Vienkāršie un sliktie procenti. Vienkāršais un ssaliktais diskonts


 

BIZNESA AUGSTSKOLA TURĪBA

Ekonomikas katedra





Studiju patstāvīgais darbs
Finansu matemātika

 
  grupas student



“Vienkāršie un sliktie procenti. Vienkāršais un ssaliktais diskonts”
“Investīciju efektivitātes novērtējums. Finansu rentes. Kredīta dzēšana”;






















                                                            Studiju patstāvīgā darba vadītāja:
                                                                    






Saturs

Ievads...................................................................................................................................................................... 3
IEDZĪVOTĀJA IENĀKUMA NODOKLIS....................................................................................................... 4
Iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā:........................................................................................ 4
Ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamais objekts.............................................. 4
Iekšzemes nodokļa  maksātāji.......................................................................................................... 4
Ārvalstu nodokļa maksātāji - no nerezidentu gūtajiem ienākumiem............ 5
Apliekamais ienākums............................................................................................................................... 5
Ienākumi par kuriem jāmaksā algas nodoklis................................................................................... 5
Pārējo fizisko personu ienākumi, pa kuriem ir jāmaksā nodoklis.............................................. 5
Neapliekamais ienākums......................................................................................................................... 6
Attaisnotie izdevumi................................................................................................................................. 6
Neapliekamais minimums......................................................................................................................... 7
Atvieglojumi.................................................................................................................................................... 7
Nodokļus aprēķina...................................................................................................................................... 8
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes atsevišķās Eiropas valstīs................... 8
Ierobežojumi darba devējam un darba devējam................................................................ 8
No saimnieciskās darbības gūtā apliekamā ienākuma noteikšana...................... 9
Izdevumos, ja tie saistīti ar taksācijas gada ienākumu gūšanu no saimnieciskās darbības, tiek ieskaitīti:............................................................................................................................................................. 9
Pie izdevumiem, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita:. 10
Algas nodokļa ieturēšanas un maksāšanas kārtība..................................................... 10
SODA SANKCIJAS............................................................................................................................................... 12
Pielikums........................................................................................................................................................... 14

















Ievads



            Nodokļi ir valsts noteiktie fizisko un juridisko personu obligātie maksājumi valsts un pašvaldību budžetos. Nodokļu sistēma ir izstrādāta balstoties uz  ekonomikas efektivitātes aprēķiniem un neefektīva resursu sadalīšana vai neapdomātas rīcības, var radīt sajukumu budžetā un negatīvi ietekmēs valsts tautsaimniecību, kā arī nodokļu maksātājus.
Lai izveidotos efektīva nodokļu sistēma, daudzu gadu laikā klasiskajā ekonomikas teorijā ir izveidoti efektīvi pamatprincipi, lai nodokļu sistēma būtu efektīva. Nodokļu sistēmai jābūt pēc iespējas viegli un lēti pārvaldāmai, kā arī elastīgai, tai ātri jāreaģē uz ekonomisko apstākļu izmaiņām. Tai ir jābūt korektai, objektīvai un taisnīgai attiecībā pret visiem nodokļu maksātājiem. Politiķiem ir smags uzdevums - veidot elastīgu, godīgu, efektīvu un vienkāršu nodokļu sistēmu.
            Šī darba mērķis ir sīkāk izpētīt iedzīvotāja ienākuma nodokli. Cik lieli procenti un kādam nodoklim kādi? Kādi ir iespējamie atvieglojumi? Rakstot šo tēmu, “Iedzīvotāja ienākuma nodoklis, Tā vieta Latvijas Republikas nodokļu sistēmā” mērķis ir parādīt iedzīvotāju ienākuma nodokļa nozīmi Latvijas teritorijā , kā arī  man pašai , tie kļuva daudz skaidrāki un saprotamāki.  Es ieguvu jaunas zināšanas par to, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodoklis, no kā šis nodoklis sastāv, kā aprēķina šo nodokli, kas ir šī nodokļa maksātāji, kādi ir nodokļu neapliekamie veidi, kādi ir šī nodokļu atvieglojuma veidi, kas ir nodokļa likmes un daudzas jaunas lietas. Rakstot šo tēmu savas  gūtās zināšanas es  varēšu tālāk izmantot dzīvē, vienīgi laika gaitā , būs jāseko iespējamām izmaiņām nodokļu  sistēmā.




















IEDZĪVOTĀJA IENĀKUMA NODOKLIS


            Iedzīvotāja ienākuma nodoklis pieder pie tiešo nodokļu grupas. Likums, “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ir pieņemts un stājies spēkā 1993.gada 11. maijā.
            Iedzīvotāju ienākuma nodoklis, ir nodoklis, ar ko apliek fiziskās personas gūtos ienākumus un Iedzīvotāju ienākuma nodoklis sastāv no:

1) algas nodokļa – tiek aplikta darbinieku mēneša alga, kuru aprēķina un maksā darba devējs.
            2)patentmaksas – maksājums pašvaldībām (avansā) par noteiktu uzņēmējdarbību – atsevišķu veidu, saimnieciskās darbības veikšanu.
            3) nodoklis par ienākumiem no uzņēmējdarbības – individuālā darba veicēji, kur apliekamais objekts ir gada ienākumi.


Iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā:


            1) fiziskās personas – iekšzemes nodokļu maksātāji – rezidenti, kas taksācijas periodā ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā un / vai ārvalstīs;
            2) fiziskās personas – ārvalstu nodokļu maksātāji – nerezidenti, kas taksācijas periodā ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā;
3) fiziskās personas – individuālo uzņēmumu, kā arī zemnieku un zvejnieku saimniecību īpašnieki, kas taksācijas periodā (kalendārajā gadā sk. t) ir guvuši ienākumus, kuri nav aplikti ar uzņēmumu ienākuma nodokli.

Nodoklis tie aprēķināts un iemaksāts budžetā avansā – arī algas nodokļa un patentmaksas veidā, kā arī rezumējošā kārtībā – sastādot gada ienākuma deklarāciju.

 

Ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamais objekts

Iekšzemes nodokļa  maksātāji

 

Ar nodokli tiek aplikts nodokļa maksātāja taksācijas perioda apliekamo ienākumu apjoms.
Rezidenta apliekamais gada ienākums ir viņa gada ienākums, no kura tik atskaitīti:
·         attaisnotie izdevumi  - SA (atskaita pirms aplikšanas
- kvalifikācijas paaugstināšana, izglītības iegūšana,                                      veselības aizsardzība;
                                          - ziedojumi ( līdz 20% no gada ienākuma)
·         maksātāja gada (mēneša ) neapliekamais minimums 252 Ls gadā
·         likumā noteiktos atvieglojumus nodokļa maksātājam    -  atvieglojumi par apgādājamiem ir puses apmērā no neapliekamā minimuma (nepilngadīgi bērni, kas mācās līdz 24 gadiem, nestrādājošie laulātie, vecāki vai vecvecāki, kas nesaņem pensiju, māsas, brāļi, kuriem ir darba nespējīgi vecāki.


 

Ārvalstu nodokļa maksātāji - no nerezidentu gūtajiem ienākumiem

 

1.    Ienākumi no algota darba, ieskaitot darbu, kas veikts Latvijas Republikā tāda darba devējs labā, kurš nav Latvijas Republikas rezidents vai kuram nav pastāvīgās pārstāvniecības Latvijas Republikā, vai darbu, kas veikts ārpus Latvijas Republikas mūsu valsts darba devēja labā.
2.    Ienākumi no neatkarīgiem profesionāliem pakalpojumiem, kas sniegti ūsu valstī vai ārpus tās
3.    Izpildītāj mākslinieku, sportistu un treneru ienākums no viņu profesionālās darbības, kas veikta Latvijas Republikā
4.    Ienākums no pienākumu pildīšanas Latvijas Republikā reģistrētas uzņēmējsabiedrības padomē vai valdē
5.    Ienākums likvidācijas kvotas veidā no Latvijas Republikā reģistrētās uzņēmējsabiedrības likvidācijas – apmērā, kādā tas pārsniedz izmaksājamo dividendi
6.    Ienākums no Latvijas Republikā esoša nekustamā īpašuma
7.    Ienākumiem no nekustamā īpašuma izmantošanas Latvija Republikā.
8.    personiskās palīgsaimniecības, piemājas saimniecības, kā arī zemnieku un zvejnieku saimniecības ienākums no lauksaimnieciskās ražošanas.



Apliekamais ienākums


Ienākumi par kuriem jāmaksā algas nodoklis


Maksātāja gada ienākums ir visa taksācijas perioda (kalendārā gada ) laikā iegūto naudas, naturālo vērtību un saņemto pakalpojumu kopums

1.    Darba algas  25 procenti aplikta;
2.    Prēmijas tiek apliktas ar algas nodokli.
3.    Vienreizēja un sistemātiska atlīdzība, pabalsti  (trīspadsmitā alga).
4.    Citi ienākumi, kurus darbinieks saņem uz darba līguma pamata (kad uzņēmums apmaksā transporta, auto, degvielas, ēdināšanas talonu izdevumus).
5.    Atlīdzība par valsts dienesta pienākumu izpildi.
6.    Ienākumi no darba līguma izpildi.

Pārējo fizisko personu ienākumi, pa kuriem ir jāmaksā nodoklis

 

1.    Ienākumi no individuālā darba un uzņēmuma līguma.
2.    Ienākumi no individuālā uzņēmuma, zvejnieku un zemnieku saimniecībām.
3.    Ienākumi no līguma sabiedrības.
4.    Ienākumi, ko saņem persona  uzņēmuma reorganizācijas gadījumā.
5.    Ienākumi no nekustamā īpašuma iznomāšanas
6.    Ienākumi no nomniekiem
7.    Ienākumi no intelektuālā īpašuma – autortiesībām
8.    Pensijas
9.    Slimības pabalsti
10. Ienākumi no uzņēmumu dāvinājumiem


Neapliekamais ienākums


Neapliekamie ienākumi ir:
·         personisko palīgsaimniecību, piemājas saimniecību un zemnieku saimniecību ienākumi no lauksaimnieciskās ražošanas, ja tie nepārsniedz 3 000 latus gadā;
·         fiziskām personām izmaksātās dividendes;
·         ienākumi no noguldījumiem un depozītiem kredītiestādēs;
·         apdrošināšanas atlīdzība, ja fiziska persona ir slēgusi līgumu;
·         izložu un azartspēļu laimesti, kuri nepārsniedz 500Ls;
·         ienākumi no valsts un pašvaldību parādzīmēm;
·         no budžeta izmaksājamie pabalsti ( izņemot pārejošas darba nespējas pabalstus);
·         mācību iestāžu stipendijas;
·         mantojuma rezultātā gūtie ienākumi;



Attaisnotie izdevumi


Šos izdevumus atskaita no gada apliekamās ienākuma apjoma.
Attaisnotie izdevumi ir:                                                                               
1.    nomaksāti sociālās apdrošināšanas maksājumi ( sociālais nodoklis);
2.    izdevumi par maksātāja un viņa ģimenes locekļu izglītības iegūšanu, kvalifikācijas paaugstināšanu, kā arī par medicīnas un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu.
Šo attaisnoto izdevumu maksimālo apmēru nosaka Ministru kabineta
1995.gada 7.februāra noteikumi Nr. 33 “Noteikumi par attaisnotiem izdevumiem par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem”

            Izdevumi par augstākās izglītības vai specialitātes iegūšanu:
            nodokļu maksātājam                       līdz Ls 90 gadā;
            katram viņa ģimenes loceklim       līdz Ls 90 gadā;

            Izdevumi par medicīnas un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu:
            nodokļu maksātājam                       līdz Ls 60 gadā;
            katram viņa ģimenes loceklim       lidz Ls 30 gadā;

                        3. ziedojumu summas, kas saskaņā ar likumu “Par uzņēmuma ienākuma nodokli” ar Ministru kabineta atļauju ziedotas Latvijas Republikā reģistrētām kultūras, izglītības, zinātnes, sporta, labdarības, veselības un vides aizsardzības organizācijām, kā arī reliģiskām organizācijām un budžeta iestādēm. Šīs summas nedrīkst pārsniegt 20% no apliekamā ienākuma lieluma;
4. autora izdevumi, kas saistīti ar zinātni, literatūras, mākslas darbu, atklājumu, izgudrojumu un rūpniecisko paraugu radīšanu. Normas nosaka Ministru kabinets;
5. privāto pensiju fondos ieguldītās iemaksas.


Neapliekamais minimums



            Neapliekamā minimuma apmēru nosaka 1996. gada 14. decembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 484 “Noteikumi par mēneša neapliekamā minimuma apmēru, aprēķinot iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Tie nosaka, ka no 1997. gada 1.janvāra mēneša neapliekamais minimums ir Ls 21.
            Nerezidentiem neapliekamais minimums netiek piemērots.



Atvieglojumi


1.    par apgādībā esošām personām (nepilngadīgi bērni, bērni līdz 24 gadu vecumam, kas turpina studijas, nestrādājoši laulātie, nestrādājošie vecāki un vecvecāki):
ir ½ no neapliekamā minimuma apmērā, t.i. Ls 10,50 mēnesī

2. pensijām, kas piešķirtas pēc 1996. gada 1.janvāra, neapliekamais minimums ir Ls 1200 gadā, t.i. Ls 100 mēnesī;

3.  invalīdiem un politiski represētām personām
atvieglojumu apmēru nosaka Ministru kabineta 1997. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 138 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumiem  invalīdiem, politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem”.

            Invalīdiem:

I un II grupas 300Ls gadā  (25Ls mēnesī)
III grupas240 Ls gadā        (20 Ls mēnesī)

Politiski represētās personas:

saņem pensiju 300 Ls gadā, ( 25 Ls mēnesī)
tie kuri nesaņem vecuma pensiju, saņem 552 Ls gadā (46 Ls mēnesī)
·         Uzņēmums izvēlas un piemēro vienu lielāko atvieglojumu.








Nodokļus aprēķina

Ar nodokli                 Bruto             Attaisnotie                Neapliekamais
apliekamais ienākums  = ienākumi – izdevumi – minimums – Atvieglojumi

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis = ar nodokli apliekamais ienākums* 25%

Lielākajā daļa Eiropas valstu, atšķirībā no Latvijas, iedzīvotāju ienākuma nodoklim ir progresējošas likmes, kas pieaug, palielinoties gūtajiem ienākumiem.

 

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes atsevišķās Eiropas valstīs


                       Valsts
                   Nodokļa likme
               Austrija
                 10 – 50
              Lietuva
                 10 – 33
              Čehija
                 15 – 47
              Latvija
                        25
              Lielbritānija
                        25,5
              Igaunija
                        26
              Somija
                  0 – 39     
              Vācija
                  0 – 53
              Francija
                  0 – 56,8
              Zviedrija
                 31 -- 51



Ierobežojumi darba devējam un darba devējam




Darba devējam ir aizliegts nodarbināt personas, kas
1.  neiesniedz algas nodokļu grāmatiņu;
2.  neiesniedz algas nodokļu karti;
3.  neuzrāda termiņuzturēšanās atļauju, kas izdota likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā un dotu tiesības strādāt algotu darbu Latvijas Republikā.

Minēti ierobežojumi neattiecas uz steidzamu, īslaicīgu, vienreizēju darbu pildīšanu, par kuriem norēķins tiek izdarīts tūlīt pēc darbu izpildes. Šādā veidā vienu personu var nodarbināt ne vairāk kā 43 stundas mēnesī vai 10 stundas nedēļā.
Katram Latvijas Republikas pastāvīgajam iedzīvotājam var būt tikai viena grāmatiņa, kuru izsniedz nodokļu inspekcija vai pašvaldība pēc viņa dzīves vietas. Ja persona ir nodarbināta vairākās darba vietās, tai nodokļu inspekcija (pašvaldība) līdz ar grāmatiņu izsniedz vienu vai vairākas kartes. Grāmatiņa vai papildus gada karte ir jāiesniedz attiecīgajā darba vietā.
            Darba ņēmējs gada karti iesniedz, arī slēdzot darba līgumu. Grāmatiņu un gada karšu izsniegšanas kārtību nosaka Latvijas Republikas valdība.




No saimnieciskās darbības gūtā apliekamā ienākuma noteikšana

 


Fiziskās personas ienākums no saimnieciskās darbības (arī no uzņēmuma līguma un individuālā uzņēmuma, zemnieku vai zvejnieku saimniecības, advokātu un notāru darbības) tiek aprēķināts kā noteikto ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpība.
Ieņēmumos, kas gūti no saimnieciskās darbības, tiek ieskaitīti:
1)    ieņēmumi no preču, darbu un pakalpojumu pārdošanas;
2)    ieņēmumi no īpašumu un telpu iznomāšanas vai izīrēšanas;
3)    summas, kas saņemtas soda naudas veidā.

 

Izdevumos, ja tie saistīti ar taksācijas gada ienākumu gūšanu no saimnieciskās darbības, tiek ieskaitīti:


1)    izdevumi par iegādātām izejvielām, materiāliem, pusfabrikātiem, izstrādājumiem, par inventāru, kura vērtība nepārsniedz 100 latu, par precēm, kurināmo un enerģiju;
2)    izdevumi, kas saistīti ar algotā darbaspēka izmantošanu likumdošanas aktos atļautajos gadījumos;
3)    komandējumu, reklāmas, kancelejas, pasta, telegrāfa, teleksa, telefaksa, mārketinga un mākslas darbu taksācijas izdevumi;
4)    pamatlīdzekļu nolietojuma (amortizācijas) summas;
5)    izdevumi, kas saistīti ar pamatlīdzekļu kārtējo remontu;
6)    nomas un īres maksa;
7)    nomaksātā sociālā nodokļa summa un valsts sociālās apdrošināšanas maksājumi, kā arī obligātās apdrošināšanas prēmiju maksājumi un dzīvības, veselības un negadījuma apdrošināšanas prēmiju maksājumi par darbiniekiem, ja darbinieka apdrošināšanas līgums ir noslēgts uz termiņu, kas nav īsāks par 5 gadiem;
8)    izdevumi par darbinieku izglītošanu un kvalifikācijas paaugstināšanu;
9)    izmaksas par ražošanas rakstura darbiem un pakalpojumiem, ko veikuši citi uzņēmumi, organizācijas vai fiziskās personas, izņemot izmaksas kapitālieguldījumiem;
10) procentu maksa par banku kredītu izmantošanu, izņemot soda naudas;
11)  maksa par licenci;
12)  zaudējumi tiesas noteiktajā apmērā, kuri nodarīti līguma partneriem, neizpildot vai pienācīgi neizpildot savas saistības;
13) Latvijas Republikā noteikto nodokļu (izņemot iedzīvotāju ienākuma nodokli) un nodevu (izņemot valsts nodevu par prasības pieteikumu tiesā) maksājumi valsts vai pašvaldību budžetā;
14)  drošības nauda meža atjaunošanas darbiem un meža atjaunošanas izmaksas

Ar saimniecisko darbību saistītajos izdevumos netiek ieskaitīti izdevumi, kas nav uzskatāmi par tādiem izdevumiem, kas tieši saistīti ar saimniecisko darbību.


 

 

Pie izdevumiem, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita:


·        ar uzņēmējdarbību nesaistītus uzņēmuma izdevumus īpašnieka un darbinieka atpūtai, atpūtas ceļojumiem, izklaidēšanās pasākumiem;
·        izdevumus ar uzņēmējdarbību nesaistītiem īpašnieku vai darbinieku braucieniem ar uzņēmuma autotransportu;
·        pabalstus, dāvinājumus, dāvinājumus pārvērstus kredītus un aizdevumus;
·        citas izmaksas naudā vai citās lietās (natūrā) īpašniekiem vai darbiniekiem, kuras netiek uzrādītas kā atlīdzība par veikto darbu vai kuras nav saistītas ar nodokļa maksātāja uzņēmējdarbību.



Algas nodokļa ieturēšanas un maksāšanas kārtība



Algas nodokļa ieturēšanau un maksāšanu (pārskaitīšanu budžetā) veic darba devējs, kas nodarbina darbinieku – nodokļa maksātāju. Algas nodoklis tiek aprēķināts atbilstoši noteiktajai likmei. Ar algas nodokli apliekamais ienākums ir:
1)    LRepublikā dzīvojošām personām pamatdarba vietā (vietā, kur iesniegta grāmatiņa) – starpība starp kalendārā mēneša ienākumu un mēneša neapliekamā minimuma un likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteikto attaisnoto izdevumu un atvieglojumu summu;
2) LR rezidentiem papildu darba vietā (vietā, kur ir iesniegta karte) – kalendārā mēneša ienākums, no kura atskaitīta par attiecīgo kalendāro mēnesi nomaksātā sociālā nodokļa (valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu) summa;
3) LR nerezidentiem – kalendārā mēneša ienākums.
Summu, kas aprēķināta kā starpība starp nerezidentu kalendārā mēneša ienākuma noteikto apliekamo ienākumu un summu, kas vienāda ar 20 mēneša neapliekamajiem minimumiem, personām, kurām Latvijas Republikā nav pastāvīgā dzīvesvieta, apliek atbilstoši papildlikmei.
Algas nodoklis iemaksājams budžetā reizi mēnesī, kad bankā tiek saņemta nauda iedzīvotāju ienākumu izmaksai.
Daba devējs par darbiniekam taksācijas periodā izmaksātajām summām, kā arī par atskaitītajām summām, aprēķināto un nomaksāto nodoklli izdara attiecīgu ierakstu grāmatiņā vai kartē. Gadam beidzoties, darba devējs izdod darbiniekam, kā arī nosūta nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas paziņojumu par algas nodokli, kas samaksāts darba attiecību pastāvēšanas periodā; kopā ar paziņojumu par algas nodokli darba devējs nosūta arī maksātāja karti.
Paziņojums par algas nodokli tiek nogādāts adresātam ne vēlāk kā taksācijas gadam sekojošā gada 1.februārī, ja darba attiecības pastāvējušas līdz gada beigām. Ja darba attiecības izbeigušās pirms gada beigām, darba devējs grāmatiņā izdara ierakstu par algas nodokļa samaksāšanu un grāmatiņu izsniedz darbiniekam atlaišanas dienā. Darbinieka karti darba devējs kopā ar paziņojumu par algas nodokli nosūta nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas.
Paziņojumu par algas nodokli nodokļu inspekcija pēc darba devēja atrašanās vietas pārsūta nodokļu inspekcijai pēc maksātāja dzīvesvietas, ja tā ir citā administratīvajā rajonā.
No fiziskās personas ienākumiem, kurus izmaksā uzņēmumi, iestādes un organizācijas, ja tie nav saistīti ar darba attiecībām un nav atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli, ienākuma izmaksātājs ietur nodokli ienākuma izmaksas vietā un iemaksā to budžetā ne vēlāk kā ienākuma izmaksas mēnesim sekojošā mēneša piektajā datumā. Pie šādiem ienākumiem pieder:
1)    autoratlīdzība, arī atlīdzība par autora pārdotajiem lietišķās un dekoratīvās mākslas darbiem un tautas daiļamatniecības izstrādājumiem;
2)    autoratlīdzība, kuru izmaksā autortiesību mantiniekiem;
3)    atlīdzība, kuru izmaksā sagādes un citas organizācijas par medījumu jēlādām, medījumiem un to gaļu, medību trofejām, zoodarbību un citu savvaļā iegūto produkciju, izņemot savvaļas sēņu un ogu produkciju;
4)    apdrošināšanas atlīdzība, kas saskaņā ar dzīvības, veselības un negadījuma apdrošināšanas līgumu, kuru apdrošinātā interesēs noslēdzis darba devējs (vai cits apdrošināšanas ņēmējs – juridiskā persona), izmaksāta, pienākot apdrošināšanas līgumā paredzētajam līguma beigu termiņam vai laužot līgumu pirms termiņa;
5)    pensijas;
6)    metāllūžņu pārdošanas ienākumi;
7)    ieņēmumi no saimnieciskās darbības, ko veic fiziskā persona, kura nav reģistrējusi savu individuālo darbu vai individuālo uzņēmumu, arī zemnieku vai zvejnieku saimniecību, izņemot lauksaimnieciskās ražošanas produkciju;
8)    uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību dāvinājumi naudā un citās lietās;
9)    slimību pabalsti;
10)  izložu un azartspēļu laimesti, kuri pārsniedz 500 latu;
11)  atmaksājamais pārnaksātais sociālais nodoklis par ienākumiem, kas pārsniedz sociālajai apdrošināšanai pakļautos gada darba ienākumus.
Uzņēmējsabiedrības, uzņēmumi par personām izmaksātajiem ienākumiem maksātājam izsniedz dokumentu un nosūta par to paziņojumu nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša 15.datumam. Uzņēmējsabiedrības, uzņēmumi par summām, kas personām izmaksātas, neieturot no tām nodokli, ja šīs ienākuma summas saistītas ar personu saimniecisko darbību, nosūta paziņojumu nodokļu inspekcijai pēc savas atrašanās vietas ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša 15.datumam.

 

 

 

 

 

SODA SANKCIJAS



·         Ja darba devējs nav iesniedzis ikmēneša pārskatu par IIN soda nauda ir
·         Ls 5 par katru pārskatā neiekļauto personu.
·         Ja darba devējs nenosūta Valsts Ieņēmumu dienestam paziņojumu vai algas nodokļa kartes, soda nauda ir 10 Ls par katru nenosūtīto dokumentu.
·         Ja darba devējs ir pieņēmis darbā darbinieku bez algas nodokļa kartes vai grāmatiņas, soda nauda Ls 100 par katru personu.
·         Ja darba devējs likumā noteiktajā termiņā nav pārskaitījis budžetā nodokli pamatparāda summa tiek palielināta atbilstoši Latvijas Bankas noteiktai refinansēšanas likmei un tiek aprēķināta kavējuma nauda 0,1% par katru nokavēto samaksas dienu.
·         Ja darba devējs nav ieturējis nodokli no visa apliekamā ienākuma, budžetā ir jāpārskaita nenomaksātā nodokļa summa un soda nauda šīs summas apmērā.



























Nobeigums


1. Iedzīvotāju ienākumu nodokli iedala – algas nodoklī, patentmaksā, indoviduālās darības ienākumos.
2.    IIN maksātāji ir fiziskas personas nerezidenti, rezidenti un fiziskas
personas kuru apliekamais ienākums no uzņēmējdarbības ie mazāks par Ls 45 000, kā arī zemnieku sainniecību īpašnieki, kuri nav aplikti ar uzņēmuma ienākuma nodokli.
3.   Gada apliekamō ienākumu nosaka apliekamajā ienākumā un neapliekamajā nodoklī.
4.   Apliekamais ienākums ir par kuriem jāmaksā  algas nodoklis un pārējo fizisko personu ienākumi.
5.   Neapliekamais ienākums ir saimniecību ienākumi kuri nepārsniedz
3 000Ls, dividendes, noguldījumi un depozīti, abdrošināšanu atlīdzības, pašvaldību parādzīmes, pabalsti, stipendijas, mantojuma, alimenti u.tml.
6.    Attaisnotie izdevumi  kuri tiek atskaitīti no gada apliekamā ienākuma apjoma.
7.   Neapliekamais minimums 21 Ls.
8.   Atvieglojumi – par apgādībā esošām personām, pensijām, invalīdiem un politiski represētām personām
9.   Nodokļu aprēķināšana.
10.       Ierobežojumi darba devējam un daba ņēmējam. Darba devējam aizliedts nodarbināt personas, kas neiesniedz algas nodokļu grāmatiņu vai algas nodokļa karti.
11.       Gada apliekamā ienķuma noteikšanas laiks – maksātāja gada ienākums ir visa taksācijas perioda (kalendārā gada) laikā iegūto naudas, naturālo vērtību un saņemto pakalpojumu kopums.
12.       No saimnieciskās darbības  gūtā apliekamā ienākuma noteikšana - ieskaitītie iadevumi un izdevumi, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību.
13.  Algas nodokļa ieturēšana un maksāšana – nodokļu ieturēšana no ienākumiem, kuri saistīti ar darba attiecībām
14.   Soda sankcijas noteikto summu apmērā.













Pielikums




Iedzīvotāju ienākuma nodokļa summas :

1995
1996
1997
1998
1999(01-09)
133173
153068
183474
219621
179435

Pēc šīs tabulas mēs varam redzēt, ka IIN summas ar katru gadu paaugstinās. ( tūkst. latu)



Valsts konsolidētā kopbudžeta nodokļu ieņēmumus sadalījumā pa nodokļu veidiem 1998.g.








1 – PVN; 2 – muitas nodoklis; 3 – akcīzes; 4 – UIN; 5 – zemes; 6 – īpašuma; 7 – sociālais; 8 – IIN; 9 – pārējie nodokļi.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru