Ērihs Marija Remarks
Rietumu frontē bez
Pārmaiņām
“Rietumu frontē bez pārmaiņām” – darbs kuru nacisti 1933.
gadā sadedzināja uz sārta. Romāns sevī ietver milzīgu kara un militārisma
nosodījumu. Romāns uzrakstīts no “zudušās paaudzes” pozīcijas. Šeit ar zudušo
paaudzi tiek domāti gados jaunie vācu karavīri. Tie, kuri karā tika ierauti kā
vecāko klašu skolnieki. Pierādījumu tam, ka tā ir tieši zudusī paaudze sniedz paši jaunieši, viņi to pamato ar to, ka neko
citu dzīvē bez karošanas un nogalināšanas viņi nezin un nemāk. Viņi saprot, ka
pēc kara viņiem nebūs ko darīt tikai tāpēc, ka viņi neko nemācēs. Viņos nav ne
dzīvot prieka, ne arī kādas ilūzijas, viņi ir rupji un garīgi tukši.
Lai arī Remarks nespēj iedziļināties vēsturiskajās norisēs,
nespēj aprakstīt kara izcelšanās iemeslus – carisma likvidācija Krievijā un
revolucionārie notikumu Vācijā, tomēr viņš ar savu darbu ļoti skaidri apraksta
pašu kara darbību. Remarks spilgti, vissīkākajās detaļās apraksta netīrās un
asiņainās frontes ikdienas. Šeit pieminams arī tas ar ko Remarks īpaši jāizceļ pārējo autoru, kas
raksta par karu, vidū, tas ir ļoti detalizēts pašas karadarbības atainojums
tādā ziņa, kā Remarks apraksta dažādus ievainojumus un nāves gadījumus. Dažiem
lasītājiem tas var izsaukt riebumu, bet izņemot Remarka romānu, kuru lasot var
tiešām justies kā pats visu piedzīvojis, šādu efektu var sniegt tikai dokumentālas filmas kadri.
No mākslinieciskā viedokļa darbs ir reālistisks un
demokrātisks tādā ziņā, ka viss tiek atainots nevis kāda augsta ranga virsnieka
acīm, bet gan no parasta ierindnieka skatījuma. Lai arī valoda šķiet neizkopta,
tā ir lietišķa, konkrēta vēstījuma valoda, kas atvieglo satura uztveri.
Remarks apzināti lieto vienkāršu valodu, jo tādējādi var uzrunāt pēc iespējas plašāku lasītāju
loku. Arī Remarka tendence iespēju robežās atainot tikai tipiskas situācijas,
standarta situācijas nav nejauša. Kā izrādās, tad sākotnēji šķietami
nesasaistītie fragmenti par kazarmu apmācībām, pasta saņemšanu, nocietinājumu
būvi, viesuļuguni, izlūkgājienu, ārstēšanos, atvaļinājumu un vēl daži citi,
vēlāk atklājas kā ainu virknējums. Un tikai izlasot darbu līdz beigām var
saskatīt zināmu māksliniecisku saikni starp šiem notikumiem.
Vēl jāmin fakts, ka Remarks savā darbā neparāda nekādu
varoņu izaugsmi. Viņi paliek nemainīgi līdz pat romāna beigām. Katrs varonis ir
apveltīts ar kādu noteiktu, atkārtoti parādītu īpašību: fizisku spēku, ēdelību,
izmanību u.t.t.
Romāna galvenā doma ir parādīt kara bezjēdzību. No šīs
domas autors nenovirzās ne mirkli, tā ir jūtama gandrīz vai katrā teikumā.
Vairākās vietās autors to izsaka tieši – caur saviem varoņiem. Viņi pārspriež
par kara jēgu, nonākdami pie secinājuma, ka tam nav nekāda attaisnojuma un, ka
tos kas plāno karu jānošauj vai nu pirmos, vai arī jāsūta divkaujās ar tādiem
pašiem cilvēkiem no pretinieku puses.
Lai arī galvenais tēls Pauls Beimers pauž pārliecību, ka
karā pārdzīvotais liks izdarīt secinājumus, tā nenotiek. Tieši pretēji, parādās
karavīru nevēlēšanās domāt, vispārīga bezcerības noskaņa un alka pakļaušanās un
uzticēšanās saviem instinktiem. Karavīri notrulinās un kļūst vienaldzīgi,
redzot kā uz kara lauka vai kazarmās izturas pret cilvēkiem, un, ka viņu
dzīvības neko nenozīmē.
Darbā parādīta arī varoņu atriebīgā nostāja pret sabiedrību,
kas izpaužas Himmelštosa piekaušanā un skolotāja Kantoreka pazemošanā. Viņi
atriebjas tiem, kas, pēc viņu domām, ir pielikuši visas pūles, lai izbojātu
jauniešiem visu dzīvi. Viņi nesaprot, ka viņu atriebība ir pārāk šaura un, ka
īstos vainīgos viņiem nekad neizdosies sodīt.
Tā kā Remarks nostājas vienkāršo cilvēku pusē, tad viņš
caur Himmelštosa un Kantoreka tēliem parāda un kritizē visus tos aklos patriotus, kas jauniešiem piebāž galvas
ar miglainām idejām, kas dzīvei un karam piešķir idealizētu, gandrīz vai
romantisku raksturu. Šie patrioti vadās no atziņā, ka jēga ir “nevis garam, bet
zābaku birstei, nevis domai, bet sistēmai, nevis brīvībai, bet dresūrai”. Šī
viņu kalpošana tēvzemei izpaužas pilnīgā personības noliegumā, un jaunekļus
viņi ‘gatavo varoņdarbiem’ kā zirgus cirkā. Remarks parāda šādu cilvēku morālo
seklumu.
Remarka varoņi dzīvo tikai mirklim un izmanto katru
izdevību, lai aizmirstos un aizbēgtu no lielās antihumānisma devas, ko viņiem
‘iesviež sejā’ kara lauks. Lai arī galvenais varonis cenšas atsaukt atmiņā savu bērnību un
pagātnes ainas, tomēr visa piedzīvotā rezultātā arī viņa pagātnei vairs nav
nekādas nozīmes. Un kad varoņi saprot, ka viņiem nav arī nākotnes, tad arī viņi
sevi apzinās kā pazudušo paaudzi. Viņiem ceļš uz gaišo cilvēces sfēru ir nogriezts. Remarks izvirza atziņu, ka
absolūti tīrām jūtām netīrajā karā nav vietas.
“Un tomēr romāns ir slavas dziesma cilvēkam, viņa gara
spēka un jūtu cildenumam.” Šādu faktu varētu apliecināt arī Hemingveja
priekšvārds “Ardievas ieročiem”: “.. jo tuvāk esi pirmajām līnijām, jo
brīnišķīgākus cilvēkus vari sastapt.”
Remarks parāda, ka nav starpības, kas tu esi, aizejot uz
karā, ģimnāzists, kūdras racējs vai atslēdznieks, jo karš visus padara
vienādus, gluži kā dažādi gaļas gabali, kas sākumā ir dažādas formas, bet,
izlaisti caur gaļas mašīnu, visi ir vienādi.
Ļoti uzkrītoši romānā ir aprakstīta draudzība. Šīs ciešās
draudzības saiknes starp jaunajiem karavīriem nodrošina tas, ka tas ir viss,
kas viņiem ir atlicis. Gados vecākiem karavīriem ir mājās sievas, ģimenes,
mīļākās, bet jauniešiem, kuriem nevienam nav vēl pat divdesmit gadu, nav
neviena cita kā tikai biedri. Krievu psihologs I. Kona skaidro, ka “jauni
cilvēki, kam nav vēl ne savas ģimenes, ne profesijas, ne mīļotās, .. izjūt asu
vajadzību pēc draudzības, ko nevar aizstāt nekādas citas personiskās vai
sabiedriskās attiecības”.
Tam, ka frontinieku kopībai ir reāls pamats kā kara
īstenībā tā arī cilvēka psiholoģijā, nav nekāda sakara ar šīs ‘draudzības
parādības’ sabiedrisko nozīmi, proti,
viņi visi ir atainoti kā lieliski cilvēki uz kuriem var paļauties, un ar kuriem
nav garlaicīgi.
Pats romāna nosaukums “Rietumu frontē bez pārmaiņām” arī
nav izvēlēts nejauši. Tā ir frāze, ko Pirmā pasaules kara beigu posmā bieži
varēja sastapt vācu virspavēlniecības ziņojumos. Remarks ir tikai parādījis,
cik daudz posta un ciešanu, necilvēcības un nepiepildītu sapņu slēpās aiz šiem
vienaldzīgajiem ziņojuma vārdiem. Remarks, stāstīdams par ierindas kareivju
dzīvi, par nāvi, ko frontē sēj granātas un indīgās gāzes, dizentērija, gangrēna
un tīfs, par cilvēku nesalaužamo dzīvotgribu, ir radījis satriecošu
literār-vēsturisku dokumentu, kas laika ietekmē nezaudē savu vērtību. Šis
Remarka darbs “iekļaujas katras atnākošās paaudzes vērtību sistēmā”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru