Darījumi ar nekustamiem īpašumiem
(zemi),
kā tie ietekmē starptautiskā biznesa
attīstību Latvijā.
Ievads.
Jebkuros
starptautiska (un ne tikai) biznesa attīstības aspektos ļoti svarīga loma ir
īpašuma tiesībām, šajā gadījumā tiesībām iegūt nekustamo īpašumu. Lai
pilnvērtīgi varētu attīstīt biznesu, apgūt tirgu pilnībā, kā arī uzsākt
ražošanu, investēt iespējamā biznesa partnera valstī var tikai tad, ja ir
iegūta pilnīga informācija par procesiem, kādi notiek valstī, par pastāvošo
likumdošanu. Ārvalstu kompānijas ir ieinteresētas iegūt savā īpašumā zemi ar
ražotnēm, ja tās ir nolēmušas ražot preces, iegūt savā īpašumā veikalus, citas
ēkas un būves, ja ir nolēmušas nodarboties ar pakalpojumu sniegšanu. Tas
uzskatāmi redzams no tā, kā pieaug investīciju apjoms, jo lielāka sakārtotība
normatīvajos aktos, kas regulē nekustamo īpašumu attiecības, jo lielāks
investīciju apjoms. Protams, ka darījumi ar nekustamo īpašumu arī zemi nav
vienīgie, kas veicina starptautiskā biznesa attīstību Latvijas Republikā, bet
tas nav arī mazsvarīgs faktors biznesa attīstībā.
Šajā
darbā es gribētu apskatīt Latvijas Republikas normatīvos aktus, kas regulē
darījumus ar nekustamo īpašumu un, kā tie iespaido starptautiskā biznesa
attīstību LR, t.i., dažus no veidiem, kā starptautiskās (ārvalstu) kompānijas
var iegūt nekustamo īpašumu Latvijas Republikā un, kādi ir īpašuma iegūšanas
ierobežojumi.
Nekstamo īpašumu iegūšana denacionalizācijas kārtībā.
Ar
Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atjaunošanu viens no svarīgākajiem
uzdevumiem īpašuma tiesību jomā ir bijušo īpašnieku tiesību atjaunošana
attiecībā uz nekustamiem īpašumiem, kā arī likumu izstrāde un pieņemšana, kas
regulētu darījumus ar nekustamiem īpašumiem, t.sk., zemi, jo nav noslēpums, ka
pirms 1940.gada 17.jūnija Latvijas Republikā veiksmīgāk vai mazāk veiksmīgi
darbojās vairāki ārvalstu uzņēmumi, bankas u.c. starptautiskas biznesa
institūcijas.
Jāatzīmē,
ka LR AP bijušo īpašnieku tiesību atjaunošanu deklarēja jau 1991.gada 20.marta
lēmumā “Par valsts īpašumu un tā konversijas pamatprincipiem” (sk.pielikumā),
nosakot, ka ir atzīstami par spēkā neesošiem tie likumdošanas akti, uz kuru
pamata, sākot ar 1940.gada 17.jūniju, tika veikta īpašumu nacionalizācija un
īpašumu citāda nepamatota atsavināšana, akcentējot, ka jebkurš bijušais
īpašnieks vai viņa likumīgais mantinieks var likumā noteiktā kārtībā atjaunot
īpašuma tiesības uz nacionalizēto un citādi pēc 1940.gada 17.jūnija atsavināto
īpašumu.
Minēto
lēmumu papildināja un attīstija tālāk LR AP 4.septembra lēmums “Par īpašuma
tiesībām Latvijas un ārvalstu attiecībās” (sk.pielikumā), atzīstot LR
teritorijā ārvalstu, to juridisko un fizisko personu īpašuma tiesības, kuras
1940.gadā tika prettiesiski atņemtas Latvijas Republikas anektēšanas rezultātā
un, ka saskaņā ar starptautisko tiesību pamatprincipem jebkura divu valstu
vienošanās par trešo valsti ir prettiesiska un nav spēkā ab initio (no paša sākuma), paredzot šo jautājumu risināšanu ar
speciālu likumu palīdzību.
Abos
minētajos normatīvajos aktos ir atsauce uz speciāliem likumiem, kuri tieši
reglamentē īpašumu atdošanas procedūru un nosacījumus. Šādi speciāli likumi,
kas regulē savā laikā nelikumīgi atsavinātā īpašuma atdošanu to likumīgajiem
saimniekiem vai to mantiniekiem (tiesību pārņēmējiem) ir:
1. 1991.gada 30.oktobrī
pieņemtais likums “Par namīpašumu denacionalizāciju LR”;
2. 1991.gada 30.oktobrī
pieņemtais likums “Par namīpašumu atdošanu likumīgajiem īpašniekiem”;
3. 1993.gada 30.martā
pieņemtais likums “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem
īpašuma objektiem” (sk.pielikumā).
Jāatzīmē,
ka sakarā ar LR likumu “Par namīpašumu atdošanu likumīgajiem īpašniekiem” un
“Par namīpašumu denacionalizāciju LR” pieņemšanu, tika pieņemts jaunā redakcijā
“Nolikums par kārtību, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība personām,
kuru administratīvā izsūtīšana no LPSR atzīta par nepamatotu”, bet šos likumus
mēs neapskatīsim, jo tie pārsvarā attiecas uz fiziskām personām.
Apskatot
1993.gada 30.martā pieņemto likumu “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz
uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem” var redzēt, ka ierobežojumi
ārvalstniekiem nepastāv, viņiem tikai likumā noteiktā kārtībā jāpierāda īpašuma
tiesību atjaunošanas pamatotība.
Šis
likums nosaka kārtību, kādā atjaunojamas un atzīstamas bijušo īpašnieku vai
viņu mantinieku īpašuma tiesības uz uzņēmumiem, viesnīcām, kinoteātriem,
aptiekām, slimnīcām un citiem īpašuma objektiem, kuru sastāvā ir bijusi
nekustamā manta un kuri nacionalizēti vai citādi nelikumīgi atņemti valsts vai
pašvaldību iestāžu patvaļas dēļ.
Īpašuma
tiesības uz uzņēmumu atjauno, atdodot uzņēmumu bijušajam īpašniekam vai viņa
mantiniekiem, savukārt īpašuma tiesības atzīst piešķirot bijušajam īpašniekam
vai viņa mantiniekiem atbilstošu pamatkapitāla (statūtu fonda) daļu (akcijas,
pajas, daļas) statūtsabiedrībā, par kuru pārveidots uzņēmums, kā arī īpašuma
tiesības tiek atzītas piešķirot kompensāciju privatizācijas sertifikātos.
Kā
likumā var redzēt padomāts ir par to, ka, ja uzņēmums reorganizācijas rezultātā
kļuvis par statūtsabiedrību bijušais īpašnieks saņem atbilstošu pamatkapitāla
daļu ar to iegūstot vietu uzņēmuma padomē.
Pozitīvs
moments attiecībā uz ārvalstniekiem, kuri gribēs atgūt savus īpašumus ir tas,
ka šis likums stingri ir noteicis, ka par
labprātīgu atsavināšanu nav uzskatāma atsavināšana, kas izdarīta lai samaksātu
vai piedzītu nesamērīgos nodokļus un nodevas, jo daţkârt uzňemumi tika
atsavinâti nesamçrîgo nodokďu likmju dçď, kuras tika piemçrotas ârvalstu
uzňçmumiem.
Pirms
īpašuma atgūšanas, lai uzsāktu vai atjaunotu biznesu jāņem vērā tas, ka likumā
ir iekļauta norma, kas paredz, ka, ja uzņēmējdarbība, kuru pašlaik veic valsts
uzņēmumus saskaņā ar likumu “Par uzņēmējdarbību”, ir atļauta tikai valsts
uzņēmumiem, Ministru kabinetam ir tiesības bijušajam īpašniekam vai viņa
mantiniekiem neatdot uzņēmumu, bet piešķirt kompensāciju.
Likumā
vairākkārt tiek runāts par termiņiem līdz kuriem ir jāiesniedz pieteikumi par
īpašuma tiesību atjaunošanu, atzīšanu, kā arī par kompensāciju piešķiršanu.
Šajā laikā pieteikumu iesniegšanas termiņi ir varākas reizes mainīti.
Minētie
pieteikumu iesniegšanas termiņi, manuprāt, ir problemātiski, jo jāpatur prātā
tiesības, kuras dod Latvijas Republikas Civillikuma 1895.pants, kurš tieši
nosaka, ka visas saistību tiesības, kuras
nav noteikti izņemtas no noilguma ietekmes un kuru izlietošanai nav likumā
noteikti īsāki termiņi, izbeidzas, ja tiesīgā persona tās neizlieto desmit gadu
laikā, kas Latvijas Rebublikas gadījumā, ņemot vērā, ka valstiskā
neatkarība tika atjaunota 1990.gada 4.maijā, ir 2000.gada 4.maijs.
Pieļauju, ka ļoti daudzi pretendenti, kuri
dažādu iemeslu dēļ nebūs savlaicīgi nokārtojuši pieteikumu iesniegšanu īpašuma
tiesību atjaunošanai, centīsies izmantot LR Civillikumā dotās tiesības
palielinot tiesās izskatāmo civillietu apjomu.
Nekustamo īpašumu iegūšana privatizācijas kārtībā.
Kā
nākamais īpašuma iegūšanas veids varētu būt valsts vai pašvaldību objektu
privatizācija. Šo procesu reglamentē likums “Par valsts un pašvaldību īpašumu
objektu privatizāciju” (sk.pielikumā). Pastāvošajos apstākļos šis īpašumu
iegūšanas veids, no starptautiskā biznesa viedokļa, varētu būt viens no
izdevīgākajiem, jo ir iespējams iegūt īpašumā ēkas, ražotnes, noliktavas,
veikalus, kā arī cita veida nekustamo īpašumu, kas būtu nepieciešams biznesa
veiksmīgai attīstībai.
Šā
likuma izpratnē valsts vai pašvaldības īpašuma objekts ir uzņēmums,
uzņēmējsabiedrība, nekustamais īpašums, šā uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības,
nekustamā īpašuma daļa, manta vai kapitāla daļas, kas ir valsts vai pašvaldības
īpašumā. Kā no likuma redzams īpašumā iegūt var katram biznesa veidam
nepieciešamos objektus, ja vien tie tiek privatizēti.
Privatizācijas
subjekts-šā likuma izpratnē ir noteikta
fiziskā vai juridiskā persona, kurai ir tiesības iegūt valsts vai pašvaldību
īpašumu privatizācijas procesā,arī šajā likuma normā nav ietverti
ierobežojumi, kas attiektos uz ārvalstu kapitāla piedalīšanos privatizācijas
procesā.
Privatizācijas
mērķis ir, mainot valsts vai pašvaldības īpašuma objekta īpašnieku, radīt
labvēlīgu vidi privātā kapitāla darbībai Latvijas tautsaimniecības interesēs un
sašaurināt darbību, ko valsts un pašvaldības veic kā uzņēmēji.
Valsts
un pašvaldību īpašuma privatizācijā tiek izmantotas šādas privatizācijas
metodes:
·
valsts vai pašvaldības īpašuma objekta (arī kapitāla
daļas) pārdošana privatizācijas subjektiem;
·
valsts vai pašvaldības īpašuma objekta ieguldīšana
mantiskā ieguldījuma veidā uzņēmējsabiedrībā, kurā ir privātais kapitāls;
·
valsts vai pašvaldības statūtsabiedrības
pamatkapitāla palielināšana, piesaistot privāto kapitālu;
·
valsts vai pašvaldības uzņēmumu vai statūtsabiedrību
kreditoru parādu aizstāšana ar akcijām vai kapitāla daļām;
·
statūtsabiedrības ar privātu kapitālu pievienošana
valsts vai pašvaldības statūtsabiedrībai, valsts vai pašvaldības
statūtsabiedrības apvienošana ar statūtsabiedrību ar privātu kapitālu.
Valsts
vai pašvaldības īpašuma objektu var privatizēt - kopumā, sadalot to daļās un
privatizējot katru daļu atsevišķi, nodalot no tā atsevišķas daļas un
privatizējot katru daļu atsevišķi, apvienojot vairākus privatizējamos objektus
vai to daļas vienā objektā.
Vadoties
pēc šī likuma privatizācijas subjektam, t.i., ārvalstu kompānijai ir vienādas
tiesības ar vietējiem uzņēmumiem vai jebkuriem citiem privatizācijas
subjektiem.
Vienīgi
nelielas problēmas vai neērtības, kas var rasties iegūstot īpašumu to
privatizējot, ir ar maksājumiem, jo 6.pants paredz, ka maksājumi par īpašuma
objektiem izdarāmi:
1) latos;
2) privatizācijas sertifikātos,
pie kam ar privatizācijas sertifikātiem var norēķināties par jebkuru
privatizējamo valsts vai pašvaldības īpašuma objektu. Privatizācijas
sertifikātu izmantošanas apmēru nosaka Privatizācijas aģentūra vai attiecīgās
pilsētas dome, rajona padome vai pagasta padome, ievērojot īpašuma objekta
turpmākās saimnieciskās darbības iespējas. Ja tiek lietoti šā likuma 3.panta
trešās daļas 5.un 6.punktā minētie privatizācijas paņēmieni sertifikātu
izmantošanas apmērs nedrīkst būt mazāks par 50% no privatizējamā objekta
vērtības.Šajā gadījumā objekta privatizācijā ieinteresētajām ārvalstu
kompānijām būtu jāsaņem atļauja privatizācijas sertifikātu izmantošanai,
jāatver bankā privatizācijas sertifikātu konts, tādējādi privatizācijas procesu
padarot mazliet sarežģītāku.
Kā
vienu no starptautisko kompāniju (un ne tikai) priekšrocībām var minēt to, ka
pirmpirkuma tiesības uz privatizējamo objektu pieder privatizējamā valsts īpašuma objekta nomniekam, ja viņš nomā visu
privatizējamo objektu ilgāk par vienu gadu un šis nomas līgums ir reģisrēts
likumā noteiktā kārtībā, ja nomniekam nav nomas maksas parādu… . Šī norma
ir izdevīga tām kompānijām, kuras nomā valsts īpašuma objektus jau ilgāku laiku
tā iemesla dēļ, ka likumdošana par darījumiem ar nekustamiem īpašumiem
neparedzēja tādu iespēju, ka ārvalstu kompānija drīkstēja iegādāties īpašumā
attiecīgo uzņēmumu.
Jebkurš privatizācijas subjekts ir
tiesīgs noteiktā kārtībā un apjomā iepazīties ar informāciju, kas raksturo
privatizācijai nodotā zemes īpašuma objekta aktīvu un pasīvu struktūru,
saimniecisko darbību, kā arī nekustamā īpašuma statusu.
Ārvalstu juridiskām personām pirms
objekta privatizācijas, saskaņā ar likumu, ir jāiesniedz Privatizācijas
aģentūrā šādi dokumenti:
a) reģistrācijas
apliecības noraksts;
b) apliecināts
statūtu (līguma) noraksts;
c) to apkalpojošās
bankas izziņa, kā var redzēt arī šis, dokumentu iesniegšanas process ir līdz minimumam
vienkāršots un nevarētu radīt nekādus šķēršlus.
Likums arī neliek šķēršļus attiecībā
uz zemes lietošanu. Īpašuma objekta uzturēšanai privatizētā objekta jaunajam
īpašniekam ir zemes nomas tiesības attiecībā uz zemesgabalu, uz kura atrodas
uzņēmums. Savukārt zemesgabala īpašniekam ir pienākums noslēgt nomas līgumu ar
privatizētā objekta jauno īpašnieku. Zemes nomas maksu nosaka savstarpēji
vienojoties ievērojot Ministru kabineta noteikto zemes nomas maksas maksimālo
līmeni. Zemes gabala pirmpirkuma tiesības jebkurā gadījumā ir privatizētā
nekustamā īpašuma īpašniekam.
Zemes iegūšana īpašumā.
Iegādājoties
īpašumā ēkas un būves ļoti aktuāls jautājums ir - zeme, jo nekustamais īpašums
- ēkas un būves bez zemes pastāvēt nevar. Šo aktuālo jautājumu regulē Latvijas
Republikas Civillikums, kā arī ir pieņemti speciāli likumi, kas reglamentē
darbības, kas saistītas ar zemes iegūšanu īpašumā. Šādi speciāli likumi ir:
likums “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos” un likums “Par
zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” (sk.pielikumā). Šajā darbā tuvāk
apskatīsim likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”. Šis likums
nosaka kārtību, kādā veicama zemes reforma Latvijas Republikas pilsētās ar
visām no tā izrietošajām sekām.
Pirmkārt apskatīsim vai mūs
interesējošās personas var būt darījuma subjekti šā likuma izpratnē. Likuma
20.pants izsmeļoši izskaidro mums, kas var iegūt īpašumā zemi saskaņā ar
Civillikumu un citiem likumiem:
1) Latvijas Republikas pilsoņi;
2) valsts un pašvaldības, valsts un pašvaldību uzņēmumi
(statūtsabiedrības);
3) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta
statūtsabiedrība:
a) kuras pamatkapitālā
vairāk nekā puse pieder Latvijas Rebublikas pilsoņiem, valstij vai pašvaldībai
- katram subjektam atsevišķi vai vairākiem šiem subjektiem kopā, - kā var
redzēt šī norma pieļauj kopuzņēmumu ar ārvalstu kapitālu tiesības iegūt īpašumā
zemi Latvijas Republikas pilsētās bez ierobežojumiem, kas nav mazsvarīgi
veidojot ilgstošas un noturīgas biznesa attiecības.
b) kuras pamatkapitālā
vairāk nekā puse pieder fiziskajām vai juridiskajām personām no valstīm, ar
kurām Latvijas Republika ir noslēgusi starptautiskus līgumus par ieguldījumu
veicināšanu un aizsardzību, ko apsiprinājusi Saeima līdz 1996.gada
31.decembrim. Minētais attiecināms arī uz fiziskām vai juridiskām personām no
valstīm, ar kurām starptautiskie ligumi noslēgti pēc 1996.gada 31.decembra, ja
šajos līgumos paredzēts Latvijas Republikā reģistrēto fizisko vai juridisko
personu tiesības iegādāties zemi attiecīgā valstī, - arī šī norma paredz zemes
pirkšanas tiesības sabiedrībām ar ārvalstu kapitālu,
c) kuras
pamatkapitālā vairāk nekā puse pieder vairākiem “a” un “b” apaķšpunktā
minētajiem subjektiem kopā, - šī norma jau palielina ārvalstu kapitāla
klātbūtni darījumos ar zemi, kas no starptautiskā biznesa viedokļa nav nemaz
tik slikti,
d) kura ir publiska
akciju sabiedrība, ja tās akcijas tiek kotētas fondu biržā - šī norma ne tikai
pēc starptautiskā biznesa arī pēc Latvijas Republikas biznesa viedokļa ir
morāli novecojusi un pēc manām domām būtu jāmaina.
4) līdz 1940.gada
21.jūlijam Latvijā reģistrētas reliģiskās organizācijas.
Citas fiziskās un juridiskās
personas, kuras nav minētas šā panta pirmajā daļā, var iegūt īpašumā zemi ar
ierobežojumiem, kas noteikti šajā nodaļā.
Tātad no iepriekš minētā var
secināt, ka tīri ārvalstu kapitāla kompānija tiek aicināta iegūt īpašumā zemi
Latvijas Republikā ievērojot ierobežojumus, kas noteikti šī likuma 5.nodaļā.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 5.nodaļā ierobežojumus
darījumos ar zemes īpašumiem reglamentē 21.pants, kurš stingri nosaka, ka šā likuma 20.panta otrajā daļā minētās
personas nevar iegūt īpašumā:
1)
zemi valsts
pierobeţas joslâs;
2)
zemi Baltijas jūras
un Rīgas jūras līča kāpu aizsargjoslās un citu publisko ūdenstilpju un
ūdensteču aizsargjoslās, izņemot gadījumus, kad tās paredzētas apbūvei
atbilstoši pilsētas ģenerālplānam;
3)
lauksaimniecībā
unmežsaimniecībā izmantojamo zemi atbilstoši pilsētas ģenerālplānam.
Tas
par ierobeţojumiem iegűt îpađumâ zemi ir viss un, kâ mçs redzam műs
interesçjođie darîjuma subjekti ir ierobeţoti savâs tiesîbâs iegűt zemi…..
Šīs nodaļas beigās vēl pieminēšu, ka
darījumu ojekts ir tikai tā zeme, uz kuru īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā. Par darījumiem ar zemes īpašumiem šī likuma 5.nodaļas izpratnē
uzskatāmi jebkuri darījumi, kuru rezultātā mainās zemes īpašnieks, kā arī
testamentārā mantošana, ieķīlātās zemes atsavināšana un zemes ieguldīšdana
statūtsabiedrību pamatkapitālā.
Nobeigums.
Pastāv daudz un dažādi īpašuma
iegūšanas veidi, kā piemēram uzņēmuma noma ar izpirkumu un vēl citi, bet tos
mēs šajā darbā neapskatīsim, jo tas arī nav mūsu uzdevums. Īss ieskats par
darījumiem ar nekustamajiem īpašumiem starptautiskā biznesa aspektā ir veikts,
un vēl tikai gribētos piebilst, ka pavisam neilgu laiku atpakaļ, no iepriekš
minētā secinot, ārvalstu fiziskās un juridiskās personas varēja Latvijas
Republikā iegādāties īpašumā namīpašumus un neapšaubāmi arī kustamos īpašumus,
bet viņi nevarēja iegādāties īpašumā zemi. Bija jāaprobežojas ar to, ka
ārvalstu investors saskaņā ar likumu par ārvalstu investīcijām varēja nomāt
zemi uz 99 gadiem - vienalga vai tā bija juridiska vai fiziska persona.
Arī
Latvijas brīvvalsts laikā tas tika pieļauts, ka pilsētās un lauku apvidos
ārvalstu kompānijas iegādājās īpašumā zemi, tādējādi vairojot uzticību Latvijas
valstij, attīstot biznesu, radot jaunas darba vietas un veicinot Latvijas
Republikas ekonomisko uzplaukumu un izaugsmi.
Pielikums:
1. Lēmums “Par
valsts īpašumu un tā konversijas pamatprincipiem.
2. Lēmums “Par
īpašuma tiesībām Latvijas un ārvalstu attiecībās”.
3. Likums “Par
īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem”.
4. Likums “Par
valsts un pašvaldību īpašumu objektu privatizāciju”.
5. Likums “Par zemes
reformu Latvijas Republikas pilsētās”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru