Daugavpils Pedagoģiskā universitāte
Dabaszinātņu
un matemātikas
fakultātes
3.kursa
2.gruppas studenta
Pētera Vovera
Pirmskolas un skolas pedagoģijā
patstāvīgs darbs
Daugavpils
2001.
Nervu sistēmas izpausme un ietekme
uz
mācību procesu.
Mūsdienās skolnieku nervu sistēmas
izpausme ir liela un bieži sastopama problēma bērnu attīstībā. Tāpēc ir jāskar
vispārīgs jautājums. Kā norisinās cilvēka attīstība vispār?
Pirmkārt, cilvēka attīstība attīstas
nevienmērīģi, tā var būt gan regresīva, gan stāvoša, gan lēzenuma. Un protams
cilvēka attīstībai ir savas likumsakarības.
Tipiskās attīstības likumsakarība ir
sekojoša:
1. Krīzes
periodi;
Krīzes noteikšana ir problēma kura skar tās specialistus. Tipisks krīzes
posms ir
noteikts, raksturots katram cilvēkam. Krīze kā tāda vienalga ir.
·
Dzimšanas krīze;
Pats
dzimšanas proces ir krīze cilvēka attīstībā.
·
Viena gada krīze;
Tās principu
īpašības, cilvēks sāk izmantot valodu (tātad, attīstas runa) un apstājas uz
kājām (sāk staigāt jeb tikai mēgināt staigāt).
·
Triju gadu krīze;
Krasi mainās
attiecības pret citiem un ir vērojams akcents uz patstāvību.
·
Sešu-septiņu gadu krīze;
Ir vērojamas
sociālās izmaiņas, sevis uztvere, attiecības ar citiem.
·
Pusaudžu krīze jeb
vienpadsmit-trīspadsmit gadu krīze;
Vētrains un
sarežgīts periods cilvēka attīstībā.
·
Jauniešu krīze;
Ir vērojami
pašapliecināšanas meklējumi, sava pāra meklēšana.
·
Brieduma krīze.
·
Pensijas vecuma aiziešanas krīze.
·
Miršanas krīze.
2. Senzitīvie
periodi;
Šeit mēs
izskatam jautājumu; Kas nosaka un kas ietekmē cilvēka
attīsību? Kas
īpaši ietekmē cilvēku noteiktā dzīves vecumā?
Trīs
būtiski faktori nosaka cilvēka attīstību:
·
Bioloģiskais faktors (genētiskais
potenciāls).
·
Sociālais faktors (sociālā vide ,tā nav
ne tikai klimatiska, kaut gan tas arī ietekmē, ietekmē kultūrvide, attiecības,
tradīcijas, audināšana, izglītība).
·
Paša cilvēka aktivitāte (lai kādi būtu
apstākļi, es būšu kautkas savs).
Izskatot krīzes
cilvēka attīstībā, mēs nonākam līdz stresa isplatības muzdienās bērnu vidē. Bet
tas taču nāk no pieaugušiem, kuri pat nedomājot par to iedod savam bērnam.
Bieži vien vecāki skatās uz sava bērna fizisko veselību un pat neiedomājas par
bērna garīgo veselību. Tas ir ļoti svarīgi. Jo pārlaižot acis pār preses
izdevumiem, jeb skatot televīzijas pārraides mes bieži sastopam virsrakstus par
pašnāvniekiem, narkomāniem, un cit. Bet mēs par to pat nedomājam kamēr tas
neskar mums tuvus cilvēkus. Un vienīgi tad tikai mēs sākam domāt par garīgo
veselību un par stresa cēloņiem. Šijā gadījumā mēs nonākam pie tā saucamās
konfliktu puķes.
Infēkcijas. Smēķēšana.
Travmatizms. Alkohols.
Onkoloģija. Narkotikas.
Stress
·
Es.
·
Ģimene.
·
Sabiedrība.
·
Darbs.
Šajā (konfliktu
puķē) mēs redzam kā veidojas un no kurienes nāk stress.
·
Es.
Kā māte reāgē uz
to, kad uzzin ka ir stāvoklī (vai ir priecīga, vai pretēji bēdīga)? Kā rīkojās
tēvs? Kā māmiņa rīkojāsa šajā situācijā? Jo negatīvāka reakcija, jo lielāka
iespēja (bērnam) iegūt stressu.
·
Ģimene.
Kā ģimene un
pārējie tuvinieki atbalstīja šajā brīdī.
·
Sabiedrība.
Draugu un paziņu
attiecība un atbalsts.
·
Darbs.
Kāda reakcija un
atbalsts no darbiniekiem.
Jo
visi šie faktori ir negatīvāki, jo tuvāk ir pie stresa mehānisma. Mēs pat
nevaram iedomāties ka tas var būt par cēloni. Bet diemžel, kā liekas šie
mazsvarīgi faktori, ved pie stresa. Tas notiek ta nemanot. Piemēram; Vēl kad
bērns ir mazs viņš grauž nagus (tas liekas mazsvarīgi, bet diemžel tā arī ir
zīme). Paaugoties (pusaudžu gados) neatrod ģimenē atbalstu, nespēj ģimenē
izrunāties, tas noved pie “aizmiršanas līdzekļiem”- alkoholu, narkotikām.
Pie narkotikām bieži vien piesaistās
nelabvēlīgo un bagāto ģimeņu bērni, jo vecāki neuzmana savus bērnus un “labie
drauģi” palīdz noiet pie šiem “aizmiršanas līdzekļiem”.
Stresa mehānismā ir savi kairinātāi ja
uz to reaģe tad cilvēks ir vesels, ja pretēji (nereaģē) tad ir visas iespējas
saslimt. Asinspiediena paaugstināšana, lielāka iespēja saslimt ar cukura
slimību, dabūt infarktu jeb insultu. Visas reakcijas aizsargā cilvēka
orgānismu, cīnās ar kādu blakus kairinātāju.
Problēmsituācija.

Agresija. Aiziešana.
(vesels) (slimība)
Dialogs.
(izeja no
problēmsituācijas)




![]() |
Ir jādomā, ka mūsdien gandrīz ikkatrs cilvēks ir sastapies ar šo problēmu un tāpēc ir jāzin kā to var pārvarēt. Ir (kā liekas ļoti vienkāršas un tajā paša laikā sarežgītas) metodes stresa pārvarēšanā.
1. Miegs.
2. Diafragmālā
elpošana.
3.
Relaksācija.
4. Pašapliecināšana, pašiedvēsma.
Manu prāt, vienmēr ir jāizsakās
neturot sevī dusmas. Ir jārunā lai smadzenes atbrīvotu no nevajadzīgas, liekas
informācijas. Vēl arī kā jau ir zināms, veselīgs ir miegs. Katru dienu 2.min.
ir jāvelta diafragmālai elpošanai, relaksācijai un protams ir nepieciešama
pašapliecināšana, pašiedvesma.
Stresa burtiskā nozīme ir
sasprindzinājums. Medicīnā un psiholoģijā šo terminu saprot kā stereotipisku
kompleksu novietošana orgānisma reākciju, izraisās atbilstot uz darbību
negatīvo faktoru.
Teorija Kanādas ārsta Gansa Bruno
Selje nosaka, ka endokrina sistēma, reakcija orgānismā kuru nosauc par kopējo
adoptācijas sindromu. Pēc Selje ir noteikta shēma pret stresu;
Stresors – vietējā reakcija – stress –
kopējais adoptācijas sindroms – stresa likvidācija – izārstēšanās.
Kopējais adoptējošais sindroms sastāv
no daudzpusīgu organismu. Ja vietējais uzbudināšanas process pieturēts ar šo
reakciju pietiekoši aktīvi, tad sākas izveseļošanās, ja nē tad – “adoptācijas
slimība”.
Bet pierobežas izdevības smarža
orgānismā nav bezmērķīga. Pie asu dzīves likumsakarību sasprindzinājuma pāriet
uz pārsasprindzinājumu, sākas darbības pārtraukšana organisma sistēmā,
pārpūlētu ilgstošām fiziskām darbībām, kā var teikt bezjēdzīga konflikta
izrēkināšanas civilizēta cilvēka. Tas var nonāvēt viņu.
Pēdējo laiku stresa izpratni sāka
traktēt ļoti plaši, bet gandrīz vienmēr kā sinonīms kaut kā slikta, nevēlāma.
Tas skaidrojas, laikam, ar subjektīvo atzīmi vārda “sasprindzinājums”, viņa
asociācija ar diskomfortu un negatīvām emocijām. Patiešām, uztraukums
vienlaikus nemanām uzrietošām drausmām, emociju liesma, izraisīja ar nepatīkamu
vārdu, mīlestības pārdzīvojum – tas viss ir pamats stresa reakcijā. Arī noskatoties
kādu nelabu filmu ir stress – tātad nonākam pie tā, ka dzīve ir stress, un lai
no tā izbēgt ir jābūt vienaldzīgam. Bet diemžēl tāds cilvēks nevar būt.
Tādā gadījumā izriet jautājums, vai
vienmēr stress ir nelabvēlīgs? Mēs taču zinām ka pārvarēšana, un orgānisma
pilnveidošana nav iespējama bez saviem spēkiem. Bet arī nav noslēpums, ka
ilgstoši kairinātāji var izraisīt nervozus, hipertoniju, vāju sirds darbību un
cituorgānismu. Ir daudz un dažādu paņēmienu izlādēt stresa lādiņu.
Noteiktā situācijā var iedarboties
viens no šiem diviem reakcijām: aktīvā vai pasīvā. Katrai no tām ir sava
specifiska iedarbība.
Kad iedarbojas aktīvā, tad asenīs
izdalās hormoni, stimulējoši atjaunošanas procesi šūnās, imunitēta mehānisms
paaugstina asinsspiedienu, orgānisms gatavojas “cīņai”.
Bet ja otrs variants pasīva.
Uzmudrinot sevi kā nav nāvējošās draudu, un cīnīties nav obligāti. Asenīs nonāk
citi hormoni, kuri izraisa pasīvo nervozo stāvokli.
Vakcina pret stressu ir audzināšana.
Jūtas, emocijas ir pamata uztver par
apkartējo pasauli, tā pamata cilvēka darbības. Augstākais audzināšanas mērķis
sastāv, lai pieņemtu vienlīdzības jūtas un saprāta, lai izpratne “gribu” un “ir
nepieciešams’’ maksimāli sakristu.
Priekš cilvēku ar tādiem dzīves
uzskatiem mazsvarīgi emocionālie stresi un vajag censties audzināt bērnu tā!
Ir jāsaka, ka jūtu audzināšana ir īsāk
no bērna veselības, vēl pirms viņa dzimšanas.
Pirmkārt, bērnam jābūt gaidāmam. Viss
ir saistīts ar to ka māte šo periodu pārvarējusi, un apkārtējo vidi.
Kad dzimst bērns, dzimst arī problēma
viņa audzināšanā.
Vecāku neatļauja “nedrīkst” un
saprasšana šī aizlieguma, tas ir pirma stunda jūtu audzināšanas. Tas nenozīmē
ka stresa bremzes trenēšana vajag tikai ar noliegšanu. Jo bērni kuriem visu
nolieg, izaug skumji, maziniciatīvie. Izjūtot bērns siltuma defecītu, viņi paši
paliek augstasenīgi. Vajag censties lai bērns saprastu aizlieguma motīvu, un
tos izjustu lai viņa pašā izraisītos savas domas, pārdzīvojumi, kuri var
aizturēt , bremzējošu nevēlāmo rīkošanos. Tas nozīmē, ka vajag audzināt ne
tikai bremzēšanu, bet arī bremzēšanas kairinātājus, tātad vienai emocijai
salīdzinot otru, aktīvāku.
Praktikā, šī uzdevuma atrisinājums ir
dažāds – atkarībā no bērna vecuma, viņa rakstura, no pašas situācijas. Vēl
viena iespēja – trenēšana, bremzešanas izpildīšana savu vēlēšanu.
Patiešām, kad bērns vēl ir pie māmiņas
vēderā, pieradināja bērnu saņemt visu ko vien vēlās. Kad piedzimst ar laiku sāk
saprast, ka lai kautko saņemt ir vajadzīga darbība. Nevajag censties lai jeb
kura pat vēl nepateikta vēlešanos būtu jau izpildīta.
Stresa slimības rodas ka patstāvīgu
noliegumu pārdzīvojumu. Pieaugušiem tās uzplaukst uzbudināšanas sociālā darbībā
– attieksme ģimenē, darbā. Bet bērnam tie paši iemēsli. Tāpēc un risina šo
problēmu – cīņa ar stresu viņa pamat stadijā. Sfēra pārbaubījumu notiek
kolektīvā (bērnu), jo bērnam grūti dodas pāreja sociālajā dzīvē un tāpēc bērni
ir tie kam visvairāk vajadzīga pret stresa aizsardzība.
Katram bērnam ir vajadzīga savu gadu
vecuma sabiedrība(draugi). Bērnudārzos viņš sāk saprast kas ir “gribu” un ko
nozīmē “vajag” kā arī uzzin daudz kā vēl jauna. Bet tomēr arī šajā kolektīvā
audzināšanā ir savas problēmas. Viena no tām ir bērna pieņemšana jaunajā
sabiedrībā. Priekš pieaugušiem iepazīties ar jauniem cilvēkiem un ieiet citā
sabiedrībā nav nekādu grūtību, bet bērni to uztver savādāk. Pirmo reizi atnākot
uz bērnudārzu priekš viņa ir grūts gadījums (priekš psihikas un pat dažreiz
veselības). Bērns arī grūti pārnes, pat uz neilgu laiku šķiršanos ar vecākiem,
jo viņš visu laiku bijis mājās ar kādu no tiem.
Kad bērns piedzims, viņam klāt visu
laiku ir kāds no vecākiem, un kad ja nav neviena klāt, viņš raud. Bet
bērnudārzā atnākšanā, bērns škiras ar vecākiem, un paliek viens ar nezināmo
viņam vēl pirms tam cilvēku kopu, kur likumi un viss pārējais ir savādāks nekā
mājās. Tad bērns paliek skumīgs, kaprīzs, negrib iet uz bērnudārzu, bailīgi
ķeras pie mātes.
Ar laiku tomēr bērns adoptējas šajā
vidē. Bet tomēr stresoru darbība ir notikusi. Bērni biežak slimo, nekā tie
bērni kuri palikuši mājās. Jo ja viens bērns ir saslimis, tad var pāriet kādam
citam bērnam. Zema jeb augsta temperatūra, sasvīdis padzēra auksto ūdeni un
cit. Šis veselības vājums ir emocionālo stresoru iedarbība.
Protams katrs bērns uz šo adoptācijas
periodu reāgē dažādi. Daži sevi jut kā mājās, uzreiz, daži īslaicīgo periodu
(3-4 dienas) bija skumīgi, bet ar laiku tomēr adoptējās. Bet citi slimoja, pat
dažus vajadzēja ņemt uz mājām un ļoti ilgu laiku nevarēja adoptēties.
Kaprīzes un protestos bērnā notiek
sarežgītas pārmaiņas, kura ieņem visus dzīvesspējas locekļus. Tas nozīmē ka
psihologiska aizstāvība ir nenotikusi un orgānismam ir jāmeklē kādus citus
rezervus.
Dažiem bērniem paaugstinās
asinsspiediens jeb paaugstinas kermeņa temperatūra.
Ir pierādits, ka pie jauniem
apstākļiem grūtāk pierod bērni. Tas viss nāk no tā, kad māte nēsājot bērnu vēl
vēderā, bija liels toksikozs, dzemdības sarežgījumi. Var būt arī pirmo 3 mēnešu
saslimšana, agra mākslīga barošana, atpaliek fiziskā un psihiskā attīstībā,
alergijas un daudz kas vēl cits.
Bērnu ir jāsagatavo pirms bērnudārza
(vai skolas) iešanas. Vēl pirms tā 2 mēneši un līdzīgas iemaņas kādas šajā
iestādē veikt.
Atstājot bērnudārzā uz neilgu laiku
(no sākuma), bet pēc tam lielāku laika atstarpi.
Ir jāzin ka katram cilvēkam, vienalga
agrāk vai vēlāk, būs jāpierod jauniem apstākļiem. Tie kuri to pārnes ļoti
sāpīgi, tos vajag sagatavot jaunim apstākļiem.
Tikai pārvarot grūtības, adoptējoties
tiem, bērns sasniedz fizisko un morālo spēju un kļust par pilnvērtīgo cilvēku.
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru