Satura rādītājs.
Ievads
|
|
|
|
Mārketinga izpētes objekts
|
2
|
|
|
|
Iztirzājums
|
1. Uzņēmuma
darbības virzieni un tendences.
|
3
|
|
|
|
|
2. Mārketinga
koncepcija
|
4
|
|
|
|
|
3.Cenas:
|
6
|
|
|
|
|
3.1. to
ietekmējošie
|
6
|
|
|
|
|
3.2. to veidošanās
metodes
|
6
|
|
|
|
|
4. Preču iepirkšana
un konkurence
|
8
|
|
|
|
Nobeigums
|
|
|
|
Secinājumi
|
13
|
|
|
|
|
Izmantotā
literatūra
|
14
|
Ievads.
Latvijas valsts aktualitāte ir tā, ka valsts
ir nostājusies uz tirgus ekonomikas ceļa. Darījumi notiek sarežģītāk,
dinamiskāk, savstarpējie kontakti - naidīgāki.
Klienti paliek ar vien prasīgāki, kas ietekmē
konkurentu cīņu par labāku preci.
Arvien lielāka kļīst vajadzība pēc
jaunievedumiem tirgū un tirgus attiecībās. Tiem jābūt izdevīgākiem,
efektīvākiem, lētākiem, estētiskākiem utt.
Kursa darba mērķis ir uzņēmuma mārketingu
izmantot firmas ekonomisko mērķu sasniegšanai. Mērķis - saimniecisko procesu
vadība, lai tiktu apmierinātas patērētāju vēlmes pēc iespējas labāk, analīzēt
mārketingu.
Varu piebilst, ka mārketings ir jebkura
biznesa panākumu svarīgākais priekšnosacījums, stratēģija nosaka lēmums biznesā
un palīdz konkurences cīņā.
Kursa darbā tiks veikts pētījums par to, ko
vēlas pircējs, cik vēlas un par kādu cenu.
1.Uzņēmums ir vērsts šādiem saimnieciskajiem
darbības veidiem:
- tirdzniecība;
- ražošana (maizes
ceptuve).
Uzņēmuma
stratēģijas izvēli nosaka patērētāju (pircēju) gaume, ieradumi; ražotāju
tehnoloģijas izmaiņas, vajadzība pēc investīcijām, kvalitatīvs personāls;
konkurentu iedarbība, to tehnoloģija un finanses.
Jebkura uzņēmuma,
arī šī, darbībā (vadīšanā)svarīgi ir šādi nosacījumi:
-patreizējā stāvokļa analīze, situācijas novērtējums;
-attīstības virzienu noteikšana, virzība un noturēšana;
-stratēģisķā plānošana;
-kvalitatīva organizācija;
-regulāra kontrole, iekšējo procesu pārbaude.
Uzņēmuma
pamatdarbības nozare ir tirdzniecība, kas ir saražotās un iepirktās produkcijas
mazumtirdzniecība un vairumtirdzniecība, kas robežojas ar saražotās produkcijas
izplatīšanu tuvākajā teritorijā.
2. Tā
kā uzņēmums atrodas Latvijas Ziemeļu reģionā, kur uzņēmējdarbība nav tik plaši
izplatījusies un nav tik liela konkurence kā Kurzemē, darbībā ir iespējamas
atlaides un nav tik saspringta konkurences cīņa kā tas ir Rīgas reģionā un Kurzemē.
Tā kā veikali ir
pietiekami daudz, lai realizētu pašu lielākā mērā realizētu saražoto produkciju
un iepirktās pārtikas un pirmās nepieciešamības preces ir iegādāta aparatūra
pašapkalpošanās veikalu izveidošanai un jau pus gadu tā darbojas sekmīgi. Ir
pierādijies, ka patērētājiem lābāk patīk iepirkties, ja pats spēj izvēlēties
preces nerēķinoties ar pārdevēju darba stilu, ātrumu vai citu pircēju
garastāvokļiem. Veikalā (visos veikalos) ir viens norēķinu tīkls, kas veicina
pircēju uzticību (rēķināšanās arī ar pircēju laiku) un ir iespēja pieņemt darbā
mazāk veikala darbiniekus.
Mārketinga centrā
ir premise - lai organizācija gūtu sekmes, pirmajā vietā ir jāliek klients. Tas
nozīmē, ka pēc iespējas lielāka uzmanība jāpievērš klienta labklājībai, lai
neaizskartu viņa godu, mantisko stāvokli u.t.t.
Šī uzņēmuma
koncepcija izpaužas sekojoši:
· klientu apmierinātība;
· maksimāls peļņas potenciāls;
· kompleksās mārketinga
aktivitātes;
· priekšrocības konkurencē.
Mārketings ietver sevī kompleksus jēdzienus,
kas ir galvenie panākumu stūrakmeņi (Mārketing-mix):
·prece;
·vieta tirgū;
·virzība tirgū;
·cenu veidošana un kredīts.
Jebkuru tirgus pamatelements ir prece.
Tirgvedības plānošanā ir jāietver sekojošas lietas - preces īpašības,
iesaiņošana, serviss, sortiments u. c. virzības. Brīvajā cenu veidošanās
procesā tiek iekļautas un atsevišķi veidotas vairum- un mazumcenas, kredīta un
atlaižu termiņi, kam jāatbilst pieprasītāju uztverei par pieprasījumu, jo
nedrīkst šos priekšstatus lauzt, citādi patērētājs dod priekšroku konkurentu
precei.
Lai pircējs zinātu, ka prece pastāv un ka tā
viņam ir nepieciešama, nepieciešama tieši šī prece ir jābūt pircēju
informēšanai, kas sevī ietver reklāmu, sabiedriskās domas ietekmēšanu, preču
izpārdošanas, atlaižu organizēšanu, dažādu loteriju u. c. pasākumu
organizēšana. Vēl viens no noteicošajiem faktoriem ir pārdevēju sagatavošana,
lai tie zinātu preci, zinātu no kādām sastāvdaļām tā veidota un kam tā domāta,
lai varētu ieteikt.
Mārketinga stratēģijas neveiksme būs jebkurā
gadījumā, ja kāds no šiem priekšnosacījumiem netiks izpildīts.
3. Tirgus
cena veidojas pircēja un pārdevēja vienošanās rezultātā. Pārdevējs pieprasa
augstāku cenu, bet pircējs par attiecīgo preci negrasās maksāt tik daudz, tas
noved pie maksimāli izdevīga vidusceļa abiem - tirgus cenas. Tā kā pārtikas
preces ir ļoti dažādas gan kvalitātes, gan cenu ziņā, tad ražotājam un
pārdevējam ir jāatrod tāda tehnoloģija u.c. pasākumi, lai prece būtu īpaši
kvalitatīva un par izdevīgu cenu abām pusēm.
3.1.
Cena no uzņēmuma puses balstās uz
mērķiem, ko vēlas sasniegt organizācija, mērķi sevī ietver dažādus faktorus un
daži no tiem ir:
n naudas plūsma un maksimāli
laba izdzīvošana;
n noiets un tirgus daļa;
n maksimāls peļņas potenciāls;
n imidžs;
n pozīcijas u. c.
Cenai jābūt ne zemākai par līmeni, kas dod
segt izmaksas un ne augstākai, par līmeni virs kura nav pieprasījuma.
3.2. Cenu noteikšanas metode ir sarežģīts un pētījumus vērts process,
metodes nosaka tādi faktori, kā:
·
pārāk zema cena un nav iespējams segt izmaksas;
·
iespējamā cena, kas nodrošina ražošanas un pārdošanas izmaksas;
·
konkurentu cenas, aizstājējpreces cenas;
·
pārāk augsta cena, kas sekmē pieprasījuma krišanos.
Visas tirgus cenu veidošanas metodes var
ietvert trīs grupās, kas ietekmējas pēc izmaksas, konkurentiem un pieprasījuma.
Cenu veidošana
orientēta uz:
1.
Izmaksām:
·
izmaksas + peļņa;
·
vidējās izmaksas + uzcenojums;
·
vidējās izmaksas + mērķpeļņa;
2.
Konkurentu:
·
proporcionālās cenas;
·
gaidāmās peļņas aprēķins;
3.
Pieprasījumu:
·
preces cenu diferenciācija;
·
preces patēriņvērtība.
Šajā uzņēmumā izmanto metodi, kad tiek
vērtētas vidējās izmaksas + uzcenojums.Reizēm, kad ir ieplūdusi tirgū kāda
prece, kas ilgu laiku ir bijusi tikai mazum- vai vairumtirdzniecībā tiek
izmantota arī metode, kad rēķina proporcionālo cenu, ko nosaka pēc konkurentu
cenām.
Patreiz gan realizācijas reģionā, gan visā
Latvijā ir izveidojušās cenu politikas ievirzes, kas katrai cenai vidēji jau ir
noteikusi savu cenu.
Patreiz uzņēmums tirgo vidēji preces ar 1000
preču nosaukumiem, ko ražo paši un piegādā aptuveni 30 piegādātāju.
4. Tomēr
tikpat svarīgi kā prece ir arī pakalpojums, kā prece nonāk līdz patērētājam.
Šajā situācijā ļoti svarīgi ir pārzināt piegādātāju cenu veidošanās stratēģiju,
tirdzniecības stratēģiju vispār un arī mārketinga koncepciju.
Tā kā
uzņēmuma reģionā nav neviena cita firma vai citas organizācijas ar ko veidot
vienotu iepirkšanas programmu (jo vairāk iepērk, jo lētāk sanāk), tad ir
stingri jāseko līdzi iepirktajai produkcijai un jāveic aptaujas par visvairāk
pieprasītajām precēm, ko būtu vēlams iegādāties.
Būtu izdevīgi, ja kopīgās iepirkšanas
programmas tiktu veidotas ar sekojošiem uzņēmumiem: a/s’’Laima’’, ‘’Cido’’,
‘’Uzvara’’ u.c.
Tā kā nepieciešamā produkcija ražošanai tiek
iepirkta par ļoti izdevīgām cenām no vietējiem zemniekiem (milti) un arī
uzglabāta pie viņiem, tad problēmas ar tiešo ražošanu un ražošanas resursu
iegādi nav. Lielākas nesaskaņas ar patērētājiem rodas ar pārējo pārtikas preču
sortimentu, pagaidām gan viss ir veicies sekmīgi, bet sakarā ar pirktspējas
palielināšanos, kas sekmē dzīves līmeņa paaugstināšanos ir lielākas prasības no
patērētāju puses.
Katram no uzņēmumiem no kuriem tiek piegādāta
prece ir savi pārdošanas nosacījumi un tie ir sīki jāizvērtē, lai varētu
izdēvīgak iegādāties jebkuru no precēm.
Piemēram, saldējuma aprite vasaras periodā ir
vidēji 7 dienas. Saldējums tiek iepirkts no Rūjienas piena kombināta, kas ir
izvirzījis pārdošanas noteikumus:
Tā kā Rūjienas piena kombināta noteikumos
ietilpst konsignācijas - 7 dienas vai tūlītēja samaksa ar skonto atlaidi - 4%
ir jāseko līdzi izdevīgumam, kas var izskatīties šādi:
Vienības cena, Ls(kons.-7d.)
|
Vienības cena,
Ls(skonto-4%)
|
Vienības cena,ar kredītu
(2%mēnesī),Ls
|
Starpība uz vienību, Ls
|
0.20
|
0.192
|
0.193
|
0.007
|
Tātad izvērtējot situāciju ir skaidrs, ka
izdevīgāk ir maksāt uzreiz - preci saņemot.
Arī klientu pievilināšanai un noturēšanai
veikalos pašražotai precei tiek ieviesta dažādu atlaižu, bonusu u.c. sistēma.
Jo lielāks ir aprites koeficents, jo lielākas
iespējas tai precei ir izveidot atlaižu sistēmu, jo no tās preces nāk viss
lielākais apgrozījums, kas sekmē jaunu preču pievedumu un citu preču
iegādāšanos.Pat nelielā uzņēmumā, kāds ir ‘’Kviesis’’ ir iespējams izveidot
bonusa sistēmu pašražotai maizei vai citai precei - par bonusu dodot savu
produkciju. Bonus piesaista pircējus un sekmē biežāku apmeklējumu ikvienam no
veikaliem. Tas rada arī reklāmu un ir iespēja piesaistīt pircējus no konkurentu
uzņēmumiem.Bonusa precei arī jābūt ļoti labas kvalitātes, jo izvērtējot pircēju
psiholoģiju tai tiek pievērsta īpaša uzmanība.
Ļoti svarīga ir preču kontrole, kā jau sākumā
minēju, tas ir svarīgs faktors jebkuros apstākļos, jo jebkurā situācijā ir
jāzina cik daudz preču atlicis un kādas tās ir. Tas sekmē arī novērot ko kurā
no veikaliem pērk visvairāk un lai prece neietu zudumā to var pārvest no vienas
vietas uz otru, kas sekmētu ātrāku noietu un nerastu neparedzētus zaudējumus.
Lai sekmētu salīdzināšanas ispējas ar izpārdoto
preci un iekasēto naudu ir nepieciešama skaidras naudas inkasācija. ‘’Kviesī’’
tā notiek divas reizes dienā un to veic uz līguma pamata a/s LUB vietējā
filiāle. Nauda uzreiz tiek ieskaitīta uzņēmuma kontā, kas veicina naudas tālāko
‘’darbošanos’’ uzņēmuma labā un reizē ar invertarizāciju ir iespēja salīdzināt
pārdoto un pārpalikušo preču starpības. Iespējami ir arī iztrūkumi, kas īpaši
novēroti bija tad, kad pārgāja uz pašapkalpošanās sistēmu un darbinieki vēl
nebija paguvuši izprast pircēju darbību šāda tipa veikalos. Tagad pēc pusgada
spraiga darba ir konstatētas visas nepilnības un tās novērstas, pastiprināta
apsardzes sistēma un pārdevēji palikuši uzmanīgāki.
Tā kā uzņēmums nodarbojas arī ar minimālu, bet
tomēr vairumtirdzniecību ir jāizprot iespējamā pircēja orientācija iepērkoties
vairumā. Vai tā ir :
n impulsīvā pirkšana;
n pirkšanas ērtību meklēšana;
n laika vērtības apzināšanās.
Ņemot vērā pētījumus, tad pircējam ir svarīgi
visi šie faktori, kas sekmē šā uzņēmuma pilnveidošanos noorganizējot iespējami
labākus apstākļus nodrošinot visas klienta vēlmes par iespējams mazākiem
līdzekļiem.
Tā kā vairumtirdzniecības vietā - turpmāk to
sauksim par bāzi, iepērkas arī mazumtirdzniecībā ir jāievēro arī šo klientu
vēlmes un iespējami labāk tos jāapkalpo, jo katram jau no pircējiem ir savi
aspekti, kāpēc viņi vēlas iepirkties tieši šeit (tuvāk pie mājām, lētāk u.t.t.)
Sekojoši izskatās pircēju īpatsvars
vairumtirdzniecībā:
Lai apsekotu līdz, vai pircējs ir pārnācis no
cita konkurenta, vai tas izveidojies no jauna un, ja aizgājis, tad pie kāda
cita konkurenta un kāpēc.
Tā kā konkurence nav īpaši liela uz šī veida
produkciju, tad ir jāpēta tālāki reģioni un jāmēģina piesaistīt arvien jaunus
pircējus, lai var palilināt arī produkcijas apjomu un paaugstināt kvalitāti.
Katrs no uzņēmumiem izveido savu stratēģiju
par savu preču ceļu līdz pircējiem.
No maizes ceptuves ceļš līdz pircējiem ir
dažāds:
ražotājs
- ‘’bāze’’- pircējs
ražotājs
- ‘’bāze’’ - veikals - pircējs
ražotājs
- veikals - pircējs
ražotājs
- ‘’bāze’’ - cita bāze - veikals - pircējs;
šādi izskatās tieši šī uzņēmuma produkcijas
ceļi līdz pircējam,bet var būt, ka kādam uzņēmumam ir tikai viens ceļš līdz
pircējam vai arī vēl cits variants.
Lai piesaistītu arvien jaunos patērētājus ir
jāizveido kaut kas jauns arī šajā apkalpošanas sistēmā, pat nevis jauns, bet
savādāks nekā citeim un tam nav jābūt kaut kam dārgam vai nerentablam vispār,
bet pavisam kaut kam niecīgam ‘’knifam’’ , kas liktu jebkuram patērētājam
atskatīties un atnākt vēlreiz vai pēc zināmas reklāmas kampaņas atbraukt un
apskatīt vai to pasniegšanas veidu.
Tas var būt jau piminētais bonuss, kas
konkurentu veikalā nebūs, vai nebūs pietiekamas kvalitātes; jauns iepakojums
jau ilgi apgrozībā esošai precei no pašu ražotās produkcijas u.t.t.
Secinājumi.
Tā kā uzņēmumā ‘’Kviesis’’ ir pieņemāma tirgvedības koncepcija ir stingri jāturās
pie tās punktiem, jo kaut viena punkta nepilnības var izjaukt visus pētījumus
un darbības virzību, kas nesīs tikai zaudējumus.
Pagaidām ir apstiprināta šāda koncepcija:
n informācijas iegūšna un
apkopošana par tirgu, priekšrocībām, konkurentiem, patērētājiem un tml.;
n darbu organizē tā, lai
veidotos apstākļi, kad iepriekšminētā informācija kļūtu par izšķirošajiem
faktoriem lēmumu piņemšanā;
n organizē stratēģiskus un
taktiskus pasākumus, kas rada iespēju piemēroties pircēju vajadzībām un vēlmēm
un sekmē to turpmāku iepirkšanos;
n pārdošanas izmaksas analizē
saistībā ar peļņu;
n mērķi ir gan īstermiņa un ātri
saniedzami, gan ilgtermiņa, kas ir iegūstami pēc sekmīgu īstermiņa mērķu
sasniegšanu;
n uzmanību pievērš
darbiniekiem, to motivācijai, zināšānām, prasmei u.c. noteikumiem;
n uzņēmums ir ‘’nostājies uz
pilnvērtīga reklāmas ceļa’’, kas sekmēs visus augšminētos faktorus un to
darbību;
n vadība un birokrātija, kas vada un veido šo
un jebkuru uzņēmumu ir uzskatāma par radošu un pilnveidošanās ir jāturpina
(kursi, semināri, citas augstākās izglītības).
Izmantotās literatūras saraksts :
1.
G.Džonss ‘’Mārketinga lēmumi’’ 1994;
2.
M.Rurāne ‘’Uzņēmējdarbības pamati’’ 1997;
3.
Beļčikovs, Praule ‘’Mārketings’’ 1994;
4.
Uzņēmuma ‘’Kviesis’’ iekšējie dokumenti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru