Tēma
Dzīvā daba. Sīpolu
diedzēšana.
Mērķis/Mācību uzdevumi
·
Veidot izpratni, ka visu pārmaiņu,
kas notiek telpā un laikā, pamatā ir likumsakarības.
·
Veidot speciālas (pētnieciskas
u.c.) prasmes un iemaņas dabas izzināšanā (novērošanas, mērīšanas un
salīdzināšanas prasmes).
·
Rēķināt teksta uzdevumus ar saskaitīšanu,
atņemšanu un reizināšanu, izmantojot pašu mērījumos iegūtos skaitļus.
·
Veidot ritma izjūtu.
Darba forma
Patstāvīgais
praktiskais/laboratorijas darbs grupās pa četri vai pieci.
Materiāli un darba rīki
Sīpolu paraugi
(katrai grupai četri dažādi), lineāls, pildspalva, lupatiņa, darba lapas.
Kopīgais darba apraksts
·
Astoņas dienas pirms nodarbības
skolotājs katrai grupai ieliek diedzēšanai glāzē vienu sīpolu, tā, lai labi var
redzēt sakņu veidošanos. Tad ik pēc divām dienām diedzēšanai ieliek pa vienam
sīpolam un klāt pieraksta datumu vai dienas nosaukumu.
·
“Iepriekšējās nodarbībās esam
noskaidrojuši, ka dabā visas lietas ātrāk vai lēnāk mainās. Šajā nodarbībā
mēģināsim noskaidrot, kādā veidā dabā notiek pārmaiņas.”
·
Skolēnus sadala grupās pa četri ar
ritma rotaļas palīdzību (skat. zemāk).
·
Grupas uzdevums:
1)
Noskaidrot no kādām daļām sastāv
sīpols;
2)
Mērīt sīpolu saknes, lokus un
pētīt sīpola pārmaiņas vairāku dienu augšanas procesā (katrai grupai ir 4
dažādi diedzēti sīpoli; skolēni mēra sīpola sakņu un loku garumus un rezultātus
pieraksta darba lapās);
3)
Rēķināt teksta uzdevumus, lai
noskaidrotu, par cik mm izaudzis sīpols;
4)
Analizēt pārmaiņas, kas notikušas
ar sīpolu, apkopot secinājumus un iepazīstināt citas grupas ar tiem.
Ieteikumi skolotājam
·
Lai pētījumi un secinājumi būtu
plašāki un interesantāki, ieteicams sīpolu diedzēšanai izvēlēties dažāda
apgaismojuma vietas klasē.
·
Kartīšu komplektus (ziedu formā)
ritma rotaļai var veidot uz krāsainiem papīriem, lai ir iespēja kontrolēt, vai
skolēni pareizi sadzirdējuši ritmu. Rotaļu var sarežģīt, kartītes veidojot uz
vienkrāsaina papīra, saglabājot tikai dažādo ritmu. To ieteicams darīt, ja šo
rotaļu tajā pašā klasē izmantos skolēnu sadalīšanai grupās arī citās stundās.
·
Solu izvietojumumam telpā jābūt
piemērotam grupu darbam.
Ritma rotaļa
Skolotājs sagatavo
tik ritma kartīšu komplektus (ziedu formā), cik grupās vēlas sadalīt skolēnus.
Katrs skolēns izvēlas vienu ritma kartīti. Kad visas kartītes ir izdalītas,
skolotājs lūdz kādu skolēnu izplaukšķināt ritmu uz viņa kartītes. Pārējie
skolēni seko līdzi un tie, kuriem ir tāda paša ritma kartītes, veido vienu
grupu. Tā turpina tālāk līdz grupas izveidotas.
GRUPAS
DARBA UZDEVUMU APRAKSTS
1. Uzdevums.
Apskatiet sīpolu paraugus. Pievērsiet
uzmanību sīpola sastāvdaļām. Pirmajā darba lapā pierakstiet katras sīpola
sastāvdaļas nosaukumu un vietu klasē, kur atradās paraugi.
2. Uzdevums.
Katram sīpola paraugam izmēriet sakņu un loku
garumu milimetros. Pierakstiet mērījumus otrajā darba lapā.
3. Uzdevums.
Ierakstiet teksa uzdevumā trešajā darba lapā
attiecīgos mērījumus un atrisiniet uzdevumu.
4. Uzdevums.
Pārrunājiet grupā, kādas izmaiņas ir
notikušas ar sīpolu. Apspriediet, kāpēc tās notikušas. Savu secinājumus
pierakstiet ceturtajā darba lapā.
5.Uzdevums.
Uzrakstiet grupas dalībnieku vārdus alfabēta
secībā uz ceturtās darba lapas. Tas skolēns, kura vārds ir pirmais,
iepazīstinās citas grupas ar iegūtajiem mērījumiem (skatieties otro darba lapu)
un secinājumiem (skatieties cetuto darba lapu).
PIRMĀ DARBA LAPA
KURĀ VIETĀ KLASĒ AUGA SĪPOLA PARAUGI?
PIERAKSTIET SĪPOLA SASTĀVDAĻAS!
OTRĀ DARBA LAPA
PIERAKSTIET MĒRĪJUMUS!
|
Saknes (mm)
|
Loki (mm)
|
Otrajā dienā
|
|
|
Ceturtajā dienā
|
|
|
Sestajā dienā
|
|
|
Astotajā dienā
|
|
|
Desmitajā dienā
|
|
|
TREŠĀ
DARBA LAPA
RISINIET TEKSTA UZDEVUMU!
Otrajā dienā sīpola saknes ir (mm).
Sestajā dienā sīpola saknes ir
(mm). Par cik mm
sīpola saknes ir izaugušas četru dienu laikā?
CETURTĀ DARBA LAPA
KĀDAS IZMAIŅAS NOTIKUŠAS AR SĪPOLU?
KĀPĒC ŠĪS IZMAIŅAS NOTIKUŠAS?
PIERAKSTIET GRUPAS DALĪBNIEKU VĀRDUS ALFABĒTA
SECĪBĀ!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru