IEVADS.
Televizors mūsdienu sabiedrībā spēlē lielu lomu. Ziņas pārraida jaunu
informāciju par to, kas notiek pasaulē,
vienā mirklī ir iespējams pabūt un redzēt daudzas mums neaizsniedzamas vietas.
Tas ir vienas sekundes jautājums, kad Tu jau esi nokļuvis Āfrikā, Amerikā,
Kongo džungļos vai ledainajā Antarktīdā. Ar televizora palīdzību iespējams
vērot jaunākos sasniegumus kinemotogrāfā un citās kultūras un mākslas
jomās.
Pirmais televizors tika radīts 1937.gadā. Tā attēls bija meln – balts.
Vajadzēja paiet gandrīz 20 gadiem, lai 1954.gadā radītu pirmo krāsu televizoru.
Pirmajam televizoram attēls nebija pārāk skaidrs, taču attīstoties zinātnei un
tehnikai, attēla kvalitāte ir kļuvusi teicama. Un tieši attēla kvalitāte, pēc
iespējas lielāki kontrasti, ir viens no rādītājiem, kura jomā eksistē sacensība
starp televizoru ražotājiem.
Pasaulē ir daudz firmu, kas ražo televizorus. No pazīstamākām un
lielākām minamas "Samsung", "Sony", "Panasonic",
"Philips", "LG Electronics" un citas vairāk un mazāk
pazīstamas firmas, kas nenoliedzami savā starpā ir lielas konkurentes.
Tas nemaz nav tik sen, kad Latvijas veikalu plauktos bija redzami tikai
Padomju savienībā ražotie televizori, radio uztvērēji un citas mums tik
pierastas un bieži izmantotas preces, bez kurām liela daļa mūsdienu sabiedrības
nespēj iedomāties savu ikdienu. Ir pagājuši tikai nepilni desmit gadi, un mūsu
izvēles iespējas sadzīves tehnikas jomā ir ievērojami augušas. Bez Krievijā
ražotiem televizoriem, kas piedāvātā sortimenta jūrā ir tikai piliens,
iespējams iegādāties tādu pasaulē slavenu firmu televizorus kā
"Sony", "Samsung", "Panasonic",
"Philips" u.c. Strauji manījusies situācija televizoru tirgū gan
Latvijā, gan arī citās bijušajās padomju republikās.
Tuvāk aplūkošu japāņu firmu "Sony", un tās darbību Latvijā,
Latvijas tirgū.
I "SONY" VĒSTURE.
"Sony" tika izveidots 1946.gadā Tokijā. Inženieris Masaru
Ibuka un fiziķis Akio Morita investēja 845 ASV dolārus elektrotehnikas
remontdarbnīcā ar 20 darbiniekiem, un izvirzīja sev mērķi jaunu produktu
konstruēšana un ražošana. "Sony" bija tas, kurš 1954.gadā radīja
pirmo radio uztvērēju pasaulē. "Sony" sevi ir pierādījis ar jaunu
produktu ražošanu, radot sev slavu – pirmais pasaulē! Tā 1968.gadā tika radīts
pirmais krāsu televizors pasaulē "Trinitron", pirmā krāsu video
kasete - 1971.gads, pirmā mājas video
sistēma – 1975.gads un citi produkti (CD atskaņotājs, minidisks, tā
atskaņotājs, kas ir jaunākais sasniegums pasaulē).
"Sony" 45 gadu laikā no 20 darbinieku liela uzņēmums ir
izaudzis par uzņēmumu ar 100 000 darbinieku visā pasaulē. Akio Morita jau
sākotnēji uzsvēra, ka "Sony" iekaros visu pasauli, neaprobežojoties
tikai ar Japānas tirgu. Kompānija ātri ieguva labu slavu pasaulē. Visās
pasaules malās atrodas "Sony" kompānijas kāds no atzariem.
II "SONY" PRODUKCIJA LATVIJAS TIRGŪ.
"Sony" no visa televizoru tirgus Latvijā aizņem tikai 10%.
Salīdzinot "Sony" produkcijas cenas ar tās konkurentu cenām, redzams,
ka "Sony" televizoru cenas ir augstākas. Taču neskatoties uz
salīdzinoši augsto cenu "Sony" pozīcijas krāsu televizoru tirgū
Latvijā stabilas. Tas izskaidrojams ar to, ka "Sony" produkcijai ir
ļoti augsta kvalitāte. Ražošana notiek pēc jaunākajām ražošanas
tehnoloģijām.
"Sony" ir viena no tām firmām, kas savus piekritējus
pārsteidz ar dažādām inovācijām. Tā
piemēram CD atskaņotājs, videokamera, minidisku atskaņotājs u.c. preces ir
preces, ar kurām "Sony" pasaulē bija pirmais. Ar to arī tas pārsteidz
savus konkurentus nesagatavotus.
Televizors Widescreen, tā lozungs skan: "Tas ir tikpat kā
skatīt visu ar savām acīm!'. Lielisks, kontrastains attēls, skaņas kvalitāte
augsta. To pašu var attiecināt arī uz citiem televizoru modeļiem kā Trinitron,
Combo (vienkāršs, parocīgs, mazs), Super Trinitron IQ , Pro Optik
(dinamiska skaņa, kontrastains attēls, lieliska attēla kvalitāte) un pats
jaunākais Sony televizora modelis Wega, kas izceļas ar to, ka tam ir
plakanais ekrāns, kas ir jaunākais sasniegums televizoru ražošanas jomā, doulby
skaņu sistēma, lieliska krāsu kvalitāte. Tā lozungs ir "neiespējamais kļūst iespējams".
III TIRGUS SITUĀCIJAS ANALĪZE.
Pēc neatkarības atgūšanas
Latvija bija jauns, vēl neapgūts reģions ārzemju firmām. Tā bija brīva tirgus
niša. Ar laiku Krievijā ražotos televizorus veikalu plauktos nomainīja
ārvalstīs ražotie televizoru modeļi. Pieprasījums pēc Krievijā ražotajiem
televizoriem kritās ar lielāku tempu nekā to ražošana. tas izskaidrojams ar to,
ka liela daļa maksātspējīgo patērētāju iegādājās "Samsung",
"Sony", "Panasonic" vai citu ārvalstu firmu no Āzijas un
Eiropas ražotos televizorus, strauji no tirgus izspieda novecojušo Krievijā
ražoto tehniku. To pierāda dati, kas atspoguļoti 1.zīmējumā.
![]() |
1.zīm. Ārzemēs ražoto televizoru īpatsvars tirgū 1993.gadā.
Televizoru tirgus situāciju attīstības tendences Latvijā ietekmē
patērētāju vajadzības un pirmatnējais pieprasījums. Apkopojot datus par
televizoru veidiem, kādi ir Latvijas iedzīvotāju īpašumā, parādās sekojoša
aina:
1)
1993.gada sākumā Latvijā vidēji
bija 2,1 milj. televizoru, no kuriem apmēram 60% - krāsu televizoru;
2)
apmēram 65% Latvijas ģimeņu
īpašumā bija viens televizors, 32% ģimeņu – divi un vairāki, bet tikai 3%
ģimeņu - televizoru nebija vispār;
3)
pārsvarā Latvijas iedzīvotāju
īpašumā bija televizoru modeļi, kas ražoti 6 – 11 gadus atpakaļ. šie modeļi
praktiski bija izsmēluši savus resursus, un tos bija nepieciešams nomainīt ar
jaunākiem un kvalitatīvākiem modeļiem.
Kas attiecas uz televizoru izvietojumu pa Latvijas reģioniem, tad vērojama interesanta tendence, proti, lauku
rajonos vidējais televizoru skaits uz vienu iedzīvotāju ir mazāka nekā
pilsētās. To var izskaidrot ar to, ka pilsētās salīdzinot ar lauku rajoniem
pirktspēja ir zemāka, līdz ar to arī nav iespējam iegādāties jaunākos modeļus,
tāpēc zemais televizoru piesātinājuma līmenis un to ilgais ekspluatācijas laiks
(jaunu televizoru īpatsvars 25 – 30%) raksturīgs tieši lauku rajoniem. Tāpat
arī lauku rajonos ir lielāks melnbalto televizoru īpatsvars, kad pilsētās
novērojama pretēja tendence.
Visi šie rādītāji pastiprina to, ka televizoru tirgus potenciāls, īpaši
krāsu televizoru, Latvijā ir pietiekami liels. Ņemot vērā to, ka ar laiku vecie
televizoru modeļi būs izsmēluši savus resursus, kā arī pieaugs tendence
iegādāties otru un trešo televizoru. Līdz ar to potenciālais ikgadējais
pieprasījums pēc televizoriem varētu būt 45 000 – 50 000.
Pēc speciālistu atzinumiem televizoru sortimentu, kas tiek piedāvāti
Latvijas tirgū 99% ir tieši no Japānas, D-Korejas, DA-Āzijas un
Eiropas.
Pēc aptaujas datiem, ko 1997.gadā veica "Baltijas dati", var
secināt, ka iedzīvotāji priekšroku dod "Samsung", tam seko
"Sony", pēc tam "Philips", "Panasonic", "LG
Electronics" un citas firmas televizori ( aptaujāti dažādu iedzīvotāju
grupu pārstāvji ).
Sākot no 1992.gada televizoru tirgus Latvijā veido oficiālie ārzemju
firmu dīleri un daļēji oficiālie dīleri un piegādātāji ( "pelēkais"
imports"). Pēdējos divos gados pārdoto televizoru apjoms un sadalījums pa
galvenajām ārvalstu firmu kompānijām parādīts 1.tabulā.
1.tabula. Latvijā pārdoto televizoru struktūra (gabali).
|
Televizoru
daudz
|
gabalos
|
|
1997.g.
|
1998.g.
|
Pārdoto
televizoru apjoms
|
47 500
|
45 000
|
"Samsung"
|
23 275
|
22 050
|
"Panasonic"
|
9 500
|
9 000
|
"Sony"
|
4 500
|
5 000
|
"Philips"
|
3 325
|
3 150
|
"LG
Electronics"
|
2 375
|
2 250
|
"pelēkais
imports"
|
4 525
|
3 550
|
Pārāk piesātināta tirgus apstākļos laikā no 1993. – 1995. gadam pieauga
ārvalstu tehnikas "pelēkā " importa loma, jo citās valstīs bija
zemāka televizoru iepirkuma cena nekā Latvijā. Līdz ar to šajā periodā
"pelēkā" importa loma bija ievērojama, jo tā piedāvātā cena bija par
10% zemākā nekā oficiālajiem firmu dīleriem. Tā rezultātā oficiālo dīleru pārdošanas
apjomā praktiski nebija novērojams pieaugums.
Cenas, par kādām pārdod
televizorus oficiālie dīleri gandrīz ar 50% uzcenojumu, piemēram:
1)
televizora ar 14-21" lielu
ekrānu cena ir 190 – 300 latu, kad tā pašizmaksa ir 100 – 150 latu;
2)
televizora ar 25 – 28" lielu
ekrānu cena ir 615 – 750 latu, kad savukārt tā pašizmaksa ir 300 – 350 latu.
Pēc ārzemju firmu pārstāvju sniegtās informācijas, maksimāli liela
peļņa tiek sasniegta, pārdodot krāsu televizorus ar pēc iespējas lielāku
ekrānu.
SECINĀJUMI.
Pēc televizoru tirgus Latvijā analīzes un konkurentu aplūkošanas var
secināt:
1)
novērojama tirgus nišu pilnīga
piepildīšana, kā arī konkurences pastiprināšanās visās televizoru veidu grupās;
2)
samazinās pieprasījums pēc
televizoriem ar ekrāna diagnāli 20 – 21" un vienkāršiem modeļiem,
palielinoties pieprasījumam pēc liela ekrāna televizoriem ar diagnāli 25 –
28", kas ir augstas klases televizori. Tāpat arī palielinās pieprasījums
pēc televizoriem ar ekrāna diagnāli 14";
3)
pašu vienkāršāko un lētāko
televizoru klasē "pelēkā" importa ietekmē sīvas cenu konkurences
rezultātā ir notikusi ievērojama cenu samazināšanās, savukārt augstas
kvalitātes televizoru klasē novērojams jauno modeļu kvalitātes pieaugums,
neizsaucot cenu krišanos salīdzinoši vecākiem modeļiem;
4)
konkurence kvalitātes jomā
Latvijas tirgū ir pietiekami liela, pie tam "Sony" televizoriem ir
augstas kvalitātes imidžs un augsta konkurences spēja cenu ziņā;
5)
ārvalstu firmu cenu politiku
ietekmē sekojoši faktori:
ú iespēja samazināt cenas uz pašizmaksas samazināšanās rēķina, kas
radusies tehnoloģiskā progresa rezultātā, kā arī ražošanas izmaksu
samazināšanās, pārnesot galvenās ražošanas jaudas uz DA-Āziju un Ķīnu;
ú patērētāju pieprasījuma pārorientācija no sadzīves elektrotehnikas uz
sadzīves elektroiekārtām, proti, video iekārtas iegāde lielākajai daļai
patērētāju vairs nav primārais uzdevums;
ú noteiktas iedzīvotāju grupas maksātspējas krišanās sakarā ar vispārējā
dzīves līmeņa celšanos.
6)
sakarā ar sākotnējo specifisko
mārketinga situāciju Latvijā vadošās ārzemju firmas ir veikušas sekojošus mērus
savas darbības efektivitātes paaugstināšanā:
ú izveidots remontdarbnīcu un servisu tīkls;
ú ieviests 1 – 2 gadu garantijas laiks;
ú tika un tiek ieguldīti arvien vairāk līdzekļi reklāmā;
ú lietošanas instrukcijas ir latviešu un krievu valodā.
Makroekonomiskās situācijas stabilizācija Latvijā
veicinās konkurences palielināšanos televizoru tirgū, kas tādā gadījumā būs
daudz pievilcīgāks un prognozējamāks, kā arī drošs ārzemju firmām – televizoru
ražotājām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru