Latvijas Universitāte
Ekonomikas
un vadības fakultāte
Finansu
institūts
Referāts
Tirgvedībā
Komercdarbības
stratēģiju veidi
Dienas nodaļas
finansu menedžmenta
2. kursa
2F1 grupas
students
Voldis Zlobins
P 97012
Rīga
1999
S A T U R S
lpp.
IEVADS . . . . . . . . . . . 3
1. Stratēģiju veidošanas pieejas . . . . . . . . 4
2. Aizsardzības stratēģijas “vadošais tirgū” veidi . . . . . 5
3. Uzbrukuma stratēģijas “izaicinājums tirgū” veidi . . . . 8
4. Sekošanas stratēģijas “sekošana aiz vadošā” veidi . . . . 12
5. Specializācijas stratēģijas “niša tirgū” veidi . . . . . 14
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS . . . 16
I E V A D S
Mārketinga
stratēģija var tikt virzīta ne tikai uz pircēju vajadzību un prasību
apmierināšanu mērķtirgū, bet arī pret konkurentiem, kuri apkalpo tos pašus
pircējus. Tādejādi nepieciešams izpētīt konkurentu vājās vietas un sagatavot
tiem zināmas “lamatas”.
Mārketinga
stratēģija, kas vērsta pret konkurentiem, ir atkarīga no firmas lieluma
(saprotot ar to pamatkapitāla lielumu, realizācijas apjomu) un pozīcijām kādā
no biznesa jomām (daļa tirgū, pircēju attieksme). Lielās firmas var atļauties
tādu stratēģiju, kādu nevar lietot nelielas firmas. Tomēr par maz būt lielai
firmai, lai gūtu uzvaru pār konkurentiem, jo var gadīties sakāvnieciska
stratēģija pretstatā citu firmu sekmīgai konkurentcīņas stratēģijai. Arī maza
firma var izraudzīties sekmīgu stratēģiju, sasniedzot pietiekami augstu atdevi
no ieguldītā kapitāla (augstu peļņas normu).
Katra
firma analīzē var noskaidrot savu stāvokli, lai pieņemtu pareizāku lēmumu par
jaunām investīcijām, par biznesa uzturēšanu vai sašaurināšanu vai pat par savas
darbības pārtraukšanu konkrētajā nozarē.
Referāta
mērķis ir sniegt raksturojumu konkurences stratēģiju veidiem, kādi var tikt
vērsti sava noieta tirgus saglabāšanas nolūkā.
1.
STRATĒĢIJU VEIDOŠANAS PIEEJAS.
Pirmām
kārtām jānoteic, ko uzņēmums vēlas panākt, pārdodot preci, pēc kādiem mērķiem
tas tiecas. Atkarībā no konkrētajiem mērķiem atšķirsies arī pieeja stratēģiju
veidošanai.
Īsi
aplūkosim četrus dažādus stratēģiju mērķus: 1) nodrošināt izdzīvošanu tirgū, 2)
maksimāli palielināt peļņu, 3) nodrošināt sev vienu no pirmajām vietām tirgū
pārdevuma ziņā, 4) iegūt stabilas pozīcijas tirgū preces kvalitātes ziņā.
Nodrošināt
izdzīvošanu par mērķi parasti izvirza tad, kad krasi mainās pieprasījums vai ir
radusies stipra konkurence, vai ražošana sasniegusi tādu pakāpi, kad tirgū
gandrīz ir preču pārpilnība. Lai saglabātu uzņēmuma dzīvotspēju, jānosaka zema
preces (pakalpojuma) cena. Šādā gadījumā peļņa kā mērķis atvirzās otrā vietā.
Citos apstākļos
uzņēmums var noteikt tādu cenu, lai peļņa palielinātos. Salīdzinot pieprasījumu
un izmaksas ar alternatīvām cenām, var izvēlēties to cenu, kas dod iespēju gūt
maksimālo peļņu, ieskaitot guvumu no investīcijām.
Ir uzņēmumi, kas vēlas ieņemt galveno
vietu tirgū, pazeminot izmaksas un ilgstoši gūstot augstu peļņu. Stabilu
stāvokli tirgū tās nodrošina ar iespējami zemām cenām. Šāda mērķa variants
varētu būt tieksme gada laikā paaugstināt kopējā tirgus apgrozījuma daļu. Tādā
gadījumā uzņēmums mēģina noteikt tādu cenu un izstrādāt tādu tirgvedības
programmu, kas atbilstu šim mērķim.
Var izvirzīt arī mērķi ieņemt pirmo
vietu preču kvalitātes ziņā. Šajā gadījumā parasti nosaka samērā augstas cenas,
lai kompensētu lielos izdevumus zinātniskās pētniecības darbiem.
2. AIZSARDZĪBAS STRATĒĢIJAS ”VADOŠAIS TIRGŪ” VEIDI.
Daudzās nozarēs darbojas firmas, kuras ir atzītas par vadošajām tirgū.
Tās aizņem vislielāko tirgus daļu kādas preces vai pakalpojuma realizācijas
kopapjomā un parasti apsteidz citas firmas cenu maiņas taktikā, jauno preču
attīstīšanā, preču sadales formu un virzības metožu pilnveidošanā. Citas firmas
ir spiestas atzīt līdera vadošo lomu tirgū; līderkompānija ir it kā orientieris
konkurentiem mārketinga stratēģijas izraudzīšanā: vai nu mest izaicinājumu, vai
imitēt, vai izvairīties no saskarsmes darījumos. Tādas vadošās kompānijas tirgū
ir, piemēram, Kodak (fotogrāfijas), IBM (datori), Xerox (kopētājtehnika),
Procter & Gamble (iesaiņoti pārtikas produkti), Coca-cola (atspirdzinošie dzērieni),
McDonalds (uzkodas), Gillette (skūšanās piederumi).
Un tomēr šo kompāniju darbībā netrūkst grūtību. Tām nemitīgi jāgādā par
sava vadošā stāvokļa uzturēšanu tirgū. Veidojas jaunas firmas, kas var mest
izaicinājumu: tās tiecas atklāt konkurentu vājās vietas un gūt pārsvaru.
Līderkompānijas viegli zaudēt savu pārākumu un pēkšņi atrasties otrajā vai
trešajā vietā tirgū. Lai tas nenotiktu, lielas pūles jāpieliek vienā no trim
pamatvirzieniem: jārod iespēja tirgus absolūtai paplašināšanai, sava daļa tirgū
jānostiprina ar aizsargpasākumiem, jācenšas palielināt savu daļu tirgū.
q Pozicionāla aizsardzība. Izsakoties militārā
valodā, ir piesātināta ar “nocietinājumiem” ap “savu” teritoriju. Tomēr
vienkārša aizsardzība, izvēloties tikai vienu pozīciju, ir tuvredzīgs
risinājums. Praksē ir pierādīts: ja līderis tirgū visus savus “resursus” sāk
lietot tikai “aizsargbūvju” izveidošanai (tikai ap parastajām precēm), viņš
savas vadošās pozīcijas sāk zaudēt.
q Flangveida aizsardzība. Tiek organizēta, lai
no konkurentu “iebrukumiem” aizsargātu kādu vājo posmu tirgū. Līdz ar to var
sagatavot arī “pretuzbrukumu”, ja tāds būtu nepieciešams nākotnē. Taču jebkuras
firmas darbības efektivitāte pazemināsies, ja konkurenti ar samērā maziem
spēkiem spēs rast pretlīdzekļus.
q Uzbrukumaizsardzība. Tas ir iniciatīvbagātāks
tirgus aizsardzības veids, kas izpaužas konkurenta darbības apsteigšanas
gadījumā, kad tas grasās mest izaicinājumu līderkompāniju tirgū. Šāda pieeja
pamatojas uzskatā, ka aktīva darbība ir labāka par biežu konkurenta pozīciju
“bombardēšanu”. Šīs darbības var veikt pēc “partizānu kara” parauga, kad vienu
konkurentu izspiež no viena tirgus, otru – no cita tirgus, vienlaikus
saglabājot stabilu daļu realizācijas apjomā. Cits paņēmiens ir proporcionāla
darbība pasaules tirgū (Seiko). Iespējami arī citi visai oriģināli
uzbrukumaizsardzības stratēģijas
varianti. Tā, piemēram, vairākums amerikāņu farmaceitisko firmu ir vadošās
noteiktas medikamentu kategorijas ražošanā. Tās nemitīgi seko konkurentu
rīcībai, noskaidrojot, vai tie nedomā celt jaunas fabrikas zāļu ražošanai.
Tikko kļūst zināms par šādiem nodomiem, līderkompānijas publicē presē viltus
informāciju par it kā sagaidāmo cenu pazemināšanos vai par jaunu uzņēmumu
celtniecību, lai gan īstenībā tās pat negrasās to darīt. Tādejādi tiek
izmantots iedarbības psiholoģiskais efekts, tiesa, tas var pastāvēt tikai
neilgu laiku.
q Pretuzbrukums. Tiek izmantots gadījumos, kad
līderkompānijai tirgū “uzbrucis” kāds no konkurentiem. Līderis nedrīkst palikt
pasīvs, kad konkurenti pazemina cenas, zibenīgi virza preces uz tirgu,
pilnveido preču ražošanu, ielaužas jaunos tirgus segmentos. Var rīkoties
dažādi: uzņemt konkurentu uzbrukumus ar “paceltiem durkļiem”, manevrēt flangos
pret uzbrucējiem, likt lietā “adatu dūrienus” – noder viss, lai atsistu
uzbrūkošo konkurentu darbību.
Bieži vien līderkompānijas daļa tirgū ir tik svarīga, ka pretuzbrukums
ir ļoti nepieciešams. Šādā situācijā uzbrukumu atvairīšanai aizsardzībniekiem
ieteicams papūlēties un atrast vājās vietas uzbrucēja pusē, t. i., viņa tirgus
segmentos, un tieši tur virzīt savas pretuzbrukuma darbības. Tā, piemēram,
savulaik kompānija General Motors, jūtot konkurējošās firmas Mercedes ietekmi,
konstruēja automobīļa Cadillac jauno modeli ar tikpat līganu gaitu kā automašīnai
Mercedes, taču ar daudz lielākām ērtībām salonā.
Par paraugu, kā konkurents tiek “saspiests knaiblēs” pēc tam, kad tas
ir sācis uzbrūkošas darbības tirgū, jāmin kompānijas Henblein stratēģija; tā
ražo degvīnu “Smirnoff”. 60. gados kompānija Wolfsemidt sāka pārdot lētāk savu
degvīnu (dzēriena pudeles cena tika pazemināta par vienu dolāru), turklāt
apgalvojot, ka kvalitātes ziņā tās produkts neatpaliekot no degvīna “Smirnoff”.
Savukārt kompānija Henblein degvīna “Smirnoff” pudeles cenu nolēma paaugstināt par
vienu dolāru, vienlaikus uzsākot divu jaunu degvīna šķirņu ražošanu, - vienu tā
pārdeva par tādu pašu cenu kā Wolfsemidt, bet otru – par cenu, kas bija par
vienu dolāru zemāka. Tādā veidā konkurējošā kompānija tika apieta no flanga.
q Mobilā aizsardzība. Tā ietver vairākas
metodes, kas sniedzas ārpus vienkāršas pastāvošo tirgus segmentu aizsardzības.
Tā paredz tirgus teritorijas paplašināšanu, papildu tirgustelpas apguvi uz
jaunu preču attīstības rēķina. Turklāt tiek lietoti tādi stratēģijas veidi kā
tirgus paplašināšana un diversifikācija.
q Sašaurinoša aizsardzība. Tā tiek lietota tad,
kad līderkompānija atklāj, ka nespēs ilgi aizsargāt pret uzbrukumiem absolūti
visas savu tirgus segmentu preces. Ja spēki izkliedēti, sadrumstaloti, tad konkurenti
var tos paklusām “apgrauzt” visos vājajos virzienos. Šādos apstākļos
mērķtiecīgi ir atstāt vājākos tirgus segmentus un visus spēkus koncentrēt
stiprākajos tirgus segmentos.
3. Uzbrukuma stratēģijas “izaicinājums tirgū” veidi.
Firmas, kuras
tirgū atrodas otrajā, trešajā vai vēl zemākā vietā, var dēvēt par tādām, kas
seko aiz vadošās firmas. Dažas no tām, piemēram, Colgate, Ford, Pepsi-Cola, pēc
realizācijas apjoma ir diezgan lielas. Šādām firmām, izraugoties pret
konkurentiem vērsto stratēģiju, pastāv divi alternatīvi varianti: 1) uzsākt
uzbrukumu vadošās firmas vai citu konkurentu pozīcijām, lai nākotnē varētu
paaugstināt savu tirgus daļu; 2) samierināties ar savu stāvokli tirgū, uzturot
to ar dažādām metodēm. Praksē ir pierādījies, ka sacensība starp konkurentiem
ir daudz intensīvāka nozarēs ar augstu pastāvīgo izmaksu līmeni, samērā lieliem
preču krājumiem un diezgan lēni augošu sākotnējo pieprasījumu pēc jaunām
precēm.
q Frontāls uzbrukums. Tas nozīmē, ka
uzbrucējfirma savus resursus koncentrē visus uzreiz un vērš tos pret
konkurentu. Uzbrukumam jāpakļauj stiprās un nevis vājās aizsardzības puses.
Cīņas iznākums būs atkarīgs no tā, kuram šīs stiprās puses ir stiprākas.
Pilnīgā frontālā uzbrukumā uzbrucējs ar savu oponentu sacenšas gan preces
kvalitātes un cenas, gan reklāmas jomā. Tomēr, lai gūtu reālu uzvaru, ir
nepieciešami pārliecinoši argumenti. Kādreiz, būdama pasaulē otrajā vietā pēc
realizācijas apjoma, Brazīlijas žilešu ražotājfirma nolēma uzbrukt
līderkompānijai Gillette “visā frontē”. Kad menedžeriem jautāja, kādā veidā
firma iecerējusi gūt panākumus (vai ražojot labākas kvalitātes preces ar zemāku
cenu, labāku iesaiņojumu, vai ar labāku reklāmas un tirdzniecības
organizāciju), viņi atbildēja, ka galvenais viņiem esot – apņēmība un
noskaņojums lielām lietām. Faktiski šis
uzbrukums beidzās ar pilnīgu izgāšanos.
Lai gūtu
panākumus, uzbrucējam jābūt vairākām būtiskām priekšrocībām salīdzinājumā ar
konkurentu. Zināmais militārais princips ir, ka pārējos vienādos apstākļos
uzvar tā puse, kurai ir salīdzinoši vairāk resursu. Kā zināms, ja uzbrucējam ir
precīzāka apšaude, viņš sava pretinieka resursu pārsvaru var neitralizēt.
Turpretī, ja uzbrucējam ir salīdzinoši mazāk resursu un tas sliktāk šauj, tad
frontāls uzbrukums līdzinās pašnāvībai. Tas pats notiek arī biznesa sfērā.
Savulaik – 70. gados – par to praksē pārliecinājās tādas lielas kompānijas kā
RCA, General Electric, Xerox, kad tās bija izvēlējušās smago frontālā uzbrukuma
ceļu pret IBM.
Bez pilnīga frontāla uzbrukuma var izmantot
tā “modifikācijas” – pazemināt cenas visām precēm salīdzinājumā ar
konkurentiem.
Cits frontāla uzbrukuma variants ar cenu
palīdzību ir investīciju ieguldīšana pētniecībai arī citos virzienos, lai
pazeminātu izmaksas un pēc tam uzbruktu konkurentiem uz cenu pazemināšanas
metodes bāzes. Šādā veidā lielus panākumus guva kompānija Texas Instruments, kā
arī vairākas Japānas firmas.
q Flangveida uzbrukums. Tā pamatā ir princips
“koncentrēt spēkus pret pretinieka vājākajām vietām”, kad uzbrukums notiek no
sāniem vai aizmugures. Šāda veida uzbrukums sevišķi pievilcīgs ir tad, ja
uzbrucējam ir mazāk resursu nekā konkurentam. Tāpēc, ja vien kompānija nevēlas
nīkuļot aizsardzībā, tā var uzsākt uzbrukuma manevrus no flangiem.
Praksē ir
pierādījies, ka flangveida uzbrukums pret konkurentiem var notikt divējādi –
teritoriāli un kādā no segmentiem. Pirmā veida uzbrukums paredz tā izvēršanu
visā valsts reģionā, pilsētas teritorijā atkarībā no tā, kur oponenti vēl nav
nostiprinājuši savas pozīcijas. Tā, piemēram, daži kompānijas IBM sāncenši
savas pozīcijas nostiprina vidēja lieluma un mazās pilsētās, kuras neapkalpo
līderkompānija. Otrā veida uzbrukums paredz pēkšņu ielaušanos ar savu preci
kompānijai jaunā segmentā, kur atklājusies kaut kāda “sprauga”. Visumā
flangveida uzbrukumiem, kuri koncentrējas ap “spraugām” tirgū, ir vairāk
izredžu uz panākumiem nekā frontālajam uzbrukumam – tas sakarā ar elastīgumu,
pēkšņumu un resursa līdzsvarošanu ar iespējām.
q Ielencošs uzbrukums. Nozīmē mēģinājumu
iespiesties konkurenta tirgus teritorijā. Sākumā var daļēji praktizēt uzbrukumu
visos virzienos pēc frontālā uzbrukuma parauga. Ja konkurents veic efektīvus
aizsargpasākumus, tad tam var uzbrukt no aizmugures. Uzbrucējs var tirgū
piedāvāt tāda paša veida preci kā konkurents, taču lielākā sortimentā. Tāda
ielencoša uzbrukuma stratēģijas paraugs ir Japānas kompānijas Seiko darbība.
Vairākus gadus tā ražoja un visā pasaulē piedāvāja lielu daudzumu pulksteņu un
pircējus ieinteresēja ar milzīgu pamatmodeļu (ap 2300) dažādību. Kompānija
izmantoja visu iespējamo – modi, pulksteņu papildu raksturlielumus, kvalitātes
priekšrocības un daudz ko citu, - lai tikai pircējus ieinteresētu iepirkties
savos veikalos.
q Apejošs uzbrukums. Nozīmē konkurenta apiešanu un tirgus
sagrābšanu, izmantojot resursu aptuvenu līdzsvaru ar konkurenta iespējām. Te
var būt trīs varianti: diversifikācijas tips „jaunās preces esošajos tirgos“;
diversifikācijas tips „jauni teritoriālie tirgi ar jau esošajām precēm“;
būtisks jauninājums jaunas tehnoloģijas izstrādnē pastāvošās preces veida
ražošanā.
Šo metodi bieži izmanto nozarēs, kurās izmanto
samērā daudz sarežģītas tehnikas. Tā vietā, lai imitētu konkurentu preces un
tos izaicinātu ar frontālā uzbrukuma palīdzību, firma var nodarboties ar
patiesu zinātniskās pētniecības darbu un censties attīstīt jaunu tehnoloģiju.
Kad tā ir apmierināta ar sasniegto tehnoloģisko līmeni, var uzsākt uzbrukumu
tajās tirgus teritorijās, kur, pēc aprēķiniem, varētu gūt pārsvaru pār
konkurentu. Tā, piemēram, firmas Atari izaicinājums videospēļu tirgū bija
precīzi aprēķināts un uzsākts tajā brīdī, kad tika gūtas izšķirošas
priekšrocības tehnoloģijā salīdzinājumā ar konkurentiem.
q Partizānuzbrukums. Atsevišķi nelieli
uzbrukumi (ar pārtraukumiem) dažādos konkurenta tirgos. Uzdevums – radīt
oponenta satraukumu, zināmā mērā demoralizēt viņu un ar laiku radīt
atbalstpunktu izšķirošam uzbrukumam. Uzbrucējs var lietot gan parastās, gan arī
netradicionālas metodes. Biznesa pasaulē tās ir: izlasveida cenu pazeminājums,
iejaukšanās sadales kanālu sistēmā un citas legālas darbības pret konkurentiem.
Visbiežāk partizāndarbību praktizē sīkās firmas pret lielajām firmām. Tā kā tām nav iespēju frontāliem
vai efektīviem flangveida uzbrukumiem, nelielās firmas, izsakoties militārā
valodā, atklāj pēkšņu uguni preču virzības sistēmā vai sāk cenu uzbrukumu lielā
konkurenta tirgū, visbiežāk uz labu laimi, tādejādi vājinot pretinieku. Te
iespējami divi stratēģiski paņēmieni – var veikt vai nu vairākus prāvus
uzbrukumus, vai daudzus sīkus “dūrienus”. Protams, sīko uzbrukumu straume
izraisa lielu dezorganizāciju konkurentu vidū. Tomēr partizānuzbrukumiem labāk
izraudzīties samērā mazus, no tirdzniecības centriem savrup teritoriālos tirgus
nevis lielus tirgus, kuros aizsardzībniekam ir lielāka pieredze un iespējas
ātrai atbildes rīcībai.
Būtu maldīgi domāt, ka partizānuzbrukums ir
stratēģija, kas īstenojama ar salīdzinoši maziem resursiem un dod samērā mazu
efektu. Ja šādi uzbrukumi ir ilgstoši, tie var kļūt par dārgu prieku, lai arī
izmaksā lētāk nekā frontālie, flangveida vai ielencošie uzbrukumi. Turklāt
partizāndarbība prasa samērā lielu sagatavotību, it īpaši, ja uzbrucējs
pretinieku vēlas pilnīgi pieveikt.
4. SEKOŠANAS stratēģijas “SEKOŠANA AIZ VADOŠĀ” veidi.
Ne
jau visas firmas met līderkompānijai izaicinājumu tirgū. Kā norādīts,
mēģinājumi atņemt konkurentiem pircējus spiež veikt pretpasākumus uzbrukuma
atvairīšanai. Abas puses (uzbrucējs un aizsardzībnieks) var ciest zaudējumus,
taču šāda savstarpēja cīņa parasti būs postošāka firmai, kas ienākusi ar
izaicinājumu tirgū. Tāpēc daudzas kompānijas satraucošās uzbrukumstratēģijas
vietā labāk izvēlas mierīgo sekošanu aiz vadošā.
q Apzinātas līdzāspastāvēšanas stratēģija. Tā
visbiežāk vērojama nozarēs, kas ražo viendabīgu produkcijas veidu – tēraudu,
mēslošanas līdzekļus, ķimikālijas utt. Te ir samērā niecīgas iespējas
diferencēt preci pēc kvalitātes, cenas, servisa līmeņa. Tāpēc firmu vispārējā
noskaņa šādās nozarēs ir pret tirgus sagrābšanu un pircēju atņemšanu
konkurentiem, jo tāda uzbrukumstratēģija tikai provocē uz atriebības
pasākumiem. Rezultātā tirgus daļa katrai firmai ir relatīvi stabila.
Tomēr nevar
teikt, ka firmām, kuras ir samierinājušās ar sekošanu aiz vadošā tirgū, nebūtu
nekādas stratēģijas Šo firmu rīcībā jābūt metodēm, kas nodrošina savu pircēju
saglabāšanu un jaunu pircēju ieinteresēšanu tirgus paplašināšanas gadījumā.
Katra sekotājfirma cenšas gūt priekšrocības savā mērķtirgū izvietojuma,
servisa, finansu jomā. Šādām firmām visbiežāk uzbrūk tie, kas izvēlējušies
izaicinājumstratēģiju. Tāpēc visu laiku jātiecas noturēt pietiekami zemā līmenī
ražošanas izmaksas un pienācīgā līmenī – produkcijas kvalitāti un servisu.
Tirgū iespējami
trīs sekošanas stratēģijas veidi.
§
Cieša sekošana. Sekotājfirma turas aiz līderkompānijas pēc iespējas vairākos tirgus
segmentos. Šajā gadījumā sekotājfirma gandrīz ir pārņēmumi
izaicinātājkompānijas lomu, lai gan visumā līderkompānijai no tā nerodas
problēmas; protams, starp kompānijām var gadīties arī konflikti.
§
Distancēta sekošana. Sekotājfirma ievēro noteiktu distanci, lai gan seko vadošajam
lielākajā daļā tirgu gan jaunievedumu, gan
cenu līmeņa un preču sadales kanālu jomā. Šāds stratēģijas veids
līderkompānijai ir samērā pieņemams. Tā pieļauj tikai nelielu konkurenta
iejaukšanos savos biznesa plānos, tāpēc var būt droša no iespējamiem
apvainojumiem par tirgus monopolizāciju. Šāda tipa sekotājfirmas savu attīstību
un augšanas tempus var nodrošināt, pārņemot savā īpašumā mazākas firmas.
§
Izlasveida sekošana. Sekotājfirma zināmos aspektos līderkompānijai seko cieši, bet citās
darbības jomās cenšas rīkoties pēc savas īpašas metodes. Tā, piemēram, firma
var būt pietiekami attīstīta un patstāvīga jaunievedumu jomā, taču tā izvairās
no tiešas konkurences nozarēs, kurās vadošās kompānijas pārsvars ir
acīmredzams. Parasti šādas sekotājfirmas ar laiku pārvēršas par
izaicinātājkompānijām tirgū.
5. SPECIALIZĀCIJAS stratēģijas “NIŠA TIRGŪ” veidi.
Kā
zināms, gandrīz visās nozarēs pastāv nelielas firmas vai lielo kompāniju filiāles,
kuras specializējušās kādā noteiktā preces, pakalpojuma vai darbības jomā. Tās
parasti “okupē” tā dēvētās tirgus nišas un darbojas pietiekami efektīvi,
bāzējoties uz savu šauro specializāciju un augsto apkalpošanas kvalitāti un
kultūru. Savā stratēģijā tās ir izvirzījušas mērķi rast tieši šādas nišas, lai
tajās varētu “ierakties” un nodarboties ar biznesu, gūstot samērā normālu
peļņu.
§
Specializācija konkrētām
vajadzībām. Firma specializējas kāda noteikta pircēju
vajadzību veida apmierināšanā (vai apkalpošanā). Tā, piemēram, juridiskā firma
var specializēties, sniedzot savus pakalpojumus krimināltiesību, civiltiesību
vai saimniecisko tiesību jomā.
§
Vertikālā līmeņa
specializācija. Firma specializējas vienā no
produkcijas ražošanas cikla līmeņiem. Tā, piemēram, varu iegūstošā firma var
specializēties izejvielas, kā arī vara produktu ražošanā un realizācijā u. tml.
§
Specializācija pēc vajadzību
apmēra. Firma specializējas preču pārdošanā sīkiem,
vidējiem vai lieliem patērētājiem. Turklāt gadījumu vairākumā nišu stratēģijas
apstākļos tā nodarbojas tieši ar sīko patērētāju apkalpošanu, jo tos ignorē
lielie preču piegādātāji.
§
Specializācija pēc
teritoriāliem tirgiem. Firma specializējas tikai
pilsētu, reģionu vai visas valsts tirgus apkalpošanai.
§
Specializācija pēc precēm. Firma ražo tikai vienu produkcijas veidu (iespējams, arī plašā
sortimentā). Tā, piemēram, nozarēs, kas ražo laboratoriju iekārtu, nereti
pastāv firmas, kuras ražo vai nu tikai mikroskopus, vai tikai lēcas
mikroskopiem.
§
Specializācija pēc preces
raksturlielumiem. Firma ražo tikai noteikta veida
preces ar specifiskām īpatnībām vai specializējas specifiska pakalpojuma
sniegšanā. Šādas firmas bieži pastāv autoservisa pakalpojumu sniegšanas sfērā.
§
Specializācija pēc pasūtījuma. Firma ražo preces pēc patērētāju individuālā pasūtījuma.
§
Specializācija pēc preces
kvalitātes. Firma ražo tikai augstas kvalitātes
preces, kurām ir augsta cena. Tās parasti ir prestiža preces pircējiem ar
lieliem ienākumiem.
§
Specializācija pēc pakalpojumiem. Firma piedāvā vienu vai vairākus pakalpojumu veidus, kurus neveic
citas firmas. Tā, piemēram, kāda banka var pieņemt pieprasījumus pēc kredīta pa
telefonu (ja to nedara neviena cita banka).
Firmas, kas
izvēlējušās nišas stratēģiju, riskē ar to, ka attiecīgā tirgus niša var būt vai
nu izsmelta, vai pakļauta konkurentu uzbrukumiem. Tāpēc priekšroka ir dodama
“vairāku nišu” stratēģijai; ja kādā vienā no tām neveiktos, firma var
nodrošināt savu izdzīvošanu. Nereti pat lielās kompānijas priekšroku dod vairāku
nišu stratēģijai, lai varētu apkalpot lielas ietilpības tirgu.
I Z M A M T O T Ā S L I T E R A T Ū R A S
U N A V O T U S A R A K S T S
1. Beļčikovs J., Praude V. Mārketings. – R.: Zvaigzne ABC, 1994. – 301
lpp.
2. Hamblina K. Īsi par mārketingu. – R.: RKS komercizglītību centrs, 1994.
– 95 lpp.
3. Praude V. Ko ražot, kā pārdot un kā iekarot tirgu. – R.: Biznesa
komplekss, 1994. – 96 lpp.
4. Vitera Dž., Vipermane K. Mārketings mazajos uzņēmumos. – R.: Merkūrijs
LAT, 1995. – 130 lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru