Cilvēki dažkārt ir kā suņi, kas rej uz nepazīstamiem
cilvēkiem. Tas saprotams, jo viņi baidās no domāšanas, iedziļināšanās un
sapratnes. Pirms es biju spiests mācīties Imanta Ziedoņa daiļradi, es biju
viens no tiem, kas viņu nevēlējās izprast. Apkārt to vien skandināja, ka
Ziedonis esot neizprotams un viņa daiļrade esot viena migla vien. Godīgi
teikšu, ka neesmu pārāk liels Ziedoņa cienītājs. Man viņš vienkārši šķiet
interesants un jauks. Pirmo reizi ar Ziedoni es iepazinos tikai šogad.
Skolotāja mums lika mācīties no galvas vienu dzejoli. Tas man likās
neiespējami, jo manas domas par dzejnieku bija negatīvas. Iepazīstoties ar
dzeju, pirmā brīdī es jutos kā “ezītis miglā”, kas meklēja skaidrību. Un tad
man viss apnika. Es atstāju grāmatu atvērtu uz galda un aizgāju uz sporta zāli
atpūsties. Šis ir tas brīdis, kad es sāku ticēt māņticībām. Pārnākdams mājās,
es piegāju pie grāmatas un ieraudzīju, ka tā atvērusies lappusē, kurā ir
dzejolis, pēc kura es ļoti ilgojos. Tas bija dzejolis par mīlestību no krājuma
“Sirds dinamīts”, un dzejoļa nosaukums ir “Mīlestība divreiz neatnāk”. Šo
dzejoli es iemācījos un atbildēju. Un atkal viena sakritība. Inese ir mana
klasesbiedrene, kura man patīk no mazām bērnu dienām. Izrādījās, ka mēs bijām
iemācījušies vienu un to pašu dzejoli. Taču I.Ziedonim ir daudz skaistu
dzejoļu. No tās reizes es sāku izprast dzejnieka daiļradi, bet savā veidā. Ar
Ziedoņa epifānijām es iepazinos, kad skolotājas vietā uz stundu ieradās
skolotājs Uldis, kurš centās mūs iepazīstināt ar epifānijām. Es dzirdēju aiz
muguras nopūtas, un tas manī veicināja lielāku interesi un patiku.
Jo vairāk nopūtu, jo vairāk es gribēju klausīties. Ar pašu
Ziedoni es satikos aci pret aci pēdējos Dziesmu svētkos, kad viņš man pagāja
garām, bet žēl, ka tad mana sirds viņu nepazina. Māris Čaklais ir teicis, ka
viņa fotogrāfija nav ne jāskaidro, ne jātulko, tā it jātur karsta.
Kā jau teicu, man patika dzejoļu krājumā “Sirds
dinamīts”dzejolis “Mīlestība divreiz neatnāk”. Tā kodolīgums un sprādzieni
izraisīja manī mīlestību. Sākums šķiet kluss un gluds kā ezera virsma, te
pēkšņi sprādziens, kas sašūpo ezeru:
“Mīlestība divreiz neatnāk,
Mīlestība mūžā ir tik viena,
Tā kā tava zārka smagais vāks,
Tā kā tava piedzimšanas diena.
Tā nav mīlestība, kura māk
Gadiem ķircināt un gadiem plosīt,
Mīlestība tā kā zibens nāk -
Atnāk balta, uzliesmo un nosit.”
Mīlestība ir sarežģīta lieta, to nevar nopirkt, ir grūti
atrast un grūti to izdzēst. Cilvēks ir iekārtots līdzīgi dzīvniekam, kurš par
mīlestību uzskata savstarpējas simpātijas un savu vajadzību apmierināšanu. Es
vēl neesmu bijis iemīlējies tā pa īstam. Meitenes manī rada tikai interesi. Es
nevaru apgalvot arī to, ka esmu iemīlējies Ziedoņa daiļradē. Nē, man tā
vienkārši patīk, jo neesmu vēl izzinājis sava dzejnieka daiļradi. Varu to tikai
daļēji raksturot. Mīlestība ir iedalāma vairākās daļās: ir mīlestība pret
ģimeni, attieksme pret sabiedrību un dabu, mīlestība pašam pret sevi. Daļēji
šos avotus ir izanalizējis Imants Ziedonis, tā kā neko jaunu es neatklāšu.
Kā pati pirmā ir minama mīlestība pret ģimeni, un par to
var rakstīt ilgi un daudz. Ja cilvēks sabiedrībā nepiemin savus vecākus, tad
tas nenozīmē, ka viņš savus vecākus neciena. Cienīt un mīlēt tomēr ir divas
atšķirīgas lietas. Cienīšanu var iedzīt ar rāšanos un bijāšanu. Tad tā būs
izrādīšanās cieņa, lai apkārtējie redz, cik es savus vecākus ļoti cienu. Es
savu ģimeni mīlu tieši tādēļ, ka tā mani nav audzinājusi izrādīšanās cieņai.
Vecāki man ir likuši saprast, ka nekas nav mūžīgs un, darot kaunu sev, es
pazemoju arī vecākus. Un mamma to pārdzīvo daudz vairāk nekā es pats.
Mīlestību pret sabiedrību var salīdzināt ar mīlestību pret
cilvēkiem. Tas tā rupji skan, bet vēl nesen mūsu sabiedrība daļēji atbilda šim
nosaukumam. Ar savu egoismu un pielīšanu vadošām personām, cerībā saņemt liesos
gaļas gabalus tā apkaunoja pati sevi. Ziedonis šo problēmu apskata arī savās
epifānijās, bet par to mazliet vēlāk. Daba ir dzīves sastāvdaļa, tā ir vide,
kurā mēs atrodamies. Un, ja mēs to piemēslojam, tad mūsu dzīves veids kļūst netīrāks.
Mīlestība pret sevi ir vissvarīgākais no mīlestību
veidiem. Mīlēt sevi nozīmē nebūt tādam, kādi ir citi, būt vienaldzīgam pret to,
ko citi par tevi domā. Bet var gadīties, ja pārāk daudz sevi sāk mīlēt, var
kļūt par egoistu. Šis dzejolis un dzejolis “Es gribu ar tevi skolā iet” ir
ietverts nodaļā “Es Tev dāvinu strazdu būri”, kurā dzejnieks runā par pusaudžu
mīlestības izpratni un vēlēšanos būt kopā:
“Es gribu ar tevi skolā iet
Un vienā solā sēdēt,
Un lai mūsu draudzību izskata
Pedagoģijas padomes sēdē.”
Šis dzejolis ir skaidrojums mīlestībai pret savu tuvāko.
Tās var būt draugu attiecības, proti, zēnam pret zēnu vai meitenei pret
meiteni. Tas nekas, ka citi apkārtējie to vērtēs kā divu “draugu” attieksmi.
Tas tikai pierāda to, ka viņiem nav sirdsmīļu draugu, un viņu izglītības
līmenis ir zems.
Ziedoņa epifānijās parādās attieksme pret sabiedrību. Tā
ietver sevī pašcieņu, sabiedrības raksturojumu. Ir gan pamācošas, gan
izsmejošas epifānijas.
“Uzvelciet baltu kreklu un rakstiet no rītiem.
Rakstiet jaunībā. Mīlestību līdz vecumam
saglabā retais. Uzvelciet baltu kreklu un rociet
zemi. Uzvelciet baltu kreklu un notīriet kurpes
savai mātei,”
Ziedonis ir gribējis panākt to, ka dzīve - tie ir svētki.
Un nevajag kaunēties no tā, ka apkārtējie redzēs, cik tu vienatnē vari būt
skaists. Lielākoties cilvēks uzpošas tieši tādēļ, lai izrādītos apkārtējiem.
Bet tas nav vajadzīgs, jo pēc mēneša tāpat aizmirsīs, kādas firmas bikses un
kurpes tu biji uzvilcis. Personīgi arī man pietrūkst šīs domātspējas.
Kad skolotājs Uldis lasīja mums epifānijas, man likās, ka
tas ir neloģiski. Kā gan vīrietis var tik izteiksmīgi nolasīt epifānijas un vēl
sakarīgi pastāstīt savu attieksmi un sapratni! Tas man patika, jo skolotājam
tas izdevās ļoti labi. Tādēļ man iepatikās epifānijas. Tajās ir sastopama
problēma par sabiedrības bailēm no patiesības. Tā ir pļāpu problēma, kas
necenšas iedziļināties, viņi uzspiež savu viedokli, jo pļāpas nav apguvušas
iepazīšanas kursus. Viņi atlasa informāciju, sev vajadzīgos datus un pārstrādā
savā izpratnē. Un pietam kā vīruss pielīp citiem cilvēkiem:
“Pļāpas ir nekaunīgi plēsoņas. Viņi aprij vājākos.
Viņiem nepietiek, ka viņi cilvēkiem nograuž ausis,
viņi lien pa auss spraudziņu iekšējā ausī,
smadzenēs, viņi ir tārpi ābolā.”
Ziedonim ir savs audzināšanas stils, tas ir savdabīgs.
Viņš māca cienīt sabiedrību, tautu, kultūru un pašiem sevi. Un savas vajadzības
jācenšas nolikt otrajā vietā.
“Bērniņ, neēd, kad dziesmu dzied! Bērniņ, nekad neēd,
kad dzismu dzied, bērniņ mans!
Neskaties, bērniņ, ka tas onkulis ēd, no viņa nemācies.
Viņš ir apēdis visas savas dziesmas, viņš neatšķir
dziesmas no salātiem.
Ziedonis ir neitrāls, viņš nepieder nevienam, arī man nē.
Mēs varam viņu tikai iepazīt un raksturot:
“Nē, es neesmu jūsējais. Es esmu savējais. Jūs
gribat mani piesavināties. Jūs gribat, lai jums kalpo.
Lai kalpo jūsu aplausiem, lai kalpo jūsu
domāšanai, jūsu jušanai.”
Šī epifānija pierāda, ka Ziedonis ir personība un viņam ir
sava pašcieņa, bet viņš nav egoists. Es pievienojos Ziedoņa teiktajam un
atbalstu to, ka, ja es neesmu pakratījis galvu un pateicis “jā”, tad tas
nenozīmē, ka es esmu pret. Cilvēkiem ir tieksme uz mantkārību un iekarošanu. Un
Ziedonis nevēlas būt iekarots., tas izraisa lasītājos arī lielāku interesi, jo
viņš taču arī ir cilvēks un domā līdzīgi mums.
Es esmu bijis blakus Ziedonim, viņš ir slaids, garāks par
mani, seja viņam vienās grumbās, bet tas nav no vecuma, tas ir no tā, ka viņš
ir izsmēlis sevi gandrīz tukšu. Mati viņam ir izpūruši, sirmi kā balts, kupls,
uzpotēts ceriņu krūms. Un vinmēr viņš ir tik nopietns, nekad neesmu redzējis
viņu smaidām. Tas rada manī aizdomas, ka viņš nav apmierināts ar apkārtni. Bet
varbūt viņš ir gandarīts par to, ka cilvēki cenšas mainīties? Ja es iekļūstu
strupceļā, es Ziedoņa darbus izvēlos kā gudrības grāmatu, no kuras es smeļos
vajadzīgo attiecīgajā brīdī. Es necenšos viņu kopēt, bet smeļops dzīves
gudrības. Man nav veicies ar vectēviem, tādēļ padomus smeļos tieši no viņa.
Rakstot sacerējumu, es cenšos rakstī pēc Ziedoņa vērtēšanas sistēmas -
piecinieka. Varu apgalvot, ka man Ziedonis ir un būs daļa no mana dzīves stila
un dzīves izpratnes. Pirms es eju lielajā pasaulē, Ziedonis man ir sniedzis
informāciju par pasauli. Varu ieteikt cilvēkiem pasmelties Ziedoņa gudrībās un
netērēt laiku, domājot jaunas gudrības, jo tās no Ziedoņa daudz neatšķirsies.
(1995.gada
jūnijs,
Zemgales
vidusskola)
Mans Imants Ziedonis.
Latviešu tautai ir daudz izcilu dzejnieku, prozaiķu,
dramaturgu. Katrs no viņiem ir atstājis savai tautai kaut ko sevišķu,
neaizmirstamu. Man patīk Rainis, manu sirdi sasilda F. Bārdas dzeja, man nav
vienaldzīgs Plūdonis un Blaumanis. Taču tajā pašā laikā man vistuvākais,
visvairāk saistošākais ar mani, ar manu iekšējo “ES”, man šķiet Imants
Ziedonis. Es labprāt teiktu: “Imants Ziedonis ir mans.” Bet vai tā var teikt?
Nē. Imants Ziedonis pieder mums visiem, visai mūsu tautai. Ar saviem darbiem
viņš ienāk katra sirdī un dvēselē. Bet kāpēc Imants Ziedonis ir tuvs un
saprotams man? Kas man viņa darbos liek justies savādāk, brīvāk?
“Man ļoti tiktos dzīvot tā,
ka neesmu nevienam parādā…”
Tā sākas dzejnieces Māras Zālītes pirmais dzejolis viņas
pirmajā dzejoļu krājumā. Man šīs rindas liek vienlaicīgi domāt gan par
dzejnieka dzīves uzdevumu un vērtību, gan par to darbu, kāds dzejniekam
jāiegulda. Man liekas, ka arī Imants Ziedonis savu dzīvi ir veidojis tā, ka tā
no viņa nekā vairs neprasa. Viņš prot no dzīves ņemt, ņemot gūt sev, spēt
atdot. Tā ir liela māksla. Savos darbos viņš ieliek visu savu sirdi, savu
spēku, sevi nemaz nesaudzēdams.
Man Imants Ziedonis pienāk vistuvāk ar savām “krāsainajām
pasakām”. Man liekas, ka šīs pasakas ir jāizlasa visiem, jo tās palīdz atklāt
cilvēkam pašam sevi, nojaust savu vietu pasaulē. Krāsainās pasakas man nemaz
neliekas kā pasakas, bet vairāk atgādina dzīvi, realitāti. Pirmoreiz es viņas
izlasīju, kad gāju kādā piektajā klasē. Tad man likās, ka viss pasaulē ir
krāsās tērpts - zaļš, zils, sarkans, dzeltens, lillā. Man šķita, ka nav nekā
melna. Tikai vēlāk es sapratu, ka ir arī melnais pasaulē, un no tā nevar
neviens izbēgt. Vai mēs paši neesam mazi un melni šinī lielajā pasaulē? Es
uzdevu sev šo jautājumu un nepratu uz to atbildēt. Katrai krāsai ir sava nozīme
cilvēka dzīvē, un man šķiet, ka vislabāk krāsas mums atklāj tieši Imants
Ziedonis. Man viņš lika saprast, ka, lai sasniegtu balto, ir jāiziet cauri
melnajam. Bet vai pa vidu nav pelēkais? Imants Ziedonis ir pratis nokrāsot
dzīvi atsevišķās krāsās, un mēs to nemaz nepamanam, ka kādas krāsas trūkst.
Viss šķiet tik dabisks.
Bet Imantu Ziedoni nevar pieņemt tikai ar pasakām. Viņš
arī ir dzejnieks, mūsu tautas dzejnieks. Visa viņa dzeja ir apvīta baltas
gaismas aurā, kas it kā tur un nelaiž vaļā, lasot viņa dzeju. Caur Imanta
Ziedoņa dzeju mēs varam vairāk ieiet sevī, izprast sevi, savas jūtas un ilgas.
Mēs taču ilgojamies pēc kaut kā cēla, skaista, lasot dzeju? Rumāņu dzejnieks
D.Grigoresku ir teicis: “Būtiski nozīmīgu - te inteliģentā paradoksu spēlē
apslēptu, te smalkā lirismā ar graciozu eleganci izteiktu - nemiera stāvokļu
dzejnieks ir latvietis Imants Ziedonis.”
Man vistuvākā ir Imanta Ziedoņa liriskā dzeja. Viņš raksta
saprotami vieglā valodā, skaistiem vārdiem. Viņa mīlas lirika liek man vairāk
saprast, kas ir mīlestība. Vai tas nav brīnišķīgi, ka uz brīdi tu vari sajust
sevi vienlīdz vienādu ar visu sev apkārt? Tas liek straujāk ritēt asinīm,
straujāk pukstēt sirdij:
“Bez mīlestības nedzīvojiet,
Bez mīlestības viss
ir mazs!
Bez mīlestības dūmo
krāsnis,
Un maizi negriež
nazis ass.”
Manā dzīvē bieži ir tādi brīži, kad man ļoti gribas aiziet
no šīs pelēkās pasaules, nedaudz noslēgties sevī. Imants Ziedonis raksta:
“Katram ir tādi brīži,
kad liekas, viņš sabirs un putekļos putēs,
Bet nav cilvēka, kam nav bijis brīžu,
Kad viņš viens vesels nebūtu sevī juties.”
Šīs rindas man liek
saprast, ka tādi brīži ir katram. Arī Imants Ziedonis par to daudz domā savā
krājumā “Es ieeju sevī”. Man patīk šis Imanta Ziedoņa attieksme pret dzīvi.
Savā dzejā viņš daudz ko paskaidro un liek saprast, ka mēs
esam atbildīgi savu līdzcilvēku priekšā par savu dzīvi, par saviem darbiem.
Kas mums dzīvē ir visdārgākais? Citam varbūt laime, citam
nauda, citam labs darbs. Man visdārgākais dzīvē ir mana māte un tēvs. Arī
Imants Ziedonis apstirina šo manu domu, sacīdams, ka māte ir svēta. Kas mēs
būtu bez saviem vecākiem? I. Ziedonis liek apjaust mātes vērtību, jo kas gan
mūs visvairāk mīl par māti, kas mums vienmēr visu pirmā piedod. Es sapratu, ka
dažkārt mēs darām pāri vecākiem, darām viņiem sāpīgi. I. Ziedonis daudzus
dzejoļus ir veltījis mātei:
“Tā māte, kas man vizbulītes dāvāja,
Tā latvju māte - tā ir mana māte…
Kāds grumbains vaigs, kāds acīs siltums maigs…”
Vēl Imants Ziedonis ir mans, jo man sevišķi tuva viņa
“nakts dzeja”. Viņš daudz savā dzejā raksta par nakti, par tumsu, par visu to, kas notiek nakts
valstībā. Izlasot viņa dzeju, es
sapratu, ka arī naktī notiek dzīve, ka no nakts nav jābaidās. Atceros kādu
citātu, kas izsaka domu, ka naktī var visu pazaudēt, bet var atrast sevi. Man
patīk nakts, tās zvaigžņotā burvība. Imants Ziedonis dzejas krājumā “Motocikls”
kādā dzejolī raksta:
“Es mīlu braukt naktī,
Pasaule dienā ir maza -
Tikai līdz horizontam,
Bet naktī kļūst milzīgi liela,
Un pusnaktī krustceļos iznāk
Sapņi kā dzimstošas zvaigznes.”
Bet lai nu paliek dzeja, vēl ir arī epifānijas, kas man ir
tik pat tuvas un mīļas kā dzeja. Kāds rumāņu kritiķis par Imanta Ziedoņa
epifānijām ir teicis: “Šobrīd mūsu priekšā ir šīs ziedoniskās gara
neparastības… Epifānijas ir kā spoguļi, kuri atkal nolikti kā mūsu tagadnes, tā
arī visu laiku ļaužu priekšā, kuriem tad arī Ziedonis meklē pasaulē vietu,
pakļaujot tos nežēlīga morāles principa varai.”
Es uzskatu, ka epifānijas ir tādas kā domu dzirkstis, kā dvēseles atklājējas.
Imants Ziedonis epifānijās ir aprakstījis sevi, visus cilvēkus un visu pasauli.
Epifānija par vardēm mani uzjautrina, bet citas liek dziļāk tajās ieskatīties
un izprast to lielo domu, kas tur ir ietverta. Tāda ir arī šī epifānija:
“Uzvelciet baltu kreklu un rakstiet no rītiem.
Rakstiet jaunībā…Uzvelciet baltu kreklu un rociet
zemi. Uzvelciet baltu kreklu un notīriet kurpes savai
mātei.”
Šī epifānija liek saprast, ka viss ir svētki. Ka pat zemes
rakšanu var pārvērst par svētkiem. Mēs dzīvojam, un tie paši par sevi jau ir
svētki! Tad sarežģīta ir arī šī epifānija:
“Bērniņ, neēd, kad dziesmu dzied! Bērniņ, nekad neēd, kad
dziesmu dzied, bērniņ mans! Tur dziesmā maza dvēselīte lūdzas. Bērniņ, neēd,
kad dziesmu dzied!”
Epifānijas ir sarežģītas, bet tai pašā laikā tās daudz ko
liek saprast un mācīties. Imants Ziedonis ir jāizprot, jāmīl, jo savādāk viņa
domas aptvert ir grūti. Tad ir grūti saņemt vērtības, ko sniedz epifānijas.
Imants Ziedonis ir cilvēks ar plašām darba spējām un lielu
garīgo pašatdevi. Viņš aktīvi darbojas vairākās literatūras nozarēs. Man patīk
arī viņa radošais darbs publicistikā. Viņam ir tādi darbi kā “Perpendikulārā
karote”, “Dzejnieka dienasgrāmata”, “Tutepatās” un citi. Man vismīļākais šķiet
darbs “Kurzemīte”, kur Imants Ziedonis ataino Kurzemes dabu, cilvēkus, to
īpatnības. Daudz viņš apraksta vietas, kur cilvēka “tehniskā roka”ir mazāk
gājusi pāri, piemēram:
“Dundaga vēl saglabājusi savu īpatnību. Te valda akmens.
Vecā Dundagas pils - smagā akmenī, un īpatnējie akmens mūrētie žogi. Pašlaik
pils apkārtnē nojauktas sīkās saimniecības ēkas, un skolēni starp zaļo baznīcas
koku puduri un pili veido skvēru. Otrpus ceļa jauks nost noliktavas - vecas
koku būdas”.
“Kurzemītē” Imants Ziedonis daudz apraksta dabu, kokus,
cilvēka neskartas vietas. Viņš nosoda visa jaukā pārveidošanu un nojaukšanu.
Latvijā ir skaista daba, taču mums tā ir jāmāk saglabāt, aizsargāt ozolus,
bērzus, ezerus, pļavas. Šis darbs man liek padomāt par to, kas notiks ar mūsu
dzimto pusi, novadu. Man liekas, ka šis darbs ir neatsverams devums latviešu
literatūrā. Tā domā arī daudzi literatūras kritiķi. Tā krievu kritiķis S.
Baruzdiks ir teicis:
“Mūsu zemē un aiz tās robežām “Kurzemīte” tika uzņemta kā
jauns vārds rakstnieku publicistikā. Par to jau daudz uzrakstīts un pateikts.
Varu tikai piebilst, ka “Kurzemītei” līdzīgas grāmatas literatūrā nav bieži
sastopamas.”
Nobeigumā es gribētu uzsvērt to, ka Imants Ziedonis darbojas
arī sabiedriskajā sfērā, bija pat AP deputāts, taču viņš nekad neaizmirst savu
galveno uzdevumu - rakstīt. Es nācu pie slēdziena, ka Imants Ziedonis tomēr ir
mans. Viņš pieder arī visiem citiem, kas to vēlas un var pieņemt. Imants
Ziedonis man šķiet spilgta personība latviešu literatūrā. Es ceru, ka viņa roka
tik drīz nepagurs, ka tā vēl ilgi rakstīs un priecēs mūs. Šo domrakstu es
gribētu beigt ar skaistiem literatūras kritiķa V.Lazareva vārdiem par Imantu
Ziedoni:
“Ziedonis izjūt ciešas saites ar visu, kas notiek viņa
zemē. Un ne vien ar cilvēku, bet arī ar kokiem, ar jūru, ar piekrastes smiltīm,
ar mašīnām, kas strādā šajā piekrastē, un pat ar laivu, kura viņam šķiet
aukle…Nav lieku priekšmetu dzejnieka pasaulē.”
(1995.gada
jūnijs,
Zemgales vidusskola)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru