Jēkabpils Valsts ģimnāzijas
12.a klases skolnieces
Laimas Vizules
zinātniski pētnieciskais darbs literatūrā
LATVIEŠU TAUTASDZIESMU POĒTIKAS UN SATURA IETEKMES
PĒDAS IMANTA ZIEDOŅA DZEJĀ
Darba vadītāja:
Jēkabpils Valsts ģimnāzijas
latviešu valodas
skolotāja
dr. paed. mag.
Inga Ermansone
Jēkabpils
2001
Saturs
Ievads..................................................................................................................................................................... 3
1. Poētikas
un satura īpatnības latviešu tautasdziesmās.................................... 4
1.1. Latviešu
tautasdziesmu pantmērs un uzbūves īpatnības............................................... 4
1.2. Latviešu
tautasdziesmu valoda................................................................................................ 5
1.3. Cilvēks
un viņa vieta pasaulē latviešu tautasdziesmu izpratnē.............................. 6
2. Latviešu
tautasdziesmu poētikas un satura ietekmes pēdas Imanta Ziedoņa dzejā 8
Secinājumi........................................................................................................................................................ 20
Izmantotā literatūra.......................................................................................................................... 22
Anotācija......................................................................................................................................................... 23
Annotation..................................................................................................................................................... 24
Ievads
Manas un tāpat arī citu vidusskolēnu zināšanas par
tautasdziesmām un to nozīmi ir ļoti niecīgas un virspusējas. Mēs mācījāmies par
tautasdziesmām tikai pamatskolas klasēs, apskatot relatīvi sīku daļu no tām,
līdz ar to ir radies visai nepilnīgs priekšstats. Veicot pētniecisko darbu,
vēlējos uzzināt vairāk par tautasdziesmām un noskaidrot to nozīmi, aktualitāti savā
dzīvē un mūsdienās vispār.
Imanta Ziedoņa dzeju izvēlējos, jo
man pašai tā šķiet tuva. Svarīgi arī tas, ka Imants Ziedonis, būdams viens no
tautiskākajiem dzejniekiem, vienlaicīgi ir mūsdienīgs. Līdz ar to, pētot
tautasdziesmu ietekmes pēdas viņa dzejā, iespējams gūt vispārīgu priekšstatu
par mūsdienīgā un tradicionālā mijiedarbību.
Darba hipotēze: latviešu tautasdziesmas ir
daudzveidīgi ietekmējušas Imanta Ziedoņa dzeju.
Darba
mērķis: izpētīt
latviešu tautasdziesmu ietekmi Imanta Ziedoņa dzejā.
Darba
uzdevumi:
1. Noskaidrot latviešu tautasdziesmu poētikas un satura
raksturīgās iezīmes,
2. Lasīt Imanta Ziedoņa dzeju, atrodot dzejoļus, kuros
parādās tautasdziesmu ietekme,
3. Analizēt iegūto informāciju, izdarīt secinājumus.
Darbs sastāv no 2 galvenajām daļām. Pirmajā daļā – teorētisks
pētījums par latviešu tautasdziesmām. Šajā daļā ietilpst trīs apakšnodaļas –
1. Tautasdziesmu pantmērs un uzbūves īpatnības,
2. Tautasdziesmu valoda,
3. Cilvēks un viņa pasaule latviešu tautasdziesmās.
Otrā daļa ir praktiskā daļa, kurā tiek analizēta Imanta
Ziedoņa dzeja, mēģinot atklāt latviešu tautasdziesmu poētikas un satura ietekmi
tajā. Dzejoļi skatīti krājumu hronoloģiskā secībā, lai konstatētu raksturīgo
katrā krājumā un pārmaiņas daiļrades kopējā noskaņā.
1. Poētikas un satura īpatnības latviešu tautasdziesmās
Analizējot
latviešu tautasdziesmas, man likās būtiski pievērst uzmanību pazīmēm, kas
nosaka tautasdziesmu atpazīstamību:
1)tautasdziesmu pantmēram un uzbūves īpatnībām,
2)tautasdziesmu valodai,
3)pasaules skatījumam tautasdziesmās.
Konkrētāk pētīta izpratne par cilvēku un viņa vietu pasaulē
latviešu tautasdziesmās.
1.1. Latviešu tautasdziesmu pantmērs un uzbūves īpatnības
Latviešu
tautasdziesmu pantmēru ietekmē latviešu valodai raksturīgais vārda pirmās
zilbes uzsvars. Pantmēri, kas atbilst šim nosacījumam un ir raksturīgi latviešu
tautasdziesmām, ir trohajs un daktils. Trohajiskajā pantmērā sacerēta lielākā
daļa tautasdziesmu. Šīs dziesmas parasti ir četrrindes formā. Katra rindiņa
sastāv no divām dipodijām. Vienā dipodijā ietilpst divas pēdas (pēda –
uzsvērtas un neuzsvērtas zilbes kopums). Dipodijas vienmēr ir atdalītas ar
cezūru – pauzi, kas nekad neatrodas vārda vidū. [14; 18.–19.] Katrā rindiņā
parasti ir astoņas zilbes. Ja kādā rindiņā (visbiežāk – otrajā vai ceturtajā)
astotā zilbe iztrūkst, tās vietā var tikt pievienots lāpāmais vokālis. Tas
palīdz saglabāt tautasdziesmu ritmiskumu. Parasti kā lāpāmais vokālis tiek
lietots patskanis “i“, taču dažkārt satopami arī “a” vai “e”. [15; 81.–82.]
Daktila pantmērā
sacerēts daudz mazāk dziesmu – tikai ap 5%. Bieži vien tās ir saistītas ar deju
vai rotaļu. Daktils atšķiras ar to, ka tajā ir trīszibīga pēda. Zilbju skaits
rindiņā var brīvi variēties. Nepiemīt stingra simetrija, tāpēc nav tik stingri
dziesmu veidošanas noteikumi.
Tautasdziesmām
raksturīga formuliska uzbūve. Par formulām sauc vārdus, vārdu pārus, rindas vai
pat veselas divrindes, kas bieži atkārtojas līdzīgās teksta situācijās. Tie ir
elementi, kurus pārkārtojot dažādās variācijās, tiek iegūtas jaunas dziesmas,
kas vairāk piemērotas konkrētajai situācijai. Šīs īpatnības dēļ tautasdziesma
nav sastingusi nemainīgā formā, tai ir iespējamas neskaitāmas variācijas. [14;
16.–17.]
Tautasdziesmu stingro
formu dažādo figūras – rindu sasaistījuma veidi.:
ü ķēde – rinda tiek divreiz
atkārtota, ar atkārtojumu sagatavojot jaunu domu,
ü pakare – iepriekšējās rindas
beigas tiek izmantotas kā nākošās sākums,
ü anafora – divas blakusesošas
rindas sākas ar vienu un to pašu vārdu vai teikuma daļu,
ü epifora – divām rindām
vienādi nobeigumi.
Ar šādiem
izteiksmes līdzekļiem tiek panākts dziesmu skanīgums, poētiskums. [1; 67.]
1.2. Latviešu tautasdziesmu valoda
Latviešu tautasdziesmu valoda ir savdabīga, bagāta
ar dažādiem raksturīgiem izteiksmes līdzekļiem, kas to atšķir ne vien no
mūsdienās runātās valodas, bet arī no citu folkloras žanru, kā pasaku, teiku,
valodas.
Tautasdziesmu valoda ir tēlaina, poētiska, taču
vienlaicīgi arī ļoti konkrēta un lakoniska. Raksturīga izvairīšanās no
liekvārdības, īpaši ierobežots saikļu lietojums. Lakonisms cieši saistīts ar
simbolu tradicionalitāti, kas rada asociāciju plūsmu, tā paplašinot, vispārinot
konkrētās dziesmas saturu.
Viena no raksturīgākajām iezīmēm tautasdziesmās ir
plašais deminutīvu lietojums. Pastāv uzskats, ka tā cēlonis galvenokārt ir
metrikas kanons, vēlēšanās ievērot precīzu ritmiku, jo pamazinājuma lietojums
dod papildus 1–3 zilbes. [12; 199.–200.] Tomēr jādomā, ka šo vārdu formu
lietošana sakņojas seno latviešu domāšanā, uztverē. deminutīvos tiek saukts ne
tikai kaut kas mazs un mīļš (māsiņa, pelīte), bet arī kaut kas liels, stiprs,
varens (ozoliņš, pērkonītis). Arī vilks, kas apēdis kumeļu dabū vilciņa
nosaukumu. Tādējādi pamazinājuma vārdi kļūst par pastāvīgu, sastingušu vārda
formu. [15; 76] Deminutīvi ir arī veids, kā tiek iemiesots pasaules kopums,
ļaunā un labā dialektikas vienība.[12; 200]
Vēl kāda raksturīga parādība – pastiprināta
pagātnes formu lietošana. Darbības vārdi pagātnes formā bieži tiek lietoti arī
tad, ja darbība notiek tagadnes laikā, dažkārt pat nākotnē. Šāda pieeja piešķir
tautasdziesmu izteiksmei miera sajūtu, darbība pieņem lielāku plašumu, dziesma
iegūst savu īpašo nokrāsu. Pagātnes lietojums atklāj tautasdziesmu episko
raksturu. [15; 76.] Arī Imants Ziedonis tautasdziesmas atzīst par mūsu tautas
radīto eposu. [17; 8.]
Tautasdziesmu valodu bagātina un dzejiskāku dara
tādi tēlainās izteiksmes līdzekļi kā metaforas, personifikācijas, epiteti,
paralēlismi, salīdzinājumi, simboli. Vēl viens veids, kā tiek panākts valodas
skanīgums, ir aliterācija – vesela vārdu grupa sākas ar vienu un to pašu skaņu
vai skaņu kopu.
1.3. Cilvēks un viņa vieta pasaulē latviešu tautasdziesmu izpratnē.
Latviešu tautasdziesmas ir daudzveidīgas tematikas
ziņā. Dziesmās ietvertas visas senā latvieša dzīves sfēras, turklāt katrs
notikums, katra parādība var tikt interpretēta dažādi – atkarībā no dziesmas
teicēja pieredzes, rakstura, temperamenta, lomas konkrētajā situācijā. Līdz ar
to tautasdziesmu sižetiskās iespējas ir praktiski neizsmeļamas. Manuprāt,
būtiskāk ir nevis sīki pētīt un analizēt atsevišķas sižeta līnijas, bet
saskatīt un izprast, kā dainu cilvēks redzējis pasauli un kā apzinājies savu vietu
tajā.
E. Kokare izdala divus dažādus pasaules uztveres
veidus:
1) cilvēks pasauli apgūst, pārnesot uz to
cilvēciskās dzīves formas,
2) cilvēks izjūt sevi kā dabas daļu, uz ko
iedarbojas vispārējās dabas likumības, cenšas tām piemēroties, iekļauties tajās.
Tautasdziesmām raksturīgs pirmais variants. Šādu
pasaules uzskatu mēdz dēvēt par socioantropomorfisko, tik pat labi to varētu
saukt arī par folklorisko pasaules uzskatu. [5; 9.–10.]
Kāds tad īsti ir dainās apdziedātais cilvēks? I.
Ziedonis grāmatā “Tu dzīvoji dižu darbu” raksta: “Pirmā būtiskā īpašība, kas
piemīt dainu īstenībai un līdz ar to arī tautasdziesmu varonim, ir daiļums.
Latviešu folklorā to izsaka vārds “balts”. Baltam kļūt nozīmē kļūt skaidram,
daiļam un labam reizē. Vārds “balts” sevī ietver estētiskās un ētiskās vērtības
reizē. Dainu ļaudis nešķir daiļo no labā.” [17; 23.] Cilvēka paša iekšējais
daiļums ir cieši saistīts ar prasmi saskatīt daiļo sev apkārt. Arī smagajā
ikdienā dainu latvietis redz skaistumu. Tā nav pārspīlēta dzīves izskaistināšana,
šādas pasaules uztveres pamatā ir paaudžu uzkrātā dzīves gudrība, māksla smago
dzīvi viegli dzīvot, smago darbu viegli darīt. [3; 6.] Darbam dainu pasaulē ir
ievērojama nozīme. Tas ir ne tikai materiālo vērtību nodrošinātājs, bet arī
personību veidojošs faktors. Darbs ir arī iespēja cilvēkam organiski iekļauties
lielajā pasaules ritumā, būt daļai no tā.
Visprecīzāk cilvēka attiecības ar pasauli raksturo
vārds “saderība”. Saderība ar apkārtējiem saskaņa ar sevi un dabu. Tā balstās
uz apziņu, ka visam pasaulē ir sava jēga un sūtība, ka katrai lietai pasaulē ir
sava vieta. [3; 10] Dainu pasaule tāpēc ir sakārtota un harmoniska, tāds ir arī
tautasdziesmās attēlotais cilvēks. Ar savu pozitīvo attieksmi viņš ir spējīgs
stāties pretī ļaunumam, nevis pakļaujoties tam, nevis piemērojoties, bet garīgi
attālinoties no tā, saglabājot sevī skaidrību un labestību. I. Ziedonis raksta:
“Baltu tautām pastāvēja stingrs paradums – ļauno nedaudzināt un nepieminēt.
Tāpēc tautasdziesmās maz, ļoti maz niknuma, tieši uzrunājošu žēlabu un bēdu
sūdzēšanas. Bet prieka vairāk varbūt nekā pašā sadzīvē, iedvesmaskārt vairāk.”
[16; 29] Tā, manuprāt, ir viena no vērtīgākajām īpašībām, ko būtu vērts
iedzīvināt arī mūsdienu pasaulē.
Tautasdziesmu
pamatattieksme pret pasauli ir labvēlība. Tā izpaužas gan kā atvērtība
pasaulei, gan kā sirsnība, žēlsirdība, dāsnums. Raksturīga arī smalkjūtība un
pietāte, kas neļauj skaļi izteikt savas jūtas un pārdzīvojumus. [3; 12.– 13.]
Tautasdziesmām piemīt īpašs mīļums, tas ir kluss, neuzbāzīgs, kautrīgs. tas
neizpaužas “..patosā, kaismīgā uzbangojumā vai ārišķīgā skaļumā, drīzāk gan –
klusā kautrīgumā un savaldīgā diženumā.” [16; 53.–54.]
Krietnums,
drosme, varēšana, paļāvība uz sevi un saviem spēkiem – dainu varonim
raksturīgas īpašības. Vispirms cilvēks ir vērsts sevī, tikai pēc tam, sevi
pazīstot un izkopjot, var ko dot pasaulei. Tāpēc dainu cilvēks ir intraverts,
vairāk kluss un vērojošs, nekā ārišķīgs un sevi demonstrējošs. Tomēr tas
nenozīmē patmīlību un egoismu, jo visa pamatā tik un tā ir mīlestība uz dzīvi
visās tās neatkārtojamajās izpausmēs.
2. Latviešu tautasdziesmu poētikas
un satura ietekmes pēdas Imanta Ziedoņa dzejā
Latviešu dzejā
vēsturiskās attīstības gaitā izveidojies vesels paņēmienu kopums folkloras
tradīciju iedzīvināšanai dzejā. Folkloras un dzejas saistība iespējama vairākos
slāņos, ko sīkāk raksturojusi M. Ligere. Viņa savā pētījumā izdala 3 šādus
variantus:
1)gatavu
folkloras formu, formelementu vai žanru ieplūdinājums dzejā. Taču tie nav tikai
neitrāli, ilustratīvi iespraudumi, svarīga ir dzejnieka paustā attieksme,
iesprauduma jaunā funkcija. Tie var kalpot kā argumenti, noliegumi, ironija,
polemika u.tml. Šo dzejas un folkloras kontaktformu parasti lieto, lai
paspilgtinātu valodu, atdzīvinātu situāciju, radītu vēlamo noskaņu, zemtekstu.
Šis folkloras iesaistes veids ir vistradicionālākais un vieglāk konstatējamais.
2)folkloras tēli,
motīvi, formas, žanri tiek izmantoti vienīgi par izejas situāciju. uz šī pamata
autors rada jaunu kvalitāti, kurā valda autora subjektīvā nostādne, viņa
pasaules skatījums. Dzejnieks ar savu filozofisko domu spēj dot tēliem
neparastu, varbūt pat tradicionālajai izpratnei tikai daļēji atbilstošu saturu.
Latvijā šāda iezīme dzejā īpaši aktuāla no 60. gadu beigām līdz 80. gadiem,
runājot par visai tautai būtiskām, ar tās pastāvēšanu saistītām problēmām,
3)dzejā tiek
atdzīvinātas kategorijas ar stabilu, paaudžu tradīcijās saglabātu jēgu un
vērtējumu (folkloras valodā tās tiek dēvētas par tikumiem). Folkloriskais
pasaules skatījums nonāk saskarē ar mūsdienu nostādnēm, laika distance zaudē
nozīmi, jo pastāv vērtības, kuras nemainās.[9; 155. – 157.]
Šie M. Ligeres
vispārīgie konstatējumi par folkloras un dzejas sistēmu saistību ir palīdzējuši
konkretizēt mana darba hipotēzi. Ja M. Ligere šeit runā par latviešu dzeju
vispār, tad man būtu jānoskaidro, kā šīs tendences atklājas Imanta Ziedoņa
dzejā. Pieļauju, ka tajā iespējamas arī vēl citas, niansētākas pieejas, kas nav
viennozīmīgi ietilpināmas M. Ligeres piedāvātajā sistēmā. Turklāt mani šajā
gadījumā interesē tieši tautasdziesmu, nevis pasaku, teiku, sakāmvārdu u.c.
folkloras žanru ietekme, jo tautasdziesma ir dzejai tuvākais folkloras žanrs,
arī poētiskākais un formas ziņā tradicionālākais.
Imants Ziedonis
latviešu dzejā ienāk 60. gadu sākumā. Viņa toreizējai dzejai raksturīgs
nemiers, trauksme, tradicionālo priekšstatu un domāšanas veida noliegums.
Pamazām dzeja kļūst rimtāka, apvaldītāka, tajā ienāk vairāk filozofijas,
izpratnes. I. Ziedonis un viņa dzeja mainās. Laikā no 60. gadiem līdz mūsu
dienām notiek vairāki būtiski pavērsieni dzejas formā, saturā, liriskā varoņa
personībā. Mainās arī pats autors un viņa priekšstati. Ietekmē gan situācija
sabiedrībā, gan personīgā pieredze, gan lasītais, apgūtais un pētītais. I. Ziedoņa
dzeju nedrīkst uzskatīt par konstantu un nemainīgu. Tā atrodas nepārtrauktā
attīstībā, katra laika posma darbiem ir .savas raksturīgās iezīmes un nav
iespējams atrast vienu neapstrīdamu kopsaucēju. tāpēc būtu jāapskata dzejoļu
krājumi hronoloģiskā secībā, pievēršot uzmanību ne tikai tautasdziesmu
ietekmei, bet arī krājuma kopējai idejai.
Pats pirmais
dzejoļu krājums – “Zemes un sapņu smilts”. To autors veltījis sev tuvajiem
cilvēkiem, ģimenei, savai dzimtajai pusei. Būtiskākā tēma šajā krājumā ir
darbs. Darbs – gan kā ikdienas grūtums, gan kā prieka avots:
“Ar darvas rūgtumu ziedu saldums
jaucas,
Un kopā tas saucas –
Darbs.”
Mazāk apdzejots
zemnieka darbs, vairāk – zvejnieka skarbā ikdiena. tas tāpēc, ka paša dzejnieka
bērnība aizritējusi pie jūras. Nenoliedzot darba sūrumu, dzejnieks tomēr
apgalvo, ka darbs ir skaistuma radītājs:
“Manējais skaistums
Saknes dzen ikdienas plienā,
Izsūrst rokās
Un tad tikai sirdī ienāk.”
Šeit varētu vilkt
paralēles ar tautasdziesmām, kas cildina darbu
“Ai, darbiņi, ai, darbiņi,
Bez darbiņa nevarēju”.
Tomēr, šķiet,
būtu pārdroši apgalvot, ka tieši dainās būtu meklējamas I. Ziedoņa darba
apdzejošanas saknes. Drīzāk varētu pieņemt, ka dzejnieku iespaidojis padomju
laikam raksturīgais vienkāršā darba cilvēka kults. Atšķirība ir būtiska, jo
tautasdziesmās darbs ir cilvēka dzīves piepildījums, augstākais tikums, iespēja
iekļauties dabas norisēs. Šajā gadījumā tomēr vairāk izcelta tā darba jēdziena
nianse, kas saistās ar materiālu vērtību radīšanu, apzinīgu sava pienākuma veikšanu,
darbu kā cīņu sabiedrības labā.
Tomēr šajā
krājumā kaut tikai dažos dzejoļos ir jaušama tautasdziesmu klātbūtne. Tāds ir
dzejolis ‘Trīs tosti”, kuru ievada tautasdziesmas rindas:
“Jūriņ’ prasa smalku tīklu,
Laiviņ’ baltu zēģelīti.”
Šķiet, ka šajā dzejolī
tautasdziesmai tomēr ir visai niecīga loma. Tā kalpo tikai kā ilustrācija,
akcents dzejoļa kompozīcijā, savienojot sākumu un nobeigumu. tautasdziesma
nedarbojas vērtību un simbolu slānī, bet tāds arī nav bijis autora nolūks.
Vēl kādas rindas,
kas piesaistīja manu uzmanību:
“Mana zeme tā nu
reiz radusi –
Ja tu strādā, tad
strādā godam.
Ozoli iebrien
rudzos līdz padusēm,
Iebrien liepas –
un tām līdz zodam.”
Šeit interesants
ozola un liepas simbolu iesaistījums. ozols un liepa – koki, kas tautasdziesmās
simbolizē sievišķo un vīrišķo. Iespējams, ka šajā gadījumā tie ir tikai koki,
jo tālāk dzejolī šie simboli vairs neparādās un netiek atklāti. Tomēr jāņem
vērā tas, ka tie minēti kopā.
Vēl arī ozola
slavinājums dzejolī “Mans ozols” un pērkons dzejolī “Mans pērkons. Šeit pērkons
nav gluži mitoloģiska būtne, tomēr ļoti latviski izklausās –“..man ir jāiet,
kur viņš mani dzīs” un apgalvojums: ”..man ir pērkons savs.”
Šie daži
fragmenti, sīkumi, kam šķietami dzejoļu krājumā nav būtiskas nozīmes, liek
domāt, ka tautasdziesma ir tepat blakus, kaut arī dzejnieks to vēl apzināti
necenšas aktualizēt dzejā.
Nākošais dzejoļu
krājums – “Sirds dinamīts”. Tas turpina “Zemes un sapņu smilts” aizsākto darba
tēmu ar nelielām izmaiņām. Šim krājumam raksturīga ekspresivitāte, temperaments,
prasīgums. Vēlme spridzināt, postīt, pārkārtot pasaules kārtību – to atklāj jau
krājuma nosaukums. Tautasdziesmu šeit nav. Vēl nav pienācis īstais laiks.
Tad seko
“Motocikls”. Iepriekšējā krājumā sevī krātā enerģija izlaužas. Galvenais motīvs
ir ātrums, izraušanās, traukšanās uz priekšu:
“Es atstāšu visu,
kas man te ir,
Jo tas nav
galvenais,
Un tie kas zina,
kas ir ceļš
Tie man piedos.”
Tomēr šis
neprātīgais skrējiens ir pilns filozofijas. Salīdzinot ar iepriekšējiem
krājumiem, šeit ir daudz mazāk žurnālistisku apceru, vairāk noskaņu un pārdomu
dzejoļu. Ir dzimtenes skaistumu apbrīnojoši dzejoļi, kā: “..kādi rītos zili,
zili
un
dziļi ezeri most”.
Un arī
filozofiskāki: “Kā milzīgi svečturi ozoli stāv
Kailos rudeņos,
pavasaros,
Kā Latgales
svečturi ozoli stāv
Ar mēness ugunīm
zaros.”
Dzejoļi par
dzimteni un dabu ir poētiski, smalki, ar gluži vai dainām raksturīgu pietāti un
klusu apbrīnu. Tāpat kā: “Ai, tēvu zemīte,
Tavu jaukumiņu –
Smildziņa ziedēja
Sudraba ziediem.”
Šajā krājumā sāk
parādīties izjustā saikne ar iepriekšējām un nākošajām paaudzēm. Sajūta, ka esi
viens no daudzajiem ķēdes posmiem. Tas ir motīvs, kas arī vēlāk I. Ziedoņa
daiļradē šad tad kļūst aktuāls. Šoreiz tas tiek izteikts ar mezgla simbolu:
“Tāds pats kā pirmais mezgls, tikpat ciets,
Un tādu pašu
novilkumu drošu,
Es tāds – starp
mezglu mezgliem mezgls siets –
Līdz nākamajam
mezglam nodzīvošu.”
Vēl viena I.
Ziedoņa dzejoļos sastopama ideja, kas aizsākas šajā krājumā un vēlāk turpinās
arī citos – dzīves pieeja, kas nāk no tautasdziesmu filozofijas:
“Caur sidraba
birzi gāju,
Ne zariņa
nenolauzu.”
Raksturīgais
neiejaukšanās princips – prast vērot, priecāties par skaisto, bet neiejaukties,
neizpostīt, nemēģināt paņemt sev. šī pieeja atklājas dzejolī “Vēlreiz par
sniegavīru”: “Es nebiju redzējis zemi nekad
Tik gaišu un
tīru.
Kāpēc tev
iegribējās
Tieši toreiz celt
sniegavīru.”
Kaut arī pavisam
nejauši, “Motociklā” jau nedaudz ienākusi tautasdziesmām raksturīgā domāšana.
Iespējams, ka tā ir tikai sagadīšanās. Droši vien I. Ziedonī šajā laikā ir
tieši tikpat (maz) tautasdziesmu, cik to ir katrā cilvēkā, kas sevi uzskata par
latvieti un domā latviskās kategorijās. Ne vairāk, jo apzinātu meklējumu vēl
nav bijis.
Nākošais krājums
“Es ieeju sevī” iznāk 1968. gadā. Šajā laikā I. Ziedonis ir sācis mērķtiecīgi
interesēties par folkloru. Tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc būtiski
izmainās viņa dzeja. Iepriekšējiem krājumiem raksturīgā trauksme tiek aizstāta
ar ieiešanu sevī, iedziļināšanos, domāšanu. Trakojošās emocijas tiek apvaldītas
– par to arī kādā no dzejoļiem: ”Apturi vārdu, kas karsts
Laužas augšup no
sirds līdz mēlei!
Iemācies valdīt
pār sākumu,
Sākumu pašu šai
spēlei.
Atceries, kad pār
muguru skrien
Uztraukuma saltā
skudra:
“Runāt ir tikai
sudrabs,”
Teica kāda tauta
gudra.”
Tas ir dainām
raksturīgais savaldīgums, kas ietilpst nerakstītajā senā latvieša uzvedības
likumu kodeksā, par ko K. Skujenieks apcerē “Dziesmu segli” raksta: “Jo
netiešāk un pastarpinātāk izpaužas cilvēka jūtas, jo tās dziļāk un augstāk tiek
vērtētas”. Tomēr iepriekšminētais dzejolis nav viennozīmīgs, jo pieder ciklam
“Tēze – antitēze” un nākamais dzejolis oponē:
“Es esmu rīkle un
acs –
Ļauj man kliegt!
Nemēģini manu
dzīvi
Lejup liekt!”
Lai kā, cilvēkam
tik un tā vienmēr paliek pēc harmonijas, ritma:
“Es bieži skatos
uz rūpju rievām,
Uz nervozām lūpām
un sejām:
Cik neritmiski
mēs maizi griežam
Un cik neritmiski
mēs ejam.”
Ritma izjūta
cilvēka dzīvē ir ļoti svarīga. Par to I. Ziedonis runā arī grāmatā “Tu dzīvoji
dižu darbu”: “Nekas cilvēku tā nenomoka kā saraustīta kustība, aritmija. Ritms
visu dara saderīgu, ritms ceļ, aizrauj un dara laimīgu. Laime ir visu lietu
kārtība, vairāk nekas, visu lietu kārtība, vairāk nekas.” [17., 6.–7.] Šo
meklēto ritmu, visu lietu kārtību, saskaņu I. Ziedonis atrod tautasdziesmās,
bet tas notiek vēlāk (“Tu dzīvoji dižu darbu” iznāk 1985. gadā). Pagaidām
notiek meklējumi. Nemiers ir apkārtējā pasaulē, nemiers ir katrā cilvēkā.
Pretstatu nemieram un steigai I. Ziedonis atklāj veča tēlā:
“Un, kad nemiera
velns mani drupinās,
Sirms vecis
vienmēr manī ienāks.”
Šis vecis dzīvo
nesaraujamā saskaņā ar dabu, viņš saplūst ar pasaules kārtību, kļūdams par daļu
no lielā veseluma. Viņš dara savu darbu, tā radot mieru un harmoniju: “Viņš
bija sirms vecis kāpmalas mājā.
Kopa bites, jūrā
laivu dzina,
Baltu, baltu
bārdu, basām kājām.
Un ne kukaini
nesamina.”
Arī baltās krāsa
lietojums šeit nav nejaušs. Tā kalpo kā miera, skaidrības, dvēseliskuma
simbols. Veča tēls plašāk izvērsts dzejolī “Paskaties kā vecis met tīklus”.
Tajā uzsvērta darba filozofiskā būtība. “..Vecis dara savu darbu kā rituālu,
kam jēgu piešķīruši gadu simteņi; tradicionāla darbība vienmēr mazliet atgādina
rituālu – un tajā no svara ir ne tik daudz gala rezultāts, cik ceļš,” skaidro
G, Berelis. Šajā dzejolī vecis ir arī mūžības simbols: “Bet ja nu vecis zina,
ka viņš
Ir
daļa no kāda stara
Var
būt, ka viņam priekšā arī ir
Mūžība
gara?”
Līdzīga pieja
raksturīga arī tautasdziesmām, kurās nāve netiek uzskatīta par bojāeju, bet par
pāreju uz citu dzīves loku. [12. 193.]
Tātad jau dažos
šī krājuma dzejoļos jaušama pārorientācija uz folkloriskajām vērtībām. Tomēr tā
īsti kontakti ar folkloru nostabilizējas nākošajā krājumā “Kā svece deg”. Šī
krājuma kopējā noskaņa ir klusa, apcerīga. Šeit un tāpat arī turpmākajā
daiļradē I. Ziedonis meklē latviskuma formulu. Viņš mēģina fiksēt garīgās
darbības specifiski latviskās nianses – atrast latvisko ekvivalentu dažām
kultūras zīmēm un, galvenais, iekomponēt tās kultūrzīmju kontekstā. [2., 174.]
“Man daudz par
jums stāstīja, ļoti daudz.
Cik jūs esat
gaiši un stalti.
Cik jums esot
baltas māmuļas,
Cik dvieļi jums
esot balti.”
Tā I. Ziedonis
raksta dzejolī atnākšana. Tā ir atnākšana, atgriešanās pie tradicionālajām,
latviskajām vērtībām. par saistību ar tautasdziesmām liecina tipiskie vārdu savienojumi,
kā “balta ābele”, “balta māmuļa”. Šis ir pirmais dzejoļu krājums, kurā parādās
dzejoļi par tautasdziesmām. Dzejoļi, kas liek domāt par to, ko tautasdziesma
nozīmē mūsu tautai – vienotību, piederības apziņu (dzejolī “Mūžu mūžos būs
dziesma”). Tā ir sajūta, ka tauta ir viens vesels:
“Un paskatos atpakaļ. Meitene,
Baltās zeķēs autā,
Kaut kur saplūst tālajā balsī –
Tur, manā tautā.”
Krājumā “Kā svece
deg” ir arī pirmie mēģinājumi dzejoļos izmantot tautasdziesmu formu un
pantmēru: “Un dzelza mans tēvs ir bijis,
Un tēraudiņa māmuliņa,”
Vai mēs, bērniņi salasīti
No veciem pakaviem?”
Šeit pamanāmas
latviešu tautasdziesmām raksturīgā trohajiskā pantmēra iezīmes, tomēr autors
nav centies kopēt tautasdziesmu. Drīzāk – pārveidot ritmu līdz pakāpei, kad
dainām raksturīgais kļūst tikko atpazīstams. Dzejoļi ar līdzīgu panta uzbūvi
sastopami arī citos I. Ziedoņa krājumos. Atšķirībā no tautasdziesmas panta
regularitātes, I. Ziedoņa pants ir asimetrisks, kaut arī ritma un intonāciju
ieraugs paliek. Koncentrējoties uz jēgu, ideju, formas nozīme kļūst sekundāra.
Šī atbrīvošanās no formas žņaugiem gan autoram, gan lasītājam dod zināmu
brīvību, iespēju meklēt un atrast. Neliela atvirzīšanās no precīzas formas
padara dzejoli atvērtāku, pieejamāku, personiskāku – tā uzskata O. Kravalis.
[6.,129.–130.]
Vairākos dzejoļos
ieskanas sāpe par to, ka mūsdienās cilvēki ir aizmirsuši tautasdziesmas, ir
zudušas to piedāvātās vērtības, vietā nākušas citas, bet tām vairs nepiemīt
tāda stabilitāte: “Ai, zaļāi birztaliņa – liņa,
Kaut kur tālu pazudusi viņa.”
Tiek uzsvērta
nepieciešamība aktualizēt tautasdziesmu tradicionālās idejas. Meklēt un atrast
folklorā to, kas būtu svarīgs mūsdienām. Tautasdziesma, kā uzskata I. Ziedonis,
nav “izbijusi, muzejā pie siekiem, lukturiem un spriguļiem atrodama vērtība.
Tautasdziesma nav skalturis, tā nav arī skals, bet visu laiku degošā gaismiņa.”
[17., 71.] Bet tik un tā visbiežāk tautasdziesmu pazīst kā glītu četrrindu
pantiņu, nemaz neiedziļinoties tās saturā. Šī problēma risināta arī dzejolī:
“Vai ēduši, vai
dzēruši,
Vai Jānīti
daudzināja.
Vai ēduši, vai
dzēruši,
Vai Jānīti
dāū–dzīī–nāāj?
Ir ēduši, ir
dzēruši, līgo…
un tālāk?
Ir Jānīti
daudzināj…
un tālāk?”
Dzejnieks aicina
ikvienu meklēt un atrast savas tautasdziesmas, iedziļināties, saklausīt tajās
ietverto domu, jo tautasdziesmas ir vērtība pašas par sevi, nevis kā piedeva
svētkiem, tradīcijām.
Tautasdziesmas ir
viens no pamatakmeņiem arī nākošajā dzejoļu krājumā “Caurvējš”, kurš iznāk
1975. gadā. Tas ir laiks, kad sabiedrībā raksturīga pastiprināta interese par
dzeju, kultūru, arī par latviskajām vērtībām un to saglabāšanu, taču varas
ietekme padara šīs lietas neīstas, samākslotas, jo attieksme ir izteikti
neitrāla, pat noliedzoša. Dzejnieks krājuma tapšanas laiku raksturo šādi: ”..ir
tikai riebīga caurvēja sajūta. No kuras varbūt var glābt tikai kaut kas balts,
balti mani bāleliņi (iz tautasdziesmas), balta Saule (iz Raiņa), Baltais tēvs
un Piena māte. Mūs vēl var glābt svētas lietas. Jādaudzina, jāceļ ārā, jānes
augšā…” [18.,14] Tā I. Ziedonis arī dara – daudzina, nes tautā latvisko, balto,
patieso, kaut arī bieži nākas saskarties ar noliedzošu attieksmi un atzīt, ka:
”..pret savas tautas dziesmu
var
tikai savējie
Un
pret savas tautas dziesmu
cits
nevar it neviens.”
Tas tāpēc, ka
“būt pret” nenozīmē tikai pretdarbību, tas nozīmē arī – “nebūt par”, tas nozīmē
vienaldzību, un tā tajā laikā (arī tagad) ir bieži sastopama. Pret vienaldzību
jācīnās, tāpat kā jācīnās pret visu melno un postošo:
“Vēl es varu, vēl
es varu,
Varu vēl ko
padarīt,
Vienu melnu čūskulēnu
Caur sidraba
birzi dzīt.
Vēl
es varu, kamēr varu
Čūskulēnam
sprandu lauzt
Ja
birzī nemācēja
Ne
zariņa nenolauzt.”
Krājumā aktuāls
arī tautas kopības motīvs, jo krājums tapis laikā, kad latviešu tautai bija
sarežģīti nepazaudēt savu identitāti: “Ver savu pirkstu
Caur manu
pirkstu,
Liec manu galvu
Sev pagalvī.
Liekam bāliņi
Zemi kopā,
Tev tava Dagda,
Man Dundadziņa.”
Šajā dzejolī
izmantots daktiliskais tautasdziesmu pantmērs, arī dainām raksturīgā uzruna
“bāliņi”. Ar šiem paņēmieniem autoram izdodas radīt lasītājā tuvuma,
kopābūšanas sajūtu.
“Caurvējā
vairākiem dzejoļiem tautasdziesma izmantota kā pieteikums, moto (“Vai domā –
tāpat vien”, “Es atnācu klusēdams”). Tomēr dzejolis neturpina un neizskaidro
tautasdziesmas ideju, drīzāk tas top kā asociāciju plūsma, ko aizsāk
tautasdziesmā teiktais. Ļoti savdabīga dzejoļa uzbūve, ritms:
“Vai domā – tāpat
vien
Es uzaugu?
Vecais vecis aiz
upītes
Sēja raugu.”
Te izmantotas
tautasdziesmām tipiskas formulas – “aiz upītes” un “es uzaugu”. Īpatnēji tas,
ka tautasdziesmā tradicionāli sastopams cits izkārtojums – savienojums “aiz
upītes” parasti atrodas rindas sākumā, un abas minētās formulas bieži vien ir
saistītas, piemēram: “Aiz upītes es uzaugu,
Pār
upīti man’ aizveda,
Paliek
mani bāleliņi
Aiz
upītes raudādami.”
Dzejolis ir
apzināti atvirzīts no tautasdziesmas tipiskās formas, atstājot tikai nedaudzas
iezīmes, kas liecina par tautasdziesmas klātbūtni. Atkal parādās veča tēls, kas
bija raksturīgs jau krājumā “Kā svece deg”.
Tomēr parādās arī
dzejoļi, kuri rakstīti gandrīz precīzā tautasdziesmu stilā. piemēram: “Es
atnācu klusēdams,
Klusus
vārdus domādams;
Klusi
krūkļi, klusi ciņi,
Galotnē
krauklis mēms.”
Tādējādi tiek
panākta vēlamā noskaņa. šajā reizē jūtams tuvums dainām arī saturiskajā ziņā,
jo “..ieturētība, izturētība, atturīgums valodā tautasdziesmās ir gudrības
pazīme”.[17.,21.]
Krājumā
“Caurvējš” I. Ziedoņa dzeja ir cieši saistīta ar tautasdziesmām, autors ne
tikai izmanto to motīvus dzejā, bet daudz vairāk – dzejoļa tapšana notiek caur
domāšanu folkloras filozofiskajās kategorijās. Tomēr I. Ziedonis saglabā arī
mūsdienīgumu. M. Ligere secina: “..viņa liriskais varonis nekad nesaplūst ar
folkloras koptēlu, nezaudē laika distanci. paliek mūsdienīgs attālināts skats
otras sistēmas iekšienē.”[10., 163.](Šeit kā viena sistēma tiek uztverta
mūsdienu dzeja, un folklora – kā otra sistēma.)
Kā nākamais
minams dzejoļu krājums “Man labvēlīgā tumsā” (1979.) Šajā krājumā galvenais
simbols ir tumsa. Tumsa kā pretstats gaismai, tumsa kā gaismas sākums, tumsa kā
apjausma par kosmisko. Sastopami tautasdziesmu motīvi, piemēram:
“Krupis nesa
ūdentiņu,
sakumpušu
muguriņu –
dziļi smeļ, tālu
nes,
mucai lej
vēderā.”
Dzejnieks brīvi
izmanto tautasdziesmu tēlus un fragmentus. “Šāds kompozicionāls paņēmiens
palielina tēla uztveres potenciālu, kā arī norāda galvenās koordinātes, kurās
tēls būtu interpretējams,” apgalvo M.Stafecka. [13., 163.] Tomēr šāds
tautasdziesmu formas pielietojums sastopams daudz retāk, tas bija vairāk
raksturīgs iepriekšējā dzejoļu krājumā “Caurvējš”. Parādās pavisam jauna
dzejoļa forma – kā dzejolī “Kāpēc to bārenīti neņem līdz”. Šis dzejolis
interesants arī ar to, ka bārenītes tēls tiek paplašināts. Ja folklorā ,arī
tautasdziesmās, tas ietver ētisku pilnību un humānismu, tad te šis tēls aktualizēts
arī par mūžības dziļāku izpratēju. [8., 97.]
Šajā krājumā I.
Ziedoņa dzejas pasaule vairs nav ietilpināma tikai latviskajā vērtību sistēmā.
Parādās arī citu kultūru ietekme. O.Kravalis raksta: “..poētikā var saskatīt
gan latviešu folkloriskās ritmikas elementus, gan Austrumu zemju kultūras
iespaidus, gan pēdas no Rietumu avangarda eksperimentiem.” [6., 78.] Tipisks
šādas mijiedarbības piemērs:
”aptvert krusu
aptvert sniegu
aptvert visu
radībiņu
visu dieva
radībiņu
auksto”.
Ja “Man labvēlīgā
tumsā” vairāk balstās uz domāšanu, filozofiju, iedziļināšanos, tad krājuma “Re,
kā” pamatā ir skatīšanās, ieraudzīšana, klusa apbrīnošana. Šajā krājumā
tautasdziesmu ietekme ir salīdzinoši niecīga. Dažos dzejoļos gan ieskanas pa
kādai tautasdziesmas rindai, tās, šķiet, vairs nav tik nozīmīgas, piemēram,
dzejoļos “Div’ dūjiņas gaisā skrēja”. Acīmredzot, tautasdziesmas dzejniekam
vairs nav tik aktuālas, kā tas bija iepriekšējos krājumos. Pamazām notiek
attālināšanās. A Rožkalne rakstā “Lielo loku laiks” mēģina atrast šīs
attālināšanās iemeslus: ‘..dzejnieks nepalika tajā pasaules modelī, kuru viņš
uzbūvēja, pētīdams folkloru. Secinājums ir viens – mūsu laikam un dzejniekam
folkloras pasaule ir pārāk noslēgta, noapaļota, kaut arī tās filozofijā
ietiecas I. Ziedoņa dzejas pasaules pamati.”[20., 452.]
Nākošais krājums
– “Taureņu uzbrukums”. Tajā ietvertie dzejoļi ir visatraisītākie, visbrīvākie
un neatkarīgākie no lielās pasaules norisēm, tāpēc arī vispersoniskākie. Šo
brīvību simbolizē taureņa tēls, kas šajā krājumā ir galvenais tēls.
Ziedoņa dzeja ir nonākusi
citā pakāpē, citā sistēmā. Tautasdziesmu ietekme izpaužas tikai retā dzejolī,
un arī tad tā vairs nav tautasdziesmu būtības meklēšana vai radoša rotaļāšanās
ar to motīviem. I. Ziedonis stāsta par to, ko viņš labi pazīst un ir atzinis
par savu: “Ko dara barons? Savāc tikai spārnus.
Tos kādreiz pētīs
laiks ar lielu lupu un
restaurēs un
atkal atvasinās. Un pēkšņi
vienā baltā dienā
ciltis ņems savus
spārnus, celsies,
aizlidos.”
Krājumā “Viegli”
kopējā noskaņa būtiski atšķiras no “Taureņu uzbrukuma”, taču tautasdziesmu
ietekme tajā ir tik pat neliela. Ir tikai daži dzejoļi, kuri saistīti ar
tautasdziesmām. I. Ziedonis aicina apzināties tautasdziesmas kā mūsu bagātību
(piem., dzejolī “Mēs ejam tautasdziesmu ganībās”), tās var kalpot kā ierocis
cīņā pret negatīvajiem spēkiem: ”No purvu dziļumiem kāpj augšā atkal velni,
un muižu kamīnos
čūkst vecie pelni,
un bendes –
moceklim lej mutē karstu alvu…
Ar “Dainu”
sējumiem tiem gāzt pa galvu!”
Ar krājumu
“Viegli” noslēdzas vesels posms I. Ziedoņa daiļradē. Pēc tam seko krājumi
“Mirkļi. Foreles.” un “Ceļa sentiments”, kuros raksturīgs mirkļa izjūtu
fiksējums.
Iepazīstoties ar
Imanta Ziedoņa dzeju var konstatēt, ka dzejas saistība ar folkloru šeit ir
sastopama vairākos slāņos, atbilstoši M. Ligeres piedāvātajam iedalījumam (sk.
8. lpp.). Pirmais līmenis – gatavu folkloras formu, formelementu žanru
iespraudums dzejā – satopams tikai dažos dzejoļos. Raksturīgākais piemērs –
dzejolis “Trīs tosti” krājumā “Zemes un sapņu smilts”. Imanta Ziedoņa dzejai
raksturīgāks ir otrais folkloras iesaistes līmenis – tam atbilstošajos dzejoļos
tautasdziesmu tēli motīvi un formas tik izmantoti tikai kā izejas situācija.,
uz to pamata autors rada jaunu kvalitāti, kur noteicošais ir paša autora
subjektīvais viedoklis. Visbiežāk tie ir dzejoļi, kuros risinātas tautai
svarīgas problēmas, jautājumi, kas saistīti ar nacionālās piederības
apzināšanos, atgriešanos pie tradicionālajām, latviskajām vērtībām, folkloras
aktualizēšanu mūsdienās. Valodas spilgtums tiek panākts, daudzveidīgi
izmantojot tautasdziesmām raksturīgo ritmu, tēlus, izteiksmes līdzekļus. Šāds
paņēmiens visbiežāk izmantots krājumos “Kā svece deg” un “Caurvējš”. Trešajā
līmenī dzejā tiek atdzīvinātas stabilas, paaudžu tradīcijās saglabātas kategorijas,
kas sakņojas folklorā. Šim līmenim atbilstoši dzejoļi atrodami vairākos Imanta
Ziedoņa dzejoļu krājumos, sākot ar krājumu “Sirds dinamīts”. Šim līmenim
piederīgajos dzejoļos ne vienmēr ir saskatāma atsauce uz tautasdziesmām, tikai
dažreiz par saistību ar folkloru liecina kāds atsevišķs vārdu savienojums vai,
piemēram, baltās krāsas lietojums. Dzejā paustās idejas nav tieši pārņemtas no
folkloras, tās izaugušas no paša autora pieredzes un uzskatiem, kas
ietekmējušies arī no folkloras atziņām.
Lasot Imanta
Ziedoņa dzeju nācās sastapties ar tādiem tautasdziesmu ietekmes gadījumiem, kas
nav ietilpināmi M. Ligeres piedāvātajā sistēmā. Tie ir dzejoļi, kuros autors
runā par tautasdziesmu kā par stabilu, patstāvīgu vērtību. Tautasdziesma nav
līdzeklis kādas autora domas izteikšanai, tā pati ir dzejas tēls. Šādi dzejoļi
sastopami gan krājumā “Caurvējš”, gan tādos krājumos kā “Taureņu uzbrukums” un
“Viegli”, kuros citāda tautasdziesmu ietekme gandrīz nemaz nav saskatāma.
Secinājumi
1.Latviešu
tautasdziesmām ir savas raksturīgās īpatnības kā satura tā uzbūves ziņā. Ir
iespējami divu veidu pantmēri – trohajs un daktils. Trohajs ir biežāk satopams,
tas ir divpēdu pantmērs ar stingri noteiktu zilbju skaitu, simetrisku panta
formu. Daktilā ir trīszilbīga pēda un mazāk stingri panta veidošanas noteikumi.
Visām tautasdziesmām raksturīga formuliska uzbūve, kas ļauj ievietot dziesmā
gatavus vārdu savienojumus jeb formulas. Latviešu tautasdziesmas sacerētas
īpatnējā valodā, kam raksturīgas tādas iezīmes kā plašs deminutīvu un darbības
vārdu pagātnes formu lietojums, tēlainās izteiksmes līdzekļu un figūru
lietojums, simbolisms. Saturiski latviešu tautasdziesmas ir daudzveidīgas, bet
tās vieno kopīga pasaules uztvere, kam raksturīga harmonija, labvēlība,
daiļums, strādīgums, prasme dzīvot saskaņā ar pasauli un tās norisēm.
2.Latviešu dzejā
vēsturiskās attīstības gaitā izveidojies vesels paņēmienu kopums folkloras
tradīciju iedzīvināšanai dzejā. Folkloras un dzejas saistība iespējama vairākos
slāņos, ko sīkāk raksturojusi M. Ligere. Viņa savā pētījumā izdala 3 šādus
variantus:
1)gatavu folkloras formu, formelementu vai žanru
ieplūdinājums dzejā, 2)folkloras tēli, motīvi, formas, žanri tiek izmantoti
vienīgi par izejas situāciju. Uz šī pamata autors rada jaunu kvalitāti, kurā
valda autora subjektīvā nostādne, viņa pasaules skatījums,
3)dzejā tiek atdzīvinātas kategorijas ar stabilu, paaudžu
tradīcijās saglabātu jēgu un vērtējumu.
3.Izmantojot šo
M. Ligeres piedāvāto sistēmu, iespējams raksturot arī tautasdziesmu ietekmi
Imanta Ziedoņa dzejā, jo dzejas saistība ar folkloru šeit ir saskatāma vairākos
līmeņos. Pirmais līmenis – gatavu folkloras formu, formelementu žanru
iespraudums dzejā – satopams tikai dažos dzejoļos. Tipiskākais piemērs –
dzejolis “Trīs tosti” krājumā “Zemes un sapņu smilts”. Imanta Ziedoņa dzejai
raksturīgāks ir otrais folkloras iesaistes līmenis. Visbiežāk tie ir dzejoļi,
kuros risinātas tautai svarīgas problēmas, jautājumi, kas saistīti ar
nacionālās piederības apzināšanos, atgriešanos pie tradicionālajām, latviskajām
vērtībām, folkloras aktualizēšanu mūsdienās. Valodas spilgtums tiek panākts,
daudzveidīgi izmantojot tautasdziesmām raksturīgo ritmu, tēlus, izteiksmes
līdzekļus. Šādi paņēmiens visbiežāk izmantots krājumos “Kā svece deg” un
“Caurvējš”.Trešajā līmenī dzejā tiek atdzīvinātas stabilas, paaudžu tradīcijās
saglabātas kategorijas, kas sakņojas folklorā. Šim līmenim atbilstoši dzejoļi
atrodami vairākos Imanta Ziedoņa dzejoļu krājumos, sākot ar krājumu “Sirds
dinamīts”. Šim līmenim piederīgajos dzejoļos ne vienmēr ir saskatāma atsauce uz
tautasdziesmām, tikai dažreiz par saistību ar folkloru liecina kāds atsevišķs
vārdu savienojums vai, piemēram, baltās krāsas lietojums. Dzejā paustās idejas
nav tieši pārņemtas no folkloras, tās izaugušas no paša autora pieredzes un
uzskatiem, ko ietekmējušas arī folkloras atziņas.
4.Lasot Imanta
Ziedoņa dzeju nācās sastapties ar tādiem tautasdziesmu ietekmes gadījumiem, kas
nav ietilpināmi M. Ligeres piedāvātajā sistēmā. Tie ir dzejoļi, kuros autors runā
par tautasdziesmu kā par stabilu, patstāvīgu vērtību. Tautasdziesma nav
līdzeklis kādas autora domas izteikšanai, tā pati ir dzejas tēls. Šādi dzejoļi
sastopami gan krājumā “Caurvējš”, gan tādos krājumos kā “Taureņu uzbrukums” un
“Viegli”, kuros citāda tautasdziesmu ietekme gandrīz nemaz nav saskatāma.
5.Latviešu
tautasdziesmu ietekme Imanta Ziedoņa dzejā dažādos laika posmos ir atšķirīga.
Pirmajos krājumos šī ietekme saskatāma reti un ir diezgan nenozīmīga. Tas
vērojams līdz pat krājumam “Motocikls”, kurā jau sāk parādīties tautasdziesmām
raksturīgā domāšana. Sākot ar krājumu “Es ieeju sevī”, Imants Ziedonis sāk
apzināti interesēties par folkloru un tā aizvien vairāk ienāk dzejā. Par
tautiskākajiem krājumiem, kuros jūtama visspēcīgākā tautasdziesmu ietekme,
uzskatāmi krājumi “Kā svece deg” un “Caurvējš”. Pēc tam, sākot ar krājumu “Man
labvēlīgā tumsā”, vērojams pretējs process – attālināšanās no tautasdziesmām.
Jaunākajos krājumos to ietekme sajūtama minimāli, un to vietā nāk kristietības
idejas un raksturīgais domāšanas veids,
Izmantotā literatūra
1.
Ausekle D. u.c. Literatūra 9. klasei. – R., Zvaigzne ABC,
1996.
2.
Berelis G. Latviešu literatūras vēsture. – R., Zvaigzne ABC,
1999.
3.
Drīzule R. Liepu laipa. – R., Zinātne, 1990.
4.
Greble V. Krāsu izjūta “Latvju dainās”.//Latviešu folklora.
Tradicionālais un mainīgais. – R., Zvaigzne, 1992.
5.
Kokare E. Mitoloģiskie tēli latviešu folkloras poētiskajā
sistēmā.//Latviešu folklora. Tradicionālais un mainīgais. – R., Zvaigzne, 1992.
6.
Kravalis O. Mainīgā dzejnieka pasaule un atvērtās formas
princips.//Promatnākt, šurpaiziet. – R., Liesma, 1983.
7.
Kursīte J. Latviešu folklora mītu spogulī. – R., Zinātne,
1996.
8.
Ķikāns V. Pieci. – R., Liesma, 1980.
9.
Ligere M. Ceļa gājējs divu poētisko sistēmu saskarsmes
zonā.//Promatnākt, šurpaiziet. – R., Liesma, 1983.
10. Ligere M. Folkloras pasaules
satuvinājums ar mūsdienu pasaules skatījumu dzejā.//Pasaules skatījuma poētiskā
atveide folklorā. – R., Zvaigzne, 1996.
11. Ozols A. Latviešu
tautasdziesmu valoda. – R., Zvaigzne, 1993.
12. Skujenieks K. Dziesmu
segli.//Paša austs krekls. – R., Liesma, 1987.
13. Stafecka M. Re, atkal
zīmuļo.//Karogs 7 – R., Karogs, 1983.
14. Vīķis – Freibergs V.,
Freibergs I. Saules dainas. – Monreāla, Helios, 1988.
15. Zeiferts T. Latviešu
rakstniecības vēsture. – R., Zvaigzne, 1993.
16. Ziedonis I. Garainis, kas
veicina vārīšanos. – R.,1976.
17. Ziedonis I. Tu dzīvoji dižu
darbu. – R., Liesma 1985.
18. Ziedonis I. Raksti. – R.,
Nordik, 1995. – I
19. Ziedonis I. Raksti. – R.,
Nordik, 1997. – IV
20. Ziedonis I. Raksti – R.,
Nordik, 2000. – XI
Anotācija
Latviešu tautasdziesmas ir būtiska latviešu
folkloras mantojuma daļa. Mūsdienās to nozīme nepelnīti piemirsta.
Tautasdziesmas ietver gan tautas vēsturi, gan filozofiju un pieņemto pasaules
modeli. Iepazīšanās ar tautasdziesmām var palīdzēt izprast tautas domāšanas
veidu un mentalitāti.
Darbā “Latviešu tautasdziesmu poētikas un satura
ietekmes pēdas Imanta Ziedoņa dzejā” tautasdziesmas ir analizētas saistībā ar
Imanta ziedoņa dzeju, jo Imants Ziedonis ir tas dzejnieks, kurš, būdams
mūsdienīgs, nezaudē arī saistību ar tradicionālajām latviskajām vērtībām. Darba
mērķis – izpētīt latviešu tautasdziesmu ietekmi Imanta Ziedoņa dzejā.
Pētnieciskajā darbā ir divas galvenās daļas. Pirmā
daļa ir teorētisks pētījums par latviešu tautasdziesmu poētikas un satura
raksturīgajām pazīmēm. šeit aplūkoti tautasdziesmu pantmēri, uzbūves īpatnības,
valoda, uzskati par cilvēku un tā vietu pasaulē tautasdziesmu izpratnē. Otrajā
daļā analizēta Imanta Ziedoņa dzeja, atklājot latviešu tautasdziesmu ietekmi
tajā. Dzejoļi skatīti krājumu hronoloģiskā secībā, lai konstatētu raksturīgo
katrā krājumā un pārmaiņas daiļrades kopējā noskaņā.
Secinājumos tiek konstatēts, ka latviešu
tautasdziesmām ir ievērojama ietekme Imanta Ziedoņa dzejā un ka šī saikne ar
folkloru izpaužas dažādos līmeņos.
Annotation
Important part of Latvian
folklore is Latvian folk songs. Nowadays their significance is undeservedly
forgotten. Folk songs includes history of nation, philosophy and established
model of World. Getting acquainted with folk songs can help to understand
nation’s mentality.
In the research work “The
Influence of Latvian Folk Songs on the Poetry of Imants Ziedonis” folk songs
are looked over in connection with the poetry of Imants Ziedonis, because
Imants Ziedonis is a poet, who is both contemporary and keeping connection with
traditional Latvian values. The aim of the work – to study the influence of
folk songs on the poetry of Imants Ziedonis.
Research work includes two
main parts. The first part is a theoretical research upon typical
characteristics of poetics and content of Latvian folk songs. characteristics
of metre, form, language and attitude to a person and its place in the World is
analyzed here.
Poetry of Imants Ziedonis
is analyzed in the second part, showing influence of folk songs on it.
Selections of poems are looked through in chronological order to state typical
characteristics in every selection and changes in a common atmosphere of a
creation.
Mēs ejam tautasdziesmu ganībās.
Es esmu zirgs, tu esi baltā aita.
Mums, lopiņiem, te pasaulē nav skaita.
Mēs ejam tautasdziesmu ganībās.
Mēs ejam tautasdziesmu debesīs.
Tu esi eņģelis un viņš ir svētais.
Es – vientiesis un Dieva piemeklētais.
Mēs ejam tautasdziesmu ganībās.
Uz krūtīm vecaimātei rokas saliks.
Mēs aiziesim, bet tautasdziesma paliks.
Un sevi dzīvos mūžības vēl trīs.
Un savu tautu sevim pieprasīs.
Krupis nesa ūdentiņu
sakumpušu muguriņu –
dziļi smeļ, tālu nes,
mucai lej vēderā.
Jo mucai milzvēders,
jo milzīgi jāpūlas:
Karsta diena, vēja nav,
sviedri līst aumaļām.
Gadsimteņi pagājuši,
nav ne puse vēl pienesta.
Karsta diena, vēja nav,
krupis jūt: ūdens pūst.
Nesa, nesa –nesaprata –
sakumpušu muguriņu:
ja augšā iekšā lej,
apakšā jāiztek.
Sapūs muca,
sarūsēs,
sapiepēs
sanestais.
Kas mucā caurā
lies,
tam mūžam
nesapūs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru