Rīgas 69.vidusskolas
12b.klases skolnieka
Edgara Kalniņa
Referārts ķīmijā
Gāze
Latvijā
Darba vadītāja:
Sk. Zēvelte.
11.29.99
Inčukalna pazemes gāzes krātuve un gāzes vēsture Lavijā.
Nodota ekspluatācijā: 1968. gada 9. Augustā
Projektētā ietilpība: 4 miljardi
kubikmetru dabas gāzes,
Platība 23,3 kvadrāt kilometri
Izvietojums: Rīgas rajona Sējas,
Krimuldas un Inčukalna pagastu
robežās.
Pēc otrā pasaules kara, kad Latvija tika iekļauta Padomju
savienībā, atsākās ģeoloģijas darbi, kas tika uzsākti 19. gadsimtā, kad
tika apsekoti Cariskās Krievijas pazemes slāņi, lai izzinātu, vai
teritorijā esošie ieži neslēpj kādas
nebūt dabas bagātības. Šoreiz jau bija izvirzīts konkrēts mērķis noskaidrot vai
Latvijas un Baltijas valstu iežos atrodas naftas vai dabas gāzes krājumi.
Piecdesmito gadu sākumā ģeologi nonāca pie secinājuma, ka visai plašā
teritorijā, dažādos dziļumos (no 300 līdz 2200 m) cauri visai Baltijai
līdz pašai Krievijai stiepjas poraina smilšakmens slānis jeb plasts, kurā it kā
varētu atrasties nafta vai gāze. Veicot kontroles urbumus un sastādot precīzas
ģeoloģijas kartes, izrādījās, ka šajā iezī netradās ne nafta, ne gāze, tomēr
tas viscaur bija piesūcies ar gruntsūdeņiem. Pētijumu rezultātā noskaidrojās,
ka Inčukalna apkaimē 700 m dziļumā esošais smilšakmens slānis tādu kā
veida cepuri, turklāt no abām pusēm ir iekauts ar gāzi necaurlaidīgu iežu
slāni. Sešdesmitie gadi Padomju savienībā iezīmējās ar plašo vissavienības
gazifikācijas programmu, proti – sāka risināt jautājumu par gāzes krātuvju
būvi, kurās vasarā maģistrālā vada noslodze krietni sarūk, varētu sasūknēt
ziemai nepieciešamos gāzes apjomus. 1962. gadā tika izdota pavēle uzsākt
zinātniski pētnieciskos darbus par iespējamās krātuves izbūvi. 1966. gada
26. maijā, pēc bijušās PSRS Ministru padomes rīkojuma, sākās Inčukalna
gāzes krātuves būvniecība. 1968. gada 9. augustā būvdarbi tika
pabeigti, bet nākamā gada sākumā krātuvē tika iesūknēti vairāki
miljoni kubikmetri dabas gāzes, kura tolaik tika saņemta no Ukrainas.
Krātuvē gāze ievērojami palielinājās 1972. gadā, kad Latvijā tika pabeigta
maģistrālā gāzes vada būvniecība no Rietumsibīrijas.
Ģeoloģiskie
pētijumi rāda, Latvijas teritorijā, porainā smilšakmens slāņi atrodas krātuvju
ierīkošnai optimālā dziļumā apmēram 700 – 800 m zem zemes.
Igaunijā tie ir krietni tuvāk zemes virskārtai – apmēram 300 m dziļumā,
kas ir par maz, la krātuve būtu droša. Savukārt Lietuvā un Krievijas teritorijā
šie slāņi ir pārāk dziļi 2 200 līdz 3 000 m zem zemes. Jāatzīmē,
ka Latvijā šādas cepures, kurās iespējams uzglabāt dabas gāzi, atrodas vēl 11
vietās, un to kopējā ietilpība pārsniedz 70 miljardus kubikmetru.
Gāze
pazemei jāsagatavo.
Inčukalna
pazemes gāzes krātuves vrszemes un apakšzemes
tehnoloģisko ierīču galvenais uzdevums
ir nodrošināt gāzes iesūknēšanu un izsūknēšanu no porainā smilšakmens slāņa.
Pirms dabas gāze nonāk pazemē, tiek noteikts iesūknējamās gāzes apjoms un kurināmais tiek atīrīts no nevajadzīgajiem
piemaisījumiem. Tālāk gāze dodas uz kompresoru cehu, kur kurināmajam tiek
palielināts spiediens no 35 – 105 atmosfērām, vēlāk gāzi atdzesē līdz
āra temperatūrai. Gāze nonāk savākšanas punktos, kur iekārtas visu ienākušo
gāzes apjomu vienmērīgi sadala un nosūta uz 93 urbumiem. Tikai tad pa izturīgām
tērauda caurulēm gāze traucās cauri mālainajiem iežiem līdz nonāk porainajā
smilšakmenī, kur caurules izbeidzas un gāze ieplūst plastā. Rudenī un ziemā, kad dabas gāzi nepieciešams
izsūknēt no pazemes krātuves, tiek atgriezti krāni un kurināmais lielā
spiediena dēļ traucas augšup pa urbumiem. Iznākot virszemē, kurināmais ieplūst savākšanas punktos, kur tiek
samazināts spiediens. Pēc tam gāze ceļo uz žāvēšanas un filtrēšanas iekārtām, kur
tiek atbrīvota no pazemes līdzpaņemtajiem piemaisījumuem un mitruma. Galu galā
dabas gāze nonāk maģistrālajā gāzes vadā un pēc tam pie patērētāja.
Krātuve tiek piepildīta ik vasaru.
Inčukalna
pazemes gāzes krātuvē gāze tiek piepildīta tikai vasarā. Maģistrālais vads, pa
kuru gāzi saņem Latvija, apkures sezonā ir ļoti noslogots.
Krātuve
ekoloģisko sistēmu neietekmē.
Rietumvalstu
eksperti atzinuši, ka Inčukalna gāzes krātuve, kā no tehnoloģiskā viedokļa tā
no ekoloģiskā un drošības ir ļoti augstā līmenī. Regulāri tiek veikti pētījumi
par ekoloģisko situāciju krātuvē un arī tās apkārtnē. Galvenā pētijumu daļa
attiecas uz iespējamo dabas gāzes mijiedarbību ar ūdeni krātuves teritorijā.
Pētijumi rāda, ka ārpus pazemes gāzes krātuves nav konstatēts metāns, kas ir
galvenā gāzes sastāvdaļa, jo dzeramā ūdens slāņi atrodas krietni augstāk virs
plasta. Arī cita iespējamā gāzes ietekme uz apkārtējo vidi Inčukalna gāzes
krātuves teritorijā nav konstatēta.
Krātuve
ir modernizēta.
Lai gan
Inčukalna gāzes krātuvei jau ir 30 gadu, šī kapitālā sistēma būvēta ievērojot
augstas prasības. Tomēr Latvijas Gāze velta lielu uzmanību krātuves
modernizācijai. Viens no galvenajiem uzdevumiem ir pilnīgi datorizēt krātuvi, lai matemātiski varētu
modelizēt gāzes burbuli porainajā smilšakmens slānī. Šāda modernizācija jau ir
uzsākta un tiek veikta kopā ar Dānijas energokompāniju Latvijas Gāzes akcionāru
– Vācijas a/s Ruhrgas.
Latvijas Gāze nodrošina gāzes transportēšanu pa
maģistrālajiem cauruļvadiem, kuru kopgarums Latvijas teritorijā ir 1 216
kilometru.
Deggāzes.
Deggāzes,
ko šobrīd izmantojam apkurē, ir oglekļa un ūdeņraža atomu savienojums dažādās
kombinācijās. Visizplatītākie
savienojumi ir CH4 (metāns), C3H 8 (propāns) un C4H10
(butāns). Šiem savinojumiem ideāli sadegot, rodas ūdens un oglekļa dioksīds.
Dabas gāze
(arī purva gāze), kā jau rāda nosaukums, ir dabas dota dāvana, ko neražo, bet
iegūst atradnēs. Tās sastāvā ir metāns. Līdz ar to šis kurināmais ir gāzveida
stāvoklī un tiek transportēts un uzglabāts saspiestā veidā. Kopš
1994. gada pasaulē ik gadus tiek pārstrādāts un iegūts vairāk nekā 2 000 miljardi kubikmetru
dabas gāzes. Gluži tāpat kā citviet
pasaulē Latvijā dabas gāze ir populārākā starp deggāzēm, jo tā ir lēta, labi
transportējama pateicoties Inčukalna pazemes krātuvei -
uzglabājama lielos apjomos. Šobrīd dabas gāzes patēriņš Latvijā gadā ir
1,3 miljardi kubikmetru gadā. Dabas gāzi Latvijā izmanto no 1962. gada.
Sašķidrinātā
gāze.
Saškidrināti gāzi visvieglāk pazīt pēc sarkanajiem baloniem
vai pazemes rezervuāriem māju pagalmos.Sašķidrinātas gāzes izcelsme var būt
divējāda. Galvenokārt to iegūst naftas pārstrādes procesā, kur kā blakus
produkts rodas propāns un butāns. Abas gāzes rūpnīcā tiek sajauktas kopā, pie
neliela spiediena sašķidrinātasun tiek nogādātas patērētājiem.
Šad tad dzirdami
un lasāmi stāsti par to, ka cilvēki dabas vai sašķidrinātas gāzes noplūdes dēļ
ir saindējušies. Šis apgalvojums ir
neparizs, jo ne metāns, ne propāns, ne arī butāns ar sarkanajiem
asinsķermenīšiem nesavienojas, tādēļ organisma saindēšanās nenotiek.
Lieta šeit
pavisam cita un tā ir jāzin katram gāzes lietotājam: kā dabas, tā arī
sašķidrinātajai gāzei noplūstot dzīvoklī vai mājā, piemīt fizikāla īpašība
izspiest no telpas skābekli, tādēļ pie zināmas koncentrācijas telpā, deggāze uz
cilvēku iedarbojas smacējoši, nevis indējoši u
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru