Latvijas Universitāte
Fizikas
un matemātikas fakultāte
datorzinību
nodaļa
Laila
Niedrīte
Teorija
priekšmetā “Oracle projektēšanas rīki”
(nepabeigts)
Eksperimentāls mācību līdzeklis datorzinātņu
bakalaura programmas studentiem
Rīga,
2000.
Saturs
2. lekcija............................................................................................................................................................................ 3
Datu analīze un Funkciju analīze............................................................................................................................ 3
Entītiju – attiecību diagramma................................................................................................................................ 4
Kas jāievēro, analizējot ERD no atribūtu viedokļa.............................................................................................. 5
Relācijas..................................................................................................................................................................... 10
M:M relāciju atrisināšana....................................................................................................................................... 11
Izmaiņu modelēšana............................................................................................................................................... 12
Hierarhisku datu modelēšana................................................................................................................................ 15
Relāciju tipi............................................................................................................................................................... 16
3. lekcija.......................................................................................................................................................................... 17
Funkciju hierarhija................................................................................................................................................... 17
Funkciju hierarhijas detalizēta diagramma......................................................................................................... 18
Funkciju modelēšanas pamatjēdzieni.................................................................................................................. 19
Funkciju hierarhijas veidošana un
elementi....................................................................................................... 20
Funkciju definēšanas principi................................................................................................................................. 21
Kā veikt funkciju dekompozīciju.......................................................................................................................... 22
Funkcija vai mehānisms......................................................................................................................................... 23
Elementārās biznesa funkcijas.............................................................................................................................. 24
Funkciju analīzes “paralīze”.................................................................................................................................. 25
Entīšu dzīves cikls.................................................................................................................................................... 25
Kvalitātes pārbaudes............................................................................................................................................... 26
4. lekcija.......................................................................................................................................................................... 27
Matricu diagrammas definēšana........................................................................................................................... 27
Piemērs : Modeļu savstarpējā saistība................................................................................................................. 29
Kvalitātes pārbaudes:.............................................................................................................................................. 29
Piemērs : Modeļu savstarpējā saistība
(funkciju modelis).............................................................................. 31
Procesa modeļa pamatelementi............................................................................................................................. 32
Biznesa procesu modelēšana................................................................................................................................. 34
Komentāri....................................................................................................................................................................... 35
Stratēģijas fāzes pamatuzdevumi:........................................................................................................................ 35
2. lekcija
Datu analīze un Funkciju analīze
![]() |
|||
![]() |
1.
Kas
ir datu analīze, kāpēc tā nepieciešama
2.
ERD
Entītiju – attiecību diagramma





![]() |
![]() |
![]() |



Relācija;
Attiecība
Atribūti
1. Pamatjēdzieni
2. Pielietošana
Kas jāievēro, analizējot ERD no atribūtu viedokļa
1.
Likvidēt
atkārtojošos atribūtus (1NF)

2.
Atribūtu
nosaukumos izmanto vienskaitli

3.
Vai
entīte?
a)
lidmašīnu
reģistrācijas sistēma

b)
vietu
rezervēšana lidojumam

Atribūts kļūst
par entīti, ja tā ir lieta ar savu specifisku nozīmi aplūkojamās sistēmas
ietvaros, saviem paša atribūtiem un relācijām.
4.
Atribūtu
– unikālu identifikatoru noteikšana
5.
Atribūta
vērtībai jābūt atkarīgai no visa unikālā identifikatora (2NF)
6.
Ja
atribūts atkarīgs no cita atribūta, kas nav UID sastāvdaļa, tad tie veido jaunu
entīti, kas saistīta ar sākotnējo (3NF)
7.
Obligātie
un neobligātie atribūti (Vai ir jēgas runāt par entītes eksemplāru bez šī
atribūta?)
8.
Unikālo
identifikatoru attēlošana.
9.
Atribūtu
– unikālu identifikatoru noteikšana
10.
Atribūta
vērtībai jābūt atkarīgai no visa unikālā identifikatora (2NF)
![]() |

|

|

UID :
DATUMS+LAIKS+REISA_NR
Atribūti nav
atkarīgi no datuma un laika
11.
Ja
atribūts atkarīgs no cita atribūta, kas nav UID sastāvdaļa, tad tie veido jaunu
entīti, kas saistīta ar sākotnējo (3NF)
Obligātie un neobligātie atribūti (Vai ir
jēgas runāt par entītes eksemplāru bez šī atribūta?)
12.
Unikālo
identifikatoru attēlošana.
4.
Ja
atribūts atkarīgs no cita atribūta, kas nav UID sastāvdaļa, tad tie veido jaunu
entīti, kas saistīta ar sākotnējo (3NF)


|

13.
Obligātie
un neobligātie atribūti (Vai ir jēgas runāt par entītes eksemplāru bez šī
atribūta?)
14.
Unikālo
identifikatoru attēlošana.
15.
Obligātie
un neobligātie atribūti
·
Vai
var runāt par entītes eksemplāru bez šī atribūta?
·
Vai
atribūta vērtība būs zināma jau entītes eksemplāra rašanās brīdī?
16.
Unikālo
identifikatoru attēlošana

Relācijas














Relācijas
obligātums
Relācijas pakāpe
; kardinalitāte
Kā jālasa
relācija, izmantojot visas 3 pazīmes?
M:M relāciju atrisināšana
Stratēģijas fāzē
tādu relāciju ir daudz; analīzes fāzes beigās tās ir jāatrisina


Izmaiņu modelēšana
Jautājumi, uz
kuriem jāatbild:
·
Vai
atribūtu vērtības var mainīties laika gaitā?
·
Vai
relācijas var mainīties?
·
Vai
būs nepieciešams skatīt vecus datus?
·
Vai
ir jāsaglabā iepriekšējās versijas?
Piemērs,
izmantojot papildus entītiju:

![]() |

Katrai no metodēm ir savas priekšrocības un trūkumi
Apvienota metode

M:1 Relācijas
Rekursīva relācija


Hierarhisku datu modelēšana
Katrai no metodēm ir savas priekšrocības un trūkumi |
Apvienota metode |

M:1 Relācijas |
Rekursīva relācija |


Mainīga relācija (transferable)

Rekursīva relācija

Relāciju tipi
Mainīga relācija (transferable) |

Rekursīva relācija |

3. lekcija
Funkciju hierarhija
Funkciju hierarhijas modelis ir pamattehnika, lai analizētu un dokumentētu
funkcijas.
Piemērs (augšējā
līmeņa funkciju hierarhijas diagramma FHD):
+

Funkciju hierarhijas detalizēta diagramma
Piemērs:
detalizēta diagramma augšējā līmeņa FHD konkrētai funkcijai

Funkciju modelēšanas pamatjēdzieni
Biznesa
mērķis “Nodrošināt studiju procesa
norisi augstskolā”
Biznesa
funkcija “Reģistrēt studentus uz
studiju kursiem”
Notikums “Reflektants pieteicies studijām”
Mehānisms “SIC darbinieks ievada pieteikumu
anketu LUIS-ā”
Biznesa mērķis
|
Mērķis, ko organizācija grib sasniegt
|
Biznesa funkcija
|
Darbības, kas jāveic, lai sasniegtu mērķi
|
Notikums
|
Kaut kas, kas ierosina funkciju, vai ir funkcijas darbības sekas
|
Mehānisms
|
Funkcijas realizācijas veids
|
Funkciju hierarhijas veidošana un elementi
Soļi, lai
izveidotu funkciju hierarhiju:
1.
Jānodefinē
augšējā līmeņa funkcija
2.
Jāveic
funkciju dekompozīcija
3.
Grupēt
apakšfunkcijas
4.
Likvidēt
mehānismus
5.
Identificēt
un izveidot funkcijas – “kopijas”
Elementi:
![]() |
||||
![]() |
![]() |

Funkciju definēšanas principi
![]() |
·
Funkcijas
formulējums jāsāk ar darbības vārdu nenoteiksmē
·
Funkcijas
formulējumam jābūt saprotamam, neiedziļinoties apakšfunkciju studēšanā
·
Atsaukties
uz objektiem ER modelī
·
Jāietver
nosacījumi, pie kuriem funkcija izpildās
·
Nedrīkst
ietvert funkciju izpildes mehānismus
Iesaka izmantot
precīzus, viennozīmīgi saprotamus darbības vārdus (neiesaka, piemēram,
“apstrādāt”, “strādāt”, “veikt”, “darīt” u.tml.)
Piemēram,
izmantojami sekojoši darbības vārdi:
Nosūtīt
Organizēt
Definēt
Mainīt
Apstiprināt
Plānot
Meklēt
Piegādāt
Ierakstīt
Kontrolēt
Kā veikt funkciju dekompozīciju
Vākt informāciju
![]() |

![]() |
Uzrakstīt augšējā līmeņa funkciju
![]() |

funkcijas no kandidātfunkcijām
![]() |

![]() |
Apspriest ar citiem analītiķiem
![]() |
Veikt dekompozīciju līdz elementārām funkcijām
un pievienot detalizētu informāciju
Funkcija vai mehānisms
Mehānisms apraksta Kā? Funkcija tiek veikta
Jautājumi, kas
palīdz izvairīties no mehānismiem:
1. Vai es esmu nodefinējis kaut ko, kas
apraksta, kā funkcija tiek veikta?
2. Vai rezultāts var tikts sasniegts arī
citādā veidā?
3. Kāds ir darbības mērķis?
Intervijas fragments
… Pēc tam fakultātes
lietvede sastāda LUIS`ā kopējo apstiprinājumu projektus (piemēram, pa studiju programmām). Lietvedei redzamā vietā uz ekrāna jābūt
atbilstošās studiju programmas studiju maksai (LU), kredītu limitam pa
fakultāti, atlikumam (limits- visu sastādīto projektu kopsumma) un tekošā
sastādāmā projekta summai. Tiem studentiem, kam jau iepriekš ir bijuši kredīti
un nav pārsniegts atbilstošajai programmai piešķiramo kredītu skaits, kā
noklusēto vērtību piedāvāt iepriekšēja semestrī piešķirtā kredīta
summu…..
Funkcijas:
1. Sastādīt kopējo kredītu apstiprinājumu
projektus.
2. Nodrošināt ar informāciju, kas nepieciešama
apstiprinājumu projekta sastādīšanai
3.
Piedāvāt noklusēto kredīta summu
studentiem, kam jau iepriekš ir bijuši kredīti un nav pārsniegts atbilstošajai
programmai piešķiramo kredītu skaits
Elementārās biznesa funkcijas
D1. Elementāra biznesa funkcija ir
funkcija, kas izmaina biznesu no viena noteikta stāvokļa uz otru noteiktu
stāvokli, vai nemaina nemaz
“Biznesa
stāvoklis” – nozīmē informāciju, kas pieejama biznesā (to reprezentē
ER-modelis)
D2. Tā ir funkcija, kas reiz sākta, ir jāpabeidz līdz galarezultātam.
Ja kāds
starpstāvoklis ir iespējams, tad tā nav elementāra funkcija.
Tipiski FHD ir 5 līdz 7
dekompozīcijas līmeņi. Funkciju dekompozīciju parasti pārtrauc, ja
sasniegts elementāro biznesa funkciju līmenis.
Funkcijas - “atomi”
Ja turpina veikt funkciju dekompozīciju,
(arī elementārām funkcijām) tik ilgi, kamēr funkcijas nav iespējams sīkāk
sadalīt, tad šādas funkcijas sauc par funkcijām – “atomiem”, diagrammā tas ir
dekompozīcijas pēdējais līmenis.
Piemēram:
Elementāra funkcija: Sastādīt kredīta apstiprinājuma projektu:
a)
Izvēlēties studentu no saraksta,
ierakstīt kredīta summu
b)
Kontrolēt, vai nav pārsniegts
studiju programmas limits, samazināt limita summu.
c)
Pievienot studentu sarakstam, ja
limits atļauj.
a) b) c)
Funkcijas – “atomi”
Funkciju analīzes “paralīze”
Var būt problēmas sastādīt funkciju
hierarhiju, ja
1.
Ir
par daudz informācijas
2.
Ja
iesaistīti pārāk daudzi cilvēki
Izmanto divas
metodes:
Darbības
vārdu - objektu cikls
·
Izvēlas
elementāru funkciju:
“Pārdot sulu”
·
Meklē
funkciju ar līdzīgu darbības vārdu:
“Pārdot limonādi”
·
Meklē objektu citās funkcijās:
“Uzglabāt limonādi
noliktavā”
“Pasūtīt limonādi
no piegādātāja” u.c.
·
Analizē,
vai funkciju hierarhijā ir visas nepieciešamās apakšfunkcijas, lai veiktu darbības
ar objektu “limonāde”
Entīšu dzīves cikls
Jautājums: Vai ir
nodrošināts entītes dzīves cikls (ierakstīt, mainīt, dzēst)?
Kādas funkcijas
jāpievieno FHD, lai to nodrošinātu?
Kvalitātes pārbaudes
1.
Pārbaudes
“no apakšas uz augšu”
|
Savāc visas
iespējamās funkcijas no visiem iespējamiem materiāliem – vai tās ir diagrammā
|
2.
Analoģija
|
Salīdzina ar
līdzīgiem uzņēmumiem un sistēmām
|
3.
Notikumu
saraksts –
|
Kādas funkcijas
ir jāveic, ja iestājas kāds konkrēts notikums – vai šīs funkcijas ir funkciju
hierarhijas diagrammā
|
Lai uzlabotu
kvalitāti:
·
Jāizvairās
no funkciju grupēšanas atbilstoši organizācijas struktūrai
·
Jāizvairās
grupēt atbilstoši amata pienākumiem
·
Jāizvairās
grupēt atbilstoši eksistējošu sistēmu paraugiem
Kad beigt darbu
pie funkciju hierarhijas modeļa izstrādes?
1. Diagrammā ir sasniegts pietiekams funkciju
dekompozīcijas līmenis (elementāras funkcijas)
2. Hierarhija
“pārklāj” visu aplūkojamo problēmu loku
3. Funkciju nosaukumi ir viennozīmīgi
saprotami un precīzi
4. lekcija
Matricu diagrammas definēšana

Row – kāds elements
tiks rādīts matricas rindās (piemērā -
funkcijas)
Column – kāds
elements tiks rādīts kolonnu virsrakstos (piemērā – entītija)
Intersection – ko
rādīt matricas rūtiņās (piemērā tā būs
CRUD matrica, iespējami citi varianti)
View – norāda, ko
katram elementam redzēs rindas vai kolonnas virsrakstos (piemērā – funkcijai
īso definīciju)
Filter - iespējams atlasīt rindas vai kolonas
elementus pēc pazīmes, piemērā tiks ņemtas no repozitorija funkcijas, kam iezīme (Label) sākas ar burtu P (‘P%’)
Piemērs : Modeļu savstarpējā saistība
Matrica Funkcijas – Entītijas

CRUD
matrica
Create – izveidot
Retrieve – atlasīt informāciju
Update – labot datus
Delete – dzēst datus
Kvalitātes pārbaudes:
q Jāpārliecinās, ka katrai elementārai
biznesa funkcijai ir vismaz viens entītiju lietojums
q Katrai entītijai ir vismaz viena funkcija,
kas veido, labo un dzēš informāciju
q Ja dots C lietojums, parasti pievieno arī
RUD!
Piemērs : Modeļu savstarpējā saistība (funkciju modelis)

Procesa modeļa pamatelementi

Bāzes process - process, kuru grib
modelēt (atbilst diagrammai kopumā)
Procesa solis – jebkura aktivitāte analizējamā bāzes procesa ietvaros
Organizācijas
vienība – struktūrvienība vai amatpersona, to nozīme ir attēlot atbildīgo par
kādu procesa soli. Tiem atbilst horizontālas joslas, kurās izkārtoti procesa
soļi (swim lanes)
Notikumi (events) – procesa cēlonis(trigger) vai rezultāts (outcome)
Plūsmas – nodod vadību no viena procesa soļa citam
Glabātuve – vieta, kur dati vai materiāli tiek kādu laika periodu glabāti,
lai tiktu izmantoti citos procesa soļos.
Biznesa procesu modelēšana
Biznesa process -
darbību virkne, kas rada izmaiņas.
Biznesa procesu
modelēšana ir pamattehnikas biznesa
prasību analīzei.
Tā:
Palīdz definēt
analizējamo problēmu loku
·
Palīdz
saprast biznesa prasības
·
Attēlo
darba plūsmu organizācijā
·
Kopā
ar citām modelēšanas tehnikām palīdz novērtēt izstrādāto modeļu pilnību un korektību
Modelī tiek
attēlots:
·
Kādi
darbi un kādā secībā tiek veikti organizācijā
·
Informācijas
un materiālu plūsmas starp veicamajiem darbiem
·
Kādas
struktūrvienības vai amatpersonas atbildīgas par konkrēto darbu
Atšķirībā no
funkciju hierarhijas, kas attēlo veicamos darbus hierarhiski, biznesa procesu
modelēšana attēlo organizāciju
horizontālā skatījumā.
Ko modelēt? Var aplūkot biznesa procesus no sekojošu
jautājumu viedokļa:
Kā darbs tiek darīts tagad?
Kas tiek darīts tagad?
Kas tiks darīts nākotnē?
Kā tas tiks darīts nākotnē?
Komentāri
Stratēģijas fāzes pamatuzdevumi:
·
biznesa
modeļu izstrāde
·
apstiprināts
plāns informatīvās sistēmas projekta izstrādei.
Stratēģijas fāzē
tiek veikta plaša, bet ne detalizēta analīze, ko izmanto biznesa
modeļa izstrādē. Termiņi īsi, lai fiksētu momentu un rezultāti
nenovecotu.
Jāizstrādā:
·
konstatē
biznesa mērķus , prioritātes, nosacījumus, kritiskos faktorus.
·
ER-
diagramma
·
Funkciju
hierarhija
·
Rekomendācijas
·
Organizatoriski,
tehnoloģiski u.c. lēmumi
·
Iespējamā
sistēmas arhitektūra
·
Izstrādes
plāns pa fāzēm
·
resursu
plānojums
1.
Projekta vadība
|
Uzdevums tiek veikts visā fāzes garumā:
kontrole, atskaites administratīvais darbs
Rezultāti:
·
plāni
·
atskaites
par projektā paveikto
|
2. Izpētes lauka noteikšana
|
Uzdevumi:
·
Definēt
pētījumu sfēru ar organizācijā lietotu terminu palīdzību
·
Definēt
un apstiprināt projekta mērķus, nosacījumus un atsevišķi arī stratēģijas
fāzes atskaites saturu
·
novērtē
interviju skaitu, plāno apspriedes ar pasūtītāju un apstiprina to datumus.
·
nosaka
projekta vadības un kontroles pienākumus
Rezultāti:
·
sākotnējais
darbu plānojums
·
pētījumu
sfēras apraksts
|
3.Plānošana
|
Šis posms ir
sagatavošanās posms pašam pētniecības darbam.
Rezultāti:
·
pētījumu
plāns- ar resursiem, laikiem, izmaksām
·
projekta
kontroles plāns
·
intervējamo
darbinieku un pieaicināto speciālistu saraksts
CASE rīki : RON
|
4. Intervijas, aptaujas u.c. informācijas
vākšana
|
Rezultāti:
·
interviju
piezīmes
·
sākotnējs
biznesa modelis un terminu definīcijas
·
ER
diagrammas un funkciju hierarhijas diagrammas(nedetalizēts)
·
piemēri
no biznesa procesa
·
labāka
izpratne par pētāmo nozari ( izmanto plānojot nākošās intervijas )
·
jautājumu
saraksti intervijām
CASE rīki :
·
terminoloģijas
definēšana - RON
·
ER-
Modeller
·
Function
Hierarchy Modeller
|
5. Biznesa modeļa izstrāde
|
Rezultāti:
·
Biznesa
mērķu formulējums
·
funkciju
modelis
·
informācijas
modelis
·
biznesa
vienības un matricas
·
idejas
tālākai attīstībai
CASE rīki :
ER- diagrammer,
FHD, RON, MD
Piezīme
Stratēģijas fāzē funkciju hierarhijā tiek iekļautas tikai 3-4 funkciju
dekompozīcijas pakāpes.
Pārējā
informācija tiek uzkrāta izmantošanai analīzē.
|
6.Sagatavošanās apspriedei ar pasūtītāju.
|
Rezultāti:
·
slaidi
·
apspriežamie
jautājumi
·
FHD
izdales materiāli
|
7. Apspriede
|
Rezultāti:
·
nepieciešamās
izmaiņas modelī
·
apspriedes
piezīmes
·
vadības
akcepts
Pareizi
organizēta apspriede ar lietotāju ir svarīgākais brīdis stratēģijas fāzē.
Svarīgi ir nonākt pie kopsaucēja, neatstāt daudzus jautājumus neatrisinātus.
|
8. Rezultātu apkopošana
|
Rezultāti:
·
Papildināts
biznesa modelis
·
Papildināts
ER modelis
·
Papildināts
funkcionālais modelis
|
9. Biznesa Modeļa dokumentācija
|
Rezultāti:
·
dokumentācija
|
10. Rekomendāciju izstrāde (sistēmas
arhitektūras izstrāde)
|
Rezultāti:
·
Rekomendējamā
un alternatīvā sistēmas arhitektūra
·
Dažādu
sistēmu savstarpējās saistības projekts
·
izmaksu
aprēķini un piegādātāju piedāvājumi
·
neatrisināto
jautājumu saraksts
·
rekomendācijas:
q
IS
jauna organizācija (ieteicamā)
q
jaunas
darba vietas
q
nepieciešamā
apmācība (lietotājiem)
q
esošo
sistēmu tālāka izmantošana (pārveidošana vai atteikšanās no tām)
q
ieviešanas
plāns ģeogrāfiski dažādās atrašanās vietās
|
11. Tālākais sistēmas izstrādes plāns
|
|
12. Mutiska ziņojuma sagatavošana
|
|
13. Ziņojums vadībai
|
Mērķis: sniegt ziņojumu un sagaidīt akceptu
rekomendācijām (tā nav apspriede!)
rezultāti:
·
nevar
būt vairāk izmaiņu modelī
·
komentāri
pie ziņojuma
|
14. Rakstisks ziņojums
|
Rakstisks
ziņojums (atskaite) dokumentē stratēģijas fāzes rezultātus, tiek sagatavots
visu iepriekšējo darbību gaitā un iesniegts mutiskā ziņojuma laikā.
30-60 lpp.
Izdrukas no repozitorija (piem. FHD jāpievieno pielikumā).
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru