Liepājas 1.vidusskolas
10.b klases skolnieka
Ģirta Treides
Referāts
Latviešu literatūrā
Pirmie latviešu autori
(J.N.Ramanis,
Ķikuļa Jēkabs, Neredzīgais Indriķis)
un viņu devums
latviešu literatūrā.
Liepāja, 2000.gads
Saturs
Saturs
Plāns
Ievads
Īss
laikmeta raksturojums
Ķikuļa
Jēkabs – hronoloģiski pirmais vārdā zināmais Latviešu tautības autors
J.N.Ramanis
– pirmais latviešu tautības ilustrētājs
Neredzīgais
Indriķis – racionālistu audzēknis
Secinājumi
Izmantotā
literatūra
Plāns
Ievads.
Latviešu zemnieki – pirmie latviešu dzejdari.
Iztirzājums. 1. Īss laikmeta raksturojums.
2. Ķikuļa Jēkabs – hronoloģiski pirmais
vārdā zināmais Latviešu tautības autors.
3. J.N.Ramanis – pirmais latviešu
tautības ilustrētājs.
4. Neredzīgais Indriķis – racionālistu
audzēknis.
Nobeigums. 18. gadsimts – rakstītās latviešu
dzejas vēstures aizsākums.
Ievads
Ilgu
laiku par latviešu pirmo dzejnieku uzskatīja Neredzīgo Indriķi, kura dzejoļu
krājums iespiests 1806. gadā. Taču pētījumi latviešu rakstītās literatūras
nozarē liecina – pašu latviešu rakstītā dzeja eksistēja jau krietnu laiku pirms
Indriķa. Jau 18. gadsimta otrajā pusē ne vienā vien Latvijas vietā
zemnieki sacerēja un izplatīja dažādus dzejojumus. To lielākā daļa laika gaitā
aizgājusi bojā, bibliotēkās un arhīvos glabājas tikai nedaudzi teksti. Arī
rakstītāju vairākums palicis anonīms. Lielā daļā pirmo dzejas darbu izpaužas
rakstītāju protests pret toreizējo lielo netaisnību – dzimtbūšanas iekārtu,
satraukums un sāpes par zemnieku apspiestību, naids pret apspiedējiem. Vieni no
pirmajiem latviešu autoriem – Ķikuļa Jēkabs, Juris Natanaēls Ramanis un Neredzīgais
Indriķis. Par šiem trīs cilvēkiem arī centīšos uzrakstīt.
Šis
temats likās saistošs ar to, ka arī man līdz šim likās, ka Neredzīgais Indriķis
ir pirmais dzejnieks no pašu latviešu vidus. Papētot latviešu literatūras
vēsturi 18. gadsimta beigās un 19. gadsimta pirmajā pusē uzzināju
patiešām interesantas un vērtīgas patiesības.
Īss laikmeta
raksturojums
18. gadsimta
otrajā pusē bija sācies feodāli dzimtbūtnieciskās iekārtas sairums. Šajā laikā
strauji attīstījās tirdzniecība ar lauksaimniecības precēm, bet naturālā
saimniecība kavēja to pietiekamu ražošanu. Cenšoties palielināt savu
saimniecību ienesīgumu, Baltijas muižnieki 18. gadsimta beigās savus
laukus paplašināja, pievienojot tiem zemnieku zemi, izdzenot viņus no mājām.
Ekspluatācijas
pastiprināšanās izraisīja zemnieku nemierus. Dzimtcilvēki klaji izrādīja
neuzticēšanos administrācijai, jo iestādēs un tiesās rīkojās tikai muižnieki.
Zemnieki nodibināja sakarus starp novadiem, mēģināja organizēties un uzstāties
kopīgi. Viņi rakstīja sūdzības par saviem kungiem. Tajās viņi minēja konkrētus
ekspluatācijas faktus. Pašu zemnieku vidū radās rakstītāji. Un šie rakstītāji
pēc rakstītās literatūras likumiem un rokrakstos sacerēja arī dažādus
dzejojumus. Tas nozīmē, ka pirmie latviešu rakstītās dzejas sākumi meklējami
18. gadsimta otrajā pusē.
Ķikuļa Jēkabs
(dzimis
1740. g., miris 1777. g.?)
Par
viņa dzīvi un darbību saglabājies ļoti maz liecību. Zināms, ka viņš bija
saimnieka vecākais dēls Smiltenes draudzes Blomu muižas Ķikulī. Viņa tēvu sauca
par Mārci, bet viņa māti - par Annu. Jēkabs 1768. g. apprecēja sievu Ģedu (dzimusi 1748. g.). Vēlāk
viņiem bija četri bērni: dēli Dāvids un Pēteris, meitas Liene un Zuzanna (dzīvē
toreiz teica – Dāvis un Zane). Jēkaba vecāki nav pratuši lasīt, bet Jēkabs,
viņa sieva, viņa brāļi un māsas ir pratuši. Jēkabs piederēja pie amatniekiem,
viņš bija audējs. Par to liecina saglabājies ieraksts Ozolmuižas audēja Miķeļa
audumu paraugu krājumā: ,,Šī grāmata pieder Lapjār muižs vēveram Miķeļam, un
Blomenhof Ķikul Jēkobs ir viņa meistars. Anno 1771. janāri 18 dien.,,1
Tātad Miķelis mācījies pie Jēkaba. Lapjārmuiža – Ozolmuiža – atradās apmēram
sešdesmit kilometrus no Ķikuļa. No šī fakta secinu, ka Jēkabs bija slavens
amata pratējs, ja mācekļi pie viņa nāca no tāda liela attāluma. Amatnieki
tolaik bija turīgāki par pārējiem dzimtcilvēkiem, kur nu vēl prasmīgs meistars.
Blomi piederēja kronim, un šādās muižās klaušas bija stingrāk normētas, ļaudis
tur dzīvoja labāk. Materiālie apstākļi nespieda Jēkabu piedalīties nemieros. To
viņš darīja, jo gribēja aizstāvēt citus zemniekus. Ķikuļa Jēkabs aktīvi
piedalījās lielajos 1776. – 1777. g. Vidzemes dzimtļaužu nemieros, bija
zemnieku tiesību cīnītājs. Ķikuļa Jēkabs bija ievērojams cilvēks, pazīstams
visā Vidzemes vidienē. Rakstīt Jēkabam padevās. Tas noprotams gan no rokraksta,
gan no mākas sūdzībās formulēt domu lietišķi un loģiski. Jēkaba sacerējumi
rāda, ka viņš labi pārzināja toreizējās varas hierarhiju, kaut tajā laikā
latviski neiznāca neviens laikraksts. Sarakstē un dokumentācijā viņš lietoja
franču un latīņu izteicienus, dažādus saīsinājumus. Jēkabs mācēja vācu valodu,
jo vēstules aploksni, melodiju nosaukumus dziesmās un atsevišķus vārdus
sūdzībās viņš uzrakstīja vāciski. Tas viss liecina, ka Ķikuļa Jēkabs zināja
daudz, daudz vairāk nekā mācīja toreizējās latviešu skoliņas. No viņa rakstiem
var secināt, ka viņš vēlējās, lai visiem cilvēkiem tiktu nodrošināta normāla
eksistence, ka nepieciešama īpaša attieksme pret sievieti un bērnu. Viņam
galvenais bija: ,, tie vairs nebija truli un stulbi dzimtcilvēki, bet cilvēki,
kas apzinājās savu vērtību un sāka patstāvīgi domāt,,2. Ar savām
zināšanām un plašo redzes loku Ķikuļa Jēkabs bija viena no izcilākajām
personībām tolaik latviešu zemnieku vidū.
Jēkabs
bija aktīvs brāļu draudzes loceklis, viens no brāļu draudžu literātiem.
Viņa
dziesmas (1777.) ir svarīgs latviešu rakstniecības sākumposma piemineklis. Tas
ir nozīmīgs vēstures avots, kas pilnīgāk raksturo tā laika darba cilvēku
ikdienu, viņu centienus un cīņu pret muižniekiem. Ķikuļa Jēkaba dziesmas, viņa
sacerētās zemnieku sūdzības un vēstules atrodamas Centrālajā Valsts seno aktu
arhīvā Maskavā. Dzejojumi un sūdzības adresēti Krievijas ķeizarienei. Tajās
minēti izcilākie 1777. g. Vidzemes zemnieku nemieru notikumu dalībnieki –
neatlaidīgais cīnītājs Žagatas Lauris, drosmīgie Valmiermuižas vīri, nemieru
apspiešanā aktīvais muižnieks Engelharts. Dziesmas rakstītas burtnīcā uz
iezilgana papīra, sūdzības – uz parastām lapām. Autors lietojis zoss spalvu,
rakstījis pastāviem, drusku stūrainiem antīkvas kursīva burtiem tā laika
latviešu ortogrāfijā. Ķikuļa Jēkabs ievērojis tā laika paradumu – lappuses
beigās atkārtot nākamās lappuses pirmo vārdu.
Sūdzībās
bija minēti daudzi fakti, cik nežēlīgi ļaudis spiesti pie darba, ka arī sievas,
kuras gaida bērnus, tiek sistas ar pātagu.
Ķikuļa
Jēkaba dziesmas saglabājušās paša autora vīrišķīgajā rokrakstā. Atsevišķus
burtus viņš izzīmējis kā iespiestus. Droši vien tas saistāms ar audēja amatu,
jo auduma paraugus vajadzēja pārzīmēt ar īpašu ornamenta izjūtu.
Pēc
satura pirmā dziesma ir slavinājums Krievijas ķeizarienei Katrīnai II.
Pēdējā pantā autors izsaka vēlējumu, lai valdniece pievēršas ,,Vidzemītes bēdu
namam,,. Otrā dziesma ,,Viena Vidzemes cietumnieku bēdu dziesma, iekš lielām
bēdām un bailēm šinī 1777. gadā taisīta,, stāsta par ļaužu grūto dzīvi un
kungu ļaunumu. Dziesmā attēlota bēdu nomāktā Vidzemīte. Autors ļaujas sapnim,
ka zemnieku posts tiks novērsts. Kopējā noskaņa šajā dziesmā ir svinīga un
sirsnīga.
Sacerēdams
abus dzejojumus, Ķikuļa Jēkabs nenojauta, ka ar tiem kļūs par latviešu pirmo
zināmo dzejnieku, ka mūsdienās tie būs tik svarīgi. Jēkabs skaidri pateica, ka
muižnieki ir zemnieku ienaidnieki, viņš to pateica tieši un ļoti, ļoti patiesi.
Rīkojums
par Ķikuļa Jēkaba apcietināšanu tika dots 1777. gada 20. maijā. Tika
pavēlēts Jēkabu vest uz Rīgu saslēgtu dzelžos vai, ja tādu nebūtu, tad ,,ar
labu garu siekstu pie abām kājām,, - kā ļoti bīstamu noziedznieku.3
Kāds bija spriedums Jēkaba lietā, nav zināms.
Taču Smiltenes mācītājs baznīcas grāmatā iepretim Ķikuļa Jēkaba vārdam
pierakstījis: ,,Miris Rīgas cietumā.,, Domājams, ka Jēkabs miris
1777. gada otrajā pusē. Nopratināšanā Jēkabs paziņoja, ka visu rakstījis pēc paša vien izdomas. Viņš
sevi apzināti upurēja, lai atvieglotu citu zemnieku likteni. Viņš izšķīrās
viens pats uzņemties visu ,,vainu,,, viņš izšķīrās aiziet bojā trīsdesmit
septiņu gadu vecumā.
1 P.Stučkas Latvijas Valsts universitātes
Zinātniskajā bibliotēkā. PL III/4
2 Apcerējumi par sabiedriskās un
filozofiskās domas attīstību Latvijā.R., 1976, 25. lpp.
3
Igaunijas PSR Centrālais Valsts vēstures arhīvs Tartu, 279, f., 1. apr., 550.
1., 369. un 370. lpp.
Juris Natanaēls
Ramanis
(dzimis ap
1743. g., miris pēc 1801. g.)
Juris
Natanaēls Ramanis bija Ķikuļa Jēkaba laikabiedrs, arī viens no zināmajiem
pirmajiem latviešu tautības dzejniekiem. Diemžēl par šo cilvēku man ir pavisam
skopas ziņas.
J.N.Ramanis
strādāja par skolotāju Allažos (tagadējā Rīgas rajonā), no 1769. gada
Krimuldā (tagadējā Rīgas rajonā). Zemnieku nemieru laikā 1778. gadā Ramani
apvainoja dumpīgumā, padzina no skolotāja vietas un sargu pavadībā aizsūtīja uz
Rīgu. Lietas izmeklētājs vēstulē Krimuldas draudzes priekšniekam rakstīja, ka
Ramaņa atlaišana no darba esot pārāk niecīgs sods par tik ,,ārkārtēju, atklāti
baznīcā izdarītu un dumpja gara caurstrāvotu noziegumu,,. Kāds īsti bijis
Ramaņa pārkāpums, neizdevās noskaidrot.
Ramaņa
,,Krusta skolas grāmata,, rakstīta ilgākā laikā starp 1778. un 1797. gadu. Tajā ir reliģiska un laicīga
satura dzejoļi, kā arī sacerējumi nesaistītā valodā. Viens no tiem - ,,Tas ar acīm redzēts ceļš uz debesīm,,.
Ramanis varētu būt tā tulkotājs. Raksturīgākais motīvs Ramaņa dziesmās ir
sociāla netaisnība:
,,Tu
runā taisnību un saki tādiem vaigā,
Ko
tādi ēd un dzer, ar ko tie lepni staigā!
Ir
sviedri, asaras,
Ar
ko tie barojas,
Ir
ļaužu nopūtas
Un
mantas laupītas.
Par
to tev’ visi nīst, par to tev’ visur spaida,
Par
to tev jācieš ir un jāstāv lielā vaidā.
Dziesma,
no taisnības dzieda.,,
Ķikuļa
Jēkabs pauda sašutumu tiešāk, konkrēti nosauca kungu nodarījumus zemniekiem.
Ramanis rakstīja vispārīgāk, abstraktāk. Līdzīgas domas skan ,,Dziesmā, no
Ciānas grūta kalna mūža” un citās.
Daži
Ramaņa panti, piemēram, dziesma par turku, zviedru un krievu karu
1787. gadā liecina, ka viņš ir cariskajai Krievijai uzticīgs pavalstnieks.
Asie vārdi par netaisnību acīmredzot vērsti pret muižniekiem. Ramanis raksta:
,,Kas
to nabagu nicina, tas nicina viņa radītāju, un, kas
par
viņa bēdām priecājas, tas nesodīts nepaliek.,,
Ramaņa
dziesmās atspoguļojas arī viņa liktenis pēc padzīšanas no Krimuldas: dienu un
nakti māc ,,simtas bēdas,,, vientulība. Skopas atzīmes baznīcas grāmatās vēstī,
ka 18. gadsimta beigās Ramanis klejo, mācīdams bērnus Bērzaunē, Cesvainē,
Dzelzavā; pēc 1801. gada ziņas pārtrūkst. Viņa dziesmas brāļu draudzēs
pazina vēl 19. gadsimta vidū.
Ramanis
arī ilustrējis savu ,,Krusta skolas grāmatu,,, kura uzrakstīta rokrakstā. Uzzīmēti 22 attēli spalvas
tehnikā, visvairāk par Bībeles tematiem. Ir arī žanra ainiņas, piemēram,
cilvēki istabā, kur redzami gan mūzikas instrumenti, gan grāmata un
rakstāmspalva. Zīmējumi ir primitīvi, bet attēli ir ievērojami ar to, ka tie ir
pirmais zināmais latvieša darbs grāmatu ilustrēšanā.
Neredzīgais
Indriķis
(dzimis
1783. g., miris 1828. g.)
Pirmais
latviešu tautības dzejnieks, kura sacerējumus iespieda feodālā periodika un
vācu mācītāji izdeva atsevišķos krājumos, bija aklais latviešu dzimtcilvēks
Indriķis – cilvēks bez uzvārda, bez tiesībām, bez jebkādas izglītības. Vācu
mācītāju audzināts un virzīts, Indriķis kļuva paklausīgs viņu audzēknis un
savās dziesmās atdarināja Veco Stenderu.
Neredzīgais
Indriķis dzimis 1783. gadā Kurzemē, toreizējā Apriķu draudzē, Mazdzērves
pagasta Elkaleju mājās. Par viņa dzīvi saglabājušās trūcīgas ziņas. Domājams,
ka Indriķa vacāki bijuši kalpi, jo arhīvos saglabājušās baznīcu grāmatās viņa
vecāku vārdi nav saistīti ne ar kādām noteiktām mājām. Tēvu Indriķis zaudē jau
agrā bērnībā. To liecina dzejoļa rindas:
,,Man
miesīgs tēvs ir mazu gan
Caur
nāvi šķirdams atstāj’s man.,,
Draudzes
mācītājs un labvēlis K.G.Elferfelds ,,Tā neredzīga Indriķa Dziesmu,, ievadā
raksta, ka Neredzīgais Indriķis piecu gadu vecumā baku sērgā zaudējis acu
gaismu un visu mūžu nodzīvojis pie sava radinieka Elkaleju mājās, kur strādājis
par drēbnieku un kurpnieku.
Jau
agrā jaunībā Indriķis sāk sacerēt dziesmas. Rakstā ,,Neredzīgs dziesmu
taisītājs,, K.G.Elferfelds stāsta: ,,Pirmajas dziesmas jeb ziņģes viņš bez
kārtas taisīja, kamēr dziedātājs viņu uzrunāja arī kārtīgas dziesmas tādas
taisīt, kur vārdi pantiņos saskan, un tomēr viņš citas vairs netaisa kā vien
tādas, un tās pirmajas tagad jau aizmirsis. Pats viņš savas dziesmiņas uz
jaukām meldejām arī dziedāt prot.,, Cik noprotams, sākumā Indriķis sacerējis
dziesmas bez atskaņām. Apriķu draudzes priekšdziedātājs Vāveru Andžs, kas pats
sacerējis vairākas dziesmas, bijis Indriķa pirmais skolotājs un iemācījis viņu
sacerēt dziesmas ar atskaņām. Taču galvenais Neredzīgā Indriķa skolotājs bija
mācītājs K.G.Elferfelds, kurš Neredzīgo Indriķi māca darināt savas dziesmas pēc
Vecā Stendera un Fīrekera paraugiem. Elferfelds pieraksta visas labākās
Neredzīgā Indriķa dziesmas un 1806. gadā izdod tās atsevišķā grāmatiņā
,,Tā neredzīga Indriķa Dziesmas,,. Par to Neredzīgais Indriķis saka:
,,Tikko
mans prāts izdomāja,
Jūs’
mīļā roka rakstīja
Un
sūtīja, kur pieklājas;
Caur
ko man laime vairojās.
Nebūtu
mans tāds palīgs dots,
Tad
nebūtu nei prieks, nei gods.,,
Krājumā
ievietotas 14 dziesmas. Pēc tam atsevišķas Neredzīgā Indriķa dziesmas
ievietotas dažādos tā laika izdevumos: kalendāros, ,,Latviešu Avīzēs,,,
vietējos vācu žurnālos.
Neredzīgais
Indriķis miris 1828. gada 24. janvārī.
Neredzīgā
Indriķa laikabiedru – vācu mācītāju atstātās ziņas liecina, ka viņš bijis ļoti
talantīgs cilvēks. Neredzīgais Indriķis varējis paturēt atmiņā visas savas
dziesmas un tās noskandēt vēl pēc ļoti ilga laika. Vairākas garīgas dziesmu
grāmatas, kā arī ābeci, viņš zinājis no galvas un mācījis savus bērnus lasīt,
izlabojot, kur viņi kļūdās.
Neredzīgais Indriķis pratis sacerēt aizkustinošus
sprediķus, kas bijuši daudz labāki par studējošo vācu mācītāju sprediķiem. Žēl,
ka pirmais latviešu tautības dzejnieks, kas bijis spējīgs cilvēks, būdams
neizglītots, ar redzes trūkumu, bija pilnīgi pakļāvies latviešu tautas kultūrai
naidīgajiem vācu mācītājiem un līdz ar to maz paliekoša deva savai tautai. Viņa
dziesmām, protams, ir literatūrvēsturiska nozīme. Labākais, ko Neredzīgais
Indriķis ir sacerējis, ir dziesmas par savu grūto neredzīgā likteni, dabu un
mīlestību. Pie pirmās no šīm grupām minams ,,Par savu paša bēdu pilno būšanu,
ka tam acu gaismas trūkst,,.
,,Manās
tumšās mājās
Ir
man bēdu gauž’,,,
saka
aklais dzejnieks, taču arī savā tumšajā dzīvē viņš saskata dieva žēlastību, kas
viņam devusi ,,smalku taustīšan’,, un ,,gudru saprašan’,,. Dabas dzejoļos ir mazāk
tēlainu dabas ainu nekā citu tā laika autoru darbos. Tas saprotams, jo
dzejnieks taču bija akls. Kokus, puķes viņš izšķir tikai pēc to lapām vai
smaržas:
,,Lapas
katru koku
Dar’
pazīstamu,
Ja
tik to ar roku
Ķerdams
aizņemu.
Smarža
puķes rāda,
Jebšu
aizvien kādu,
Kuras
ziedos spīd
Tumšums
katru brīd.,,
Dabas
dzejoļi ir vairāk abstrakti:
,,Jauka
saule mirdzina,
Visas
lietas spirdzina;
Viss
no jauna zaļojas.
Mūsu
sirdis iepriecājas.,,
Taču
ir arī šāds Neredzīgā Indriķa dzejolītis:
,,Cīrulītis
klajumos
Pieguļniekam
ziņu dos...
Skat’,
kā rudens sēja zeļ,
Katris
asniņš stobru ceļ.,,
Neredzīgā
Indriķa ,,Mīlestības dziesmas,, ir mīlestības, pieticības un dievticības pilni
panti, ļoti sentimentāli.
Visi
Neredzīgā Indriķa sacerējumi ir dziesmas, tiem visiem minētas klāt arī
melodijas. Parasti Neredzīgais Indriķis sacer dziesmas pēc Vecā Stendera vai
Frīkera dziesmu melodijām. Četrām dziesmām melodijas sacerējis pats dzejnieks.
Viņš izdomājis gan ritmu, gan pantmēru. Populārākā no tām:
,,Skat,
kā puķes dārzā zeļ, dārzā zeļ,
Skaistumu
in smaržu ceļ, smaržu ceļ,
Tiešām
it patiesi tā,
Tā
ar manā sirdī stā.
Tā,
tā, tā vien man
Ir
par visiem mīļa gan!...,,
Diemžēl
latviešu tautas mutvārdu poēzija Neredzīgajam Indriķim ir sveša un tāla. Viņa
dziesmas ir pilnas mācītāju latviskā žargona vārdiem, nepareizām teikuma
konstrukcijām, zilbju uzsvērumiem.
Neredzīgā
Indriķa dziesmas, tās, kuras mēs zinām, nekā pozitīva nevarēja dot ne latviešu
tautai, ne tās rakstniecībai. Savā laikā Neredzīgais Indriķis tika cildināts
par latviešu tautas ģēniju, par Homeru un tamlīdzīgi. No tā var secināt, ka
viņa dzejoļi kalpoja vienīgi vācu feodāļiem. Bet jāņem vērā fakts, ka nevienu
savu dziesmu autors nav uzrakstījis pats. Varbūt, ka Neredzīgajam Indriķim bija
arī citāda rakstura dziesmas, kas nepatika vāciešiem, un tādēļ tās neviens nav
pierakstījis? Apriķu apvidus vecu ļaužu atmiņas liecina, ka Neredzīgā Indriķa
dziesmas bijušas plaši izplatītas un viņš pats tās dziedājis krogū, ļaudīm.
Iespējams, ka tieši labākās dziesmas neviens nav pierakstījis un tās ir gājušas
zudumā.
Secinājumi
Vēsture
uzspiež savu gribu, bet cilvēks ar savu rīcību to bagātina.
Izlasot
nedaudzos materiālus par šiem trim cilvēkiem, kas dzīvojuši pirms vairāk nekā
divsimt gadiem, man sevišķi simpātisks likās Ķikuļa Jēkabs. Latviešu
dzimtzemnieks un audējs, kam pat uzvārda nebija, gribēja palīdzēt citiem
dzimtļaudīm, viņš sacerēja lūgumrakstus Krievijas ķeizarienei, viņš kļuva par
zemnieku tiesību cīnītāju un šajā cīņā atdeva sevi visu.
Arī
J.N.Ramanis man asociējas kā ļoti pašapzinīgs cilvēks. Lasot aprakstus par viņa
ilustrācijām ,,Krusta skolas grāmatā,,, tā vien šķiet, ka attēlos viņš
attēlojis pats sevi. Tur ir gan mūzikas instrumenti, gan grāmatas, gan
rakstāmspalva.
Savukārt
par Neredzīgo Indriķi Jānis Niedre izdevumā ,,Latviešu literatūra,, rakstījis,
ka viņš tāds vācu mācītāju ,,ziņģu,, sacerētājs vien bija. Tomēr nedrīkst
aizmirst to, ka nevienu savu dziesmu Indriķis neuzrakstīja pats. Un varbūt bija
tā, ka tās dziesmas, kuras vācu izdevējiem nepatika, neviens arī nepierakstīja?
Lai nu kā tur būtu bijis, man šķiet, ka Neredzīgajam Indriķim toreiz izdevās
tas, kas nebija pa spēkam augsti mācītiem vācu kungiem, - izteikt savas paša
reālās izjūtas. Un ar to arī Neredzīgais Indriķis ir vienreizīgs.
Iepazīstot
šos trīs cilvēkus, es uzzināju gan par bagātām muižām, gan par nabadzīgām
zemnieku sētām ar noplicinātiem lauciņiem, gan par to, kā pa ceļiem uz muižām
ik dienas klaušās devās nomākti vīri un sievas, kas bija kungu īpašums. Es
uzzināju, kā muižnieki noteica arvien jaunas klaušas un padzina ļaudis no
iekoptām mājām. Cik beztiesiski bija mūsu senči! Un labi, ka bija tādi Ķikuļu
Jēkabi, Ramaņu Juri un Neredzīgie Indriķi, kas palīdzēja nokratīt
feodālisma jūgu!
Izmantotā
literatūra
1.
Latviešu literatūras vēsture no
pirmsākumiem līdz 19. gadsimta 80. gadiem. Rīga, Zvaigzne, 1990.
2.
Latviešu literatūras vēsture. I daļa.
Rīga, LPSRZA, 1959.
3.
J.Niedre. Latviešu literatūra. Rīga,
LVI, 1952.
4.
A.Apīnis. Grāmata un latviešu sabiedrība
līdz 19.gadsimta vidum. Rīga, Liesma, 1991.
5.
Ķikuļa Jēkabs. Dziesmas. Rīga, Liesma,
1982.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru