2001
Eiropas populārā mūzika no viduslaikiem līdz 19.gs.sākumam
Eiropas populārā mūzika no viduslaikiem līdz 19.gs.sākumam
Kopš viduslaikiem Eiropas
kultūrā populārā mūzika vienmēr pastāvējusi. Tā mainījās laika gaitā, bet
nemainījās savā būtībā: vienkāršībā un
pieejamībā. Šodien Rietumos par populāro mūziku dažreiz uzskata ne tikai
estrādes dziesmas vai hītparādes grāvējus, bet arī operu ārijas slaveno
dziedoņu priekšnesumā. Iemesls – visi labi pazīst šos skaņdarbus vai arī izpildītājus un labprāt pērk šos
skaņu ierakstus.
Viduslaiku Eiropas populārā
mūzika un mūziķi
Mums ir grūti aptvert, cik lielā mērā viduslaiku Eiropā
atšķīrās dažādu sociālo kārtu pārstāvju dzīve. Katrai kārtai bija sava pasaules
izjūta, savas domas, tērpi, ēdieni, runas vieds.Tādu pašu situāciju varēja
vērot arī tā laika mūzikas dzīvē – tāds pats bezdibens šķīra baznīcas
dziedājumus no zemnieku deju mūzikas.
Tieši tad, viduslaikos,
parādās arī tāda mūzika, kura uzņemas īpašu tiltiņa lomu , lai savienotu šīs
dažādās pasaules.
Izsenis viduslaiku Eiropā
eksistēja tādas mūzikas parādības, kuras sasniedza praktiski jebkura cilvēka
ausis, – vai tas būtu pilsētas amatnieks vai izsmalcināts galminieks, vai
ierēdnis, vai zemnieks. Nereti starp pilsētas profesionāliem mūziķiem gadījās
arī tādi, kuri laiku pa laikam spēlēja vai dziedāja galmā. Apgūstot tur smalkās
mūzikas paņēmienus, kā arī atsevišķus elementus (melodiskos gājienus, deju
ritmus un pat instrumentus), tie sāka tos izmantot, spēlējot pilsētnieku kāzās,
bērēs, kā arī tirgus laukumā. Bet uz tirgu taču devās arī zemnieki, kuriem bez
precēm to vezumos gāja līdzi arī dziesmas. Šādā veidā pilsētas mūziķiem radās
iespēja bagātināt savu muzicēšanu arī ar lauku mūzikas elementiem.
Rietumos, it sevišķī
Francijā, 11.–12. gadsimtā par vienu no ievērojamākām figūrām kļuva žonglieris. Tajos tālajos laikos
žonglieris bija aktieris, kas uzjautrināja publiku, izpildot visu, ko prata:
dziedāja, dejoja, rādija akrobātiskus brīnumus, tēloja dzīvniekus un, starp
citu, arī žonglēja. Viņi savu māku bieži rādija pilsētas tirgus laukumos, bet
dažkārt tos pie sevis uzzaicijāja uzstāties pat bagāti pilsētnieki un
aristokrāti.
Līdzās žonglieriem pastāvēja menestreli, mennezengeri, truvēri un trubadūri, kuri apvienoja sevī
gan dzejniekus, gan melodiju sacerētājus vienā personā.
Renesances un baroka laikmetā, kad visur Rietumu un
Centrālās Eiropas valstīs sāka parādīties pirmās universitātes un speciālās
baznīcas skolas, ļoti lielu nozīmi ieguva studentu
dziesmas. Tās stipri atšķīrās no agrāk dziedātā. Šo dziesmu pamatā bija
baznīcas dziedājumi; studenti nereti melodijas saglabāja pilnībā, bet mainīja
tikai tekstu. Ar laiku melodijas tika sacarētas pa jaunam, balstoties uz
vienkāršotiem dievkalpojumu mūzikas principiem. Teksti savā formā praktiski
vienmēr parodēja garīgās dzejas žanrus, t.i., tika izmantoti to žanru
stilistiskie modeļi vai to elementi. Šo dziesmu teksti bieži līdzinājās
lūgšanām un himnām, bet saturiski tajās tika dziedāts par studentu dzīves
grūtumu, par nelaimīgu mīlestību, par dzīrēm graugu pulkā vai kautiņiem.
Saistībā ar tā laika studentu dziesmām parādījās viens no
svarīgākiem populārās mūzikas radīšanas
principiem un mehānismiem, kas aktuāls arī šobaldien: pārnem no augstās
kultūras stlilistiskos modeļus, paņēmienus un izteiksmes līdzekļus un pārceļ
tos citā vidē, pazeminās to statuss žanru hierarhijā. Līdz ar sociālās,
kultūras un estētiskās degradēšanās procesu notiek šo modeļu un paņēmienu
vienkāršošana. Vienkāršojumi (gan estētiskā, gan formālā ziņā) ir neizbēgami,
jo radikāli mainās auditorija – no šaura elitāra loka un vienkāršu klausītāju.
Rodas nepieciešamība atbilst plašajam masu auditorijas pieprasījumam.
Pilsētnieku
sadzīves mūzika
Galvenokārt Eiropas pilsētās 16.–17. gadsimtā bija īpaša
mūziķu kategorija – "pilsētas mūziķi". Tos aicināja pilsētas dome, un
to pienākumos ietilpa ne tikai dziedāšana un muzicēšana oficiālo cermoniju
laikā, bet arī uzstāšanās pilsētas ielās un laukumos svētku dienās un svinībās.
To, ko viņi izpildīja ielās un laukumos, dzirdēja visi pilsētas iedzīvotāji. Un
pati šī mūzika jau no paša sākuma tika radīta, rēķinoties ar plašu auditoriju.
17. gadsimta biegās un 18. gadsimta sākumā sevišķu cieņu
Vācijā ieguva mājas muzicēšainai īpašs žanrs
– "galda mūzika".
Pats nosaukums liecina par to, ka šī mūzika skanējusi galvenokārt svinīgos
kopoīgos mielastos.
19.gadsimta
– 20.gadsimta sākuma vieglās mūzikas zanri un stili
Vīnes
valsis. Šī ir pāra deja; tās pamatā ir līgana
griešanās ar vienlaicīgu virzīšanos uz priekšu. Pats šīs dejas nosaukums
(vāciski – Walzer, no walzen – griezties dejā) liecina gan par dejas kustību
raksturu, gan par šīs dejas dzimteni.
18.gadsimta 70.gados šajā
vārdā sauca zemnieku deju dažādos DienvidVācijas un Austrijas novados. 19.
gadsimtā kā deja, tā arī tās mūzika kļuva par vienu no izplatītākiem sadzīves
zanriem visā Eiropā un vēlāk arī Amērikā. Pie tam Vācijā un Austrijā tas kļuva
populārs visos sabiedrības slāņos; no tā laika valša žanru sāka izmantot arī
dažādu zemju profesionālie komponisti.
Valša lietojuma diapazions
– no zemnieku dejas līdz simfoniskai poēmai – jau liecina par šī žanra
popularitāti. Bet valša kā tieši populārās mūzikas žanra labākos paraugus
radīja 19.gadsimta Vīnes komponisti, sevišķi Štrausu ģimenes pārstāvji.
Polkas. Sākumā polka bija viena no populārākajām čehu
nacionālajām dejām. Savulaik šo deju pazina ar citiem nosaukumiem. Par polkas
nosaukuma izcelsmi notiek strīdi. Dzīvā un vienkārša pēc formas šī deja 19.
gadsimta sākumā kļuva populāra Slovākijā, Serbijā, Ungārijā un Austrijā. Šī
gadsimta 40. gados tā izplatījās visā
Eiropā jau kā balles deja. Gadsimtu mijā polkas mūzika skanēja it visur Eiropā
un Amērikā; jau tad bieži polkas, kā arī valša mūzika vairs nebija saistīta ar
deju kā tādu. Interesanti atzīmēt, ka līdz pat mūsu gadsimta biegām dažās
valstis polka nav zaudējusi savu aktulitāti un ir viena no iemīļotākajām dejām,
bet, piemeram, Somijā šī polkas mūzika kļuva pat par nacionālo iezīmi. 60. –
70. gados lielākā daļa populāro dziesmu, kuras stundām ilgi skanēja radio, bija
saceretas polkas formā.
Pilsētas
romane; krievu čigānu romance. Ļoti bieži pilsetas romanci sauc arī par
"sadzīves" romanci. Plašākā nozīmē romance ir kamerskaņdarbs balsij
ar kādu instrumenta pavadījumu. Pats termins radās Spānijā un apzīmēja dzejoli,
kuru izpildīja mūzikas pavadījumā. Izplatoties citās zemēs, jēdziens
"romance" kļuva par vokālā žanra apzīmējumu; daudzās valstīs romance
un dziesma tika saukta vienā vārdā. 18. gadsimta otrajā pusē un 19. gadsimtā romance
kļuva par vienu no svarīgākajiem klasiskās mūzikas žanriem.
Vienlaikus ar klasisko
rodas arī sadzīves romance, kas
domāta amatierdziedātājiem; stilistiski tā tuvojas dziesmai. Šie abi romanču
tipi atradās pastāvīga mijiedarbība.
Čigānu romance savā būtībā ir krievu sadzīves mūzikas žanrs.
Tas veidojies uz 18.–19.gadsimta pilsētas
dziesmu un romanču tradīciju pamata specifiskās čigānu izpildes manieres
iespaidā. Šai manierei ir raksturīga liela improvizācijas brīvība, īpaši
rīkles–nazālais (rīkles–deguna) balss tembrs un atsevišķu vārdu izdalījums ar
īpasu to skandējošu izdziedāšanu.
Operete. Operete
ir muzikālā teātra apzīmejums, kur saplūst vokālā un instrumentālā mūzika,
deja, balets un estrādes mākslas elementi. Sadzīviskā izpratnē operete it kā
būtu atvieglots opera paveids. Par to liecina arī pats nosaukums, jo itāliski operetta burtiski nozīmē – maza opera.
Mehaniskie
mūzikas instrumenti un automāti. Jau no 18.gadsimta Eiropā sakarā ar populārās mūzikas attīstību izplatās
dažnedažādi mehāniskie instrumenti. Tie ir speciāli mūzikas instrumenti, kuriem
ir iebūvētas speciālas tehniskas ierīces, kas nodrošina fikseto skaņdarbu
atskaņošanu bez mūziķu līdzdalības.
19.gadsimta biegās un 20. gadsimta
sākumā parādījās daudz tādu mehanisko instrumentu veidu, kuri darbojās
automātiski un kuru mehānismu varēja iedarbināt, iemetot speciālā spraugā
monētas. Tādi automāti tika novietoti krogos, resturānos un dažādās izklaides
vietās.
Cirku
mūzika un balagāns. Par 19. gadsimta
populārāko izklaides veidu visā Eiropā kļuva cirkus izrādes. Šīs izrādes
patstāvīgi pavadīja skaļa, uzkrītoša mūzika.
Bija vēl viena vieta, kur pagājuša
gadsimtā vienkāršiem cilvēkiem bija iespējams saskarties ar dzīvu mūziku. Tas
ir tā saucamais "balagāns"
– viegli atritināma un uzstādāma telts. Šādas teltis izlika gadatirgos,
pilsētas laukumos. Balagānos rādīja izklaidejošas izrādes raiba mistrojuma
veidā, kur satīriski dzejoļi mijās ar deju numuriem, sentimentālas dziesmiņas
ar klaunu ākstībām.
Populārā mūzika Amerikā
Mūzika Ziemēļamerikas laukos un pilsētās
Kantrīmūzika. Apalaču kalnu masīvā, jau izsenis uz dzīvi apmetās
izceļotāji no Lielbritānijas – angļi, īri, skoti. Līdz pat mūsu gadsimta vidum
šo apvidu neskāra industrializācija un arī pilsētu kultūras ietekme tajā bija maza. Šādā patriarhāli
mierīgā gaisotnē populārās mūzikas neskartajiem kalniešiem izdevās saglabāt
ļoti daudz seno balāžu un deju melodīju, muzikālo instrumentu spēles un
dziedāšanas paņēmienu, kuri tika nodoti no paaudzes un paaudzi. Bieži tur
skanēja tādas melodijas, kas pat nav saglabājušās Britu salās. Šī mūzika kopumā ieguva
nosaukumu "country music".
Ar laiku visā Amerikā radās dažādi atšķīrīgi
kantrimūzikas paveidi: keidžens (cajun), zaideko (zydeco), kanrtivesters
(country– western) u.c.
Afroamerikāņu mūzikas tradīcijas
Gospels. 19.gs. biegās himnas savās baznīcās uzsāka dziedāt arī
melnie. Un tieši tajās šo garīgo mūziku sāka pavadīt arī mūzikas instrumenti.
Ar laiku melno gospela dziedājumu atskaņoja nevis koris, bet solists vokālā
kverteta un klavieru pavadījumā. No tā laika gospelus varēja dzirdēt arī ārpus
baznīcas. Bet jau 30. gados klavierēm pievienojās vēl daži instrumenti (ģitāra,
sitamie, kontrobass), kas faktiski jau veidoja nelielus džeza ansambļus.
Rezultātā šī mūzika kļuva vēl populārāka, to sāka ierakstīt skaņuplatēs.
Pateicoties radio un skaņu ierakstiem, melno gospels iekaroja aizvien lielāku
auditoriju, ar laiku mainoties un tuvojoties – pat pārvēršoties par populārās
mūzikas paveidu. Tomēr tā reliģiozais saturs palika neskarts.
Pilsētas
blūzs. Ja mūzika tiek
izpildīta pārdošanai, tad tas nozīmē, ka ir uzsācies process, ko sauc par
komercializāciju. Tas notika arī ar blūzu. Un blūza komerciālais variants
ieguva nosaukumu "pilsētas blūzs", tā izpildīšana kļuva jau par
darbu, un to sāka izpildīt profesionāli dziedātāji.
Pilsētas blūzā saglabājās visas
agrīnā blūza īpašības, tostarp gan blūza notis, gan improvizācija, bet mūzikas
forma kļuva komplicētāka, tika izmantoti sarežģītāki akordi. Bet tās nebija
vienīgā atšķirības starp pilsētas blūzu un tā agrīno variantu. Tradicionālo
blūzu izpildītāji bija vīrieši, bet visizcilākās pilsētas blūza izpildītājas
bija sievietes.
Ritmblūzs. 30.–40. gados norisinājās būtisks process. Sakarā ar
lielo gospela popularitāti daudzi tā izpildītāji sāka tā paņēmienus izmantot
izklaidējošā deju mūzikā. Tika saglabāts viss, kas raksturīgas gospelam, –
solists ar vokālo kvartetu, melodiskie gājieni, dziļa ietekme, taču tekstu
saturs krasi izmainījās: garīgo dzejoļu vietā parādījās laicīgi pantiņi, kas
raksturīgs blūzam. Gospela intensīvais pārdzīvojums savijās ar pilsētas blūza
emocionālo atklātību, un tad, kad tam pievienojās vēl strauja ritmiska
pulsācija, kas bija nepieciešama jaunām dejām, tas deva ļoti "karstu"
dejas mūziku.
Mūzikls. Mūzikls
(musical) – jēdziena "muzikālā
komēdija" (musical comedy)
saīsinājums un svarīgs 20. gadsimta mūzikas teātra žanra apzīmējums. Mūzikls ir
veidots ar vienotu darbības līniju un tīri dramaturģiskam aspektam tajā ir ļoti
liela nozīme. Var teikt, ka mūziklā pirmo reizi pilnībā iemiesojās amerikāņu
populārās kultūras galvenie principi: viegli uztveramā formā runāt par
nopietnām lietām.
Īstā mūziklā visi tā komponenti –
melodija, dialogu un dziesmu teksti, dejas un scenogrāfija – ir vienādi svarīgi
un kalpo galvenās idejas maksimāli spilgtam un pārliecinošam attēlojumam.
Latīņamerikas populārā mūzika
20. gadsimtā Latīņamērikas deju
mūzika ik pa laikam viļņveidīgi vēlās pāri Eiropai, Ziemeļamerikai un pēc tam
izplatījās visā pasaulē.
Tango. Sākumā kā deja, bet vēlāk arī kā dziesma tango radās
Argentīnā pagajušā gadsimta 80.gados. Šai dejai un mūzikai ir raksturīga
pasvītrota ritmiskā zīmējuma akcentuācija ar uzsvērumu uz aiztaksts daļu.
Parasti tango izpildītāju pavadīja nelieli ģitāras, vijoles un flautas
ansambļi, kam 20. gadsimta sākumā pievienojās akordeona pavieds - bandoneons.
Agrīnais tango bija vīriešu deja un izcēlās ar savu agresivitāti. 20. gados
mainījās dziesmas raskturs. Tango zaudēja savu asumu un agresivitāti, kļūstot
sentimentāls. Tieši šādā viedā tango sāka izplatīties Eiropā un Ziemeļamerikā.
Rumba. Šādi sauc kubiešu melno iedzīvotāju deju žanru
instrumentālā un vokālā pavadījumā. Tajā kā dejā, tā arī muzikā tiek
demonstrēta afrikāņu izcelsme. Rumbai ļoti raksturīgs ir ugunīgo ritmu, ko rada
ar kongas bungu un koka klabeļu palīdzību, sarežģīts savijums.
Samba. Par sambu sauc brazīliešu deju un tās mūziku. Sākumā
tā bija melno brazīliešu tradīcija, bet pašam vārdam ir afrikāņu izcelsme. 40.
gados samba kļuva par brazīliešu galveno populārās mūzikas veidu, bet vēlāk
izplatījās pa visu pasauli. Sambas mūzikai ir raksturīgs novirzīto ritmisko
akcentu sarežģīts zīmējums. Parasti samba skan un to dejo brazīliešu slaveno
karnevālu laikā.
Bossanova. Šī ir brazīliešu deju mūzikas ritms radās Riodežaneiro
50. gadu beigās kā sambas, baijao (ZABrazīlijas deju mūzika) un ASV kūldžeza
apvienojums. Sambas poliritmijas un džeza pulsācijas elestīguma kopums
rezultātā veidoja vissarežģītākās ritmiskās struktūras, kādas reti kad ir
sastopamas populārajā mūzikā.
Izmantotās literatūras saraksts:
& Boriss Avamecs, Valdis Muktupāvels
"Mūzikas instrumentu mācība. Tradicionālā un populārā mūzika." –
Rīga: Music Baltic, 1997. – 227.lpp.,il.,notis.
& Kārkliņš L. "Mūzikas
leksions.–R.:Zvaigzne,1990. – 336lpp.,il.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru