Talsu Ģimnāzija
10a klase
Pauls Jansons
Mitoloģijas plāns
2001
Talsi
Ievads
Mitoloģija ir
fantāzijā radītas mīti kopums par dieviem, varoņiem, dēmoniem un gariem.
Dienvidamerikas mitoloģija aptver visus šos mitoloģijas veidus, bet es neko
neatradu par Dienvidamerikas gariem.
Dienvidamerikas galvenie izdzīvotāji ir indiāņi, kuri tagad ir ļoti
retā skaitā. Dienvidamerikas mitoloģija neko dikti neatšķiras no latviešu
mitoloģijas, vienīgi viņiem katrai ciltij bija katra mitoloģija, un no tās
uztaisīja vienu kopīgu mitoloģiju. Visas Dienvidamerikas ciltis var redzēt
kartē, nākamajā nodaļā kartē. Kopēji darba process bija viegls materiāli bija
pietiekamā daudzumā pieejami. Daudz grūtību man nebija, bet varu pieminēt, ka
nevarēju atrast pasaules rašanās mītu. Kopumā es domāju, ka mitoloģijas plāns
man ir izdevies uzrakstīt labi.
Mitoloģijā aptvertā teritorija un pētīšana.
Mitoloģijā aptvertā teritorija un pētīšana.
Šajā mitoloģijā aptvertā teritorija ir visa Dienvidamerika. Šo mitoloģiju es pētīju ar “Mitoloģijas enciklopēdijas” palīdzību. Es neko jaunu neatklāju. Dienvidamerika ir liela un tur ir daudzas mitoloģijas, tās visas var redzēt kartē.
Dievi un dievu
sistēma
Visi dievi nav no vienas cilts tie ir no
vairākām ciltīm. Tos visus apvienoja un uztaisīja vienu vienotu mitoloģiju.
Galvenie dievi
Pačakamaks – “Visuma turētājs”. Šis dievs ir nācis no Peru
piekrastes indiāņu mitoloģiju. Pēc mīta saules dēls Pačakamaks ļoti
sadusmojas par to, ka pirmā sieviete lūdza palīdzību viņa tēvam, nevis
viņam. Kad šai sievietei piedzima bērns, arī saules dēls, Pačakamaks
saplēsa to gabalos un radīja no tiem ēdamos augus. Taču Saules dievs
atdzīvināja savu dēlu un nosauca to par Vičamu. Vičama izauga
liels un devās klejojumos. Viņa prombūtnes laikā Pačakamaks nogalināja
viņa māti un radīja cilvēkus. Sadusmotais Vičama kopā ar sauli pārvērta
Pačakamaka radītos cilvēkus par akmeņiem. Vēl arī ir citi mīti par
Pačakamaku. Pēc dažiem mītiem, visi cilvēki ir iznākuši no Pačakamaka
klēpja. Katram laukam bija savs Pačakamaka elks – iegarens akmens
(skat. 8lpp. 1 att.). Aršanas laikā par godu Pačakamakam notika kukurūzas
alus ziedošana. Lai Pačakamaks dotu labu ražu, elku apbēra ar kukurūzas
miltiem. Pačakamaks tiek attēlots uz daudzām lietām (skat.10lpp.).
Pačamama – Mama Pača. Tā ir kečvu mitoloģijas viena no galvenajām
dievībām, kaut gan tā nepiederēja pie augstākajām dievībām,
etnoģenētiskos mītos galvenais ir Pačakamaka tēls.
Karuskaibe ir Brazīlijas muduruku cilts mitoloģijas dievs radītājs un
kultūrvaronis. Pēc mīta cilvēki, kas agrāk dzīvoja zem zemes, zemes
virsū nokļuva pa caurumu, kurā Karuskaibe nolaida virvi. Pēc viena
mīta Karuskaibi pārvērta par sauli vīrieti ar sarkanām acīm un baltiem matiem.
Karuskaibe aprecēja sievieti no munduruku cilts. Viņa pavadonis un mūžīgais
ienaidnieks ir bruņnesis Daiiru.
Kočamama – kočvu mitoloģijas jūras dievība, viena no galvenajiem. dievietēm. Kalnu
iedzīvotāji upurēja Kočamama jūras piekrastē, griezās pie tās pēc palīdzības un
lūdza saglabāt tiem dzīvību.
Kuma – jaruru cilts mēness dievība, saules sieva. Kuma attēlota kā sieviete
ar paceltām rokām. Kuma radīja pasauli
un cilvēkus, sākumā jarurus vēlāk citus cilvēkus. Šajā darbā tai palīdzēja
viņas divi brāļi: Puana – ūdens pūķis un Itsiajs – jaguārs, kuri radīja zemi un
ūdeni. Sakaros ar cilvēkiem Kumas starpnieki ir šamaņi, ar viņa palīdzību tā
ārstē slimības. Kuma ir arī mirušo pasaules valdniece. Šī pasaule atrodas uz
Rietumiem no jaruru valsts.
Dievi
Pariakaka – ir Peru, jaujo mitoloģijas pērkona dievs briesmoņu uzvarētās un
auglības dāvātājs. Kopā ar saviem brāļiem viņš piedzimst no olām.
Saramama ir kečvu mitoloģijas sieviešu kārtas dievība. Viņa ir kukurūzas
aizbildne. Tika attēlota kā sieviete drānās tērpti kukurūzas stiebri “kukurūzas
māte, kas ieņēmusi un rada jaunu ražu). Indiāņu mājās tika glabātas no akmens
izcirstas kukurūzas vālītes. Laukā starp kukurūzas stiebriem tika uzkārta kopā
saaugusi kukurūzas vālīte. Tad ar dziesmām un dejām indiāņi lūdza, lai tā dotu
ražu, bet vēlāk tā tika sadedzināta. Neparastas krāsas vālīti vai vālīti ar
spirālveidīgi izvietotiem graudiem ielika klētī virs savāktajām vālītēm, lai tā
apsargātu ražu. Šis dievs ir kaut kas līdzīgs latviešu Jumim, tas arī ir
auglības dievs.
Inti – kečvu mitoloģijas solāra dievība, ko personificē saules disks. Trīs
šādas dievības izpausmes – Apu Inti tas ir “kungs saule”, Čuri Inti – “dēls
saule”, Apu Inti – “Brālis saule” veido trīsvienību. Šīs trīsvienības atspoguļo
kečvu pieņemto radniecības sistēmu, pēc kuras par cilvēka tuvākajiem
radiniekiem tika uzskatīts brālis un dēls. Augstākais inks tika uzskatīts par
saules dēlu.
Kons – kečvu, junku u.c. cilšu mitoloģijā “vienīgais, visuresošais un
neredzamais” dievs. Konu uzskatīja par saules dēlu, kas pasaules sākumā nonāca
pirmajā vietā, kur vēlāk dzīvoja indiāņi. Viņu bija bez kauliem, tāpēc viņš
gāja viegli un brīvi, pēc savas gribas nolaižot kalnus. Kons radīja cilvēkus,
deva tiem ēdamos augļus un visu dzīvei nepieciešamo, bet cilvēk viņu sadusmoja,
un viņš radīja tuksnešus, lai cilvēkiem būtu grūtāk dzīvot.
Pusdievi,
varoņi, vadoņi.
Ai- Apeks – močiku mitoloģijas dievība kultūrvaronis, zemkopības aizbildnis. Viņš
atbrīvo zemi no briesmoņiem, cīnās ar jūras dievībām. Viņam ir pakļautas visas
zoomorofiskās dievības (Lapsa, Pūce, Kolibri u.c.)
Karančo – mbaju, tobu u.c. cilšu mitoloģijā vanags, kultūrvaronis. Karančo
izcīna briesmoņus, iegūst uguni. Daudzo mītos darbojas kopā ar lapsu triksteru.
Kristietības ietekmē Karančo kļuvis par augstāko dievību.
Keri un Kame, baikaru cilts mitoloģijā dvīņubrāļi,
kultūrvaroņi. Šādos vārdos baikari arī sauc sauli un mēnesi, taču šie ķermeņi
netiek identificēti ar Keri un Kame. Keri parasti tiek attēlots muļķīgāks nekā
Kame. Reiz viņu pat nogalina, bet Kame viņu atdzīvina. Tad, kad viņi savu
darbību pabeiguši, viņi pazūd.
Manko Kapaks ir kečvu mitoloģijas inku dinastijas pamatlicējs. 15 gadsimtā Manko
Kapaks tēls ieguva kultūrvaroņa īpašības. Pēc kāda vēlāka laika mīta versijas,
Manko Kapaks un Mama Oklo uz zemi atsūtīja viņu tēvs saule. Ieradušies Kusko,
tie iemācīja vietējiem iedzīvotājiem amatus u.c., un viņi tiem labprātīgi
pakļāvās.
Virakočka (Uirakoča) – pilnā vārdā Ilja-Kontikso-Virakočka. Tā ir kečvu
mitoloģijas demiurgs. Virakočkas tēlā saplūduši vairāku senāku dievību tēli.
Ilja – solāra dievība, Kontikso – uguns, acīmredzot vulkānu dievība, un
Virakoča – zemes, ūdens dievība. 15 g.s. Virakočka kļuva par galvenās dievības
kultu saules un pērkona kulta vietā. Piramīdā dievi ir sakārtoti par grupām pēc
svarīguma, augšā svarīgākie, jo Dienvidamerikas mitoloģijā nav noteikta viena
galvenā dieva.
Pačkamaks
Pačamama,
Karuskaibe,
Kočamama, Kuma.
Parikaka,Saramama,
Inti, Kons.
Ai-Apeks, Karančo, Keri un Kame,
Manko Kapaks, Virakočka.
Pasaules rašanās mīts
Dienvidamerikas
indiāņiem gandrīz nav mītu par pasaules rašanos. Dažos mītos ir īsas norādes uz
to, ka bija radītas debesis uz zeme (kečviem), tikai zeme (moseteniem), pasaule
kopumā (janomamiem). Izplatīts ir priekšstats par pasaules paveidošanu, vienas
vai otras parādības pāreju savā pretstatā. Pēc tobu mītiem, zeme sākotnēji ir
bijusi debesu vietā, bet debesis – zemes vietā, pēc tam tie apmainījušies
vietām. Pirms mūsdienu pasaules elementu rašanās ir notikusi kosmiskā
katastrofa, kas iznīcināja seno pasauli, visā D-Amerikā ir izplatīti mīti par
katastrofu. Mīti vēsti, kad cilvēki radušies vai nu pēc katastrofas esošās
pasaules pastāvēšanas laikā, vai arī kādā no iepriekšējiem laikmetiem. Vairāk
izplatīts ir pirmais variants. Laikmetā līdz katastrofai darbojas kultūrvaroņi
un kādas mistiskas rases pārstāvji. Šī rase atšķiras no cilvēkiem, tie bija
giganti, burvjiem, šamaņiem reizēm arī identificē kā ienaidnieku.
Indiāņu priekštečus rašanās
vai nu ir saistīta ar kultūrvaroņu darbību, vai arī netiek spontāni. Visvairāk
izplatīts, kad cilvēki nokļūst uz zemi no debesīm, kur tie dzīvojuši jau
iepriekš. Manuprāt, šis fakts ir saistīts ar to teoriju, ka citplanētieši taisa
ar cilvēkiem eksperimentu kā cilvēks izdzīvos uz zemes, bet tās ir tikai manas
domas.
Mītos par citu
pasaules elementu rašanos galvenokārt tiek minēti, ka citus elementus rada
kultūrvaroņi vai dievi, nereti tie māca cilvēkiem arī kā izaudzēt augus un
apstrādāt laukus. Tajos gadījumos, kad kultūrvaronis dāvina augus viņš nereti
izkārto tā, lai cilvēks viņu sistu, pēc šiem sitieniem no viņa ķermeņa sāk birt
sēklas un augļi, raksturīgs šipibiem un tupinambiem.
Mīti par uguns un
saldūdens rašanos īpaši raksturīgs ir ciltīm kuras nodarbojas ar medībām.
Tobiem un botokudiem ir mīti par uguns nolaupīšanu tās iepriekšējiem
sargātajiem, jaganiem par tās nejaušu izgudrošanu. Pēc araukāņu mītiem, putni
iegūst nevis uguni, bet sauli, ko ir paslēpuši kultūrvaroņi. Mītos par uguns un
ūdens nolaupīšanu parasti darbojas zoomorfiski personāži.
Lielās mātes arhitips.
Lielās mātes
arhitips ir sieviešu dzimtes pārstāvis, viņai piemīt mātes funkcijas: viņa
rūpējas par cilvēkiem, palīdz cilvēkiem izdzīvot. Viņa ir pretstats tēvam.
Pēc manām domām
visvairāk Dienvidamerikas mitoloģijas mātes arhetipam atbilst dievība Kuma.
Viņa radīja pirmos cilvēkus, viņa rūpējas par cilvēkiem, ārstēja tos ar šamaņa
palīdzību. Pārējo par šo dievību skatīt 2 lapaspusē.
Lietišķie pierādījumi.
Pačakamaka
elks.
1 attēls
Pačakamaks
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru