Laikā, kad savus
darbus raksta J.Akuraters, daiļliteratūras saturiskā un žanriskā būtība ļoti
mainās. Tajā laikā notiek krasas pārmaiņas sabiedriskajā dzīvē un vislielāko
atbalstu gūst filozofiski un patriotiski darbi. Tajā laikā parādās arī jauni
literatūras žanri un veidi – visādu veidu pasakas (literārās, pasaku lugas),
liroepika, psiholoģiskā drāma. Parādās darbi ar impresionisma iezīmēm, šajā
sakarā uzmanību gūst J.Akuratera darbi – garie stāsti. Tie ir interesanti savā
stilā (liriski stāsti, psiholoģiski stāsti, bērnības atmiņas). Šīs sabiedrības
iekšējo nesaskaņu sakarā visus jaunos rakstniekus sāka dēvēt arī par
dekadentiem, jo viņu darbos jaunromantisms un individuālisms, simboliskie tēli
un impresionisma iezīmes bija pārāk manāmas. Tie bija rakstnieki, dzejnieki,
kuri publicēja savus darbus žurnālos “Kāvi”, “Dzelme, “Pret sauli”. Turklāt
viņi atteicās pieņemt faktu, ka varētu mākslu pakļaut politikai vai kādiem
citiem cieši nosacītiem mērķiem. Viņu skatījumā estētiskais, personības brīvība
un individuālais bija augstākā māksla un vienīgais ceļš uz labu mākslu. Viņu
skatījumā māksliniekam bija vajadzīga neierobežota brīvība izvēlēties par ko
rakstīt un kā par to rakstīt. Minētajā laika posmā, kā tiek rakstīts
literatūras kritikās, strauji pieaudzis lirisms visos epikas žanros, bet
noveles, stāsti zaudē savu stilistiskās īpašības un sāk atgādināt dzejiskus
tēlojumus, fantāzijas, atmiņas. Tēlu raksturojums šādos darbos ir nekonkrēts un
izplūdis, tēlojuma sfēra ir tikai autora subjektīvo izjūtu lokā. “Vecā”
vēstījuma vietā nāk savdabīgs saistītās valodas pārveidojums prozā ar epitetu
un dažādu neparastu tēmu un tēlu bagātību. Liekas, ka tā laika mākslinieciskie
meklējumi liecina par noteiktu tendenci būt tālāk no tiešās dzīves un reālā
vispār. Arī J.Akuratera darbiem tas ir raksturīgs. Ja runājam par J.Akurateru,
tad zināms, ka viņa “skolotāji bijuši
tādi romantisma teorētiķi un praktiķi kā Novaliss, Nīče, artī K.Hamsuns un
H.Ibsens, top skaidrs, ka cilvēka personības brīvība viņam bijusi visa sākums
un gals.” J.Akurateru pievilcis viss, kur cilvēk kā indivīds jūtas brīvs un nav
saistīts, kur viņš var sevi apliecināt un izkopt, jo tikai caur katru atsevišķu
cilvēku varētu rasties visiem kopīga cilvēcība.
Šādiem darbiem,
manuprāt, ir jūtams cauri kāda no galvenajiem varoņiem pārspīlētais
egocentriskums. J.Akuratera darbos bieži dvēsele tiek izteikta visai plaši, it
kā tā būtu paša cilvēka raksturotāja, kas uztver visus ārpasaules impulsus, tos
izšķirojot un izsijājot sliktos, atstājot vienīgi patiesību, kurā ir mūžīga un
nebeidzama tieksmes pēc skaistuma un taisnības. Par to ir rakstīts arī
manifestā “Mūsu mākslas motīvi”: “Vienīgi reālais, ko var saprast un aptvert
cilvēka apziņa, ir viņa dvēseles iekšējie, dziļākie pārdzīvojumi.” Šie atzinumi
ir ļoti svarīgi, jo diezgan precīzi raksturo jaunromantiķu mākslas
pamatnosacījumus un metodes: pasaules tēlojums tikai un vienīgi caur indivīda paša
uztveri, caur paša piedzīvotajām sajūtām. Īstā dzīve ir tikai iemesls un
pamudinātājs iekšēju atziņu gūšanā. Vēl kas man likās īpaši izcelts, ir tas, ka
netiek ētiskais, morāli pareizais tik ļoti uzsvērta kā māksla un skaistums.
Tiek ieteikts skaistais kā kaut kas pavisam īpašs un augstu vērtējams.
“Izveidojās visai savdabīgs īsprozas tipoloģiskais paveids, kuru nosacīti var
dēvēt par “jūtu biogrāfiju” jeb grēksūdzes tipa stāstu. Darbus ar nedaudz
konkrētākām žanra robežām šeit nosauksim par romantiski liriskām novelēm. To
pamatprincipi: ļoti subjektīva attieksme pret īstenību, “liriskais varonis” –
pats autors. Izteikti lirisks ir vēstījuma stils – refleksijas dominē pār
darbību, dialogiem. Stils emocionāli sakāpināts, nereti arī patētisks.”
Balstoties uz šīs teoriju, sanāk, ka daudzi tā laika autori sacerējuši līdzīgus
darbus, jo daudzu autoru, protams, arī J.Akuratera liriskajā prozā diezgan
plaši izmantoti romantisma un arī modernisma simboli – nakts, migla, sapnis,
maska. Bieži vien rosība notiek tumšā laikā, naktī, kad viss zaudē savu
konkrētību un asumu un kļūst mazliet nedabisks un biedējošs, arī nereāls. Varētu pat sacīt, ka viss konkrētais
darbs bieži vien vai pārpildīts romantisma un lirisma. Pamatnoskaņa tam visam
ir divējāda – vai nu mīlestības alkas un sāpes, skumjas, vai nu milzīga sajūsma
un prieks.
Šajās formās
rakstītie darbi, šķiet, pārstāv romantikas ideālāko variantu – sapni un ilgas
par cilvēka neatkarību un brīvību cilvēku vidū un romantiskas personas
eksistēšanu, varoni ar ļoti izteikti atklātu jūtu dzīvi. Visādu acumirkļu,
pēkšņu izjūtu un iespaidu fiksēšana dziļu pārdzīvojumu vietā. Arī tas, kā tiek
emocijas izteiktas – nenoteikti, fragmentāri, saraustīti – tas liecina par
impresionisma ietekmi. Tā jaunais dzīves uztveres, izzināšanas attēlošanas
veids iegūst citu saturu, tās zaudē it kā savu asumu.
J.Akuraters savus
prozas tēlus veido uzticīgi romantisma principiem. Viņu raksturā, liktenī,
dzīves principos vai vēlmēs ir kāda sevišķa noslēpumainība, visbiežāk gan kas
neparasts, taču tas nav pārspīlēts, jo nāk no parastas vides. Piemēram, darba
“Degoša sala” varoņu neikdienišķība izpaužas viņu nepraktiskumā, nespējā
normāli iekļauties reālajā kontekstā, loģiskā prāta un pierasto cilvēka
vajadzību jau sen nosacītajās prasībās. Tieši šis ‘neprakstiskā’ sapņotāja tips
ir jūtīgais, biklais mīlētājs, poētiskās dvēseles īpašnieks Smailis Zimza.
Tāpat arī ģēniji, ne ģēniji – jaunie mākslinieki garstāstā “Puķes ziemeļos”.
J.Akuratera liriskajā prozā manāms arī, manuprāt, liels subjektīvisms. Liekas,
ka visi viņa radītie tēli ir autora paša atspoguļojums, jo viņu teiktajā
jaušami līdzīgi uzskati un domas, tāpēc šo tēlu vispārīgajam raksturojumam ir
maza nozīme. Tas ir raksturīgs romantismam un arī J.Akurateram, ka nav tik
svarīgi attēlot ko konkrētu lietā, bet gan uzsvērt sevis paša attieksmi pret
to, vērtējumu par to. J.Akuratera
literārie tēli nemitīgi izjūt garīgu diskomfortu, gandarījumu trūkumu, kas
liedz būt mierā ar jau sasniegto. Tie ir vairāk vai mazāk aktīvi ļaudis, kas
laužas ārā no ikdienības un pierastības, no personību ierobežojošām lietām.
Īpaši kolorīti prozā ir dažādo raksturu dabasbērni, mīlētāji, kā arī ir daudz
sieviešu tēlu.
“Kalpa zēna vasarā” kalpa zēns Jānis arī ir
pats autors jaunībā. Arī stāsta varonim ir sapņotāja tieksmes un autoram
raksturīgie ‘vaibsti’. Dzīvi viņš dzīvo un izdzīvo, viņš to slavē un bauda.
Viņš mīl strādāt, par darbu ir prieks. Arī dabai ir liela nozīme stāstā, tā nav
kā blakus eksistējoša dekorācija, bet gan tā ir tepat blakus ar savām skaņām,
smaržām, dabas skatiem gan naktī, gan dienā.
Tēlu vidū
mākslinieciski svarīgākie noteikti ir tēli ar simbolisku nozīmi. Piemēram,
fantāzija “Sātana sapnis.” Kā Sātans
vēlas jau radītos cilvēkus pārveidot, lai tie nebūtu vergi, sātans tāpēc liek
cilvēku krūtīs jaunu sirdi, kas ir skaista par skaistāko dzintaru. Taču tas
izrādās tikai sapnis, un autors ir neapmierināts ar cilvēka būtību kā
tādu.
J.Akuratera darbu
varoņi ir cilvēki, kuriem vajag visu vai neko, viņi nespēj izvēlēties
vidusceļu, viņi grib visu no jaunā, neapsīkstoši skaistā un cēlā meklētāji,
nekad neatrodamās patiesības racēji – zvejnieka dēls, staltais daugavietis
Daumants (Uz Sauleskalnu). Sauleskalna princesē Liesmā ir it kā tā pilnīgā un
absolūtā brīvība, un uz to nespēj aizkavēt pat stāvās klintis, ne dēmons Bads.
Pat nāve nespēj mierināt šīs meklējumu alkas, to liecina vīnstīga, kas,
pretojoties ziemām un saliem, ik pavasari tiecas pret sauli. Darbā rasts
interesants dabas tēla pielietojums. Tas ir izskaidrots, ka arī katrs augs
tiecas pret sauli un nekad to nesasniegs, kādēļ putni nedzīvo mūžīgā vasarā un
siltumā, bet pavasaros lido atpakaļ uz mājām. Skatoties J.Akuratera biogrāfijā,
šķiet viņš pats ir bijis šī mūžīgi strīdīgās meklētājs. Šie meklējumi bieži vien nemaz to nenozīmē
vārda tiešajā nozīmē, bet varoņa gaitas tomēr neļauj ieslīgt ikdienā,
pierastībā, kas tomēr ir svarīgi. Piemēram, noveles “Svešinieks” galvenais tēls
Vitauts ir pārliecināts, ka, ja ļausies pelēkajām masām un tikpat pelēkajai
ikdienai, viņš nomirs visādā veidā: gan garīgi, gan fiziski, protams. Arī viss
skaistais, viņa karstā un kvēlā sirds nomirs.. Viņš ir tāds iekšējs nemiers un
trauksme, dzenoties pēc nebijušā, neredzētā, nepierastā, viņš negribēja zaudēt
iespēju ‘aptaustīt’ visu. Tāpat ir darbā ”Kalēja dēls”. Vienalga ko – meklēt,
jūsmot, redzēt, varbūt pat zaudēt, bet tikai ne būt mierā un pierastībā,
pelēkajā dzīvē. Arī Jānis Krauklis ir ar mūžīgā meklētāja ‘zīmogu’. Viņš dodas
pasaulē, lai meklētu sauli, skaistumu un brīvību. Arī tāpat beigās nāk vilšanās
visā, jo laiks iet un viss noveco, arī skaistums zūd un pieaug zināms cinisms
pret pasauli.
Neskatoties uz
to, ka lielākoties J.Akuratera varoņu centieni netiek īstenoti, tie parasti ir
enerģijas un uzņēmības, un ticības pilni. Piemēram, novele “Dieves meklētājs”.
Galvenais varonis ir it kā, es tā domāju, pārsmalks savā būtībā, mīl
izsmalcinātu skaistumu, bet neviena sieviete tam to nevar dot, jo katrā ir
tikai mazliet no iedomātās pilnības, ko viņš ir redzējis Venēras skulpturālajā
veidolā. Viņš meklē dievīšķi skaistumu - dažā viņam patīk acis, dažā gaita,
smaids – tas viss ir tikai daļiņas no visa veselā. Viņš atzīst, ka meklē un
meklēs mūžīgi, bet arī, ka viņš sev neko nevar padarīt, lai cik tas sāpīgi
nebūtu, viņš atzīstas sev, ka dzīvē tas nekad nenotiks. Šī apziņa, ka nav tās
pilnības, rada vēl lielāku vēlēšanos pēc pilnīgā un Sils tomēr paliek mūžīgais
meklētājs.
Lai gan
pieprasīts tiek ļoti augsts garīgums un ideālu pilnība, tomēr romantisms nav
abstrakts. Dzīvēs burvība un traģisms ir acumirkļa notikums. Man vislabāk
patika citāts no noveles “Mana vismīļā”: “Kad atzīsti, ka dzīvība ir skaistums
un acumirklis, tad mostas ārkārtīgi salda laime sirdī”. Tad šie ir tie mirkļi,
no kuriem veidojas lēnām mūžīgais un veselais, jo mīlestība taču arī ir kā
veselums no maziem gabaliņiem – sāpīga, kvēlojoša, sapņaina, klusa. J.Akuratera
darbu galvenie varoņi īpaši nenopūlas ar nopietnu problēmu risināšanu, bet gan
spēj spēcīgi pie-un pārdzīvot katru mirkli, sajust un izprast savas dvēseles
smalkākās trīsas. Piemēram, darbā “Dzīvības spēks”, kur cilvēks izlēmis pamest
šo pasauli, tūlīt arī to darīs, bet.. Nodomu izjauc viens vienīgs mirklis, kad
viņš ierauga kādas kundzes skumjās acis – tās viņam atdod dzīvesprieku, jo šajā
neiegūtajā bija savs skaistums. Nezinu. Ko es teiktu par šo darbu, laikam pārāk
vienkāršots skatījums, bet man liekas, ka, tie, kas visvairāk domā par
pašnāvību, to nemaz nespēj izdarīt, jo ir pārāk lieli egoisti savā būtībā. Doma
par dzīvību kā par dzīves centrālo principu, man šķiet, ir dziļi iestrādāta
darbā. Šeit apvienojas kaut kādas zināmas egocentriskas tendences,
pašsaglabāšanās un pašaizsardzības instinkts, paša indivīda dzīves izpratne un
tās cena. Viņš ieraudzīja to, kas glābtu viņu – kādas svešas sievietes
skaistās, skumjās acis.
Par impresionisma
iezīmēm J.Akuratera darbos. Man šķiet, ka impresionisma iezīmes ir autora
fiksētie, atsevišķie, savstarpēji pat nesaistītie mirklīši, kas tomēr iesēžas
atmiņā. “Draugu sejās” sastaptie cilvēciņi – svešais japāņu princis, kas
tērpies tumšzilā zīda apģērbā, kurš, neskatoties uz milzi pārdzīvojumiem, ir
gaišs un jauks cilvēks. Norvēģiete Helga, ar to saistītie pārdzīvojumi tikai
sasmaidoties vien. Man liekas, ka asumu darbā uztur tieši tas, ka ‘runā’ acis,
bet nav vārdu. Tas vien, kā meitene iebrien jūrā, kā plīvuru vējš norauj, kā
kāds viņu saķer – šķiet, ka tas ir tas mirklis, kura dēļ ir vērts dzīvot. Katrs
no šiem cilvēkiem ir kā mirklis – zūdošs, bet neaizmirstams. Stāstā “Apiņi” šis
moto, man liekas, gūst lielāku pamatojumu, kā iepriekš minētajā darbā. “Apiņos”
ir īsts baudas un skaistuma slavināšana, kas parāda, cik skaistais ir mānīgs un
nenoturīgs, jo īpaši cilvēki – Dagdai patīk klasiskā mūzika un dziesmas siltajā
rudens saulē Daugavas krasta vecajā mājā – tās ir kā atmiņas par skaistāku
pagātni, nekā tā bija, par idealizētāku pagātni. Izteikts individuālisms.
Impresionisms ir arī jūtams sieviešu
portretējumā. J.Akuratera prozā ir daudz skaistu sieviešu, ar sevišķu baudu un
patiku tiek aprakstīts daiļums un estētiskai valdzinošais veidols.. Pasaules
padziļināta izpratne rada arī
padziļinātas skumjas, sāpju izjūtu, šaubas, personības sašķelītbu. Savās
izjūtās patiesas un tādēļ skaistas ir mazā Līziņa stāstā “Līza”, arī
saimniekmeita Alma no “Kalpa zēna vasaras”, Rūtiņa poētiskajā atmiņstāstā
“Degošā sala”. Ļoti smalks liriskums apdveš arī pirmo, nenobriedušo mīlestību
“Kalpa zēna vasarā”. J.Akurateram raksturīga turēšanās starp dziļu intimitāti
un erotisku tīksmināšanos, dažreiz pat zaudējot māksliniecisko līdzsvaru.
Poēma prozā “Uz
Sauleskalnu” tapusi laikā, kad Latvijā sākas Pirmā pasaules kara darbība. Bet
savā darbā autors lasītāju aizved uz tādu savdabīgu pasaulīti, kur viss mirdz
un laistās, kur cilvēki ir īsti mākslas
gardēži un skaisto mirkļu baudītāji. Skaistāks kā dzīve ir dzīves sapnis - tāds ir visur daudzinātais šī darba moto. Šis
darbs ir rakstīts tādā, man šķiet, īpatnējā formā, ka tas man vairāk atgādina
lirisku dzejoli, kas rakstīts tekstā. Tas ir kā tādu ilūziju vai sapņu
apkopojums, kas saistās ar ļoti emocionāla stāstītāja būtību.
J.Akuratera
noveles un garie stāsti, liekas, garuma ziņā ir pilnīgi vienādi. To varoņu
izjūtu un emociju tēlojums varbūt ir nedaudz spraigāks, apkārtējās vides
raksturojums it kā nomāc saturu, varoņu tēlojums nav īpaši konkrēts, kā jau
sākumā minēju. Darbos kāds sīkums, nejaušs iespaids, kāda lieta bez jebkādas
noteiktas lomas pēkšņi izvirzās priekšplānā un kļūst pat galveno apspriežamo
objektu, pēc tam sižeta līnija sadalās un sākas vairāki, savā starpā nesaistītu
notikumu risinājumi. Tas it kā nedod novelei raksturīgo, stigrāko kompozīciju.
J.Akuraters ‘bijušajai’ novelei pievieno kaislības un nemieru ar spilgtām
metaforām, kuras saista ar visādu smaržu un krāsu priekšstatiem un aprakstiem,
kas nebija līdz šim raksturīgi.
Dood
AtbildētDzēst