Juris Meščerjakovs
10.b klase.
Sacerējums.
Romāna “Mērnieku laiki”
lappuses pāršķirstot.
Plāns.
Ievads.
|
Romāna tapšana.
|
Iztirzājums.
|
1.
Senā zemnieku un muižas pretrunas.
2.
Komisko tēlu atveidojums:
a) Švauksts;
b) Pietuka Krustiņš.
3.
Pozitīvo raksturu atveidojums.
a)
Liena;
b)
Kaspars.
|
Nobeigums.
|
“Mērnieku laiku” nozīme mūsdienās.
|
“Mērnieku
laiki” ir viens no vispopulārākiem daiļdarbiem latviešu literatūrā. Par to
liecina romāna daudzie izdevumi, vairākkārtējie dramatizējumi un daudzās
izrādes gan uz Rīgas, gan provinces skatuvēm. Romānā dzīves patiesība izpaužas
gan tematikā, gan sižeta un tēlu izveidē, gan valodā. Brāļiem Kaudzītēm ierosmi
romānam devusi zemes pārmērīšana Vecpiebalgā, Jaunpiebalgā un Vēļķu muižā.
Kaudzītes romānā atklāj muižas un zemnieku attieksmi, mantas vairošanas ceļus
un līdzekļus, zemnieku darbību pagasta pārvaldes iestādēs un kultūras
organizācijās, pārvācošanās tendences, spilgtas sadzīves ainas un raksturus,
negatīvas parādības sadzīvē un daudz trūkumu sava laika cilvēkos, viņu savstarpējās
attieksmes gan ģimenē, gan ar kaimiņiem. Romāna sākumā skolotājs saka: “Mums ir
jārūpējas par to, lai pieņemas sirds tiklībā un prāts skaidrībā, tad
vajadzīgais un pieklājīgais dzīves smalkums nāks arī līdz.” “Mērnieku laikos”
konflikts rodas tradīciju un laikmeta nosacīto uzskatu rezultātā. Vairumā
gadījumu dramatiskās situācijas izriet no Oļinietes valdonīgā, paštaisnā,
neiecietīgā rakstura, un arī apstākļi ietekmē viņas raksturu.
Lielu
interesi un satraukumu slātaviešos un čangaliešos izraisa ilgi gaidītā mērnieku
ierašanās. Piekukuļošanas tēlojumam ir izcila vieta ar mērniecības darbiem
saistītajos notikumos. Kaudzītes rāda, kā slātavieši drūzmējas pie Feldhauzena
mājas, kā Prātnieks vij intrigas un pilda savu kabatu, kā Ķencis un citi
čangalieši ved dāvanas un nokļūst cietumā. Mērnieki zemnieku uztverē ir kungi,
tālab arī viņu labvēlību zemnieki cenšas iegūt šādā veidā. Tā kā mērnieki ne
tikai pieņem dāvanas, bet paši ierosina to došanu, zemnieku starpā izraisās
sacensība. Kaudzītes pareizi saskatījuši un atspoguļojuši mērnieku patvaļīgās
rīcības seku otru pusi – zemnieku protestu. Kaimiņu pagasta darbinieks
pretojas, kad Feldhauzens viņam iesit pliķi. Arī Kaspars nezemojas Feldhauzena
priekšā. Zemes mērīšanas gaitā, kad arvien vairāk atklājas mērnieku netaisnā
rīcība, zemnieku neapmierinātība pastiprinās. Raņķis liecina: “... rūgts un
nāvīgs ienaidnieks ir saraudzējis abas valstis pret mums ...” Zemnieku protests
tomēr ātri apsīkst. Zemes vērtēšanas laikā atkal dāvanas ievāc Raņķis un
starpnieki. Zemnieki nedomā par taisnības meklēšanu, bet ar kukuļošanu cenšas
nodrošināt izdevīgu zemes vērtējumu, zemākas iepirkšanas maksu. Ar zemes
mērīšanas notikumiem Kaudzītes atklājuši zemnieku un muižas pretrunu sekas –
verdzisku padevību, pielūgsmi, savstarpēju nenovīdību.
Komisko
raksturu dominējošās īpašības izpaužas vēsturiski konkrētos raksturos un nav
saistītas ar vienu laikmetu, tās ir vispārcilvēciskas. “Mērnieku laikos”
komiskie raksturi nozīmīgi vēl mūsu dienās. Vairumam komisko raksturu kopīgs ir
egoisms, kas katrā raksturā izpaužas savdabīgi. Oļiņš neievēro savus morāles
principus un tiecas pēc sava tuvākā nama. Vissīkstākais ir Ķeņča egoisms. Viņam
pietiek, ja var par pilnu vērtību pārdot beigto aunu. Braucot pie kaimiņa,
Ķencis vēlas iegūt tikai “dziļās ielejas pļaviņu, zirņu kalnu kalna tīrumiņus
un tās ataudziņas gar Slamstu un Šmakānu robežām”.
Tenis
– egoists vieglprātības dēļ. Viņš netiecas pēc citu mantas, bet arī
neinteresējas par citiem cilvēkiem, viņu rūpēm, sāpēm. Tenis rīkojas tā, kā
viņam patīk. Oļinietes savaldībai ir despotisks raksturs. Visiem jārīkojas tā,
kā to par labu atzinusi Oļiniete. Vīru viņa pilnīgi pakļāvusi savām iegribām.
Kasparu un Lienu Oļiniete nevar ieredzēt viņu patstāvības dēļ. Mantas
vairošanai Prātnieks izmanto visus līdzekļus Viņš nevilcinās krāpt pat Oļiņus,
kuru meitu grib precēt. Švauksts, Pietuka egoisms saplūst ar viņu dižošanos,
slavas kāri. Pietuks daudz runā par tautas un tēvijas labumu, izceļ sevi, savus
nopelnus un ir tas, kas “ar savu vārdu vien” izšķir sarežģītas lietas un
konfliktus.
Švauksts
zemes mērīšanas sākumā ir Slātavas saimnieks, linu, aitu un ādu tirgotājs. Kad
saimniecība nodzīvota, Švauksts kļuvis vēl ārišķīgāks. Mugurā viņam melni
svārki, kājās spožas, neganti čīkstoši zābaki, liela veca gardibene galvā,
sarkana šalle ap kaklu, pangsneja uz deguna, ceļinieka soma plecos un lokans
spieķis rokā. Baznīcas korī uzgājis, Švauksts grozās apkārt uz papēža, uzsprauž
pangseju uz deguna skatās gaisā, ar lielu troksni izšņauc degunu sarkanraibā
lakatā, sveicina Pietuku: “Bongžūr musjē Pētak!”
Pietuka Krustiņš – Slātavas
pagastskolotājs pārvilkusies ar savādu taukainu spīdumu", bet pārējiem
bēru viesiem Pietuks skaidro, ka ir skolotājs un ka dzīro še tautas
apgaismošanas labā." "Mērnieku laikos" Pietuks ir dedzīgs runu
teicējs. Pusnaktī, skolā atgriežas, Pietuks bērniem saka tādu pašu runu par
tautas garu un patriotismu, kādu sacījis saviem pudeles brāļiem
Ar pozitīvajiem tēliem
Kaudzītes pauž atziņu, ka savtīgajā ieraušanas, aprobežotu uzskatu laikā
cilvēkam jābūt saprātīgam, patstāvīgam, godīgam. Šīs vispārcilvēciskās īpašības
tiešām skaistas, par ko liecina Ilzes pieticība, pazemība un paļaušanās uz
Dievu. Annužas pašaizliedzība un vainas apziņa, kas atklājas viņas pārdomās un
lūgšanā, Kaspara un Lienas patstāvība, Kaspara saprātīgums, Šrekhūbera drosme
un nesavtība.
Liena - faktiski Oļiņu īstā
meita - aug reliģiskā vidē. Viņa cītīgi apmeklē baznīcu un saiešanu namus.
Reliģisko dziesmu krājums - mīļa, svēta grāmata, ko Liena zina pa pusei no
galvas. Kaudzītes izceļ Lienas laipnību, līdzcietību, izpalīdzību, neviltotu
jūtu pasauli, ārējo un garīgo skaistumu: "Viņa bij skaista, slaika meita
ar tumšbrūniem matiem un acīm, pašos jaukākos dzīves gados jeb viskrāšņākajā
ziedonī. Laipnība, līdzcietība un jauks dzīvības prieks ziedēja kupli viņas
vaigā. Smaidi uz viņas lūpām bij tik skaisti kā rīta blāzma pie debesīm, un
nereti zibēja viņiem cauri asa, bet tik vien nevainīgi jocīga viltībiņa it kā
patlaban lecošas saules stari. Caur savu dzīvo, drošo un jautro izturēšanos
viņa nebij nekur sveša. Kur vien Liena parādījās, tur skumjas bēga kā nakts no
dienas; viņas acis apskaidroja aptumšotus vaigus, viņas sirds sasildīja
izdzisušās krūtis, un viņas valoda modināja atbalsis arī pašā tuksnesī!"
Lienai grūti sacelties pret audžu vecāku gribu, bet Liena lauž patriarhālās
tradīcijas, noraidīdama audžu vecāku izraudzīto līgavaini. Liena apzinās cīņas
nopietnību, Sarunā ar Kasparu izpaužas Lienas ciešanas, sāpes, neziņa, šaubas
par savu un Kaspara likteni:" Tev laikam ir bēdas par to, ka man pēc būs
žēl, ka es negāju pie Prātnieka, bet pie tevis un sacīšu to tavu vainu?"
Lienas bojā ejas dziļākie
cēloņi meklējami mājas sabiedrības atpalicības dēļ, kur patstāvīgāka rīcība
saduras ar vecajām tradīcijām, uzskatiem, aizspriedumiem. Lienas rīcība ir
drosmīga, viņas nāve traģiska.
Kaspars- neliels saimnieks
Slātavā, pēc padzīšanas no Irbēniem pelnās "ar zveju un malkas dzīšanu uz
pilsētām." Kasparu ārējais izskats liecina par viņa nosvērtību, prātu,
gribu: "Patlaban ienāca jauns cilvēks pilnīgā augumā, ar melnu, gandrīz
mežīgu bārdu un matiem. Viņa sejs bij skaisti bāls, kluss un auksts kā balta
mūra siena. Visa šā cilvēka izskats prasīja gandrīz bijāšanas un
cienīšanas." Viņš ir individuālists, kas patstāvīgi domā, vērtē dzīvi. Ar
savu patstāvību, skaidro prātu, godīgumu, pienākuma apziņu, drosmi, atklātību,
pašapziņu Kaspars paceļas tālu pāri citiem "Mērnieka laiku"
cilvēkiem. Sevi Kaspars ierindo to cilvēku grupā, "kas ar ticību
nelepojas, bet darbu dara".
Kaudzīte saprot atrast
vārdus, kas precīzi raksturo personas, izteic rakstnieku attieksmi pret tām.
Romānā Kaudzītes risina lielas
problēmas, kas spiež iedziļināties dzīves daudzveidībā. Kādam jābūt īstam,
pilnvērtīgam cilvēkam pārmaiņu laikā- galvenā problēma romānā.
Patriarhālo cilvēku rakstura īpašības veidojušās vecās
zemnieku sētas tradīcijas un kristīgā morāle. Ja oficiālajai baznīcai tikai
ierobežotā apmērā izdevās zemniekos iepotēt pazemību, lēnprātību, pieticību un
darbīgumu, tad hernhūrtieši tos pašus mērķus sasniedza pilnīgāk un īsākā laikā.
Patriarhālo cilvēku uzskati un rīcība nemainās, kad aktuāli notikumi tos ierauj
savā virpulī. Nekas nav jāpatur tikai tālab, ka tēvu tēvi tā domājuši un
darījuši. Ir pagājis laiks, kad vecāki noteica savu pieaugušo dēlu un meitu
likteni, iejaucās viņu jūtu dzīvē. Cilvēka necienīga ir verdziska padevība un
pielīšana kungiem. Ne viss jaunais, kas sāk izpausties cilvēku apziņā un
savstarpējās attieksmēs sakarā ar izmaiņām sabiedriski ekonomiskajā dzīvē, ir
pieņemams un veicināms. Kaudzītes asi nosoda mantkāri, tā pārvērš cilvēku ļaunā
egoistā, izposta citu cilvēku dzīvi, savu tautību nevajag ne noliegt, ne ar to
dižoties. Ikviena cilvēka pienākums ir sekmēt tautas labklājību un nopietnu
darbu. Gadu gaitā daudzi latviešu rakstnieki guvuši ierosmi no "Mērnieku
laikiem". Romāna komiskie raksturi ir tautā tik populāri, ka kritizējot
negatīvas parādības, tos izmanto gan sadzīvē, gan publicistikā arī mūsdienās.
cyka blyat
AtbildētDzēst