Raiņa aforismi.
Pētījuma autore- Anita Leinerte -
Neilande,
LU Filoloģijas fakultātes 2. kursa studente.
Rainis,
ko literatūrā pazīstam vairāk kā dzejnieku un dramaturgu, arī prozā radījis
nozīmīgas vērtības. Galvenokārt te jārunā par aforismiem, kuriem, kā īpašas
izteiksmes veidam un filozofiskās prozas formai, Rainis sāk pievērsties
emigrācijas laikā, un interese par tiem neatslābst līdz pat mūža beigām. Par to
liecina viņa atstātās piezīmes un dienasgrāmatas. Raiņa arhīvā aforismu skaits
sniedzas pāri pieciem simtiem. Īsos teicienos Rainis centies atsegt savu
pasaules uzskatu. Tiem ir liela nozīme arī viņa personības atklāsē.
"Aforisms
- vispārināts atzinums vai spriedums, kas izteikts lakoniskā formā. Aforisms ir
patstāvīgs literatūras žanrs, rakstīts gan prozā, gan saistītā valodā."
Konkrēts, atjautīgs, lakonisks un spilgts domāšanas veids Rainim vērojams jau
kopš jaunības. Par to liecina viņa darbi.
Autora
izteiktos aforismus pavada stipra emocionalitāte. Rainis pats to salīdzina ar
zibeni, kas pēkšņi apgaismo pasauli. Tā ir viena no viņa stilam raksturīgākajām
īpašībām visos žanros.
Aforismiem,
tāpat kā visai Raiņa daiļradei, cauri vijas ziedošanās lielas idejas labā,
humānisma uzvara pār zvēriskumu, skaidrā un daiļā pārākums pār zemisko. Tāpēc
arī, laikam, Raiņa māksla veldzējusi dažādu laikmetu ļaudis.
Raiņa
aforismu cilvēks ir visuma daļa, kas iet no tagadnes uz nākotni. Autors vieš
cerību, ka cilvēku, tautu un pat cilvēci vēl var veidot labāku nekā tā ir.
Pagaidām
visplašākais pētījums par Raiņ domu graudiem pieder Antonam Birkertam, kurš pēc
to autora nāves sakārto aforismus krājumā "Kalnā kāpājs", kas iznāk
1940. gadā. Priekšvārdā A. Birkerts atklāj savu pētījumu rezultātuspar aforismu
mērķi, tematiem, radīšanu, formu un stilu.
Par
Raiņa aforismiem rakstījis arī A. Vilsons rakstā "Lielas domas tālam
ceļam" laikrakstā "Cīņa" 1979. g. 16. septembrī. Autors
salīdzinājis Raiņa domu graudus ar R. Kaudzītes, E. Veidenbauma un latviešu
folkloras paustajām domām.
Galvenokārt
B. Gudriķe 1962.g. Nr. 10. "Jaunajās grāmatas" rakstījusi par Raiņa
aforismiem, pieminot 1940. gadā un 1962. gadā iznākušos krājumus. Autore
piemin, ka 1962. gada izdevumā izmantots cits sakārtojuma princips, salīdzinot
ar aforistiska rakstura atziņām no Raiņa lugām, lekcijām un dažādiem rakstiem.
Vēl
īss Raiņa aforismu vērtējums atrodams Saulcerītes Vieses rakstā "Skolotāju
avīzes" 1986.g. Nr.36. Savos darbos Rainis vienmēr izsvēris ētiski pilnīgu
cilvēku. Viņš grib veidot jauna tipa personību - jūtīgu, gudru un taisnigu pret
citiem un sevi. Jānāk jaunam laikam, jo "tā pasaule, kurā nav vietas
daiļam, labam, patiesam, nevar dzīvot - tai jāgrimst". To veidot palīdzēs
"ētika - cilvēku tikumiskās rīcības normu sistēma, viņu pienākumi pret
sabiedrību, savu tautu, šķiru, ģimeniun savstarpējie pienākumi".Ētika
atbild ne tikai uz jautājumu, kādi cilvēki ir, bet arī - kādiem tiem jābūt.
Rainis
cenšas īstenot ētikas uzdevumu, tas ir, palīdzēt cilvēkam kļūt cilvēces
cienīgam pārstāvim, bet cilvēcei neaizmirst dzīvo, doajošo, jūtīgo cilvēku,
kurš ne vienmēr spējīgs attīstīt visas savas potences.
Tā
kā arī mūsdienās ētisko vērtību kopšana ir aktuāla, pievērsīšos tieši to
atklājumam Raiņa aforismos. Apskatīšu arī aforismu formu, stilu, kā arī Raiņa
valodas novatorismu tajos.
Ētikas vērtības Raiņa aforismos:
1.
"Kalnā kāpējs".
Katrs
cilvēks ir "Kalnā kāpējs", ja viņš attīstās, cīnās un meklē sevi.
Cits to dara aktīvāk, cits ne. Rainis pieder pie pirmajiem, jo visu savu dzīvi
bija pakļāvis apzinātam sevis pilnveidošanas darbam,nepārtrauktai garīgai
attīstībai. autors norāda, ka aforismi rakstīti citiem, bet domāti arī pašam,
meklējot sevi.
Vispirms
rainis "Kalnā kāpējam" iesaka paceltie pāri naidam. Lai cilvēks būtu
augstāks par tiem, kas viņu nīst, viņam jābūt labam. Sākumā indivīds ir mazs,
salīdzinot ar to, kas jau liels. Tomēr, tāpat kā Prometejam un mēnesim, arī tam
pienāks spožuma un ievērības laiks, ja ko sasniegs. Tāpēc, ja cilvēks jūtas
pietiekami stiprs, Rainis liek viņam izkalt "dzelzs dēlu" tā varētu
būt doma par izvirzāmo mērķi, izliet sev jaunas "sudraba acis" - visu
skatīt jaunā gaismā, "izrakt no kalna princesi zelta matiem" - gūt
atziņas, kaut ko sasniegt, "izrakt aku ar zelta ūdeni"- atrast dzīvē
piepildījumu, kas veldzēs. Rainis iesaka izbaudīt dzīvi, "cēlās dzīves
jītas un augstās domas, miesas siltumu, kopību ar draugu, augstāko kopību ar
masu, ar sevi pašu, visas pasaules ritumu sakarā" - tomēr autors liek
saprast, ka tie ir tikai līdzekļi ceļam uz mērķi. Rainis pamāca cilvēkam atmest
visas veltās cerības, ilgas, rūpes pagātnē un iet uz mieru un darbu. Rainis tic
jaunajiem laikiem un iesaka arī citiem gaidīt vai cīnīties, kaut arī par vislabāko
autors atzīst strādāšanu. Ar laiku visas jūtas un uzskati pārmainās. Tāpēc
Rainis iesaka neapstāties, ja kāds mērķis jau sasniegts. Laimīgs ir tas
"Kalnā kāpējs", kas visu laiku iet uz priekšu. Tikai "caur cīņu
laimi gūst". Šis Raiņa aforisms ir folklorizējies dažādās tā formās. Cīņā
cilvēks izaug. Tikai Rainis neiesaka cīnīties ar vājāko, jo tad nav cīņas
spara. L:abāk ir nogaidīt, jo šāda cīņa dara tikai kaunu. Ja cīņa ir
neizbēgama, tikai cīnīties, graut - tas pats par sevi nav nekas, vajag arī ko jaunu
uzcelt. Runājot par cīņu, nonākam pie varoņa - pārcilvēka, kurš ir neprātīgs un
veic to, ko citi nespēj. Rainis raksta, ka "varonis, paceldamies pāri
masai, iziedams cīņā ar laikmetu, ceļ un veido arī masu, audzē uz apgarotu,
gudru varonību." Uz šādu varoņa - pārcilvēka nosaukumu varētu pretendēt
Raiņa Spīdolas un Lāčplēša apvienojums lugā "Uguns un nakts".
Rainis
atzīst, ka, lai kaut ko izdarītu, ir vajadzīga ne tikai griba, bet arī dūša, jo
"griba tad tik pilnīga, kad iet uz dzīvību un nāvi." Pelēkās ikdienas
nav nevienam, kam ir varōņa dvēsele un mērķis. Rainis tic, ka nākotnē katrs būs
pārcilvēks.
"Kalnā
kāpējs" ir darboties un cīnīties gribošs cilvēks, kurš savā būtībā ir labs
un drosmīgs. Nākotnes cilvēks ir pārcilvēks, kura centieniem pārveidot pasauli
Rainis tic.
2.
Labs un ļauns.
Mēs
tiecamies pēc labā un vairamies no ļaunā, jo sāpes un bēdas cilvēka dzīvē ienes
negatīvo, bet labs cilvēks ir ideāls. Tomēr ideāls nekad nesaskan ar īstenību,
jo tas ir pilnība, kurai varam tikai tuvoties.
Rainis
izvirza vairākus ideālus, kas varētu palīdzēt cilvēkam veidot labāku dzīvi.
Piemēram, tikai topot pilnīgs un ienākotie kā auglis, indivīds var iegūt otru
jaunību un mieru. Cilvēkam vajag rādīties arī garīgi, ne tikai miesīgi. Pilnība
būs tad, kad cilvēks varēs domāt vienlaicīgi daudzas domas. Kā vienu no dzīves
pozitīvajām parādībām autors izvirza arī sapni, jo tajā spējam piepildīt visu.
Tomēr visas lietas ir pārejošas - tās vajadzētu vērtēt augstāk. Labais ātri
zūd, tāpat kā ļaunais. Tāpēc labo vajag izjust jo dziļi, tad nevēlamajam varēs
tikt vieglāk pāri.
Rainis
uzskata, ka civēku labāku vērtīs pamācīšana un piedošana, nevis nosodījums.
Citam ļaunu darīt rakstnieks neiesaka, jo tas atmiņā spēs vairāk nekā ļaunums,
kas pašam nodarīts. Ideāli, pēc raiņa domām, ir būt godīgam pret sevi, gan
citiem.
Krietns
cilvēks ir tik drošs, cik viņa pārliecība, bet nekrietnais vienmēr ir drošs.
Tomēr Rainis savos aforismos atzīst, ka bieži vien mūsu pārliecība veidojas,
balstoties uz materiālo labumu. Tāpēc grūti ir pateikt, kurš ir labs un kurš
ļauns. Ja daudzi teiks par tevi labu, bet viens sliktu, tad citi ticēs tam
vienam,kā, piemēram, Oļiņietei, runājot par Lienu romānā "Mērnieku
laiki", kura autori ir brāļi Kaudzītes. Rainis liek ņemt vērā, ka labu
cilvēku pasaulē ir mazāk nekā ļaunu - pirmos viņš salīdzina ar raugu, bet otros
ar miltiem maizē.
Bēdas
palēnina dzīves ritumu, bet, pēc Raiņa domām, tikai tā var iepazīt pasauli un
sevi pašu. Rainis pārliecina, ka cilvēkam nav mēžīgi jācieš, jo ar smaidu var
pārvarēt gan bēdu sūrumu, gan ienaidnieka dzēlumu, gan paša ļaunumu. Autors
raksta:"Ja tu spēsi pasmaidīt par pasauli,tad viņa smaidīs tav
pretī." Ðis aforisms ir folklorizējies. Jāspēj smieties arī par
zūdošu pasauli, jo tad atvērsies cita.
Lai
sasniegtu mēķi, Rainis iesaka savienot skarbumu ar maigumu, nenomācot otro, jo
tā ir dārga manta.
Tuvojoties
labajam, ideālajam, mums jātop garīgi pilnīgiem, jāvērš citi labāki, piedodot
un pārmācot. Jāprot pasmaidīt par neveiksmēm - tad viss, pēc Raiņa domām taps
nevainojams un gaišs.
3.
Mīla. Draudzība.
Mīla
ir nesaprotama un noslēpumaina. Mīlot ciolvēks kļūst bagātāks, viņš aug un
attīstās.
Īsta
mīla tikai dod un pretī neprasa neko, ja prasa, tad tā jau ir patmīla. Turpretī
draudzībai jau ir vajadzīga sapratne, kuru tā dod arī citiem.
Mīlestība,
pēc raiņa domām, ir viena no cilvēka brīvības izpausmes formām. Neviens nevar
piespiest mīlēt nedz citus, nedz pašam sevi.
Mīla
ir noslēpums un dievība. Rainis piebilst, ka no mīlestības un saules
"iesākas kultūra kā rūpes par cilvēku labklāji"
Runājot
par mīlu, jāpiemin arī vīrietis un sieviete. Raiņa aforismos spēcīgi iezīmējas
sievietes emancipācijas problēma. Raiņa Maija lugā "Mīla stiprāka par
nāvi" saka: "Viņa (sieviete) grib, lai to tura par cilvēku un ciena.
Viņa negrib, lai to tura par īpašumu." Rakstnieks pareizi piebilst, ka
literatūra ir pilna ar piemēriem, kuri apliecina, ka sieviete vīrietim ir
īpašums gan kā sieva, gan kā mīļākā, gan kā māte. Sieviete ir "no pašas
dabas likta altruisma, citmīlas, laba nesēja- kā māte", nevis ļaunā
sākums. Autors tic, ka latviešu sieviete mainīsies un izglābs pasauli nākotnē.
Varbūt šajā sakarā vajadzētu pievērst uzmanību aforismiem, kuros Rainis cilvēku
nosauc par "nāvējošu kustoni", kurš uzskata, ka tam, ko tas mīl,
jābūt viņa īpašumam. Rainis nosoda šādus indivīdus un ar Maijas palīdzību
saka:"Man tik žēl , ka visi viņu (putniņu) grib ķert un iesprostot un
priekš sevis turēt.Vai tad putniņam nav savas dzīvībiņas?" Vai sievieti
nevarētu pielīdzināt putnam? Rainis cer, ka cilvēki pāries no naida un nāves
pārliecības uz dzīvības principiem dvēselē un darbībā, jo īpašumā un
ieslodzījumā nonākušais nīkuļo.
Cilvēku
mīla, tāpat kā saule, spēj dot, un tā pati top siltāka. Patmīlas viena otru
iznīcina, bet citmīlas aug. Rainis raksta, ka "uz šo egoisma un altruisma
būtības sajēgu dibinājas nākotnes proresa ticība".Mīla, pēc Raiņa domām,
ir bagātāka nekā patmīla,jo,ja viņš kādu mīl,tam ir vajadzīga visa pasaule, lai
otram to doto.
Rainis
aforismos raksta, ka draudzība prasa sev sapratni un dod to arī otram, bet mīla
"nekādu dāvanu neņem un atdod visu, visu..."
Mīlestība
ir noslēpumaina. Tā nebalstās uz egoismu, bet atdod visu.
4.
Patība, dzīve un darbs.
Dzīve
ir cīņa, kurā laime ienāk un atkal aiziet. Tāpēc, pēc Raiņa domām, vajadzētu
spēt sajūsmināties, jo tad cilvēks dzīvo citādā gaisotnē nekā visa apkārtējā
pasaule. Ar citiem viņam ir kopēja tauta, pārliecība, ideāli, mīla, bet tiem
tie ir tikai jēdzīeni, šim indivīdam tā ir dzīve. Laimīgs un apmierināts ir
tikai nedarbīgais. Cerēt Rainis iesaka uz sevi, nevis uz laimi, jo tā ir pašā
cilvēkā un tiek tikai apaugļota no āras. Katram vajadzētu mācīties būt laimīgam
un nejust sāpes. Rakstnieks saka, ka "āra un āras triecieni ir tavs
materiāls, no kā tev jārada sevi un āre. Viss dots tavā rokā, esi
laimīgs."
Rainis
savā dzīvē, liekas, pieturējiese pie sava aforisma:"Sevi attīstīt darbā
priekš citiem, - te viss likums un instrukcija." Viņš ir ideālists, kurš
grib citu, augstāku laiku un meklē ceļu uz to, par vienu no mērķiem izvirzot
negatīvo īpašību izskaušanu cilvēkos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru