Saturs
Ievads
………………………………………………………………..
|
3.lpp.
|
1.
Konkurence un tās veidi ………………………………………….
|
5.lpp
|
1.1. Pilnīgā konkurence ………………………………………….
|
7.lpp.
|
1.2. Monopolistiskā konkurence ……………………………….
|
8.lpp.
|
1.3. Oligopols …………………………………………………….
|
8.lpp.
|
1.4. Monopols …………………………………………………….
|
9.lpp.
|
2.
Konkurence automobiļu tirgū ……………………………………
|
11.lpp.
|
2.1. Firmu skaits nozarē un galvenie
konkurenti ………………..
|
11.lpp.
|
2.2. Sortiments …………………………………………………...
|
13.lpp.
|
2.3. Ģeogrāfiskais sadalījums
……………………………………
|
15.lpp.
|
2.4. Tirgus segmentēšanās
……………………………………….
|
15.lpp.
|
2.5. Sadales kanāli ………………………………………………..
|
17.lpp.
|
2.6. Spēja ietekmēt cenu līmeni
………………………………….
|
18.lpp.
|
2.7. Produkta diferencētības pakāpe
……………………………..
|
18.lpp.
|
2.8. Ārpuscenas konkurence
……………………………………..
|
21.lpp.
|
2.9. Spēja iekļūt nozarē …………………………………………..
|
23.lpp.
|
3. Valsts un citu
organizāciju regulējoša loma ……………………..
|
26.lpp.
|
Secinājumi
un priekšlikumi ………………………………………...
|
29.lpp.
|
Izmantotās
literatūras un avotu saraksts ……………………………
|
32.lpp.
|
Ievads
Jaunu automobiļu tirdzniecība Latvijā
aktīvi notiek jau 8 gadus. Nozare pa šo laiku ir augusi un attīstījusies. Uz
doto brīdi šajā nozarē darbojas vairāk kā 40 uzņēmumi. Ja apskata automobiļu
tirdzniecības apjomu, nākas secināt, ka tas arvien pieaug, ar katru gadu arvien
vairāk pieaug arī firmu skaits nozarē, šī rādītāja tempiem gan ir tendence ar
katru gadu samazināties.
Augstāk
minētais pamato izvēlētā temata aktualitāti. Darbs varētu ieinteresēt pašus
automobiļu tirgotājus un arī daudzus citus uzņēmumus, kam ir saistība ar šo nozari,
piemēram, līzinga kompānijas, bankas, apdrošinātājus, dažādu auto piederumu un
rezerves daļu ražotājus un pārdevējus. Pati nozare firmu skaita ziņā ir visai
šaura, taču ar produkta apkalpošanu un izmantošanas iespējām ir saistītas ļoti
daudz nozares.
Darba mērķis ir analizēt konkurenci
jaunu automobiļu tirgū, noteikt tās veidu un apskatīt konkrētus nosacījumus,
secināt, kas šajā nozarē konkurences vidē ir atšķirīgs no citām nozarēm.
Pamatojoties uz izvēlēto tematu un
savākto datu veidu, darbā tika lietota grupēšana un salīdzināšana.
Kursadarbā
kā galvenie literatūras avoti ir izmantoti Latvijas Republikas likumi, speciālā
literatūra, valsts statistikas krājumi, žurnāli un laikraksti. Papildus tika
izmantoti arī nepublicētie SIA “Auto Grupa TBF” un Latvijas Pilnvaroto
Autotirgotāju Asociācijas materiāli.
Darbā
bez teorētiskajiem jautājumiem, lai precīzāk varētu atklāt problēmas un izprast
situācijas tiks izmantoti dati un piemēri no konkrēta uzņēmuma – SIA “Auto
Grupa TBF”. Uzņēmums ir oficiālais Nissan un Jaguar pārstāvis Latvijā. Firma ir
dibināta 1992.gadā. Iesākumā notika tikai Nissan markas automobiļu tirdzniecība
un apkope firmā Baltserviss, Purvciemā. Vienlaicīgi notika celtniecības darbi
Krasta ielā 97a. 1995.gada augustā celtniecības un telpu iekārtošanas 1.kārta
tika sekmīgi pabeigta un SIA “Auto Grupa TBF” pastāvīgi uzsāka Nissan un citu
automobiļu apkopes jaunajā autocentrā. Vienuviet šeit atrodas arī autosalons un
firmas vadība. Celtniecība pilnībā tika pabeigta 1996.gadā. 1998.gadā tika
atvērts vēl viens autocentrs Rīgā, Brīvības ielā, kur sākās jaunu Jaguar markas
automobiļu tirdzniecība. Paralēli tika atvērta filiāle Daugavpilī, 1999.gadā
līdzīgu servisu un tirdzniecības vietu atvēra arī Ventspilī. 1992.gadā SIA
“Auto Grupa TBF” bija Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociācijas dibinātāju
vidū un aktīvi darbojas šajā sabiedriskajā struktūrā arī šodien. Firmas
darbības laikā gan Latvijā, gan eksportam pārdots vairāk kā 2500 automobiļu,
iekrāta to apkopes un ekspluatācijas pieredze. Firmā pašlaik strādā 90 cilvēki.
1. Konkurence un tās veidi
Konkurence
ir ekonomiska sacensība, sarežģīts ekonomiskās uzvedības mehānisms starp diviem
vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizstājamu
precu ražošanā vai realizācijā. Tā ir atsevišķu uzņēmumu cīņa par pircēju
tirgū, par noteicošo lomu tirgū vai arī kādu noteiktu tirgus daļu. Konkurenci
var raksturot kā vienu no galvenajiem motīviem tirgus saimniecībā. Tā saistās
ar ekonomisko piespiešanu, kas liek uzņēmumam cīnīties par visaugstāko
efektivitāti, lai spētu izdzīvot un veiksmīgi attīstīties. Konkurence ir tirgus
neatņemama sastāvdaļa, uzņēmumu ekonomiskās rīcības motivācijas nozīmīgs
elements.
Detalizēta
katras konkrētas nozares, tās attīstību ietekmējošo faktoru un īpatnību analīze
liecina par to, ka konkrēto tirgus situāciju ir ļoti daudz. Viena galējība ir
viens ražotājs vai realizētājs nozarē, bet cita – tūkstošiem firmu. Starp šīm
galējībā atrodas neskaitāmi tirgus struktūras varianti. To uzskatāmi parāda
attēls 1.1.
1.1.attēls

Pilnīga Monopolistiskā Oligopols Pilnīgs
konkurence konkurence monopols
Tā
kā apskatīt pilnīgi visus iespējamos variantus ar tiem raksturīgajām īpatnībām
katrā nozarē nav iespējams, tad ekonomikas teorijā tiek aplūkotas dažas tirgus
struktūras vai modeļi:
1)
pilnīgā konkurence;
2)
pilnīgs monopols;
3)
monopolistiskā konkurence;
4)
oligopols.
Šo tirgus modeļu klasifikāciju
nosaka tādi kritēriji kā:
1)
firmu skaits nozare;
2)
realizējamās produkcijas veids;
3)
nosacījumi iekļūšanai nozarē;
4)
ārpuscenu konkurence;
5)
iespēja ietekmēt tirgu.
Monopolistisko
konkurenci, oligopolu un monopolu sauc par nepilnīgo konkurenci. Tas ir kopīgs
termins tiem tirgus modeļiem, kas atšķiras no pilnīgās konkurences. 1.2.tabulā
dotie dati īsi raksturo tirgus modeļus.
1.2.tabula
Tirgus
modeļu raksturojums
|
Firmu skaits nozarē
|
Produkta diferenciā-cijas pakāpe
|
Ārpuscenu konkurence
|
Iespējas ienākt nozarē
|
Firmas ietekme uz cenu veidošanu
|
Pilnīgas konku-rence
|
Ļoti daudz ražotāju vai izplatītāju
|
Viendabīgs produkts
|
Neeksistē
|
Ļoti viegli, bez šķēršļiem
|
Nav
|
Monolistis- kā konku-rence
|
Daudz ražotāju vai izplatītāju
|
Diferencēts produkts
|
Liela nozīme reklāmai, firmas zīmēm, licencēm
|
Salīdzinoši viegli
|
Neliela
|
Oligopols
|
Dažas firmas
|
Viendabīgs vai diferencēts produkts
|
Ļoti raksturīga diferencēta produkta gadījumā
|
Ievērojami šķēršļi
|
Ierobežota ar savstarpējo atkarību, ievērojama
slepenas vienošanās gadījumā
|
Pilnīgs monopols
|
Viena
|
Unikāls produkts, bez tuviem aizvietotā-jiem
|
Galvenokārt reklāma, kas saistīta ar sab.
organizā-cijām
|
Praktiski neiespējami
|
ievērojama
|
1.1.
Pilnīga konkurence
Lai kādai
konkrētai tirgus struktūrai būtu raksturīga pilnīgā konkurence, ir nepieciešams
liels skaits uzņēmumu, kuri piedāvā šajā tirgū galvenokārt vienveidīgu
produkciju un liels skaits pircēju, kas vēlas iegādāties šo produkciju.
Atsevišķu firmu ražošanas un/vai realizācijas apjoma izmaiņas šādos apstākļos
nespēj vērā ņemami ietekmēt kopējo produkcijas piedāvājumu. Savukārt lielais
skaits pircēju nosaka to, ka viens pircējs nespēj ietekmēt kopējo pieprasījumu.
Ja pārdevējs piedāvās preci dārgāk par tirgus cenu, tas neatradīs pircēju un
negūs ieņēmumus. Savukārt pārdodot preci lētāk par tirgus cenu, samazinās peļņa,
tāpēc pārdevējs pieskaņo preču daudzumu tirgus cenai. Arī pircējs patērējamo
preces daudzumu pielāgo tirgus cenai. Dažos literatūras avotos gan pircējs, gan
pārdevējs šī iemesla dēļ tirgū tiek dēvēti par daudzuma pielāgotājiem.
Pilnīgās
konkurences tirgū pircēji ir informēti par preču cenām, veidiem, kvalitāti.
Pārdevēju rīcība ir vispusīga informācija par pieprasīto preču cenām. Tātad gan
pircējiem gan pārdevējiem ir pilnīga informācija par preces tirgu. Tā kā
pārdevēji ir ļoti lielā skaitā, tad šādā tirgus tipā nav iespējams un tādēļ arī
netiek veidotas nekādas pārdevēju apvienības. Pilnīgās konkurences tirgus ir
atvērtais tirgus, kurā dalībnieku iekļūšana un aiziešana ir pilnīgi brīva, tai
netiek likti nekādi šķēršļi.
Nozīmīga pilnīgās
konkurences tirgus iezīme ir preces viendabība. Nav atšķirības starp vienas un
tās pašas preces vienībām, piemēram, atšķirīgs iesaiņojums vai reklāma. Tās ir
vienādas vai pilnīgi aizstājamas un šādas preces literatūras avotos tiek
sauktas par viendabīgām jeb homogēnām
precēm.
Pilnīgā
konkurence kopumā ir abstrakts modelis, kas raksturo tirgus struktūras
pamatprincipus. Praktiski šī konkurences forma ar dažām novirzēm pastāv
vienveidīgo preču biržās, kur tiek tirgota nafta, labība, kafija, atsevišķu
šķirņu metāli, vērtspapīri un valūta. Šeit neviena firma nevar ietekmēt
stāvokli tirgū, jo tās daļa ir salīdzinoši neliela.
1.2.
Monopolistiskā konkurence
Lielākā daļa
tirgu atrodas starp pilnīgās konkurences un pilnīga monopola galējībām.
Monopolistiskā konkurence ir konkurences un monopola apvienojums, tas ir tās
pamatā ir konkurence ar monopola elementiem. Šīs nepilnīgās konkurences
raksturīgākās iezīmes ir relatīvi liels firmu skaits, kas ražo līdzīgu, bet ne
identisku produkciju. Katra firma aptver salīdzinoši nelielu kopējā tirgus
daļu, un līdz ar to cenu kontrole ir ierobežota. Firmu vienošanās par tirgus
sadali ir praktiski neiespējama. Monopolistiskai konkurencei ļoti raksturīgi
ir, ka katras firmas piedāvātais produkts ir diferencēts. Tā kā preces ir
līdzīgas, tirgū tās sāk konkurēt savstarpējās aizstājamības dēļ.
Monopolistiskajā konkurencē liela nozīme ir uzņēmuma nosaukumam. Liela nozīme
ir arī reklāmai, pārdevēju kvalifikācijai un citiem faktoriem, kas konkrēto
preci atšķir no konkurentu un padara pircēju acīs labāku vai vērtīgāku. Tātad
uzņēmuma, kurš darbojas monopolistiskās konkurences tirgū liels akcents ir
jāliek tieši uz ārpuscenas konkurenci. Tā kā monopolistiskā konkurence ir tuvāk
pilnīgai konkurencei kā monopolam, tad tām ir ļoti daudz līdzību. Tirgū, kurā
pastāv monopolistiskā konkurence ir liels pircēju un pārdevēju skaits un šādā
tirgū ir viegli iespējams ienākt un iziet.
1.3.
Oligopols
Tulkojumā no
grieķu valodas oligopols nozīmē nedaudz pārdevēju. Tātad kā galvenā pazīme
oligopolam ir nedaudz pārdevēju. Tirgus pieprasījumu parasti pārstāv daudz
pircēju. Literatūra pastāv termins oligopsons, kas nozīmē, ka pieprasījuma pusi
pārstāv tikai daži dalībnieki. Turpmāk autors apskatīs tikai oligopolu, jo
darba saturs vairāk ir virzīts tieši uz piedāvājuma konkurences apskatīšanu.
Parasti visi piedāvājuma pusi pārstāvošie tirgus dalībnieki ir informēti par
konkurentu skaitu un preču noietu. Savukārt par oligopolistu noteikto cenu tiem
var būt pilnīga vai daļēja informācija. Tā kā tirgū pastāv tikai nedaudzi
preces pārdevēji, tad ļoti rūpīgi ir jāpārdomā cenu izmaiņas. Kādam no tirgus
dalībniekiem mainot cenas, tas ietekmē visu tirgus situāciju un tādēļ šīs
darbības ir ļoti rūpīgi jāanalizē. Lai izbēgtu no nežēlīga cenu kara oligopola
piedāvājuma puses tirgus dalībnieki nereti apvienojas dažādās struktūras.
Pastāv arī otrs veids, kā tiek veidotas cenas – kāda no firmām, dažādu iemeslu
dēļ (tai ir vislielākā tirgus daļa, viskompetentākais personāls) ir cenu
līderis, kuras cenām tad arī pakārtojas pārēji oligopola tirgus dalībnieki.
Oligopola gadījumā nozare tiek sargāta no jaunienācējiem . Tādējādi iekļūšana
šajā tirgū ir apgrūtināta.
1.4.
Monopols
Pretējā tirgus
forma pilnīgai konkurencei ir monopols. Tā galvenās pazīmes ir viens vienīgs pārdevējs
kāda produkta tirgū. Monopolstāvokli nostiprina tas, ka attiecīgajai
produkcijai nav līdzīgu un vērā ņemamu aizstājēju. Līdz ar to monopolistam nav
jāizmanto reklāma kā konkurences ierocis. Tā kā monopolists ir vienīgais tirgū,
tad viņš brīvi var diktēt cenas. Potenciālu konkurentu iekļūšanu šādā tirgū
traucē ekonomiski un dažkārt administratīvi šķēršļi. Tehniskā un ekonomiskā
informācija tiek rūpīgi slēpta, tiek lietotas dažādas ārpuscenas konkurences
metodes.
Monopolu var
iedibināt arī valsts, pārņemot savā pārziņā svarīgas tautsaimniecības nozares,
kas nodrošina vajadzības un dod valstij ienākumus. Piemēram, Latvijā 1930.gadā
bija linu, spirta, cukura, labība monopoli Arī pašreiz Latvijā pastāv spirta
monopols. [10, 252]
Ir nozares, kur
lielo investīciju dēļ darbojas viens liels uzņēmums, ražo preces vairumā un
apmierina dotās preces pieprasījumu. To sauc par dabīgo monopolu. Piemēram,
Latvijā patreiz tādi ir SIA “Lattelekom”, VAS “Latvenergo”, Latvijas Dzelzceļš
un citi. Sadalot šādus uzņēmumus mazākos, lai radītu konkurenci, tas nebūtu
ekonomiski izdevīgi. Šādu monopolu darbības kontroli uzņemas valsts.
Būtu nepareizi
uzskatīt, ka monopols ir atsevišķs liels uzņēmums. Monopols visbiežāk ir
nozares lielāko uzņēmumu vienošanās vai apvienības, kā galvenās varētu minēt
karteļus, sindikātus, trestus, koncernus, konvencijas, palus utt. Parasti šādi
dalībnieki vienojas par cenu līmeni un tirgus sadali.
Apskatot reālo
situāciju tirgū, bez šiem četriem uzskaitītajiem pamatmodeļiem pastāv virkne
dažādu citu, kas ir tuvāki vienai vai otrai konkurences formai, bet atšķiras ar
dažām pazīmēm. Reti ir gadījumi, kad tirgū pastāv galējības – pilnīga
konkurence vai pilnīgs monopols. Būtu nepareizi uzskatīt, ka viena vai otra
konkurences forma būtu absolūti nepieņemama vai
ideāla. Pilnīgā konkurence patērētājiem var nodrošināt minimālas cenas,
taču tai pietrūkst vērienīguma gan piedāvājumā, gan kvalitātē, jūtams finansu
trūkums nozares nepārtraukta attīstībai. Monopols savukārt nosaka augstas
cenas, bet tam ir liela nozīme zinātniski tehniskā progresa nodrošināšanā.
Tādējādi konkurence ir jāskata kompleksi, meklējot vājās un stiprās puses.
2.
Konkurence automobiļu tirgū Latvijā.
Kā jau minēts
1.nodaļā, tirgū reti kad ir galējības, biežāk sastopami dažādi varianti starp
pilnīgu monopolu un pilnīgu konkurenci. Arī automobiļu tirgus ir kā piemērs
tam. Pēc autora domām vistuvākā struktūra apskatāmajam piemēram ir
monopolistiskās konkurences tirgus. Lai
domu pamatotu un parādītu konkrētā
tirgus īpatnības, kas iespējams nepastāv cita produkta tirgū, kur ir
monopolistiskā konkurence, turpmākajā nodaļas izklāstā tiks apskatīti dažādi
monopolistiskās konkurences kritēriji un pazīmes.
2.1.
Firmu skaits nozarē un galvenie konkurenti.
Apskatot Latvijā
saražoto preču un pakalpojumu klāstu, nākas secināt, ka mašīnbūve ir diezgan
mazattīstīta, taču ir daudz firmu, kas darbojas automobiļu tirdzniecībā.
Latvijā automobiļus ieved galvenokārt no Japānas, Vācijas, Anglijas, Somijas,
Krievijas, Francijas un citām valstīm.
Daudzos
literatūras avotos automobiļu ražošana tiek norādīta kā klasiska oligopola
paraugs – visu automobiļu tirgu sadala skaitītas ražotājfirmas, kurām ir ļoti
spēcīgas ietekme uz tirgu. Gluži citāda ir situācijas automobiļu tirdzniecībā.
Parasti automobiļa marku katrā valstī pārstāv viens vai nedaudzi oficiālie
izplatītāji un iespējams arī kāds “pelēkais” dīlers, kam nav oficiāla līguma
par dīlera statusu. Šī informācija gan parasti tiek rūpīgi slēpta un konkurenti
par to uzzina ļoti reti. Tātad Latvijas tirgū vien ir vismaz pa vienam
oficiālajam pārstāvim katrai automobiļu markai un lielākajai daļai marku šie
pārstāvju, neskatoties uz to, ka Latvijas tirgus ir salīdzinoši niecīgs, pat
vairāki.
Automobiļu
tirgus Latvijā ir sadrumstalots, tajā darbojas salīdzinoši liels skaits
automobiļu tirgotāju. To uzskatāmi parāda tabula 2.1.1.
Tabula
2.1.1.
Oficiālo
autotirgotāju uzskaitījums Latvijā
Firma
|
Auto marka, ko tā pārstāv
|
Adam
Auto
|
Opel
|
Albion
Motors
|
Suzuki
|
Atbalsts
|
KIA
|
Auto Grupa TBF
|
Nissan, Jaguar
|
Auto Rīga
|
Audi
|
Auto
Statuss
|
Citroen,
Suzuki
|
Auto
Torino
|
Fiat,
Alfa Romeo, Lancia
|
Baltic
Motors
|
Ford
|
Domenikss
|
Mercedes
|
Euro-auto
|
Renault
|
E&S
Auto
|
SAAB,
Gas-Gas, Hyosung
|
Freibi
|
Suzuki
|
Frolova
Motoru Kompānija
|
Daewoo,
Ssangyoung, Samsung
|
Gladiola
|
Fiat,
Daewoo, Avia
|
Hansa
Auto
|
Opel
|
Heko
Line
|
VAZ
|
ITC
Latvija
|
Iveco
|
LatLada
|
Lada
|
Lauva
Auto
|
Peugeot
|
Mikas
|
BMW,
Rover, Land Rover
|
MDL
motors
|
Honda
|
Mikas
|
BMW,
Rover, Land Rover
|
M –
Motors
|
Mazda
|
Motors
Latvia
|
Volkswagen
|
Mūsu
Motors Rīga
|
Volvo,
Renault
|
Norde
|
Nissan
|
Partner
Motors
|
Subaru,
Isuzu
|
Ribeksins
Baltija B
|
Škoda
|
Skandi Auto
|
Mitsubishi
|
UAZ-Serviss
|
GAZ
|
Unimotors
|
Unimog
|
TC-Motors
|
Chrysler,
Jeep
|
Wess
|
Toyota
|
Automobiļu tirgū
visā pasaulē un arī Latvijā var izdalīt grupas, kas savā starpā konkurē ļoti
sīvi, kuru produkcijas kvalitāte ir ļoti līdzīga. Tradicionāli no patērētāju
viedokļa varētu izdalīt sekojošas grupas, atkarībā no ražojošo uzņēmumu
atrašanās vietas:
1)
Japānā ražotās automašīnas (Nissan,
Mazda, Toyota, Mitsubishi)
2)
Eiropā ražotas automašīnas. Šīs grupas
ietvaros varētu izdalīt sīkāk:
-
Vācijā ražotas automašīnas (Opel,
Volkswagen, Audi, BMW)
-
Francijā un Itālijā ražotas automašīnas
(Peugeot, Citroen, Fiat, Renault)
-
Skandināvijā un Anglijā ražotas
automašīnas (Volvo, Saab, Rover)
3)
Amerikā ražotās automašīnas (Ford,
Crysler, Jeep)
4)
Krievijā ražotās automašīnas (VAZ, GAZ)
Pēc autora domām
iedalījumu varētu veidot vairāk vadoties tieši no kvalitātes un garantijām,
taču ikdienā patērētāji automobiļus sarindo tieši šādi un tādēļ konkurence
firmām, kas atrodas vienā grupā ir daudz sīvāka kā dažādas, pircējs parasti
izvēlas automobili tieši starp viena grupas pretendentiem. Nissan automobiļi
tiek ražoti Japānā un ir pieskaitāmi pie iedalījuma 1.grupas. Sīvākie
konkurenti, vadoties no šī aspekta SIA “Auto Grupa TBF” ir MDL Motors, M-Motors, Partner Motors, Skandi
Auto un Wess, kas pārstāv Latvijā attiecīgi Honda, Mazda, Subaru, Mitsubishi un
Toyota marku automašīnas. Vistiešākais konkurents ir SIA “Norde”, kas pavisam
nesen kļuva par otro oficiālo Nissan pārstāvi Latvijā.
Netieši
konkurenti ir firma, kas nodarbojas ar lietoto automobiļu tirdzniecību. Pēc
statistikas datiem, jaunu automobiļu tirgus Latvijā aizņem tikai 10% no kopējā
automobiļu tirgu.
2.2.Sortiments
Savstarpējo
konkurenci automobiļu tirgū saasina arī tas, ka ir visai līdzīgs sortiments.
Ikvienas markas automobiļu sīkāk var iedalīt pa klasēm. Autors piedāvā šādu
iedalījumu, kas ir balstīts uz automobiļu izmēriem, motora tilpumiem un cenu.
Tabula
2.2.1.
Automobiļu
iedalījums klasēs
Klase
|
Konkrētu automobiļu piemēri
|
Mazā klase
|
Nissan Micra, Toyota Yaris, Peugeot 106, Mitsubishi Colt u.c.
|
Kompaktklase
|
Nissan Almera, Peugeot 306, Mazda 323, Ford Focus u.c.
|
Vidējā klase
|
Nissan Primera, Mazda 626, Toyota Avensis, Peugeot 604 u.c.)
|
Liela klase
|
Nissan Maxima, Mazda Xedos, Opel Omega u.c.
|
Luksus klase
|
Jaguar, Lexus, Infinity u.c.
|
Apvidus automobiļi
|
Nissan Patrol, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser
u.c.
|
Komercauto
|
Renault Boxer, Volkseagen Transit, Nissan Vanette Cargo u.c.)
|
Kravas auto
|
Man, Iveco, Nissan Cabstar u.c.
|
Bez šaubām ir
firmas, kas orientējas tikai uz noteiktas klases automobiļu ražošanu un
tirgošanu, piemēram, Jaguar ražo tikai ekskluzīvus automobiļus, taču lielais
vairums autoražotāju ražo praktiski visu klašu auto, tādējādi radot ļoti
līdzīgu sortimentu.
Balstoties uz šo
iedalījumu katram uzņēmumam atsevišķi ir jāapskata katra modeļa konkurenti.
Savā starpā konkurence starp dažādām klasēm ir salīdzinoši maza, tā eksistē
tikai tad, ja klients nav pārliecināts kuras klases auto vēlas un ja līdzekļi,
ko paredzēts iztērēt automobilim nav stingri limitēti. Piemēram, Nissan Almera
galveni konkurenti ir Mazda 626, Toyota Corolla un citas konpaktklases auto,
kuru motora tilpums svārstās no 1.4l līdz 1.8l benzīndzinēja un kuru cena
nepārsniedz Ls 10 000,00
2.3.
Ģeogrāfiskais sadalījums
Latvijas tirgus
īpatnība ir tāda, ka puse iedzīvotāji par pastāvīgu apmešanās vietu ir
izraudzījušies Rīgu. Nozīmīgi ir arī tas, ka Rīgā ir ievērojami augstāks dzīves
līmenis, zemāks bezdarba līmenis un augstāka vidējā alga. Tādējādi
galvaspilsētā atrodas visvairāk cilvēku, kas spēj iegādāties jaunu automobili.
Pakārtoti tam praktiski visi automobiļu tirdzniecības uzņēmumu atrodas vienā
pilsētā – Rīgā. Pavisam nedaudz ir tādu, kam ir filiāles citās Latvijas
pilsētās. Kā vienu no pirmrindniekiem varētu
minēt SIA “Auto Grupa TBF”, kura ir atvērusi filiāles Ventspilī un Daugavpilī,
un plāno nākotnē atvērt Valmierā. Vēl nedaudziem uzņēmumiem citās Latvijas
pilsētās ir sadarbības partneri, kas
uzņemas veikt automobiļu garantijas un pēcgarantijas apkopes.
Tātad konkurentu
sadalījums varoties no ģeogrāfiskā sadalījuma praktiski neeksistē, jo uzņēmumi
ir izvietoti vienā pilsētā.
2.4.
Tirgus segmentēšanās
Apskatot
konkurenci jaunu automobiļu tirgū svarīgi ir tas kādā segmentā konkrētā firma
piedāvā savu produkciju. Firmas, kas atrodas vienā segmentā savā starpā konkurē
daudz spēcīgāk par uzņēmumiem, kas atrodas citos segmentos. Vienas markas
automobiļiem parasti ir vairāki modeļi, kas domāti konkrētam tirgus segmentam.
Lai izprastu konkrēto situāciju autors ir izveidojis tabulu, kurā attēloti
galvenie segmentēšanās raksturlielumi un kritēriji, kas raksturīgi tieši jaunu
automobiļu tirgū.
2.4.1.tabula
Galveni
segmentēšanās raksturlielumi un kritēriji jaunu automobiļu tirgū.
Segmentēšanās raksturlielumi
|
Kritēriji
|
Automobiļa markas un modeļi,
kuras darbojas šajā segmentā
|
1
|
2
|
3
|
Ģeogrāfiskie
|
Lauku iedzīvotāji
|
Krievijā ražotās automašīnas –
VAZ, GAZ
|
Demogrāfiskie
|
Vecums – jaunieši
Vecums – 30- 40 gadi
Vecums – 40 un vairāk
|
Honda CR-V, Nissan Extera
Nissan Primera, Toyota Avensis,
Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero
Nissan Maxima, Mazda Xedos
|
Sociāli
ekonomiskie
|
Ienākumu līmenis mēnesi vairāk
par Ls 400,00
Ienākumu līmenis mēnesī vairāk
par Ls 3000,00
|
Lielākā daļa mazās un
kompaktklases automobiļu
Ekskluzīvie auto – Jaguar,
Mercedes, Lexus, Infinity
|
|
Sociālais slānis – uzņēmēji
|
Nissan Primera, Mazda 626, Pegeuot 426, Mitsubishi Carisma,
Audi A4 un vēl daudzas citas
|
Personiskie
|
Dzīvesveids – sportisks
Dzīvesveids – aktīvs
|
Sporta auto, automobiļu modeļi,
kam ir iespējams papildaprīkojums kā sporta auto.
Apvidus automobiļi – Nissan
Patrol, Mitsubisho Pajero, Toyota Landcruiser u.c.
|
Rīcība
|
Izvēles kritēriji – garantija 3
gadi
Prestižs
|
Nissan, Mazda, Toyota
Lexus, Jaguar, Infinity,
Mercedes, Volvo
|
|
Patēriņa situācija – darba
vajadzībām
|
Nissan Almera, Peugeot 306, Fort
Focus, Renault Megana
|
Kā
jau minēts, šeit nav pilnīgi attēlota tirgus segmentēšanās, tikai uzsvērti
galvenie aspekti, kas ietekmē konkrētās automašīnas izvēli un līdz ar to norāda
uz konkurences situāciju starp konkrētām markām un modeļiem.
2.5.
Sadales kanāli
Konkurenci starp
dažādiem autotirdzniecības uzņēmumiem ietekmē arī sadales kanāli, kurus
konkrētā firma izvēlas un kuriem tiek piešķirta lielāka nozīme. Pirmkārt
konkrētas markas konkurences situāciju jebkurā valstī un arī Latvijā ietekmē
autoražotāju tirdzniecības politika. Pastāv divu veidu tirdzniecības
organizēšana šajā nozarē:
1)
ražotājs konkrētā reģionā, piemēra,
Skandināvijas valstīs, izvēlas sev oficiālo pārstāvi, kas tālāk koordinē
tirdzniecību šajā reģionā. Parasti šādā gadījumā katrā valstī ir viens
uzņēmums, kas pārstāv konkrēto marku;
2)
ražotājs organizē noliktavas kādā
konkrētā reģionā un tālāk jau izpildot noteiktus nosacījumus izplatītāji valstī
var būt vairāki.
Patreiz aizvien
vairāk tiek lietota šī otrā tirdzniecības politika. Savukārt autotirgotāju vidū
tas rada daudz sīvāku konkurenci.
Parasti
autotirdzniecībā tiek izmantots tradicionālais mārketinga preču sadales kanāls.
Latvijas autotirgotājs parasti sadales ķēdē ir otrais vai pat trešais
starpnieks. Šāda situācija ir arī SIA “Auto Grupa TBF”. Protams, ir arī
izņēmumi, kur autotirgotājs sadarbojas ar ražotāju. Šie uzņēmumi iegūst cenu
ziņā, jo prece ir lētāka, iespējams piedāvāt lielākas atlaides, kas
autotirdzniecībā ir izveidojies kā norma. Ikviens pircējs ierodoties autosalonā
un apskatot automašīna, uzdod jautājumu par to, kādas atlaides viņam tiks
piedāvātas. Ļoti reti ir gadījumi, kad klients piekrīt maksāt uzrādīto cenu,
neprasot atlaides.
2.6.
Spēja ietekmēt cenu līmeni
Ciešā saistībā ar
firmu skaitu nozarē būtu jāmin arī spēja ietekmēt cenu līmeni. Autotirdznicībā
Latvijā pilnība šis kritērijs atbilst monopolistiskās konkurences aprakstam –
praktiski neviena firma nespēj diktēt cenu līmeni. Ja cenas kādā uzņēmumā tiek
palielinātas, tad attiecīgi pircēji aiziet pie konkurenta un iegādājas, ja ne
identisku produkciju, tad ļoti līdzīgu, kas pilda tās pašas funkcijas. To, ka
kāda konkrēta firma nespēj diktēt cenu līmenis, apstiprina tirgus lielā
sadrumstalotība, un tā ir parādīta attēlā 2.6.1.
2.6.1.attēls
Auto
tirgus sadalījums pa markām Latvijā 2000.gada jūlijā. 

2.7.
Produkta diferencētības pakāpe
Viens
no kritērijiem, kas monopolistisko konkurenci atšķir no pārējiem veidiem, ir
produkta diferencētības pakāpe. Automobiļi ir produkts, kur šis kritērijs ir
ļoti izteikts. Pirmkārt automobiļus iedala klasēs, kas attēlotas tabulā 2.2.1.
Ir uzņēmumi, kas specializējas tikai kādā no šīm klasēm un konkurence starp
dažādām klasēm ir diezgan niecīga.
Ikvienas
klases ietvaros dažādām markā ir vairāki piedāvājumi, kuri atšķiras ar auto
aprīkojumu un arī ar cenu. Auto ir tāds produkts, ko pircējs vēlas redzēt
maksimāli individuāli aprīkotu. Parasti klients izvēlas kāda būs skaņas
aparatūra, signalizācija, riepas, diski, stiklu tonējums, dažādas uzlikas,
elektroaprīkojums, salona apdares, auto krāsa un vēl daudz sīkāku un lielāku
lietu. Tādējādi apkopojot klienta vēlmes iespējams secināt, kurš auto variants
būtu vistuvāk viņa vēlmēm un iespējām, un tad vēl to nedaudz modificēt.
Balstoties
uz augstāk aprakstīto var secināt, ka katrai markai ir vairākas automobiļu
klases, kas savukārt iedalās apakšklases, ko ražotāji parasti apzīmē ar kādu
burtu vai vārdu, piemēram Nissan Almera pastāv 4 dažādi varianti:
1)
Comfort Low
2)
Comfort High
3)
Luxury
4)
Sport
Attiecīgi katram
ir savs papildaprīkojums un arī sava cena. Vienas klases ietvaros cena vidēji
svārstās Ls 2000,00 ietvaros. Šādu aprakstu varētu veidot par ikvienu
automobiļu klasi.
Automobiļu
tirdzniecībā ļoti nozīmīgs ir auto dizains. Tas rada vēl papildus produkta
diferencētību, jo marku dizains nereti pat ļoti krasi atšķiras, kas ļauj
produktam būt pilnīgi vienreizējam un tādējādi samazināt konkurenci.
Ļoti cieši
saistīts ar produkta dizainu ir arī tā dzīves cikls. Lai gan automobiļu
rūpniecībā nepārtraukti tiek ieviestas jaunas tehnoloģijas, produkts tomēr
nemainās kardināli, tādēļ visbiežāk tieši ārējais veidols nosaka kādā preces
dzīves cikla posmā produkts atrodas un līdz ar to tā pieprasījumu un
konkurētspēju.
Nozīmīgs faktors,
kas ievērojami diferencē automobiļu ir produkta kvalitāte, ko autotirdzniecība
varētu mērīt ar garantijas ilgumu un veidu, kas tiek sniegts pircējam. Parasti
automobiļiem tiek piedāvāta viena, divu vai trīs gadu garantija, kas produktus
pēc šī aspekta sadala trīs grupās. Taču konkrētā situācija ir vēl daudz
faktoru, kas pārdala šīs trīs lielās grupas un tie pēc autora domām varētu būt:
1)
Kas ietilpst garantijā (viss auto, vai
atsevišķi tā mezgli un detaļas)
2)
Kas nodrošina garantijas (autoražotājs
vai autotirgotājs)
3)
Kur ir iespējams veikt garantijas
remontus (cik plašs ir oficiālo servisu tīkls Latvijā un pasaulē un cik cieša
sadarbība)
4)
Kādi pakalpojumi ietilpst garantijā (vai
ražotājs un tirgotājs apņemas garantijas remonta gadījumā transportēt
automobili uz remonta vietu par saviem līdzekļiem bez maksas)
Vēl viens veids
kā automobiļu tirdzniecības firmas diferencē savu produktu, lai veiksmīgāk
uzvarētu konkurentus, ir sniedzot papildus pakalpojumus. Automobilis ir tāds
produkts, kas pirms lietošanas ir jāreģistrē Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijā
un jāapdrošina. Reģistrēšana ir diezgan specifiska lieta, ko patērētājs pats
visbiežāk nevēlas uzņemties, jo tā saistīta ar oficiālu dokumentu noformēšanu.
Visbiežāk firmas par šo darbību atsevišķu samaksu neņem, jāsedz tikai radušies
izdevumi – samaksātās nodevas un nodokļi. Dažas autotirdzniecības firmas
piedāvā uz vietas arī apdrošināt jauniegūto automobili. Specifisks pakalpojums,
ko piedāvā klientam, ir palīdzība līzinga nokārtošanā vai arī pašai
autotirdzniecības firmai ir apakšvienība, kas ir līzinga devējs. Šie ir
galvenie pakalpojumi, ko klients var saņemt iegādājoties automobili. Dažādās
firmās tie ir attīstīti dažādā līmenī un līdz ar to vai nu ceļ produkta vērtību
klientu acīs vai arī to pazemina.
Automobilis ir
tehniski sarežģīts izstrādājums un patērētājiem ir jārēķinās, ka izdevumi būs
ne tikai iegādājoties preci, bet arī tās ekspluatācijas laikā. Tas dod
uzņēmumiem iespēju izcelts savu produktu
salīdzinājumā ar saviem konkurentiem. Bez šaubām pircējam nāksies pašam
iegādāties degvielu, taču veicot tehniskās apkopes, uzņēmums var atgriezt
pircējam auto ar uzpildītu degvielas tvertni. Tā kā patērētājs par šīm apkopēm
maksā, tad tikai nedaudz palielinot to cenu, tirgotājs neko nezaudēt, taču
patērētāji ir ļoti apmierināti par šādu attieksmi pret viņu. Tas bija tikai
viens piemērs, kas Latvijā ari darbojas, taču šādus “sīkumus” ir iespējams
izdomāt un ieviest praksē ļoti dažādus. Tas veiksmīgi ļauj cīnieties ar
konkurentiem ar maziem izdevumiem.
2.8.
Ārpuscenu konkurence
Jaunu automobiļu
tirdzniecībā ir jāpiemin arī ārpuscenu konkurence. Tas ir arī viens no
kritērijiem, kas norāda, ka šī ir monopolistiskā konkurence.
Ārpuscenu
konkurence nozīmē, ka cenas loma ir zemāka. Augstākā vietā izvirzās unikālas
preču īpašības, tās tehniskā drošība un augsta kvalitāte. Tieši šie faktori
ļauj piesaistīt jaunus pircējus precēm un celt preces konkurētspēju. Tāpat
lielu lomu spēlē reklāma, firmas zīme, produkta virzīšana tirgū. Lai labāk
parādītu, kas īsti nepieciešams veiksmīgai automobiļu virzīšanai tirgū
jāapskata konkrēti piemēri.
Kā galvenos
pircēju piesaistīšanas līdzekļus automobiļu tirdzniecības firmas izmanto:
1)
Reklāma masu mēdijus. Vispopulārākie ir
laikraksti, kas ir virzīti uz konkrētā modeļa mērķauditoriju. Tā, piemēram,
vidējās klases automobiļu reklāmas visbiežāk ir sastopamas presē, kuras
mērķauditorija ir biznesa un darījuma cilvēki, luksus automobiļi Jaguar un
Lexus tiek reklamēti žurnālā “Variete”, kas ir “Admirāļa klubs” krāšņs
speciālizdevums, kas tiek izdalīts visiem šīs organizācijas svarīgākajiem
klientiem. Ļoti bieži reklāmas ir ieraugāmas arī televīzijā un radio. Būtu
jāuzsver, ka reklāmām masu mēdijos tiek pievērsta uzmanība tikai tādos
gadījumos, ja tā ir piesaistoša, interesanta, kaut kādā veidā unikāla vai pat
skandaloza.
2)
Patērētāju stimulēšanas līdzekļi. Kā
galvenos varētu minēt:
·
Kuponi
Dažas
autotirdzniecības firmas (piemēram, Nissan pārstāvis) sadarbībā ar citu nozaru
firmām slēdz līgumus un izdod kuponus, kurus izplata noteiktām cilvēku grupām
(kā galvenais kritērijs izvēloties, ir ienākumu līmenis). Iegādājoties
automobili pircēja kuponu apzīmogo un viņš par to var iegūt vēl kādu preci,
piemēram, sadzīves tehniku, riepas automobilim vai noteiktu daudzumu degvielas.
Ir pierādījies, ka šādā veidā izdodas palielināt pārdošanas daudzumu un
tādējādi apsteigt konkurentus.
·
Suvenīri
Praktiski visām
automobiļu tirdzniecības firmām ir savi suvenīri – krūzītes, maisiņi,
šķiltavas, pildspalvas, lietussargi un daudzi citi sīkumi. Tiem gan nav lielas
nozīmes konkurences cīņā, taču automobiļu tirdzniecībā tos plaši izmanto. Pie
tam, jo dārgāks ir auto, jo dārgāki un izsmalcinātāki ir suvenīri. Piemēram,
luksus auto Jaguar pircēji, kā dāvanu var iegūt, piemēram, blašķi ar apkalumiem
vai ar zeltu izrotātas šķiltavas.
·
Noieta stimulēšana
Šeit būtu jāmin
dažādi izmēģinājuma braucieni, ko organizē noteiktām klientu grupām vai
kampaņveidīgi. Tādējādi potenciālie pircēji tiek aicināti izmēģināt sev
interesējošo automobili.
·
Loterijas
Pēdējo gadu laikā
ļoti populāri ir kļuvis organizēt loterijas un kā galveno balvu piedāvāt
automobili. Šādā veidā, ja vien ir pietiekams reklāmas atbalsts, pircēji ievēro
konkrēto modeli. Kā ļoti pārliecinošu piemēru varētu minēt AS “Aldaris”
organizēto loteriju, kur tika izlozēti Ford Focus automobiļi. Pēc šīs akcijas
šo automobiļu pārdošana krasi palielinājās un redzami kritās tās pašas klases
citu marku tirdzniecības apjomi.
3)
Tiešā pārdošana. To veic firmas veikalos
speciāli apmācīti cilvēki. Tāpat informācija tiek sniegta arī pa telefonu un
izmantojot internetu. Šajā ziņā firmas praktiski nepārspēja viena otru.
Nozīmīgāku vietu konkurence cīņā ieņem jaunu klientu atrašana, ierašanās pie
viņiem un spēja viņus ieinteresēt.
4)
Sabiedriskās attiecības. Automobiļu
tirdzniecības firmas parādoties jauniem modeļiem parasti organizē prezentācijas
klientiem un žurnālistiem, dažādus saviesīgus pasākumus. Nereti tās piedalās
arī kā sponsori kādiem pasākumiem un akcijām, taču šī joma Latvijā nav
izvērsta.
Pēc autora domām
automobiļu reklāmas un markas nosaukumus var ieraudzīt ļoti bieži, taču nereti
tie nedod gaidītos rezultātus konkurences cīņā, jo akcijas nav rūpīgi izplānotas,
nav paredzēti visi iespējamie šķēršļi un tādēļ praktiski nav redzama kāda
konkrēta automobiļu tirdzniecības firma, kas izmantojos tikai augstāk parādītos
patērētāju stimulēšanas līdzekļus, būtu redzami izvirzījusies priekšā saviem
konkurentiem.
Nozīmīgu
vietu ārpuscenas konkurencē ieņem automobiļa marka un dažādi patenti, kas ir ar
to saistīti. Nereti pircējs dod priekšroku kādai noteiktai markai savas
personīgās pieredzes rezultātā vai arī paklausot kāda cita ieteikumiem un pat
neapsver iespēju iegādāties citas markas auto.
2.9.
Iekļūšana nozarē
Teorija
nosaka, ka iekļūšana monopolistiskā konkurences tirgū ir salīdzinoši vienkārša,
tai nav izteiktu un nepārvaramu šķēršļu.
Automobiļu
tirdzniecība, un īpaši izteikti tas attiecas tieši uz jauniem automobiļiem,
teorētiski iekļūt nozarē nav īpaši sarežģīti. Taču bez šaubām pastāv dažādas
grūtības.
Lai
uzsāktu jaunu automobiļu tirdzniecības biznesu, ir nepieciešamas visai lieli
naudas līdzekļi. Parasti nākas būvēt pavisam jaunu ēku, jo esošās parasti nav
piemērotas šādas produkta tirdzniecībai. Papildus tirdzniecībai, ir jānodrošina
arī automobiļu garantijas un tehniskās apkopes, kas prasa sarežģītas
tehnoloģijas un kvalificētu darbaspēku. Bez šaubām šī problēma ir risināma un
to veiksmīgi arī risina, taču ir jārēķinās, ka ar to grūtības nebeidzas.
Patlaban
Latvijā ir izveidojusies situācija, ka praktiski visām zināmajām un sevi
pierādījušām autoražošanas firmām jau ir savi oficiālie pārstāvji. Gadījumā, ja
firma vēlas nodarboties ar jaunu automobiļu tirdzniecību, varētu rasties
grūtības ar piegādātāju atrašanu. Parasti piegādātāji, ja vien nav pilnīgi
neapmierināti ar oficiālo pārstāvju darbību konkrētā valstī, netiecas veidot
jaunus kontaktus. Bez šaubām var meklēt piegādātājus, kam ir problēmas ar
oficiālo izplatītāju, taču praktiski nav iespējams vienoties, lai šo esošo
pārstāvi nomaina pret citu firmu, tāpēc jārēķinās, ka tirgū jaunienākusī firma
nebūs vienīgā, kas pārstāvēs konkrēto marku un tas nozīmē, ka lielu lomu spēlēs
cenu konkurence. Turklāt problēmas rada arī tas, ka Latvijas tirgus ir mazs un
vairākām firmām ar identisku produkciju izdzīvot ir ļoti grūti. Pēc statistikas
datiem 1999.gadā jaunu automobili iegādājies tikai katrs 293. pastāvīgais
Latvijas iedzīvotājs. Šeit ir jāņem vērā arī bezdarba līmenis valstī un
iedzīvotāju zemā pirktspēja. Bez šaubām pastāv iespēja nodarboties arī ar
automobiļu eksportu. Ļoti plaši ar to automobiļu firmas nodarbojās pirms NVS
bija skārusi ekonomiskā krīze, taču patreiz šāda veida tirdzniecības ir
praktiski apstājusies.
Izpētot
sīkāk Latvijā pārstāvētās automobiļu markas, ir iespējams atrast ražotājus, kas
vēl nav pārstāvēti, taču šeit ir jāņem vērā Latvijas likumdošana. Tā paredz, ka
ikvienam jaunam automobilim ir jābūt ar ražotāja sertifikātu, kas apliecina, ka
auto ir paredzēts lietošanai Eiropā, tā pazīšanās zīmes un gaismas atbilst
visām Eiropas prasībām. Tas ir arī iemesla, kādēļ Latvijā nav visu marku, kā
piemēru varētu minēt Indijā ražoto TATA, Korejā ražoto ASIA. Automobiļi neatbilst
Latvijas valsts izvirzītajām prasībām, tādēļ piereģistrēt Ceļu Satiksmes
Drošības Direkcijā tos nav iespējams. Šādā veidā tiek zināmā mērā palielināta
drošība uz ceļiem un aizsargātas patērētāju intereses.
Neskatoties
uz augstāk uzskaitījām grūtībām, ienākšana šajā nozarē tomēr ir iespējama. Kā
piemēru jāmin 2000.gadā SIA “Norde”, kas iepriekš nodarbojās ar lietotu
automobiļu tirdzniecību, kļuva par otru oficiālo Nissan markas automobiļu
pārstāvi Latvijā.
3.
Valsts un citu organizāciju regulējoša
loma
Ikviena nozare,
arī autotirdziecība, Latvijā ir pakļauta valsts regulēšanai. Kā galvenās valsts
funkcijas jāmin:
1)
nodrošināt juridisko un sociālo darbības
vidi;
2)
veicināt konkurenci;
3)
ienākumu pārdale;
4)
resursu pārdale;
5)
nodrošināt ekonomisko stabilitāti.
Šīs funkcijas
skar arī autotirdzniecību un viena no tām ir konkurences veicināšana. To
nodrošina LR likums “Par konkurenci un monopoldarbības ierobežošanu” un
“Konkurences likums”. Likumi nosaka, ka konkurence ir uzņēmējdarbības
stratēģija un tāda ekonomiski patstāvīga uzņēmēju sacensība, kas efektīvi
ierobežo atsevišķu uzņēmēju spēju ietekmēt vispārīgos preču apgrozības (cenu,
piedāvājumu) un veicina preču ražošanu, pakalpojumu sniegšanu atbilstoši pieprasījumam.
LR likums “Par
konkurenci un monopoldarbības ierobežošanu” attiecas uz:
1)
visiem uzņēmējiem, uzņēmumiem,
uzņēmējsabiedrībām un fiziskajām personām, kas veic uzņēmējdarbību;
2)
valsts pārvaldes institūcijām un
pašvaldībām, kuru darbība saistīta ar uzņēmējdarbības regulēšanu.
Tātad likums tieši attiecas arī uz
automobiļu tirdzniecības firmām. Likums nosaka, ka neatkarīgi no ietekmes uz
tirgu ir aizliegts:
1)
vienošanās starp ražotājiem,
piegādātājiem, pakalpojumu sniedzējiem par tirgus sadali savā starpā pēc
teritoriālā principa, pēc klientu grupas principa u.c.;
2)
vienošanās starp ražotajiem,
piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem par cenu noteikšanu viņu piegādātajai
produkcijai/pakalpojumiem, lai ierobežotu konkurenci;
3)
vienošanās par piegādes kvotām;
4)
vienošanās, kuras mērķis ir radīt
mākslīgu deficītu;
5)
vienošanās par kāda noteikta uzņēmēja vai
uzņēmēju grupas boikotu;
6)
vienošanās, kas tās dalībniekiem vai
vienam no viņiem rada monopolstāvokli.
Pretlikumīga
konkurence izpaužas darbībās, kuru rezultātā viens uzņēmējs gūst komerciālu
labumu, ja tiek vājināta cita uzņēmuma reputācija tajā pašā vai citā nozarē, kā
arī ja tiek radīts sagrozīts priekšstats par konkurenta uzņēmumu, precēm,
ražošanas un tirdzniecības darbību, nepamatoti diskreditējot konkurentu vai
maldinot sabiedrību par konkurenta ražoto preču saimniecisko nozīmi,
izgatavošanas veidu, īpašībām, noderīgumu un daudzumu. Pretlikumīgas
konkurences izpausmes ir arī svešas firmas preces vai iesaiņojuma izskata
atdarināšana, produkcijas izcelsmes datu viltošana, zinātniski tehniskās,
ražošanas un komerciālās informācijas iegūšana un izmantošana vai izpaušana bez
šīs informācijas īpašnieka piekrišanas, darbības, ar kurām tiek aizskartas cita
uzņēmēja tiesības uz firmu, viņa cieņa un reputācija, kā arī darbības, kuras
apdraud uzņēmēja saimniecisko darbību vai viņa mantu, vai darbības, ar kurām
šādi draudi tiek realizēti.
“Konkurences
likums” stājās spēkā 1998.gada 1.janvārī un tā nosaukums skaidri norāda šī
tiesiskā akta mērķi – veicināt konkurenci, aizliegt jebkuras darbības,
pasākumus, vienošanās, kas konkurenci ierobežo. Šis likums diferencēti skar
konkurences ierobežošanas draudus.
“Konkurences
likums” un likums “Par konkurenci un monopoldarbības ierobežošanu” papildina
viens otru un to normas ir jāievēro arī autotirgotājiem Latvijā attiecībā uz
konkurentiem un citiem tirgus dalībniekiem.
Kopš
1992.gada Latvijā pastāv Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociācija, kas
darbojas kā autotirgotāju tiesību un interešu aizstāvis un risina savstarpējās
problēmas starp uzņēmumiem. Šeit nevarētu nepieminēt skandālus, ko izraisīja
Honda pārstāvis Latvijā 1999.gadā, kad laikrakstos parādījās reklāma, kas
atklāti uzsvēra, ka Opel un Volkswagen automobiļi salīdzinājumā ar Honda ir
zemas kvalitātes un patērētājiem nederīgi. Šī reklāma izpelnījās nosodījumu,
pēc autora domām, jutās aizskarti patērētāji, kas lietoja šīs markas
automobiļus un ar produktu bija pilnībā apmierināti. Savukārt Honda pārstāvja
ieguvums bija lielāks ka zaudējumi. Reklāma tika ieraudzīta un strauji
palielinājās Honda pārdošanas apjomi reklāmas kampaņas laikā un arī pēc tam.
Līdzīgi šogad rīkojās oficiālais Nissan pārstāvis. Reklāma tika virzīta kā
nopēlums automobilim Volkswagen Golf, taču tajā bija tikai asociācijas, nebija tiešu
norāžu uz šo automobili. Jāsaka, ka Nissan ieguvums bija krietni mazāks, vairāk
reklāma izraisīja debates pašu autotirgotāju starpā kā deva redzamus panākumus
tirdzniecības jomā. Abos aprakstītajos gadījumos cietēja puse iesniedza savas
sūdzības Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Apvienībā. Honda pārstāvis zaudēja
tiesības piedalīties izstādē “Auto 1999”, savukārt Nissan bija sagatavojies
rūpīgāk un pierādīt tā vainu konkurentu priekšā bija praktiski neiespējami.
Secinājumi
un priekšlikumi
1.
Balstoties uz kursadarba iztirzājumu,
konkurence jaunu automobiļu tirgū ir visai asa, un tai ir tendence arvien
palielināties. Taču paralēli ir jāskatās arī dzīves līmeņa, ienākuma līmeņa un
bezdarba izmaiņas, kas nozīmīgi skar šo nozari, jo jauna automašīna pēc autora
domām nav pirmās nepieciešamības prece.
2.
Darba pirmajā nodaļā apskatīti galvenie
konkurences veidi un tādējādi izsecināts, ka automobiļu tirdzniecības firmas
darbojas monopolistiskās konkurences tirgū.
3.
Automobiļu tirdzniecībā Latvijā darbojas
daudz izņēmumu, kurus var iedalīt grupās vadoties no to ražošanas vietas.
Automobiļi, kas atrodas vienā grupā konkurē savā starpā sīvāk kā automobiļi
dažādās grupās. Automašīnas ir lietderīgi grupēt arī pa klasēm atkarībā no auto
izmēriem un cenas, jo starp dažādām automobiļu klasēm tiešā konkurence
praktiski neeksistē. Tātad vissīvākie konkurenti ir automobiļi vienā klasē un
grupā.
4.
Daži autoražotāji tirgū piedāvā tikai
kādas noteiktas klases auto. Visbiežāk to var attiecināt uz ekskluzīvajiem
automobiļiem. Nosacīti varētu izdalīt otru ražotāju un līdz ar to tirgotāju
grupu, kas pārstāv gandrīz visas vai visas auto klases. Šīs grupas savā starpā
nekonkurē tieši vai arī konkurē tikai noteiktā tirgus segmentā.
5.
Praktiski visas automobiļu tirdzniecības
firmas Latvijā ir izvietotas tās galvaspilsētā. Tas ir saistīts ar Rīgas
straujāku attīstību, ienākumu un bezdarba līmeni. Tādējādi uzņēmumi rada savā
starpā konkurenci arī vadoties no ģeogrāfiskā izvietojumā. Patreiz ir vērojama
tendence, ka uzņēmumi veido filiāles arī citās Latvijas pilsētā, tāpēc jau
drīzā nākotnē ir paredzams, ka tās atradīsies visās Latvijas daļas.
6.
Konkurentus iespējams analizēt ņemot vērā
kādā segmentā katrs no tiem darbojas. Automobiļu tirgu Latvijā ir iespējams iedalīt
ļoti daudzos segmentos, taču kā galvenie raksturlielumi būtu jāuzsver sociāli
ekonomiskie un rīcības. Kā īpatnējs kritērijs, kas raksturīgs tieši jaunu
automobiļu tirgū, ir pircēju uzticība, piemēram, japāņu kvalitātei vai Eiropas
drošumam. Tādējādi priekšroka tiek dota automašīnai, kas ražota šajā valstī vai
reģionā.
7.
Monopolistiskās konkurences tirgū
uzņēmumiem spēja ietekmēt cenu līmeni praktiski nepastāv. Tas ir attiecināms
arī uz automobiļu tirdzniecību, kur tirgus ir ļoti sadrumstalots, nav atsevišķa
uzņēmuma vai grupas, kas ieņem līdera pozīciju un nosaka cenu līmeni nozarē.
8.
Automobiļi ir tehniski ļoti sarežģīti
produkti, tādēļ ir nepieciešama papildus apkalpošana, un tā kā tā ir ļoti dārga
prece, tad ievērojamu vietu tās izvēlē ieņem garantija. Tādējādi visi
automobiļu tirdzniecības uzņēmumi konkurē savā starpā ar apkalpošanas izmaksām
un kvalitāti, kā arī ar garantijas laiku un aptverošajiem faktoriem.
9.
Automobiļi ir ļoti diferencēts produkts.
Varētu pat apgalvot, ka katrs auto ir pilnīgi individuāli pielāgots pircējam ar
komplektāciju un papildaprīkojuma palīdzību. Nozīmīgu lomu šeit spēlē arī
dizains un uz doto brīdi tieši ārējais un iekšējais izskats zināmā mērā nosaka
produkta dzīves cikla stadiju.
10.
Monopolistiskajā konkurencē nozīmīgu
vietu ieņem ārpuscenu konkurence. Tas ir raksturīgi arī automobiļu
tirdzniecības nozarei. Šī joma nozarē vēl nav pilnībā aizpildīta. Vērojot auto
reklāmas, dažādus pasākumus, kuros piedalās firmas un citas aktivitātes, nākas
secināt, ka tam trūkst sistemātiskuma un tādēļ netiek panākti vēlamie
rezultāti.
11.
Ienākšana nozarē praktiski netiek kavēta.
Tā ir apgrūtināta tikai tādēļ, ka praktiski visas auto markas Latvijā jau ir
pārstāvētas un, lai nodrošinātu pienācīgu tirdzniecību un auto apkopi ir vajadzīgi
lieli līdzekļi.
12.
Lielu lomu konkurences regulēšanā un līdz
ar to arī nozares attīstībā spēlē valsts un citas sabiedriskās organizācijas.
Autotirgotāji 1992.gadā ir izveidojuši Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju
Asociāciju, kura risina dažādus jautājumu, tajā skaitā arī konkurentu
nesaskaņas.
13.
Galvenais kritērijs, konkurences vidē
nozarē varētu un vajadzētu visvairāk pilnveidot, ir ārpuscenu konkurence.
Iespējams, ka kāda daļa no autotirgotājiem nepietiekami sadarbojas ar saviem
piegādātājiem un tādēļ nesaņem pienācīgu atbalstu.
14.
Uzņēmumiem būtu nepieciešams, neskatoties
uz lielajām investīcijām, veidot savas filiāles visā Latvijas teritorijā, jo
arvien vairāk patērētāju, izvēloties auto, vēlas, lai tehniskās apkopes varētu
veikt arī citās Latvijas pilsētā, ne tikai Rīgā. Tas norāda, ka ir nepieciešams
Latvijā izveidot pēc iespējas attīstītāku servisa tīklu. Pēc autora domā,
balstoties uz to, ka Latvijas ir maza valsts, optimāli būtu veidot pa vienai
filiālei katrā Latvijas reģionā – Kurzemē, Latgalē, Zemgalē un Vidzemē.
Izmantotās
literatūras un avotu saraksts
1.
Latvijas Republikas likums Par konkurenci
un monopoldarbības ierobežošanu // LR Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs.
- 1994.gada 27.augusta, Nr.16.
2.
Latvijas Republikas likums Konkurences
likums // Laikraksta “Diena” pielikums: Saeimā, Ministru kabinetā – 1997.gada
23.jūlijā, Nr. 30.
3.
Latvijas statistikas gadagrāmata 1999.g.
– R.:Latvijas Republikas Centrālā Statistikas pārvalde, 1999. – 295 lpp.
4.
U. Gods. Mikroekonomika II – R.: Biznesa
augstskola Turība SIA, 1998. – 205 lpp.
5.
G. Libermanis. Tirgus, cena, konkurence.
– R.: 1998. – 170 lpp.
6.
Mācību līdzeklis. Tirgzinības pamati.
2.grāmata. – R.: Jumava, 1998. – 223 lpp.
7.
V. Nešpors. Mikroekonomika. – R.: 1999. – 151 lpp.
8.
J.Ē. Niedrītis. Mārketings. – R.: Biznesa
augstskola Turība SIA, 2000. – 240 lpp.
9.
V. Praude,J. Belčikovs. Mārketings. – R.:
Vaidelote, 1999. – 558 lpp.
10.
R. Škapars. Mikroekonomikas teorijas
pamati. – R.: 1998. – 290 lpp.
11.
Edgar K.Browning, Mark A.Zupan.
Microeconomic Theory & applications. – USA.:1999. – 481 lpp.
12.
Robert E.Hall, Marc Lieberman.
Microeconomics. Principles and applications. – South – Western Collage.: ITP
Company, 1998. – 385 lpp.
13.
L.Brūvere. Kāda būs tirdzniecība nākotnē?
– Žurnāls “Tirgotājs”, 2000. Nr.1(97), 12.-13.lpp.
14.
M.Manika. Iekšējā tirgus aizsardzība –
sarežģīts uzdevums valsts valdībām. – Žurnāls “Kapitāls”, 1999. Nr.10(22).,
21-23.lpp.
15.
U.Viesturs. Kas nosaka konkurētspēju. –
Žurnāls “Kvalitāte”, 1999. Nr.4., 28.-30. lpp.
16.
Monopols – tas ir vairāk slikti nekā
labi! – http://www.lursoft.lv/library
17.
SIA “Auto Grupa TBF” nepublicētie
materiāli.
18.
Latvijas Pilnvaroto Autotirgotaju
Asociācijas nepublicētie materiāli.
Kredīs uzņemumiem ar izdevigiem noteikumiem, piesakies aizpildot anketu un piesaisti naudu! http://www.cityfinances.lv/lv/kredits-uznemumiem/
AtbildētDzēst