IEVADS
Cilvēka
bērns ir dziņu un nedrošu instinktu vadīta būtne. Viņš būs spējīgs izdzīvot
tikai pateicoties savai prasmei, kultūrai, kas padarīs viņu par visu radību
kroni.
No 18. gadsimta - pedagoģiskā
gadsimta sākuma tiek uzskatīts, ka, lai cilvēks varētu kļūt par cilvēku, viņam
nepieciešama kultūra, kas piešķir audzināšanai humanizējošu spēku. Audzināšana
nav šķirama no sabiedrībā noteiktām normām, tanī pat laikā nevar audzināt to,
ko attīsta pati daba. Bērnam, attīstoties un sagatavojoties skolai, ir jāiziet
cauri noteiktām brieduma pakāpēm, apgūstot nepieciešamo pieredzi gan
bioloģiskajā domāšanā, gan ķermeņa briedumā līdz viņš kļūst par gudru, zinošu
personību.
Dažādas ir bērna raksturojuma
teorijas, kā arī bērna vecuma posmu apzīmējumi. Pazīstamākie to veidotāji ir
Ēriks H. Ēriksons, Žaks Piažē, Lavrenss Kolbergs,
L.Vinkels, Ļ. Vigotskis,
M. Montosori u.c. Piekrītu bērna vecumu iedaļai sekojošos posmos, un
viņa attīstību pirmskolas periodā un gatavību skolai apskatīšu zemāk:
1.
Zīdaiņa vecums ( no dzimšanas līdz 1 gada vecumam).
2.
Bērna vecums (no 1. – 12. gadiem):
-
agrīnā bērnība ( no 1. – 6. gadam),
-
bērnība ( no 7. – 9. gadam),
-
vēlīnā bērnība (no 10. –12. gadam).
J.A. Komenskis, pamatojot audzināšanas
nepieciešamību agrā bērnībā, pievērš
uzmanību dažādiem vecuma posmiem, bērna spēju audzināšanai un attīstībai. Viņš
uzsver agrās bērnības raksturīgo iezīmi – pirmo iespaidu dziļo un paliekošo
ietekmi uz personības veidošanos. Bērnībā veidojas cilvēka raksturs, motīvu
sfēra un personības virzība, tas dziļi
ietekmē bērna turpmāko attīstību. Bērnībā
izpratni lielā mērā nosaka
uztvere un interese. Bērnam nepiemīt pieaugušajam raksturīgais loģiskās
domāšanas process.
Audzināšana,
ir vienas paaudzes kultūrvērtību nodošana nākošajai. Katrā valstī pastāv
savas tradīcijas saistībā ar laikmeta
politiski ekonomisko situāciju. Bērnu audzināšana tā ir kā mijiedarbība starp
pieaugušo un bērnu, kas notiek konkrētā sociālā vidē. Bērna un vides
mijiedarbības centrā atrodas pats bērns, kas savukārt dzīvo savā vidē – ģimenē,
bērnudārzā, vienaudžu pulkā. Tā ir viņa mācīšanās vide, ko veido cilvēki,
lietas, daba, fiziskā vide, audzināšanas līdzekļi Bērns pamazām apgūst uzvedības kultūru,
pieaug sekundārās pieredzes loma, uz patērēšanu orientēta uzvedība, mainās viņa
priekšstati par pasauli un īstenību. Sakari un uzvedības mehānismi, kas
pirmsskolas vecumā izveidojas, noteic personības tālāko attīstību.
FIZISKĀS
SPĒJAS
Bērnu muskuļi agrīnās bērnības
periodā ir labāk attīstīti nekā bērnu spēja tos kontrolēt. Šajā vecumā bērns
aug garumā straujāk, nekā pieņemas svarā, viņa augums kļūst slaidāks. Zēniem
šajā periodā ir labāk attīstīti lieli muskuļi un viņi ir izturīgāki, bet
meitenēm ir labāk attīstīta sīkā pirkstu muskulatūra, viņas ir mierīgākas un
precīzākas. Kaulu un muskuļu nostiprināšanās pamazām rada priekšnoteikumus
precīzāku un savā starpā koordinētu kustību veikšanai. .
Šajā periodā raksturīga liela
kustību aktivitāte, koordinācijas spēju pilnveidošanās, bērnam ir liela
nepieciešamība kustēties, pārdzīvojumi un zinātkāre meklē apmierinājumus
spraigā darbībā. Bērns spēj veikt
sarežģītas kustības, piem., lēkt un balansēt uz vienas kājas, rāpties pa
stieņiem, izdarīt dažādus palēcienus. Viņam sagādā lielu prieku darbošanās ar
kustīgām rotaļlietām, slidošana, slēpošana, peldēšana.
Pamazām veidojas bērnu prasmes un iemaņas
koncentrēt skatienu uz sīkām lietām un vienlaicīgi uz vairākām. Ja 4 –5 gadu
vecumā bērniem var būt grūti griezt ar šķērēm, precīzi nokrāsot malu, līmēt
papīra aplikācijas, grūti uzvērt dažādu krāsu krelles, tad vēlāk pilnveidojas
acu un roku koordinācija un 6 –7 gadu
vecumā tai jau jābūt gatavības pakāpē.
No maņu orgānu darbības viedokļa
bērns būtiski neatšķiras no pieauguša cilvēka. Viņš ir rosīgs, kustīgs un izjūt
pret visu apkārtējo lielu interesi. Viņš spēj skaidri izteikt savas domas,
pārdzīvojumus un uzturēt aktīvus sakarus ar vienaudžiem. Šādos abpusējos
kontaktos labi attīstās domāšana.
ZINĀŠANU
ATTĪSTĪBA
Ž. Piažē bērna attīstību
pirmsskolas vecuma posmā sauca par pirmsoperāciju stadiju. To raksturo
domāšanas īpatnības agrīnā bērnībā un pirmsskolas vecumā. Šajā laikā bērni
parasti nespēj priekšmetus un parādības uztvert un novērtēt kā veselus, viņi
uztver kādu vienu īpašību , formu, krāsu. Lietas un parādības viņi uztver un
novērtē tikai no sava redzes viedokļa, jo viņu domāšanā vēl pietrūkst loģikas.
Vērtīga ir bērna īpašība daudz jautāt un patstāvīgi smelties jaunas zināšanas.
Ja zīdaiņa vecumā bērnam tiek
izkopti iedzimtie refleksi, tad viņš ātri atklāj saistību starp mērķi un
līdzekli, piem., ar roku kustina piekarināto zvaniņu, lai tas skanētu. Tāpat
bērns ātri apgūst kustību shēmas un pats
iemācās pielietot tās, piem., sāk meklēt paslēpto rotaļlietu.
Vēlāk 2 – 4 gadu vecumā bērns
mācās domāšanā izmantot iegūtos priekšstatus un simbolus, bet vēl nespēj tos
klasificēt, piem., dažādu krāsu klucīšus pēc lieluma un formas bērns var salikt
tikai pēc 5 gadu vecuma. Telpiski priekšmetiski, apkārtne, ko bērns apgūst šai
vecumā, dažādu priekšmetu lietošana un
izmantošana, piem., ar nūju var aizsniegt interesējošo mantiņu, dod viņam
tālākās iemaņas. Tāpat bērns
eksperimentē ar iemācītiem likumiem un lomām, piem., vīrieša lomu. Bērna
domāšanas spējas nenobriest pašas no sevis, bet attīstās saskarsmē ar apkārtējo
pasauli. J. Piažē redz sakarību starp darbību un domāšanu, piem., četrgadīgs
bērns saka: “Mākoņi iet lēni, jo viņiem nav kāju”. Bērnam ir sava kustību
koncepcija par apkārtējo vidi.
Tikai no 6-7 gadu vecuma bērns saprot
substances jēdzienu. Pamazām viņā attīstās skaitļa jēdzieniska izpratne, telpas
un laika koncepcija. Bērns mācās no pieredzes. Viņš jau pareizi saliek dažāda
garuma kociņus, var pareizi veikt vienkāršas, loģiskas operācijas ar pārdomu
palīdzību. Līdz ar bērna vārdu krājuma un pieredzes pieaugunu, paplašinās arī
viņa atmiņa, ko viņš izmanto notikumos, izpratnē un priekšstatos par konkrētiem
notikumiem.
Bērni ir
fantazētāji, viņi bieži neatšķir izfantazēto no īstenības. Protams, viens bērns
no otra bērna domāšanas ziņā atšķiras, tas atkarīgs no viņa individuālas
pieredzes un intelektuālo spēju attīstības pakāpes. Šajā laikā vecāku teiktais
vārds kļūst par nosauktās lietas simbolu. Veidojas spontānas jūtas, sociālās
attiecības, kurās bērns ir pakļauts pieaugušajiem. Bērns intensīvi atdarina
pieaugušo stāju un uzvedību. To pozitīvai nostiprināšanai būtiskākais ir
audzināšana. Sevišķi svarīgi ir pozitīvie un emocionālie sakari ar apkārtējiem
cilvēkiem. Bērnam jāizjūt mājas siltums
un jābūt drošam, ka vecāki viņu mīl un aizsargā, kaut arī viņš reizēm rīkojas
aplami. Bērns identificējas ar savu vecāku raksturiem. Tas ļauj izjust to
klātbūtni arī tad, ja viņi neatrodas tuvumā, jo bērns atceras, kā viņi būtu rīkojušies
attiecīgā situācijā, un tā arī pats dara. Tas dod drošību daudzās un dažādās
sociālās situācijās.
Statistika liecina par lielu skaitu mazo un
nepilno ģimeņu pastāvēšanu, kas var ietekmēt bērna spēju gūt pieredzi sev tuvā
vidē. Labi ja ģimenē ir abi vecāki. Ja
nav tēva, tā vietā var būt arī vectēvs vai kāds cits radinieks. Svarīgi, lai
starp ģimenes locekļiem būtu vīrietis un sieviete, jo bērnam vajadzīga iespēja
kontaktēties ar abu dzimumu pārstāvjiem un no viņiem mācīties.
Vecākiem daudz jādara bērna
zināšanu attīstībai. Pieaugušajiem ne vien obligāti jāatbild uz ļoti daudziem bērna jautājumiem,
bet arī visādi jāizrāda pozitīva attieksme pret viņa vēlmi jautāt, jāizsaka
atzinība par uzdotajiem jautājumiem. Šī bērna prasme vēlāk ļoti noderēs skolā. Svarīgi, lai viss,
ko viņš dara, tiek uzskatīts par
nozīmīgu, tas veicinās viņā pašizpausmi un patstāvīgu domāšanu.
Savukārt bērnudārzā stingri jāievēro
katram pirmsskolas posmam atbilstošie nosacījumi gan mācībās, gan rotaļās,
tāpēc:
- apmācību procesam jānotiek rotaļu un spēļu veidā,
- reālo dzīves situāciju imitāciju,
- izpildāmo uzdevumu grūtības pakāpei
jāpalielinās pakāpeniski, vienlaikus nepārslogot bērnu.
Sižetiskajās
lomu rotaļās bērni atveido un mācās
dažādas sociālās prasmes, galvenokārt:
- cilvēku savstarpējo daudzveidīgo attiecību jomā,
- mācību un darba elementus,
- noteikumu izpildi, kas saistīti ar konkrētu lomu.
BĒRNA
SAGATAVOŠANA DZĪVEI
Bērns ar
dzīvi ārpus savas mājas un ģimenes vides saskaras kopā ar vecākiem apmeklējot
veikalu, parku, rotaļu laukumu, bērnudārzu, sporta zāli. Te viņš jau apgūst
mērķtiecīgu uzvedību un mācās no citiem. Brīvā laika pavadīšanas zonās, piem.,
atvaļinājuma laikā kopā ar vecākiem viņš
apgūst dabu, laukus, dažādus darbu veidus.
Ļoti
svarīgi bērnam ir atrasties un darboties grupā. Tas nozīmē pārslēgšanos no
spēlēšanās vienatnē uz rotaļāšanos grupā, kas sākumā saistās ar bērnudārza
apmeklēšanu, vai bērnu pulciņu pagalmā. Ikviena grupa sniedz struktūru un
robežas bērnu nodarbībām, aktivitātēm. Viņš, darbojoties kādā vecā rūpnīcā kopā
ar vienaudžiem, atrod, skrūvē un montē dažādas detaļas, tā gūstot jaunu
pieredzi. Grupā bērni viens no otra mācās, bet var būt savstarpēji arī visai nežēlīgi nesaskaņu gadījumā. Vienlaikus darbība
grupā veicina labvēlīgu attieksmi pret citiem bērniem, rodas simpātijas, griba
sadarboties. Tā realizējas vajadzība pēc saskarsmes. Pirmsskolas vecumā bērna galvenā
darbība ir rotaļas, kuras ir virzītas uz attiecību izzināšanu un kas ļauj viņam
apgūt vidi. Bērns ir kā pētnieks. J.A. Komenskis savā pedagoģijas koncepcijā
traktē darbību kā audzināšanas un
visas dzīves galveno mērķi.
Pastāv mijiedarbība starp bērnu, kas
sevi attīsta, un vidi, kas nepārtraukti mainās. Šobrīd dzīve ir ienesusi
milzīgas izmaiņas cilvēku ikdienas darbībā, uzlabojas dzīves apstākļi,
materiālie nosacījumi, labāka kļūst pārtika un arī medicīniskā aprūpe. Notiek
izmaiņas arī bērna pieredzes apgūšanā,
pieaug sekundārās pieredzes loma, uz patērēšanu orientēta uzvedība, mainās
priekšstati par pasauli un īstenību:
- mājsaimniecībā attīstās augsta
tehnizācija, kas samazina bērna darbības iespējas saskarsmē ar lietām ( centrālapkurei nevajag pienest
malku, virtuves kombainā sagatavo produktus, traukus izmazgā trauku mazgājamā mašīna),
- mūsdienu elektroniskie
mediji maina bērna iztēles iespējas (televizors
informē par visu pasaulē ar skaidrojumiem un attēlu).
Šodien bērni ir vairāk attīstīti,
taču negūst praktiskas zināšanas cilvēku senākas ikdienas darbības sfērās. J.A.
Komenskis uzsver enciklopēdisku pieeju mācībās, kas nodrošina vispusīgu un
pamatīgu izglītību.
IEMAŅU UN PRASMJU APGŪŠANA
Nozīmīgs vecāku uzdevums ir sākt
savlaicīgi attīstīt dažādas bērna iemaņas un prasmes, kuras viņam būs
nepieciešamas skolā. Bērnam agri sāk
veidoties gribas kvalitātes - prasme pakļaut savu darbību noteiktam
mērķim, regulēt to, pārvarēt radušās grūtības. Pieaugušo uzdevums ir šajā
procesā bērnu visādi atbalstīt, uzturēt viņā interesi. Te nozīmīga ir ģimenes
tradīcija lasīt grāmatas, kas sākumā ir grūti apgūstama spēle. Taču to rosinot
ar krāšņām bilžu grāmatām, vai saliekamiem burtiem, var radīt paliekošu
interesi par gan pašu lasīšanas procesu, gan par grāmatu.
Svarīgi
bērnā radīt nākošā kultūras cilvēka interesi par mūziku, dažādiem mūzikas
instrumentiem, zīmēšanu, veidošanu u.c. darbības veidiem. Vēlākai sekmīgai
muzicēšanai, tai skaitā profesionālai darbībai šajā jomā, nedrīkst nokavēt
sākumu, piem., klavierspēles vingrinājumus jāsāk no 5 - 6 gadu vecuma. Šo
procesu būtiski ietekmē vecāku attieksme pret muzicēšanu, gleznošanu mājas apstākļos, kā arī pašu personīgais
paraugs. Novērojumi parādījuši, ka visi bērni zīmē un stadijas, kuras iziet viņu
zīmēšana, ir vairāk vai mazāk kopējas viena vecuma bērniem. Sākoties skolas
vecumam, bērnu patika un intereses par zīmēšanu zūd. Pieķeršanās zīmēšanai
saglabājas tikai dažiem. Pastāv kāda iekšēja saistība starp bērna personību šai
vecumā un viņa patiku zīmēt. Bērna radošie spēki zīmēt nav
nejauši, jo tieši zīmēšana viņam dod iespēju viegli izteikt to, ko viņš
jūt. Pārejot citā attīstības fāzē, bērns izmainās, un līdz ar to mainās arī
viņa jaunrades raksturs. Zīmēšana paliek kā noiets etaps un ir labi, ja tās
vietu sāk ieņemt cita jaunrade.
Bērna zināšanas mūsdienās lielā mērā
bagātina arī radio, televīzijas un video informācija. Taču te izvirzās nopietna
problēma, lai nepieļautu tiešo dabas uztveres samazināšanos. Tā, piemēram, rīts
televīzijas pārraidē ir bez smaržas, bez spilgtā vēsuma, un tādēļ tas nespēj
rosināt bērnos izjūtas, kuras var gūt dabā.
Ir būtiski, lai bērns atmiņā saglabātu gan
ziedošas pļavas, viļņojošas rudzu druvas, gan mirdzošas jūras tēlu. Bērnam
vajadzētu novērot darba un sadzīves ainas, cilvēku sejas un darba pozas.
Daiļliteratūra, mākslas darbu aplūkošana, teātris, kino, televīzija un video
var iespaidus padziļināt, bagātināt, bet nevis aizstāt tos.
Pirmsskolas
vecumā bērnam sāk veidoties gribas kvalitātes - prasme pakļaut savu
darbību noteiktam mērķim, regulēt to, mācēt pārvarēt radušās grūtības.
Pieaugušo uzdevums ir šajā procesā bērnu visādi atbalstīt. Nākošo klases darba
prasmi veicinās, ja bērns būs apguvis
spēju:
-
rezultatīvi klausīties,
- prast
savlaicīgi lūgt palīdzību,
- saprast galveno,
- būt patstāvīgam.
GATAVĪBA SKOLAS
GAITU SĀKUMAM
Bērnam
pirmsskolas perioda beigās ir jāsasniedz attīstības pakāpe, kas ļauj viņam
veiksmīgi iedzīvoties skolas vidē un
sekmīgi tajā mācīties. Ja bērns pirmskolas periodā ir atradies vidē, kur ir
bijuši labvēlīgi audzināšanas apstākļi, tad viņā viegli attīstās interesē par
skolu. To veicinājuši ar lielu atsaucību uzklausīti visi viņa jautājumi, tika
atbalstīts pats jautāšanas, interesēšanās process, tad tas būs stiprinājis
bērna vēlmi būt skolā un izzināt visu
jauno. Bērna uzvedībā, kuru ietekmējusi viņa ģimene un apkārtējā vide, izpaužas
viņa dabiskās tendences. Bieži bērns ir spontāns, impulsīvs, bet patiess, viņu
neierobežo nekādi nosacījumi, aktivitātes ir viņa pašizpausme. Bērna
intelektuālās attīstības kvalitatīvā savdabība liecina par viņa psiholoģisko
gatavību. Tās ir viņa personību raksturojošas iezīmes, bez kurām nav iespējamas
sekmīgas mācības skolā.
Pirmskolas vecuma bērnā bieži izpaužas
paaugstināta pašizpausme, kurai ir liela nozīme. Tās pazemināšana var kļūt par
bērna nesekmības cēloni skolā, jo rada bailes no neveiksmes vai pat atteikšanos
izpildīt kādu uzdevumu. Labvēlīga situācija veidojas tad, ja vajadzība gūt
panākumus ir stiprāka par bailēm no neveiksmēm, šādu stāvokli veicina arī
gribasspēka attīstība.
Ar pedagoģisko gatavību skolai
saprot noteiktu zināšanu, prasmju un iemaņu daudzumu, kas piemīt bērnam,
uzsākot skolas gaitas. Te ietilpst prasme lasīt, skaitīt, atstāstīt. Ja bērns
ir fiziski attīstīts, atvērti ieinteresēts par visu, pazīst burtus, prot
nosaukt skaitļus un bez grūtībām iegaumē teikto, viņam skolas gaitu sākums
grūtības nesagādās. J.A. Komenskis uzsver enciklopēdisku pieeju mācībās, kas nodrošina
vispusīgu un pamatīgu izglītību. Nākošo skolas mācību sekmīgu apguvi būs
veicinājusi arī bērna pašizpausme un pašpaļāvība.
Pirmsskolas vecumā svarīgs uzdevums
vecākiem iemācīt bērnam :
- savlaicīgu uzdevumu izpildi,
- uzdotā
izpildīšanu līdz galam,
- darbu
secības ievērošanu,
- ticību saviem panākumiem.
Svarīgi arī ievērot, kā bērnam vieglāk un
ērtāk izpildīt vecāku uzdoto, jo tā viņam būs vieglāk mācīties:
- klusumā, pie loga,
- vēsā vai siltā telpā,
- ar vai bez pārtraukumiem,
- spilgtā gaismā vai puskrēslā,
- uz cieta vai mīksta krēsla,
- kopā ar vecākiem, draugiem vai vienatnē.
To visu labi sekmēs ģimenes atbalsts un sakārtota
mācību vide un vēl jāseko, lai bērns nemācās zemāk par savām spējām.
Izmantotās
literatūras saraksts.
1.
Plotnieks I. Pedagoģiskā saskarsme. R-Latvijas zinību
biedrība, 1990.g
2.
Vispārējā psiholoģija. R-Zvaigzne, 1978.g
3.
Plotnieks I. Pedagoģiskā saskarsme. R-Latvijas zinību
biedrība, 1999.g
4.
Gudjons H. Pedagoģijas atziņas. R-Zvaigzne, 1998.g
5.
Komenskis J. Lielā didaktika.
Bērna gatavība mācībām skolā.
LU
Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes
2.d studenta Jāņa Vanuškas
Referāts
17.04.01
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru