Aspazijas "Torņa cēlājs" Raiņa "Jāzeps un viņa brāļi" - paralēles mākslinieka - mūžīgā meklētāja koncepcijā, personisko dzīvju atspulgā.



Pētījuma autore- Ilze Kalniņa
LU Filoloģijas fakultātes
3. kursa studente.
Aspazijas viduslaiku drāma "Torņa cēlājs" un Raiņa traģēdija "Jāzeps un viņa brāļi" ir daudzslānaini, dziļi un sarežģīti darbi, kuros cieši savijas dzejnieku uzskati par cilvēka peronības izaugsmi, attīstību, nozīmi un vietu sabiedrībā vispār un viņu pašu kā lielu personību un reizē mākslinieku pārdzīvotais, dvēseliski intīmais.
Manuprāt, gan Aspazijas, gan Raiņa cilvēku var interpretēt ļoti dažādi, meklējot atbildi un jautājumu : kas viņš īsti ir ? Es mēģināju palūkoties un Iļģi un Jāzepu kā māksliniekiem, kuros saskatāmi un atpazīstami arī Aspazijas un Raiņa vaibsti.
Rainis "Jāzepu un viņa brāļus" pabeidz 1914.g., bet Aspazija "Torņa cēlāju" uzraksta 1920- to gadu vidū. Tāpēc Aspazijas "Torņa cēlājā" vairāk jūtama Raiņa ietekme, it kā viņa ideju apstiprinājums, turpinājums, sakritība ar Aspazijas uzskatiem. Par to raksta pati Aspazija 1927.g., kad "Torņa cēlājs" tiek iestudēts Dailes teātrī : "Dzīvojot blakus Rainim grūti izsargāties savos darbos no viņa individualitātes neatvairāmajiem iespaidiem; tomēr kā vienmēr, tā arī tagad savā pēdējā darbā "Madlienas baznīcas torņa cēlājs" centos saglabāt pati savas dzīves individuālo parādību uztvērumu un tā attēlojuma savdabību."
Izlasot abas lugas, un pat īpaši nemeklējot kaut kādas sakarības vai paralēles ir jūtams, ka abi autori cenšas atklāt vienu jautājumu, proti, par mākslinieka pašattīstības problēmu, mākslinieka un sabiedrības savstarpējām attieksmēm un ietekmēm, katrs to interpretē savdabīgi, personībai un uzskatiem atbilstoši. Gan Jāzeps, gan Iļģis ir mākslinieki ar radošu un intensīvu garīgo dzīvi, kuri meklē dzīves un mākslas patiesību. Aspazijas un Raiņa uzskatos līdzīgo var saskatīt, manuprāt trīs līmeņos: 1. tas lugās apstiprinās tekstuālā ziņā, kā arī tēlu izveidojumā un izvietojumā; 2. abos darbos var vilkt tiešas paralēles ar autoru kā mākslinieku personīgo dzīvi un attīstību; 3. lugās atklāta pamatdoma par mākslinieka dvēseles, ideju attiecībām un sadursmi ar reālo dzīvi sabiedrībā.
1. Abu lugu pamatā ir mīts. Rainim tas ņemts no Bībeles, Aspazijai - no viduslaikiem. Lugu centrā ir vīrietis - mākslinieks, spilgta personība, savādnieks. Viņiem blakus ir savstarpēji krasi atšķirīgas sievietes. Raiņa traģēdijā tās ir Dina un Asnāte; Aspazijas drāmā - Made un Helijante. Šī sievietes dziļi ietekmē, pat virza mākslinieka pašattīstību. Dina un Made sevī sakoncentrē augstāko garīguma pakāpi, garīgas dzīves kvintesenci (to paspilgtina fakts, ka viņas abas iet bojā fiziski nevainīgas, tātad pilnīgi nesaistītas ar dziņu un instingtu pasauli). Gan Jāzeps, gan Iļģis šīs sievietes uztver kā svētās, dievišķās. Viņu mīlestība dod spēku sapņot un piepildīt sapņus, dod spēku dzīvot savām idejām, kuru dēļ ir gatavs sevi upurēt. Dina un Made sniedz pirmo ierosmi, lai mākslinieks atminētu, kas viņš ir patiesībā. Jāzeps Dinai saka: "Svētā! Svētā! Tu mīlu manī dves kā kvēlē vējš! Kas var pret divu mīlu šalti spēt? Lai nāk, es nebaidos, - es stipris veikt!" Un Iļģis Madei: "Tu esi pirmā, kas man tic. Tava ticība mani svaida kā ar svēto eļļu. Un es kā ceļinieks, kas ilgi maldījies pa tuksnesi un izslāpis ierauga dzīvības avotu, tavā klēpī kā palmu ēnā gribētu mirt.".
Turpretim Heljante un Asnāte sevī iemieso instigtīvo, fizisko sievietes pasauli. Aspazijas Helijantei nepiemīt tas madonniskais skaistums,kas robežojas jau ar svētumu. Helijante ir seksuāla, velnišķīga, kaisla, viņa pamodina Iļģī kaislību, instingtus. Raiņa Asnāte ir harmoniskāka, līdzsvarotāka, ar bagātu dvēseli, kura tomēr nesniedz to ekstātisko pārdzīvojumu kā Dina. Asnāte ļauj Jāzepam sevi konkrēti identificēt kā vīrieti, jo dāvā viņam divus dēlus. Tādejādi Aspazija un rainis atzīst, ka māksliniekam ir jāiepazīst un jāizprot gan cilvēka dioniskās jeb instingtu puse, gan apolloniskā jeb garīgā, kura ļauj radīt orģināls idejas un piepildīt tās. Šīs divas puses atklājas arī pašā māksliniekā un ir mūžīgā pretrunā, viņam jāmeklē harmonijas iespēja.
Abi dzejnieki sapni uzskata par garīgā darba pamatu. Būtībā sapnis ir vienlīdzīgs ar ideju. Made saka: "Tie, kurus ģēnijs ieraudzījis, dus ilgi kā pamiruši un sapņo vaļējām acīm. Bet viņu dusa un viņu sapņi nav velti, tie priekšteči viņu darbam." Tāpēc traģiska izveidojas situācija māksliniekam, ja viņa sapņus cenšas izpostīt. Jāzeps saka: "Kas sārti raisījās, tas zieds ir zelēts, kas dvēslē dīga labs, tas asnīs krāts; Mans darbs man lauzts kā koks -".
Būtībā arī Iļģis atnāk no nekurienes ar skepsi un neticību cilvēkiem, tas liek domāt, ka arī viņš ir pievīlies. Made iedvesmo viņu celt sagrauto baznīcu vispirms paša sirdī, tad sabiedrībai. Mades ticība pamodina Iļģa ģēnija spējas, pamodina sapņus un ideju. Made saka:"Tev jātic pašam sev, kad vēl neviens tev netic, un arī kad vairs neviens tev netic.". Tad māksliniekam vispirms jānotic sev pašam un sava darba lielumam. Tad jāstrādā, lai spētu atrast un pilnveidot sevi un sabiedrību. Ticība un darbs ir tie, kas palīdz māksliniekam, indivīdam nostāties pret pūli, sabiedrību. Jāzepa un brāļu attiecības veidojas īpaši dinamiskas un asas; līdzīgas situācijas ir arī Iļģim un Velniem un pagastvīriem. Sabiedrība nesaprot mākslinieku, viņa pārdrošos sapņus, tāpēc noliedz un netic. Taču, tai pat laikā, tas ir viens no spēkiem, kas arī īpatnēji virza gan Jāzepa, gan Iļģa attīstību, jo indivīda un masas sadursmēs veidojas mākslinieka galēji traģiskās bedres situācijas, kas liek pārvērtēt un augt. Jāzeps pārvar arprātīgās atriebes alkas, viņš spēj saskatīt jaunu patiesību. Jāzeps saka:" Es dziļāk zemojos, kā cilvēks drīkst, man augstāk jāceļas, kā cilvēks spēj! Es eju viens priekš visas pasaules." Arī Iļģis ierauga pasauli unsevi tajā citādi, pēc tam, kad tuvu sev sajutis nāves elpu. Made ziedo sevi un iedvesmo Iļģi turpināt darbu. Iļģis saka:"Es ceļos atkal - liels un brīvs! Es nāku, Made, lai tevi un sauli sveiktu."
Vēl, manuprāt, runājot par paralēlēm starp abām lugām, interesanti ir trīs tekstuāli piemēri. Aspazijas lugas varoņi izsaka vārdus un domas, kas organiski varētu iekļauties Raiņa tekstā un otrādi.
Jāzeps:"Man pušu rauta dzīves vienība!"
Iļģis:"Visa mana bagātība ir mani sapņi."
Made:"Darbs audzina dvēseli un modina nezināmus spēkus." u.c.
2. Gan "Torņa cēlājā", gan "Jāzepā un viņa brāļos" var saskatīt diezgan tiešas paralēles ar Raiņa un Aspazijas personisko dzīvi. Tas jau sen ir labi zināms, no dažādiem aspektiem pētīts fakts, ka "Jāzeps un viņa brāļi" ir pati personiskākā, intīmākā Raiņa luga, kurā dzejnieks visvairāk atklājis pats savu dvēseli, pārdzīvojumus. Aspazijas personiskākā luga ir "Vaidelote" un "Aspazija", taču arī "Torņa cēlājā" var ieraudzīt daudz līdzīgā ar rakstnieces dzīves situācijām. Manuprāt, gan "Torņa cēlājā", gan "Jāzepā un viņa brāļos" diezgan precīzi iezīmētas Raiņa un Aspazijas kā mākslinieku savstarpējas attieksmes, jūtas un ietekmes. Ja raugās no tāda viedokļa, tad Raiņa vaibsti ir arī Iļģim, bet Aspazijas kā mākslinieces un sievietes atspulgs saskatāms visos četros jau minētajos sieviešu tēlos. Lugā "Jāzeps un viņa brāļi", Raini identificējot ar Jāzepu, atklājas pats dzejnieks - sapņotājs, viņa pretrunu un šaubu mocītā dvēsele, augstākās patiesības meklējumi, tiekšanās pēc mīlestības sapratnes. Jāzeps no pretrunām un ņirgām ir jau paguris, gatavs samierināties ar liktani, un tad pēkšņi nāk Dina ar negaidīto, patieso mīlu. Rainis, pirms sastapšanās ar Aspaziju, atrodas līdzīgā situācijā. Viņš ir izmisis, nomākts, šaubu un neticības nomocīts. Un tad viņš iepazīst Aspazijas spilgto, patiesi lielo personību. Aspazijā viņš saskata to dievieti, pēc kuras ilgojie jau ģimnāzista gados. Aspazijas mīlestība pamodina Rainī dzejnieku, viņa personības dusošos spēku. Dinas tēls ir Raiņa pirmais iespaids par Aspaziju, dziļā, visaptverošā, garīgā mīlestība un savstarpējā sapratne. Asnātes tēls, manuprāt, atklāj to Aspaziju, kādu Rainis redz viņu ap 1912.g., kad tuvojas viņu attiecību krīze. Asnāte ir gudra, dvēseliski bagāta, bet trūkst sākotnējās jūsmas. Tā jau ir sieviete bez dievietes vaibstiem.
Aspazija, savukārt, Iļģa un Mades attiecībās parāda sastapšanos ar raini savā redzējumā, jo, lai gan galvenais varonis "Torņa cēlājā" ir Iļģis, tomēr Made ir aktīvākā, virzītāja spēks. Made skaptiskajam, dzīves pieviltajam Iļģim dod iedvesmu un ticību savam darbam, un līdz ar Iļģi, viņa idejas aizrauta aug un attīstās arī pašas Mades gara pasaule. Taču Aspazija nenoliedz sevī to sievieti, kura iemiesot Heljantes tēlā, tādejādi meklējot harmoniju starp dvēseli un kaislību.
Abi dzejnieki it kā parāda viens otra nozīmi savā dzīvē. Aspazija visu mūžu ir balstījusi, iedvesmojusi Raini, līdz ar to daļēji varbūt upurējot pati sevi kā mākslinieci, bet Rainis visu mūžu bijis pretrunu un šaubu mocītais egoists - mākslinieks, kurš meklējot savu taisnību prasa sev visu bez atlikuma, bet kura personības lielums nevar neiespaidot līdzcilvēkus.
3. Rezumējot iepriekš teikto, var secināt, ka Raiņa un Aspazijas cilvēka - mākslinieka koncepcija ļoti lielā mērā balstās pašu dzejnieku personībās, tajā kā viņi izjūt sevi kā mākslinieki, redz savu garīgo attīstību, izaugsmi un iedvesmas avotus. To precizē Aspazijas luga "Torņa cēlājs" un Raiņa "Jāzeps un viņa brāļi".
Katra mākslinieka dvēselei ir divas nedalāmas puses, kas atrodas mūžīgā pretrunā: dioniskā, kas raksturo viņu vispirms kā cilvēku ar kaislībām un trūkumiem; otrā puse ir apollonoskā, garīgā, kas raisa māksliniekā nemieru un vēlmi radīt, izteikt sevi un caur to visu pasauli. Iedvesmas radītāja, mākslinieka virzītāja ir vīrieša un sievietes savstarpēja garīga mīlestība un sapratne, kas rada ticību saviem sapņiem, idejām, kuru piepildīšana ir nemitīgs un grūts darbs, sevis meklēšana. Mākslinieka dvēsele vienmēr ir pretrunu un šaubu plosīta, vienmēr attīstībā, kas iespējama tikai caur ciešanām, pat simbolisku nāvi, lai celtos augšā jau citā kvalitātē. mākslinieks visu mūžu meklē savu patiesību, kas reizē ir process un mērķis, jo tā, manuprāt, ir bezgalīga. Mākslinieks ir mūžīgs meklētājs, jo cilvēks pats, pasaule un visums atklāj arvien jaunus, nezināmus slāņus un horizontus, un tieši mākslinieks ir tas, kurš atklāj un meklē cilvēka vietu pasaulē, mēģinot rast saskaņu, meklē robežu starp labo un ļauno, mēģina rast atbildi uz jautājumu: kas vispār ir patiesība, vai tā iespējama? Manuprāt to visprecīzāk pasaka Jāzeps.
"Ne nievāt pasauli, tik viņu saprast,
Ar ģintīm būšu viens un gūšu mieru,
Tur nebūs sienas vairs starp - es un cits,
Starp - taisnis, netaisnis, strap - būt un nebūt."



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru