Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
Maģistra programmas Tirgvedības pētīšana
1. kursa studentes
Gundegas Eglītes
referāts kursā "Vadības informācijas sistēmas"
par tēmu:
INTERNET: ADMINISTRATĪVĀ SISTĒMA UN GLOBĀLĀ TĪKLA STRUKTŪRA.
RĪGA
1999.g.
I Īss vēsturisks apskats.
Apmēram pirms 20
gadiem ASV Aizsardzības ministrija izveidoja tīklu, ko var uzskatīt par
Internet pirmsākumu. To sauca par ARP Anet. ARP Anet bija eksperimentālais
tīkls. To veidoja, lai veiktu un koordinētu ieroču rūpniecības zinātniskos
pētījumus, galvenokārt, lai izpētītu tīkla izveidošanas
metodes, kuras būtu nepieejamas un izturīgas pret jebkura veida triecieniem,
kas varētu rasties, piemēram, aviācijas uzlidojumu gadījumā, un kuras
neskatoties uz visu varētu turpināt savu darbību. Šīs prasības kalpo par
atslēgu, lai saprastu Internet struktūras pamatprincipus. ARP Anet sistēmā
vienmēr pastāvēja saikne starp datoru – pārraidītāju un datoru - saņēmēju.
Tīkls a priori nebija drošs, jo jebkurā brīdī jebkura tīkla daļa varēja
pazust.
Tīkla uzdevums bija nodrošināt un uzturēt saikni. Galvenā ideja bija tā,
jebkurš dators kā līdzīgs ar līdzīgu varēja komunicēties ar jebkuru citu datoru.
Datu pārraide tīklā tika organizēta pēc Internet galvenajiem principiem –
protokola IP.
Protokols IP – tas ir tīkla
darbības apraksts un noteikumi. Protokols
ietver noteikumus apr saiknes uzturēšanu un nodrošināšanu tīklā, noteikumus par IP pakešu lietošanu un apstrādi, tīkla pakešu apraksts IP sistēmā (to struktūra utt.). Tīkls tika veidots tā, lai lietotājiem nebūtu
nepieciešama informācija par konkrētā tīkla struktūru. Lai varētu pārraidīt datus, datoram informācija jāievieto t.s. konvertā, piemēram, IP un jānorāda uz tā konkrēta
adrese tīklā un pārraidīt šo procesu rezultātā radušās paketes tīklā.
Šie lēmumi var likties dīvaini, kā arī pieņēmumi par tīkla nedrošumu. Taču
pieredze ir parādījusi to, ka lielākā daļa šo pieņēmumu ir saprātīgi un
patiesi. Kamēr Starptautiskā Standartu organizācija (Organization for International Standartization - ISO) daudzus gadus centās izveidot kopīgu standartu datoru
tīkliem, lietotāji nevēlējās gaidīt. Internet aktīvisti sāka uzstādīt IP programmu
nodrošinājumu uz visa veida datoriem. Drīz vien
tā kļuva par vienīgo iespēju starptautiskai informācijas apmaiņai. Tāda shēma tika nosūtīta
valdībai un universitātēm, kas
iegādājas datorus pie dažādiem ražotājiem. Katrs pirka to datoru, kas tam vislabāk patika un bija tiesīgs gaidīt, ka
būs iespējams strādāt tīklā sadarbībā ar citiem datoriem.
Apmēram 10 gadus vēlāk pēc APR Anet parādīšanās parādījās Lokālie tīkli
LAN, piemēram,
tādi kā Ethernet u.c. Vienlaicīgi parādījās datori, kurus sauca par darba
stacijām. Lielākajā daļā datoru bija ieinstelēta Operāciju sistēma
UNIX. Operācija sistēmā bija iespējams strādāt ar Internet protokolu
(IP). Sakarā ar to, ka radās principiāli jauni uzdevumi un
metodes bija nepieciešams cits - jauns risinājums: organizācijas izteica vēlēšanos pieslēgties APR Anet tīklam ar savu lokālo tīklu. Apmēram tajā pašā laikā parādījās organizācijas, kas sāka
veidot pašas savus tīklus, izmantojot
IP protokoliem līdzīgus komunikāciju protokolus. Kļuva skaidrs, ka visi tikai vinnētu, ja šie tīkli varētu
strādāt kopā, jo tad rastos iespēja lietotājiem no viena tīkla
sazināties ar lietotāju no cita tīkla.
Viens no svarīgākajiem tīkliem bija NSFNET, ko izstrādāja pēc Nacionālā Zinātnes fonda (National Science Foundation - NSF) iniciatīvas. 80-to gadu beigās NSF izveidoja 5
datoru centrus, kas bija pieejami lietošanai jebkurā zinātniskā instancē. Tika izveidoti tikai 5 centri, jo par dārgu pat priekš
bagātās Amerikas.
Tāpēc arī tie tika lietoti kooperatīvi. Radās problēma: radās nepieciešamība savienot šos centrus
un dod pieeju pie tiem citiem lietotājiem. Sākumā mēģināja izmantot APR Anet komunikāciju, taču šis mēģinājums cieta
sakāvi, saskaroties ar aizsardzības sistēmas birokrātiju un ar
personāla nodrošinātības problēmu.
Tad NSF nolēma izveidot savu tīklu, kas balstījās uz APR Anet IP
tehnoloģiju. Centri tika savienoti ar speciālu telefonu līniju
palīdzību. Taču bija acīm redzams, ka nav vērts censties savienot visas universitātes un zinātniskās
organizācijas ar centru, jo ievilkt tādu daudzumu kabeļu bija ne tikai dārgi, bet arī praktiski
neiespējami. Tāpēc tika nolemts veidot tīklus pēc reģionālā principa. Katrā valsts daļā ieinteresētajām organizācijām bija
jāapvienojas ar saviem
tuvākajiem kaimiņiem. Izveidojušās
ķēdes pieslēdzās superdatoram vienā no saviem punktiem, tādā veidā datoru centri tika savienoti kopā. Tādā veidā jebkurš dators varēja sazināties ar jebkuru
citu datoru, pārraidot caur kaimiņiem.
Šis lēmums bija sekmīgs, taču pienāca brīdis, kad tīkls vairs nespēja tikt
galā ar pieaugošo
lietotāju skaitu.
Superdatoru kopīga lietošana ļāva pieslēgtajām
organizācijām izmantot daudzus pakalpojumus,, kas neattiecas
uz superdatoru. Universitātes, skolas un citas organizācijas apjauta to,
ka ir ieguvušas informācijas jūru turpat sev blakus. Ziņojumu straume tīklā
pieauga aizvien ātrāk un ātrāk, kamēr beigu beigās pārslogoja datorus,
kas vadīja tīklu, un tos savienojošās telefonu līnijas. 1987. gadā līgums par tīkla vadīšanu un attīstīšanu tika
nodots kompānijai Merit Network Inc., kas nodarbojās ar izglītojošā tiklā radīšanu M,ičigānā sadarbojoties
ar IBM un MCI. Fiziski
novecojuрais tīkls tika
nomainīts ar daudz ātrākām, apmēram 20 reizes, telefonu līnijām. Tika uzstādītas arī daudz ātrākas tīklu vadošās mašīnas.
Tīkla pilnveidošanas process iet nepārtraukti. Taču lielākā daļa šo pārmaiņu notiek lietotāju nepamanītas. Ieslēdzot datoru, jūs neieraudzīsiet paziņojumu par to, ka tuvākā pusgada
laikā Internet nebūs pieejams sakarā ar tā modernizāciju. Iespējams pat tas, ka tīkla pārslogotība un pilnveidošana
ir radījušas nobriedušu un praktisku tehnoloģiju. Problēmas tika atrisinātas, bet attīstības idejas īstenotas dzīvē.
Svarīgi atzīmēt to, ka NSF pūliņi
tīkla attīstīšanā noteica to, ka jebkurš interesents var piekļūt tīklam. Kādreiz Internet bija pieejams tikai zinātniekiem informātikas jomā, valsts ierēdņiem utt. NSF veicināja vispārēju pieejamību Internet izglītības jomā, ieguldot līdzekļus izglītības iestāžu pievienošanā tīklam.
Taču tikai tādā gadījumā, ja tā savukārt apņēmās izplatīt informāciju tālāk
savā reģionā. Tādā veidā katrs koledžas students varēja kļut par
Internet lietotāju.
II Internet administratīvā sistēma.
Internet pēc savas organizatoriskās struktūras lielā mērā atgādina baznīcu. Tā ir organizācija ar pilnībā brīvprātīgām piedalīšanās tiesībām. To vada kaut kas līdzīgs vecāko sapulcei, taču Internet nepastāv ne patriarhs, ne prezidents, nedz arī mācītāji. Tiem, kas veido tīklus, var būt savi prezidenti un
analoģiski vadītāji, taču tas ir pavisam kas cits – Internet nav kādas
autoritatīvas figūras.
To, kur Internet drīkst būt , izlemj ISOC (Internet Society). ISOC – ir apvienība pēc brīvprātības principa. Tās mērķis ir – veicināt informācijas globālu apmaiņu
caur Internet
Internet. Tā nosaka
vecāko padomi, kas atbild par tehnisko politiku, Internet uzturēšanu un vadīšanu.
Vecāko padomi veido uzaicinātu brīvprātīgo grupa, ko sauc
par IAB (Internet arhitektūras padome.). IAB regulāri sanāk kopā, lai
apstiprinātu standartus un sadalītu resursus tādus kā, adreses. Internet darbojas, jo pastāv standartizētas saziņas metodes starp
datoriem un pievienotajām
programmām. Tas atļauj dažāda veida datoriem sazināties bez īpašām
problēmām. IAB ir atbildīgs par standartiem, tas nosaka, kad standarts
nepieciešams un kādam tam jābūt. To, kad nepiecieрams standarts, padome izskata problēmu, pieņem standartu un ar tīkla palīdzību
informē par to pasauli. IAB jāuzmana arī
dažādi skaitļi (arī citas lietas), kuriem
jāpaliek unikāliem. Piemēram, katram
datoram Internet ir sava unikāla adrese, nevienam citam datoram nav tieši tāda adrese. Kā Šo adresi iegūt? IAB risina šāda veida problēmas. IAB nepiešķir adreses vienpersoniski, bet gan izstrādā noteikumus, kā
veidot šīs adreses.
Internet lietotāji izsaka savas sūdzības un priekšlikumus
IETF tikšanās reizēs. IETF – tā ir
cita brīvprātīga organizācija; arī
tiekas regulāri, lai apspriestu tekošās ekspluatācijas un draudošās tehniskās problēmas. Ja tiek apspriesta kāda ļoti sarežģīta problēma, tiek
izveidota speciāla darba grupa, kas pēta problēmu. Apmeklēt IETF sēdes un būt darba grupā var jebkurš, svarīgi ir tas, lai cilvēki strādātu, jo lieta ir
brīvprātīga. Darba grupām ir dažādas funkcijas: tas varētu būt dokumentu sastādīšana un izdošana, radušās problēmas atrisināšanas stratēģijas izstrāde, stratēģiskie pētījumi, jaunu standartu un protokolu izstrāde u.c. uzdevumi. Darba grupa parasti izdod atskati. Atkarībā no rekomendācijas veida, tas var būt vienkārši dokuments, kas pieejams
jebkuram un kas pieņemams brīvprātīgi kā laba ideja, vai arī to aizsūta IAB un
var kļūt par standartu.
Ja kāds tīkls pievienojas Internet un uzskata, ka ir tā loceklis, tad tā
tas arī ir, jo tas jau ir daļa no Internet. Iespējams, ka tai daudz kas liksies dīvains, šaubīgs un
neuzticams, tad pastāv iespēja informēt IETF par savām aizdomām. Dažas sūdzības izrādās
pamatotas, un tāpēc iespējams atbilstoši tām izmainīt Internet. Daudz kas ir atkarīgs no gaumes un tradīcijām, tad
iebildumi tiks noraidīti. Ja kāds no
tīkliem traucē Internet darbību, tad to var izslēgt no sadarbības tiki ilgi, kamēr tā
nelabosies.
Pašlaik Internet sastāv no 12 tūkstošiem sasvstarpēji
saistītiem tīkliem.
III Finanses.
Par Internet centralizēti neviens nemaksā, nav tādas organizācijas Internet Inc., kas iekasē maksu no visiem Internet tīkliem un lietotājiem. Tā vietā katrs maksā abonomenta maksu. NSF maksā par NSFNET uzturēšanu.
NASA maksā par zinātnisko tīklu NASA (NASA Science
Internet). tīklu pārstāvji
sapulcējas kopā un nolemj tiem apvienoties vienam ar otru un uzturēt šo
sadarbību. Augstskola vai kāda cita iestāde, kuras rīcībā ir
Internet, maksā par pieslēgšanos reģionālajam tīklam, kas savukārt maksā tīkla īpaрniekam valsts mērogā
IV. Kā Internet struktūra ietekmē lietotāju?
Tas, ka Internet nav vienkārši tīkla, bet ir tīklu kopums, nekādi neietekmē
kionkrētu lietotāju. Lai izdarītu
kaut ko noderīgu
(palaist programmu vai arī
piekļūt pēc savas būtības unikāliem datiem), lietotājam nav jādomā par to, no kā sastāv konkrētais tīkls, kā to ietekmē cits tīkls
un kā tie viens ar otru uztur sakarus.
Piemēra pēc aplūkošu telefonu tīklus, kas pēc savas būtības ir ļoti līdzīgi
Internet. Lattelekom,
Pacific Bell,
AT&, MCI, British Telecom, Telefon's de Mexico utt. – tās visas ir atsevišķas korporācijas, kas
apkalpo dažādas telekomunikāciju sistēmas. Tās rūpējas par sadarbību; par kopīga tīkla izveidošanu; lai kur arī mēs neatrastos, vienīgais, kas mums ir jāizdara –
jāuzgriež telefona numurs. Ja
aizmirst par cenu un reklāmu, mums ir pilnīgi vienalga, kam pateicoties - kādai
kompānijai, ir iespējams telefoniski sasniegt jebkuru vietu pasaulē.
Mūs kā lietotājus iztrauc tikai tas, kas atbildīgs par problēmām, kas
radušās mūsu telefonu sakaros. Ja rodas
kāda problēma, tad to atrisina attiecīgā kompānija. Starp visām telekomunikāciju kompānijām pasaulē pastāv saikne,
kas palīdz novērst radušās problēmas, taču katra kompānija atbildīga tieši par
savu tīklu, par tajā esošajām problēmām un apkalpoрanas
servisa kvalitāti.
Tieši tāpat notiek arī Internet sistēmā. Katram tīklam ir savs tīkla ekspluatācijas centrs (NOC). Katrs tāds centrs saistīts viens ar otru un zin, kā
atrisināt jebkuru problēmu tīklā. Katram reģionam ir vienošanās ar vienu no Internet tīkliem, un tā uzdevums ir,
lai lietotāji no jūsu reģiona būtu apmierināti ar tīkla darbību. Ja rodas kāda problēma, tad NOS ir tā organizācija, kas
par to ir atbildīga.
Tīkla protokolu arhitektūra TCP/IP, uz kuru bāzes tiek veidots Internet, ir domāta speciāli tīklu pavienošanai. Globālais
tīkls var sastāvēt no dažādiem tīkliem, kas savienoti viens ar otru. Par globālā tīkla sastāvdaļu var būt dažādi lokālie tīkli (Token Ring, Ethernet, utt.), dažādi nacionālie, reģionālie un specializētie tīkli (piemēram, HEPnet), kā arī citi globālie tīkli, kā piemēram, tādi kā Bitnet vai Sprint. Pie šiem tīkliem var pieslēgties dažāda veida datori. Katrs tīkls darbojas saskaņā ar specifiskām prasībām, un
tam ir savs saziņas veids, tas pats risina savas iekšējās problēmas. Katrs pietīkls var saņmet un nodot informāciju uz
norādīto adresi. Tomēr nav
nepieciešams, lai pietīkls garantētu informācijas pakešu nodošanu un
lai tam būtu tīkla darbības protokols, kas kalpotu par vidutāju informācijas
pārraidīšanā starp diviem lokālajiem tīkliem.
Divi datori, kas pieslēgtas vienam tīklam, var pa tiešo apmainīties ar
informācijas paketēm. Taču, ja rodas nepieciešamība pārraidīt informāciju
datoram, kas pieslēgts citam tīklam, tad stājas
spēkā starptīklu vienošanās, kuras
gadījumā tīkli izmanto savū starptīklu valodu - protokolu IP; informācija tiek pārraidīta pa noteiktu tīklu ķēdīti, tik ilgi, kamēr informācija sasniegs vajadzīgo tīklu, kur tā tiks nogādāta konkrētajam lietotājam. Citiem vārdiem sakot, lietotāju viss šis process neskar. Kā telekomunikāciju tīklu piemērā, ko lietotājs izprot
tikai kā vienu lielu tīklu, nevis kā daudzu tīklu kopumu, lietotājs to iedomājas kā vienu lielu tīklu - "Tīklu tīklu" - Internet.
V Potenciālie lietotāji.
Kam tad Internet's var būt noderīgs un kādā veidā? Kas veicina Internet attīstību?
Internet lietderīgums aug līdz ar skaitļošanas tehnikas attīstību tikai ar
10 gadu nokavēрanos. 80-to gadu
beigās, kad parādījās personālie komjūteri, radās iespēja informāciju iegūt
plašākam cilvēku lokam. Internet savas
attīstības un izplatīšanās laikā nodarbojas tieši ar informācijas izplatīšanu.
Internet, tāpat kā skaitļošanas tehnika, ir no
speciālistu darba instrumentu kļuvis par ikdienas sastāvdaļu. Tāpat arī pats pārejas periods bija analoģisks. Tīkls pamazām kļuva vienkāršāks tā lietošanai, galvenokārt tāpēc, ka aparatūra kļuvusi labāka, kā arī tāpēc, ka pats
Internet kļuvis ātrāks un drošāks. Paši
drosmīgākie no tiem, kuri sākotnēji nevēlējās strādāt ar Internet, galu galā
sāka to lietot. Jaunu lietotāju pieplūdums radīja nepieciešamību pēc
jauniem resursiem un
labāka instrumentārija. Uzlabojās vecie
resursi, parādījās jauni, lai varētu piekļūt jaunai informācijai. Tas viss
atviegloja tīkla lietošanu. Tā
rezultātā jauna cilvēku grupa sāka lietot Internet. Process atkārtojās no jauna, atkal un atkal. Šis aplis nav vēl noslēdzies, jo Internet jomā katru brīdi parādās jaunas tendences.
Visi Internet lietotāji grib saņemt apkopotu un kompaktu informācijuè. Un viņi to arī iegūts. Bieži vien tiek aizmirsts tas, ka Internet'ā liela loma ir cilvēku
resursiem.
Internet – ir kā
miermīlīga un draudzīga saime. Šeit var
sastapt tādus pat cilvēkus kā mēs paši. Jūs nenoliedzami esat
potenciālais Internet lietotājs, ja esat, piemēram:
- biologs,
kam nepieciešama kāda auga gēnu karte;
- budists
islama valstī, kas meklē dvēselisku un biedrisku saskaņu;
- intelektuāls
– klasikas un roka piekritējs, kam apnikusi pop-mūzika ēterā;
- psihologs
vai psihoterapeits, kas vēlas apspriest ļoti psecifisku gadījumu savā praksē.
Tā varētu minēt daudzus piemērus. Visiem
šiem iepriekšminētajiem cilvēkiem Internet dod vienreizēju iespēju atrast
vienādi domājošos. Pie tam ļoti vienkārši var piedalīties elektroniskajā diskusiju klubā, kur var izklāstīt savas domas
par jebkuru tēmu
(tādu pavisam ir 1,5 tūkst.) vai arī uzsākt jaunu diskusiju un kļūt par jauna kluba
izveidotāju un avotu, kuru līdz šim
neviens vēl nebija iedomājies izveidot.
Internet šiem cilvēkiem dod pieeju datoru resursiem. Lektors no Zinātņu akadēmijas var sazināties ar NASA datoru, kas viņam sniegs informāciju par pagātni, tagadni un
nākotni par projektu "Kosmosa izzināšana" un ASV programmu šajā jomā. Mācītājs var atrast Bībeli, Korānu, Toru u.c. svētos
rakstus, lai varētu nocitēt vajadzīgo. Jurists ātri un parocīgi var atrast Augstākās tiesas sēžu protokolu kopijas. Varētu minēt vēl daudzus piemērus. Vārdu sakot Internet ir universāls informācijas avots.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru