgumu un pieprasījuma
apjomu.
3) Pircēju ienākumu lielums, to pieaugums
vai samazināšanās var ievērojami ietekmēt pieprasījumu pēc dārgām vai lētām
precēm, šo preču cenām paliekot nemainīgām.
4) Klimatiskie apstākļi (karsta vasara,
silta ziema, ļoti lietains rudens utt.) likumsakarīgi palielina vai samazina
noteiktu sezonas preču pieprasījumu.
5) Pircēju kopējais skaits. To nosaka
demogrāfiskā situācija valstī, reģionā, proti, iedzīvotāju skaits un tā
izmaiņas, iedzīvotāju vecuma struktūra. Šajā sakarā pieaug vai samazinās
pieprasījums pēc bērnu sortimenta precēm, pēc ražojumiem un pakalpojumiem,
kurus galvenokārt pērk vecāki cilvēki. Liela emigrācija vai imigrācija tāpat
ietekmē pieprasījumu. To īpaši izjūt tādas valstis kā Vācija un Izraēla.
6) Vērā ņemams atkarības efekts. Benzīna
cenu pieaugums samazina ne tikai pieprasījumu pēc automašīnām, bet arī to ekspluatācijas
intensitāti. Līdz ar to ir nepieciešams mazāk riepu, rezerves daļu, remonta
pakalpojumu, samazināsies garāžu celtniecība. Tas ietekmēs arī to cilvēku
skaitu, kuri vēlas mācīties šoferu kursos. Savukārt augs pieprasījums pēc
velosipēdiem, pēc citiem krietni lētākiem transporta pakalpojumiem. Benzīna
cenu pieaugums ir specifisks detonators, kas izraisa jo plašu æēdes reakciju
pieprasījuma jomā.
7) Preču pārdošana uz kredīta un tā
nosacījumi. Patēriņa preču un dažu pakalpojumu tirgū pieprasījumu rosina iespēja pirkumu samaksāt
ar kredītkaršu starpniecību.
8) Orientācija uz cenām un ienākumiem
nākotnē. Pašreiz Latvijā ir aktuāls pieprasījums sakarā ar inflāciju gaidām.
Prognozējot tālāko cenu pieaugumu, namamātes 1992./93. gada ziemā intensīvi pirka
cukuru, lai tādejādi vasarā ievārījumu un kompotu sagatavošanas periodā nebūtu
spiestas maksāt par cukuru ievērojami dārgāk. Iedzīvotāji, kuriem ir nauda,
šodien iegādājas un krāj mantu, lai rītdien neciestu no cenu pieauguma. (Jāņem
vērā arī pretējais efekts - deficīta gados daudzi sapirkās preces ne pēc to
reālās nepieciešamības. Rezultāts - šie cilvēki bija spiesti vēlāk ziedot tās
humānām palīdzībām - VZ.) Var būt arī mēræis šodien pirkt lētāk, lai rīt un
parīt pārdotu dārgāk. Loģisks ir arī rīcības pretējs variants: ja ir gaidāma
cenu pazemināšanās, šodien jāatturas no pirkuma.
9) Politiski un sociāli sprādzieni, kari,
dabas katastrofas izsauc gan konkrētu preču pieprasījuma pieaugumu, gan arī tā
samazināšanos.
10) Valsts administratīvo pasākumu - ražošanas
resursu iegādes limitu noteikšana, patēriņa priekšmetu normēšana (kartīšu vai
talonu sistēmas ieviešana) - veikšana ar neekonomiskiem līdzekļiem pēc idejas
ierobežo pieprasījumu. Atsevišæs pircējs, talonu, kartīšu mudināts, var
mērætiecīgi pirkt preci, kuru viņš brīvās tirdzniecības apstākļos nebūtu
iekārojis. Taloni, kartītes arī mudina veidot krājumus.
Ja
pieprasījums aug, jaunā līkne pārvietosies pa labi no sākotnējās līknes, ja
pieprasījums samazināsies, jaunā līkne atradīsies pa kreisi no sākuma varianta.
Līkne
D1D1 ir veidota pēc 1. tabulas datiem. Līkne D2D2 liecina, ka ārpuscenas
faktoru ietekmē pieprasījums pieaudzis. Ja preces a vienas vienības cena ir Ls
50, tad pieprasījums ir nevis 30 000 vienības, bet gan 50 000
vienības. Savukārt līkne D3D3 atspoguļo pieprasījuma samazināšanas realitātes.
Pastāvot tai pašai cenai – Ls 50 par preces vienību, pieprasījums ir
sarucis līdz 10 000
vienībām. Kaut arī 2. shēma raksturo pircēju rīcību
ārpuscenas faktoru ietekmē, cenas pieprasījuma lieluma cēloņsakarība saglabā
savu lomu līkņu D2D2 un D3D3 veidošanā. Visi faktori, kas ietekmē pieprasījuma
lielumu un izmaiņas kādas valsts tirgū, ir saistīti ne tikai ar šīs valsts
pircēju rīcības motivāciju. Starptautiskā darba dalīšana un tirdzniecība, kopēji
tirgi, kad tiek nojaukti muitu un citi ekonomiski šæēršļi, visai ievērojami
sekmē citu valstu firmu pieprasījumu.
Tirgū
pieprasījums ir nesaraujami saistīts ar piedāvājumu.
2. PIEDĀVĀJUMA LIKUMS
2. 1. Cena un piedāvājuma lielums.
Piedāvājums ir pārdevēju -
gan pašu ražotāju, gan starpnieku tirgotāju - ekonomiskā rīcība, kas atspoguļo
centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to
cenām un ārpuscenas faktoriem. Ciktāl pārdevēja ekonomiskā izdzīvošana,
saņemamās peļņas lielums ir visai atkarīgs no pārdodamo preču cenu līmeņa,
veidojas nepieciešamā cēloņsakarība starp cenu un piedāvājuma lielumu. Citiem
vārdiem, pārdevēju ekonomisko rīcību piedāvājuma jomā vispirms motivē konkrētās
preces konkrētā cena. Šo atziņu ilustrē tipiska piedāvājuma līkne 3. shēmā, kas
ir veidota pēc 2. tabulas datiem.
2. tabula
Preces a tirgus piedāvājuma lieluma atkarība no cenas
________________________________________________________________
Vienas vienības cena Piedāvājuma
lielums
(Ls) (vienībās;
mēnesī)
________________________________________________________________
50 140
000
40 120
000
30 100
000
25 90 000
15 50 000
10 20 000
________________________________________________________________
Jo
augstāka cena, jo, pastāvot līdzīgiem pārējiem nosacījumiem, izdevīgāk ir preci
režot un pārdot. Turpretī zemāka cena ierobežo piedāvājumu: tā lielums arvien
samazinās.
Visaugstākā
cena nosaka visaugstāko piedāvājuma līmeni; viszemākā cena nosaka vismazāko
piedāvājuma līmeni. Piedāvājuma līkne no labējā augšējā stūra likumsakarīgi
virzās pa kreisi uz leju.
2. 2. Ārpuscenas faktori un piedāvājuma izmaiņas.
No preču piedāvājuma lieluma
svārstībām jāatšæir to piedāvājuma
izmaiņas. Ja pirmo
nosaka dažādi cenu līmeņi, tad otro - ārpuscenas faktori.
1) Jāievēro sakars starp ražošanas un
apgrozības izmaksu lielumu un piedāvāto preču daudzumu, pastāvot dotajām cenām.
Uzņēmēju rīcību, kā zināms, motivē centieni pēc augstākās peļņas. Tāpēc zemāks
ražošanas un apgrozības izmaksu līmenis rosina piedāvājuma palielināšanu.
Savukārt ražošanas un apgrozības izmaksu konkrētais lielums ir tieši atkarīgs
no resursu cenām. Tāpēc resursu cenas parasti tiek raksturotas kā pirmais
ārpuscenas faktors, kas regulē piedāvājuma izmaiņas. Šeit jāmin gan dabas
resursu (zemes), gan darbaspēka, gan kapitāla elementu, gan arī uzņēmēju spēju
cenas.
2) Ražošanas izmaksu līmenis ir būtiski
atkarīgs no resursu atdeves, to ražīguma. Jaunākā tehnika, tehnoloģija un
pilnīgāka organizācija, palielinot resursu atdevi, līdz ar to palētina ražošanu
un rada nosacījumus piedāvājuma paplašināšanai. Ražošanas izmaksu samazināšana
ir saistīta ar to, ka zinātnes sasniegumu enerģiska ieviešana gan ražošanas,
gan arī pārvaldes sfērā samazina produkcijas kapitālietilpību,
materiālietilpību, darbietilpību.
Dažu
ierobežotu dabas resursu ieguves jomā brīžiem vērojama pretējā parādība.
jāiegulda arvien lielāks resursu daudzums, lai nodotu tālākai pārstrādei vienu
otru derīgu izrakteni. Lai izraktu ogles, jārok arvien dziļākas un dziļākas
šahtas. Tā rezultātā dārgākās ogles tiek piedāvātas mazākā daudzumā un kurināmā
bilancē samazinās ogļu īpatnējais svars. Dzelzi nākas iegūt no rūdām ar zemāku
metāla saturu. Tas prasa resursu ietilpīgāku bagātināšanas procesu; tā sekas -
dzelzs piedāvājums samazinās.
3)
Nodokļi. Te svarīga nozīme ir tam, kas ir nodokļu aplikšanas objekts un nodokļu
maksātājs, kāda ir nodokļu likme un paredzētie atvieglojumi, kāda ir maksāšanas
kārtība un iespēja likumu apiet ar līkumu.
Aprakstītās
problēmas pretējais variants ir saistīts ar subsīdiju, visādu piemaksu lomu
piedāvājuma regulēšanā. Pastāvot zemai cenai un augstām ražošanas izmaksām,
piemaksa cenai rada iespēju ražotājiem, uzņēmējiem izdzīvot un rosina
piedāvājumu.
4) Citu preču cenas. Tas ir sevišæi
aktuāli lauksaimniecībā, kur pastāv
daudzi zemes izmantošanas varianti. Ja pazeminās viena produkcijas veida cena,
zemnieks var nolemt šo preci vairs neražot un nepiedāvāt. Tās vietā uz
attiecīgās zemes platības viņš audzēs citu kultūru kā citu preci, kurai cenas
nemainās un kas ir pietiekami ienesīga.
5) Pārdevēju skaita pieaugums vai
samazināšanās. Vienā variantā tas ir saistīts ar to, ka konkrētā nozarē uzsāk
darbu jauni uzņēmumi un palielina kopējo attiecīgo preču vai pakalpojumu
piedāvājumu. Nav izslēgts arī pretējais variants - uzņēmums tiek slēgts vai
pārprofilēts.
6) Meteoroloģiskie apstākļi. Būtībā tā ir
reakcija uz attiecīgā pieprasījuma drošām izmaiņām. Mainīgie dabas apstākļi
būtiski ietekmē HES ražotās elektroenerģijas daudzumu.
7) Piedāvājumu regulē visādas prognozes un
gaidas, tajā skaitā arī cenu izmaiņas. Latvijā 90. gadu sākumā aktuāla ir
ražotāju un pārdevēju ekonomiskā rīcība sakarā ar inflācijas attīstību. No
vienas puses, uzņēmējiem ir it kā lietderīgi izejvielas lētāk pirkt un
pārstrādāt šodien, bet preci uzreiz nepārdot, gaidīt cenu tālāko kāpumu, lai
tad preču krājumus pārdotu dārgāk. No otras puses, tādā gadījumā palēlināsies
ieguldīto līdzekļu aprite, kas draud ar gada peļņas normas pazemināšanos. Ir
iespējama arī nelabvēlīga situācija, kad augstas cenas samazinās pieprasījumu
un piedāvājums paliks bez pircēju atzinības.
8) Politiskā un ekonomiskā rakstura
kataklizmas, radikālas izmaiņas, dabas katastrofas ir faktori, kas strauji spēj
mainīt piedāvājumu. Kā piemēru var minēt Latvijas rūpnieciskā ražošnas būtisku
sašaurināšanos 1992. un 1993. gadā.
Piedāvājuma
izmaiņu rezultātā pārvietojas piedāvājuma līkne: pa labi - piedāvājumam augot,
pa kreisi - piedāvājumam samazinoties. Ne tikai uz sākotnējās līknes S1S1, bet
arī uz līknēm S2S2 un S3S3 katrs punkts liecina par augstāk minēto
cēloņsakarību starp cenu un piedāvājuma lielumu.
Reālajā
tirgus ekonomikā darbojas vienots cenu veidošanās mehānisms, kur ne tikai cena
ietekmē pieprasījuma un piedāvājuma lielumu, bet arī pieprasījums un
piedāvājums mijiedarbībā regulē cenu līmeni. Šeit tiek vērota atgriezeniskās
saiknes mehānisma darbība, kad cēlonis un sekas nemitīgi mainās vietām.
3. PIEDĀVĀJUMA UN PIEPRASĪJUMA LĪDZSVARA CENA
3. tabula
Preces a tirgus piedāvājums un pieprasījums
(vienībās)
________________________________________________________________
Kopējais Vienas vienības Kopējais Pārpalikums
piedāvājums cena Ls pieprasījums Iztrūkums+-
________________________________________________________________
140 000 50 30 000 + 110 000
120 000 40 50 000 +
70 000
100 000 30 70 000 +
30 000
90 000 25 90
000 0
50 000 15 110
000 - 60 000
20 000 10 140
000 - 120 000
________________________________________________________________
Tabulas
dati liecina, ka šajā nosacītajā piemērā līdzsvars starp pieprasījumu un
piedāvājumu tiek sasniegts tad, kad preces vienības cena līdzinās Ls 25.
Jebkura cena, kas ir lielāka par Ls 25, rada preču pārpalikumu, bet cena zem šī
līdzsvara līmeņa - preču iztrūkumu. Šis pārpalikums vai iztrūkums nav nekas
absolūts, bet tas parādās, rodoties noteiktam piedāvājuma un pieprasījuma samēram.
5.
shēmā redzams augstāk raksturotās pieprasījuma un piedāvājuma līknes SS un DD.
Nozīmīgi ir tas, kādā punktā šīs līknes krustojas. Uz vertikālās ass šis
krustpunkts atbilst preces vienas vienības cenai Ls 25, bet uz horizontālās ass
līknes krustojas punktā, kas liecina, ka gan pieprasījums, gan arī piedāvājums
līdzinās 90 000 preces vienībām. Citiem vārdiem, preces vienas vienības cena Ls
25 ir tā saucamā līdzsvara cena, t. i., cena, kas nodrošina līdzsvaru starp
pieprasījuma un piedāvājuma lielumu.
Līdzsvara
situācijā pircēju izdevumi un pārdevēju ienēmumi ir vienādi ar iesvītrotā
taisnstūra laukumu.
Kāds
mehānisms nodrošina tirgus ekonomikā, kas brīva no cenu diktāta, līdzsvara
cenas (L) veidošanos? Atbilde ir viena: tā ir konkurence, cīņa par ekonomisko
izzīvošanu, pircēju un pārdevēju interešu iedarbība, kas izpaužas viņu
ekonomiskajā rīcībā.
Rodas
jautājums, kā veidojas līdzsvara cena, ja pieprasījumu un piedāvājumu ietekmē
ārpuscenas faktori.
Tā 6. shēma nosacīti atspoguļo pieprasījuma pieaugumu
un samazināšanos preces a tirgus ietekmē.
Līkne
D1D1 raksturo sākotnējo pieprasījumu, bet cena punktā L1 - sākotnējo līdzsvara
cenu. Pieprasījumam augot, līkne D2D2 pārvietojas pa labi, nosakot augstāku
līdzsvara cenu L2. Turklāt, ja pieprasījums samazinās, līkne D3D3 pārvietojas
pa kreisi, bet līdzsvara cena veidojas zemākā līmenī - punktā L3.
6.
shēmā attēlotais līdzsvara cenas veidošanās process tāpat kā iepriekšējā
shēmā ir saistīts ar pircēju un pārdevēju rīcības
motivāciju konkurencē. Cenu un ārpuscenas faktoru iedarbība šeit neizbēgami
savijas.
Šīs
pašas cēloņsakarības sakarā ar piedāvājuma izmaiņām tiek vērotas arī nākamajā,
7. shēmā.
Secinājumi: 1) Cenu
svārstības notiek atkarībā no piedāvājuma un pieprasījuma samēra izmaiņām. Tas
ir iespējams tikai noteiktās robežās, jo preču ražotājiem ir jāizdzīvo,
jākompensē izmaksas, kā arī jāiegūst vismaz normāla peļņa.
2) Piedāvājuma un pieprasījuma samērs
nespēj līdz galam izskaidrot cenu veidošanās
problēmas
dziļākās saknes. Šis samērs var pamatot konkrētās
cenas izmaiņas konkrētā periodā, bet nevar būt par pamatu aptverošai cenu
veidošanās koncepcijai. Turklāt piedāvājuma un pieprasījuma mehānisma darbība
saslēdzas paburtā lokā, t. i., piedāvājuma un pieprasījuma samērs nosaka cenu
līmeni, bet cenu līmenis regulē piedāvājuma un pieprasījuma apmērus.
IZMANTOTĀS LITERATÚRAS UN AVOTU SARAKSTS
1. Hazans M., Bāliņa S. Matemātika ekonomistiem.
Funkcijas un tirgus modeļi. Mācību līdzeklis - R.: LU, 1996. - 208 lpp.
2. Libermanis G. Uzņēmējdarbības pamati 2. Tirgus,
cenas, konkurence. - R.: Kamene SIA, LU valsts uzņēmums - starpnozaru
konsultāciju centrs "Ekonomists", 1994. - 128 lpp.
3. Škapars. Mikroekonomika.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru