(tulkojums no krievu val.)
Georgs Vasīlija d. Sviridovs dzimis
1915. gada 3. decembrī mazā pilsētiņā Fatežā, kura atradās Kurskas guberņā.
Sviridova tēvs bija zemnieks. Revolūcijas sākumā viņš iestājās Komunistiskajā
partijā un 1919. gadā gāja bojā par padomju varu.
No 9 gadu vecuma Georgs Sviridovs
dzīvoja Kurskā. Šeit viņš sāka mācīties spēlēt klavieres. Bet drīzumā mācības
pārtrūka: daudz vairāk kā klavieres jauno mūzikas draugu interesēja balalaika.
Sviridovs iemācījās uz tās spēlēt un iestājās krievu tautas instrumentu
pašdarbnieku orķestrī.
1929. gadā viņš iestājās vietējās
mūzikas skolas klavieru klasē. Pēc 3 gadiem Sviridovs skolu pabeidza un
atbrauca uz Ļeņingradu, lai turpinātu nodarbības mūzikā. Viņš sāka mācīties Centrālā
mūzikas tehnikuma klavieru nodaļā.
Septiņpadsmitgadīgais jaunietis
Ļeņingradā uzzina daudz jauna. Pirmo reizi dzīvē viņš pabija operā un
simfoniskajā koncertā. Bet pats galvenais atklājums bija tas, ka izrādās var
mācīties sacerēt mūziku un, ka mūzikas tehnikumā ir pat speciāla komponistu
nodaļa. Sviridovs sadomāja pāriet uz to. Viņš uzrakstīja divus skaņdarbus
klavierēm un 1933. gada maijā tika uzņemts profesora M. A. Judina kompozīcijas
klasē. Ar neparastu centību jaunais students sāka apgūt nokavēto. Jau pēc
mēneša centīga darba viņš uzrādīja pirmo sacerējumu.
1935. gada beigās Sviridovs saslima un
aizbrauca uz laiku uz Kursku. Tur viņš uzrakstīja 6 romances ar Puškina
vārdiem: “Vējainais mežs zaudē savu rotu”, “Ziemas ceļš”, “Pie aukles”, “Ziemas
vakars”, “Priekšnojauta”, “Ižorai piebraucot”. Šis cikls jaunajam komponistam
atnesa pirmos panākumus un popularitāti.
Apbrīnojami vienkāršās, krievu mūzikas
tradīcijām tuvās, un tai pašā laikā savdabīgās, oriģinālās Sviridova romances
ar Puškina tekstiem uzreiz iepatikās gan izpildītājiem, gan klausītājiem.
1936. gadā Sviridovs iestājās
Ļeņingradas konservatorijā, kur kļūst par D. D. Šostakoviča skolnieku. Sākās
komponista mākslas apgūšanas centīga saspringta darba gadi. Viņš sāka apgūt
dažādus stilus, izmēģināja savus spēkus dažādos mūzikas veidos. Sviridovs
konservatorijas gados sacerēja sonātes vijolei un klavierēm, Pirmo simfoniju,
Simfoniju stīgu orķestrim.
1941. gada jūnijā Sviridovs pabeidza
konservatoriju. Jau pirmajās Lielā Tēvijas kara dienās viņu ieskaitīja par
kursantu kara skolā, bet drīz viņš tika demobilizēts veselības dēļ.
Vēl pašā kara sākumā Sviridovs
uzrakstīja savas pirmās dziesmas frontei. Ar kara tematiku cieši saistīta un
tai laikā uzrakstīta muzikālā komēdija “Izpletās jūra plaši”, kas veltīta
Baltijas jūrniekiem. Vēl līdz kara beigām 1944. gadā Sviridovs atgriezās
Ļeņingradā. 3 gadu laikā viņš uzrakstīja dažus lielus kamerinstrumentālus
darbus, kuri attēloja kara gadu notikumus un pārdzīvojumus.
Pats īpatnējākais Sviridova 1940 – to
gadu mākslā - viņa vokālie sacerējumi:
poēma “Ceļinieka dziesmas”, svīta ar V. Šekspīra vārdiem, jaunas romances un
dziesmas ar padomju dzejnieku vārdiem, kuras parādījās 1948. gadā.
Sviridovs daudz strādā teātrī un kino.
Šī pieredze viņam palīdzēja jaunu lielu darbu radīšanā, kuri parādījās 1950 –
to gadu sākumā.
1949. gadā Sviridovs iepazinās ar
lielā armēņu dzejnieka Avetika Isaakjana mākslu un bija dziļi aizkustināts par
viņa iedvesmojošo poēziju. Viena pēc otras sāka parādīties romances ar Isaakjana
un padomju dzejnieku dzejoļu vārdiem Aleksandra Bloka tulkojumos. Drīz
parādījās iecere lielai vokālai poēmai tenoram un basam ar klavierēm 11 daļās,
kuru sauktu “Tēvu zeme”. Sviridova poēma – mūsdienu “episkā dziesma” par tautas
izturību un gudrību, par tās dvēseles lielumu.
1955. gadā Sviridovs uzrakstīja 9
dziesmas basam ar klavierēm ar Roberta Bernsa dzejoļu vārdiem brīnišķīgajā S.
Maršaka tulkojumā. Atšķirībā no poēmas “Tēvu zeme”, Bernsa ciklā nav
monumentālu tēlu un gleznu, kas attēlotu lielus vēsturiski nozīmīgus notikumus.
Kopā ar to, šiem diviem sacerējumiem daudz kopēja – ieceres nopietnība,
komponista mācēšana aiz atsevišķām parādībām redzēt to lielo vispārcilvēcisko
jēgu.
Ja poēmā “Tēvu zeme” katra daļa radīja
ainavu, tad dziesmas ar Bernsa vārdiem – tā ir vienkāršo cilvēku portretu
muzikāla galerija, ainu virtene no viņu dzīves ap vienu tēlu – jaunu cilvēku,
“mūsu gadu labāko puisi”.
1955. gada novembrī Sviridovs, kas
aizrāvies ar Sergeja Jeseņina daiļradi, uzrakstīja dažas dziesmas ar viņa
dzejoļu vārdiem. Aiz tām sekoja virkne citu, un augstas mākslinieciskās
iedvesmas uzplūdos 2 nedēļās “dzima” vairākdaļīga poēma “Sergeja Jeseņina
atmiņas”. Pirmo reizi to izpildīja 1956. gada 31. maijā Maskavā.
Jeseņina rindas ar to krāsainību un
apburošo skanīgumu, liekas, pašas prasās pēc mūzikas. Taču komponists tās var
izlasīt dažādi. Citreiz Jeseņinā ciena tikai “tīru” liriķi, ģitāras “mīlestības
dzejnieku”. Sviridovs viņā ieraudzīja lielu tautas dzejnieku, kurš mīlēja
Krieviju kā dēls.
Kā vienmēr Sviridova mūzika nebija
vienkārši viņam iepatikušos dzejoļu muzikāla ilustrācija. Komponists patiesībā
māk “lasīt” poēziju, viņš vienmēr ļoti uzmanīgs un jūtīgs pret neatkārtojamām
viena vai otra autora īpatnībām.
Skaidri iezīmējas komponista radošā
darba galvenā līnija – vokālās mūzikas radīšana, kaut arī instrumentālie darbi
neizzūd no viņa interešu sfēras. Sākumā Sviridova mākslā pārsvaru ņēma
kamermūzika – dziesma, romance; bet pakāpeniski viņš pāriet pie lielākas formas
darbiem, tieši pie oratorijām. Un katrs viņa skaņdarbs atzīmējams ar
apgarotību.
Īpašu vietu Sviridova daiļradē ieņem
“Patētiskā oratorija” (1959) solistiem, korim un orķestrim ar V. Majakovska
dzejoļu vārdiem. Ļoti daudz padomju komponisti rakstīja pašu dažādāko žanru
skaņdarbus ar Majakovska dzejoļu vārdiem. Bet Sviridova “Patētiskā oratorija”
ir pati ievērojamākā un interesantākā no visiem.
“Patētiskā oratorija” – tā ir
monumentāls māksliniecisks audekls, kas saausts no daudzām intonācijām. Īpaši
iespaido pēdējā, oratorijas beigu daļa, kurā izmantotas poēmas “Neparastie
piedzīvojumi, kas notikuši ar Vladimiru Majakovski vasarā vasarnīcā” daļas. Šo
daļu sauc “Saule un dzejnieks”. Spilgta pacilājoši svinīga mūzika, ko pavada
zvanu skaņas it kā nododot skaņās “simtu četrdesmit” sauļu liesmojumu.
Revolucionārās romantikas līnija, kas
iziet no patētiskās oratorijas ieguva savu tālāko turpinājumu ļoti dinamiskā
mūzikā kinofilmai “Laiks, uz priekšu” (1977), kura daudzus gadus bija muzikāla
galvene televīzijas informācijas programmai “Vremja”, kā arī oratorijā
“Divpadsmit” ar Bloka vārdiem.
Tūlīt pēc oratorijas tika uzrakstīta
“Pavasara kantāte” ar N.Ņekrasova vārdiem, kantāte “Kokainā Krievija” ar
S.Jeseņina vārdiem, daži kora sacerējumi bez pavadījuma ar viņa dzeju “Zilā
vakarā”, “Tabūns”, “Dvēsele skumst pēc debesīm”, kantāte “Snieg” ar
B.Pasternaka vārdiem.
Šie skaņdarbi nepārprotami ir
nobrieduši, atzīmējami ar augstu profesionālismu, piepildīti ar poētiskiem
tēliem. Kas attiecas uz stilu, tad tajos tika spilgtāk, reljefāk izdalīta pilsētas
dziesmotā straume.
Tomēr komponists nešķiras arī no
zemnieciskā dziesmu stila. 1960 – tajos gados komponista pieķeršanās šai krievu
tautas mūzikas pirmatnējai pamatiezīmei izdalās vēl noteiktāk. Tā bija radīts
vokālais cikls “Kurskas dziesmas”, kas bija Sviridova mākslas to gadu virsotne,
kā arī viens no padomju mūzikas šedevriem.
Šā cikla pamatā bija Kurskas apgabala
tautas dziesmas, kuras pierakstīja folkloristu grupa un kas izdotas 1950 – to
gadu beigās. Komponista radošā darba rezultāts bija šis brīnišķīgais tā laika
skaņdarbs. “Kurskas dziesmās” nav manāmas jelkāda noteikta laikmeta iezīmes.
Taču šā darba mūzikā atspoguļota krievu tautas dzīve ar visām tās īpatnībām.
Gluži kā viedīgs Bajāns, nesteidzoties
komponists mūsu priekšā attin šo dzīvi, parādot tās šķautņu atšķirības. Viņš
aizrautīgi stāsta dzīvi, bet arī stingri sakāpināti ar vēsturnieka objektīvu
atturību.
Septiņās dziesmās vienota dramatiskā
līnija ar kulmināciju un noslēgumu. Pie kam noslēgums – spilgta tautiska aina,
optimistiska pēc rakstura.
Tautas dziesmu materiāla smalka
izpratne ļāva komponistam radīt arī īpaši harmonisku struktūru muzikālajam
pavadījumam , kurš ar savu ietilpību, izteiksmību ir līdzvērtīgs pamata
melodiskajai līnijai un veicina darba jēgas (domas) , visa veselā satura
atklāšanu.
Savas daiļrades vēlākajā periodā
Sviridovs burtiski sintezē esamības harmoniju un jūtu smalkumu, kas rada kādu
vēl vairāk netveramu apgarotību un diženumu.
Piemērs tam – “Pavasara kantāte” ar
Ņekrasova vārdiem (1972) ar tās apbrīnojamo vieglumu, svaigu, kā pavasara pile,
pirmo daļu, un vienu no pašiem spilgtākajiem Sviridova sacerējumiem – Trīs kori
no mūzikas A.K. Tolstoja traģēdijai “Cars Fjodors Ivanovičš” (1973). Šeit
senatnīgo kultu dziedājumu intonācijas iegūst mūsdienīgu skanējumu un
emocionālu asumu. Šī mūzika, iespējams, tuva senajām agrīnā kristiānisma himnām
ar to svinīgajām skumjām un dziļajām cilvēciskās esamības nepilnības jūtām.
Jāatzīmē arī, kā “Koncerts A.A.
Jurlova piemiņai” (1973) ir savdabīgs rekviēms trijās lēnās sāpju pilnās daļās
ar ļoti izmeklētu un sarežģītu kora dziedājumu, kas izsauc skumīgi gaišas
atmiņas par izcilo mūziķi. Tā ir kaislīga, lēna, mokoša apstāvēšana, kura
izriet no pašas saviļņotās sirds dziļumiem.
Tur pretim poēmā “Izmisusī Krievzeme”
(1977) ir daudz kontrastu, ir arī traģiska majestātiskuma rakstura momenti -
bet tās nav sociālo cīņu ainas. Visa “darbība” it kā pacelta kosmiskā augstumā. No šejienes izriet arī
labā un sliktā tēli – Kristus un Jūda.
Gleznainā Puškina poēzijas pasaule no
jauna pievelk komponistu un iedvesmo viņu lieliskas mūzikas radīšanai.
Neparasti poētiska mūzika radīta telefilmai “Putenis” (1974) ar Puškina
vārdiem. Pat neskatoties uz ekrāna, bet tikai klausoties mūziku, var “redzēt”
arī dabas ainavas un žanra ainas, kā arī balli, kuras darbība tiek attīstīta uz
valša fona vieglās “lidojošās” intonācijās, kurās jūtamas kaut kādas traģiskas
priekšnojautas. Drūma piesardzība jūtama skata “Laulības” mūzikā. Bet uzreiz
kļuva populāra un bieži izpildīta “Romance”, kura ārēji atgādina Puškina laika
romances, bet piepildītība ar kaut kādām liktenīgām priekšnojautām to pietuvina
izvērstai simfoniskai poēmai.
1979. gada jūnijā, kad tika atzīmēta
A.S. Puškina 180 – tā dzimšanas diena, pirmo reizi tika izpildīts jauns
Sviridova skaņdarbs “Puškina vainags” – koncerts korim. Tie ir 10 priekšnesumi,
kas sastāda vienotu veselumu. Desmit dzejoļi ar kuru vārdiem sarakstīta mūzika
korim, bet pēc satura nav savstarpēji saistīti – par vienu veselumu tos padara
mūzika pacelta pēc garastāvokļa un vienlaikus konkrēta savā tēlainībā, bet
dažbrīd arī gleznainumā.
1980. gadā Sviridovs raksta mazu kora
poēmu “Ladoga” ar Aleksandra Prokofjeva vārdiem, kuras pirmais izpildījums
notika konservatorijas Lielajā zālē – skaņdarbs spilgts, sulīgs, svinīgs. Tā
mūžīgi dzīvā tautas stihija, bez kuras sevi nevar iedomāties neviens īsteni
nacionāls mākslinieks.
Sviridovs rāda savu tautiskā izpratni,
kurā tik dabiski savienoti tīrība un gudrība, pārgalvība un parupjš, stiprs
humors. Tautas dzīve savu gudrību un spēku smeļas dabā, pati esot tās daļa.
Uzmanību uz sevi vērš sacerējums ar
Aleksandra Bloka vārdiem – kantāte “Nakts mākoņi” (1979) un cikls korim
“Vēlziedes dziesmas” (1980). Sviridovs atklāj savādo dzejnieku ar savdabīgu
dialektisku tapšanu, jaunā izaugsmi. Kaislīgās lūgšanas par dzīves pilnīgumu,
skaidra, gaiša pavasara ainas, svārstīgās nakts, slepenas mīlas un daudz kā,
kas izaug no nepastāvības miglas un neērtības ātri tekošās esamības, viss tas
pārklājas ar svinīgas noslēpumainības jūtām un mūžīgās dzīves dīvainībām.
Tā, pamazām, iezīmējās Sviridova
galvenais ceļš – no jauna dedzīguma cauri grūtām problēmām uz filozofisku
skaidrumu un apskaidrību, bet visur Sviridovs ir cēls un tā varonis liels un
skaists, vienmēr Sviridovs pasvītro pašu labāko un augstāko cilvēkā, visu
patētiski piepacelto viņā!
Laikmetīgajā mūzikā arvien vairāk
sarežģās muzikālā valoda, saasinās skanējuma disonanse. Tādēļ Sviridova
sacerējumu šķietamā vienkāršība ar jaunām intonācijām, radošu domas skaidrību,
skanējuma caurspīdīgumu, liekas īpaši vērtīga. Komponista meklējumi tieši šajā
virzienā izpelnās dziļas pateicības jūtas māksliniekam – par uzmanību pret to,
kas ir labākais mūsu nacionālajā kultūrā, krievu tautas dziesmu stihijā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru