SATURS
1. Izmantotā
literatūra 2
2. Interneta tirgus vispārējs raksturojums 3
3. Patērētāju
uzvedību ietekmējošie faktori 9
4. Pirkšanas
lēmuma pieņemšana 12
4.1. Problēmas
apzināšana 12
4.2. Informācijas
meklēšana 12
4.3. Alternatīvu
salīdzināšana un meklēšana 13
4.4. Lēmuma
par pirkšanu pieņemšana 13
4.5. Reakcija
uz pirkumu 14
5. Tirgus
segmentācija 14
5.1. Ģeogrāfiskās
pazīmes 14
5.2. Demogrāfiskās
pazīmes 14
5.3. Sociāli
ekonomiskās pazīmes 15
5.4. Kultūras
pazīmes 15
5.5. Personiskās
pazīmes 15
5.6. Rīcības
pazīmes 15
6. Rekomendācijas 15
1. IZMANTOTĀ
LITERATŪRA.
1.1. J. Beļčikovs, V.
Praude “Menedžements”
1.2. J. Beļčikovs, V.
Praude “Mārketings”
1.3. “Dienas Bizness”
04.12.1998.
1.4. “Diena” 28.11.1998.
1.5. “Dienas Bizness”
21.11.1998.
1.6. “The Economist”
oktobris 1998
2. INTERNETA TIRGUS VISPĀRĒJS RAKSTUROJUMS
Ja jūs šodien jautātu
cilvēkiem, kāpēc viņi lieto telefonu, lai sazinātos ar draugiem, vai kāpēc viņi
skatās televizoru, lai izklaidētos, viņi paskatītos uz jums kā uz jukušu. Mēs
nedomājam par telefonu, televizoru vai mašīnu kā par dīvainībām. Šīs lietas ir
kļuvušas par tik neatņemamām dzīves sastāvdaļām, ka tās vairs netiek īpaši
ievērotas, kur nu vēl pieminētas.
Tādā pašā veidā
desmitgades laikā neviens neievēros Internetu.
Tas vienkārši kļūs par neatņemamu dzīves daļu. Par refleksu kļūs ieiet Internetā, lai iepirktos, mācītos,
izklaidētos un sazinātos, tikpat dabiski, kā šodien pacelt telefona klausuli,
lai parunātu ar kādu.
Tirgus -
vieta, kur satiekas potenciālais pircējs ar potenciālo
pārdevēju.
Katrai kompānijai ir
jānosaka savs mērķa tirgus. Interneta
piedāvātāju mērķa tirgus ir patēriņa tirgus.
Patēriņa tirgus
dalībnieki ir fiziskas un juridiskas personas, kas pērk preces un pakalpojumus
savu vajadzību apmierināšanai.
Interneta pakalpojumu sniedzēju
kompāniju mērķa tirgu var iedalīt divās nosacītās grupās: fiziskās personas un
juridiskās personas. Savukārt katru no tām var iedalīt vēl sīkāk. No
privātpersonu vidus kā potenciālie Interneta
pakalpojumu patērētāji visstingrāk iezīmējas biznesa cilvēki, kuriem tas ir
nepieciešams darba attiecību kārtošanai (e-pasts),
un studenti (skolēni), kuri Inetrnetu
izmanto mācībās un izklaidei. No juridisko personu vidus izceļas lielās
kompānijas, kuras Inetrnetam caur Pastāvīgo pieslēgumu pievieno savus
lokālos datortīklus gan saziņai ar ārpasauli, gan arī kompānijas iekšienē,
mazās kompānijas savukārt izvēlas Inetrneta iezvanpieejas pakalpojumus,
visbiežāk, e-pasta izmantošanai. Vēl
ir jāpiemin, ka Latvijā šobrīd cilvēki sāk izprast www lapu lielo nozīmi,
lai tās uzturētu, ir nepieciešams Interneta
pieslēgums.
Internets ir pakalpojums, kas šobrīd
ļoti strauji ienāk Latvijas tirgū; to nosaka nemitīgi augstošais pieprasījums
pēc tā.

Tirgus izpētes prognozes
rāda, ka līdz 2000. gadam Interneta
lietotāju skaits Latvijā sasniegs 10’000.

Mārketinga pētījumu
firma “Data Serviss” veikusi pētījumu par Interneta
lietošanu lielākajos Rīgas uzņēmumos. Šobrī Internetu
izmanto 79% Rīgas lielāko uzņēmumu, liecina pētījuma rezultāti. Savukārt no
tiem uzņēmumiem, kuri pašlaik vēl neizmanto Internetu,
40% plāno iegūt pieslēgumu līdz 1998. gada beigām. Tas nozīmē, ka arī šī gada
laikā turpināsies tikpat dinamiska uzņēmumu pieslēgšanās Internetam, kā tas bija 1997. gadā, kad tīklam pieslēdzās gandrīz
1/3 pašreiz esošo lietotāju.

Internet tirgus Latvijā sāka
attīstīties 1991. gadā, kad LV Net -
Teleport organizēja pirmos savienojumus ar Maskavu elektroniskā pasta
nodrošināšanai. Otrs lielākais Internet
pakalpojumu sniedzējs bija Lanet
(Latvijas Matemātikas un skaitļošanas institūts), kas veidojās kā akadēmiskais Internet pakalpojumu sniedzējs, saņemot
dotācijas no Izglītības ministrijas un ārvalstu humanitārās palīdzības
sniedzējiem kā akadēmiska iestāde.
Uz doto momentu
(novembris 1998) Latvijā ir 35 dažādi Internet
pakalpojumu sniedzēji vairākās Latvijas pilsētās. Lielākie no tiem ir: Latnet, Apollo, LV Net un Parks.
Pēc “Data Serviss”
sagatavotās informācijas, Latvijā ir izveidojusies situācija, kad trīs Interneta pakalpojumu firmu grupai
pieder 49% no visa sektora. No šiem uzņēmumiem lielākais ir Latnet, tam seko Parks un Lattelekom
meitas uzņēmums Apollo. Nākamā ir
sešu uzņēmumu grupa - LV Net, BKC, Neonet,
EuNet, Telia un Valsts Informācijas tīkla aģentūra (VITA), kurai kopā
pieder 31% tirgus.

“Data Serviss” aptaujas
rezultātā ir noskaidrotas populārāskās Interneta pakalpojumu sniedzēju
kompānijas. Pirmo vietu ieņem Parks
Ineternet Serviss - 56% aptaujāto
izvēlētos tieši šī provaidera pieslēgumu, vispār Parks minēts 63% gadījumu (6,5 % respondentu noteikti neizvēlētos Parka pakalpojumus), otrie ir pēdējā
laikā daudz reklamētie Apollo ar
45,4% izvēļu un 59% minēšanas biežumu. Kā trešā populārākā kompānija atzīta Latnet, kuras servisu izvēlētos 44,5%,
kopējais minēšanas biežums - 53%. No minētajiem gigantiem krietni atpaliek
(taču ieņem stabilu vietu šajā tirgū) LV
Net ar attiecīgi 25% un 30% izvēlēm, zem 10% robežas atrodas tādas
kompānijas kā BKC, Telia, Neonet, Binet un citi vēl
mazāk vai vairāk pazīstami provaideri. Jāpiebilst, ka pēdējā kategorijā
ietilpstošo kompāniju pakalpojumus respondenti drīzāk neizvēlētos nekā
izvēlētos.

Popularākais no Interneta pakalpojumiem ir tā sauktā Iezvanpieeja, otra grupa ir Pastāvīgie pieslēgumi Izdalīto līniju un
Radiolinku veidā. Līdz ar to gribam
parādīt tirgus sadalījuma tendences Latvijas Interneta tirgū:


Pasaulē iepirkšanās Internetā šobrīd vairs nav nekāds
jaunums, taču Latvijas uzņēmēji sper tikai pirmos soļus šī trauji augošā
biznesa virzienā. Pamatus veiksmīgiem darījumiem www lapās ir likuši Rīgas
Komercbanka, Optikom un Parks Internet
Serviss, izveidojot Latvijas Inetrnetā
elektronisko norēķinu sistēmu ar kredītkartēm, kas sāka darboties 1998. gada 1.
novembrī.
Ir iespējams izmantot
arī ārvalstu kompāniju sniegtās norēķinu sistēmas Internetā, ko arī šobrīd dara
vairāki Latvijas uzņēmumi, taču, strādājot šādā veidā, iespējas kontrolēt
veikto operāciju drošibu ir mazākas. Pirmkārt jau ārzemju kompānijas ir fiziski
neaizsniedzamas (atrodas tālu), tādēļ klientam var nākties samierināties ar
kļūdām vai aizkavēšanos naudas pārvedumu operācijās (tas gan gadās ļoti reti),
ja viņš netaisās apmeklēt attiecīgo valsti un tur cīnīties par savām tiesībām.
Otrkārt, datu pārraides ceļa garums ir krietni lielāks, līdz ar to pieaug arī
sistēmas atteices laiks (breakdown)
un kļūdas rašanās iespējas, kas uzņēmējam var radīt ievērojamus zaudējumus.
Pagaidām Lativijas Internetā varēs iepirkties tikai ar Visa, EuroCard un MasterCard
kredītkartēm. Izveidojot virtuālo kontu Internetā,
Rīgas Komercbanka dod arī iespēju norēķināties ar Visa Electron karšu palīdzību (tām nav nepiecišami
depozītnogulījumu), kas īpaši izdevīgi var būt studentiem. Citu kredītkaršu
pielietošanas iespejas nākotnē būšot atkarīgas no banku savstarpējiem līgumiem.
Tiem uzņēmumiem, kas ar Interneta starpniecību vēlas tirgot
savas preces, paši neveidojot sarežģītas pārdošanas un uzskaites sistēmas, Parks veido speciālu e-komercijas
serveri www.e-comerce.lv. Šis
serveris ļaus izvēlēties dažādu sarežģītības pakāpju tirdzniecības shēmas,
piemēram, abonēt kredītkaršu autorizācijas moduli, lai varētu pārdot basketbola
fanu kluba T-kreklus vai arī nodrošināt celtniecības preču vairumtirdzniecību Internetā. Projektā paredzēta arī
Latvijas Ineterneta lielveikala
izveide, kurā tāpat kā reālos supermārketos
tiks piedāvāta dažāda profila un dažādu firmu ražojumi. Praktisku interesi par
savas produkcijas realizēšanas ispējām Internetā
esot izrādījušas apmēram 10 Latvijas firmas. Kā iespējamie pirmie projekti tiek
nosaukti Sex Shop (arī līdz šim tajā
varēja pasūtīt preci, izmantojot Ineternetu
un pēc tam samaksājot pie preces saņemšanas pastā) un datorfirma EET Rīga. Pēc mūsu domām, lai gan šobrīd
Latvijas Uzņēmumu interese par šo pakalpojumu ir diezgan maza, līdz ar pirmo
veikalu izveidošanu Internetā, tā
ļoti strauji augs.
3. PATĒRĒTĀJU UZVEDĪBU
IETEKMĒJOŠIE FAKTORI.
Patērētāja izvēli
konkrētajai precei (Internetam)
ietekmē ekonomiskie, demogrāfiskie, sociālie un kultūras faktori, kā arī
zinātnes un tehnikas attīstība līmenis. Šos faktorus nevar vadīt un kontrolēt,
bet tie ir jāievēro.
Kā pirmo faktoru grupu
minēsim ekonomiskos faktorus, jo tie lielā mērā ietekmē visus pārējos faktorus
(kultūras, demogrāfiskos u.c.), ar tiem tieši iedarbojoties uz konfkētā cilvēka
rīcību. Pie ekonomiskajiem faktoriem varam minēt darba algas lielumu, ienākumu
līmeni fiziskām personām, kā arī peļņas lielumu un apgrozījumu juridiskām
personām, no tā izriet maksātspēja.
Tāpat ekonomiskie
faktori nosaka, kādu Interneta
pieslēguma veidu izvēlēsies patērētājs, vai salīdzinoši lētāko Iezvanpieeju, vai arī dārgāko Pastāvīgo pieslēgumu. No tā var secināt,
ka no ekonomiskā faktora tiek atvasināts vēl viens faktors - cena. Bet tajā
pašā laikā patērētājam ir ļoti grūti izvēlēties pakalpojuma sniedzēju viena
veida pieslēguma robežās, jo cena (arī pakalpojuma kvalitāte) ir ļoti līdzīgas.
Kā ekonomiskais faktors
ir piemināma arī inflācija. Tā izpaužas šādi: naudas ienākumi pieaug straujāk
nekā darba ražīgums; cenas aug neatbilstoši produkcijas kvalitātes uzlabošanai;
ja cenas paliek nemainīgas, pasliktinās preču kvalitāte.
Otrā pircēju uzvedību
ietekmējošo faktoru grupa ir demogrāfiskie faktori. Jau sākumā minējām
studentus kā vienu no galvenajām patērētāju grupām, tāpat arī skolas vecuma
bērni, kuri Internetu var izmantot
gan mācību procesā, gan arī izklaidei (spēlīšu spēlēšana tīklā, dažādas pļāpu lapas, IRC serveri u.c.).
Arī vidēja gadagājuma
cilvēki salīdzinoši daudz izmanto Internetu,
taču šeit noteicošais ir iespēja ātri un ērti sazināties (ar e-pastu un www lapām), iespēja iegūt
svaigākās ziņas (tā saucamās, news groups),
mazāk atpūta un izklaide.
Trešā grupa ir veci
cilvēki. Tie Interneto lieto ļoti maz, var teikt, ka nelieto vispār. Tas
izskaidrojams ar to, ka Internets ir
jauns produkts Latvijas (un ne tikai) tirgū, to ir nepieciešams apgūt un
izprast, bet veciem cilvēkiem tas ir par grūtu un sarežģītu. Tā jau saka, ka
jaunībā apgūt visu jauno ir daudz vieglāk.
Jāpiemin arī, ka
iedzīvotāju skaita pieaugums, samērs starp dabisko un migrācijas pieaugumu
ietekmē tirgus ietilpību un pieprasījuma struktūru.
Vēl viena demogrāfisko
faktoru grupa, kas ietekmē pircēju izvēli, ir teritoriālās atšķirības. Cilvēki
pilsētās Internetu lieto
nesalīdzināmi vairāk nekā laukos. Gluži vienkārši, cilvēki laukos nodarbojas ar
tautsaimniecības nozarēm, kur šie ātrie sakari nav tik būtiski, arī izglītības
un informētības līmenis ir zamāks, dažviet pat nepietiekošs. Bez tam, Interneta Iezvanpieeja tiek nodrošināta
pa telefona līnijām, kas, kā zināms, savukārt ir SIA Lattelekom monopols. Šīs telefona līnijas vietām ir tik sliktā
stāvoklī, ka nodrošināt Interneta
pakalpojumus nav iespējams, pie tam, lielākoties šī problēma pastāv tieši lauku
rajonos.
Trešā demogrāfisko
faktoru grupa, kas ietekmē pieprasījuma apjomu pēc Interneta, ir iedzīvotāju skaits konkrētajā reģionā, jo katrs
iedzīvotājs ir potenciāls klients, tāpēc gluži loģiski, ka uzsākot savu darbību
Interneta jomā ir jāizvērtē arī šis
faktors. Nav jēgas piedāvāt Internetu
3-4 cilvēkiem, jo, pat gadījumā, ja tie pieslēgsies 100% apmērā, tas nespēs
kompensēt pat izdevumus, kas saistīti ar Interneta
uzturēšanu un apkalpošanu.
Nākošā faktoru grupa,
kas var ietekmēt patērētāju uzvedību, ir sociālie faktori. Tā, piemēram, var
būt piederība kādai formālai vai neformālai grupai, kas var ietekmēt potenciālā
patērētāja izvēli. Tā var būt izvēle gan attiecībā uz produkta izplatītājiem
(kurš?), gan arī attiecībā uz produktu kopumā: (pirkt vai nepirkt?).
Bez tam, pie sociālo
faktoru grupas ir pieskaitāms, piemēram, kādas trešās personas atbalsts.
Pieņemsim, ka kādai skolai (vai citai līdzīga raksturaiestādei) visu laiku
nebija iespējas izmantot Interneta
piedāvātos pakalpojumus nepietiekošā tehniskā nodrošinājuma dēļ. Šobrīd viņi ir
saņēmuši matereālo atbalstu jaunu datoru veidā no vietējās pašvaldības, līdz ar
to rodas arī iespēja pievienoties Internetam.
Vēl var minēt
nepietiekamo informācijas apjomu, kas arī ir sociāls faktors.
Liela grupa faktoru, kas
ietekmē pircēju rīcību tirgū, ir saistīta ar kultūras faktoriem - kultūras
attīstības līmenis, reliģija, nacionālās īpatnības.
Ar kultūras attīstības
līmeni jāsaprot, jo augstāk attīstīta valsts, jo augstākas prasības prasības
tai pret sevi, tai skaitā pret informācijas iegūšanas un apmaiņas līdzekļiem.
Šādās teritorijās lielāku uzmanību pievērsīs kvalitātei.
Vēl kultūras attīstības
līmenis var specifiski ietekmēt cilvēku, tāpēc viņa rīcība arī tirgū daļēji
atšķirsies no citu rīcības. Katram uzņēmumam jāzina, uz kādu pircēju tas
orientējas viņa kultūras attīstības jomā. Ja šis jautājums noskaidrots,
jāatbild uz nākamo: kādā mērā piedāvājamā prece atbilst šim kultūras līmenim?
Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, nepieciešami speciāli pētījumi par tirgus
segmentāciju.
Un visbeidzot pēdējā
faktoru grupa, kas ietekmē patērētāju uzvedību ir zinātnes un tehnikas
attīstības līmenis. Tas ietekmē jaunu preču un pakalpojumu veidu rašanos tirgū,
tādu preču, kurām vai nu ir uzlabotas lietošanas īpašības, vai kuras ir pilnīgi
jaunas, iepriekš nebijušas. Katrs jauns atklājums zinātnē un tehnikā var
izraisīt jaunu ražošanas nozaru rašanos.
Internets ir samērā jauna nozare un
izmaiņas šajā jomā notiek vai ik dienas, tāpat zinātnes attīstība rada jaunus Interneta papildpakalpojumus, tādus kā
videokonference, Internet telefons,
arī jau ievadā pieminētais Internet Shop.
4. PIRKŠANAS LĒMUMA
PIEŅEMŠANA.
Analizējot pirkšanas
lēmuma pieņemšanas procesu, nepieciešams izpētīt, kas pieņem lēmumu par
pirkšanu, to personu tipus, kas pieņem lēmumus, un šī procesa pakāpes.
Preču pirkšanā dažāda
loma var būt ģimenas locekļiem, kā arī cilvēkiem, kas savstarpēji atšķiras pēs
daudzām pazīmēm. Ja vispārina visas iespējamās situācijas, šo lomu sadalījums
ir šāds:
- iniciators - kas
pirmais ierosina (kas pirmais iedomājas) pirkt noteiktu produktu vai
pakalpojumu;
- ietekmētājs - cilvēks,
kura uzskatam vai padomam ir būtiska nozīme galīgā pirkšanas lēmuma pieņemšanā;
- lēmuma pieņēmējs -
persona, kas tieši pieņem pirkšanas lēmumu, proti, izlemj, kāpēc, ko, kā, kad
un kur pirkt;
- pircējs - persona, kas
tieši pērk;
- patērētājs - cilvēks,
kas ir nopirktās preces vai pakalpojuma patērētājs.
Tātad, analizējot
pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu, nepieciešams izpētīt, kas pieņem
pirkšanas lēmumu, proti izlemj, kāpēc, ko, kad un kur pirkt.
4.1. PROBLĒMAS
APZINĀŠANA.
Kāds jauns un radošs
cilvēks, teiksim, vārdā Jānis, ir tiko uzsācis pavisam jaunu biznesu Latvijā.
Idejas ir lielas, bet diemžēl rosība neatļauj tās realizēt dzīvē, tādēļ ir
nepieciešams partneris ar priekšzināšanām konkrētajā jomā. Kā jau minējām,
Latvijā šis bizness vēl ir pavisam jauns, tādēļ sadarbības partneri ir jāmeklē
ārzemēs. Nonācis šādas problēmas priekšā, Jānis apsvēra visas iepējas un
nolēma, ka labākais risinājums ir iegūt Interneta
pieslēgumu un meklēt potenciālos kompanjonus ar tā palīdzību.
4.2. INFORMACIJAS
MEKLĒŠANA.
Tā kā Jānis dzīvo
nelielā Latvijas pilsētiņā, tad ir tikai nedaudzas vietas, kur iespējams iegūt Interneta pieslēgumu. Jānis apsvēra,
kuras ir tās vietas, kur ir iepējams ātri un par saprātīgu samaksu iegūt Interneta pielēgumu. Viņš piezvanīja arī
savam draugam, kurš jau lietoja Internetu,
lai noskaidrotu, kā tas ir izvēlējies šī pakalpojuma sniedzēju.
Šādi iegūta informācija
ir personska, bet pastāv vēl trīs informācijas avotu grupas:
- komerciālā. Aplūkojot Interneta tirgu, pie komerciālā var
pieskaitīt izplatītājas kompānijas sniegto informāciju. Šīs kompānijas
darbinieks varēs pastāstīt daudz vairāk par preci nekā mēs to varam uzzināt no
draugiem, radiem, paziņām. Meklējot Interneta
pieslēgumu, kuru visdrīzākajā laikā varēs izmantot biznesa vajadzībām, Jānis
cenās uzzināt pieslēguma ierīkošanas laiku, izmaksas, apkalpošanu un citas
vairāk vai mazāk svarīgas lietas. Firmu pārstāvji Jānim deva vispilvīgāko
informāciju, kas varētu palīdzēt izšķirties par labu konkrētajam Inetrneta izplatītājam.
- publiskā. Pie publiskā
informācijas avota var pieskaitīt baumas. Jānis ņēma vērā bumas, jo daudzi
paziņas neieteica viņam ņemt Interneta
pieslēgumu no firmas Skrap, jo tur
nemitīgi esot problēmas ar e-pastu.
Jau pašā sākumā Jānis izslēdza šo firmu no potenciālo Interneta piegādātāju saraksta.
- empīriskā. Preces
izmēģinājumi, kā arī preces lietošana. Jānis palūdza dažās firmās, lai viņam
piešķir pāris dienu izmēģinājuma periodu. Dažas firmas deva šādu iespēju, citas
nē. Arī tas deva iespēju novērtēt attiecīgo kompāniju servisa līmeni, arī attieksmi
pret klientiem.
4.3. ALTERNATĪVU
SALĪDZINĀŠANA UN MEKLĒŠANA.
Jānis devās uz firmām,
lai salīdziātu cenas un iegūtu citu, pilnīgāku informaciju, lai atrastu
optimālo variantu Interneta iegādei.
Pirmā firma, ko viņš apmeklēja bija Ailet,
tad sekoja Tental, un visbeidzot Ollopa. Visās šajās firmās piedāvāja
augstas kvalitātes Inetrneta
pieslēgumu par saprātīgu cenu, arī apkalpošanas līmenis bija pieņemams.
4.4. LĒMUMA PAR PIRKUMU
PIEŅEMŠANA.
Aplūkojot visus
iespējamos variantus, Jānis nlēma, ka viņš savam biznesam Internetu ņems tieši firmā Ollopa,
jo tā izcēlās pārējo favorītu vidū ar visaugstāko kvalitāti vienāda cenu līmeņa
apstākļos. Bez tam Jānim patika klient apkalpošanas līmenis šajā kompānijā -
veiksmīgi noorganizētais palīdzības
dienesta darbs.
4.5. REAKCIJA UZ
PIRKUMU.
Pienāca laiks Jāņa
uznēmumam reāli uzzsākt darbību Latvijas tirgū. Līdz tam laikam jau sen bija
atrasti sadarbības partneri visās pasaules malās. Vairs nebija jauztraucas ne
par izejvielām, ne par profesionālo palīdzību, ne tehnisko nodrošinājumu.
Bizness plauka un zēla, un Jānis bija patiesi apmierināts ar savu toreizējo
izvēli, un tagad Ollopa Interneta
pieslēgumu rekomendē arī aviem draugiem un paziņām.
5. TIRGUS SEGMENTĀCIJA.
Patērētājus var iedalīt
vairākās grupās pēc segmentācijas pazīmēm, tās ir ģeogrāfiskās, demogrāfiskās,
sociāli ekonomiskās, nacionālās, kultūras, personiskās un rīcības pazīmes.
5.1. ĢEOGRĀFISKĀS PAZĪMES.
Var izdalīt trīs kategorijas:
1. Lielas pilsētas (Rīga, Ventspils, Liepāja, Daugavpils, pilsētas ar lielu
iedzīvotāju skaitu),
2. Vidējas pilsētas,
3. Mazpilsētas ( pilsētas, ciemati, apdzīvotas vietas).
Internetam ir nepieciešams diezgan augsts
tehnoloģiskais attīstības līmenis. Nepieciešamība pēc Interneta pilsētās ir krietni lielāka (studenti, dažādas
starptautiskas organizācijas, uzņēmumi ar sadarbības partneriem ārzemēs).
Iezvanīties no attālākām teritorijām izmaksā krietni dārgāk (kā tālsaruna),
tādēļ Interneta provaideri
galvenokārt orientējas uz pirmo kategoriju.
5.2. DEMOGRĀFISKĀS
PAZĪMES.
Patērētājus var iedalīt
atkarība no vecuma, dzimuma, ģimenes lieluma, tās dzīvesveida. Patērētāja
orientējošais vecums varētu būt no 7 līdz 60 gadiem, taču visvairāk Internetu lieto jaunieši un vidēja gadu
gājuma cilvēki. Iedalot patērētājus pēc dzimuma, nav novērojama liela
atšķirība. Būtisks ir ģimenes dzīvesveids, bērnu un vecāku intereses,
vajadzības.
5.3. SOCIĀLI EKONOMISKĀS
PAZĪMES.
Viena no pazīmēm ir
ienākumu līmenis, nav svarīgi juridiskai vai fiziskai personai. Internetu nevar nosaukt par pirmās
nepieciešamības preci, ģimene domās vispirms par pārtiku, apģērbu, uzņēmums
ieguldīs brīvos līdzekļus darījumos, kas nodrošina tā izdzīvošanu, un tikai tad
domās par tādu papildus ērtību, kā Internets.
Tāpat ir jāmin tādi faktori, kā profesija, izglītība. Ja lietotājs nezin angļu
valodu vai neorientējas datoros, šaubos vai viņš kļūs par Interneta lietotāju. Dažādu profesiju pārstāvji nevar iztikt bez Interneta, tas ir kļuvis par darba
sastāvdaļu.
5.4. KULTŪRAS PAZĪMES.
Segmentējot pēc kultūras
pazīmēm loģiski būtu secināt, jo augstāka garīgā attīstība un izglītības
līmenis, jo lielāks pieprasījums pēc Interneta.
5.5. PERSONISKĀS
PAZĪMES.
Ir cilvēki, kas joprojām
neuzticas datoriem un kur nu vēl tādai informācijas ieguves avotam, kā Internets. Šie cilvēki izvēlas jau
ierastas lietas – grāmatas, laikrakstus, televīziju.
5.6. RĪCĪBAS PAZĪMES.
Attiecībā uz pircēja
rīcību svarīgi ir zināt tā izvēles kritērijus: cik nozīmīga klientam ir
apkalpošanas kvalitāte, izplatītāja popularitāte, vai arī priekšroka tiek dota
zemām cenām.
6. REKOMENDĀCIJAS.
Analizējot
esošo situāciju mēs varam sniegt sekojošas rekomendācijas:
6.1.
Valdībai
atbalstīt tos uzņēmus, kas veido dažādus
projektus skolu un citu mācību iestāžu apgādāšanai ar datoriem un Interneta
pieslēgumu, kā arī šo mācību iestāžu audzēkņu apmācīšanai. Labu piemēru rāda Latelekom, Fortek, Tildes un ComputerLand apvienotās “komandas”
veidotais projekts “Odiseja”, kas paredz apgādāt 30 Latvijas skolas ar datoriem
un Interneta pieslēgumu.
6.2.
Latvijas
uzņēmumiem vairāk pievērsties www lapu
izveidošanai un izvietošanai Internetā,
jo tas ļauj cilvēkiem visā pasaulē iegūt informāciju par konkrēto uzņēmumu,
kas, savukārt, ir iespēja iegūt sadarbības partnerus un piesaistīt klientus.
6.3.
Interneta pieslēgumu izplatītājiem izveidot tiešos sakarus ar starptautiskajiem Interneta pieslēgumiem, tādā veidā
nodrošinot lielāku datu pārraides ātrumu un trafika apmaiņu. Var arī paplašināt
esošo pieslēgumu caurlaidību.
6.4.
Kādam
no lielākajiem Latvijas Interneta
izplatītājiem (Latnet, Apollo, Parks) vajadzētu mēģināt ielausties
starpteutiskajā tirgū. Iesākumā varētu mēģināt konkurēt ar Lietuvas, Igaunijas,
Krievijas vietējiem provaideriem.
6.5.
Noslēgt līgumus starp
SIA Lattelekom un Interneta izplatītājiem, kuri paredz
telefona līniju izmantošanas tarifu samazināšanu, izmantojot Internetu (principā to varētu panākt
slēdzot līgumus par 900 sērijas telefonu nummuru nodrošināšanu).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru