Ar spāņu ierašanos DAmerikas piekrastē radās ostas, tai skaitā arī vice – karalistes galvaspilsēta Lima “karaļu pilsēta”. Limas pilsēta ir tā, kurā liels spāņu izcelsmes iedzīvotāju skaits un līdz ar to arī jūtama spāņu mākslas ietekme.
Kalnu rajonus apdzīvoja pamatiedzīvotāji - indiāņi. Pat tagad plakankalnēs,
kuras iekļauj augstkalna ezers – Titikakas ezers (3 810 m augstumā
virs jūras līmeņa) ir indiāņu skaitliskais pārsvars. Bolīvija arī šodien ir
indiāņu valsts. 60% valsts iedzīvotāju ir kečua un aimaru pēcteči, 30% metisi,
10% “baltie” un indiāņu ciltis.
Andu centrālajā daļā radās pamatiedzīvotāju māksla (spāņu ietekme izpaudās
tīri ārišķīgās izpausmēs).
Pirmspāņu laika bagātā kultūra – visas skulptūras,
dekoratīvie rotājumi, audumu ornamenti,māla trauki (keramika), arhitektūra, kas
iedvesmoja iedzīvotājus, akmens apstrādes meistarība, celtniecības tehnika no
sausajām plāksnēm, bija tā, kas veidoja Peru vice – karalistes sadzīves
arhitektūras skolas pamatu.
Andu arhitektūra ir bagāta ar savdabīgu akmens
apstrādi tā saukto “Andu metisu” mākslu, kas parāda šīs mākslas ģenēzi jeb
attīstību, kas balstās uz indiāņu un spāņu meistaru mākslas savienību.
Uz seno tradīciju bāzes veidojās pilnīgi jaunas
tradīcijas. Andos radās orģināla Kusko – bijušās inku galvaspilsētas,
arhitektūras skola, kura sintezēja galveno pilsētu - “Saules impērijas”
varenumu un eiropeiskumu.
Bolīvijas D un DR izveidojās Arekipi skola – otrs
mākslas centrs, kurā nebija eiropeisku iezīmju, kura bija bagāta ar dekoratīviem
grebumiem.
Baznīcu celtniecība un Peru kolonizācija notika
vienlaicīgi.
Līdz mūsu laikiem saglabājušās 16. gs.b. un 17. gs. 1.puses
celtnes liecina par jaunās arhitektūras veidošanos, kur gotika savijās
mudeharas interjērā - arhitektūrā ir sapludināta spāņu, arābu un vietējās
iezīmes.
Peru arhitektūra ir vecāka par Ekvadoras un
Kolumbijas arhitektūru. Tai nav sāncenšu arhitektūras ziņā Jaunajā pasaulē.
Spānijas monarhija bija ieinteresēta arī garīgi
pakļaut indiāņus, tāpēc dārgmetālu ieguves rajonos ziedoja naudu tempļu
celtniecībai.
1590. gadā tika noslēgts ar meistariem Huanu
Himenesu, Huanu Gomesu, Huanu Lopesu un 1613. gadā pirmās grupas
arhitektūras pieminekļu celtniecība tika pabeigta. Visi 16 tempļi Asunson –
Čukito, San – Migel – Pomate, San – Huan – Akore u.c., tika uzcelti ciema
galvenajā laukumā.
Lai arī Peru un Bolīvijas indiāņu ciematos necēla
klosterus, baznīcas tomēr būvēja laukuma dziļumā. Tempļi bija veidoti no rupji
apstrādāta akmens, torņi un portāli bija veidoti no tēstiem akmeņiem, pārsegums
no koka, jumti segti ar dakstiņiem.
Visi 16 tempļi sastāv no viena šaura
veidojuma ar piecskaldņa apsīdu, ar divām pieguļošām sānu kapelām un masīvu
kvadrātformas torni sānos. Katrai baznīcai raksturīga statiska kompozīcija,
skaidrs līniju lakonisms, lielās formas izpaužas gludās mazāka izmēra plāksnēs,
kas izteiksmīgi novietotas viena otrai pretī, kā arī masīva apjoma plāksnēs.
Pretēji spāņu celtniecības tradīcijām, raksturīgas
izcirstas vai gludas plākšņu sienas, kas pastāv no 5. – 8. gs. un
raksturīgas Tiaunako celtniecības.
Spāņu simpātijas pret gludajām plāksnēm un plašo
ģeometriskumu šeit proporcionāli un organiski savijas ar vietējo celtnieku
meistarību un spāņu celtnieku mīlestību pret masīvām celtnēm.
Te var saskatīt trapecveida kontūras senajās ailēs
un sienu paplašinājumos ēku lejas daļā.
Andu iedzīvotāji vizuāli izmainīja eiropeiskās
formas, pat pirmajiem koloniālās celtniecības objektiem ir raksturīgs vietējais
kalorīts.To nespēj noslēpt pat izteikti spāniskais portāls.
Ēkas iekārtojuma dekorācijas veidotas pēc vietējām
tradīcijām. Portālam raksturīga tradicionālā shēma, bet to veidoja vietējie
meistari.
Visus 16 tempļus vieno it kā ar pirmspāņu
laiku nesaistīti akcenti. Tā centrā ir izdalīts portiks, kurš pieguļ gandrīz
gludai sienai - bez ailēm. Skats līdz ar to ir pilnīgi neierasts - svešs
eiropieša acīm un domāšanai, jo templis nav vairs kompakta vertikāle, bet ir
horizontāli izstiepta kompozīcija.
Uz ZR no Titikaka ezera atradās otrs svarīgākais
arhitektūras centrs – Kusko.
16. gs.b. – 17. gs. pirmajā pusē, izmantojot veco ēku materiālu
pamatus, tika uzcelta “spāņu” pilsēta, otrā pēc Limas.
Tā bijušās “Saules impērijas” sirdī radās pilsēta,
kurā bija ļoti stipri spāņu arhitektūras elementi. Taču iznīcināt vietējo garu,
vietējās trdīcijas spāņiem tā arī neizdevās. Visām koloniālā perioda Kusko
celtnēm ir raksturīga vietējo meistaru interpretācija.
Konkistadori, kuri ieradās 1533. gadā Kusko bija pārsteigti par lielo
pilsētu ar taisnām ielām, ar daudzām pilīm, tempļiem, kas pacēlās virs pilsētas
kā varens Saksanamana cietoksnis.
Pizzaro uzskatīja, ka ja jau tā izskatās tik liela
un skaista, tad tai notiekti vajadzētu atrasties Spānijā.
Tās centrā atradās galvenais laukums, kurš bija
orientēts uz četrām debess pusēm, kur gāja četri galvenie ceļi, kas simbolizēja
inku varenumu, kas valdīja pār visām četrām debess pusēm.
Dzejiska leģenda stāsta par Kusko izcelšanos.
Ezera Titikaka vienā pusē apmetās dievs – Saule.
Tā dzīvinošais spēks iespiedās ezera ūdeņos un pamodināja dzīvi, radīja te
varenus dievus. Tad Saules dievs aizsūtīja divus savus bērnus – brāli un māsu
uz Z. Tur viņi nodibināja Kusko un sāka valdīt pār cilvēkiem, kuri agrāk nav
pazinuši ne kārtību, ne likumus.
Viņu radītā pilsēta kļuva par jaunās valsts
galvaspilsētu, ko indiāņi nosauca par “Saules impēriju”.
Varenais dievu spēks, kā saules stars no senās
leģendas, Kusko celtniecībā radījis mākslas tradīcijas.
Līdz mūsdienām ir saglabājušies 16. gs. otrās
puses un 17. gs. pirmās puses Kusko celtniecības Peru mākslas paraugi.
Tieši šajā
laikā tika radīti mūsdienu pilsētu pamati - precizēti to plāni, veidotas ielas,
laukumi. Uzsākta kristiešu baznīcas celtniecība, izcirsti logi un durvis
monolītajās inku ēku sienās. Uz to pamatiem vai izmantojot esošās sienas tika
uzbūvētas spāņu arhitektūrai raksturīgas ēkas no ķieģeļiem.
Jau tajā laikā rakstīja, ka Kusko savai impērijai
bija tas pats, kas Roma savējai.
Kusko ir vēsturiska pilsēta, tā ir saglabājusi
savu slavu līdzīgi kā Maskava, Krakova, Tronheima, Upsala, Dublina, Bagdāde,
Toledo, Granada. Kusko ir viena no nedaudzajām pilsētām pēc kuras var spriest
par vēsturisko situāciju iekarošanas laikā. Tā ir vienīgā, kurā pirmskolumba
arhitektūra organiski ietilpst jaunajā celtniecībā.
Klosteru un dzīvojumo māju apakšējā daļā saglabājušies
lieliski noslīpēti, skaisti salikti akmeņu bloki, kas saplūst viens ar otru ar
asu izciļņu un dobju palīdzību. Īpaši izteiksmīgas ir tās Kusko ielas, kuru
pamati vai apakšējās daļas ir saglabājušās no pirmsspāņu laika.
Ielas ir šauras, bruģētas. To abās pusēs ir
sienas, kuras veido milzīgas akmeņu kaudzes un tēsto akmeņu mūri. Liekas ka tās
pat šūpojas no sava svara. Sienu augšējā daļa uzbūvēta spāņu kolonizācijas
laikā, apmesta. Tajās ir nelieli, reti izvietoti logi, kas atrodas tālu no karnīzu
pārkares. Ēkām ir savdabīgas pirmsspāņu un spāņu jeb mauritāņu tradīcijas.
Konkistadora Diego da Silvas 16. gs. māja ir
seno būvju ciklopisks cietokšņa veidojums. Fasādes ar nedaudziem logiem
galvenais rotājums veidots kā portāls, kur galvenais ir pirmskolumba
arhitektūras motīvs.
Daudzām mājām, kuras būvētas pēc Kusko
iekarošanas, piemēram, “Četru krūšutēlu mājas” arhitektūra var redzēt inkiem
raksturīgus veidojumus.
Māksliniecisko mājas portālu veido – piezemētas
kolonas, sija, ko rotā četru karavīru (līdz krūtīm) tēli. Ģērbonis, noslēdz šo
kompozīciju gludās sienas.
Konkistadori jauno baznīcu celtnēm izmantoja inku
ēku pamatus un materiālus. Tas attiecas arī uz Santo Domingo klostera
kompleksu. Santo Domingo baznīca ir vienīgā no 16. gs b. saglabājusies
klostera ēka. Tā ir celtne ar masīviem balstiem, trim joslām, pusapaļu altāri.
Apakšējā apļveidīgajā daļā te atklājas senās inku svētnīcas elementi. Apsīdas
neparastums slēpjas tās trīsdaļīgajā logā, kur viena daļa tiek izmantota kā
atklāta kapella indiāņiem. Šī celtne apliecina pieņēmumu, ka spāņi cēla
pilsētas tur, kur agrāk ir bijušas inku pilsētas. Arī altāra daļa ir
iespaidīga. Kompleksa templis ir izveidots uz neliela paaugstinājuma, sienas ir
no laukakmeņiem, to forma rada varenuma iespaidu, bet tā kā tornis ir pabeigts
tikai 18. gs., tas disonansē ar pārējo.
Kusko arhitektūras skolas tipisks paraugs ir
1598. gadā uzceltā Kusko katedrāle.
Tās celtniecību vadīja Huans Rodrigess da Rivers, Huans da Kardenas, Huans
Toledo, Huans da La Keba, Migels Guteress Sensio. Kusko katedrāle ir veidota
pēc 15. – 16. gs. spāņu katedrāļu parauga.
Baznīcas visas trīs daļas ir vienāda augstuma,
sānos ir divas kapellu rindas, vidū paredzēta vieta korim. Katedrālē var atrast
mākslinieciskās rīcības brīvību, te ir dažādu gs., dažādu stilu un formu
sajaukums. Liela vieta ir gotikai. Lai arī projektētājs Francisko Besseri
Spānijā nekad nav atkāpies no stilu neievērošanas, tad zemestrīces dēļ Kusko
katedrāles celtniecībā arhitektūras likumus neievēroja. Arhitekts, pirmkārt,
bija spiest domāt par seismisko drošību, viņš galveno vērību veltīja
konstrukcijas sastiprinājumiem, arī masīvās sienas izmantoja kā balstus un līdz
ar to estētiskais moments aizvirzījās otrā plānā.
Kusko katedrāles interjērs ir pretmets Meksikas
katedrālēm. Stalto kolonu vietā Peru kolonas ir piezemētas, kvadrātveida;
gaišās apdares vietā Peru katedrālē apdarei izmantots tumšais akmens un
katedrāles velves neveido mierīgas līnijas, bet gan tās ir gotiski
bultveidīgas. Katedrāles fasāde, galvenokārt, tās 1651. – 1657. g. portāls
tiek uzskatīts par Peru baroka pieminekli.
Kusko katedrāle bija viena no nedaudzjām ēkām,
kura pārdzīvoja 1650. gada zemestrīci. 1650. gada zemestrīce
izpostīja un izmainīja Kusko pilsētas izskatu. Ar to beidzas Peru koloniālās
mākslas pirmais posms un sākas pāreja uz otro – kad koloniālā sistāma
piedzīvoja vislielāko varenību un uzplaukumu.
Kusko arhitektūras skola izveidojās 17. gs.
otrajā pusē. Simtgadu garumā noritēja intensīva celtniecība. Kusko katedrāles
portāls ir ne tikai orģināls, bet pirmklasīgs vietējā baroka paraugs, kas
harmoniski savienojas ar ēkas kompozīciju, tās siluetu un proporcionalitāti.
Katedrāle parāda Kusko arhitektūras skolas gara skaudro varenumību. Ēkas sienas
veido gigantiskas, nedalāmas, izteiksmīgas savos apjomos plāksnes. Par to
jāpateicas celtniecības materiālam – Andu tumši pelēcīgi – brūnajam akmenim, ar
ko ir izklāta celtne. Taču kopumā Peru celtniecībā saglabājās pirmskolumba
arhitektūras iezīmes, tā palika bezkrāsaina. Neliels paaugstinājums, uz kura
atrodas katedrāle ar horizontālajiem pakāpieniem, izceļ celtnes varenumu. Ne
īpaši augstie torņi pasvītro celtnes noturību. Tā izskatās kā gigantisks
monolīts, kam sienas paplašinās virzienā uz leju. Portālam ir gludas sienas,
kolonas apvienotas grupās, arkām ir zvana forma. Zvanu tornī ir jūtama
radniecība ar inku perioda arhitektūru. Sienu apstrādes faktūrā valda liela
dažādība. Inkiem raksturīgais taisnlīniju raksturs mijās ar diferencētu
daudzplānu formu. Dažādu ēkas daļu pretnostatījums, varenums pamatformu
ģeometriskums nemazina ēkas krāšņumu.
Citas Kusko katedrāles dažādoja katedrāļu
kompozīcijas. Visievērojamākā bija jezuītu ordeņa La – Kompanija baznīca (1651.
– 1668.). Tās pamatā ir krusta forma, un gotikas elementi. Dažādu stilu
sajaukums netraucē interjēram. Ēka ir iespaidīga. Konstrukciju formas
dekoratīvas. Jezuītu ordeņa celtne atradās tajā pašā laukumā kur baznīca.
Portāla dziļums atklāj biezo sienu slēpto spēku. Tās sienas un portāls
savstarpēji saskaņots. Ēka no sāniem izskatās pēc varena cietokšņa. Kusko
galvenajā laukumā gan Kusko katedrāle, gan La–Kompanija baznīca ar savu
varenību tomēr nespēj to aizpildīt.
Kusko skolas šedevrs ir La-Mersedas klosteris, ko
1665. g. pēc zemestrīces uzcēla no jauna. Tā ir monumentāla, iekšēja
saspringtuma pilna celtne. Viskrāšņākais ir klostera pagalms. Arkas un kolonas
rotā ģeometriski elementi. Koka dekoriem ir juvelierisks smalkums, taisnie un
precīzie kvadrātveida rotājumi it kā palielina kolonas un arkām piešķir
vieglumu.
Otrs lielākais centrs pēc Kusko ir Lima.
Šo pilsētu 1535. gada 18. janvārī
dibināja pēc konkistadoru vadoņa Francisko Pizarro pavēles Klusā okeāna tukšā
piekrastē pie Rimakas upes ietekas okeānā.
1544. gadā tā kļuva par vice karalistes
galvaspilsētu, bet pēc dažiem gadiem - 16. gs.vidū par to jau rakstīja, ka
“Tā ir otra pilsēta pēc Kusko .. vislielākā Peru karalistē un galvenais, ka
tajā ir labas mājas, kuras pārsteidz ar savām galerijām, torņiem, lieliem
laukumiem, plašām ielām …”
16. gs. 2. pusē Lima pārdzīvoja
būvniecības “bumu”.
Lai arī galvenie celtniecības darbi notika
18. gs., Limas arhitektūras skola pilnībā izveidojās 17. gs. vidū.
Tās galvenais piemineklis ir San-Francisko
klostera baznīca, kas būvēta pēc zemestrīces, kuras būvētājs ir Konstantīns
Vaskonseļess, kas pēc izcelšanās bija portugālis.
Tā ir Limas baroko klasiskās celtniecības paraugs,
kurai raksturīgs daudzslāņains dzīvesprieks. Plašā San-Francisko ķieģeļu
baznīca ar izteikti augstu vidējo joslu ir tradicionālā klasicisma paraugs.
Zvanu tornis – Limā ir pirmais antiseismiskās ēkas variants.
Savdabīgo betona masas sastāvā ietilpa sīki olīši,
māls un drupināta masa, kas paliek pēc vulkānu lavas kopā ar augu un sulu
piemaisījumu. Koka sijas kalpoja par stiprinājumu sienām.
Tā kā šis betona sastāvs izrādījās veiksmīgs, tad
visas nākošās celtnes būvēja tieši pēc šīs tehnikas un tehnoloģijas.
Īpatnēji, ka pret zemestrīcēm neveidoja masīvas
sienas, bet tieši vieglas un elastīgas celtnes. Tas ietekmēja arī Limas
izskatu.
Ēkām vienmēr bija raksturīgs apmetums, kuru varēja
izmantot dažādu dekoratīvo formu veidošanai.
San-Francisko baznīcas fasāde no augšas līdz
apakšai bija noklāta ar izciļņiem /šāberējumu/. Apakšā platākās joslas veidoja
sienu kvadrātu rindas.
Joslas stiepās fasādes platumā un vietām izskatījās kā jūras vilnīši.
Fasādes sarežģītā apdare radīja izteiktu gaismēnu efektu.
Uz ģeometrisku motīvu fona atradās portāls, kas
bija veidots no /serogo/ akmens. To īpaši izceļ krāsas.
Daudzkrāsainība DAmerikā, atšķirībā no CAmerikas
ir ļoti reta parādība, kas raksturīga tikai Limai un Kolumbijai. Krāsainību
panāk ar atšķirīgajiem materiāliem.
Piemēram, San-Francisko baznīcas portāla
balustrādei ir izmantots akmens un melnā ciedra apdare. Fasādes, sienas un
torņu rotājums atgādina mežģīnes, kuras apmalītes šķiet it kā mazliet
izbalējušas.
San-Francisko
baznīcas portāls ir veidots no koka. Peru barokam raksturīga iezīme ir tieksme
uz puscirkulāriem frontoniem, pilastriem, kas nenoslēdzas ar kapiteli, bet
īpašu balstu.
Plaši tiek
izmantotas dažādas detaļas, kas veido bagātu kompozīciju.Tās neizzzūd pat uz
sīko rakstu fona.
Baznīcas galvenajā
apdarē sienas pārklātas ar ģeometriskas formas rakstiem vai pinumiem, kas
vairāk raksturīgas arābu arhitektūrai. Neizjaucot arhitektūras līnijas, tās
veido interjēra daudzslāņainību un rada bagātības efektu.
Neparasti efektīvas
ir šaurās un dziļās sānu joslas,kas nedaudz atgādina Eiropas baroka pilis.
Balstu un arku formas, ko rotā kvadrātveida formas raksti, rada acij
nepierastu, bagātīgu kompozīciju.
Šī piesātinātība
monumentālajās celtnes centrālajā daļā veido bagātīgu kompozīciju.
Neizsīkstoša
amatnieku fantāzija Limā pārsteidz ar motīvu vienkāršumu. Ar to, ka tā
vienkārši var radīt varenības iespaidu klosteriem un pilīm.
Dažāda platuma arkas
grupā pa trim veido kaut ko līdzīgu Venēcijas logiem, kur formu un dekoru,
krāsu un faktūru dažādība saplūst klosteru pagalmos un rada dzīvespriecīgu
noskaņu.
Lima – viena no nedaudzmajām DAmerikas pilsētām,
kuras pilis 18. gs. ar savu krāšņumu varēja konkurēt pat ar tā laika
katedrālēm.
Labākais Limas arhitektūras paraugs ir marķīza Torre-Tagle pils, kuras
celtniecība pabeigta 1753. g.. Tai ir dzīvojamā “spāņu “ nama veids, kuram
ir ļoti interesants, savdabīgs dekoratīvais rotājums. Raksturīgākā iezīme ir
eiropiešu un arābu motīvu sajaukums un segti koka balkoni - erkeri /ēkas
ārsienā uz āru izvirzīta izbūve/. Tie ir no tumša koka, ko rotā austrumnieciskā
raksturā veidoti ornamenti.
Visraksturīgākie tie bija 18. gs. veidotajām
Limas amatnieku dzīvojamām mājām, kuru fasādēs austrumnieciskā raksturā veidoti
ornamenti saplūda ar baroka portāla sulīgo plastiku. Arī te bija raksturīgs
arābu un eiropiešu formu sajaukums – mežģīņveida koka restes ar smalkiem
ornamentiem balustrādē un daudzveidīgas arkas ar smagiem renesanses formas
portāliem kopā ar baroka apžilbinoši balto apmetumu un tumšo koka krāsu
apdaerē. Gan pils iekšpusē, gan arī interjērā.
Dekoratīvo rotājumu
bagātību un dzīvesprieku Limas ēkām un pilsētām piešķīra siltās un skaidrās
krāsas – zila /indigo/ kopā ar izteikti rozā, dzetlteno un dzeltenīgo ohras
krāsu.
Dzīvojamās mājas, kā
arī Torre Tagle pils ēkas parasti noslēdzās ar koka balustrādi. Savdabīgums
bija arī tas, ka tika īpaši izveidotas kāpņu telpas apgaismošanai un
ventilācijai, kas izskatījās kā kokveida prizma virs mājas jumta /tā saucamā
teatina/.
Dzīvojamo māju
fasādes puses un arī slēgtie balkoni bija rotāti ar ornamentiem.
Limas amatnieku
darbi bija tipiski kreolu mākslas paraugi
un viņu gara un sapņu izpausme.
Peru spāņu iedzīvotāji, kas bija koncentrējušies
vicekaralistes galvaspilsētā jau gadsimtu garumā, bija galvenie mākslas darbu
pasūtītāji un tādējādi arī mākslinieciskās gaumes noteicēji.
Caur Limu noritēja visi kontakti ar Spāniju. No Eiropas atbraukušie
meistari galvenokārt apmetās galvaspilsētā.
Dabiski, ka Limas arhitektūrā ir grūti atrast
pamatiedzīvotāju mākslas iezīmes. Limas arhitektūrā un mākslā var saskatīt un
izjust spāņiem raksturīgo svinīgumu, gaišumu, skaistumu, spraigumu un arī
traģismu.
Bet tomēr tālā vicekaraliste neizdzīvoja ne tādas
drāmas ne tādas mokas, kuras pārdzīvoja metropole - Spānija. 18. gs. tos
neapdraudēja Spānijas tā laika nemieri un muižnieki šeit varēja baudīt patiešām
bezbēdīgu dzīvi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru