SATURS
Biogrāfija.......................................................................................................................... 1
Izdevumi........................................................................................................................... 2
Atmiņas par Kārli Skalbi................................................................................................... 3
Kārlis Skalbe par sevi........................................................................................................ 8
Kārļa Skalbes
pašraksturojums......................................................................................... 8
Dzejas analīze................................................................................................................. 10
Pasaku analīze................................................................................................................. 15
Secinājumi....................................................................................................................... 16
BIOGRĀFIJA
Kārlis
Skalbe dzimis 1879. gada 7. novembrī Vecpiebalgas Incēnos kalēja ģimenē. Viņš
ir jaunākais dēls un bērnībā bieži atstāts savā nodabā. Kad viņam ir astoņi
gadi, nomirst tēvs. Skalbe dodas ganu gaitās pie svešiem cilvēkiem. Pēc
Vecpiebalgas draudzes skolas beigšanas 1895. gadā Skalbe strādā dažādus
gadījuma darbus, kļūstot gan par laukstrādnieku, gan kolportieri, jēru
tirgotāju kasieri un vēršu dzinēju. Ilgu laiku Skalbe dzīvo Ērgļos. Vispirms
viņš strādā par skrīvera palīgu un brīvajā laikā daudz lasa. Viņš pat aizraksta
Ļ. Tolostojam, M. Gorkijam un A. Čehovam un lūdz atsūtīt viņam grāmatas.
Gorkijs un Čehovs šo lūgumu izpilda.
Vēlāk
Skalbe nokārto mājskolotāja eksāmenus un no 1901. gada strādā Ērgļos par
palīgskolotāju. Tajā laikā Ērgļu pamatskolas pārzinis ir Rūdolfa Blaumaņa
brālis Arvīds. Rūdolfs Blaumanis ievēro jauno dzejnieku un Skalbe kļūst par
vienu no viņa literārajiem krustdēliem.
Skalbe
pievēršas to apstākļu pētīšanai, kas nomāc cilvēka brīvā gara attīstību. Viņš
lasa sociāldemokrātu izdevumus un savos dzejoļos un pasakā “Kā es braucu
Ziemeļmeitas lūkoties” (1904) ietver sabiedriskus motīvus. No skolotāja darba
Skalbe tiek atlaists un pārceļas uz Rīgu.
Skalbe
piedalās 1905. gada revolūcijas kustībā, ir žurnāla “Kāvi” redaktors. Šo
izdevumu Krievijas valdība slēdz, tāpēc dzejniekam nākas emigrēt. Skalbe
uzturas Šveicē, Somijā un Norvēģijā, bet 1909. gada oktobrī atgriežas Rīgā.
1911. gadā viņam piespriež cietumsodu, līdz 1913. gadam viņš atrodas
termiņcietumā. Cietumā Skalbe nododas I. Turģeneva, O. Vailda un K. Hamsuna
darbu tulkošanai, pabeidz dzejoļu krājumu “Sapņi un teikas” (1912). Daudz laika
velta literāras pasakas žanram. 1911. gadā nāk klajā krājums “Pazemīgās
dvēseles”, un drīz tam seko “Ziemas pasakas”.
Pirmā
pasaules kara laikā Skalbe vēro gan kara notikumus, gan bēgļu postu, bet 1918.
gadā iznākušajā krājumā “Daugavas viļņi” tomēr izskan liela ticība tautas
garam. Savu vērtējumu par daudziem notikumiem, kas vitāli svarīgi topošajai
Latvijas valstij, Kārlis Skalbe izteicas “Mazajās piezīmēs”, kas aizsāktas
1917. gada jūnijā. 1990. gadā Latvijā atkal tika izdotas “Mazās piezīmes” un
tās beidzas ar ierakstu, kas tika izdarīts 1945. gada 5. aprīlī Stokholmā:
“Mēs, latvieši, maza, daudz vārdzināta un izpostīta tauta. Par visu vairāk mums
būtu vajadzīga kādas citas tautas cilvēcīga aizsardzība. Bet ne viena, ne otra
no abām lielām kaimiņu tautām mums to negribēja dot. (..) Mums atliek tagad
tikai ticēt dievišķās taisnības uzvarai, kas atnesīs arī Latvijai brīvību. Ir
jācer, ka Eiropas tautas nenogrims verdzībā uz visiem laikiem.”
Pēc
Latvijas valsts nodibināšanas Kārlis Skalbe dzīvo galvenokārt Rīgā, bet brīvo
laiku pavada Saulrietos, mītnē, kuru uzcēlis kalnā netālu no savām tēva mājām.
Viņš
darbojas žurnālistikā un literatūrā. Iznāk dzejoļu krājumi “Vakara ugunis”
(1927), “Zāles dvaša” (1931), kā arī pasakas “Mātes leģendas” (1928) u.c.
1941.
gadā iznāk Kārļa Skalbes pēdējais dzejoļu krājums “Klusuma melodijas”, kurā
emocionāli skaidri atklājas tautas pārdzīvojumi 1940./1941. gadā. Kara beigās
Skalbe emigrē uz Zviedriju un mirst Stokholmā 1945. gada 14. aprīlī.
IZDEVUMI
Dzeja
¨
Cietumnieka sapņi [1902]
¨
Kad ābeles zied [1904]
¨
Zemes dūmos [1906]
¨
Veļu laikā [1907]
¨
Emigranta dziesmas [1909]
¨
Sirds un saule [1911]
¨
Sapņi un teikas [1912]
¨
Daugavas viļņi [1918]
¨
Pēclaikā [1923]
¨
Vakara ugunis [1927]
¨
Zāles dvaša [1931]
¨
Klusuma meldijas [1941]
Dzejas izlases
¨
Dzeja [1957]
¨
Saules vārdi [1969]
Pasakas
¨
Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties [1904]
¨
Pazemīgās dvēseles [1911]
¨
Ziemas pasakas [1913]
¨
Pasaka par vecāko dēlu un citas pasakas [1924]
¨
Manu bērnības dienu mēnesis un citas pasakas [1926]
¨
Mātes leģendas [1928]
¨
Muļķa laime [1932]
¨
Garā pupa [1937]
Publicistika,
pārdomas
¨
Kara gleznas [1914]
¨
Mazās piezīmes [1920]
Izlases
¨
Pasakas [1957]
¨
Dzīvības siltums [1980]
¨
Raksti 2 sēj. [1906- 1910]
¨
Kopoti raksti 5 sēj. [1922- 1923]
¨
10 sēj. [1938- 1939]
¨
raksti 5 sēj. [Stokholma, 1952- 1955]
ATMIŅAS PAR KĀRLI
SKALBI
Aleksandrs
Čaks- “Kārlis Skalbe stāsta”
Drūma,
nomākusies diena. Asās vēja pūsmas dzen smiltis gar logiem. Jādedz uguns. Mēs
sēžam ar lielo dzejnieku kādas plašas telpas stūrī. Uguns darina sārtu zelta
ieloku. Es skatos dzejniekā un domāju: vai tiešām viņam būs drīz 60 gadu? Tik
žirgtas, skaidras acis un smaids plašs un viegls kā jaunavas solis bez piepūles
un rūgtuma. Viņš it kā ar acīm noglāsta katru lietu, un katram savam izteiktam
vārdam pārlej smaidu, kas padara to vienreizīgu un dzīvu kā tikko plūktu
neaizmirstuli.
Viegli
atliecis galvu un pašķīris ar pacelto roku telpu kā aizkaru, Kārlis Skalbe
saka:
“Pirmo savu dzeju es
uzrakstīju 12 gadu vecumā. Atminos, bija vasaras vakars. Es nācu mājās pār
kalnu. Darbi jau rima. Kaut kur tālē rībēja rati, un tā man radās pantiņš:
Jau
rati mājās ripo,
Un
kurmis alā ierāpo.
Par
grāmatām man radās interese gluži mazam. Biju pavisam mazs puika un nepratu
lasīt, bet vērīgi sekoju tam , ko lasa tēvs. Viņš katru dienu kavējās pie
vienas vietas Bībelē- Zālamana mācītāja grāmatā. Klausoties es šo vietu
iemācījos no galvas. Vēlāk atzīmēju vietu ar ogli. Tad viens pats, pašķīris
smago, brūno Bībeli vaļā, lasīju no galvas, bet citiem šķita, ka lasu no
grāmatas.
Mans
tēvs bija liels lasītājs un arī stāstītājs. Atminos- pasmaida Skalbe un tā kā nogrimst
sevī,- garajos ziemas vakaros mēs iekūrām istabas vidū uz kolona ugunskuru.
Tēvs sēdēja pie uguns un stāstīja pazīstamo pasaku “Viens jēģers gāja sloku
šaut”. Man bija plecos šautene, un es soļoju apkārt ugunskuram kā mednieks.
Mana
māmuļa bija liela dziedātāja. Jau no paša agra rīta dziedāja skaļi, tā, ka visa
māja skanēja...”
Pēkšņi
man prātā kā zvirbulis iešaujas nebēdnība, un no mēles nospurdz jautājums par
mīlestību.
“Jā,
kā tad, pirmo reizi es iemīlējos ļoti agri. Tas notika vēl pamatskolā. Mana
pirmā mīlestība bija skolniece no manis paša klases. Bet es nepratu viņai savas
jūtas izteikt. Lai kaut drusku vērstu uz sevi viņas uzmanību, es lēkāju
meitenes priekšā un rādīju mēli. Ko citu lai iemīlējies puika dara?”
Šis
jautājums ir tik īsts un darbības pareizību apstiprinošs, ka nav ko iebilst.
Kārlis Skalbe prot klausītāju suģestēt. Ar savu lēno, muzikālo valodu un
plastiskajām roku kustībām viņš iepin klausītāju kā tādā neredzamā, saldā un
tīkamā tīklā, no kura nav varas ārā tikt. Gribas tur slīgt tikai arvien tālāk
un dziļāk. Kad Kārlis Skalbe grib īpaši ko mīļu un draudzīgu teikt, viņš pienāk
klausītājam gluži tuvu un raugās viņā savām lēnajām acīm...
Tagad
K. Skalbe savas dzīves lielāko daļu pavada ēnainajā Mežaparkā, kur viņš jau
apmeties labi sen.
“Savu
dienu esmu iekārtojis ļoti vienkārši,” atzīstas dzejnieks. “No rīta eju
pastaigāties. Klejoju viens pats. Raugos debesīs, cilvēkos. Ļoti mīlu kokus.
Tos es sveicinu kā savus radus un draugus. Es tāpēc vien domāju leišus mums
stipri radniecīgus, ka arī viņi mīl kokus ar tādu senu, stipru mīlestību. Koks-
tas ir zemes tiekšanās pēc debesīm...”
Laiks
rit. Kārlis Skalbe stāstot paņem nemanot kādu lapu, kādu priekšmetu rokā, it kā
tur kaut ko meklētu. Ko viņš tur meklē? Varbūt savu sapni. Kaut Kārlis Skalbe
nostaigājis garu ceļu, tomēr viņš ir tāds pats sapņotājs kā sava ceļa sākumā.
Nemiers un sapņi. Un es tagad redzu Kārļa Skalbes sapni plaukstam vēl lielāku,
līdzīgi zilajām debesīm un kokiem, kurus tā mīl dzejnieks. Vai Skalbes sapņi
vērsīsies īstenībā? Droši. Pārāk liels un latvisks spēks tos rada. Kā silta
mirdzoša straume aizplūst Kārļa Skalbes gaitas mums garām pretim vēl lielākam
plašumam un nemiera dzīlei. Mēs jūtam sauli un ievas zaru smaržojam sejā, mēs
jūtam latviešu zemi un sirdi skaram mūsu lūpas, un mēs klīstam kā skurbušas
bites vasaras tvanainajā gaisā. Tas ir Kārlis Skalbe. Lai slavēt lielais
meistars!
Jānis Jaunsudrabiņš-
“Kārlis Skalbe Burtnieku pilī”
1910.
gada rudenī liktenis mūs saveda kopā Dombrovska celtajā Burtnieku pilī. Mēs
sākām īsteni pazīties, un, kaut gan draugi sen, īsti par tādiem kļuvām tikai
tur... Burtniekiem bija savā starpā nerakstīta vienošanās, ka citā laikā viens
otru nedrīkstēja traucēt, vienīgi vakaros, krēslas stundā. Par to šis saules
nosvētīšanas brīdis ievilkās dažreiz dziļā tumsā. Sametušies šā tā uz platā
dīvāna vienā vai otrā zālē, mēs palaidām laiku pārrunās par dzīves un mākslas
jautājumiem, bet, kad negribējās runāt, - klusēšanā, kas nebija mazāk skaista.
Tā mēs nosēdējām dažreiz visai ilgi. Gadījās tomēr, ka šāda vai tāda vajadzība
ieveda mūs vienu otra istabā arī citā dienas laikā. Tad es novēroju, kā Kārlis
Skalbe strādāja. Ietinies cigāra dūmos, viņš sēdēja pie galda, bet grīda bija
piemētāta papīra lapām. Uz dažas bija pāris rindu, uz dažām- tikai atsevišķi
vārdi. Kārlis Skalbe strādāja, kamēr vārdi derēja. Bet par to tie bija kā
dzidrs kristāls ar vistīrāko skaņu. Bet no kristāla darina tikai nelielus
priekšmetus. Kristāla pilis ir gandrīz tas pats, kas gaisa pilis. Lūk, tāpēc
Skalbe nav rakstījis nevienu romānu, nav mēģinājis veidot drāmu. Runājot par
dzejnieku, tiek minēts viņa smaids, viņa paļāvība un pieticība. Es gribētu
atklāt, ka Skalbe staigā tādā noskaņā, it kā tālumā vienmēr pērkona ducināšana.
Tā ir katra īsta mākslinieka patiesā, ilgstošā noskaņa. Ik radīšana savienota
ar mokām, kam seko līksmes brīži.
Jānis Plaudis- “Latviskā personība”
Kad
piemin K. Skalbes vārdu, nāk prātā viņa “Dziesmiņa bērniem”. Te dvašo dzīve:
ļaudis steidz satvert, iegūt, ielās dārdina smagi rati, šņāc pātagas cirtiens
gaisā un nopūšas zirgi... Neapturamā dzīve samin vārgo, ja tas nostājas viņai
ceļā. Bet līdzās šai bargajai dzīves plūsmai parādās dzejnieka tēls:
Es negribu atņemt nevienam,
Nevienam itin neko!
Viss lai plaukst un zaļo,
Brīvi lai vaļā veras,
Viss lai uzzied un dzīvo!
Varbūt
tā ir tikai subjektīva uztvere, bet liekas, ka nekur un nekad mēs nestāvam K.
Skalbem tik tuvu, kā šo rindu elpošanā ieklausoties.
K.
Skalbe ir dabas un iejūtas liriķis. Bet arī dabu tas vienmēr redz caur dzīves
prizmu.
“Ko
tu vari darīt, kas uznāk ziema?” viņš jautā.
“Jāgaida,
kamēr viņa aizies,” viņš atbild.
Bet
dzīvais K.Skalbe? F. Dostojevskis teicis: “Smieklos parādās cilvēka dvēsele.”
K. Skalbes smiekli ir tas, kas sakausē viņa dzejnieka un cilvēka veidolus. Tā
pati stiprā skaidrība, reizē maigums, sirsnība un atklātība, kas viņa dzejā un
pasakās, izskan arī viņa smieklos. K. Skalbem piemīt kāda valdzinoša īpašība-
smalkjūtība. Un taisni šī smalkjūtība ir tā, kas iezīmē viņa latviskās
personības stiprumu, tā ir pret katru familiaritāti, pret glaimiem un
pliekanību. Kāds bija toreiz, kad rakstīja savas dzejas uz bērza tāsīm, kāds
darba gaitās pārstaigāja savas dzimtenes lielceļus, kāds bija bērnus mācīdams
lauku skolā, kāds pauda savai tautai brīvības domu, par to ciezdams, kāds bija
kara laikā mūsu strēlnieku bataljonā un kāds mūsu neatkarības un brīvās valsts
izcīnītājs, kultūras un dzīves veidotāju pulkā, tāds viņš ir arī šodien- Kārlis
Skalbe. Un vai var būt citādi? Vai gan latviešu tauta nav paturējusi savu
īpatnību cauri gadu simteņu skrējumam! K.Skalbes personība dziļi sakņojas mūsu
tautā.
Viņš
lasa, daudz lasa. Pēdējā laikā īpaši pieķēries veco romiešu vēsturniekam
Tacitam. Pa laikam mēdz pārlasīt A. Puškinu, I. Turģenevu, Ļ. Tolstoju, F.
Dostojevski, F. Tjutčevu, bet sevišķi mīl K. Hamsunu un Selmu Lāgerlēvu. Tie-
viņa gara tuvinieki. Viņš saka, ka apbrīnojot mazo norvēģu tautu, kas savu
klinšaino dzimteni tik jauki izpušķojuši krāšņiem dzejas ziediem.
K.
Skalbe teic atzinīgus vārdus par mūsu literatūru, mūziku. Viņu sajūsmina A.
Kalniņa opera “Baņuta”, kas savā dzidrajā, cēlajā garīgumā tam atgādinājusi
agrīnās Rēriha gleznas... Un pretī vērusies bargā senatne.
K.
Skalbe neraksta romānus.
“Romāns,
tā ir pastaigāšanās ar draugu, tā teica Anatols Franss. Un patiesi, jūs abi
ejat pa lapaspusēm un viņš jums stāsta par lietām, kuras tas ierauga un kuras
tam patīk. Bet ne katrreiz tās patīk arī jums. Dažkārt jāmēro garš ceļa gabals,
iekams atkal pavīd kas skaists... Es mīlu koncentrētību, bet tā šķiet vislabāk
iespējama dzejolī un pasakā.”
K.
Skalbem nekad nav ienācis prātā rakstīt drāmu. K. Skalbes dzejoļi rodas pēc
ilgām pārdomām. Viņš iet klaiņot pa Mežaparka priedulāju. Viņš mīl domāt
staigādams. Vasarā savos Saulrietos pie Alauksta ezera dzejnieks bieži augu
dienu atrodas laivā [..]
Savus
dzejoļus K. Skalbe neraksta vienā paņēmienā. Vispirms divas, trīs rindiņas, un,
ja kāds vārds nepatīk,- aizmet visu lapu, nekad nemīl sastrīpot. Bieži aizmet
vairāk desmit lapiņas, iekams radies dzejolis, ko K. Skalbe atzīst [..]
Un
vēl kas: mūsu dzejnieka mīnē jums pretī lūkojas grāmatas. Tās ir ne vien
plauktā, bet arī uz galdiem, galdiņiem un visās vietās, kas cienīgas, lai tur
novietotu kādu sējumu. Ne nomestas, bet gādīgi noliktas, lai tās būtu visur un
vienmēr dabūjamas. Šīs grāmatas man šķiet it kā brīvi izklīdušas pa visām
istabām, it kā tās tērzētu arī savā starpā un papildinātu dzīvokļa iemītnieku
saimi.
Lizete Skalbe- “Kārli
Skalbi pieminot”
Kārli
Skalbi sastapu Ērgļos, man vēl nebija pilni septiņpadsmit gadi. Biju beigusi N.
Draudziņas proģimnāziju un mācījos Madonas ģimnāzijas 5. klasē. Biju diezgan
daudz lasījusi.
1903.
gada vasarā biju aizbraukusi līdzi skolas biedrei uz Ērgļiem. Kad aizbraucu
atpakaļ uz Rīgu, Kārlis Skalbe sāka rakstīt vēstules. To valoda apbūra. Šīs
pašas pirmās vēstules ir zudušas, tāpat kā manas- Skalbem rakstītās. Tad saņēmu
“Ziemeļmeitas” norakstu kā dāvinājumu Zeltlīzītei. Šī trauksmainā grāmata, kas
parādījās Piektā gada priekšvakarā, sacēla lielu ievērību. Tā bija veltīta man.
Pēc
1905. gada Kārlim Skalbem bēgļa gadi trimdā bija smagi. Ļoti liels trūkums.
Dabūju darbu cigāru fabrikā, lai būtu cik maz , bet drošs ienākums, jo Kārlim
Skalbem honorāri pienāca nekārtīgi. Kad aizbraucām uz Kristiāniju, īrējām
istabu viesnīcā Sporta kalnā Holmenkollenā. Kādā vakarā bijām tik trūcīgi, ka
nebija naudas ne vakariņām, ne uzbraukšanai kalnā. Kārlis sadrūma aizvien
vairāk un nolēma atgriezties dzimtenē. Te pēc laika viņu sagaidīja cietumsods,
no kura viņš pārradās 1913. gadā. Kad ar “Ziemas pasaku” nosaukumu iznāca viņa
pa daļai cietumā sarakstītās pasakas, tas bija notikums mūsu rakstniecībā.
“Ziemas pasakās izpaudās Kārļa Skalbes atziņas dzīves jēgu. To viņš redzēja
sevis ziedošanā, piedošanā, labestībā.
Un
tomēr Kārlis Skalbe savas dzīves atziņās izraisījās no skumības saskarē ar
dzimteni. Dzejoļu krājums “Sirds un saule” [..] rāda, ka gaišās jūtas ņēmušas
pārsvaru. Kārlis Skalbe tomēr bija gaišas dabas cilvēks, neskatoties uz visu
dziļo svārstību starp skumjām un sajūsmu viņa dabā. Pēc garās svešatnības un
cietuma nebrīvības dzimtene un tās daba deva spēku visu izciest. Pat viņa [..]
tēlojumos 1. pasaules kara laikā nebija tā drūmuma, kas emigrācijas dzejā un
prozā. Kara laikā Kārlis Skalbe kļuva par bēgļu un strēlnieku rakstnieku.
Tādi
cilvēki kā Kārlis Skalbe ir reti. Četrdesmit gadu kopdzīves laikā nekad netiku
redzējusi, ka viņš kādreiz būtu kļuvis varmācīgs pret kādu cilvēku. Savus
bērnus viņš pat ar vārdiem nav aprājis. Viņš raksturā ir liela svārstība starp
skumjām un līksmību, kas saskatāma viņa fotoattēlos.
Divas
pēdējās- krievu un vācu okupācijas- bija iegremdējušas dzejnieku dziļā skumībā,
ko vēl vairāk pavairoja nieru iekaisums. Grūtsirdīgs viņš no Saulrietiem
aizbrauca uz Vidrižiem pie meitas Ilzes un meitas dēla Andeja. No turienes visi
vēlāk braucām uz Kurzemi un beidzot arī uz Zviedriju. Tur 15. aprīlī plkst. 2400
1945. gadā no dzīves šķīrās Kārlis Skalbe, dziesminieks un cīnītājs par
Latvijas brīvību.
Lauma Reinholde- “Pēdējā tikšanās ar Kārli Skalbi”
“Un
tomēr mums ir jāpaliek šeit, kaut arī Golgāta mūs sagaidītu. Rīga mūs ir
izaudzinājusi, pie Rīgas mums jāpaliek,” tie bija K. Skalbes vārdi, kad sākās
aģitācija par Latvijas pamešanu, evakuēšanos uz Vāciju.
Dziļu
pārdomu pilns bija K. Skalbe, kad satikāmies viņa ikdienas pastaigās pa alejas
celiņiem- gar operu, Bastejkalnu.
Un
nekad un nevienā vārdā viņa domas nemainījās par savas zemes neatstāšanu. Tādēļ
ļoti nobrīnījos, kad laikraksta slejās tika minēts K. Skalbes vārds starp tiem,
kas pievienojušies bēgļu kolonnām.
Tā
bija viena no rudens dienām 1944. g., kad vērojot bēgļu rindas žandarmu ķēžu
pavadībā, uz Raiņa un Brīvības ielas stūra starp pārējiem pajūgiem ieraudzīju
Kārli Skalbi ar sievu un meitu. Piegāju. Viņš apturēja pajūgu.
“Uz
kurieni?” jautāju.
“Pats
nezinu... Tā kā pie kāda drauga Kurzemē, nezinu, vai viņš tur maz ir?”
“Varbūt,
ka vajadzētu kāpt laukā?” Man bija tāda sajūta, ka K. Skalbe tūlīt arī kāps.
Ka
viņš šaubu un pārdomu pilns, tas bija acīmredzams. Varbūt to juta arī viņa
pavadones, kas skubināja braukt tālāk.
Pavadīju
skatiem Kārli Skalbi pēdējo reizi.
Vai
viņš domāja to pašu, ko izteica 1940. g. vasarā, kad braucām no Ķemeriem uz
Asariem: “Mēs esam tikai marionetes?”
Mārtiņš Zīverts- “Kārlis Skalbe pēcnāves mierā”
Šai
baigajā laikā, kad divi ienīstu ienaidnieku izmīda mūsu svēto zemi, kad mūsu
tauta cieš postu un pazemojumus, kad neskaitāmi tūkstoši latviešu klīst pa
svešu zemju ceļiem, Kārlis Skalbe dalījās mūsu liktenī. Viņš domāja tāpat kā
mēs: ka ir labāk ar mazu zvejas laivu nogrimt rudens vētru sakultā jūrā nekā
dzīvot nebrīvē.
Kārlis
Skalbe brauca uz Zviedriju ne tāpēc, ka lai glābtu dzīvību, bet gan tāpēc, lai
sevi saglabātu savai tautai, jo viņš ticēja ka reiz tai būs vairāk vajadzīgs kā
jebkad.
Mūsu
laiku dzejniekam uzlikuši daudz lielākus pienākumus nekā tikai dziedāt par
puķēm un mīlestību. Mūsu laikos dzejnieks ir cīnītājs, kas ar savu spalvu
izkaro tādas pašas uzvaras, kā to dara armijas ar ieročiem, un daudzkārt šīs
uzvaras ir vēl lielākas. Arī Kārlis Skalbe bija tāds cīnītājs. Viņš bija viens
no tiem, kas jau ilgi pirms 1918. gada rakstīja par brīvu latviešu valsti, viņš
drošināja un pārliecināja šaubīgos prātus, un, kad pienāca izšķirīgais brīdis,
tad mūsu drosmīgie karotāji bija
pašā ellē gatavi nokāpt,
droši sist dūri uz galda,
prasīt Latvijas tiesu un daļu.
Kad
sveši okupanti iznīcināja mūsu jauno valsti, viņi nāca ar saviem vilinājumiem,
aiz tiem veikli slēpdami mūsu izdeldēšanas plānus. Kārlis skalbe palika tas,
kas viņš bija- savas tautas dzejnieks un sirdsapziņa. Viņš atsaucās uz visām
parādībām, kas skāra viņa tautu. Viņam bija liela ticība, ka brutāla varmācība
gan var cīnītes ar visu pasauli, bet nevar to uzvarēt.
Šādā
ticībā viņš arī šķīrās no mums, nepieredzējis lielās taisnības uzvaru. Un viņš
arī ticēja, ka latvietis ir lielas un skaistas nākotnes cienīgs.
Kad
23. marta vakarā viņš atbrauca pie mums uz Fagersjo- tā bija viņa pēdējā
viesošanās pie savas tautas brāļiem,- un mēs pāra stundas sēdējām kopā mazā
sabiedrībā, viņš sarunā vairākas reizes neatlaidīgi atkārtoja:
“Latvietis
nekad nav bijis vergs!”
Ar
to viņš gribēja sacīt, ka svešas un brutālas varas mums nākušas un gājušas pāri
kā vēji, bet savā garā mēs esam palikuši brīvi un tie paši, kas bijuši. Jo
“daba tikai krāsas maina- kodols mūžam nemainīgs”.
KĀRLIS SKALBE PAR
SEVI
Par
sevi varētu rakstīt vai nu ļoti daudz, vai ļoti maz.
No
tā brīža, kad klibais skroderis, kurš ar savām lielām šķērēm un čuguna
pletīzeri palicis man atmiņā kā pirmais vīrs, kas mani ievadīja sabiedrībā,
piešūdams maniem pirmiem svārkiem brūnas, košas raga pogas, ir pagājis labs
laiks, un būtu daudz ko stāstīt.
No
šīm brīnišķām pogām, kuras palikušas par spožāko punktu manā bērna apziņā,
sākas manas dzīves gaitas: vispirms uz skolu, tad ganos un atkal ziemā uz
skolu.... Bet tas viss jau zināms no manas biogrāfijas, kuru visai sīki un
rūpīgi uzrakstījis Antons Birkerts. Par manu dvēseles dzīvi lai stāsta manas
dzejas un pasakas. Tas nav daudz, un es nožēloju, ka neesmu strādājis plašiem
reālista paņēmieniem. Tam man ir trūcis pacietības, un prāts vēl negriežas pie
pagājības, kura glabā atmiņas. Nav bijis laika atpakaļ skatīties. Es esmu
dzīvojis kādai rītdienai, es esmu sities kā putns gar dienu stiklu un glabājis
sevī tikai kādas dedzinošas ilgas priekš rītdienas. Vēl tagad es, kā ieradis,
skatos prom no savas dzīves, kaut gan rītdiena vairs maz ko sola, un arī tas,
par ko es kopā ar saviem draugiem laika gaitā esmu jūsmojis, sapņojis un
cīnījies, ir jau tapis par īstenību.
KĀRĻA SKALBES
PAŠRAKSTUROJUMS
Savas
gara spējas esmu mantojis no abiem vecākiem. Mana māte bija sirsnīgas,
bezbēdīgas un priecīgas dabas. Viņai veikla, bagāta un viegli plūstoša valoda.
Viņa arī liela dziedātāja.
No
tēva esmu mantojis savu intelektu, prātu. Tēvs bija liels lasītājs, liels
grāmatu draugs. [..]
Kad
biju paaudzies, lielākais prieks- dziedāt. Bērnībā mīļākā nodarbošanās- svilpes
griezt un stabules maukt. [..]
Kādi
faktori un apstākļi modināja manī snaudošo mākslinieku? Es domāju, ka tā bija
daba, dabas noskaņas. Es dzīvoju atsevišķā mazā mājiņā meža ielokā. Apkārt bija
skaistā Piebalgas daba, bet uz bērna dvēseli daba dara lielu un dziļu iespaidu.
Kokus es mīlu tāpat kā cilvēkus.
Sākumā
domāju, ka dzejošanai pietiek tikai ar jūsmu, bet vēlāk izrādījās, ka ir vēl
kaut kas vajadzīgs.
Vispār,
runājot par manu māksliniecisko izveidošanos, varētu teikt, ka esmu lirisks no
dabas: es savas liriskās dāvanas esmu mantojis no mātes, kura bija sirsnīga un
liela dziedātāja. Daba tikai modināja manī to, kas klusu snauda, un izveidoja
to tālāk. [..]
Ar
dzejām man bieži tā: ieskanas motīvs, zinu, ko teikt, bet nevaru izteikt, nav
attiecīgo vārdu, vajag viņu vēl sevī uzglabāt. Arī tagad manī ir dzejoļu 10,
bet es nevaru viņus uzrakstīt: tīri mehāniski rakstīt nevaru un negribu.
Dažreiz gan idejas rodas piepeši un var arī tūlīt rakstīt. Idejas man visvairāk
rodas dienā un vakarā: naktī nemaz vai gandrīz nemaz. Dzejoļu pirmideju
dzimšana vienmēr savienota ar jūsmu. Tikai ar prātu vien radītu pirmideju,
kuras vēlāk būtu izvērtušās par dzejoļiem, tādu man nav. Parasti ir ta, ka
pārdzīvoju spēcīgi kādu jūtu brīdi, kuru tad vēlāk notēloju un izpaužu dzejolī
vai pasakā. [..]
Kas
attiecas uz manu iztēlošanos un iejušanos, tad viņa darba gaitā ir diezgan
spilgta. Spilgti izjūtu dažus atsevišķus brīžus, dažreiz tos pārdzīvoju līdz
asarām.
Mani
mākslinieciskās darbības traucēkļi? Pie tiem vispirms pieder trūkumi manā
raksturā- zināma pasivitāte.
Otrs
traucēklis ir tas, ka esmu spiests savu spalvu vairāk izlietot kā žurnālists un
ne kā rakstnieks- mākslinieks. Man jābūt vai nu skolotājam, vai žurnālistam,
vai ierēdnim. Šī nodarbošanās aizņem daudz laika un uzmanības.
DZEJAS ANALĪZE
Kārļa Skalbes pasaule ir:
Mainīga
Bērnības rīti
Manas
bērnības sārtie rīti
Aiz
kalniņa dziest,
Miglā
tīti.
Vēl
tā dziesma skan klusi,
Ko
rītos māmiņa
Tika
dziedājusi,-
Tik
pilna spirgtas cerības
Un
siltas bērna ticības!...
To
saules staru atminos,
Kas
tur, aiz mazā lodziņa,
Caur
egļu zariem līda
Ik
rītus, kad es pamodos
Tik
laimīgs, līksmis, jauns un spirgts
Kā
mirdzošs strauta vilnīts žirgts,
Pa
sudraboliņām kas rit
Un
burbulīšus gaisā sit...
Viss,
viss tas klusu pazuda,
Kā
skaņa vējā izdzisa.
Gar
manu logu
Velkas
dienas
Kā
pelēkas cietuma sienas.
Apmulsusi
Cik pulkstenis?
Tu
nāci pie viņa iekšā
Un
gribēji teikt, ka to mīli,
Bet
apstājies nosarkusi
Un
prasīji klusi: “Cik pulkstens?”
Viņš
paskatījās un juta,
Cik
tu viņam mīļa un dārga,
Un
gribēja teikt? “paliec mana!”
Bet
apjucis teica: “Pusdesmit.”
Tu
pateicies apmulsusi
Un
apgriezies lēni, un gāji...
Viņš
gribēja saukt tavu vārdu,
Bet
tu jau aizvēri durvis.
Viņš
rītā teica ardievu
Un
tālu pasaulē gāja.
Jūs
ilgi vientuļi klīdāt
Un
satikāties... jau sirmi.
Netieša
Uz lauka
Kad
pirmās puķes plauka,
Mēs
bijām divi uz lauka.
Mēs
klausījāmies, kā strauti rūc,
Kā
bites ap sudraba vītoliem dūc.
Kad
vakars nāca, mums metās vēss,
Es
teicu viņai: “Kur iesim mēs?
Es
izgājis esmu māju daudz,
Bet
pelēkās sienas man dvēseli žņaudz.”
Tad
plūda pār mani tavs matu zelts,
Tu
klusi teici: “Nu tev ir telts.”
“Bet
kas mūsu teltī siltumu burs?
Kas
viņā zilu guntiņu kurs?”
Tad
matu zīda krēslā
Tu
atvēri savas acis.
Skumja
Mans draugs
Mans
draugs ir cieši aizmidzis,
Jau
kaps ar zāli apaudzis...
Kā
dusēt var tik ilgi?
Uz
krūtīm zaļo velēnas,
Pie
kājām smilgas šūpojas...
Kā
dusēt var tik ilgi?
Tik
ilgi krūtīs lodes rūs...
Kad
man no rasas vaigi žūs?
Kā
dusēt var tik ilgi?
Dzejoļi ir daļēji skumji, daļēji priecīgi. Bieži tie
mainās un sākums ir pretstatā ar beigām. Visur figurē dabas tēli, epiteti.
Kārļa Skalbes pasaule:
Palīdz
***
Ja
tu kā bērns esi sēdējis tumsā
Kā
vientulis ziedošs koks
Zem
augstām, melnām eglēm,
Klusi
noliecies sevī,
Kaunēdamies
Pats
savu ziedu
Mirdzošā
kailuma,
Un
ja lūdz sirdija pār tevi,
Birdinot
ziedu pēc zieda,
Ir
gājusi vēsma...
Aukstā
pasaules vēsma,-
Sniedz
man savu roku, tu būsi mans draugs.
Jautā
Ko zāles smarža
dara?
Ko
zāles smarža dara
Ar
slimu dvēseli,
Pa
garām ziemas ēnām
Kas
vaidā gurusi?
Ko
zāles smarža dara,
ko
agrais zemes dziets?
Ko
laime sirdij dara,
Kad
tu man roku sniedz
Ko
laime sirdij dara?...
Tā
skumjās pārvēršas,
Pār
tāli- zaļām pļavām
Kā
migla nolaižas.
Mīl
Satikšanās
Es
aizmirsu visus vārdus,
Ko
devu, ko solīju,
Un
līdzi ar ziedoņa vēju
Pie
tevis atnācu.
Aiz
manis ir kalni un jūras,
Un
upes, un ezeri,
Aiz
manis ir visa zeme-
Tu
viena esi man...
Aiz
manis tukša ir zeme-
Tu
viena esi man...
Vēl
tava baltā roka
Uz
tumšā klēpja skumst,
Ņem
manu karsto galvu,
Jau
vakars lēni tumst.
Skumst
Krasti
Tie
krasti, kas aizpeld,
Tie
krasti, kas nāk,
Ir
ceļinieka dvēselei rada;
Tās
dziesmas, kas izdziest,
Tās
dziesmas, kas nāk
Un
zilā rītā vada.
Tam
sārti šķiršanās
Saulrieti
mirdz,
Nāk
pretī burvīgas salas.
Tik
viena baidās
Ceļinieka
sirds-
Ikdienas
pelēkās malas.
Tad
labāk ceļā
No
klints viņam krist
Vai
naktī slepkavu rokās,
Ne
lēni vaidēt
Un
lēni dzist
Bālās
ikdienas mokās.
K. Skalbes dzejoļos bieži tiek runāts par
cilvēciskām vērtībām: draudzību, mīlestību, izpalīdzību. Diemžēl Skalbem
mīlestība ir skumja. Bieži figurē ceļš, došanās kaut kur, bēgšana no ikdienas
un tiekšanās pēc labākas nākotnes.
Kārļa Skalbes pasaule var:
Iemidzināt
Ģiģis brauc uz miega muižu
Miglas muiža- miega
muiža...
Brien pa smilti kumeliņš,
Egles aijā, bērzi aijā,
Aijā ceļa braucējiņš!
Virši smaržo rasas pilni,
Ezers rāmi šūpo vilni.
Mirgā zelta uguntiņš,
Lēni lingā pulkstentiņš.
Miglas muiža, miega muiža,
Nedim ratiņi uz tilta,
Migla nāk kā elpa silta.
Ūdens puķes baltas, lēnas
Noliec ratos galvas, ēnas
Grūstās, saka: “Pavediet,
Mums ar ceļš uz muižu iet.”
Aptur Ģiģim ratiņus.
Puisis aizver plakstiņus...
Likt ieklausīties sevī
Gājējs
Vējš aizdedz pirmās
zvaigznītes
Jau tālā vakarā,
Un māja, slieksnis, pavarda
sārts
Man pamirdz atmiņā.
No rasas smagāks paliek
lauks
Un sirds no atmiņām.
Grimst blāzmas kroņi
pamazām-
Nekas vairs neatsauks.
Grimst zaļā pļavā lielceļš
bāls,
Pie zāles zāle dus.
Nāk migla skūpstīt
plakstiņus,
Ņem mani vakars tāls.
Skumdināt
Izdegušā mežā
Izdegušā skumju mežā
Sēro viena vālodzīte.
Pelni. Melni priežu tēli,
Reta zaļa galotnīte.
Garas, bālas sveķu lāses
Gausi pil no šķelta koka.
Viena, viena vālodzīte
Zaļā zarā balsi loka.
Vālodzīte lietus gaisa
Gaida balsi aizslāpušu,
Pelni izkaltuši gaida
Rasu, ilgi nelijušu.
Gaida viršu zilo ziedu,
Kas pār meža tumšām bēdām
Melnos pelnos maigi stiepsies
Vieglām aizmirstības pēdām.
Cildināt
Sirds svabadība
Sirds svabadība gaiša mana,
Vai n’esi labāka kā mīlestība,
Par kuru visas puķes zvana?
Sirds svabadība gaišā mana,
Tev jāaiziet no ziedu tvana,
Tev priekšā lielceļi un prieks, un
aizmirstība.
K. Skalbes dzejoļos bieži figurē mīļums, tiek
izmantots arī deminutīvs. Dzejoļos bieži parādās skumjas pēc mājām, dzimtās
vietas, bērnības. Tiek runāts arī par gara brīvību kā ļoti svarīgu cilvēka
dzīves sastāvdaļu. Lai arī dzejoļi ir skumji, tajos vienmēr ir cerība uz labo.
K. Skalbes pasaulē
ir:
Mīlestība
Drupas
Ar,
mīļā, cik daudz saldu drupu
Pēc
gadiem sirdī atstāj laiks!
Kur
mūsu pilis, sapņu celtas,
Kur
mūsu karogtornis slaiks?
Pils
balta- tava mīlestība
Reiz
manā rožu dārzā bij.
Guļ
drupās pils, nīkst ērkšķos rozes,
Tik
efejas vēl stabus vij.
Un
visi celiņi, kur ilgās
Reiz
gāju mīlēdams un vājs,
Ir
nozuduši palsās smilgās-
Tur
laiks ir gājis- postītājs.
Vientulība
Vientulība
Ak,
dienu gaišie
Atvari!
Šīs
dienas ap mani
Kā
spoguļi.
Tik
vienu ēnu
Man
rāda un nes:
Šis
spoks vienvienīgs
Mans
paša es.
Man
nezied ceļmalā
Puķītes,
Viens
savā ēnā
Šūpojos
es.
Šo
dienu mirdzošos
Atvaros
Es
ieslēgts maldos
Kā
spoguļos.
Ak,
kā es atdotu
Savu
es,
No
sevis šķirtu
Pusdvēseles.
Kā
savu ēnu
Es
atdotu
Par
vienu pašu
Vissaldo:
tu!
Sapņi
Pārdomās
Sapņos
un pārdomās paiet man dienas-
Stundas
un gadi pazūd kā tvaiks.
Dobji
un baigi kāds klauvē pie sienas.
Atmodies
prasu: “Kāds tagad laiks?”
Ak,
šīs dienas, šie gadi kā skrēja!
Paskatos
apkārt: viss nokavēts. Sniegs.
Nokavēta
ir vasaras sēja,
Mīlas
stundas un tikšanās prieks.
Sapņi
un pārdomas, šupojat mani,
Mūžības
šūpulis, dvēseles liegs.
Kas
gan ir mūžība? Dziedoši zvani,
Mirdzošas
acis, sapņojošs miegs.
Mūžība
Starp divām mūžībām
Starp
divām mūžībām, starp divām naktīm maigām
Ir
gals un sākums zemes bērna staigām,
Tās
vienas klēpi atstāja viņš dzimstot,
Tā
otra sagaidīs to, sirdij rimstot.
Ir
divas mūžības, ir divas laipnas māsas,-
Starp
viņām- dzīves nežēlīgās krasas.
Tā
viena auklēja, tā otra- žēlos
Un
sirdij nemierīgai dos, ko vēlos.
Dzejoļos ļoti spilgti ir izteikts laika ritums,
pastāv uzskats, ka viss aiziet nebūtībā, viss zūd. Pastāv arī laiks: mūžība,
kas ir kā labais, kas ir jāsasniedz. Dzejoļos spilgti parādās vēlme pēc
cilvēciskām attiecībām, bailes no
vientulības.
Kārļa Skalbes pasauli
es:
Sajutu
Vārdi
No visiem vārdiem runātiem
Man paliek rūgts uz mēles.
Vai meli bija klāt tiem?
Kas tiek gan no šās spēles?
Kad draugi jaunas runas sāk
Pie jautra dzīru galda,
Pār mani klusēšana nāk
Tik vientulīgi salda.
Izlasīju
Laimīgais
Laimīgs, kas tic savam
sapnim,
Saule tam nenoriet.
Ar ziemas gaisā
Vasaras puķes tam zied.
Laimīgs, kas tic savam
sapnim;
Arī nomirstot
Rādās tam nākotnes krasti,
Aizsaulē ejot.
Pamanīju
Aicinājums
Mans skumjais bērns, mana
dvēsele,
Nāc, iesim projām iz šiem
mūriem!
Še tavi sārtie vaidziņi bāl
No ēnas un tvaikiem sūriem.
Ar kvēpiem un putekļiem
apklājas
Še tavi baltie svārki.
Tev dzīvības rītā par agru
vēl mirt:
Šīs mājas ir miroņi zārki!
Tu esi gaismas un saulītes
bērns-
Nāc, iesim, kur debess
zila,
Silts saules spožums kur
gaisā plūst,
Nāk sveķu smarža no sila.
Tur klusa, zaļa pļaviņa
Aiz ceļa mežmalā klājas.
Pa viņu dzintartīrs
strautiņš tek
Un tauriņi lidinās.
Nāc še, starp puķēm,
apmeties
Un asarās balta
mazgājies...
Nepiekrītu
Daugavas viļņi
Kad aklas, tumšas skumjas
Man acis cieti spiež,
Nāk brīdis, Daugavviļņi
Man sauli sejā sviež.
Tā smaidi panāk skumjas,
Pie dzīves atkal sien!
Sauc gaišie viļņi smaidīt
Un ritēt, ritēt vien.
Man Skalbes dzejoļi patika. Tajos ir diezgan daudz,
ko es varu attiecināt uz sevi, kaut vai garastāvokļa maiņu un tieksmi pēc
nākotnes, liekot tajā lielas cerības uz labu iznākumu. Tomēr man daba nav tik
svarīga, es pat varētu iztikt bez lielas tās daļas. Tādēļ arī daba Skalbes
dzejoļos atstāj mani vienaldzīgu.
PASAKU ANALĪZE
Savās
pasakās Kārlis Skalbe sasniedzis lielu meistarību un ir viens no
ievērojamākajiem pasaku teicējiem Latvijas vēsturē. Kārļa Skalbes pasaku domas
ir vienkāršas, bet dziļi cilvēcīgas. Tajā pašā laikā tās runā par dziļu
izmisumu un vilšanos, tāpēc man šķiet, ka pasakas kā “Bendes meitiņa”, “Karaļa
krāsnkuris”, “Miroņu saucējs” bērniem nav piemērotas. Tajās pavīd arī diezgan
daudz nežēlības, kas bērniem nebūtu ieteicama. Piemēram, pasakā “Karaļa
krāsnkuris”: “[..] bruņinieki izmisumā metās paši uz saviem šķēpiem. Un galma
jaunavas nogāzās no augstiem pils logiem dīķī savos dzīru apģērbos.” Šīs rindas
ir par dzīves izbeigšanu izmisumā, pašnāvību. Mūsdienās dzīvē kaut ko panākt ir
ļoti grūti un šīs pasakas māca visam vienkārši pielikt punktu un izbeigt bez
cīņas. Manuprāt, tieši tādēļ pirmsskolas un sākumskolas bērniem tās nebūtu
vēlamas, jo viņi visu saprot burtiski.
Tomēr
mākslinieciski pasakas ir ļoti augstvērtīgas. Viena no raksturīgākajām to
īpašībām ir tas, ka pat visbagātākais ķēniņš līdzīgs ganam (“Meža balodītis”),
briesmoņu sirdis nav cietākas par labo cilvēku sirdīm. Te parādās komunistiskās
literatūras ietekme par visu cilvēku vienlīdzību.
Pasakās
ir jūtama arī tautasdziesmu ietekme. Tā, piemēram, pasakai “Ezeriešu meita” par
pamatu ir ņemta tautasdziesma :
Ezeriešu meita biju,
Putiņās mazgājos;
Laucinieki, dūņu vēži,
Nedrīkst mani bildināt.
Tāpat arī pasakas sižetā ir
Ezeriešu meita, kuras jaunība paiet bezrūpībā ,putiņās mazgājoties. Viņa sapņo
par princi, kas ieradīsies precībās, tomēr tā vietā ierodas ļaunais, bagātasi
Dūņu Vēzis un to bildina. Tomēr kāzu diena beidzas traģiski, jo jaunā sieva
izvēlas nāvi purvā nevis kopdzīvi ar Dūņu Vēzi.
Skalbe
mīl dabu, īpaši kokus. Zeme īpaši ir izcelta pasakā “Milzis”. Zemes tuvums ir
nepieciešams, lai dzīvotu, to zemapziņā jūt visi Skalbes tēli. Skalbes tēli
pazīst augšanas prieku. Garā pupa, kura stiepjas debesīs un pa kuras zariem
bārenīte kāpj debesīs, spilgti parāda šo pārliecību. Kas ielikts katrā zāles
stiebrā, tas ceļ augšup arī Skalbes cilvēka sirdi.
Pasakās
jūtama arī brīvības mīlestība, alkas pēc garīga piepildījuma (“Kā es braucu
Ziemeļmeitas lūkoties”). Laika gaitā sējumos var redzēt laimes ideāla
transformāciju, mēģinājumu rast izlīdzinātu, harmonisku eksistenci,
nepiepildāma lieluma alkas kompensējot ar ikdienišķā, mirklīgā skaistuma
vērtības apjausmu (“Labuma meklētājs”).
Skalbes
pasaulē bieži parādās realitātes tuvums. Bēdas ir bēdas un trūkums ir trūkums.
Pelnrušķīte strādā melnu darbu un ēd melnu maizi (“Pelnrušķīte”). Realitāte
pāriet pasakā tikai tad, kad viņa nomirst no sazāļotā kraukļa viruma un saņem
spārnus. Te atklājas Skalbes pasaku organiskā realitātes un fantāzijas pasaules
saplūšana.
Ļoti
izteikts ir ceļš, došanās uz priekšu un uzskats, ka pagātnē nevar un arī
nevajag atgriezties, jo agrāko laimi vairs nevar atgriezt. Tā tas parādās
pasakā “Brīnumu vācelīte”, kur karalis vēlas atgūt jaunības dienu laimi, bet
sastop tikai neglītu veceni, kas reiz bija viņa mīļotā.
Skalbes
pasakas ir nozīmīgs latviešu literatūras mantojums, kas ir jāsaglabā. Tomēr ne
visu vajag ņemt no tām par piemēru savā dzīvē. Galu galā, tās ir tikai pasakas.
SECINĀJUMI
K. Skalbes dzejas stila raksturīgākās iezīmes:
¨
sirsnīgums
¨
liriskums, emocionalitāte un muzikalitāte
¨
romantisku izjūtu apgaroti dziļi latviski tēli
¨
atsaucība savas tautas liktenim
¨
humānisms (labestība, vēršanās ar labā spēku pret ļauno)
¨
savdabīga vienkāršība, izsmalcināti mākslinieciskās
izteiksmes līdzekļi (epiteti, metaforas, salīdzinājumi, gleznainieciskums)
¨
“gara revolūcijas”, cilvēka pašpilnveides apliecinājums
(“atmetiet savu kalpa dabu, būsim valdnieki paši savā zemē”- K. Skalbe)
¨
nemiers, satraukums par dzimtenes likteni, līdzjūtība visam
sīkam un vārgam
¨
tieksme pēc sapnī redzētas ideālās nākotnes
K. Skalbes dzejas galvenie motīvi:
¨
sabiedriskās norises, sociālie elementi
¨
sirds un saule (brīvības, garīgi bagātas personības
skaistums)
¨
daba un dvēsele
¨
mīlestība un draudzība
¨
patriotisms
K. Skalbes pasaku raksturīgākās iezīmes:
¨
tautiskums, tautasdziesmu sižeta izmantošana
¨
daba un tās elementi
¨
tieksme pēc debesīm, laimes meklēšana
¨
realitātes un fantāzijas saplūšana
¨
vienkāršība
¨
humānisms
¨
laime atrodas citos, nevis galvenajā varonī
¨
teiksmainas būtnes, gari, veļi
¨
mīļums
¨
izmisums, pesimisms, vilšanās
¨
sociālās idejas
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
¨
Autoru kolektīvs “Latviešu
literatūras vēsture”- 1. sējums,
Zvaigzne ABC, Rīga, 1998, 416 lpp.
¨
Autoru kolektīvs, “Literatūra 11. klasei, Zvaigzne ABC,
Rīga, 1996, 440 lpp.
¨
Banga A., “Kārlis Skalbe- raksti un atmiņas”, Zvaigzne ABC,
Rīga, 1999, 80 lpp.
¨
Bārda F., Skalbe K., “Dzejas izlase”, Zvaigzne, Rīga, 1985,
197 lpp.
¨
Īvniece D., “Latviešu literārās pasakas”, Zvaigzne, Rīga,
1983, 224 lpp.
¨
Rudzītis J., “Metodiski materiāli latviešu literatūras
skolotājam”- 2. daļa, Izglītība, 1995, Rīga, 88 lpp.
¨
Skalbe K., “Sirds bagātība”, Zvaigzne, Rīga, 19**, 271 lpp.
¨
Veselis J., “Izlase”, Zvaigzne ABC, Rīga, 1996, 120 lpp.
¨
Zimule Ē., Literatūras rokasgrāmata skolēniem”, Zvaigzne
ABC, Rīga,
1995, 315 lpp.
Šogad 2019. gads man bija tik svētīgs, ka Dievs man ir devis iemeslu atkal dzīvot laimīgi pēc tam, kad trīs mēnešus bija sabojāta sirds, kad mans vīrs mani atstāja novārtā un atgriezās pie sava mīļotāja. Es cietu un izbraucu visu veidu emocionālo spīdzināšanu, jo es nevarēju saņemt nekādu palīdzību, lai saņemtu manu vīru atpakaļ, kamēr mans kolēģis, kurš man deva savu pilnīgu pārliecību par to, ka viņš var palīdzēt man. Es sazinājos ar Dr Wealthy, un es uzklausīju viņa vārdus un sekoju instrukcijām, ko viņš man devis. Vai jūs varētu uzskatīt, ka mans vīrs atgriezās mājās 12 līdz 16 stundu laikā, kā viņš teica, un šodien mana laulība ir atjaunota un es esmu tik pateicīgs, pateicīgs un pateicīgs Dievam par Dr Wealthy izmantošanu, lai saņemtu savu vīru atpakaļ pēc 3 mēnešiem salauzta laulība. Vai ir kāds, kas tur ir nepieciešams, lai atgrieztos pie viņa vai viņas mīļākā vai vajag jebkāda veida palīdzību? Tad es iesaku jums sazināties ar Dr Wealthy tagad, izmantojot savu e-pasta ID: wealthylovespell@gmail.com VAI varat arī uzzināt viņu par +2348105150446, lai iegūtu vairāk informācijas. Dievs jūs svētī
AtbildētDzēstLaba diena,
AtbildētDzēstMēs vēlamies jūs informēt par mūsu finanšu aizdevumu kompāniju, kas piedāvā aizdevumus privātpersonām, uzņēmumiem un organizācijām.
Mēs izsniedzam aizdevumus ar 3% procentu likmi uz 1 līdz 10 gadiem, un mūsu aizdevumu apjoms svārstās no 10 000,00 līdz 10 000 000,00.
Mēs ceram sadarboties ar jums, lai garantētu vieglus un drošus darījumus.
Paldies, ka veltījāt laiku mūsu komentāra lasīšanai, mēs gaidām laipnu atbildi pa e-pastu: nelsonwealthfinacialloanservic@gmail.com
Sveiki, es esmu šeit, lai izplatītu šo labo ziņu visai pasaulei par to, kā es dabūju savu sievu atpakaļ. Es biju traks, kad mana sieva pagājušajā mēnesī atstāja mani pie cita vīrieša, bet, kad es satikos ar draugu, kurš mani iepazīstināja ar galveno dr. Pārtikušo Lielais vēstneša orakula kalpotājs, kuru viņš kalpo, es stāstīju savai problēmai priekšniekam Dr Wealthy par to, kā mana sieva mani pameta. Viņš man teica tikai to, ka esmu nonācis pareizajā vietā, ja man sirds vēlēsies bez jebkādas blakusparādības. Viņš man teica, kas man jādara, pēc tam, kad tas tika izdarīts. Nākamo 2 dienu laikā mana sieva man piezvanīja pa tālruni un teica, ka žēl, ka dzīvoju pirms manis tagad un arī nākamās nedēļas laikā pēc tam, kad sieva mani piezvanīja lūdziet piedošanu. Es esmu tik laimīga un satriekta, ka man tas ir jāpasaka visai pasaulei par to, kā priekšnieks Dr. Pārtikušie man palīdz apmierināt sirds vēlmes. Ja jums nepieciešama jebkāda veida palīdzība, sazinieties ar priekšnieku Dr Wealthy, izmantojot šo e-pasta adresi: wealthylovespell@gmail.com vai zvanot pa tālruni +2348105150446. Viņš arī izteicis tik daudz pareizrakstības vārdus, kā, piemēram, (1) Ja vēlaties savu bijušo atpakaļ (2), jums ir nepieciešams šķiršanās jūsu attiecībās. (3) Jūs vēlaties tikt paaugstināta amatā. (4) Jūs vēlaties, lai sievietes un vīrieši skrietu pēc jums. (5) Ja vēlaties bērnu. (6) Jūs vēlaties būt bagāts. (7) ) Jūs vēlaties, lai jūsu vīrs un sieva būtu jūsu mūžīgi. (8) Ja jums nepieciešama finansiāla palīdzība. (9) Zāļu kopšana. Sazinieties ar viņu šodien pa e-pastu: wealthylovespell@gmail.com vai zvaniet pa tālruni +2348105150446, un jūsu problēmas tiks atrisinātas.
AtbildētDzēstMans stāsts, iespējams, ir līdzīgs, tomēr es saņēmu tūlītēju palīdzību no Dr.Oduduwa mīlestības pareizrakstības runātāja, kurš 2 dienu laikā pēc mīlestības burvestības daļas aktivizēšanas spēja atvest manu bijušo draugu. Mans vīrs iekrita afērā ar citu sievieti darbā un mani pameta. Es saņēmu garīgo tēvu, mentoru un dziednieku, kas sauca Oduduwa, laulības pareizrakstības atlases programmu. Divas dienas pēc pareizrakstības pusdienām manas vārdā, lai atgrieztu vīru mājās, bija pārsteigums, es pat nespēju izskaidrot, kā tas viss notiek, tas darbojas, kā sola Dr.Oduduwa.
AtbildētDzēstMans vīrs sākumā bija ļoti pakļauts, bet mans vīrs Andersons atgriezās mājās, lai atvainotos un lūgtu manu piedošanu, šodien mēs esam laimīgāki nekā jebkad agrāk.
Es to nevarētu izdarīt bez Baba Oduduwa palīdzības. Es būtu atteicies un tam ticējis, jo mans vīrs redz kādu citu, tad viņš teica, ka mēs esam izdarīti. Pēc mīlestības burvestības palaišanas mans vīrs man piezvana pa mobilo tālruni un dienu pēc tam viņš atgriežas mājās.
Es esmu pateicīgs un sirsnīgi iesaku Dr.Oduduwa visiem, kas vēlas samierināties ar bijušajiem un atrisināt pārpratumus laulībā. šis garīgo laulību dziednieks, kurš man palīdzēja. šodien ātri konsultējieties ar šo Oduduwa pareizrakstības piekritēju, lai atgrieztos bijušais mīlas partneris. Dr.oduduwa personīgais kontakts (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Es esmu tik laimīgs, lai dalītos šo brīnišķīgo liecību Paldies Dr Adeleke par palīdzību jūs deva man, es būšu uz visiem laikiem pateicīgs tagad mans ex lover ir atpakaļ uz mani, un viss ir alright, ja jūs iet caur attiecībām vai laulības problēma email viņam via (aoba5019@gmail.com) sasniegt viņam whatsapp vai zvaniet + 27740386124. Dr Adeleke mīlestība burvestību palīdzēs jums jūsu attiecības vai laulību.
AtbildētDzēstLaba diena visiem es esmu ļoti priecīgs dalīties savā brīnišķīgajā pieredzē ar visiem par to, kā Dr ADELEKE palīdzēja man nodot burvestību, kas padarīja dāma es vienmēr esmu mīlējis, bet nekad viņas uzmanību beidzot mīlēja mani atpakaļ ar Baba spēcīgs burvestību... tas bija tikai pārsteigums, jo viņa kā ir mana sapņu sieviete, un tā beidzot izpaudās pēc mana tikšanās ar BABA ADELEKE.. Ja jums ir kādas problēmas, kas traucē jums sazināties ar viņu uz šūnu un whatsapp + 27740386124
AtbildētDzēst
AtbildētDzēstLABA DIENA, Es esmu šeit, lai sniegtu jums labas ziņas no PROF CINDY INVESTMENTS aizdevuma piedāvājuma, tukšām bankomātu kartēm un Bitcoin investīcijām. Vai esat mēģinājis iegūt īstu aizdevuma aizdevēju, es saņēmu savu biznesa aizdevuma summu €780,230.10 no prof. Sindijas Alberto PĒDĒJĀ NEDĒĻĀ, lai uzsāktu uzņēmējdarbību. Vai jums ir nepieciešama tukša bankomāta karte vai bitcoin, un, mēģinot to iegūt, ir radušās problēmas? Šeit ir Prof Cindy Investments tukšas bankomāta kartes piedāvājums, aizdevuma piedāvājums, Bitcoin/Recovery piedāvājums, kas ir viegli un par pieņemamu cenu pieejams, un tas var tikt piegādāts jums, gaidot 48 stundas pēc tam, kad esat veicis pasūtījumu no viņas pa e-pastu profcindyinvestments@hotmail.com
MRS.CINDY INVESTMENTS PATIESI UZTICAMI TIEŠSAISTES PAKALPOJUMI INC@2023
profcindyinvestments@hotmail.com