Ievads.
Ar šo kursa darbu vēlos apzināt folkloras izplatību un lomu mūsdienās,
tās nozīmi šodienas sabiedrībā, parādīt, ka mūsu tautas krātais mantojums nav
nevajadzīgs biezu grāmatu un apceru kopums, kuru pārcilā tikai dažādu
pārliecību un aicinājumu dzīti cilvēki, bet gan ļoti nozīmīgs garīgo vērtību
sakopojums, ne tikai Latvijas, bet arī visas pasaules kultūrā. Vēlos pierādīt,
ka folklora nav tikai K.Barona biezos sējumos krātās latvju dainas, bet gan
pietiekoši nozīmīga kultūras vērtība kura ieņem lielu, kaut arī nepietiekošu
lomu mūsdienu pasaulē un kūltūras apritē. Pētījums radies, lai aplūkotu seno
folkloru no mūsdienu filozofu viedokļa, vēroju tā laika cilvēku izjūtas no
mūsdienīgu zinātnieku redzes viedokļa, kā arī atklāju to, ka apcerētas ļoti
daudz tādas problēmas, kuras savu sāpi saglabā vēl šodien.
Šajā kursa darbā lūkojos uz folkloru ar dzejnieka I.Ziedoņa acīm,
atklāju viņam nozīmīgās norises un parādības, kas saistās ar Latviešu folkloru,
galvenokārt dainām. Es centos parādīt cilvēkus, kuri līdz mūsu dienām rūpējas
par folkloras saglabāšanos un tās pasniegšanu mūsdienu sabiedrībai tā, lai tā
iegūtu atzinību arī šodien un nākamajās paaudzēs. Svarīgi bija parādīt veidus
kā tas tiek darīts un ar kādu modernisma pieskaņu senās vērtības tiek
pasniegtas ðodien.
1.nodaļa
Tautasdziesmas un folklora Vairas Vīķes- Freibergas skatījumā
Vaira Vīķe- Freiberga ir dzimusi Rīgā 1937.g 1. decembrī, mācības
sākusi latviešu bēgļu nometnē Vācijā.17 gadu vecumā ieguvusi doktores grādu
eksperimentālajā psiholoģijā. Vēlāk mācījusies Monreālā, pašlaik ir Latvijas
Zinātņu akadēmijas locekle un Kanādas Zinātņu akadēmijas goda locekle.Viņa ir
sarakstījusi vairākus simtus dažādus referātus par psiholoģiju, folkloru,
literatūru un pedagoģiju, kurus lasījusi daudzās pasaules valstīs, kā arī
uzrakstījusi divas zinātniskas grāmatas.
“Ideja spodrināt Latvijas tēlu man bijusi kopš
jaunām dienām” tā saka pati autore 1.
Vaira Vīķe- Freiberga ir Kanādas latviete,
kura ir strādājusi Monreālas universitātē un aizgājusi agrā pensijā ar mērķi
pētīt latviešu kultūru un vispār spodrināt Latvijas tēlu pasaulē, izveidojusi
Latvijas institūtu, kurš darbojas Zinātņu akadēmijas paspārnē.
Dainas un latviešu folkloru kopumā Vaira Vīķe-
Freiberga uzskata par sava veida hobiju: “Jo dziļāk es dainās eju iekšā, jo
saprotu, ka šajā laukā ir tik daudz darāmā, ka tas vienam cilvēkam nav
paveicams.Ja esi šo ceļu sācis, vairs nevar apstāties.”2
Latviešu dainas
Vairai Vīķei- Freibergai ir bijušas līdzās jau kopš pēckara laikiem, ko varētu
saukt arī par viņas bērnību. Tā kā rotaļlietu nebija, bērni rotāļājās ar
dainām, sacenšoties, kurš atradīs vairāk dainu par kādu noteiktu tēmu. Par
lielāko godu Vaira Vīķe- Freiberga uztver to, ka viņu uzskata par “dainu” tēva
sekotāju , ko arī daudzi cilvēki viņai pelnīti piedēvē. Starp citu zinātniece
ir tikusi minēta arī kā kandidāte uz Latvijas valsts prezidenta vietu , tā kā
iespējams, ka Latvijas valsti vadītu cilvēks, kurš tai ar visu savu sirdi un
dvēseli, kaut arī atrodoties ārzemēs, ir veltījis visu mūžu.
Grāmatu Dzintara kalnā viņa iesāk ar ievadu,
kurā apgalvo, ka dainas tāpat kā dzintars ir kaut kas īpatnējs, savdabīgs un
vērtīgs, saglabājies kā negaidīta dāvana no dziļākām pagātnes dzīlēm – tomēr
vēl šodien nekā nezaudējot no sava valdzinājuma un skaistuma.
Dainas,
tāpat kā dzintars, nav sen zudušas un mirušas pagātnes atliekas un
pārakmeņojušās relikvijas, bet gan ir laikmetīgas liecinieces neiznīcināmi
dzīvam garīgam mantojumam.
Grāmatas sākumā viņa min kādu svarīgu frāzi, kas ļoti precīzi atspoguļo
latviešu tautas stāvokli uz kopējā tautu fona: ”Latviešu tautai vēsture ir vēl
īsa, bet pagātne gara un sena.”3 Viņa atzīst to, ka mūsu īsā vēsture
neļauj Latviešus pieskaitīt pie to tautu kopuma, kuras dēvē par kultūras
tautām, kas ne mazākā mērā nav spējis traucēt latviešus viņu folkloras radošajā
izpausmē. Gadu simteņos, cauri tautas vēsturei veroties, redzam karus, grūtas
dienas un gadus liecot muguras kungu saimniecībā kā arī cīnoties ar badu.
Latvieši nav pielikuši rokas ēģiptes piramīdu celšanā, nedz arī kādu citu
pasaules brīnumu radīšanā, taču kā apgalvo Vaira Vīķe- Freiberga :”Iedzimtā
radošā dziņa prasās pēc izpausmes.”4 Nevienam nebija vajadzīgi sarežģīti
materiāli un instrumenti. Muzikālo tieksmi apmierināja vienkāršas kokles. Krāsu
gammā ietilpa meistariski saliktās lindraku svītras un izšūto rakstu zarojumi,
taču visam tam pāri vienmēr ir slējusies vēlme un māka runāt un dziedāt. Rokas
un kauli ir nogurdināti darbā, taču mute vienmēr ir bijusi brīva. Visur
latviešiem ir līdzās bijusi Tautasdziesma, par to pat tajā laikā ir bijuši
izbrīnīti svešzemju ceļotāji, jo tādu dziesmu izplatību un vēlmi dziedāt daudz
kur neredzēsi, par to ir atstātas daudzas rakstu liecības. Pētot tautasdziesmas
saprotam, ka jau mūsu senčiem kultūra ir bijusi ļoti augsti attīstīta. Viņi ir
izdaiļojuši sevi un to kas bija viņiem apkārt kas arī ir viena no svarīgākajām
kultūras iezīmēm, tā laika tehnoloģijas attīstība nedeva iespēju top visu
attīstīt plašāk taču viņiem dotās iespējas Latvieši izmantoja pilnībā.
“Taču vārdi tikko izrunāti izgaist vējā;
dziesma tikko izdziedāta aizskan tālē un pazūd. Tikai tad, ja kāds tās sadzird,
uzņem un atceras, dziesmas un balsis iegūst paliekamību, pat nemirstību.”5
Protams kas būtu tautasdziesmas bez cilvēkiem kas tās ir pierakstījuši un
tādējādi nodrošinot nokļūšanu līdz mūsdienām. Šajā sakarā kā pirmo mēs pelnīti
iedomājamies Krišjāni Baronu, taču Vairai Vīķe- Freiberga liek mums atcerēties
arī cilvēkus, kuri tina tautasdziesmas kamolā vai vāca kopā vācelēs, un ar to
varēja tāpat lepoties kā cilvēki, kuri paši sacerēja tautasdziesmas un,
galvenokārt, šie cilvēki palīdzēja dainu tēvam apkopojot tautasdziesmas.
Kā nākošo tautasdziesmu nozīmi autore min
tautasdziesmas no izklaides un gara laika īsināšanas viedokļa, bet izpratne par
garlaicību šodien laikam ir stipri izmainījusies, jo ja mums šodien nav ko
darīt mēs vai nu nedaram neko, vai izklaidējamies pie televizora, taču tajā
laikā tas bija savādāk. Cilvēki dīkā neatradās gandrīz ne mirkli un galvenokārt
garlaicība bija darot kaut ko vienmuļu kā piemēram visbiežāk no garlaicīgajiem
darbiem minētā vērpšana ar ratiņu, bet ar tautasdziesmām cilvēki ir arī
mēģinājuši padarīt darbus vieglākus piemēram maļot dzirnavās. Nav aizmirsti arī
svētki un visi godi.
Bet ir sastopamas ļoti daudz dziļi personiskas
problēmas, kā ģimenes nesaskaņas, alkoholisms, to visu mums stāsta
tautasdziesmas, kuras pašas savu rašanās laiku neatminas, bet teic mums
absolūti nopietnas visas pasaules mērogā risināmas problēmas. Kurš noliegs ka
alkoholisms ir viens no visizplatītākajiem iemesliem, kāpēc daudzi cilvēki
attālinās no sabiedrības, tas izjauc tik daudz ģimeņu un visā visumā ved
cilvēku uz degradāciju.
Visumā šodienas dzīves grūtības ir stipri līdzīgas, tikai šķiet, ka mēs vairs nespējam gūt mierinājumu šajās četrrindēs, tomēr, ja tev iet grūti un tu palasi tautasdziesmas un līdz ar to pārliecinies, ka tās pašas problēmas ir bijušas arī cilvēkiem, kuri dzimuši tad, kad par mūsu esību vēl neviens nenojauta, tad laikam paliek nedaudz vieglāk. Un visas šīs dziesmas ir stāvējušas līdzās mūsu senčiem neskatoties ne uz kādām pārestībām. Kā zināms, nav īpaši ilgs tas laiks, kad latviešu tauta ir bijusi pati par sevi, neviena nepakļauta. Par to liecina sekojoša tautasdziesma:
Es būt’ skaisti
padziedāj’se,
Aiz kundziņa nedrīkstēju:
Kundziņš man pliķi
cirta,
Dūri sita mugurā.
Rodas iespaids, ka šīs ir vienīgās reizes kad
latvietis atsakās no dziedāšanas, jo arī laikā, kad Latvijai pāri ir dzelzs
priekškars, tautasdziesmas neaprimst un nebūt nepieklust.
Par svarīgāko Vairai Vīķe- Freiberga uzskata,
ka tautasdziesma ir veidojusi tautas kopības izjūtu, un liekas, ka pašam K.
Baronam tas arī ir licies ļoti svarīgi. To pierāda tas, ka savā monumentālajā
tautasdziesmu krājumā kā pirmo viņš ir ievietojis tautasdziesmu, kura vēstī par
divām māsām, kuras dzīvo pavisam dažādās Latvijas vietās, dzied vienu un to
paši dziesmu, bet taču tas nepavisam nenozīmē, ka viņas savā starpā ir kādas
radinieces. Tas laikam autorei liekas svarīgi tāpēc, ka ļoti ilgu posmu savā
dzīvē pati Vairai Vīķe- Freiberga ir pavadījusi ārpus dzimtenes, un domāju, ka
tas viņai ir bijis smags pārbaudījums, taču atrodoties prom no dzimtenes
cilvēks droši vien dzimteni izjūt pavisam savādāk nekā tie, kas tur dzīvo. Viņa
ļoti nosodoši izturas pret to, ka tā dēļ,
ka pati nedzīvo Latvijā viņa tiek nosodīta, jo daži apgalvo, ka lai
cilvēks būtu savas valsts patriots un pētnieks, viņam ir jādzīvo tajā valstī,
taču to Vairai Vīķe- Freiberga veiksmīgi apstrīd ar divu tautasdziesmu
salīdzinājumu. Pirmā ir tā, kuru K. Barons ir izvēlējies par sākumu visam dainu
krājumam un liecina par tautas kopības apziņas nozīmīgumu:
Viena meita Rīgā dzied,
Otra dzied Valmierā;
Abas dzied vienu dziesmu –
Vai tās vienas mātes meitas?
Bet tam pretī Vaira
Vīķe- Freiberga liek tautasdziesmu, kuru ir sacerējusi pati:
Viena
meita Rīgā dzied,
Otra dzied Toronto;
Abas dzied vienu dziesmu,
Abas – vienas māmuliņas,
Abas – vienas tautas.
Ar to viņa mēģina parādīt, ka nav nozīmes kur tu
atrodies, bet svarīga ir pārliecība un iespējams, ka K. Barons ir gribējis
pateikt to pašu tikai nedaudz mazākā mērogā, bet ja pats dainu tēvs vēl tagad
būtu dzīvs viņš noteikti priecātos par Vairas Vīķes- Freibergas darbību.
Es domāju, ka šī laika dzejnieks ir
pielīdzināms tā laika tautasdziesmu teicējam, jo neesmu neko dzirdējis par tik
seniem dzejniekiem (iespējams tāpēc, ka tos neviens nav pierakstījis), taču kā
zināms, dzejnieks tāpat kā jebkurš cits mākslinieks savos darbos izliek sevi,
savas pārdzīvotās emocijas, domas, novērojumus, un to pašu mēs ieraugām
tautasdziesmās, tikai salīdzinot ar mūsdienu mākslu un kultūru, tautasdziesmas
ir daudz vienkāršākas savā uzbūvē un droši vien arī garīgās vērtības nav tik
dziļi iztirzātas, taču vērtību tām piedod senatnīgums, apziņa, ka tas ir
literārā formā pasniegts tautas gājums cauri gadu simteņiem un tas, ka kādreiz
tā cilvēkiem ir bijusi viena no tik maz
sastopamajām izklaidēm, pretēji mūsdienās sasniegtajam, viss attīstās un kļūst
sarežģītāks, tāpat ir noticis arī ar tautasdziesmām. Tās ir kā aizmetņi
mūsdienu sarežģītajām dzejas formām un vārsmojumiem, tikai vairāk tiek
aprakstītas garīgas vērtības, emocijas un izjūtas, nepievēršot uzmanību
vienkāršiem sadzīviskiem notikumiem un arī ģimeniskā izjūta ir degradējusies,
nav manāmas tādas mātes un tēvu, māsu un brāļu savstarpējās un vispārēji
ģimeniskās attiecības. Mūsdienās cilvēki dzejā vairāk iziet uz “ES UN TU” vai
arī vienkārši “ES” attiecībām vai arī nostājas ar monologu par vai pret
sabiedrību. Šodien cilvēki neizjūt ģimeni kā tik lielu kopību, mēs esam kļuvuši
patstāvīgāki, neatkarīgāki, taču mani ne mazākajā mērā nepārsteigtu, ja kāds no
jaunajiem rakstniekiem publicētu sevis sarakstītu tautasdziesmu krājumu, kas
būtu mūsdienīgs un tajā pašā laikā arī antikvārs, vēlreiz pierādot, ka viss
jaunais ir labi aizmirsts vecais.
Manā uztverē ar visiem zinātniskajiem darbiem,
grāmatām, referātiem un citiem literatūrzinātniskajiem darbiem par latviešu
folkloru un kultūru Vaira Vīķe- Freiberga ir mēģinājusi mums pateikt, ka, neba
jau nu šīs tautasdziesmas ir kaut kāds īpašs, nesaprotams barbaru murgojums,
bet gan iesākums Latviešu dzejniecībai, kultūrai, kura šodien ir tik tālu, ka
gandrīz ir aizmirsusi savu radītāju, to, no kā ir cēlusies, un tāpat kā jebkurš
cilvēks, kurš ir aizrāvies ar folkloru mēģina mums atgādināt, ka nevajag
aizmirst to kas ir mūsu pagātne un no kā mums ir izveidojusies tāda dzeja, kādu
mēs to redzam šodien.
2. nodaļa.
Folklora un tautasdziesmas Imanta Ziedoņa skatījumā.
Dzejnieks un prozaiķis Imants Ziedonis ir dzimis 1933. gada 3. Maijā
Rīgas apriņķa Slokas pagasta Ragaciema Birutās zvejnieku ģimenē. Pabeidzis
Lapmežciema pamatskolu, viņš 1948. Gadā iestājas Tukuma 1. vidusskolā, ko absolvē 1952. gadā.Divus gadus ir
strādājis par par ceļstrādnieku, arī par bibliotekāru. 1961. gadā, tātad 18
gadu vecumā, Imantu Ziedoni uzņem
rakstnieku savienībā, studējis literatūru Maskavā un vēlāk strādāji žurnālā
“Liesma”.7
Vieniem Ziedonis ir tikai aktualitāti tverošs, spirdzinošs, dzejnieks:
”Zemes un sapņu smiltis”, “Sirds dinamīts”, “Motocikls”.
Otriem- ikdienas zemes garozu uzarošs publicists prozā :”Kurzemīte”
Trešiem- smadzeņu zemgarozas atbrīvotājs: “Epifānijas”.
Filozofiem- sāncensis,
Kritiķiem- salamandra (ķirzaka), kas viņiem ikreiz atstāj savu asti
rūpīgai analīzei.
Bērniem- pasaku nokrāsotājs un labs lāču pazinējs.8
Visā visumā I. Ziedonis kopš savas dzejas darbības sākumiem vispār ir
bijusi spilgta personība Latvijas kultūras apritē.
Krājumā “Kā svece deg” stabilizējas Ziedoņa kontakti ar folkoru un
vēsturi. Tie ir diezgan īpatnēji. Ziedonis nevis raksta “par vēsturi” vai
izmanto vēsturisko materiālu kā teksta ierosinātāju (sešdesmito un
septiņdesmito gadu mijā tā bija ļoti populāra nodarbība), bet gan caurauž savu
tekstu ar smalku metaforu tīklu, kurā ietilpst bezgala daudzas zīmes, kas
gadsimtu gaitā uzkrājušas pieredzi un pārtapušas simbolos.1
Nesmejiet jūs, ļautiņi,
Ne smieklam es atnācu:
Es atnācu uguntiņu
Ar basām kājiņām.
“Tāda ir mana garīgā stāja”, saka pats autors, “es to kopju. Es izkopju
sevi, lai es pats varētu ticēt un citi uz mani varētu paļauties.”10
Tautasdziesmas un folklora kā
redzams dod I. Ziedonim iekšēju spēku.
Pirmo reizi ar I. Ziedoņa saikni ar folkloru sastapos astotajā klasē
lasot dzejoli par trīs dēliem, tas protams ir populārākias no Ziedoņa
dzejoļiem, kurā ir izmantoti folkloras elementi. Turpinot aizsākto, jāpiemin
tas, ka Ziedonim svarīgs liekas otrā brāļa tēls, jo pirmais ir kā muļķis, taču
vienmēr vienmēr visu izdara un visus pieveic, vecais dēls it kā gudrais taču
viņam iziet vissliktāk, bet vidējam dēlam ir jādzīvo it kā pirmā ēnā, vai viņš
nemaz nav atsevišķa personība, viņam taču arī ir savs ES. Un mēs taču lasot
grāmatu arī nemaz neievērojam vidējo dēlu, kaut arī viņš ir pietiekoši svarīgs
tēls, piekrītu, ka tas nav svarīgākais, taču skatoties, piemēram, izrādē mēs
redzam arī mazākās lomas, mēs taču tās vairāk vai mazāk ievērojam, bet lasot šo
dzejoli es sevi pieķēru pie domas, ka visās pasakās un teikās lasītos trīs
brāļus uztvēru kā divus- labo un slikto. Otrais dēls sevī izsaka pastiprinājumu
pirmā bezspēcībai un trešā spēkam, taču Ziedonis vēlas izcelt arī viņu, jo
nevienam taču nepatīk būt ēnā it sevišķi, ja tas ir izdarīts ne pēc paša
vēlēšanās, bet pēc kāda cita- šajā gadījumā pēc latviešu tautas vēlēšanās.
Kas radījis visus mūs
Un mani vārdos manos?
Mēs esam zvanu mēles
Sudraba zvanos.
Šīs rindas norāda uz to, kā Imants Ziedonis attiecas pret folkloru,
viņš norāda uz to, ka folklora, tautasdziesmas esam mēs paši, no tā mēs esam
radušies. Viņš apgalvo, ka tautasdziesmas tas ir spēks, kas piemīt katram no
latviešiem. Pielikumā ievietotais dzejolis ir pierādījums tam.
3. nodaļa.
Folkloras teicēji un sludinātāji šodien.
Laikā, kad tauta tiek masveidā “barota” ar visumā vienveidīgu
popkultūras produkciju, kurā garīgās vērtības ieņem visai niecīgu vietu, kā
saukli izvirzot seklumu un māksliniecisko vērtību trūkumu, folklora ir tā, kas
spēji izceļas uz kopējā fona ar savu vienkāršību taču nebūt ne seklumu,
vienveidību vai plaģiātismu. Kā pirmā būtu jāmin folkloras grupa “Skandenieki”,
kura ir pilnībā saglabājusi uzticību senajai folklorai. Protams,savu ievērību
jāpievērš arī postfolkloras grupai “Iļģi”. Vēl par folkloras atdzīvināšanu
jāpateicas folkroka un vispār Latvijas mūzikas zvaigznēm grupai “Jauns Mēness”.
Un pēdējā laikā par visas Latvijas metālistu galveno elku, kuram ievērību
piegriezuši arī ārvalstu žurnālisti un mūziķi grupai “Sky forger”.
Pie tā visa gribētos pieminēt kādu grupu kas ir folk-tehno grupa, kura
pierādīja to, ka ar folkloru var radīt arī mūziku, lai nopelnītu naudu, un to
ka citādi pasniegta arī folklora var būt sekla un bezgaumīga.
Protams, ir vēl daudz citu folkloras slavinātāju, kuri darbojas šodien
un aizpilda zināmu daļu no Latvijas mūzikas tirgus, taču apskatīšu tikai
nozīmīgākās. Gribētos jau arī pieminēt visu Latviju pāršalkušās “Suitu sievas”,
kuras jebkuru var apdziedāt tā, ka cilvēki kā apstulbuši stundām ilgi vēro vairākas
sievas, kuras ar veiklu valodu un seniem meldiņiem apdzied vienu vai otru
cilvēku vai parādību, taču šeit folklora tiek izmantota, kā ierocis lai
izrādītos citu priekšā, protams, nenoliegšu, ka senatnē arī cilvēki ir
apdziedājuši viens otru, taču šoreiz vēlos parādīt cilvēkus, kuri ar folkloras
palīdzību mēģina patiešām panākt to lai, cilvēki viņos ieklausoties dzirdētu
mākslu un nevis tukšas runas, kuras radītas ar mērķi iegūt naudu un kļūt
populāriem.
Folkloras kustība Latvijā sākās 80-to gadu sākumā, tajā laikā tā bija
vairāk politiska nozīme, un spēlēšanai un dziedāšanai līdzi nāca arī interese
par Latvijas vēsturi, arheoloģiju, etnogrāfiju un mitoloģiju. Visi šie temati
komunisma laikā bija daļēji aizliegti un tādēļ noklusēti. Folkloras ansambļi tajā
laikā bija savas tautas kultūras un izziņas studiju centri.11 Tālāk
paskatīšu folkloras grupas atsevišķi.
Skandenieki
Folkgrupas “Skandenieki” dūdu spēlmanis Valdis Muktupāvels uz jautājumu
kas viņam ir svarīgākais mūzikā atbild sekojoši :”Lai tā ir dzīva. Mūzika ir
gars, Dievs, pasaules kārtība ir ļoti saistītas lietas, varbūt viens un tas
pats.”12 Lūk ir cilvēks, kas patiesi izprot mūzikas nozīmi, tā tiek
radīta lai izteiktos, lai pasacītu kaut ko, un folkloras klātbūtne izsaka
cilvēku pārliecību un attieksmi pret mākslu, mūziku un folkloras saglabāšanu.
Grupa Skandenieki ir
vispopulārākā folkgrupa Latvijā, kuras mūziku var pilnīgi un viennozīmīgi ir
tīra folklora, šeit nav kompjūteru, mākslīgi radītu skaņu vai kādas citas
sintētikas, viss ir dabīgs, tieši tāds, kāds tas ir bijis simtiem gadu atpakaļ,
kad mūziku radīja mūsu tēvu tēvi. Viņus nemaz nav ietekmējis modernisms,
tehnikas attīstība, vai kas cits, pilnīga uzticība senajam svētumam. Pēc savas
pārliecības šie cilvēki ir tieši tādi paši, viņi nestaigā tautastērpos, nedzied
uz ielām tautasdziesmas, taču viņu pārliecību nespēj lauzt nekas.
IĻĢI
Kā nākošos jāmin postfolkloras grupa “Iļģi”, (senatnē par Iļģiem sauca
mirušo dvēseles13) tā tika dibināta 1981. Gada pavasarī, un par galveno
dibinātāju tiek uzskatīta Ilga Reizniece. Līdzīgi citiem ar folkloru saistītiem
cilvēkiem, tie brauca pa Latviju pie dziesmu teicējiem, mācījās dziesmas un
tautisko instrumentu spēli, paši sev pagatavoja tautas tērpus un mūzikas
instrumentus. Vēlāk viņi vēlreiz veica ceļojumu pa Latviju, tikai ar citu
mērķi- tagad viņi mācīja tautasdziesmas, dejas un rotaļas cilvēkiem, paši
mēģinot atjaunot senās tradīcijas un godus. Jau no paša sākuma “Iļģus”
visvairāk interesēja senākie un sakrālie slāņi – latviešu senā mitoloģija,
vienkāršais cilvēku dzīves ritms, gadskārtas un ģimenes godi. Tomēr lai cik tas
arī nebūtu skumji, jo vairāk “Iļģi” pastāv, jo vairāk tie attālinās no šādas
folkloras izpratnes, folklora ir kļuvusi tikai par impulsu jaunas mūzikas
radīšanai, sastāvs grupai ir mainījies, tagad grupā darbojas Ilga Reizniece,
Māris Muktupāvels, Mikus Čavarts, Māra Kalniņa un Jānis Abens. “Iļģi” ir
koncertējuši visās trijās Baltijas valstīs, Krievijā, Zviedrijā, Somijā,
Norvēģijā, Anglijā, Šveicē un pat Amerikas Savienotajās Valstīs.14 Savā
diezgan ilgajā pastāvēšanas laikā grupa ir izlaidusi diezgan daudz albumu, kuri
galvenokārt atbilda augstāk aprakstītajam modelim, tie bija pilni ar tautiskām
folkloristiskām izjūtām, teksti galvenokārt balstījās uz tautasdziesmām vai
citām senām rīmēm, taču ar katru 90-tajos gados izlaisto albumu “Iļģi” soli pa
solim atkāpās no tām senajām saknēm. Kaut gan tautasdziesmu teksti ir
saglabājušies, “Iļģi” cenšas sekot laika plūdumam un savā dziļradē arvien
vairāk ievieš elektroniku un mūsdienīgu tehniku, it īpaši tas ir jūtams jaunajā
albumā, kurš saucas “Saules meita”. Visu albumu caurvij tautiskas un visā
visumā folkloristiskas noskaņas, taču ir jūtama arī mūzikas instrumentu radītā
sintētikas pieskaņa gandrīz katrā dziesmā.Ilgas pārdomas manī radīja tas vai
šāda rīcība ir nosodāma vai atbalstāma? Protams ir labi, ka grupa dzīvo līdzi
laikam, taču, zināmā mērā tā ir nodevība pašiem pret sevi, savu mūzikas karjeru
“Iļģi” ir uzsākuši kā savas tautas patrioti un dziļi piekritēji, spēlējot tīru
folkmūziku, bez jebkādiem piejaukumiem, taču laika gaitā ir sapratuši ka ar to
nauda nenāk un cilvēki to nepērk, viņi
sāk modernizēt savu mūziku. Folkloras modernizēšana nav nekas nosodāms, taču
visas pārējā folk grupas ir saglabājušas uzticību tam stilam ko iesākušas
sākumā. “Saules meita” ir eksperiments grupas daiļradē, jo tajā ir ievērojamas
vislielākās atkāpes no tradicionālā folka, izmantojot ierakstā arī elektroniku
un tuvojoties pasaulē par new age vai world music dēvētajiem žanriem. Lai
nenospēlētu šo albumu sliktāk kā ierakstā, koncerts tika rūpīgi gatavots un
tikai vienu reizi spēlēts Lielajā ģildē. Par albumu “Saules meita” “Iļģi” saņēma
ierakstu kompānijas gada balvu nominācijā Labākais folka albums. “Iļģi” ir
stiprākais Latvijas postfolkloras stūrakmens, par to vairs neðaubas neviens.
Jauns Mēness
Kā nākošais latviešu folkloras karognesējs jāmin grupa, kuru pazīst
ikviens Latvijas iedzīvotājs, nemaz varbūt nenojaušot, ka tas ir folkroks un
visā visumā ar folkloru saistīts vokāli instrumentāls ansamblis. Tā līderis ir
Ainars Mielavs, kurš ir autoritāte Latvijas kultūras dzīvē šodien. Kā zināms,
viņš ir viens no populārākajiem dīdžejiem visiem labi pazīstamajā radio SWH,
darbojas arī mūzikas izdevniecībā Upe par “jauno talantu meklētāju”. 1985. gadā
Latvijā populārs dīdžejs Ainars Mielavs sāk dziedāt un pēc kāda laika viņš
nobriest idejai par savas grupas nepieciešamību. Pēc iepazīšanās ar ģitāristu
Gintu Solu tiek atrasts bundzinieks Egons Lapiņš un basists Aivis Kalvāns, taču
tolaik grupa ir bez nosaukuma. Tikai 1987. gadā, kad Lapiņa vietā pie bungām
nosēžas Guntars Račs ansamblis ar nosaukumu Jauns Mēness debitē festivālā Ogrē.
Vēlāk grupā ienāk veseli divi dzeltenie pastnieki-pie bungām Ilvars Rišķis, pie
taustiņiem – Viesturs Slava. Taču tas ir tikai eksperiments. Tā, četratā, Jauns
Mēness skaņu lentes iemūžina savu agrīno stilu – mazliet no U2 un Police,
neierasts , savādi nostaļģiskas melodiskas dziesmas galveno lomu atvēlot
A.Mielava fatālajai balsij. 15
1989.gadā kompānijai pievienojas Uģis Tirzītis , bet jau 1990 grupa dodas uz Apvienoto Karalisti. Pēc
atgriešanās dzimtenē ,kā jau tas latviešu grupām bieži gadās, mūziķi sašķeļas –
A.Mielavs ar G.Solu turpina savu tandēmu kā Jauns Mēness, bet pārējie pēc
nelieliem strīdiem izveido grupu “Bet,Bet”.
Grupa kļuvusi nopietnāka, tās mūzika sintezē roku un tautas
mūziku,tuvinoties slavenajām īru un ķeltu rokenrola tradīcijām. 1991.gadā Jauns
Mēness izcīna Grand Prix festivālā Sopotā un Austrijā.1992.gadā Jauns Mēness
apceļo ASV. Albumu Sirdspukstu intervāls jauns Mēness izlaida arī krievu
valodā, ar speciāli šim rakstītiem tekstiem. Šī ir grupa, kura mēģina parādīt
folkloru tādu, kā to mūsdienīgam cilvēkam ir visvieglāk uztvert, tādā mūzikā
kādu mēs klausāmies ikdienā, dzirdam radio. Trešais Latviešu folkloras
stūrakmenis neapšaubāmi ir grupa Jauns Mēness.
SKY FORGER
Pavisam nesen Latviju pāršalca viens latviešu folkloras fenomens- tā ir
grupa SKY FORGER (debesu kalējs tulk. no angļu val.). Mūzikas stils, ko viņi
spēlē, tiek saukts par black metal, vai precīzāk pagan metal. Līdzīgi fenomeni-
tiešs taitasdziesmu un folkloras motīvu izmantojums vēl eiropas kultūrā ir
sastopams šveiciešu black metāla grupas “Abiger” projektos “Pazuzu” un
“Summoning”. Nedaudz folkloras instrumentu ir izmantoti arī “Sky forger”
pirmajā albūmā “Akmenī iekaltās zīmes” un diezgan blīvi jaunajā albūmā “Kauja
pie saules”. Rodas dīvains iespaids, ka latviešu folkloru pārstāvoša grupa
pasaulē iziet ar anglisku nosaukumu, bet grupas dalībnieki to skaidro sekojoši
– “Kad to izdomājām, angliskais vēl bija mūsos iekšā, un tagad kad tas jau ir
iegājis apritē, mainīt to ir par vēlu.”16 Ļoti atzinīgi par šo grupu un
albumu “Kauja pie saules” ir izteicies populārais angļu žurnāls Kerrang, kurā
apgalvots, ka tas ir augstas klases albums un paredzams, ka Sky Forger varētu
iekļūt pasaules labāko black metal izpildītāju vidū.
Šīs grupas tekstuālā satura ziņā balstās galvenokārt uz tautasdziesmām,
taču nevar nepieminēt dažus motīvus :
“Zviegtin zviedza kara zirgi”
“Kam pūšati kara taures?”
“Kauja pie saules,”
Tie neapšaubāmi norāda uz V.Plūdoņa poēmu kalējs kala debesīs, kuras
vārdos ir vērojama tikai neliela atvirze no tautasdziesmām.
Tomēr Sky Forger
spēlētā mūzika no sevis dveš tādu kā agresivitāti un tas ne visiem liekas
saprotami un pieņemami, taču jāatzīmē, ka mūsu vidū ir daudz cilvēku, kuri
neatzīst nekāda cita veida mūziku, tāpēc sanāk, ka folklora viņiem pieņemamā un
patīkamā veidā arī ir sastopama. Sakarā ar black metal straujo raksturu arī
visas dziesmas galvenokārt balstās uz kara vai arī kaujas tēmām. Pēc maniem
novērojumiem citas folkloras grupas apspriež daudzas ar folkloru saistītas
tēmas, taču neesmu sastapies, kad tiktu pieminēts karš vai kādas kaujas, taču
Sky Forger mūzika ar to ir diezgan piesātināta. Latvieši nav īpaši kareivīga
tauta, taču sevi aizstāvēt tā vienmēr ir centusies, un klausoties “Kauju pie
saules” dzīvā iztēle mums redzēt liek kaujinieciskus latviešu bāleliņus uz
zirgiem kur cīnās par Koknesi, Tērveti vai kādu citu tautai svarīgu vietu vai
lietu. Domāju, ka arī šos bāleliņus var ieskaitīt pie latviešu folkloras
turpinātāju lielajiem stūrakmeņiem.
Saule.
90-to gadu vidū Latvijas mūzikas apritē parādījās četru cilvēku
savienība- Līgas Robežnieces, Anša Klinsona, Jāņa Lamstera un Jāņa Pujāta-
Šmita 17 savienība, kas cēli sevi dēvēja par folk-techno grupu ar
nosaukumu Saule.
Mūzika tika iegūta absolūti sintētiskā veidā, pilnīgi nedomājot par
kādām garīgajām vērtībām, tekstuālu dziļumu vai ko tamlīdzīgu, tā vienīgi
izcēlās ar seklumu lielā nenopietnībā radītu mūziku, kas dzirdīgas ausis atrada
tikai pie vēl ne īpaši pieaugušas skolu jaunatnes. To dēvēja par komercmūziku,
jo skaidri redzams, ka šī cilvēku kopa ne par ko citu nerūpējās. Kādreizējā tik
populārā radiostacija Super FM, kura savā būtībā izcēlās ar līdzīgu garīgo
vērtību daudzumu savā repertuārā,
grupa “Saule” kļuva par absolūtu grāvēju. Laikā, kad šī grupa parādījās
mūzikas apritē, to salīdzināja ar sava veida folkgrupu Rednex, kura tajā laikā
izpelnījās popularitāti visā pasaulē, spēlējot līdzīgas kvalitātes un noskaņu
mūziku, tikai folkloras vietā tika izmantots kantrī mūzikas stils.
Ðeit nav runa par tautasdziesmu izmantojumu, vai kādu citu folkloras
vērtību ieviešanu mūzikā, te var novērot vienīgi kādas sabiedrībā populāras
frāzes, kuras ir ņemtas no tautā tik ļoti iemīlētās filmas “Limuzīns Jāņu nakts
krāsā”. Otrajā dziesmā visu caurvij maza daļa no kādas populāras Latgaliešu
dziesmas, turklāt ļoti nekvalitatīvā valodā pasniegta. Pārējās dziesmas
nesasniedza laikam nevienu, jo doma par albuma izdošanu ar blīkšķi izgāzās.
Lūk kauna traips blakus mūsu tik nocietinātajiem folkloras
stūrakmeņiem.
Pielikums
Kas radījis visus mūs
Un mani vārdos manos?
Mēs esam zvanu mēles
Sudraba zvanos.
Un vienmēr, kad agros rītos
Sāk skanēt zvani,-
Es vienmēr brīnos:
“Kas radījis tādu mani?”
Bērniem tik priecīgi zobi
Kož maizes melnā šķēlē;
Es zvanu.
Kāds milzīgs spēks
Ir manā mēlē!
Atvadas kapu kalnā
Misiņa taures spēlē;
Es zvanu.
Kāds milzīgs spēks
Ir manā mēlē!
Un, kad zemu pie zemes plok
Cilvēku bailes un vājums,
Pār manu zemi skan
Apliecinājums:
“Vajga ņemt jūtas, kuras pastāv
taisni iekš nākotnes meklēšanas, iekð
cerībām, ilgām, iekš visa, ko mēs
turam par pastāvošu arī nākotnē,
mūžīgi…”
Rainis
Pelavu maizi ēd,
Dūmistabā sprakst skals.
Es tevi pieceļu, balss!
Celies augšā, balss!
Ugunīs Spīdola stāv,
Un tavai gaitai nav gals.
Es tevi pieceļu, balss!
Celies augšā, balss!
Tīreļa purvā sarūs
Stobrs un sapūst spals.
Es tevi pieceļu, balss!
Celies augšā, balss!
Eduard Bērziņ, Kolimā
Izsalst līdz kaulam sals.
Es tevi pieceļu, balss!
Celies augšā, balss!
Kriðjānis Barons, Andrejs Spāģis,
Krišjānis
Valdemārs,
Eduards Bērziņš, Linards Laicens,
Jēkabs Alksnis, Aleksandrs Spunde,
Roberts Eidemanis,
Dzimuðie, nemiruðie, miruðie,
Nerimušie, Čaks un Rudzutaks-
Kāda sviedru un asaru jūra!
Izdalies kristālos, sāls!
Vēl mūsu gaitai nav gals.
Es tevi pieceļu, balss!
Celies augšā, balss!
Ainars Mielavs uz albuma dzīvotājs vāka.
Sky Forger ar Pērkoņkrustu.
Postfolkloras grupa “IĻĢI”
Secinājumi.
1.Tautas krātais folkloras mantojums ir svarīgs pamats mūsdienu
literatūrai.
2.Vaira Vīķe-
Freiberga ir K. Barona darbu turpinātāja mūsdienīgā veidā.
3.Vairas Vīķes- Freibergas darbs folkloras
apkopošanā un izpētē ir liels ieguldījums Latviešu literatūras attīstībā un
senās folkloras pētniecībā.
4.Dzejnieks I. Ziedonis savos darbos parāda
tautasdziesmas spēku un palīdz šodienas lasītājam sajust saikni ar pagātni.
5.I. Ziedonis izmanto folkloras materiālus par
pamatu saviem darbiem, un ievij tajos gadsimtos uzkrāto pieredzi.
6.Folkloras ansambļi vāc un popularizē
latviešu tautasdziesmas, tādējādi neļaujot tām izzust no tautas atmiņas.
7.Folkloras kopa “Skandenieki” tautai rāda
tīru folkloru, kāda tā bijusi laikā, kad radusies.
8.Postfolkloras grupa “Iļģi” folkloru nedaudz
modernizē, tādējādi padarot to vieglāk uztveramu.
9.”Jauns Mēness” ir ne tikai folkroka, bet arī
Latvijas roka leģenda.
10. Sky Forger ir jaunu puišu savienība, kura
folkoru apvienojusi ar tik modernu mūzikas stilu kā smagais metāls.
Atsauces.
1.Žurnāls “Sieviete” marts 1999. 6.lpp
2.Žurnāls “Sieviete” marts 1999. 7.lpp
3.Vaira Vīķe- Freiberga Dzintara kalnā,
”Zvaigzne” Rīga 1993.g, 7.lpp
4.Vaira Vīķe- Freiberga Dzintara kalnā,
”Zvaigzne” Rīga 1993.g, 7.lpp
5.Vaira Vīķe- Freiberga Dzintara kalnā,
”Zvaigzne” Rīga 1993.g, 8.lpp
6.Vaira Vīķe- Freiberga Dzintara kalnā, ”Zvaigzne” Rīga 1993.g, 13.lpp
7.Ilgonis Bērsons Padomju Latvijas rakstnieki,
”Liesma” Rīgā 1976.g, 569. Lpp.
8.Literatūras Hrestomātija 8. klasei,
“Zvaigzne” Rīga 1994.g, 94. Lpp.
9. Guntis Berelis Latviešu Literatūras Vēsture, “Zvaigzne ABC” 1999.g
169. Lpp.
10.Imants Ziedonis Manas tautasdziesmas,
“Liesma” Rīga 1985.g, 11. lpp.
11.Informācija no grupas “Iļģi” lappuses
internetā.
12.Laikraksts “Diena” 9. Janvāris 1999.g.
13.Inese Ruberte
Vārdu Klētiņa- ilustrēta folkloras vārdnīca skolai, “Zvaigzne ABC” 1997.g
14. Informācija no grupas “Iļģi” lappuses
internetā.
15. Informācija no grupas “Jauns Mēness” lappuses internetā.
16. Laikraksts “Diena” 15. Janvāris 1999.g.
17. Avīze “Mana” 25. Novembris 1997. g.
Literarūras sraksts.
1.
Vaira Vīķe- Freiberga Dzintara
kalnā, ”Zvaigzne” Rīga 1993.g.
2.
Ilgonis Bērsons Padomju Latvijas
rakstnieki, ”Liesma” Rīgā 1976.g.
3.
Literatūras Hrestomātija 8.
klasei, “Zvaigzne” Rīga 1994.g.
4.
Guntis Berelis Latviešu
Literatūras Vēsture, “Zvaigzne ABC” 1999.g.
5.
Imants Ziedonis Manas
tautasdziesmas, “Liesma” Rīga 1985.g.
6. Inese Ruberte Vārdu Klētiņa- ilustrēta
folkloras vārdnīca skolai, “Zvaigzne ABC” 1997.g.
7. PALIEKAMDZIESMA Krišjānim Baronam 150,
“Liesma” Rīga 1987. g.
8. Imants Ziedonis Kā svece deg, “Liesma” Rīgā
1971. g.
9. Liepu Laipa, Zinātne” 1989. g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru