Saturs
Ievads……………………………………………………………….2
1.konkurence……………………………………………….………..3
2. firmas tiešo un netiešo
konkurentu atklāšana……………………………………………….4
3. konkurences vide
un konkurētspēja……………………………………………………5
4.
Kā veicināt uzņēmumu
konkurētspēju………………………………………………………11
5. Kādu labumu mums
dod konkurence…………………………………………………….13
Izmantotās literatūras
Saraksts……………………………………………………………12
Ievads
Visur
eksistē tirgus, kur ļaudis sanāk kopā,
lai pirktu un pārdotu savas preces un pakalpojumus. Brīvā tirgus ekonomikas
sistēmā patērētāji un ražotāji maina savas preces un pakalpojumus daudzos
konkurējošos tirgos. Ekonomiskā sacensība, konkurence ir tirgus saimniecības
neatņemama pazīme, uzņēmēju, firmu, ekonomiskās rīcības un motivācijas
elements. Uzņēmējus arvien nomāc
problēma, kā cīnīties ar konkurentiem un kā paaugstināt uzņēmuma konkurētspēju.
Iespējams, ka katrs varētu izdomāt arvien kaut ko jaunu un nebijušu, bet
eksistē arī biežāk lietoti piemēri un paņēmieni, par kuriem tad arī īsumā
pastāstīšu.
1.konkurence
Konkurence ir firmas stratēģija un tāda ekonomiski pastāvīgu firmu
sacensība kas efektīvi ierobežo atsevišķu uzņēmēju spēju ietekmēt vispārējos
preču apgrozības apstākļus (cenu, piedāvājumu) un veicina preču ražošanu un
pakalpojumu sniegšanu atbilstoši pieprasījumam.
Mūsdienu konkurences teorijas pamatlicējs Maikls Porters
(Hārvardas universitātes profesors) savās grāmatās uzsver, ka konkurētspēju var
paaugstināt ar diviem līdzekļiem:
ü zemākām izmaksām;
ü specializāciju.
Ar zemākām izmaksām saprot:
ü darba organizāciju ar zemākām izmaksām;
ü īsākus darba izpildes termiņus nekā konkurentiem, sākt ar
preču izstrādāšanu un beidzot ar pārdošanu galējam patērētājam.


Konkurences veidi un situācijas


![]() |
![]() |
2. firmas tiešo un netiešo konkurentu atklāšana
Analizējot
konkurences cīņas gaitu, jādomā par šādiem jautājumiem:
1.
Kas ietilpst piecu
tuvāko konkurentu skaitā?
2.
Kāds ir viņu
darījumu stāvoklis: stabils, augšupejošs vai lejupslīdošs?
3.
Kādā ziņā viņu
darbība ir līdzīga jūsējai?
4.
Pie kādiem
atzinumiem jūs nonācāt vērojot savu konkurentu darbu?
5.
Kā jūs cerat viņus
pārspēt?
Konkurentu
darbības detalizēta analīze var likt izdarīt korekcijas pašreizējā darbībā, lai
sekmīgi sacenstos ar saviem konkurentiem. Tipiska kļūda ir mēģinājums iekļūt pārsātinātā
tirgū.
Konkurences
tipiskākās metodes cenu jomā:
1)
piedāvāto preču un pakalpojumu
diferencēšana;
2)
papildpakalpojumu piedāvājumu metode.
Laba
metode ir SVID jeb spēcīgo – vājo pušu un iespēju – draudu analīze, kas jāveic
par katru mārketinga mix elementu – tirgu, preci, vietu un sadali.
Veicot SVID
analīzi vispirms ir jānosaka savas firmas stiprās un vājās puses
attiecībā uz izvēlēto tirgus slāni.
Tirgus slāņa
prasības ietver:
±
krāsu;
±
garšu;
±
smaržu;
±
kvalitāti;
±
tirdzniecības organizācijas darba
laiku;
±
izskatu;
±
lietošanas vienkāršību;
±
cenu;
±
u.c.
Tātad šīs ir tās
lietas, kas var būt svarīgas kādam konkrētam tirgus slānim, tāpēc ir jākontrolē
to atbilstība tirgus slāņa prasībām un nepārtraukti jāturpina uzlabot preces un
to kvalitāte.
Tālāk nepieciešams
uzskaitīt savus konkurentus un noteikt, uz kādiem tirgus slāņiem viņi
orientējas.
Konkurentus var
palīdzēt noteikt:
1)
tirdzniecības preses apskati;
2)
komercinformācija;
3)
tālruņa nozaru katalogi (dzeltenās
lapas);
4)
prese.
3.
konkurences vide un konkurētspēja
Tirgus ekonomikā
katra firma darbojas konkurences apstākļos. Kā atzīmē tirgzinību speciālisti,
pētot patērētājus, nedrīkst aizmirst par konkurentiem. Ir svarīgi rūpīgi
izpētīt konkurences vidi, kurā darbojas attiecīgā firma. Ir nepieciešams
atbildēt uz šādiem jautājumiem:
1.
Kuri ir jūsu firmas galvenie
konkurenti:
±
pēc sortimenta,
±
pēc preču grupām,
±
pēc ģeogrāfiskā izvietojuma,
±
pēc tirgus segmentiem,
±
pēc cenu politikas,
±
pēc sadales kanāliem?
2.
Kādu tirgus daļu aizņem jūsu firma un
kas ir galvenie konkurenti?
3.
Kāda ir konkurentu stratēģija?
4.
Kādas metodes konkurenti izmanto cīņā
par tirgu?
5.
Kāds ir konkurentu finansiālais
stāvoklis?
6.
Kāda ir konkurentu organizatoriskā un
vadības struktūra?
7.
Kāda ir konkurentu tirgzinību
programmas efektivitāte:
±
preču,
±
cenu,
±
patēriņa,
±
stimulēšanas,
±
komunikācijas jautājumos?
8.
kāda ir iespējamā konkurentu reakcija
uz jūsu firmas tirgzinības programmu?
9.
Kādā preces dzīves cikla stadijā
atrodas jūsu firmas preces un kādā – konkurentu?
Ņemot vērā visus
iepriekš nosauktos jautājumus, ir jāatceras, ka valsts var izmantot tā saucamo
protekcionisma (ietekmēšanas) sistēmu, kas izpaužas kā:
±
nodevas;
±
nodokļi;
±
aizliegumi, lai sargātu vietējos
ražotājus.
Parasti izdala
četras iespējamās konkurences situācijas. Atkarībā notā kādā konkurences
situācijā atrodas firma, jāizvēlas atbilstoša tirgzinības stratēģija.
Kritēriji, kas nosaka konkurences situāciju klasifikāciju un konkurences veidu
ir:
1.
Iespēja ietekmēt cenas par kurām
uzņēmējs realizē savu
produkciju.
2.
Firmu skaits, kas darbojas tirgū.
3.
Realizējamās produkcijas veids.
4.
Nosacījumi iekļūšanai kādā nozarē.
5.
Ārpus cenas konkurence.
6. Iespēja
saņemt nepieciešamo informāciju par tirgu un tehniskajām iespējām.
Ņemot vērā šos
kritērijus, var noteikt konkurences veidu – vai tas ir monopols, oligopols,
monopolistiskā konkurence vai pilnīga konkurence.
Pilnīgai
konkurencei tirgū ir vieta tur, kur ir daudz pārdevēju un pircēju vienveidīgai
produkcijai. Praktiski tas izpaužas precu biržās, kur tiek tirgota nafta,
labība, kafija, atsevišķu šķirņu metāli, vērtspapīri un valūta. Šeit neviena
firma nevar ietekmēt stāvokli tirgū, jo tā daļa ir salīdzinoši niecīga.
Nepastāv arī cenu kontrole.
Monopolistiskā
konkurence rodas tirgū, kur ir liels skaits pārdevēju, kas piedāvā līdzīgas, bet
ne identiskas preces. Šādos apstākļos svarīgi panākt atšķirību pārsvaru,
izmantojot dažādu mārketinga faktoru kombinācijas vispirms jau jāpieliek visi
spēki, lai izveidotu savu preci pievilcīgāku par analogo konkurentu preci. Lai
to panāktu, firma var skaidrot un reklamēt “jaunās uzlabotās” preces īpašības,
preces unikalitāti, izveidot iespējami zemāku cenu, sniegt dažādus pakalpojumus
patērētājam. Firma savu mārketinga stratēģiju veido balstoties uz preču
diferenciāciju un tirgus segmentāciju. Dažādi piedāvājumi dažādiem patērētājiem
– pašreiz viena no izplatītākajām konkurences cīņas metodēm.
Oligopolā
konkurences situācija darbojas tirgū, kur valda vairāki lieli uzņēmumi un
preces var būt kā vienādas, standarta, tā arī parametros atšķirīgas. Šādam tirgum
ir raksturīga augsta ražošanas koncentrācijas pakāpe. Oligopolā situācijā
jauniem dalībniekiem iekļūt tirgū ir grūti, jo eksistē noteiktas barjeras
(augsta maksa par iekļūšanu tirgū, preču un patentu aizsardzība).
Oligopolu
konkurencē mazāk efektīva ir cenu konkurence augstas ir nevis ražošanas
izmaksas, bet tirgū iekļūšanas izmaksas. Cenu konkurences vietā oligopoli
izmanto līdersituāciju cenu ziņā, saglabājot tradīcijas un vienošanās
noteikumus cenu politikas izstrādāšanā. Šī konkurences situācija izveidojas
tradicionālajās, tehnoloģiski attīstītajās nozarēs; auto un mašīnbūvē,
alumīnija, ķīmiskajā, elektroniskajā rūpniecībā. Latvijā arī cukura rūpniecībā.
Monopola situācijā
tirgū ir viens uzņēmums, kas pārdod konkrētu preci vai pakalpojumu, kas ļauj noteikt
jebkuru cenu no visām iespējamām. Monopoluzņēmumu var atšķirt pēc šādām
pazīmēm:
1.
Uzņēmums ir vienīgais preces pārdevējs.
2.
Nav tuvu aizvietojošu preču dotajai
monopolprecei.
3.
Ir nopietnas barjeras iekļūšanai tirgū.
Pilnīga
konkurence un absolūts monopols dzīvē ir reti sastopami “tīrā” veidā. Parasti
ir situācija, kas tiek saukta par nepilnīgu konkurenci.
Pētot
konkurences vidi, pirmais posms ir tirgus raksturlielumu novērtējums, kurā
darbojas uzņēmums vai tikai plāno uzsākt darbošanos. Tālāk ir jāpēta, kas būs
reālie vai potenciālie konkurenti. Konkurentu pozīciju pētījumi aptver plašu
jautājumu loku un prasa ievākt ievērojamu informācijas apjomu. Tā var būt
savākta no dažādiem informācijas avotiem: vispārekonomiskajiem, nozaru,
reklāmas prospektiem, bukletiem, katalogiem. Nereti svarīgu informāciju par
konkurentiem var iegūt no starpniekiem un izplatītājiem. Vispusīga un regulāra
konkurentu pētīšana dod zināmus rezultātus. Galveno konkurentu analīzi ir
lietderīgi veikt vairākos svarīgos rādītājos:
1) Tirgus
Kādā
(pēc apjoma) tirgū darbojas katrs jūsu konkurents?
Kā
jūsu konkurenti parasti iekļūst tirgū?
Kā
sadalītas jūsu konkurentu prioritātes dotajā tirgū?
Cik
ātri jūsu konkurenti pielāgojas dažādām jaunām situācijām tirgū?
Cik
elastīga ir viņu tirgus stratēģija?
Kādā
mērā un uz kā rēķina jūsu konkurenti cenšas palielināt savu tirgus daļu?
2) Prece
Cik efektīvi jūsu konkurenti reaģē uz patērētāju vajadzībām
un pieprasījumu?
Kā viņi darbojas tad, kad “pieprasījuma niša” ir piepildīta?
Cik efektīvi jūsu konkurenti darbojas preces dzīves cikla
pagarināšanas procesā?
Cik plašs ir preču un pakalpojumu sortiments, ko piedāvā
jūsu konkurenti?
Cik elastīgas ir konkurentu ražošanas sistēmas?
Kā jūsu konkurenti rīkojas, izstrādājot jaunas preces?
Cik elastīgi jūsu konkurenti darbojas, kontrolējot, kā
ražošanas jaudas atbilsts tirgus nosacījumiem?
3) Cena
Kā jūsu konkurenti rīkojas, nosakot cenas jaunām precēm?
Kādu cenu politiku piekopj konkurenti jau esošajām precēm?
4) Preču virzīšana tirgū
Kādiem reklāmas līdzekļu veidiem konkurenti dod priekšroku?
Kādas pārdošanas veicināšanas apakšnodaļas un dienesti ir
konkurentiem?
Kādus pārdošanas veicināšanas līdzekļus izmanto konkurenti?
5) Sadales un noieta organizācija
kādas preču pārdošanas formas izmanto konkurenti?
Kādā veidā konkurenti īsteno kontroli sadales kanālā?
Visbiežāk
konkurences prioritārais elements starpfirmu konkurencē ir prece un ar to
saistītie lielumi. Šeit izšķir funkcionālo vizuālo un priekšmetisko konkurences
formu. Līdzīgs sadalījums ir jāveic, lai daudz sīkāk noteiktu firmas
orientāciju dažādu patērētāju vajadzību apmierināšanā. Firmas konkurētspējas
noteikšanai ir jāveic dažādi kompleksi, ieskaitot vājo un stipro pušu analīzi.
Nepieciešamo komplekso novērtējumu var iegūt, izmantojot speciāli izstrādātas
tabulas, kurās iekļauti konkurentu firmas rādītāji. Šo tabulu materiālu analīze
ļauj noteikt firmas patieso stāvokli, noteikt veiksmes “atslēgas” faktorus.
Informācija par konkurentiem, kas sagrupēta pēc noteiktiem rādītājiem, ļaus
firmai labāk noskaidrot konkurentu stratēģiju, viņu ražošanas patēriņa metodes,
tirdzniecības, cenu, reklāmas darbību. Tirgus segmentācija, ņemot vērā
konkurentus, ļaus firmai daudz konkrētāk noteikt savas salīdzinošās
priekšrocības, noteikt stiprās un vājās puses. Firmai stāvokļa objektīva
novērtēšana konkurences vidē ir jāveic visās funkcijās, apakšnodaļās, darbības
virzienos (ražošana, tirdzniecība, darbu organizācija, finanses, tirgzinības).
Ja
jūsu prece, līdzās citu uzņēmumu precēm apmierina konkrētu vajadzību, tad var
runāt par funkcionālo konkurenci, piemēram, kā nodrošināt šo funkciju, vēlmi,
ar kuru preci no daudzām līdzīgām preču grupām. Tad jāizanalizē līdzīgo preču
grupu konkurenci. Preču veidu konkurence rodas preces daudzveidības iespēju
rezultātā, bet tās apmierina vienu un to pašu vajadzību. Eksistē vismaz viens
rādītājs, kurā šīs preces atšķiras, piemēram auto motoru jauda, velosipēda
ātrumu skaits u. tml. Preču konkurence notiek starp vienas preces dažādām
markām, ko ražo dažādas firmas. Šis konkurences veids pārsvarā sastopams
pārtikas rūpniecībā.
Konkurentu
preču pētīšana ļauj ne tikai noteikt savus konkurentus, bet arī uzņēmuma
stiprās un vājās puses. Vairākas firmas izmanto “patēriņa paneli”, lai
novērtētu savas un konkurentu preces, veic izplatītāju, speciālistu un patērētāju
aptaujas. Piemēram, kompānija “Ford”
pērk konkurentu izstrādājumus un izjauc tos, izpēta konstruktoriskās īpatnības.
Zināms, ka daudzas firmas savās dizaina izstādēs ņem vērā konkurentu preces.
Atrodot atšķirīgās priekšrocības, uzņēmums var iegūt augstāku peļņu, panākt
lielāku pārdošanas apjomu, iekarot jaunu tirgus segmentu. Patērētāju skatījumā
atšķirīgajai priekšrocībai ir jānodrošina tieša orientācija uz jūsu firmas
preci starp daudzām citām precēm. Salīdzinoši divas pieejas. Angļu firmas uzskata,
ka to salīdzinošā priekšrocība ir tā, ka tās ir angļu firmas, kam ir noteiktu
marku preces. Japāņu firmas liek uzsvaru uz preces kvalitāti, drošību un
servisa pakalpojumiem. Un, kas būs vinnētājs? Lai novērtētu firmas
konkurētspēju, ir svarīgi veikt salīdzinošu analīzi pamatjautājumos attiecībā
pret pamata konkurentiem.
Preces
vai firmas konkurētspēja ir nosacīts, dinamisks jēdziens. Tas ir tieši atkarīgs
no konkrētiem apstākļiem, kas izveidojas konkrētajā tirgū (tirgus struktūra, tā
pieejamība, preces veids, pārdošanas apstākļi, maksāšanas nosacījumi). Dažreiz
ir pilnīgi pietiekami piedāvāt izdevīgākus maksāšanas veidus, lai prece iegūtu
plašu izplatību. Paralēli konkurētspēja ir arī komplekss jēdziens, lai
nodrošinātu firmas līderpozīcijas tirgū, ir jārisina svarīgs stratēģisks
uzdevums:
1.
Jāapsteidz konkurenti jaunu preču
izstrādāšanā un ieviešanā ražošanā.
2.
Jaunu tehnoloģiju izmantošanā.
3.
Jauna dizaina izstrādāšanā.
4.
Ražošanas izmaksu līmeņa pazemināšanās.
5.
Jaunā cenu politikā.
6.
Sadales un virzīšanas sistēmas
pilnveidošanā.
Risinot
šo uzdevumu ir iespējams nodrošināt savas firmas priekšrocības vairākos
rādītājos.
Pētos
konkurences vidi, ir jāveic ļoti regulāri pētījumi ar galvenajiem konkurentiem,
nepalaižot garām arī potenciālos konkurentus.
4. Kā veicināt uzņēmumu konkurētspēju
Viens
un arī pats svarīgākais ir pārveidot uzņēmumu par mūsdienu, ja tas vēl nav
paspēts izdarīt. Kas būtu veicams, lai uzņēmums, valsts vai privātais,
pārveidotos par mūsdienīgu uzņēmumu:
1.
Izveidot divu līmeņu pārvaldi – funkcionāli
un juridiski nodalīt uzņēmuma pārvaldi no īpašuma pārvaldes, precīzi nosakot
katra līmeņa kompetenci uzņēmuma dokumentos.
2.
Abu līmeņu pārvaldes institūcijās
pieaicināt nelielu skaitu, bet kvalificētus menedžerus ar atšķirīgām zināšanām.
3.
Uzņēmumu pārveidot par “caurspīdīgu”,
ar sakārtotu grāmatvedību un finansēm un nomaksātiem nodokļiem. Likvidēt
”pagrīdes “, otro vai trešo grāmatvedību.
Agri
vai vēlu biznesmenis sapīsies pats savos slepenajos ierakstos , izraisot
biznesa partnera neuzticību, kas nereti beidzas ar dinamīta rībieniem zem
blakusvāģiem. Tikai ar sakārtotu pārvaldes struktūru un finansēm iespējams
piesaistīt nopietnus investorus, bet grūtā brīdī aizņemties bankā naudu. Ja ir
patiesa vēlme izveidot stabilu biznesu un uz ilgu laiku, ekonomiski efektīvāk
ir godīgi maksāt, nodokļus nekā nemaksāt, rezultātā pakļaujot sevi un savu
biznesu grūti aprēķināmam riskam.
4.
Necept uzņēmumus kā pankūkas
visdažādākajās nozarēs. Vispirms izdomāt, kas ir biznesa galvenais mērķis vai
niša, kuru biznesmenis pārzina vislabāk. Šo nišu jāpaplašina pakāpeniski,
kad no esošajiem uzņēmumiem un to
ražotajiem produktiem ir izspiests viss pēdējais.
5.
Lai ko biznesmenis nedarītu, kādus
riskus neuzņemtos, nedrīkst riskēt ar biznesa
kopējo finanšu stabilitāti.
Parādiem nevajadzētu pārsniegt kompānijas esošā kapitāla tirgus vērtību.
Diezgan izplatīts paņēmiens ir
uzņēmumu paplašināšana. Ir 2 uzņēmējdarbības paplašināšanas veidi: iekšējais un ārējais. Uzņēmums
paplašinās iekšēji, ja ceļ jaunas fabrikas, uzstāda jaunas iekārtas un
palielina personālu. Par piemēru te
minēšu kafijas ražotājfirmu Simeks SMS , kurai 1998. gada 17.augustā tika
atklāta moderna kafijas ražošanas iekārta, kas ir pirmā Baltijas valstīs un
Austrumeiropā, tas neapšaubāmi palielinās uzņēmuma konkurētspēju citu uzņēmumu
vidū.
Uzņēmējdarbības
ārējās paplašināšanās ceļš nozīmē citu kompāniju pievienošanu, “saplūstot” ar
tām. Saplūšana notiek dažādu iemeslu dēļ. Dažas
korporācijas paplašina preču sortimentu. Citas gūst labumu no ražošanas
apjoma palielināšanas. Vēl citas vēlas samazināt izmaksas, iegūstot mārketinga
un transportēšanas firmas.
Konkurences psiholoģiski iedarbīgs ierocis ir
reklāma. Tās uzdevums ir propagandēt konkrētu preču atšķirīgās īpašības, radīt
firmai labo slavu. Jau 60.gadu beigās katrs amerikānis ik dienas tika informēts
ar 560 dažādiem reklāmas materiāliem. Pašlaik šis skaits ir ievērojami
palielinājies. Tāpēc, ja uzņēmums vēlas,
var veikt reklāmas kampaņas, kas iespējams palielinās tā konkurētspēju, vai
vismaz pievērsīs uzmanību.
Vēl
ļoti būtiskas ir cenas. Ievērojot cenu
faktoru, konkurence ir cieši saistīta ar ražošanas regulēšanu. Pirmkārt, tiek
nemitīgi meklēta iespēja ražot preces ar jaunām atšķirīgām īpašībām. Tiek
paātrināts produkcijas morālās nolietošanas periods, firmas apzināti plāno
savas līdzšinējās produkcijas nenovecošanos. Otrkārt ,mainās uzņēmumu, firmu,
izdzīvošanas un ekonomiskās atlases kritēriji. Tagad tie galvenokārt saistīti
nevis ar resursu taupīgu izmantošanu, bet gan ar spēju apmierināt īpašas pircēju
vajadzības. Ja pircējs ir izvēlējies vienu noteiktu uzņēmumu tieši cenu dēļ
šajā uzņēmumā, tas parāda to, ka šis
uzņēmums ir mācējis kaut kādā veidā pievērsis vēl kāda pircēja uzmanību.
Iespējami arī gadījumi, kad konkurējoši
uzņēmumi ir gatavi neoficiāli apvienoties un cīnīties pret vēl kādu citu
konkurējošu uzņēmumu, piemēram, rūpniecības ārzemju konkurenci. Arī Latvijā ir iespējams atrast
šādus gadījumus, kā piemēram cukura ražotāji. Pašlaik tikai ½ baltā cukura tirgus veido Latvijā ražotais,
bet pārējais tiek importēts.
Taču dzīvē nākas cīnīties tikai ar godīgiem
konkurentiem, eksistē arī negodīgi
konkurenti un negodīgas konkurences veidi, kuri ir aizliegti ar likumu un ar
kuriem cīnās arī valsts. Šāds cīnīšanās veids diez vai kādam ir pa prātam, bet
tāda ir dzīves realitāte un ar to jāsadzīvo.
5.
Kādu labumu mums dod konkurence
Konkurences tirgū ražotāji nemitīgi cenšas samazināt savu preču ražošanas izmaksas, lai palielinātu peļņu. To nodrošina ražošanas efektivitātes paaugstināšana, kas arī dod tiem iespējas pārdot savas preces un pakalpojumus par zemāku cenu. Tādā veidā veicinot efektivitātes celšanos, konkurence panāk cenu samazināšanos.
Konkurence arī
stimulē ražotājus uzlabot preču un
pakalpojumu kvalitāti un palielināt to dažādību. Patērētājs ātri noskaidro,
kuras firmas ir labākas, un attiecīgā firma gūst lielāku peļņu nekā konkurenti.
Tāpat arī ražotāju konkurences tirgū
pastāvīgi jāmeklē jaunas un pievilcīgas preces vai pakalpojumi, lai panāktu lielāku apgrozījuma daļu tirgū.
Firmu
sacensība par patērētāju naudas iegūšanu noved pie daudzveidīgu labākas
kvalitātes preču ražošanas un pārdošanas par iespējami zemākām cenām. Un tā kā
patērētāji esam mēs visi, konkurence dod labumu mums visiem.
Izmantotās literatūras saraksts
1.
I. Geipele,
Tirgzinības pamati, apgāds “Jumava”, 1998. gads.
2.
“Dienas bizness”
1997. gads #7.
3.
“Dienas
bizness” 1997gads 11.decembris.
4.
“Dienas bizness “
1997. gads 17.augusts.
5.
“Lietišķā
ekonomika” Junior Achievment, 1997.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru