Latvijas
Universitāte
Ekonomikas
un vadības fakultāte
Finansu
institūts
Referāts
Estētikā
Raiņa
audzināšanas individuālais ideāls
Dienas nodaļas
finansu menedžmenta
2. kursa
2F3 grupas
students
Voldis Zlobins
P 97012
Rīga
1998
Audzināšana
kā nozīmīga Raiņa daiļrades sastāvdaļa.
Raiņa
dzeja bagāta ar estētiskām un garīgām vērtībām. Starp šīm vērtībām, kas mums
mirdz pretī no viņa darbiem, atrodam arī audzināšanas idejas. Sakopojot šīs
idejas, klasificējot un saverot sistēmā, iegūstam ieskatu par Raiņa
audzināšanas ideālu. Izrādās, ka mūsu lielais dzejnieks un mākslinieks ir arī liels
audzinātājs. Viņš spraudis par vienu no saviem uzdevumiem audzināt jaunlaiku
cilvēku, demokrātisko jaunatni, tautas pamatšķiru, tautu. Un, ja Rainim tāds
liels iespaids uz mūsu gara dzīvi, tad par to jāpateicas ne viņa mākslai un
filosofiskām idejām vien, bet arī pedagoģiskām. Nav mums latviešiem neviena
rakstnieka, kura darbos būtu tik daudz audzināšanas ideju, kā Raiņa. Šī
referāta nolūks ir raksturot tuvāk mūsu lielā dzejnieka audzināšanas idejas un
ideālus un pārbaudīt viņu vērtību jaunlaiku audzināšanas zinātnes un
filosofijas gaismā. Raiņa kā audzinātāja simpātijas pieder masai, pamatšķirai,
tautas vairumam. Šo tautas vairumu, šo masu nevar piegriezt augstākiem mērķiem,
ja nepārveido viņas garīgo pasauli, ja
viņā neieaudzina zināmas tieksmes, īpašības, centienus, ideālus. Bet, lai šos
centienus un ideālus varētu cilvēkiem ieaudzināt, tad viņi iepriekš jāuzstāda
un pasām audzinātājam jāapzinās kā audzināšanas mērķis, ideāls. Raiņa jaunlaiku
demokrātiskais audzināšans ideāls ir plašs, cēls, sarežģīts. Tādēļ, lai vieglāk
iespiestos viņa būtībā, tas jāsadala viņa sastāvdaļās, kuras jāapskata katra
par sevi un tad visas kopā, sintezē. Ruan ies par individuālo audzināšanss
ideālu.
Individuālā
ideāla izpausme.
Rainis ir
gaismas un brīvības dzejnieks. Katram cilvēkam jābūt gaismas draugam un
nesējam. Katram jābūt brīvības cīnītājam. Bet kur cilvēks, kas audzināts
padevībā, pazemībā, paklausībā, lai ņem šī jaunlaiku demokrātijas tipa
īpašības? Viņas ir jāieaudzina. Cilvēka garīgā pasaulē ir jārada revolūcija. Ir
jāpārveido viņa intelekts, jūtu pasaule, gribas valsts. Attiecībā uz katru no
tiem Rainim ir noteiktas prasības. Tiesa, viņš neuzstāda īpašu audzināšanas
programmu - kas dzejā arī nemaz nav iespējams - bet izteic tikai pa aforismam,
pa principam, kuri var noderēt veselai audzināšanas sistēmai par pamatu.
Apskatīsim, ko dzejnieks prasa vispirms no cilvēka intelekta, no viņa atziņu un
prāta pasaules. Salīdzinot ar tradicionālajiem uzskatiem par audzināšanu,
jāsaka, ka viņš prasa gara kūtrības vietā - gara modrību, garīgā bada vietā -
atziņu uzkrāšanu, gara nabadzības vietā - gara bagātību, gara ierobežošanas
vietā - gara attīstību, metafiziskā pasaules uzskata vietā -
dialektiski-materiālistiskus mērķus un ideālus, nenoteiktības vietā - skaidrus
un noteiktus ideālus, gara nepatstāvības vietā - gara patstāvību, nomāktās gara
iniciatīvas vietā - plašu, brīvu iniciatīvu radošai fantāzijai, gara
neaprobežotu brīvu vaļu.
1.
Intelekta audzināšana. Ar visu savu dzeju visus garos gadus Rainis modina
latviešu sabiedrību no garīgā miega, aicina viņas locekļus atkratīties no vecās
dzīves. Kādā no saviem daudzajiem modināšanas dzejoļiem: “Celies” viņš saka:
“Tumsa, - ne zvaigznes, kas vientuļi mirdz, Krūtīs tev gaiša Un degoša sirds.
Celies, kaut visi Tev apkārt vēl dus, Nomet sald-sapņus Kā palagus. Celies un
pasteidzies Gurnus sev post. Visu veco dzīvi Sev nokrati nost!”
Viņš grib arī, lai cilvēki nevis
nokrata savu veco dzīvi nost un mostas uz jaunu, bet lai tie atmodušies,
modinātu atkal citus. Un vai tiem, kuri to nedara! Tie izpelnās Raiņa asās
satīras griezīgos cirtienus. Mes zinām, cik nesaudzīgi skan šī satīra par garā
kūtrajiem filistriem, kuri atsakās no dzīves mezglu atšķetināšanas, augstāku
mērķi pārmaina pret veikalu, ideālu pret kapitālu, vispārējo laimi pret
personisko (“Pesimists”, “Filistrs”, “Bijušais draugs”). Šāda gara kūtrībai
dzejnieks nostāda pretī gara modrības piemērus. Kā raksturīgāko no tiem minēsim
viņa “Pazudušo dēlu”, kas nenāk vis sagrauzts atpakaļ uz tēva mājām:
“Nē, nenāk viņš, lai jūgā plecus liektu, -
Viņš nāk, kā tiesātājs, lai jūs iz tempļa triektu.”
Mums ir teikts: “Svētīgi ir garā
nabagie!” Rainis saka gluži otrādi: “svētīgi ir garā bagātie!” Par sevi
saprotams, ka priekš tā, lai tiktu pie garīgās bagātības, jākrāj garīgās
vērtības. Jo bagātāka kāda cilvēka gara pasaule, jo vērtīgāks viņš. Amerikāņi
mēdz jautāt: cik tas un tas cilvēks ir vērts? Šis jautājums zīmējas uz cilvēku
materiālo, finansiālo vērtību. Bet Rainis šādu jautājumu stāda attiecībā uz
cilvēka garīgo vērtību:
“Tu gribi
tautu aplaimot.
Pats sevi
viņai ziedam nesi, -
Ļauj tevi
drausku aplūkot,
Cik vērts,
cik krietns pats tu esi?
Cik tautai
nesīs labuma
Tā tava dāvana?”
(“Tautas
aplaimotājs”).
Turpretī, kas kļuvis šādu garīgo
vērtību bagātnieks, tas varētu teikt līdz ar pašu dzejnieku: “Tavs gars kā
sauļu smagums sver.” (“Viens atoms”). Bet gara bagātībai bez sistēmas un
harmonijas nav pietiekošas vērtības. Šai bagātībai jāattīstās par pasaules
uzskatu.
Garā nesakarīgi uzkrātās bagātības,
lai arī tās būtu cik skaistas un vērtīgas, ir tomēr haoss. Slīpējoties un
veroties sistēmā, tās kļūst par īstu zeltu. Domu un jūtu ugunī izkūstot, tās
paliek par pārliecību. No šī kausējuma cilvēks lej sev pasaules uzskatu. “Topi
cieta, doma. Topi skanīgs, vārds!” Labi ir, ja šis pasaules uzskats ir līdzīgs
lielam zvanam un ne kādam zvārgulītim. Šī lielā zvana skaņas labprāt klausīsies
cilvēki, masas, sabiedrība, tauta un ies uz turieni, kurp viņš sauc. Bet, uz
kurieni viņš sauc? Tas atkarīgs no cilvēka pasaules uzskata virziena un no viņa
mērķiem, centieniem, ideāliem.
Cilvēka vērtība atkarīga gali galā ne
no voņa gara bagātā satura, bet no tā, cik un kādā mērā tas izpaužas uz āru un
parādās radošā darbā. Cilvēkam savā darbā jāuzskata kā zvaigzne augstākas
idejas, ne pašmīlīgi motīvi. Šai augstākai idejai viņam jāziedo mūžs. Tai jābūt
viņa vienīgai vienīgai zvaigznei.
“… Un
zini: augstākā ideja.
Tā
nepazīst cilvēka žēluma:
Kas viņas ugunīs iededzies,
Tas neprasa, vai viņš bojā ies;
Ne sevis, ne cita tas novēro.
Tas ziedo tai savu visdārgāko;
Tas neskatās sānis, bet iet un iet.
Tu vari to teikt, vai pelt vai smiet;
Tam visu visapkārt tumsa sedz,
Tik vienu vizošu zvaigzni viņš redz.”
(“Vienīgā
zvaigzne”).
Cilvēkam jābūt brīvam un patstāvīgam
savās domās, savos spriedumos un savos darbos. Markss turējās pie principa,
kuru viņš izsaka sava lielā darba priekšvārdā: “Ej savu ceļu, un lai
ļaudisrunā, ko grib!” Rainis šo uzskatu izsaka, starp citu, zīmīgā dzejolī:
“Akteons”. Tas ir grieķu varonis, ko dieviete Diāna pārvērta par briedi, kuru
tad saplēsa viņa paša suņi. Lai nāk kas nākdams, cilvēkam jābūt brīvam un
patstāvīgam.
Dēļ ikdienas tu žēlojies?
To aplabinot zemojies?
Tā tomēr tevi nīdīs.
Ej pilnā stāvā izcēlies.
Cik esi liels, tik
izrādies.
Un klusē, kad tie rīdīs.”
(“Akteons”).
2. Jūtu audzināšana. Rainis zin jūtu lielo iespaidu cilvēku dzīvē. Tādēļ
viņš neaprobežojas ar intelekta audzināšanu vien, bet griežas arī pie mūsu
jūtām. Protams, ka viņam nenāk ne prātā kultivēt no gaismas naidniekiem tik
ļoti iecienītās un ilgi kultivētās bijāšanās, padevības, paklausības, kalpības
un citas tamlīdzīgas jūtas. Nē. Viņš piegriež vērību tām jūtām, kuras paceļ
cilvēka vērtību viņa paša un sabiedrības acīs. Un šīs jūtas ir: modrības,
spēka, drosmes, pašlepnuma, dzīves un darba prieka jūtas.
Kā intelekta jeb gara dzīvē, tā arī jūtu pasaulē Rainis necieš noguruma
un kūtrības. Visur un visam šinī jūtu pasaulē vajag būt gaišam un spirgtam. Un,
ja tā nav, tad jālieto visi līdzekļi, lai tur rastos modrība. Dosim te kādu no
raksturīgākajiem jūtu modināšanas piemēriem. Dzejolī: “Ziemas vakars” dzejnieks
saka:
“Dzelt es tik varu jūsu saules ilgas,
Kurt jums krūtīs karstas dusmu kvēles,
Pirkstiem aizskart jūsu pusdzijušās brūces,
Lai ar nakti jūs man neaprastu.
Neticētu tumsas mūža varai.”
Rainis ar nicināšanu skatās uz
cilvēkiem, kuriem nav savas bagātas, patstāvīgas garīgas, radošas dzīves. Tādus
cilvēkus viņš nosauc par cilvēkiem - bez savas dzīves. Viņš saka:
“Jums pašiem svas dzīves nava.
Kas spēcīgi iz iekšas augtu, -
Nu liekas jums, ka viss jūs žņaugtu;
Nav lepnuma, nekā nav sava,
Ko sev kā zvaigzni pierē spraustu;
Jums atliek tik, lai visu lielu skaustu.”
(“Bez
savas dzīves”).
Tādus cilvēkus, protams, nedrīkst
audzināt. Tie dzīvei maz derīgi. Tie līdzinās tam kūtrajam māceklim, kurš
nemācēja ne dzīvot, ne mirt.
“Vai
mācīji, kā mūžam būt?
Nu
jāmirst, nu neesi mācījies mirt,
Tu,
kūtrais” (“Kūtrais
māceklis”).
Kā pašlepnuma paraugs var noderēt -
Pazudušā dēla lepni nesalauztais tēls.
Rainis ir nevien saules un brīvības,
bet arī drosmes un spēka dzejnieks. Drosmi un spēku viņš vēlas ieaudzināt arī
demokrātijas jaunajai paaudzei. Kādai jābūt drosmei un kā viņai jāparādās, tas
sevišķi spilgti izteikts dzejolī: “Jaunekļiem”. Tur lasām: “Jauneklim jābūt
Drošulim, pārgalvim: Ļaudis uz ielām Lai skatās un brīnās! Kaisat pār galvām
Ogles ar gailēm: Ļaudis no bailēm Skatās, kā cīnās. Noraujat apsegu, Runājat
dikti: Ļaudis, tie pikti Klausās un brīnās Zibošās lāpām Žilbināt acis:
Uztrauksies tracis, Nokratīs zvīņas. Augšā! uz priekšu! Uzvaras drosmā: Ļaudis,
tie trosmā Sekos, kur cīnās.” Drosmes lielo nozīmi priekš cilvēka tagadējā
dzīvē grūti pārspīlēt. Viņa var noderēt personiskā dzīvē, var noderēt arī un it
sevišķi sociālā kustībā.
Tāpat tas ir ar spēka kultivēšanu.
Pretim gadu simteņiem kultivētam nespēkam, gļēvulībai un pasivitātei, Rainis
neatlaidīgi cildina spēka jūtas. Viņa dzeja ir zināmā mērā spēka kults. Dzīve
ir cīņa. Un cīņā nekas nav tik vajadzīgs, kā spēks. Īpaši demokrātijai šī spēka
vajag ļoti daudz. Tādēļ arī Raiņa spēka dzeja atrod viņā tik dzīvu atbalsi.
Tādēļ arī šī dzeja stiprina atsevišķus cilvēkus un plašas masas. Kas gan no
mums nepazīst Raiņa dzelzs aforismus un pantus, kuros cildināts spēks. “Lai ir
grūt, Vajag spēt Stipram būt, Uzvarēt!” Atcerēsim tik viņa spēka simbolismu
“Lauztajās priedēs” ar viņu nemirstīgo beigu pantu par bangām un viņu cīņu ar
naidīgo pretvaru vai arī “Pavasara dienas”, kurās nekādi nevar aizmirst
teicienu:
“Ne
žēloties, ne gaust, ne gaust,
Ar spēku
šauro loku lauzt”
Spēks ir viens no jaunlaiku dieviem.
Kādēļ gūst zināšanas? Tādēļ, ka tās ir spēks. Kādēļ gūst materiālos līdzekļus?
Tādēļ, ka tie ir spēks. Tādēļ ir labi lielajā dzīves cīņa pazināties sevi
visādi spējīgu. Bet, lai tas būtu iespējams, tad mums ir jāzin spēka jūtu
vērtība un audzināšanā šī vērtība jāizkopj, jāveido. Bez tam, katram cilvēkam
jānorūda sevi. Lai nāk, kas nākdams, viņam vajag atrast sevī spēku saturēties.
Tādēļ arī Rainis dod kādam jaunam draugam padomu, kuram nozīme priekš visas
jaunās paaudzes:
“No saviem
darbiem necer sev nenieka;
Būs darbam
augļi - tauta sev tos ņems;
Tev grūtā
brīdī tik vien būs tā prieka,
Cik apziņa
un atmiņa tev lems.
Ka tu ar
tādu algu mierā esi.
Tad sniedz
man roku! Iesim kopā, draugs,
Tik atdod
tur, ko mīļu sirdī nesi;
Tik izrauj
to, kas bij tavs acu raugs, -
Nu esi
gluži brīvs, un spēks tev augs.
Viegls optimisms Rainim nepatīkams.
Bet prieks, dzīves prieks, kas saistās ar darbu, dzīvības vērtību, gaismas un
brīvības uzvaru ar grūto mezglu atšķetināšanu - tāds prieks viņam mīļš. Kā
mirdzošs saules stars tas noglauž galvu, glāsta dvēseli, dod spēku tālāk dzīvot
un strādāt. Pievedīsim te pāris piemēru Raiņa optimismam. Dzejolī “Balss un
atbalss” viņš saka: “Kur ir tava dziļā mīla? Vīla. Kur viss, kas bij tev dārgs
un svēts? Tika lēts. Kur tavi dārzi ar ziedošo daili? Stāv kaili. Kur tavi
uguns un tērauda dēli? Nokauti tēli. Par visu pārgāja laika rats. Bet es paliku
pats. Rats visu drupās un putekļos mala - Es celšu no gala.”
Šāds darbīgs, nesalaužams optimisms
ceļ cilvēka vērtību. Viņš nepaliek pie satriektā ideāla drupām stāvot,
nežēlojas, nesūrojas, bet apskatījis un apsvēris nejauši vai nenovēršami
notikušo vai nelabojami, neglābjami satriekto - stājas atkal pie radošā darba.
Kādu prieku var atrast darbā, tas visgaišāk atspoguļojas Raiņa dzejolī: “Darbs
un prieks”. Tur dzejnieks tēlo, ka visur priekam vajag pavadīt cilvēku:
“Esi
uzvarējis - priecājies:
Brīvu ceļu
lauzīs sev tavs darbs.
Esi
pazaudējis - priecājies:
Krūtīs
atkritīs tev briedis darbs.
Ir viss
pelēks apkārt - priecājies:
Spoži
sarkans sirdī degs tavs darbs.
Esi mīlu
radis - priecājies:
Gaišāk
iesilsies un sildīs darbs.
Esi naidu
radis - priecājies:
Ciešāk
sevi apzinās tavs darbs.
Ej kā
iedams, būdams - priecājies:
Vienā
kustībā tu pats tas darbs”.
Te ir runa par prieku sakarā ar darbu.
Līdz ar to mēs nonākam pie svarīgākām audzināšanas idejām Raiņa dzejā: pie
darba audzinošās vērtības, gribas aktivitātes, pašdarbības, pie gribas valsts
un viņas nozīmes.
3. Gribas audzināšana. No seniem laikiem zināms, ka starp vārdiem un darbiem ir
liela starpība. Ne ikreiz vārdi pāriet darbos, lai arī šie vārdi būtu, cik
skaisti būdami. Arī vislabākie uzskati un vēlēšanās vēl nav nekas, ja viņi
nevar piepildīties. Un piepildīties viņi var tikai caur gribu. Bet ko Rainis
prasa no jaunlaiku cilvēka gribas? Galvenais: aktivitāti jeb rosīgumu,
stingrību, neatlaidību, nesalaužamu spēku un nenogurstošu cilvēka pašdarbību.
Griba audzināma rosīgā darbā. Ne
runas, bet darbs ir galvenais. “Runas ir garas, Darbs ir īss, No darba varas
Liktens trīs.” Darbs pārveido īstenību, pārveido cilvēku pašu. Jau sen ir
teikts: no viņu darbiem jums tos būs pazīt. Bet šī vecā patiesība ir kā veca
dziesma, kuru Rainis tērpis jaunās skaņās un ielējis viņā jaunu saturu, kurš
īpaši vērtīgs audzināšanas nolūkiem. Ne tā tauta būs dzīvotspējīga, kura vairāk
spēj sapņot, bet tā, kura savus sapņus prot izvest dzīvē. Un tāpat tas ir ar
atsevišķu cilvēku. Ar dibinātu iemeslu dzejnieks uzstāda jautājumu: “Kur ir
tava griba? Kur ir tavs darbs?” Bet tā kā ne katrs to var parādīt, tad viņš dod
padomus, kuri var rādīt jaunu ceļu. “Svētku tērpu liekat nost, Tikai svētku
spēka jostu Nepiemirstat darbā jost!”
No atsevišķiem darbības veidiem Rainis
lietu audzinošo nozīmi piešķir - pašdarbībai:
“Pats
cīnies, palīdz, domā, spried un sver,
Pats esi
kungs, pats laimei durvis ver”.
Šo pašdarbības ideju Rainis ļoti
iemīlējis. Pats žēlotājs, pats zinātājs, pats vērotājs, pats radītājs - pats
savas dzīves veidotājs. Pats palīgs. “Ko dari, to dari pats, lai palīga nelūdz
tev skats; Palīgs, ja spēs, tad tev darbu jauks, - Nespēs, tad sevi par darboni
sauks.” Pats žēlotājs: “Ir tev sāpes, tad ciet; Nevajaga žēloties iet: Žēlotājs
nes tev vēl otru ļaunu, Klāt pie tavām sāpēm vēl kaunu.” Pats vērotājs: “Vēro,
ko vari, Tādu darbu dari; vēro, kas esi, Tādu labu nesi.” Pats vadītājs: “Kā
sevi darbā radi, Tā turi pats: Sevi un darbu vadi Kā vietā liktais rats.” (“Pats”).
Tā pašdarbības ceļā tiek audzinātas
gribas vērtīgākās īpašības: aktivitāte, neatlaidība, spēks.
Nenogurstoša cīņa, neatlaidīgs,
nepārtraukts darbs, grūti pārvaramas grūtības - visi tādi un tamlīdzīgi faktori
prasa no cilvēka gribas neatlaidību. Tādēļ tā norūdāma, disciplinējama. Rainis
ieteic attīstīt savus spēkus negurstošā karā. Protams, ka te nav šis vārds
jāsaprot viņa tiešajā nozīmē. Karā tikai parādās neatlaidīgas, disciplinētas,
norūdītas cilvēka gribas vērtība. Bet šīs gribas audzināšanas darbs jādara -
ikdienas dzīvē - dzīves skolā, dzīves cīņā. Bez gribas neatlaidības nav nekāda
cīņa, nekāds lielāks darbs iespējams. Cilvēks nedrīkst tikai uzliesmot kā salmu
uguns. Nē, viņam jāliesmo ilgāk.
Neatlaidība vēl nav viss gribas spēks.
Gribas spēkam vajag būt nevien ilgstošam, bet arī stipram un nesalaužamam,
tādam, kas paceļ cilvēku līdz varonībai. No vēstures mēs zinām, ka cilvēki
vislielākās mokās nesalūzt. Viņu gribas nesalaužamais spēks viņus paceļ līdz
varonībai. Modernā dzīve prasa daudz šādas varonības. Dzejnieks saka: “Ej
sadedz un spīdi Jel vienu brīdi! Lai nebūtu tevim mūžam ko žēlot, Kā spēji
tikai zem pelniem kvēlot.” (“Zem
pelniem”). Vai atkal: “Nemiņa aiz manis. Neziņa priekšā, Negalā neturams. Metos
es iekšā: Liktens un skaistums, - Nāci, kas nākdams; Kalna strauts lejā Nogāžas
krākdams.”
(“Varoņu
gaita”).
Tāds galvenajos vilcienos ir
individuālās audzināšanas ideāls Raiņa dzejā. Jāaudzina: gaiši, patstāvīgi,
brīvi, stipri, darbīgi cilvēki. Un ideālisti, kuri var aizrauties līdz varonībai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru